Luftwaffe kupuje americké Super Hornety k nesení jaderných zbraní

Luftwaffe kupuje americké Super Hornety k nesení jaderných zbraní
F/A-18E Super Hornet / US Navy (Zvětšit)

Podle informací německých novin Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) německé ministerstvo obrany hodlá nakoupit hned trojici evropských a amerických bojových letadel ‒ Eurofighter, F/A-18E/F Super Hornet a EA-18G Growler. Americké Super Hornety Luftwaffe využije k nesení amerických jaderných pum B61 v rámci programu Nuclear Sharing.

Luftwaffe papírově provozuje více než 230 taktických nadzvukových bojových letadel. Německé letectvo již získalo všech 143 Eurofighterů z původní objednávky. V minulém roce ale došlo ke kolizi a zničení dvou německých Eurofighterů. Jeden z pilotů srážku nepřežil.

Letectvo našeho západního souseda dále provozuje stíhací bombardéry Tornado IDS (Interdiction Strike) a letouny Tornado ECR (Electronic Combat Reconnaissance) pro vedení průzkumu, elektronického boje a potlačování protivzdušné obrany protivníka.

Podle FAZ se v inventáři Luftwaffe nalézá 93 Tornad, přičemž 83 je aktivních a deset uzemněných slouží pouze k výcviku. Konkrétně jde zhruba (údaje se rozcházejí) o 60 až 65 strojů Tornado IDS a 20 strojů Tornado ERC.

Úderné Tornado IDS z německé elitní 33. letky JaBoG (Jagdbombergeschwader 33), sídlící na základně Büchel v Porýní-Falcku, slouží k doručování amerických taktických jaderných pum B61. Jde o jaderné zbraně umístěné v Německu v rámci aliančního programu Nuclear Sharing. K nesení jaderných pum má 33. letka k dispozici 46 strojů. Podle FAZ, ač to nebylo nikdy oficiálně potvrzeno, se na základně Büchel nachází 20 jaderných pum B61.

Německým strojům Tornado končí životnost mezi roky 2025 až 2030. Nejde ale o jediné nadzvukové letouny, které Luftwaffe potřebuje vyměnit. Poněkud nečekaně končí také 38 (některé zdroje uvádějí 32) nejstarších německých Eurofighterů výrobní verze Tranche 1. Eurofightery této verze, dodávané v letech 2003 až 2008, mají jen omezené bojové možnosti (např. omezenou paletu zbraní, omezené funkce radaru atd.).


Německá Tornada a Eurofightery na cvičení v Las Vegas

Německé letectvo před několika lety otevřeně projevilo zájem o americké stroje F-35A Lightning II. Důvod je prostý ‒ stealth letouny páté generace F-35 dokáží vést nejnáročnější boj vzduch-vzduch, vzduch-země, nést jaderné pumy B61 (od verze Block 4), ale také provádět průzkum, vést elektronický boj a dokonce velet a řídit boj (odtud přezdívka „miniAWACS“).

Nákup F-35 v roce 2017 jasně podpořil tehdejší velitel německých vzdušných sil generálporučík Karl Müllner, který uvedl: „Z vojenského hlediska potřebujeme nízký radarový podpis a schopnost objevit a bojovat s cílem na velkou vzdálenost. Luftwaffe považuje schopnosti F-35 za referenční kritérium výběrového řízení pro nahrazení Tornad a myslím, že jsem se vyjádřil dostatečně jasně, které letadlo je favoritem letectva.“

Na začátku minulého roku se ale německé ministerstvo obrany jasně postavilo proti nákupu F-35A. Müllner čelil za podporu F-35 kritice a nakonec na jaře minulého roku byl nucen opustit místo velitele Luftwaffe.

Není divu, protože proti nákupu amerických F-35 stojí silné bavorské zbrojařské lobby. FAZ k nákupu nových letadel uvádí: „Vedou se dlouhodobé boje o podobě nástupce, protože ve hře jsou desítky miliard euro. Projednávaný plán má sladit požadavky bezpečnostní politiky s průmyslovou politikou, která mimo jiné zahrnuje silné bavorské zájmy. Vojenská divize Airbus má své sídlo v Bavorsku a Eurofightery jsou finálně montovány v Manchingu.“

Ve hře je samozřejmě i německo-francouzský projekt nové evropské stíhačky šesté generace FCAS (Future Combat Air System). FCAS má někdy po roce 2035 (resp. 2040) začít nahrazovat francouzské stíhačky Rafale, německé Eurofightery a španělské F/A-18A/B. K dokončení projektu FCAS je nutné udržet a podporovat potřebné technologie v Německu. Nákup F-35 Německem by tedy prakticky jistě vedl ke konci FCAS.


Konsorcium Eurofighter Jagdflugzeug GmbH počítá s dalším zdokonalováním platformy Eurofighter

Německo po odmítnutí F-35 tedy mělo dvě možnosti. V prvním případě Berlín zvažoval vývoj další verze Eurofighteru pro nesení jaderných pum B61 (resp. nejnovější varianty B61-12) a dvoumístné verze Eurofighter ECR k vedení elektronického boje. Dalo se očekávat, že Washington nebude k Berlínu po odmítnutí F-35 nejvstřícnější. Začátkem října minulého roku německé noviny Süddeutsche Zeitung uvedly, že podle Pentagonu certifikace Eurofighterů k nesenení pum B61 zabere tři až pět let.

Druhou možností, uváděnou hned po odmítnutí F-35, byl právě nákup amerických F/A-18E/F Super Hornet. Věc je zamotanější v tom, že podle analytika Justina Bronka, z britského think-tanku Royal United Services Institute, k nesení jaderných pum jsou certifikovány jen původní Hornety.

Americké námořnictvo odstranilo jaderné zbraně ze svých letadlových lodí v 90. letech. Námořnictvo tedy u nových Super Hornetů (zaváděných od roku 2001) nepožadovalo nesení jaderných pum. Podle Justina Gibbonse, mluvčího Boeingu, ale není problém Super Hornety k nesení jaderných pum v požadované časové ose upravit a certifikovat.

Koncern Airbus ostře vystoupil také proti nákupu Super Hornetů. Koncern ve výzvě zaslané německé vládě varoval před ztrátou 100 000 pracovních míst v Evropě a 25 000 míst v Německu. „Nákup F-18 by nejen utratil miliardy dolarů německých daňových poplatníků ve Spojených státech, ale také by ohrozil budoucnost německého vojenského leteckého průmyslu,“ uvádí se ve výzvě.


EA-18G Growler

V každém případě Německu při zvolení varianty nákupu pouze Eurofighterů reálně hrozilo vypadnutí z programu Nuclear Sharing. Mimochodem o vstup do tohoto programu dlouhodobě usiluje Polsko, které nedávno nakoupilo 32 letounů F-35A Lightning II.

Německo nakonec zvolilo kompromis ‒ podpoří domácí průmysl a zachová schopnost svého letectva používat americké jaderné pumy.

Dle informací FAZ Berlín jedná o nákupu zhruba 90 stíhaček Eurofighter, 30 amerických víceúčelových letadel Boeing F/A-18F Super Hornet a 15 amerických letadel pro vedení elektronického boje EA-18G Growler.

Víceúčelové letouny Eurofighter nejnovější verze Tranche 3B nahradí stíhací bombardéry Tornado IDS pro vedení konvenčních úderů a také 38 nejstarších Eurofighterů (Tranche 1).

Letouny F/A-18F Super Hornet nahradí německá „jaderná“ Tornada IDS ve 33. letce a EA-18G Growler zase Tornada ECR v 51. letce (Taktische Luftwaffengeschwader 51) na letecké základně Schleswig.

Jedná se však zatím o neoficiální informace. V každém případě Berlín příliš jiných možností nemá na výběr.

Zdroj: Defense News, The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Luftwaffe: Nejsilnější z našich sousedů

Početně největší a zároveň nejsilnější letectvo z našich sousedů má Německo. Jeho Luftwaffe, vzdušné ...

Strašák jaderné války: Více rozumu, méně odvahy

I přes snížení počtu jaderných zbraní největší mocnosti světa mají stále dostatek energie k ...

Nová americká taktická jaderná puma B61-12

Americké letectvo v rámci širokého programu modernizace amerického jaderného arzenálu představilo ...

Americké vrtulníky Chinook a King Stallion pro Luftwaffe

Německé letectvo (Luftwaffe) hledá náhradu za 66 těžkých transportních vrtulníků CH-53G (CH-53 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Sgt Murphy
    13:07 05.05.2020

    US Navy škrtá produkciu svojich F/A-18 E/F Super Hornet v prospech financovania projektu lietadla šiestej generácie F/A-XX.

    https://news.usni.org/2020/02/...

    Krok Luftwaffe nakupovať dnes F/A-18 E/F mi príde dosť smiešny. Kúpime lietalo 4. gen, aby sme vyvinuli 6. gen a 5. gen úplne preskočíme... slepá ulička. Však to je také isté ako chcieť prejsť z dvojplošníkov na prúdové stíhačky a preskočiť všetko medzi tým.

  • PavolR
    22:05 21.04.2020

    Eurofighterov bude nakoniec 93 a celkový počet F-18 sedí: https://svet.sme.sk/c/22388669...

  • Rase
    18:50 02.04.2020

    Osobně jsem fakt zvědavý, co by ty Hornety byly vlastně za verzi. Reálně by Němci asi nepotřebovali ani fungl nové stroje, ale něco co vydrží fungovat cca do roku 2040. vycházím z tvrzení, že k nesení jaderných pum jsou certifikovány jen původní Hornety. Přeci jen pokud by Němci chtěli letoun na dalších 40 let, tak by fakt asi koupili F-35 (má největší potenciál) nebo Typhoony (mají zavedeno). Nový F/A-18F je sice fajn teď, ale nemyslím že by měl mít nějakou delší budoucnost.

  • alexa123
    17:53 02.04.2020

    Netvrdim ze moje IQ je na urovni IQ Einsteina ale jednej veci skutocne nerozumiem. Preco potrebuju Nemci lietadlo s moznostou nesenia klasickej atomovej bomby s "nulovym" doletom ked dnes je celosvetovy trend vyvijat klzave bomby s doletom X kilometrov ale hlavne rakety kategorie Tomahawk s doletom XXX kilometrov. Verim ze ked sa Nemci oboznamia s mojim racionalnym nazorom, tak o americky nosic "hlupych" atomovych bômb stratia zaujem.

  • alexa123
    17:21 02.04.2020

    Nemci pozaduju jednoucelove lietadlo na REB boj ktore nahradi Tornado urcene na REB. Vyraba v Europe niekto taketo lietadlo? Ja o ziadnom takom vyrobcovi neviem. Takze ake je riesenie? Jedine Growler. Bohuzial Europa by mala vyrabat lietadlo tejto katedorie. Zaujimave na tom je to ze okrem Nemcov o take lietadlo nema zaujem z bohatych krajin nikto. Chudobne krajiny ani nespominam.

    • PavolR
      15:33 03.04.2020

      V rámci fínskeho "HX Fighter Program" ponúka Saab kombináciu Gripen E/F + Globaleye proti americkej ponuke SuperHornet + Growler.
      ---
      A odpoviem hneď aj na príspevok zo 17:53 - Nemci vlastnú atomovku vyvinúť neplánujú a mimo hlúpej B61 s nimi nikto iné zdieľať nebude. ;-) Také jednoduché.

  • SYN_
    04:10 02.04.2020

    Tohleto je nějaký divný... aby nemuseli kupovat F-35 z ameriky tak koupí F-18 z ameriky?? To mi nějak extra logický nepříjde... Chápu že se bojí o domácí průmysl, ale tak koupit F-35 jen počet potřebný k nošení jaderných pum (s nějakou malou rezervou) a zbytek si zařídit v rámci série Typhoon by snad mělo být průchozí??

    • logik
      11:15 02.04.2020

      Fór je v tom, že Superhornety jspu jednak levnější, jednak je každej bude chápat jako provizorium.
      Nákup F-35 by vedl politiky k tomu, že věc je "vyřešená na dlouhá léta".

      Jde evidentně o politické rozhodnutí, z vojenského hlediska to smysl nedává.

    • alexa123
      17:30 02.04.2020

      Neviem o tom ze by F35 konkurovalo F18 Growleru z hladiska REB. Takze podla mna Nemci nemali na vyber. Na vyber by mali, keby pred X rokmi financovali vyvoj Typhonu vo verzii REB. Teraz tymi peniazmi zaplatia dovolenky Amikom na Floride ale mozno aj v Tatrach alebo na Hradčanoch

  • richard216
    15:34 01.04.2020

    Upřímně , myslím , že by to měli spolu-rozhodnout piloti , kteří ty
    B-61 budou v letadle mít , ať už poletí kamkoliv , myslím , že by radši seděli v F-35 , než v F-18 .

    Jde primárně o jejich budoucnost a na pud sebezáchovy , by v budoucí konfrotaci z Su-57 , J-20 , J-31 , Mig-31 , Su-37 , by mělo být spolehnutí .

  • liberal shark
    14:07 01.04.2020

    Myslim, že to je pragmatické a racionální řešení. Luftwaffe směřuje k modelu se dvěma nosnými typy. EF bude v budoucnu nahrazen letounem 5 generace a SH ho doplní podobné jako v USN

  • Rase
    16:04 31.03.2020

    Zajímavé že nikdo tady nezmínil možnost nákupu, nebo pronájmu francouzských letounů Rafale, které ony jaderné pumy mohou nést. Pořídit nějakou formou 30 strojů by nebyl problém a rovněž velmi pozitivní politické gesto (to jsou ostatně i ty Hornety).

    • logik
      16:53 31.03.2020

      Hmmmm.... To je fakt. Ale to by Němci asi nezkously. Stejně jako nikdy Rafaly nekoupí Britové. Evropa "chcípne" na nacionalismus....

      • liberal shark
        13:58 01.04.2020

        Spíš za tím bude specifický francouzský přístup :-).

        • logik
          16:56 01.04.2020

          Jedno s druhým. A on vlastně ten specifický Francouzský přístup vlastně není nic jiného, než nacionalismus, kterej vede k neschopnosti kompromisu.

    • skelet
      17:24 31.03.2020

      IMHO Rafale nemá B61 certifikovány

      • Rase
        17:26 31.03.2020

        díky, tak beru zpět. Je to ale dost velká škoda .(

  • Sholva
    09:42 31.03.2020

    Hm, sice celkem chápu politické důvody v pozadí tohodle paskvilu, ale z druhé strany vzato, když Amíkovi vyhraje ve výběrku evropský výrobce, tak se prostě výběrko udělá znova. Takže bych na ně prděl. Ono je ale hlavně lacinější sem tam USA zavřít klapačku nějakým tím nákupem, než začít plnit 2% závazek. A o tom bych řekl že je celý tenhle případ. Kdyby Němci investovali do armády tolik, co by měli, tak USA budu vytvářet daleko menší nátlak na nákup krámů od nich...

    • logik
      12:44 31.03.2020

      Ale vždyť todle je totéž. V americe se kupuje jen to nejnutnější - EFT by se v potřebném čase nestihl získat potřebné schopnosti.

      Z vojenského hlediska by každý koupil jen F-35.

  • Kichot
    02:43 31.03.2020

    No tvl ze dvou obhajitelných řešení vyberou to třetí. To by mě zajímalo jestli jejich sekce vyzbrojování jezdila na exkurzi k nám, nebo naše k nim...

    • logik
      12:45 31.03.2020

      Todle řešení je nejrozumnější: dostatečná podpora domácího výrobce, nejlevnější způsob jak uchovat schopnost jaderného úderu, a zároveň nebudou zatěžovat evropské kapacity "zbytečným" jednoúčelovým upgradem EFT, když se má vyvíjet nová stíhačka.

  • Chacal
    23:50 30.03.2020
    • (11)

    Už delší dobu je patrné že skopčáci přestali amíky považovat za spojence. Nepokrytě jim dávají najevo averzi a stále více se přiklánějí k Rusku. No tak ať si postaví něco svého co bude věčně na zemi kvůli nefunkčním senzorům. Jako to bývá ve zvyku u těch Eurofichtlů. Amíci ať si odvezou své muzeální bomby. A nic nebude germánům bránit rozdělit se s rusáky o Evropu. My bychom měli držet s Poláky.

    • CerVus
      01:04 31.03.2020

      Až na to, že ČR je propojením průmyslu s tím Německým a vlastně i kulturou v podstatě jen další spolkovou zemí.

      • vixl
        02:07 31.03.2020
        • (10)

        kulturou? byl jsi někdy v Germanistánu?
        a v žádném případě spolkovou zemí, ale kolonií

        • Jirosi
          11:30 31.03.2020

          Možná si zkuste někdy zajet do CR.

      • Aja1984
        09:12 31.03.2020

        Nevím jak ve vašem okolí, ale já pořád žiji v naivní představě, že Češi mají blíže k USA, než k tomu Ruskému poskoku Germanistánu. Co se týká respektování lidských svobod a morálních hodnot (i když v poslední době hodně pokulháváme), tak i zahraniční politikou jsme víc na ten "správný západ", než na ten "špatný západ." Bohužel, to že ekonomika je závislá na Německu jen tak lehce změnit nejde, kvůli geografickému uspořádání. P.S. Osobně proti Rusům nic nemám, hájí jenom svoji zbylou suverenitu. A navíc jako globálního strašáka vnímám Čínskou komunistickou stranu a její miliardovou armádu vygumovaných a zotročených pracantů.

        • Rase
          07:11 01.04.2020
          Oblíbený příspěvek

          Nemyslím, že bysme měli kulturně j´nějak blízko k USA. Rakousko, Bavorsko, Sasko, Slovinsko a některé části Polska k nám mají mnohem blíž ve všech směrech (kulturou, genetikou a i společností). Prostě střední Evropa.
          USA je moc daleko a mají tam jiné tradice, byť většina světa se je snaží napodobovat v mnoha aspektech. Rozhodně ale nemáme blíž k USA než k Německu :-D

    • Laci
      01:30 31.03.2020
      • (10)

      Kdyby se USA chovaly jako spojenci, nemusela by Evropa přehodnocovat svůj postoj k USA.
      Ale to amerikofil asi nepochopí. Hlavně že se oháníš skopčákama, žabožroutama a korunuješ to “držet s Poláky”. LOL :D
      Ty budeš mít v hlavě solidní bramboračku.

      • vixl
        02:06 31.03.2020

        neexistuje žádný stát Evropa, přehodnocují akorát skopčáci a další ultralevicové režimy, spolupráce s Polskem je pro nás zcela logická a nutná,
        ty už tu bramboračku v hlavě máš

        • Jirosi
          11:40 31.03.2020
          • (1)
          Oblíbený příspěvek

          Stát Evropa možná neexistuje, ale stát Pol+CR je scifi.
          Spolupráce na čem? Polsko nás potřebuje jen k získávaní výhod pro sebe.
          Poláci nemají jakýkoliv důvod přistupovat na České připomínky, sami mají dostatečnou váhu. Proto neexistují Polsko-kdokoliv zbrojní projekty.

    • dusan
      07:42 31.03.2020
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Nemci sa "neprikláňajú" k Rusku. Len Rusko má v Nemecku na výplatnej páske desiatky v vplyvných manažérov a tých ja najviac počuť. Tí i často ovplyvňujú vládnu politiku, ale reálne je Rusko pre Nemecko ekonomicky bezvýznamný štát ..... mimo pár oblastní, napr. dodávok plynu.
      Vzhľadom na prepad spotreby a energetickú krízu sa táto väzba oslabuje a Nemecko dnes potrebuje ruský plyn menej ako pred mesiacom ....
      Sám som bol prekvapený, že Rusko je len 2 % importér z Nemecka - podobne "dôležité" číslo ako napr. Slovensko. Podľa rečí miestnych lobistov by si človek myslel, že bez Ruska Nemecko neprežije ....

    • palo satko
      09:45 31.03.2020

      Cele toto okydavanie Nemcov je zalozene na sklamai, ze si nevybrali oblubenu zazracnu zdran tohoto diskusneho fora F-35. Proti Nemeckej tecnickej zdatnosti a hospodarskej racionalite sa tazko hladaju argumenty, ale vzdy sa kazdeho a treraz ja to Nemec, kto nezdiela rovnaky blud da oznacit za heretika, v tomto pripade za rusofila.

  • cejkis
    22:56 30.03.2020

    A zase někdo dostane na příkaz kokainové kancléřky výpověď.

  • strikehawk
    21:27 30.03.2020

    Německé lavírování má víc než technické nebo vojenské, politicko-ekonomické důvody. Jsou pod velkým tlakem protože jejich přebytek z obchodování s USA je obrovský. Americani nejsou schopni Nemecku nic prodat to co Němci potřebuji si jsou schopni až na par výjimek vyvinout a vyrobit společně s Francii samy a v převážně většině lepší kvality a technické úrovně. Koupě F-18E/F/G je ze dvou zel (F-35) tím menším i když pro deklarováne účely horším řešením.
    Doufám ze vývoj Typhon ECR bude pokračovat i tak.... bylo by skoda ztratit tuto schopnost a kapacity

    • Chacal
      00:00 31.03.2020

      Jj to je ten problém spojenecké spolupráce. Kdy si němečtí a francouzští eurosoudruzi mysleli že budou moci do nekonečna dojit amíky. Amíci by toho mohli prodat spousty a levněji než to dokáží germánské a žabožroutské firmy. Ale eurosoudruzi prostě nechtějí férový obchod. Krásným příkladem je třeba nehorázné subvencování právě Airbusu aby mohl vůbec konkurovat Boeingu. Což je vůči obchodnímu partneru a spojenci prasárna. Ostatně i naše firmy by mohly vyprávět jak je germáni vyšachovali z byznysu.

      • Sholva
        09:37 31.03.2020

        Tak sorry jako, ale Boeing vs Airbus si z pohledu státní podpory opravdu nemají co vyčítat. Průběžně platí pokuty obě strany. A vůbec bych tu Boeing v souvislosti s kvalitou moc nevytahoval, v souvislosti se státní podporou taky ne. Viz případ kvalitně odfláklých MAXů které stát neméně kvalitně nechal certifikovat samotného výrobce. No, jestli tohle není šlendrián...

        • SYN_
          04:29 02.04.2020

          Pak se pochopitelně vnucuje otázka v kterých dalších případech ještě došlo k výraznému rozporu tvrzení manažerů Boeingu se skutečností... to je holt oprávněný důsledek toho že bájili jak je vše ok a ono nebylo, toto se jim MUSÍ dostatečně vymstít jinak už nikdo nikdy pravdu neřekne, co by z toho měl když důsledky prokázaného lhaní nebudou...

      • SYN_
        04:22 02.04.2020

        Tak stímhle tu nese.te, to už je hoooodně utahaná písnička Airbus vs. Boeing, každá strana si hýčká toho svého miláška a na ten druhý háže špínu (jasně, odpuštění daně Boeingu je "správné a systémové" kdežto bezůročné půjčky Airbusu jsou fuj a hnusné). Když náhodou tankery vyhraje Airbus (technicky celkem oprávněně) tak se to prostě vypíše znova, vyrábět to doma je nejdůležitější kritérium. Tak prosím, ale těžko pak očekávat že ostatní budou na škodu sobě "pionýři"...
        Prostě argumenty nakočku. Pište něco konkrétního, ne propagandu.

  • JaHoDa
    21:21 30.03.2020

    Já tomu stejně nerozumím. Němci ví, že jim dochází životnost Tornád a zároveň je více jak jasné, že nákupem US letadel (kdykoli - dříve/později) pohřbí domácí (EU) průmysl. Jak je možné že sami sebe nechají zahnat takto do kouta ?

    • Janko Paliga
      21:32 30.03.2020

      ... schizofrénia.... nič nové v tých luhoch a hájoch ....

    • PavolR
      22:48 30.03.2020

      Kto si vypestuje závislosť na amerických atomovkách, musí nakupovať americké lietadlá, ktoré ich ponesú ...

      • SYN_
        20:49 03.04.2020

        Celkem souhlas, ale tu REB verzi zapinkali...

  • apache
    21:11 30.03.2020
    Oblíbený příspěvek

    Super Hornety mám teda subjektivně mnohem raději než Eurofightery... jenže tohle je zkrátka nesmysl. Němci zcela nehorázně zaspali, když nevyužili potenciálu EF a nezačali včas s vývojem příslušných verzí. Mohli mít krásně sjednocenou výzbroj a místo toho teď řeší dilema, jestli, nebo spíš co nakoupit z USA. Nu což, jestli jejich prioritou bylo posledních několik let téma hajzlíků pro třetí pohlaví, je to jejich věc. Nakonec, jsou to jejich peníze...

    Jinak ty B61 považuji za relikt studené války. Probůh, máme jednadvacáté století a oni chtějí výhledově do budoucna mít schopnost shazovat jadernou bombu jak za krále klacka...

    • Scotty
      00:42 31.03.2020

      Myslíte že v 21. století atomové bomby nevybuchují?

      • satai
        08:35 31.03.2020

        Spíš to není moc dobrý způsob jejich dopravy...

        • Scotty
          18:55 31.03.2020

          Je to jako jakákoli jiná letecká protizemní munice.

  • Matesaax
    20:50 30.03.2020

    Pro leteckého fanouška je to super představa,že neokoukaný Super Hornet bude hned vedle v Německu.

  • Rase
    20:27 30.03.2020
    Oblíbený příspěvek

    Osobně doufám že přeci jen půjdou cestou speciálních verzí Eurofighterů, i kdyby to mělo být o něco dražší. Přeci jen zatím jde o tiskovou zprávu a podobné myslím byly i v případě německého pořízení F-35.

    • logik
      12:49 31.03.2020

      No, mě to tak jednoznačný nepřijde. EFT ve speciální verzi by přišli na podstatně větší peníze, než superhornety. A kapacita evropského zbrojního programu není nekonečná, jestli to dělají proto, aby se Evropské vývojové kapacity zcela soustředili na novou stíhačku, tak to dává dobrý smysl.

      • Rase
        16:10 31.03.2020

        Souhlasím, jen zmíním, že jaderné pumy by měl mít schopnost nést i francouzský Rafale. Určitě by šlo o drahé řešení, ale zase by šly provozovat spolu s Francouzi. Nu uvidíme jak to s těmi Hornety dopadne.

  • segal7
    20:05 30.03.2020

    Nevím, za mě by byla lepší volba 32 F35, než 45 F-18E,F,G

    • CerVus
      20:23 30.03.2020

      Tak tady je zakopaný pes v tom, že potřebovali jak nosič jaderných zbraní tak i letoun pro elektronický boj. Pro to první by byla F-35 ideální, jenže pro to druhé by museli draze upravovat už tak drahý EF a Amíci očividně nebyli ani moc ochotní poskytovat technologie.

      • segal7
        11:38 01.04.2020

        Myslel jsem( asi jsem to někde četl? ale dost možný, že si to pletu) že F-35A umí také co F18G?

        • liberal shark
          14:03 01.04.2020

          Kromě elektronického rušení.

  • MARSa
    17:38 30.03.2020

    Tímhle se jistě vyřeší všechny problémy, které momentálně Německo má.

    • CerVus
      18:31 30.03.2020
      Oblíbený příspěvek

      To je dost krátkozraký komentář.
      Kvůli tomu viru se celý svět opravdu nezastaví a problémy s výzbrojí, které měly armády také mávnutím kouzelného proutku nezmizí. Navíc Němci očividně nemají moc na výběr.

    • satai
      19:10 30.03.2020
      Oblíbený příspěvek

      Touhle demencí se dá "odstřelit“ cokoli, protože stříbrné kulky neexistují.

  • palo satko
    16:45 30.03.2020

    Spravne rozhodnutie. Uz moja babka vravievali: Nemaj vsetky vajcia v jednom kosiku.

    • Miroslav
      21:37 30.03.2020

      Diverzifikáciou zdrojov síce znížiš riziko, že stratíš plnú podporu avšak zvyšuješ riziko, že prídeš o časť podpory. Matematika nepustí

      • palo satko
        09:41 31.03.2020

        Zvolili tri overene riesenia namiesto jedinej "zazracnej zbrane". Nenci vdaka Adolfovi zistili, ze spoliehat sa na zazraky vo vojne je somarina.

  • dusan
    16:17 30.03.2020

    Zaujímavé ...

    Ešte som si vedel predstaviť v nemeckých farbách F-35 ...

    Ak by to bola pravda, tak by to mohlo podporiť vo výberoch FA-18E/F napr. v takom Švajčiarsku. Hlavne po koronavíruse bude pre mnohé štáty prijateľnejší výbehový, ale lacnejší stroj ako technologická špička za väčšie peniaze.

    To isté platí ešte viac pre "zdevastované" Španielsko ... a i pre Fínsko by to mohlo byť zaujímavé.

    • PavolR
      17:35 30.03.2020

      U Španielov by som to skôr videl na lacnú kúpu nemeckých olietaných EF Tranche 1, ale s Fínmi súhlas. Švajčiarsko mi príde také neisté.