Eurofighter vs. Su-30MKI: letecké cvičení Indradhanush

Foto: Eurofighter Typhoon a Su-30MKI; větší foto / YouTube
Eurofighter Typhoon a Su-30MKI; větší foto / YouTube

V těchto dnech probíhá na území Velké Británie již čtvrté indicko-britské letecké cvičení Indradhanush. Během cvičení se na obloze potkávají letadla „z obou stran barikád“ - Eurofighter Typhoon a Su-30MKI.

Před dvěma týdny přicestoval do Velké Británie 190 členný kontingent indického vojenského letectva IAF (Indian Air Force). Indové se spolu s Královském letectvem účastní leteckého cvičení Indradhanush.

Cvičení začalo 21. července a skončí poslední červencový den. Cílem cvičení je především otestovat schopnost Indie „mezikontinentální projekce leteckých sil." Ze své základny ve východoindickém městě Kaliakunda indická letadla do Británie urazila více než 8000 km.

Z indické strany se cvičení účastní čtyři víceúčelové stíhačky Su-30MKI, tankovací letadlo Il-78, strategické dopravní letadlo C-17 Globemaster III a taktické dopravní letadlo C-130J Hercules.

Letadlo C-130J patří speciálním silám „Garud" indického letectva. Hlavním úkolem výsadkářů speciálních jednotek Garud je ochrana leteckých základen a zařízení indických leteckých sil.

„Cílem společného cvičení je učit se od sebe navzájem a posílit vzájemné operativní porozumění. S každým cvičením IAF získává cenné zkušenosti a získává respekt jako vysoce profesionální a motivované síly," citovaly jednoho z důstojníků IAF noviny The Times of India během cvičení Indradhanush v roce 2010.

Cvičení probíhá na třech britských základnách – Su-30MKI operují ze základny RAF Coningsby, C-17 a Il-78 ze základny RAF Brize Norton. Letadlo speciálních sil C-130J pak ze základny RAF Honington.

Hlavní náplní cvičení jsou společné cvičné lety indických stíhaček Su-30MKI z letky No. 2 Sqn (Winged Arrows) a britských Eurofighter Tyhpoon z 3(F) Squadron. Oba typy letadel létají ve společných formacích a plní „různorodé velmi realistické cvičné scénáře." Během cvičení letadla Eurofighter a Su-30MKI působí také proti sobě.

Výsledek cvičení, tedy především populární porovnání obou letadel, ještě není k dispozici. Můžeme se však vrátit do prvního cvičení v roce 2007, po kterém řadu lidi zajímalo, jak si Eurofigter Typhoon a Su-30MKI vedly proti sobě.

„Problém je, když porovnávate techniku a lidi. Takže technologie vám může dát velkou výhodu, velký náskok. Ale ve skutečnosti jsou to vždy lidé ve strojích, kteří vytvářejí rozdíly," řekl tehdy Stephan Dalton, bývalý velitel štábu letectva Velké Británie.

„Není to jen o tom, co letadla dělají ve vzduchu. Je to také o tom, jek jednotlivci myslí, jak fungují, jak jsou ochotni se rozvíjet a experimentovat," dodal Dalton.

Nicméně Dalton dodal, že Su-30MKI se nemůže stíhače Eurofighter Typhoon rovnat. Jak ale poznamenává Dalton, není to bráno jako kritika. Eurofighter Typhoon je oproti stíhačkam Su-30MKI jednoduše „produktem technologie další generace"

Kromě letadel se cvičení účastní i indické speciální jednotky Gurad. Během cvičení Indradhanush výsadkáři z obou zemí provedou několik společných výsadků z transportních letadel.

Zdroj: Indian Express

Nahlásit chybu v článku


Související články

Indie nemá zájem o další stíhačky Rafale

Indie před časem oznámila nákup 36 francouzských stíhaček Dassault Rafale. Oproti původním plánům ...

Indie se zajímá o švédské stíhačky Gripen NG

Švédský ministr obrany Peter Hultqvist plánuje během probíhající návštěvy Nového Dillí nabídnout ...

Indická armáda hledá nový hlavní bojový tank

Indická armáda v rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicle) hledá náhradu za více než 2500 ...

Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější

Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    19:49 12.08.2015

    Shania: Jen drobné popíchnutí ;-) Ono to není ani tak o tom, jestli letadlo doletí s ustřeleným křídlem, jako spíš o tom, jestli křídlo ustřelí dva 23mm granáty nebo jestli do něj ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Jen drobné popíchnutí ;-) Ono to není ani tak o tom, jestli letadlo doletí s ustřeleným křídlem, jako spíš o tom, jestli křídlo ustřelí dva 23mm granáty nebo jestli do něj musíte naprat půl zásobníku, aby to křídlo začlo aspoň vibrovat :-))) A v tom má Kňour prostě navrch nad jakoukoliv stíhačkou. Čímž ovšem nezpochybňuju závěry ohledně CAS, které tu presentujete.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:36 12.08.2015

    Vyjádření Indické vlády k těm článkům:

    http://pib.nic.in/newsite/erel...

    Vyjádření Indické vlády k těm článkům:

    http://pib.nic.in/newsite/erel...

  • flanker.jirka
    16:29 10.08.2015

    to belkin: zdroj wiki??? mrkněte semhle https://en.wikipedia.org/wiki/... podívejte se dole do Armament, píšou tam něco o 8 tunách ;-) to je krapánek jiná hodnota než ...Zobrazit celý příspěvek

    to belkin: zdroj wiki??? mrkněte semhle https://en.wikipedia.org/wiki/...
    podívejte se dole do Armament, píšou tam něco o 8 tunách ;-) to je krapánek jiná hodnota než 15 tun. Pokud se podívate na ostatní verze vycházející z původního SU 27, všude najdete hodnotu okolo 8 tun.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:59 10.08.2015

    A-10 se používají proti ISIS v Iraku, plní asi 10% úderů. Do Sýrie je myslím nepouští. V Iráku se už po nich ale ...Zobrazit celý příspěvek

    A-10 se používají proti ISIS v Iraku, plní asi 10% úderů. Do Sýrie je myslím nepouští.

    V Iráku se už po nich ale střílelo

    http://theaviationist.com/2015...

    A-10 nasazené v Evropě se vrátili domů

    http://www.janes.com/article/5...


    A aby jste si nemysleli, že ostatní letadla jsou z papíru a nic nevydrží:

    http://www.f-16.net/forum/down...

    http://www.f-16.net/forum/down...

    F15 bez celého křídla.

    http://forum.keypublishing.com...

    i s videem https://www.youtube.com/watch?...

    Bonus kritické selhání motoru u F14 (piloti přežili)
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    10:11 10.08.2015

    Pravdepodobne si vacsina diskutujich vsimla, ale diskusia o EF vs. Su je aj pod clankom o F35 http://www.armadninoviny.cz/f-...

    Pravdepodobne si vacsina diskutujich vsimla, ale diskusia o EF vs. Su je aj pod clankom o F35 http://www.armadninoviny.cz/f-...

  • belkin
    09:59 10.08.2015

    flanker.jirka : tady s Vámi nelze polemizovat, toto jsou už geopolitické a strategické úvahy a to je nekoneč diskuzi. Převážně, až na nepostatné detaily. (Rafale: nosnost cca 10 ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka : tady s Vámi nelze polemizovat, toto jsou už geopolitické a strategické úvahy a to je nekoneč diskuzi. Převážně, až na nepostatné detaily.
    (Rafale: nosnost cca 10 tun, SU30MKI: nosnost cca 15 tun). zdroj: wikiSkrýt celý příspěvek

  • pajo
    09:59 10.08.2015

    flanker.jirka: Proti ISIS pouzivaju A-10, vid napr. http://www.defensenews.com/sto... alebo ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: Proti ISIS pouzivaju A-10, vid napr. http://www.defensenews.com/sto... alebo http://www.military.com/daily-...
    P.S. stacilo dat do googlu dve slova: A10 isisSkrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    09:22 10.08.2015

    to belkin: minimálně v 90% je letadlou pouze nosič materiálu, pak už jde jen o to co si vybrat, jak z vojenského, politického tak ekonomického hlediska, když vám někdo nabídne i ...Zobrazit celý příspěvek

    to belkin: minimálně v 90% je letadlou pouze nosič materiálu, pak už jde jen o to co si vybrat, jak z vojenského, politického tak ekonomického hlediska, když vám někdo nabídne i licenční výrobu letadel, tak máte svou vlastní logistiku a přístup ke všemu co potřebujete. Pokud máte přístup k ropě, tak vás nebude omezovat vyšší spotřeba paliva, pokud ne, budete na to brát ohled. Na druhou stranu třeba rozdíl v cenách letadel je taky zajímavý, Gripen NG se má prodávát někde od 110 mil. usd, SU 30 nebo Mig 35 stojí okolo 55 mil usd, možná by bylo zajímavé spočítat rozdíl ve spotřebě paliva na letové hodiny pro 20 let provozu. :-D
    Velké letadlo, jako SU 30, unese dostatek paliva, aniž by se tím omezil počet ofenzivních podvěsů pod letadlem, pro stejný dolet menší letadlo musí nést přídavné nádrže. Mít věci z USA taky není žádná výhra, i ty nejspolehlivější spojenci jsou vždy až za zakázkami pro USAF a US NAVY, tak se běžně stává, že evropští uživatelé F 16 čas od času čekají na dodávky dílů nebo plnění části kontraktů, protože výrobci makají pro domácí. V tomhle směru je super mít Gripeny ze Švédska.
    SU 30 (8 tun) má téměř shodnou nosnost jako Rafale uvádí se 9 nebo 9,5 tuny. Větší rozdíl je v cenách těchto letounů, orientační info se najdou snad i na wikipedii. Zdrojů na netu je dost.


    to logik: dle mého názoru, F 16 působící proti Syrii z Turecka dostali přednost před F 15 Strike Eagle, hlavně z logistického důvodu, protože Turecko F 16 používá i vyrábí, tak nemusí nikdo pro 6 letadel stěhovat celou logistiku. Přitom F 15 SE má výhodu v použití douvčlenné posádky, kde se jeden soustředí na vyhledávání a zaměřování munice. Škoda že tam nepošlou i A 10.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:19 10.08.2015

    Co jsem tak koukal na fotky, vacely se éra většinou s nějakou zbylou municí. Čili zrovna v případě kampaně proti IS je vhodnější F-16, protože její nosnost stačí a létá levněji :-) Zobrazit celý příspěvek

    Co jsem tak koukal na fotky, vacely se éra většinou s nějakou zbylou municí. Čili zrovna v případě kampaně proti IS je vhodnější F-16, protože její nosnost stačí a létá levněji :-)Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    00:57 10.08.2015

    logik: myslel jsem efektivitu, tj nosnost a dolet. Co je levnější, 2F 15 nebo 3F16? 5 SU30 nebo 9 gripenů? Nejde o kombinované mise ale zachycení protivníka při překvapivém ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: myslel jsem efektivitu, tj nosnost a dolet.
    Co je levnější, 2F 15 nebo 3F16? 5 SU30 nebo 9 gripenů?

    Nejde o kombinované mise ale zachycení protivníka při překvapivém úderu.
    Proto to taky cvičí. Vámi popisovaný kompletní letecký úder je přece něco jiného.( Zapojení leteckých útočných sil proti obranným kombinovaným pozemně vzdušným, případně námořním silám, je mimo rámec diskuze)
    Tady se porovnávají technické možnosti a výkony letadel a ne pilotů.
    TTD vycházejí podle doložených zdrojů lepší u EF.
    Myslíte že podle TTD dat se nedají letadla porovnat?

    Možná SU odvede větší kus práce než Rafale proto, protože uveze víc bomb?
    Co myslíte?
    Je to logické nebo ne?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    00:20 10.08.2015

    PS: Pro mise nad Sýrií je imho nejlepším letadlem F16 nebo Gripen - prostě cokoli co unese nějakou tu pumu a létá to co nejlevněji. Také je USA ...Zobrazit celý příspěvek

    PS: Pro mise nad Sýrií je imho nejlepším letadlem F16 nebo Gripen - prostě cokoli co unese nějakou tu pumu a létá to co nejlevněji. Také je USA používá:

    http://www.novinky.cz/zahranic... Skrýt celý příspěvek

  • logik
    00:18 10.08.2015

    Hmmm - na letecké kampaně proti "lowendovému protivníkovi" bych řekl že je vcelku jedno, co tam tu bombu zanese, ne? Jen to nesmí být sestřelitelné manpadem a mít dobrý AG zbraňový ...Zobrazit celý příspěvek

    Hmmm - na letecké kampaně proti "lowendovému protivníkovi" bych řekl že je vcelku jedno, co tam tu bombu zanese, ne? Jen to nesmí být sestřelitelné manpadem a mít dobrý AG zbraňový systém. Proč by tu mělo SU odvést výrazně vyšší práci než např. Rafale?

    Tyto výkonná F/A letadla se podle mě nejlépe ukáží své přednosti u kombinovaných misích, kde je nutno počítat i s leteckými protivníky. V takovém prostředí bude SU velmi dobré letadlo, ale zas takový Typhoon bude těžit z menšího RCS - neřekl bych, že je snadné určit jednoznačného vítěze.

    IMHO v reálných misích by ze zmiňovaných letadel dopadlo to s nejlepším pilotem a celkovou sehraností celého letectva (včetně Awacsů, Growlerů a podobných vopičáren).Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    23:57 09.08.2015

    Shania: OK beru zpět, to je pravda, na toto letadlo jsem zapoměl.
    Ono je vlastně ekvivalentem suchoje. Takže západ (tedy USA) má na toto letadlo.

    Shania: OK beru zpět, to je pravda, na toto letadlo jsem zapoměl.
    Ono je vlastně ekvivalentem suchoje. Takže západ (tedy USA) má na toto letadlo.

  • Shania
    23:51 09.08.2015

    belkin: vzhledem k tomu že západní ekvivalent k SU-30 Je F15E, tak určitě podstatně lepší není.

    belkin: vzhledem k tomu že západní ekvivalent k SU-30 Je F15E, tak určitě podstatně lepší není.

  • belkin
    23:44 09.08.2015

    PS: osobně se domnívám, že na letecké kampaně ( Lybie, IS, afghánistán atd..)
    by SU30 byl podstatně lepším letadlem, než co může nasadit západ.

    PS: osobně se domnívám, že na letecké kampaně ( Lybie, IS, afghánistán atd..)
    by SU30 byl podstatně lepším letadlem, než co může nasadit západ.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 7