Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc; větší foto / Nexter

Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě Eurosatory v Paříži představila projekt nového evropského hlavního bojového tanku EMBT (Euro Main Battle Tank). EMBT kombinuje podvozek německého tanku Leopard 2A7 a věž z francouzského tanku Leclerc.

Koncept EMBT má potvrdit a otestovat možnost spolupráce německých a francouzských firem při vývoji a výrobě společných hlavních bojových tanků. V budoucnu KNDS vyvine zcela nový německo-francouzský tank MGCS (Main Ground Combat System). V tomto projektu, stejně jako v případě EMBT, Francie vyvine a vyrobí věž a Německo podvozek. MGCS vstoupí do výzbroje mezi roky 2030 až 2035.

 


 

V únoru Stéphane Mayer, generální ředitel společnosti Nexter a spolupředseda KNDS, na tiskové konferenci o budoucím společném evropském tanku MGCS uvedl, že prototyp nového tanku bude představen již v roce 2020, předsériová výroba začne v roce 2025 a dodávky do evropských armád v roce 2030. Avšak s jistotou můžeme očekávat několik let dlouhé zpoždění vývoje.

 

V současné době je EMBT pouze technologický demonstrátor, ale KNDS doufá, že kombinace německé a francouzské tankové školy může oslovit zákazníky v Evropě i jinde ve světě.  Francois Groshany, vedoucí divize pásových a obrněných vozidel ve firmě Nexter uvedl, že Eurosatory poslouží k tomu, aby firma zjistila, zda je o EMBT zájem.

 

„Demonstrator je plně funkční, střílí a jezdí,“ ujistil mluvčí KMW Christian Budde. EMBT je první produkt firmy KNDS o jejího založení v roce 2015.

 

Samotný vývoj EMBT začal v lednu 2017 a jde o čistě soukromý projekt KNDS. „Cílem tohoto programu je využít současné technologie k tomu, aby jsme na trh nabídli zajímavý tank a současně pokračovali v průmyslové (francouzsko-německé - pozn. red.) aktivitě během dalších 15-20 let,“ uvedl Groshany. EMBT tak může sloužit jako jakýsi předskokan evropského MGCS.

 

Na rozdíl od klasického tanku Leopard 2 s masivní věží (pro tři členy posádky) a ručním nabíjením, je tank EMBT vybaven kompaktní a lehkou věží z tanku Leclerc s automatickým nabíjením. EMBT tak má pouze tříčlennou posádku z toho dva lidé sedí ve věži. 

 

Díky použití lehké věže z tanku Leclerc vzrostlo užitečné zatížení EMBT o 10 % (oproti Leopard 2), tedy o 6 tun. Nejnovější Leopard 2A7 přitom váží 68 tun (omezeno nosností podvozku), ale francouzský Leclerc pouze 57 tun (nejnovější verze).
 

Úsporu hmotnosti lze využít k instalaci dalšího vybavení, zbraňových systémů nebo silnějšího pancéřování. EMBT je tak možné osadit výkonnějšími kanóny ráže 130 mm nebo dokonce 140 mm.

 

Je otázkou, zda EMBT má lepší nebo širší schopnosti než nejnovější verze Leopard 2A7. Nicméně pro řadu zemí může být lákavá relativně nízká hmotnost EMBT, nabíjecí automat a tříčlenná posádka. Díky dopravní infrastruktuře na území ČR o něco nižší hmotnost ocení u svých tanků jistě i Armáda ČR.

 

EMBT však není první hybridní tank využívající podvozek Leopard 2. V 80. letech britská firma v rámci soukromé iniciativy vyvinula exportní tank Vickers MBT Mk 7, který využíval podvozek Leopard 2 a britskou věž Universal Turret s kanónem ráže 105 mm. Nakonec však vznikl pouze jeden prototyp, protože o tank neměli zákazníci zájem.

 

Reportáž Defense News o tanku EMBT

 

Blíží takticko-technické informace o EMBT výrobce neuveřejnil. Nicméně EMBT s věží z tanku Leclerc je vybaven francouzským dělem Nexter CN120-26 ráže 120 mm, které dokáže střílet jakoukoliv NATO tankovou municí. V zásobníků je připraveno 22 nábojů a automatický nabíjecí systém umožňuje střílet rychlostí až 12 ran za minutu. V zásobníku přitom může být až šest různých typů nábojů.

 

Není tajemstvím, že stále více evropských zemí připravuje posílení svých obrněných jednotek. Například v loňském roce Německo podepsalo smlouvu na dodávky a modernizaci 104 tanků podle standardu Leopard 2A7V. Také Dánsko a Švédsko připravují modernizaci svých Leopardů a Evropská obrana agentura EDA (European Defence Agency) zahájila projekt „evropské zbrojnice“ tanků Leopard 2.

 

Na trhu pro projekt evropské zbrojnice je k dispozici zhruba 300 starších přebytkových tanků Leopard 2, ale realisticky dostupných je spíše 150 tanků. Tyto tanky lze modernizovat na standard Leopard 2A7 EU a nabízet především zemím střední a východní Evropy, mimo jiné České republice, které plánuje postavit minimálně dva tankové prapory (2×30 tanků).
 

Podle německého výrobce KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v příštích 20 až 30 letech evropské země NATO nakoupí minimálně 5000 nových hlavních bojových tanků za 75 miliardy euro.

 

Zdroj: Army Times

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francouzsko-německý tank posílí evropskou obranu

Návrh nového francouzského vojenského rozpočtu na léta 2019-2025 počítá se zahájením programu ...

Turecko spouští sériovou výrobu tanků Altay

Turecko-katarská společnost BMC vyhrála multimilardový kontrakt na sériovou výrobu nových tureckých ...

5000 nových hlavních bojových tanků pro Evropu

Podle německého výrobce KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v příštích 20 až 30 letech evropské země NATO ...

Bojové vozidlo pěchoty BMP-3 s 57mm automatickým kanónem

Ruská společnost Uralvagonzavod (UVZ) nedávno uveřejnila video s průzkumnou variantou bojového ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    11:37 19.07.2018

    Má niekto nejaké informácie o tomto? (narazil som na to na wiki):

    "The Ariete Mk.2 (or C-2) was revealed in Eurosatory 2002 and is scheduled for production in the 2015-2020 timeframe. It will feature an autoloader, new hydropneumatic suspension, 1.500 hp engine and more advanced fire control system and additional armour."

    Je polovica 2018 a nezdá sa, že by sa niečo také vyrábalo / malo začať vyrábať ...

  • PavolR
    21:45 18.07.2018

    Rase:
    Viac zmyslu by bolo urobiť to s novovyrobeným podvozkom Leclercu, ktorý je o viac než 4 tony ľahší a hlavne má hydropneumatiku, zatiaľ čo L2 torzné tyče. S bezpodádkovou vežou posunutou o niečo dozadu (preto radšej novovýroba) a hmotnosťou nepresahujúcou 15 t by vznikol maximálne 52-tonový tank. Teda o viac než 10 t ľahšie MBT, než tu prezentovaný "eurotank" účelovo postavený na ťažšom a morálne zastaralejšom podvozku.

  • McKubec
    08:44 19.06.2018

    Je naprosto jasný, proč použili podvozek německýho tanku. Protože francouzskej má pět rychlostí dozadu a jen jednu dopředu (pro případ útoku z týla) :-D

  • Rase
    08:17 19.06.2018

    Jirosi:
    mluvím o prostoru, který by se uvolnil, pokud by byl použit menší powerpack - tedy v korbě by tak vzniklo hodně místa navíc. Přeci jen všechny provozované Leopardy co mají APU, mají i původní (velký) powerpack. Při použití EuroPowerPacku - tedy MTU MT883 Ka-500/501 + Renk HSWL 295TM, by vznikl metr volného místa navíc. Co si myslíte o myšlence nacpat 2-3 členy osádky do přední části korby. Za mě to proveditelné je, ale nevím. V podstatě by tak rychle vznikl tank na úrovni T-14 (s klady i zápory), byť jsou počty ojetých tanků na přestavbu dost omezené

  • rabo123
    23:55 18.06.2018

    Páni, všetko Euro neveští nič dobré. Skôr komplikované, zdĺhavé a drahé. Neverím EU projektom. My tu budeme niečo skúšať a Čína , USA, Rusko to budú mať.

  • Jirosi
    15:25 15.06.2018

    Rase: L2v tom prostoru má umístěnou sekundární energetickou jednotku. Což značně zvyšuje dobu pohotovostního režimu, a snižuje vyzařované teplo.

  • flanker.jirka
    17:04 14.06.2018

    Nebylo by lepší použít pouze nabíjecí automat z Francie a zbytek ponechat v německé kvalitě?

  • Rase
    11:24 14.06.2018

    Zaslechl jsem že Leclerc je poměrně napěchovaný a mohl by být problém vecpat do něj další vybavení. Nevím jak je na tom v porovnání podvozek Leopardu, ale na první pohled má o jedno pojezdové kolo víc. Zdá se i že Leopard má delší zadek kvůli většímu motoru. Pokud se ale osadí modernějším EuroPowerPackem, tak vznikne hodně volného prostoru - celý metr (!) Osobně si tedy myslím že při stavbě EMBT s tím počítali a dost překopali právě vnitřní prostor korby. Tak si říkám, že do onoho uvolněného prostoru šlo přesunout zásobu munice, která je uložená vedle řidiče a ono místo osadit třeba sedačkou pro dalšího člověka (ideálně operátor dronu - ať již letacího nebo tančíku). Leclerc má řidiče taky mimo osu (jen myslím že sedí na opačné straně), ale třeba Challenger 2 má řidiče v ose. U Leclercu by to tedy šlo udělat taky, ale vzhledem k menší korbě by museli obětovat právě všechnu munici v korbě a spolehnout se jen na náboje v nabíjecím automatu. V něm má jen 20 nábojů, dalších 20 je právě uloženo v korbě. On ten EMBT tedy není taková nepraktická obluda jak se může zdát.

  • Flader
    15:48 13.06.2018

    Niečo podobné - osadiť na podvozok T-72 takúto komerčnú vežu- napadlo aj mne. Predsa len majú už oddelenú muníciu od posádky, NATO ráž, elektroniku, počítam že sú aj ľahšie, takže váha by mohla byť použitá aj na prídavné pancierovanie. Otázka by bola cena.

  • danny
    15:41 13.06.2018

    Rase: divoká myšlenka, ale proč ne. Vzhledem k počtu provozuschopných podvozků by to nebyla taková investice, bojová hodnota by sakra stoupla a věže by se aspoň pořádně otestovaly na domácím dvorečku.

  • Rase
    12:01 13.06.2018

    T-72M4CZ jsou v tak perfektním stavu, že čeští vojáci musí cvičit na obyčejných T-72M. Pokud OSSR a AČR budou chtít modernizovat T-72M, což je docela možné, předpokládám že to bude jen něco ve stylu balíčku SCARAB co nabízí CSG + nějaké drobnosti, rozhodně nic zásadního.

    Tak si říkám, že když slováci chtějí ty věže Turra-30 co dávají na modernizovaná BVP, později sundat a osadit na podvozky 4x4, tak zda nemá smysl jit stejnou cestou i u tanků. Co třeba osadit podvozky T-72M věží Cockerill 105/120, třeba s nabíjecím automatem a později je sundat a osadit na podvozek 8x8 nebo nového BVP ? Fungovat by to mělo, jen otázka, zda je korba dost vysoká aby se do ní vešlo lůžko věže - to se ale dá řešit.

  • KOLT
    08:55 13.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    "...Osobne by som to však videl na upgrade T-72M4. Tie sú v perfektnom stave..."

    Fakt by mě zajímalo, kam na to lidi chodí :-?

  • rasto12
    01:22 13.06.2018

    Eurotank ? To fakt ? Dnes ? Ten nevznikol keď to bolo ako tak možné. Žeby teraz ? No možno by to bolo možné pri veľmi veľkej vôli zúčastnených strán . Osobne to vidím na Leoprard, lebo nič iné vhodné pro NATO tu nie je . Osobne by som to však videl na upgrade T-72M4. Tie sú v perfektnom stave a dať tam nový pancier, optiku, .... no na České cvičisko by to bolo ideálne.
    SR, problém je väčší. My máme len T-72M a nie je snaha sa posunúť ďalej . Ideme len do nových BVP a tanky sú už len nutné zlo ,alebo pamätníci a budú len na obmedzenú obranu.

  • skelet
    21:57 12.06.2018

    Cejkis: Však já jsem o nich psal :D

  • cejkis
    21:52 12.06.2018

    skelet

    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

    A o Mistralech, které jsou jako přes kopírák psát nemusíme.

    Stejně tak nemusím psát o tom, co pro Francouze znamenají smouvy. V roce 1938 se o tom naši předci dostatečně přesvědčili.

    Francouzi jsou nedůvěryhodní obchodní partneři a nedůvěryhodní spojenci.

  • Jirosi
    20:59 12.06.2018

    Skelet: Myslím, že stíhačka bledne před prodejem a pomocí z výrobou Atomové bomby.

  • skelet
    20:54 12.06.2018

    Cejkis: myslíš ten stát, který pak ve spolupráci s Francií na tajňačku vyvinul vlastní stíhačku? :D

  • Slavoslav
    20:19 12.06.2018

    Hurvo

    A kde si sa dočítal o tej slabšie pancierovanej veži leclercu?

    Lebo ja čítam len o kompaktnejšej a ľahšej veži pre dvoch členov posádky v porovnaní s masívnejšou vežou z Leo pre troch

  • cejkis
    20:18 12.06.2018

    Francouzské zbraně se nenakupují.

    a) nemáte nikdy jistotu, že to vůbec dostanate
    b) nemáte jistototu, že dostane náhradní díly

    Pokud by některý z Ćechů pochyboval, doporučuji se dotázat v ulici Badeniho na Praze 7.

  • hurvo
    18:20 12.06.2018

    Mna dostali vetou ze lahsia slabsie pancierovana veza leclerka uspori niekolko ton ktore sa daju pouzit na lepsie pancierovanie :D

    Pokial by sa mala supnut veza leclerka na podvozok leo2 , tak bojova hodnota bude asi ako ked skusali slovaci supnut vezu leclerk na podvozok t72. (T21 ? )

  • dante1
    17:30 12.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    Za mě výtečný nápad.Především ta úspora hmotnosti dává velký prostor pro případnou další modernizaci.Navíc oproti Leo 2 má ta věž kromě hmotnosti výhodu i použitím nabíjecího automatu což je taky pěkný bonus.Souhlasím s danny že pro nás by to byla ideální volba.Tak uvidíme jestli to bude mít úspěch a nebo to skončí v propadlišti dějin.

  • danny
    14:46 12.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jo, tohle mi pro nás přijde jako naprosto ideální řešení. Fakt se mi ten nápad líbí.

  • Rase
    14:10 12.06.2018

    Proxy:
    lidi od KNDS tvrdí, že projekt nového evropského tanku je úplně jiný než všelijaké vizualizace co kolují na internetu. Tak spíš bych se bál, aby ten nový tank nebyl až moc revoluční :-D
    Pokud by němci a francouzi chtěli jen nově vyráběný recykl klasických konstrukcí, tak vývoj mají hotový za pár let a touhle dobou by už byl minimálně prototyp. Když se nad tím člověk pořádně zamyslí, tak by to vlastně taky nebylo špatné, oni ale očividně chtějí něco jiného.

  • Proxy
    13:56 12.06.2018

    Díky tomuhle "slepenci" se trochu bojím, jak bude nakonec MGCS vypadat - k recyklaci dochází vždy a zádná revoluce to asi nebude, akorát aby to takový L2 s nástavbou. Pokud by ale produkce EMBT byla díky spolupráci rychlejší, tak mít tenhle projekt v záloze není na škodu. :)

  • Rase
    12:42 12.06.2018

    Hledáte v tom něco co není. Tohle je jen společný projekt do portfólia KNDS, říkejme tomu třeba alternativa k modernizaci Leopardu 2 co nabízí Rheinmetall. Přeci jen i dosavadní modernizace od RH a KMW byly odlišné a konkurovaly si (!) Osobně si myslím, že pro hodně evropských států, které moc nemusí nákupy z německa (třeba my), by EMBT mohl fungovat.
    Pokud jde o výrobu Leclerců, tak myslím že výrobní linka je pořád zakonzervovaná a tak ty věže můžou vyrobit klidně i nové - už je to ale o ceně. Obecně tohle je soukromá iniciativa jak zužitkovat stávající vozidla. Vývoj fungl nového tanku MGCS probíhá na zadání Francie a německa, které do toho lijí peníze a tedy nemá smysl obě projekty ani porovnávat.

  • skelet
    12:34 12.06.2018

    Rimr71:
    1) Francie není tak citlivá na vývoz zbraní, jak Německo.
    2) Je to dobrá alternativa pro modernizaci použitých Leo2
    3) nic to ty dva nestojí, respektive marginální částku

  • alexa123
    12:29 12.06.2018

    Ale nějak tomu nerozumím a jsem k tomu celému "EUskeptický"... to jako po desetiletích spolupráce a mnoha společných úspěšných i neúspěšných programech v rámci EU musí zjišťovat, jestli umí spolupracovat? To musí utrácet stamiliony a roky novým eurotankem "nanečisto" než si troufnou "načisto"

    Súhlasím - nový tank bude absolútne iný. Takže aké poznatky získajú z tohto EMBT? Ak sa nebude vyrábať a to asi nebude, tak sú to v podstate vyhodené peniaze.

  • RiMr71
    12:18 12.06.2018

    Rase - tak prostě udělají jinou verzi, podvozky z Leclerka a věže z L2... :)

    Ale nějak tomu nerozumím a jsem k tomu celému "EUskeptický"... to jako po desetiletích spolupráce a mnoha společných úspěšných i neúspěšných programech v rámci EU musí zjišťovat, jestli umí spolupracovat? To musí utrácet stamiliony a roky novým eurotankem "nanečisto" než si troufnou "načisto"?
    ...hlavně aby měli správné formuláře a razítka...

  • alexa123
    12:10 12.06.2018

    hmmm... není v současnosti trendem spíše tu osádku dostat z věže do korby?

    Asi je. Ale ten projekt predsa rieši niečo celkom iné. Veď je to tam napísané.

  • RiMr71
    11:24 12.06.2018

    hmmm... není v současnosti trendem spíše tu osádku dostat z věže do korby?

  • Rase
    11:22 12.06.2018

    Rozhodně je to mnohem zajímavější konstrukce než jen modernizovaný ojetý Leopard 2. Přeci jen ta věž Leclercu je skvělá, lehčí a umožňuje snížit počet členů osádky, což je hlavní plus. Kanón ráže 130 mm by taky neměl být problém - tahle věž se musela zvětšovat až při osazení kanónem ráže 140 mm, ale tam je munice už mnohem větší. Pořád si sice myslím, že pro AČR by byl vhodnější ojetý Leclerc s EuroPowerPackem, ale tohle by mohlo být taky řešení, pokud budeme chtít MBT rychle a poměrně levně. Přeci jen na trhu skoro nic není. V případě použítí ojetých tanků, tak by ale zas bylo divné, kdyby byl vyhozen podvozek z Leclercu a věž z Leopardu...

  • lorgarius
    09:43 12.06.2018

    ak spravne rozumiem, ide o sukromnu iniciativu firiem a nie francuzko-nemecky vladou podporovany projekt. ako vobec nevyzera zle, ale tym padom bude asi velmi tazko hladat v europe zakaznikov.