Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější

Foto: Eurofighter Typhoon a aerodynamickými úpravami; větší foto / Airbus Defence and Space
Eurofighter Typhoon s aerodynamickými úpravami; větší foto / Airbus Defence and Space

Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové stíhačky Eurofighter Typhoon. Úpravy výrazně zlepšily manévrovací schopnosti a agilitu letadla.

Do dnešních dní opustilo výrobní linku 427 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon. Letadla slouží v letectvech Velké Británie, Německa, Itálie, Španělska, Rakouska a Saudské Arábie. Poslední „zářez" si Eurofighter Jagdflugzeug, výrobce Eurofighter Typhoon, připsal v Ománu, který si objednal 12 letadel. Pro všech sedm států se počítá s výrobou 571 letadel.

První let stíhačky Eurofighter Typhoon se uskutečnil již v roce 1994. Společnost Eurofighter Jagdflugzeug, sdružující Airbus Defence and Space (46 % podíl), BAE Systems (33 %) a Alenia Aermacchi (21 %), proto přistupuje k postupné modernizaci letadla.

Například v rámci programu EEM (Eurofighter Enhanced Manoeuvrability) společnost Eurofighter Jagdflugzeug pracuje na vylepšení aerodynamiky. Koordinátorem vývojových prací je Airbus Defence and Space.

Nově vyrobené stíhačky Eurofighter Typhoon v rámci programu EEM dostanou nový balíček aerodynamických úprav AMK (Aerodynamic Modification Kit). Jde především o přidání trupových vířičů a rozšíření profilové lišty před náběžnou hranou křídla (slot).

Výsledkem aplikace AMK je o 25 % větší vztlak křídla, což vede k lepším manévrovacím schopnostem (rychlost a poloměr otáčení) a lepší stabilitě při nízkých rychlostech – klíčových schopnostech v boji vzduch-vzduch. Stejně tak aerodynamické úpravy umožní lépe využívat Eurofighter Typhoon jako útočné/bombardovací letadlo.

Ukázka manévrovacích schopností Eurofighter Typhoon.

„Tento program (EEM – pozn. redakce) je obrovský úspěch s velmi působivými výsledky – v některých oblastech dokonce lepšími, než jsme očekávali," říká Raffaele Beltrame, testovací pilot programu EEM. „Dosáhli jsme úhlu náběhu o 45 % větší, než u standardních letadel a pohyb okolo osy náklonu je o 100 % vyšší, což vše vede k lepší agilitě letadla."

Podle analýzy Justina Broka, vojenského analytika RUSI (Royal United Services Institute), má upravený Eurofighter Typhoon „výjimečnou aerodynamiku", díky které „převyšuje jakoukoliv současnou operačně nasazenou stíhačku s výjimkou F-22." Dodejme, že RUSI je nezávislý think tank, ale analýza byla sponzorována společností Eurofighter Jagdflugzeug.

Aerodynamické úpravy jsou jedním z mnoha vylepšení letadel. Eurofighter Typhoon již za nedlouho získá nový radar, schopnost nést nové zbraně a víceúčelový pylon pro podvěšení zbraní.

Vylepšení je určeno především pro nově vyrobená letadla. Lepší schopnosti podpoří prodejní šance stíhaček Eurofighter Typhoon například v Malajsii, Kuvajtu, Belgii, Bahrajnu a jinde. Úpravy však lze provést zpětně i na současných letadlech.

Eurofighter Typhoon je zdaleka největší zbrojní program v Evropě. Do vývoje, výroby a servisu stíhaček je zapojeno 400 firem a 100 000 pracovníků.

Zdroj: Airbus Defence and Space

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Evropský Meteor pro Eurofighter Typhoon

Na počátku prosince minulého roku bylo uskutečněno první odpálení vyvíjené střely vzduch-vzduch ...

Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!

Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim ...

Eurofighter Typhoon: Vycházející hvězda mezi stíhači

Nedávná letecká kampaň nad Libyi a cvičení Red Flag donutilo spoustu lidí přehodnotit bojový ...

Evropský Eurofighter pro celý Perský záliv?

Evropský vojenský průmysl má důvod k radosti. Bahrajn, malý ostrovní stát Perského zálivu, projevil ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • @bug@
    21:24 21.07.2015

    Shania: rád bych tě poupravil ve tvrzeních o L-band radaru, kterej může a nemusí fungovat jako IFF na náběžných hranách Su-35, jsou různé techniky a metody, jak s takovou anténou a nižším výkonem fungovat a detekovat stealth letadlo, viz. Radar Handbook, M. Skolnik.

    Madrabit:Tématika ECM; EF je na tom s ECM stejně jako ostatní letadla podobných typů > není možnost to dohledat a všeobecně se tyhle schopnosti "úspěšně" tají. Schopnosti budou jako u ostatních soudobých stíhačů, šumové rušení, DRFM a různé kombinace. Účinnost rušení datalinku AMRAAMu závisí na vzdálenosti. Rušit aktivní radar AMRAAMu opět vychází z publikace, co jsem uváděl. Existuje nějaká dálka propálení a o šumovém rušení nebo DRFM se dá taky uvažovat až od nějaké vzdálenosti. Samozřejmě, velkým "?" je zpracování signálu v aktivním radaru rakety.

  • Shania
    08:48 21.07.2015

    madrabbit: Není to simulace BAE ale komerční hra, sám ji vlastním, BAE s nimi uzavřeli kontrakt, což svědčí o kvalitě databaze. Ale 100% realistické to není, ale pořád lepší na srovnání než porovnávat tabulkové výkony strojů.

    když si to přečteš tak zjistíš, že dělal desítky různých variací na tento scénář včetně AIM -120 , různých podpůrných systémů na obou stranách ( i s dlouhovlnným pozemním radarem, které F35 zachytí) a výsledek byl vždy stejný.

    Situace s PAK FA by byla úplně jiná, hlavně pokud by zůstala v pasivním režimu. každopádně PAK FA není dnes žádná hrozba a jestli se jim podaří dostat do operačního nasazení po celém světě 100 letadel, tak to bude zázrak, to už bude lítat 3000+ F35 a nastupovat další generace.

    Ano rakety nejsou stoprocentní, to ani nikdo netvrdí, ale i kdyby jedna F35 musela použít 4 rakety na jeden cíl, je to pořád dobré. nezapomeň ze Su 35 je absolutní špička toho co můžou Rusové nasadit a reálně budou mít také jen pár kůsu a F35 by stála proti starším typům...

    Souhlasím že raketová výzbroj je velká slabina 5 generace, ale prostě teď není potřeba mít výkonnější rakety, protože i když opozice může mávat krásnými prototypy, tak jich reálně vyrobí jen pár kusů.

  • madrabbit
    21:44 20.07.2015

    Shania: OK, hezká simulace. Je zajímavé jak BAE zná přesně schopnosti protivníka:-) Nic proti, F-22 a F-35 jsou současný top. Ale nejsou nezranitelné a jejich zbraně také nemusí mít v reálu 100% účinnost. K té simulaci: F-22 a F-35 Meteory v současnosti neumí, takže by stálo za to přehrát si to s AIM-120. BTW v roce 2020 by místo Su-27 šli PAK-FA - zase změna.

  • Shania
    09:45 20.07.2015

    madrabbit: Ano rušičky představují závažnou hrozbu, naposledy to jsou DRNJ, ale je to pořád dokola, na vše se dá vyvinout protiopatření a západní seekery se vylepšují daleko rychleji než protiopatření a poslední verze už má schopnost návěst se na cíl rušení. Dokonce se uvažuje o možnosti použít AIM 120 stejným způsobem jako HARM. Ale i kdyby F-22 nesestřelila jediné letadlo, opozice nemá nejmenší šanci vynutit si WVR pokud F-22 nebude chtít, i pomalejší F-35 se tomu může lehce vyhnout.

    Schopnost letadla a pilota k tomu, vyhnout se raketě závisí na včasném zjištění.
    Klidně můžeš počítat s tím, že na sestřelení SU-35 budeš potřebovat aspoň 2-4 rakety.

    Ale zaručuji ti, jestli ti vybuchne pulka formace a ty nemáš ani tušení kdo a odkud střílí, nebudeš pokračovat dál ve svojí misi a vrátíš se na základnu.

    Tady se můžeš podívat, jak může vypadá boj proti stealth z obou stran (za použití velmi primitivní taktiky a malého počtu strojů).

    http://aerosociety.com/News/In...

  • madrabbit
    09:00 20.07.2015

    Asi bych uporoznil na jednu drobnost, kterou zastánci BVR opomíjení - ECM. Přijde mi, že se usadila představa, že AMRAAM z F-22 vždy zasáhne, proto je stealth "neporazitelný". Stačí "jenom" umět zarušit hlavici rakety či její navádění a máme tu dogfight. Neví někdo, jak je na tom EF právě s ECM? Měl by mít v jednom křídle dvě tažené návnady - zajímala by mne jejich účinnost a schopnost detekce příchozí střely.

  • pet.rok
    15:33 17.07.2015

    Shania: anteny existujucich systemov v pasme L maju 5,5 x 7 m (resp. 5,5x8m). to zas nie tak dramaticky rozdiel.
    navyse pripadny system v PAK FA je AESA co moze priniest lepsie parametre (pri naslednej analyze signalu) a urcite rozmerove nedostatky vyrovnat.

  • Shania
    14:39 17.07.2015

    pet.rok: přesně a stejný účel má plnit i L band, ale cokoliv s menší vlnovou dálkou nezachytí VLO letadlo na dostatečnou vzdálenost. Tyhle velké mrchy to dokážou, ale určí ti max přibližný prostor, kde by mohlo něco být.

    I když L band radary jsou podstatně menší, je pořád velký rozdíl ve velikosti a to co má údajně mít SU v náběhové hraně.

  • pet.rok
    14:21 17.07.2015

    shania:
    za prve ucelom tychto radarov nie je presne zameranie ale vcasne varovanie ze sa tam nejaky objekt nachadza a to na velku vzdialenost
    za druhe ta velka antena na obrazku je pre VHF pasmo a nie L. Pre L pasmo je vyrazne mensia.

  • Shania
    14:09 17.07.2015

    pet.rok: protože bude mít tragické rozlišení.


    podívej se na velikost pozemních radarů:

    http://militaryrussia.ru/blog/...

    antena těchto rozměrů nedokáže dostatečně přesně určit pozici s malým rcs

  • pet.rok
    12:59 17.07.2015

    shania: pointa nie je v tom ze by som obhajoval alebo naopak nesuhlasil s tym ze to sluzi na detekciu stealth ale v tom ze ten clanok (resp. reklama) hovori ze implementovali funkciu IFF pomocou tych kridelnych modulov.
    To ze sa nezmienuju o inych funkciach nevypoveda o tom ci existuju (resp. vyvijaju sa) alebo nie.

    K L bandu: vzhladom na to ze vlnova dlzka v pasme L je 15-30cm nechapem preco by rozmiestnenie modulov do kridiel nestacilo na to aby celkovy rozmer anteny (mozme uvazovat o nejakych 10-12m) bol dostatocny na prijem a naslednu analyzu odrazeneho signalu.

  • Shania
    12:27 17.07.2015

    pet.rok: ne od začátku tvrzení, že to je L band radar pro lepší detekci stealth a vůbec čehokoliv pěkná hloupost, navíc s tím přišla APA, takže už to samo o sobě mluví za vše.

    Dokonce navrhovali, že letadlo bude rotovat kolem svojí osy, aby měli 3D data pro radar.

    Prostě L band radar těchto rozměru by nebyl dostatečně výkonný, aby k něčemu byl.
    Klidně ty antény mohou mít i jinou funkci, ale rozhodně ne takovou, o kterou ji celou dobu někteří připisují.

  • belkin
    12:14 17.07.2015

    Ono někdy zkonstruovat čidlo, senzor,atd.. je někdy méně náročné než aplikovat data z tohoto systému do přehledného celku kooperující v návaznosti na celý systém, jen navržení takového hloupého GUI není rozhodně jednoduchá záležitost. To je také jeden ze současných problémů vyvíjenech kostrukcí letadel. Jinými slovy, navrhnout přehledový systém tak, aby nezahltil pilota. Otázka ovšem nastává které okamžité informace pilot nezbytně potřebuje?
    Kdo rozhodne které informace jsou v daném okamžiku ty nejpodstatnějš?
    AI letadla?nebo nějaký statitistický program na základě simulací? V tom není ještě jasno a toto není jen konstrukční otázka.

  • pet.rok
    11:49 17.07.2015

    shania: trochu by som poopravil logiku tvrdenia :).
    konecne sa potvrdilo ze IFF je realizovane modulmi v kridlach.
    kedze radar na rovnakom principe moze byt vo vseobecnosti multifunkcny, dalsie funkcionality mozu ale nemusia existovat.

  • belkin
    11:43 17.07.2015

    Ony ty mega,ultra super cool smečkový střely zas tak rychle na trhu nebudou.
    Pravděpodobně ještě pár let bude vzdušný boj záviset na schopnostech a taktice pilotů a možnostech letadel. Samozřejmě střely se vyvíjejí a zdokonalují, ale stejně tak se zlepšují možnosti letadel a taktiky pilotů.Je zřejmé že vzdušné síly reagují na trendy vzdušného boje a podle svých možností se snaží vytvářet protiopatření.

  • RiMr71
    11:25 17.07.2015

    ...no ale to je taky taková magičeskajaj antistealtnyja systěma - zkrátka neustále posílá do prázdna dotazy "kdo tam?!" a hloupí američané odpoví a z prázdna se vrátí "tady F-35!" - no, a mají ho!! :)

    Ale k tématu - osobně jsem velmi zvědavý na výkony a reálnou úspěšnost moderních střel vzduch-vzduch a schopnosti těchto střel dostat i manévrující éro. Obvzláště, pokud by střely "lovily ve smečce".

  • Shania
    10:37 17.07.2015

    lehky OT: konečně se potvrdilo, že udajný L band AESA v náběhových hranách SU-35/ PAK FA není magický anti stealth radar, ale IFF.

    http://kret.com/en/news/3527/...

  • RiMr71
    16:17 16.07.2015

    Na NATODays 2012 to točil opravdu krásně, líbil se mi moc, taky bylo super počasí, kdy se éra při vertikálních manévrech ztrácely nad oblačností a vrhala na mraky zespodu viditelný stín, EF2000 tady kousek od 3:30:
    https://www.youtube.com/watch?...

    mimochodem, pak jsou tam slovenské Mig-29 a (nádherné) polské Su-22 a je vidět, že ta kouřivost motorů je taky důležitý prvek který může demaskovat éro...

  • belkin
    15:51 16.07.2015

    petres:zjišťoval jsem pouze stíhací konfiguraci obou letounů, tam ale z naprostou převahou vede Typhoon (výkonnější motory,radar,aerodinamika atd...u jiných konfigurací bude poměr jiný. Záleží co švýcaři porovnávaly.

  • belkin
    15:40 16.07.2015

    Tak jsem zabrouzdal na internetu a překvapilo mě, že Typhoon je výrazně lepší stíhač než Rafale a to ve všech parametrech. Jeho manévrovatelnost je neskutečná. Asi je momentálně druhá nejlepší stíhačka na světě.

  • oranžová opice
    15:32 16.07.2015

    Ona obratnost je stále důležitým faktorem v moderních vzdušných soubojích, i když se to stále více popírá. Jedna věc je totiž technologický pokrok v dálkových senzorech a schopnostech BVR boje (i když úspěšnost zásahu radarově naváděnými střelami je přinejlepším 40% při ideálních podmínkách), ale jsou zde další omezení, která vůbec nepřipouštějí BVR - především RoE - takže WVR se je tak nevytratí. Nehledě na to, že je dosti složité načerpat nějaká relevantní data, když k poslednímu většímu vzdušnému střetu mezi přibližně stejně technologicky vyspělými protivníky došlo v 80. letech (obě války v Iráku ani Srbsko nepočítám).

  • Shania
    15:23 16.07.2015

    RiMr71: většině lidí ještě nedochází jak moc se raketová technika změnila za posledních 15 let.

    I když pořád platí, že ideální výstřel je ze zadní polosfery, dostat se tam nebude zrovna jednoduché, obzvlášť když nepřítel riskne odpálit sraam přes rameno, aby ti takový manévr umožnil.

    Navíc obratnost a účinnost takových raket je už na takové úrovni, že odpálení z jakékoliv aspektu šanci na zásah snižuje jen minimálně.

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Deutschmann
    15:14 16.07.2015

    RiMr71:
    Souboj vzduch-vzduch se dá rozdělit na
    - Dogfight
    - BVR

    A při obojí to pomůže (jak moc to netuším).

    Vymanévrovat střelu není to jednoduché, ale je to možné. S obratnějším letadlem se to snáze dělá.

  • RiMr71
    14:59 16.07.2015

    Deutschmann: "Obratnost je klíčová vlastnost, protože při dogfightu má obratnější letadlo výhodu. Což je nepopíratelný fakt."

    To jo. Ale v článku se nepíše o dogfightu, ale souhrnně o boji vzduch-vzduch.

    A s tím vymanévrováním - ono to není tak jednoduché jak se občas podává, rozhodně ne u nových moderních střel. Nemluvě o manévrování před více raketami a už vůbec nemluvě o blížících se kooperujících střelách, kdy budou "lovit ve smečce"...

  • belkin
    14:42 16.07.2015

    Typhoon má podle tabulkových parametrů lepší výkonostní parametry než Rafele,ale má podle všeho na niží úrovni integrovanou tzv. ,,víceučelovost".
    Typhoon tyto systémy nemá z důvodů ušetření a nezájmu výrobce. To se zřejmě změnilo. Pokud budou všechny změny do Typhoona integrovány, bude mít minimálně stejné víceúčelové vlastnosti jako Rafale a jako stihač asi lepší

  • Raptor
    14:14 16.07.2015

    Nevěřím tomu , že toto zlepšení pomůže tomuto průměrnému letounu aby se výrovnal například stíhačce Rafal. Snad se trochu zlepší stabilita při nízkých rychlostech , a to bude tak vše. Na tomto odkazu viditelné změny http://www.air-cosmos.com/euro...

  • Deutschmann
    14:07 16.07.2015

    RiMr71:
    nejsem sice odborník na zbraně, ale F35 má výhodu že jej protivník uvidí na mnohem menší vzdálenost a když jej uvidí, již by měl mít co dělat s raketou odpálenou z F35.

    Obratnost je klíčová vlastnost, protože při dogfightu má obratnější letadlo výhodu. Což je nepopíratelný fakt.
    Při boji BVR je schopno letadlo lépe vymanévrovat protivníkovu raketu.
    Přeci jen raketa je jen stroj a nedokáže odhadnout úmysly cíle.


    Jak velká je to výhoda to si netroufám odhadnout.

  • David
    14:01 16.07.2015

    Pro Petres - ve Švýcarsku byly Gripeny vybrány coby náhrada za staré F-5. Takže srovnání s F-18 je trochu zbytečné. je to prostě letoun jiné kategorie pro jiné úkoly.
    A pro Wanislav - nevšiml jsem si, že by Typhoon nějak válcoval Rafale. Je sice faktem, že je realizována velká objednávka ze Saúdské Arábie, ale na druhou stranu se Rafale si nakoupil Egypt, nejspíš Katar, možná i další státy. Já myslím, že export mimo účastnické státy bude zhruba srovnatelný

  • Beld
    14:01 16.07.2015

    Osobne bych rekl , ze svycarsky tendr jasne ukazal , co je dulezite a kde je "kvalita"/cena . Podle meho nazoru , ze je to prakticky jedina zeme na svete , kterou nelze podezrivat z prosazovani "podivnych" zajmu .

  • Arccos
    13:51 16.07.2015

    "všimněte si, že to není omezeno na případný těsný dogfight na kordy"
    ... ale mělo by

  • RiMr71
    13:43 16.07.2015

    "o 25 % větší vztlak křídla, což vede k lepším manévrovacím schopnostem (rychlost a poloměr otáčení) a lepší stabilitě při nízkých rychlostech – klíčových schopnostech v boji vzduch-vzduch"

    ...hmmm. velmi odvážné tvrzení... obzvláště v souvislosti s nedávno tak propíranou "neobratností" F-35 a s tím, jak se zas tolik neděje, protože to bohatě nahrazují elektronické a jiné vychytávky.

    Ale tady se zase dozvídáme, že ne, že "klíčové schopnosti v boji vzduch-vzduch" (všimněte si, že to není omezeno na případný těsný dogfight na kordy, ale zmiňuje se boj vzduch-vzduch v celé své šíři a vzdálenostech) jsou "rychlost a poloměr otáčení" a "lepší stabilita při nízkých rychlostech".

    TOž nevím jestli je tak důležité parádičkování na 60st AoA a utažené zatáčky na pětníku, když pilot při této akrobacii soupeře neuvidí, ale soupeř (třeba "neohrabaný") akrobata ano...

    Chápu, že jde o citaci nějaké tiskové zprávy a PR sra*ek, ale od odborného webu bych čekal aspoň pozdvižené obočí nad tak rozporuplným prohlášením...

  • Luky
    12:56 16.07.2015

    Škoda, že se tam nepíše o vyztužení zádi. Pokud to letadlo bude ještě obratnější, docela by mu to asi slušelo. Jestli kvůli trhlinám na zadku museli snížit životnost draku ze 6000 na 3000 hodin (nebo tak nějak) a zvýšit četnost prohlídek....
    Jinak ač skvělý stroj, mě EF2000 bachratostí připomíná Fantoma F4- žádný pozvolný přechody mezi částmi letadla, jeto takový obtloustlý retro. Kanardy to trochu zachraňují...

  • saracen
    12:18 16.07.2015

    Petres
    Ak sú tie informácie z tvojich odkazov relevantné, potom je rafale lepší stroj ako typhoon. Domnievam sa ale, že zaradenie gripena ako jednomotorového lietadla medzi ostatné porovnávané je nešťastnou voľbou. Bolo by zaujímavé porovnanie jednomotorákov ako gripen, f-16 ..... a viac ma nenapadá. Vzhľadom k tomu aké je veľké Švajčiarsko, pričom je myslím rozlohou menšie ako SR je použitie dvojmotorových lietadiel možno luxus. Viem, že aj my máme dvojmotorové Migy, ale to je iná rozprávka. Ja si práve u Gripena cením jeho prispôsobivosť týkajúcu sa štartu a pristátia na dialniciach a nepoužívanie brzdiacich padákov a ich následnú výmenu pri opätovnom štarte.

  • saracen
    12:11 16.07.2015

    Petres

  • petres
    11:11 16.07.2015

    Shania
    Souhlasím, že Eurofighter je jiná cenová třída, nejsem si jistý jestli i výkonnostní.
    Vycházím z výběru švýcarské armády v roce 2008, kde celkem jednoznačně po stránce výkonů ve všech! hodnocených letových kategoriích zvítězil Rafale (hodnocení bylo v konfiguracích 2008 a předpokládaná 2015). Myslím si, že v současné době lepší porovnání neexistuje.
    To, že se nakonec Švýcaři přiklonili ke Gripenu je věc čistě ekonomická. Docela mne překvapuje, že bohaté Švýcarsko, až tak akcentovalo cenu a ekonomiku provozu, protože měřítkem byly výkony F/A-18C, které byly za 6 bodů a Gripen je v žádném letovém parametru ani v konfiguraci 2015 nesplňoval.
    viz např. zde:
    http://de.scribd.com/doc/95486...
    http://rafalenews.blogspot.cz/...
    Zde vcelku známý graf ceny letové hodiny:
    http://www.gripenblogs.com/Lis...

    To by mohla být odpověď i pro yaanu.

  • kazd
    11:01 16.07.2015

    asi jako skutečné 4x4 SUV do terénu a moderní městské 2x4 SUV "do města"
    vypadají velmi podobně ale limity aut jsou neporovnatelné

  • yaanu
    10:51 16.07.2015

    Může prosím někdo porovnat Typhoon s Gripenem? Děkuji

  • Shania
    10:08 16.07.2015

    EF je úplně jiná výkonnostní a cenová třída, pro AA boj lepší 4 gen letadlo nenajdeš, obzvlášť po modernizaci avioniky.

  • Deutschmann
    09:55 16.07.2015

    Wanislav:
    Cena, kvalita, rozšíření, zkušensoti

    Za EF 2000 lobuje Německo, Anglie, Španělsko, Itálie

    Za Rafale jen Francie

  • Wanislav
    09:20 16.07.2015

    Docela by mě zajímalo srovnání Eurofighteru a Rafalu. Proč tak EF válcuje Rafal v prodejích na blízkém východě? Tam se přece Mirage prodávali skoro ve velkém.