Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc; větší foto / Nexter

Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě Eurosatory v Paříži představila projekt nového evropského hlavního bojového tanku EMBT (Euro Main Battle Tank). EMBT kombinuje podvozek německého tanku Leopard 2A7 a věž z francouzského tanku Leclerc.

Koncept EMBT má potvrdit a otestovat možnost spolupráce německých a francouzských firem při vývoji a výrobě společných hlavních bojových tanků. V budoucnu KNDS vyvine zcela nový německo-francouzský tank MGCS (Main Ground Combat System). V tomto projektu, stejně jako v případě EMBT, Francie vyvine a vyrobí věž a Německo podvozek. MGCS vstoupí do výzbroje mezi roky 2030 až 2035.

 


 

V únoru Stéphane Mayer, generální ředitel společnosti Nexter a spolupředseda KNDS, na tiskové konferenci o budoucím společném evropském tanku MGCS uvedl, že prototyp nového tanku bude představen již v roce 2020, předsériová výroba začne v roce 2025 a dodávky do evropských armád v roce 2030. Avšak s jistotou můžeme očekávat několik let dlouhé zpoždění vývoje.

 

V současné době je EMBT pouze technologický demonstrátor, ale KNDS doufá, že kombinace německé a francouzské tankové školy může oslovit zákazníky v Evropě i jinde ve světě.  Francois Groshany, vedoucí divize pásových a obrněných vozidel ve firmě Nexter uvedl, že Eurosatory poslouží k tomu, aby firma zjistila, zda je o EMBT zájem.

 

„Demonstrator je plně funkční, střílí a jezdí,“ ujistil mluvčí KMW Christian Budde. EMBT je první produkt firmy KNDS o jejího založení v roce 2015.

 

Samotný vývoj EMBT začal v lednu 2017 a jde o čistě soukromý projekt KNDS. „Cílem tohoto programu je využít současné technologie k tomu, aby jsme na trh nabídli zajímavý tank a současně pokračovali v průmyslové (francouzsko-německé - pozn. red.) aktivitě během dalších 15-20 let,“ uvedl Groshany. EMBT tak může sloužit jako jakýsi předskokan evropského MGCS.

 

Na rozdíl od klasického tanku Leopard 2 s masivní věží (pro tři členy posádky) a ručním nabíjením, je tank EMBT vybaven kompaktní a lehkou věží z tanku Leclerc s automatickým nabíjením. EMBT tak má pouze tříčlennou posádku z toho dva lidé sedí ve věži. 

 

Díky použití lehké věže z tanku Leclerc vzrostlo užitečné zatížení EMBT o 10 % (oproti Leopard 2), tedy o 6 tun. Nejnovější Leopard 2A7 přitom váží 68 tun (omezeno nosností podvozku), ale francouzský Leclerc pouze 57 tun (nejnovější verze).
 

Úsporu hmotnosti lze využít k instalaci dalšího vybavení, zbraňových systémů nebo silnějšího pancéřování. EMBT je tak možné osadit výkonnějšími kanóny ráže 130 mm nebo dokonce 140 mm.

 

Je otázkou, zda EMBT má lepší nebo širší schopnosti než nejnovější verze Leopard 2A7. Nicméně pro řadu zemí může být lákavá relativně nízká hmotnost EMBT, nabíjecí automat a tříčlenná posádka. Díky dopravní infrastruktuře na území ČR o něco nižší hmotnost ocení u svých tanků jistě i Armáda ČR.

 

EMBT však není první hybridní tank využívající podvozek Leopard 2. V 80. letech britská firma v rámci soukromé iniciativy vyvinula exportní tank Vickers MBT Mk 7, který využíval podvozek Leopard 2 a britskou věž Universal Turret s kanónem ráže 105 mm. Nakonec však vznikl pouze jeden prototyp, protože o tank neměli zákazníci zájem.

 

Reportáž Defense News o tanku EMBT

 

Blíží takticko-technické informace o EMBT výrobce neuveřejnil. Nicméně EMBT s věží z tanku Leclerc je vybaven francouzským dělem Nexter CN120-26 ráže 120 mm, které dokáže střílet jakoukoliv NATO tankovou municí. V zásobníků je připraveno 22 nábojů a automatický nabíjecí systém umožňuje střílet rychlostí až 12 ran za minutu. V zásobníku přitom může být až šest různých typů nábojů.

 

Není tajemstvím, že stále více evropských zemí připravuje posílení svých obrněných jednotek. Například v loňském roce Německo podepsalo smlouvu na dodávky a modernizaci 104 tanků podle standardu Leopard 2A7V. Také Dánsko a Švédsko připravují modernizaci svých Leopardů a Evropská obrana agentura EDA (European Defence Agency) zahájila projekt „evropské zbrojnice“ tanků Leopard 2.

 

Na trhu pro projekt evropské zbrojnice je k dispozici zhruba 300 starších přebytkových tanků Leopard 2, ale realisticky dostupných je spíše 150 tanků. Tyto tanky lze modernizovat na standard Leopard 2A7 EU a nabízet především zemím střední a východní Evropy, mimo jiné České republice, které plánuje postavit minimálně dva tankové prapory (2×30 tanků).
 

Podle německého výrobce KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v příštích 20 až 30 letech evropské země NATO nakoupí minimálně 5000 nových hlavních bojových tanků za 75 miliardy euro.

 

Zdroj: Army Times

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francouzsko-německý tank posílí evropskou obranu

Návrh nového francouzského vojenského rozpočtu na léta 2019-2025 počítá se zahájením programu náhrady tanku Leclerc. Vývoj jeho nástupce se má uskutečnit v rámci unijní spolupráce, zejména pak mezi ...

Turecko spouští sériovou výrobu tanků Altay

Turecko-katarská společnost BMC vyhrála multimilardový kontrakt na sériovou výrobu nových tureckých hlavních bojových tanků (MBT) Altay. Turecká armáda v první fázi požaduje 250, postupně však až 1000 ...

5000 nových hlavních bojových tanků pro Evropu

Podle německého výrobce KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v příštích 20 až 30 letech evropské země NATO nakoupí minimálně 5000 nových hlavních bojových tanků (MBT) za 75 miliardy euro. „Eurotankem“ se ...

Bojové vozidlo pěchoty BMP-3 s 57mm automatickým kanónem

Ruská společnost Uralvagonzavod (UVZ) nedávno uveřejnila video s průzkumnou variantou bojového vozidla pěchoty (BVP) BMP-3. Vozidlo označované jako BRM-3K Rys na první pohled zaujme věží AU-220M s ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • PavolR
    11:37 19.07.2018

    Má niekto nejaké informácie o tomto? (narazil som na to na wiki):

    "The Ariete Mk.2 (or C-2) was revealed in Eurosatory 2002 and is scheduled for production in the 2015-2020 timeframe. It will feature an autoloader, new hydropneumatic suspension, 1.500 hp engine and more advanced fire control system and additional armour."

    Je polovica 2018 a nezdá sa, že by sa niečo také vyrábalo / malo začať vyrábať ...

  • PavolR
    21:45 18.07.2018

    Rase:
    Viac zmyslu by bolo urobiť to s novovyrobeným podvozkom Leclercu, ktorý je o viac než 4 tony ľahší a hlavne má hydropneumatiku, zatiaľ čo L2 torzné tyče. S bezpodádkovou vežou posunutou o niečo dozadu (preto radšej novovýroba) a hmotnosťou nepresahujúcou 15 t by vznikol maximálne 52-tonový tank. Teda o viac než 10 t ľahšie MBT, než tu prezentovaný "eurotank" účelovo postavený na ťažšom a morálne zastaralejšom podvozku.

  • McKubec
    08:44 19.06.2018

    Je naprosto jasný, proč použili podvozek německýho tanku. Protože francouzskej má pět rychlostí dozadu a jen jednu dopředu (pro případ útoku z týla) :-D

  • Rase
    08:17 19.06.2018

    Jirosi:
    mluvím o prostoru, který by se uvolnil, pokud by byl použit menší powerpack - tedy v korbě by tak vzniklo hodně místa navíc. Přeci jen všechny provozované Leopardy co mají APU, mají i původní (velký) powerpack. Při použití EuroPowerPacku - tedy MTU MT883 Ka-500/501 + Renk HSWL 295TM, by vznikl metr volného místa navíc. Co si myslíte o myšlence nacpat 2-3 členy osádky do přední části korby. Za mě to proveditelné je, ale nevím. V podstatě by tak rychle vznikl tank na úrovni T-14 (s klady i zápory), byť jsou počty ojetých tanků na přestavbu dost omezené

  • rabo123
    23:55 18.06.2018

    Páni, všetko Euro neveští nič dobré. Skôr komplikované, zdĺhavé a drahé. Neverím EU projektom. My tu budeme niečo skúšať a Čína , USA, Rusko to budú mať.

  • Jirosi
    15:25 15.06.2018

    Rase: L2v tom prostoru má umístěnou sekundární energetickou jednotku. Což značně zvyšuje dobu pohotovostního režimu, a snižuje vyzařované teplo.

  • flanker.jirka
    17:04 14.06.2018

    Nebylo by lepší použít pouze nabíjecí automat z Francie a zbytek ponechat v německé kvalitě?

  • Rase
    11:24 14.06.2018

    Zaslechl jsem že Leclerc je poměrně napěchovaný a mohl by být problém vecpat do něj další vybavení. Nevím jak je na tom v porovnání podvozek Leopardu, ale na první pohled má o jedno pojezdové kolo víc. Zdá se i že Leopard má delší zadek kvůli většímu motoru. Pokud se ale osadí modernějším EuroPowerPackem, tak vznikne hodně volného prostoru - celý metr (!) Osobně si tedy myslím že při stavbě EMBT s tím počítali a dost překopali právě vnitřní prostor korby. Tak si říkám, že do onoho uvolněného prostoru šlo přesunout zásobu munice, která je uložená vedle řidiče a ono místo osadit třeba sedačkou pro dalšího člověka (ideálně operátor dronu - ať již letacího nebo tančíku). Leclerc má řidiče taky mimo osu (jen myslím že sedí na opačné straně), ale třeba Challenger 2 má řidiče v ose. U Leclercu by to tedy šlo udělat taky, ale vzhledem k menší korbě by museli obětovat právě všechnu munici v korbě a spolehnout se jen na náboje v nabíjecím automatu. V něm má jen 20 nábojů, dalších 20 je právě uloženo v korbě. On ten EMBT tedy není taková nepraktická obluda jak se může zdát.

  • Flader
    15:48 13.06.2018

    Niečo podobné - osadiť na podvozok T-72 takúto komerčnú vežu- napadlo aj mne. Predsa len majú už oddelenú muníciu od posádky, NATO ráž, elektroniku, počítam že sú aj ľahšie, takže váha by mohla byť použitá aj na prídavné pancierovanie. Otázka by bola cena.

  • danny
    15:41 13.06.2018

    Rase: divoká myšlenka, ale proč ne. Vzhledem k počtu provozuschopných podvozků by to nebyla taková investice, bojová hodnota by sakra stoupla a věže by se aspoň pořádně otestovaly na domácím dvorečku.

Stránka 1 z 4