Eurofighter vs. Su-30MKI: letecké cvičení Indradhanush

-
29. 7. 2015
-
93 komentářů
-
Jan Grohmann
V těchto dnech probíhá na území Velké Británie již čtvrté indicko-britské letecké cvičení Indradhanush. Během cvičení se na obloze potkávají letadla „z obou stran barikád“ - Eurofighter Typhoon a Su-30MKI.
Před dvěma týdny přicestoval do Velké Británie 190 členný kontingent indického vojenského letectva IAF (Indian Air Force). Indové se spolu s Královském letectvem účastní leteckého cvičení Indradhanush.
Cvičení začalo 21. července a skončí poslední červencový den. Cílem cvičení je především otestovat schopnost Indie „mezikontinentální projekce leteckých sil." Ze své základny ve východoindickém městě Kaliakunda indická letadla do Británie urazila více než 8000 km.
Z indické strany se cvičení účastní čtyři víceúčelové stíhačky Su-30MKI, tankovací letadlo Il-78, strategické dopravní letadlo C-17 Globemaster III a taktické dopravní letadlo C-130J Hercules.
Letadlo C-130J patří speciálním silám „Garud" indického letectva. Hlavním úkolem výsadkářů speciálních jednotek Garud je ochrana leteckých základen a zařízení indických leteckých sil.
„Cílem společného cvičení je učit se od sebe navzájem a posílit vzájemné operativní porozumění. S každým cvičením IAF získává cenné zkušenosti a získává respekt jako vysoce profesionální a motivované síly," citovaly jednoho z důstojníků IAF noviny The Times of India během cvičení Indradhanush v roce 2010.
Cvičení probíhá na třech britských základnách – Su-30MKI operují ze základny RAF Coningsby, C-17 a Il-78 ze základny RAF Brize Norton. Letadlo speciálních sil C-130J pak ze základny RAF Honington.
Hlavní náplní cvičení jsou společné cvičné lety indických stíhaček Su-30MKI z letky No. 2 Sqn (Winged Arrows) a britských Eurofighter Tyhpoon z 3(F) Squadron. Oba typy letadel létají ve společných formacích a plní „různorodé velmi realistické cvičné scénáře." Během cvičení letadla Eurofighter a Su-30MKI působí také proti sobě.
Výsledek cvičení, tedy především populární porovnání obou letadel, ještě není k dispozici. Můžeme se však vrátit do prvního cvičení v roce 2007, po kterém řadu lidi zajímalo, jak si Eurofigter Typhoon a Su-30MKI vedly proti sobě.
„Problém je, když porovnávate techniku a lidi. Takže technologie vám může dát velkou výhodu, velký náskok. Ale ve skutečnosti jsou to vždy lidé ve strojích, kteří vytvářejí rozdíly," řekl tehdy Stephan Dalton, bývalý velitel štábu letectva Velké Británie.
„Není to jen o tom, co letadla dělají ve vzduchu. Je to také o tom, jek jednotlivci myslí, jak fungují, jak jsou ochotni se rozvíjet a experimentovat," dodal Dalton.
Nicméně Dalton dodal, že Su-30MKI se nemůže stíhače Eurofighter Typhoon rovnat. Jak ale poznamenává Dalton, není to bráno jako kritika. Eurofighter Typhoon je oproti stíhačkam Su-30MKI jednoduše „produktem technologie další generace".
Kromě letadel se cvičení účastní i indické speciální jednotky Gurad. Během cvičení Indradhanush výsadkáři z obou zemí provedou několik společných výsadků z transportních letadel.
Zdroj: Indian Express
Související články
Indie nemá zájem o další stíhačky Rafale
Indie před časem oznámila nákup 36 francouzských stíhaček Dassault Rafale. Oproti původním plánům ...
-
27.05.2015
-
14 komentářů
-
Jan Grohmann
Indie se zajímá o švédské stíhačky Gripen NG
Švédský ministr obrany Peter Hultqvist plánuje během probíhající návštěvy Nového Dillí nabídnout ...
-
11.06.2015
-
14 komentářů
-
Jan Grohmann
Indická armáda hledá nový hlavní bojový tank
Indická armáda v rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicle) hledá náhradu za více než 2500 ...
-
30.06.2015
-
42 komentářů
-
Jan Grohmann
Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější
Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové ...
-
16.07.2015
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Shania: Jen drobné popíchnutí ;-) Ono to není ani tak o tom, jestli letadlo doletí s ustřeleným křídlem, jako spíš o tom, jestli křídlo ustřelí dva 23mm granáty nebo jestli do něj ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Jen drobné popíchnutí ;-) Ono to není ani tak o tom, jestli letadlo doletí s ustřeleným křídlem, jako spíš o tom, jestli křídlo ustřelí dva 23mm granáty nebo jestli do něj musíte naprat půl zásobníku, aby to křídlo začlo aspoň vibrovat :-))) A v tom má Kňour prostě navrch nad jakoukoliv stíhačkou. Čímž ovšem nezpochybňuju závěry ohledně CAS, které tu presentujete.Skrýt celý příspěvek
Vyjádření Indické vlády k těm článkům:
http://pib.nic.in/newsite/erel...Vyjádření Indické vlády k těm článkům:
http://pib.nic.in/newsite/erel...to belkin: zdroj wiki??? mrkněte semhle https://en.wikipedia.org/wiki/... podívejte se dole do Armament, píšou tam něco o 8 tunách ;-) to je krapánek jiná hodnota než ...Zobrazit celý příspěvek
to belkin: zdroj wiki??? mrkněte semhle https://en.wikipedia.org/wiki/...
podívejte se dole do Armament, píšou tam něco o 8 tunách ;-) to je krapánek jiná hodnota než 15 tun. Pokud se podívate na ostatní verze vycházející z původního SU 27, všude najdete hodnotu okolo 8 tun.Skrýt celý příspěvekA-10 se používají proti ISIS v Iraku, plní asi 10% úderů. Do Sýrie je myslím nepouští. V Iráku se už po nich ale ...Zobrazit celý příspěvek
A-10 se používají proti ISIS v Iraku, plní asi 10% úderů. Do Sýrie je myslím nepouští.
V Iráku se už po nich ale střílelo
http://theaviationist.com/2015...
A-10 nasazené v Evropě se vrátili domů
http://www.janes.com/article/5...
A aby jste si nemysleli, že ostatní letadla jsou z papíru a nic nevydrží:
http://www.f-16.net/forum/down...
http://www.f-16.net/forum/down...
F15 bez celého křídla.
http://forum.keypublishing.com...
i s videem https://www.youtube.com/watch?...
Bonus kritické selhání motoru u F14 (piloti přežili)
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekPravdepodobne si vacsina diskutujich vsimla, ale diskusia o EF vs. Su je aj pod clankom o F35 http://www.armadninoviny.cz/f-...
Pravdepodobne si vacsina diskutujich vsimla, ale diskusia o EF vs. Su je aj pod clankom o F35 http://www.armadninoviny.cz/f-...
flanker.jirka : tady s Vámi nelze polemizovat, toto jsou už geopolitické a strategické úvahy a to je nekoneč diskuzi. Převážně, až na nepostatné detaily. (Rafale: nosnost cca 10 ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka : tady s Vámi nelze polemizovat, toto jsou už geopolitické a strategické úvahy a to je nekoneč diskuzi. Převážně, až na nepostatné detaily.
(Rafale: nosnost cca 10 tun, SU30MKI: nosnost cca 15 tun). zdroj: wikiSkrýt celý příspěvekflanker.jirka: Proti ISIS pouzivaju A-10, vid napr. http://www.defensenews.com/sto... alebo ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: Proti ISIS pouzivaju A-10, vid napr. http://www.defensenews.com/sto... alebo http://www.military.com/daily-...
P.S. stacilo dat do googlu dve slova: A10 isisSkrýt celý příspěvekto belkin: minimálně v 90% je letadlou pouze nosič materiálu, pak už jde jen o to co si vybrat, jak z vojenského, politického tak ekonomického hlediska, když vám někdo nabídne i ...Zobrazit celý příspěvek
to belkin: minimálně v 90% je letadlou pouze nosič materiálu, pak už jde jen o to co si vybrat, jak z vojenského, politického tak ekonomického hlediska, když vám někdo nabídne i licenční výrobu letadel, tak máte svou vlastní logistiku a přístup ke všemu co potřebujete. Pokud máte přístup k ropě, tak vás nebude omezovat vyšší spotřeba paliva, pokud ne, budete na to brát ohled. Na druhou stranu třeba rozdíl v cenách letadel je taky zajímavý, Gripen NG se má prodávát někde od 110 mil. usd, SU 30 nebo Mig 35 stojí okolo 55 mil usd, možná by bylo zajímavé spočítat rozdíl ve spotřebě paliva na letové hodiny pro 20 let provozu. :-D
Velké letadlo, jako SU 30, unese dostatek paliva, aniž by se tím omezil počet ofenzivních podvěsů pod letadlem, pro stejný dolet menší letadlo musí nést přídavné nádrže. Mít věci z USA taky není žádná výhra, i ty nejspolehlivější spojenci jsou vždy až za zakázkami pro USAF a US NAVY, tak se běžně stává, že evropští uživatelé F 16 čas od času čekají na dodávky dílů nebo plnění části kontraktů, protože výrobci makají pro domácí. V tomhle směru je super mít Gripeny ze Švédska.
SU 30 (8 tun) má téměř shodnou nosnost jako Rafale uvádí se 9 nebo 9,5 tuny. Větší rozdíl je v cenách těchto letounů, orientační info se najdou snad i na wikipedii. Zdrojů na netu je dost.
to logik: dle mého názoru, F 16 působící proti Syrii z Turecka dostali přednost před F 15 Strike Eagle, hlavně z logistického důvodu, protože Turecko F 16 používá i vyrábí, tak nemusí nikdo pro 6 letadel stěhovat celou logistiku. Přitom F 15 SE má výhodu v použití douvčlenné posádky, kde se jeden soustředí na vyhledávání a zaměřování munice. Škoda že tam nepošlou i A 10.Skrýt celý příspěvekCo jsem tak koukal na fotky, vacely se éra většinou s nějakou zbylou municí. Čili zrovna v případě kampaně proti IS je vhodnější F-16, protože její nosnost stačí a létá levněji :-) Zobrazit celý příspěvek
Co jsem tak koukal na fotky, vacely se éra většinou s nějakou zbylou municí. Čili zrovna v případě kampaně proti IS je vhodnější F-16, protože její nosnost stačí a létá levněji :-)Skrýt celý příspěvek
logik: myslel jsem efektivitu, tj nosnost a dolet. Co je levnější, 2F 15 nebo 3F16? 5 SU30 nebo 9 gripenů? Nejde o kombinované mise ale zachycení protivníka při překvapivém ...Zobrazit celý příspěvek
logik: myslel jsem efektivitu, tj nosnost a dolet.
Co je levnější, 2F 15 nebo 3F16? 5 SU30 nebo 9 gripenů?
Nejde o kombinované mise ale zachycení protivníka při překvapivém úderu.
Proto to taky cvičí. Vámi popisovaný kompletní letecký úder je přece něco jiného.( Zapojení leteckých útočných sil proti obranným kombinovaným pozemně vzdušným, případně námořním silám, je mimo rámec diskuze)
Tady se porovnávají technické možnosti a výkony letadel a ne pilotů.
TTD vycházejí podle doložených zdrojů lepší u EF.
Myslíte že podle TTD dat se nedají letadla porovnat?
Možná SU odvede větší kus práce než Rafale proto, protože uveze víc bomb?
Co myslíte?
Je to logické nebo ne?Skrýt celý příspěvekPS: Pro mise nad Sýrií je imho nejlepším letadlem F16 nebo Gripen - prostě cokoli co unese nějakou tu pumu a létá to co nejlevněji. Také je USA ...Zobrazit celý příspěvek
PS: Pro mise nad Sýrií je imho nejlepším letadlem F16 nebo Gripen - prostě cokoli co unese nějakou tu pumu a létá to co nejlevněji. Také je USA používá:
http://www.novinky.cz/zahranic... Skrýt celý příspěvekHmmm - na letecké kampaně proti "lowendovému protivníkovi" bych řekl že je vcelku jedno, co tam tu bombu zanese, ne? Jen to nesmí být sestřelitelné manpadem a mít dobrý AG zbraňový ...Zobrazit celý příspěvek
Hmmm - na letecké kampaně proti "lowendovému protivníkovi" bych řekl že je vcelku jedno, co tam tu bombu zanese, ne? Jen to nesmí být sestřelitelné manpadem a mít dobrý AG zbraňový systém. Proč by tu mělo SU odvést výrazně vyšší práci než např. Rafale?
Tyto výkonná F/A letadla se podle mě nejlépe ukáží své přednosti u kombinovaných misích, kde je nutno počítat i s leteckými protivníky. V takovém prostředí bude SU velmi dobré letadlo, ale zas takový Typhoon bude těžit z menšího RCS - neřekl bych, že je snadné určit jednoznačného vítěze.
IMHO v reálných misích by ze zmiňovaných letadel dopadlo to s nejlepším pilotem a celkovou sehraností celého letectva (včetně Awacsů, Growlerů a podobných vopičáren).Skrýt celý příspěvekShania: OK beru zpět, to je pravda, na toto letadlo jsem zapoměl.
Ono je vlastně ekvivalentem suchoje. Takže západ (tedy USA) má na toto letadlo.Shania: OK beru zpět, to je pravda, na toto letadlo jsem zapoměl.
Ono je vlastně ekvivalentem suchoje. Takže západ (tedy USA) má na toto letadlo.PS: osobně se domnívám, že na letecké kampaně ( Lybie, IS, afghánistán atd..)
by SU30 byl podstatně lepším letadlem, než co může nasadit západ.PS: osobně se domnívám, že na letecké kampaně ( Lybie, IS, afghánistán atd..)
by SU30 byl podstatně lepším letadlem, než co může nasadit západ.flanker.jirka: toto nevím ( toto nemyslím nějak ironicky) Vy můžete mít pravdu, fakt je ten, že británie a německo potřebovali stíhačku (Britove měli stihací tornáda a němci ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: toto nevím ( toto nemyslím nějak ironicky)
Vy můžete mít pravdu, fakt je ten, že británie a německo potřebovali stíhačku
(Britove měli stihací tornáda a němci phantomy) což už nevyhovovalo. Proto
Eurofighter Typhoon. Toto letadlo bylo určené jako záchytná obraná stíhačka a tak taky byla především koncipována, až později začali typhoona upravovat na víceúčelové použití ( narozdíl od rafala).Su30 byl koncipován jako úderné dalekonosné víceúčelové letadlo k samostatným úderným letům, na to je perfektně sestrojené.Z toho zřejmě vycházejí odlišné koncepce.
(Co se týče odhozů baků, určitě by ve skutečném střetu baky odhodily)Skrýt celý příspěvekto belkin: vše má své výhody a nevýhody, těžší letadlo s většími nádržemi uvnitř má nižší aerodynamický odpor než lehčí, ale s nádržemi pod křídly, na druhou stranu těžší letadlo ...Zobrazit celý příspěvek
to belkin: vše má své výhody a nevýhody, těžší letadlo s většími nádržemi uvnitř má nižší aerodynamický odpor než lehčí, ale s nádržemi pod křídly, na druhou stranu těžší letadlo sebou tu váhu táhne pořád, tak má vyšší spotřebu paliva na daný dolet, v případě boje to lehčí letadlo nejdříve vyčerpá zásobu z přídavných nádrží a pak je může odhodit, aby se mu lépe namevrovalo, což se při cvičeních nedělá, každá nádrž něco stojí.
Typhoon je mezinárodní projekt, u kterého se každý zainteresovaný stát snažil uloupnout pro sebe co největší kus koláče z výroby, dlouho se hádali jakou střelu s IR naváděním tam budou chtít, dokonce se nemohli shodnout ani na typu palubního kanonu, frantíci z toho hodně rychle vycouvali a postavili si svoje letadlo.
Výsledek mezinárodní spolupráce mluví za své, Rafale poprvé vzlétl v roce 1986, Eurofighter v roce 1994.Skrýt celý příspěvekNevěděl jsem že vývoj typhoonu byl delší než vývoj Su, při vývoji ef zřejmě nevěděli že SU30 v rusku lítá.(SU 30MKI 1997 EF 2003) Takže je lepší těžší a větší letadlo ( uveze ...Zobrazit celý příspěvek
Nevěděl jsem že vývoj typhoonu byl delší než vývoj Su,
při vývoji ef zřejmě nevěděli že SU30 v rusku lítá.(SU 30MKI 1997 EF 2003)
Takže je lepší těžší a větší letadlo ( uveze víc paliva)
Než lehčí z bakama?Skrýt celý příspěvekto belkin: v tom případě je tu kacířská otázka: "kde asi soudruzi udělali chybu?" :-D Typhoon má tak dlouhý vývoj, že se jim v době vzniku tohoto projektu o nějakém sU 30 s ...Zobrazit celý příspěvek
to belkin: v tom případě je tu kacířská otázka: "kde asi soudruzi udělali chybu?" :-D Typhoon má tak dlouhý vývoj, že se jim v době vzniku tohoto projektu o nějakém sU 30 s vektorováním tahu mohlo jen zdát, spíš se orientovali na Mig 29.
Neznáme však konkrétní podmínky celého cvičení, které to mohly ovlivnit, už jen případné použití přídavných nádrží pod Typhoonem tento stroj znevýhodní v manevrování vůči srovnatelnému letadlu, které palivo nese uvnitř.Skrýt celý příspěvekhttp://www.aviatia.net/versus/... Je to takové,, porovnání cca zhruba" Britské zdroje mj,poukazují na konstrukci typhoona, která je navržena na získání ...Zobrazit celý příspěvek
http://www.aviatia.net/versus/...
Je to takové,, porovnání cca zhruba"
Britské zdroje mj,poukazují na konstrukci typhoona, která je navržena na získání převahy nad stroji SU30 atd...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...