Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc; větší foto / Nexter

Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě Eurosatory v Paříži představila projekt nového evropského hlavního bojového tanku EMBT (Euro Main Battle Tank). EMBT kombinuje podvozek německého tanku Leopard 2A7 a věž z francouzského tanku Leclerc.

Koncept EMBT má potvrdit a otestovat možnost spolupráce německých a francouzských firem při vývoji a výrobě společných hlavních bojových tanků. V budoucnu KNDS vyvine zcela nový německo-francouzský tank MGCS (Main Ground Combat System). V tomto projektu, stejně jako v případě EMBT, Francie vyvine a vyrobí věž a Německo podvozek. MGCS vstoupí do výzbroje mezi roky 2030 až 2035.

 


 

V únoru Stéphane Mayer, generální ředitel společnosti Nexter a spolupředseda KNDS, na tiskové konferenci o budoucím společném evropském tanku MGCS uvedl, že prototyp nového tanku bude představen již v roce 2020, předsériová výroba začne v roce 2025 a dodávky do evropských armád v roce 2030. Avšak s jistotou můžeme očekávat několik let dlouhé zpoždění vývoje.

 

V současné době je EMBT pouze technologický demonstrátor, ale KNDS doufá, že kombinace německé a francouzské tankové školy může oslovit zákazníky v Evropě i jinde ve světě.  Francois Groshany, vedoucí divize pásových a obrněných vozidel ve firmě Nexter uvedl, že Eurosatory poslouží k tomu, aby firma zjistila, zda je o EMBT zájem.

 

„Demonstrator je plně funkční, střílí a jezdí,“ ujistil mluvčí KMW Christian Budde. EMBT je první produkt firmy KNDS o jejího založení v roce 2015.

 

Samotný vývoj EMBT začal v lednu 2017 a jde o čistě soukromý projekt KNDS. „Cílem tohoto programu je využít současné technologie k tomu, aby jsme na trh nabídli zajímavý tank a současně pokračovali v průmyslové (francouzsko-německé - pozn. red.) aktivitě během dalších 15-20 let,“ uvedl Groshany. EMBT tak může sloužit jako jakýsi předskokan evropského MGCS.

 

Na rozdíl od klasického tanku Leopard 2 s masivní věží (pro tři členy posádky) a ručním nabíjením, je tank EMBT vybaven kompaktní a lehkou věží z tanku Leclerc s automatickým nabíjením. EMBT tak má pouze tříčlennou posádku z toho dva lidé sedí ve věži. 

 

Díky použití lehké věže z tanku Leclerc vzrostlo užitečné zatížení EMBT o 10 % (oproti Leopard 2), tedy o 6 tun. Nejnovější Leopard 2A7 přitom váží 68 tun (omezeno nosností podvozku), ale francouzský Leclerc pouze 57 tun (nejnovější verze).
 

Úsporu hmotnosti lze využít k instalaci dalšího vybavení, zbraňových systémů nebo silnějšího pancéřování. EMBT je tak možné osadit výkonnějšími kanóny ráže 130 mm nebo dokonce 140 mm.

 

Je otázkou, zda EMBT má lepší nebo širší schopnosti než nejnovější verze Leopard 2A7. Nicméně pro řadu zemí může být lákavá relativně nízká hmotnost EMBT, nabíjecí automat a tříčlenná posádka. Díky dopravní infrastruktuře na území ČR o něco nižší hmotnost ocení u svých tanků jistě i Armáda ČR.

 

EMBT však není první hybridní tank využívající podvozek Leopard 2. V 80. letech britská firma v rámci soukromé iniciativy vyvinula exportní tank Vickers MBT Mk 7, který využíval podvozek Leopard 2 a britskou věž Universal Turret s kanónem ráže 105 mm. Nakonec však vznikl pouze jeden prototyp, protože o tank neměli zákazníci zájem.

 

Reportáž Defense News o tanku EMBT

 

Blíží takticko-technické informace o EMBT výrobce neuveřejnil. Nicméně EMBT s věží z tanku Leclerc je vybaven francouzským dělem Nexter CN120-26 ráže 120 mm, které dokáže střílet jakoukoliv NATO tankovou municí. V zásobníků je připraveno 22 nábojů a automatický nabíjecí systém umožňuje střílet rychlostí až 12 ran za minutu. V zásobníku přitom může být až šest různých typů nábojů.

 

Není tajemstvím, že stále více evropských zemí připravuje posílení svých obrněných jednotek. Například v loňském roce Německo podepsalo smlouvu na dodávky a modernizaci 104 tanků podle standardu Leopard 2A7V. Také Dánsko a Švédsko připravují modernizaci svých Leopardů a Evropská obrana agentura EDA (European Defence Agency) zahájila projekt „evropské zbrojnice“ tanků Leopard 2.

 

Na trhu pro projekt evropské zbrojnice je k dispozici zhruba 300 starších přebytkových tanků Leopard 2, ale realisticky dostupných je spíše 150 tanků. Tyto tanky lze modernizovat na standard Leopard 2A7 EU a nabízet především zemím střední a východní Evropy, mimo jiné České republice, které plánuje postavit minimálně dva tankové prapory (2×30 tanků).
 

Podle německého výrobce KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v příštích 20 až 30 letech evropské země NATO nakoupí minimálně 5000 nových hlavních bojových tanků za 75 miliardy euro.

 

Zdroj: Army Times

Nahlásit chybu v článku


Související články

Francouzsko-německý tank posílí evropskou obranu

Návrh nového francouzského vojenského rozpočtu na léta 2019-2025 počítá se zahájením programu ...

Turecko spouští sériovou výrobu tanků Altay

Turecko-katarská společnost BMC vyhrála multimilardový kontrakt na sériovou výrobu nových tureckých ...

5000 nových hlavních bojových tanků pro Evropu

Podle německého výrobce KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v příštích 20 až 30 letech evropské země NATO ...

Bojové vozidlo pěchoty BMP-3 s 57mm automatickým kanónem

Ruská společnost Uralvagonzavod (UVZ) nedávno uveřejnila video s průzkumnou variantou bojového ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • dante1
    17:30 12.06.2018

    Za mě výtečný nápad.Především ta úspora hmotnosti dává velký prostor pro případnou další modernizaci.Navíc oproti Leo 2 má ta věž kromě hmotnosti výhodu i použitím nabíjecího ...Zobrazit celý příspěvek

    Za mě výtečný nápad.Především ta úspora hmotnosti dává velký prostor pro případnou další modernizaci.Navíc oproti Leo 2 má ta věž kromě hmotnosti výhodu i použitím nabíjecího automatu což je taky pěkný bonus.Souhlasím s danny že pro nás by to byla ideální volba.Tak uvidíme jestli to bude mít úspěch a nebo to skončí v propadlišti dějin.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:46 12.06.2018

    Jo, tohle mi pro nás přijde jako naprosto ideální řešení. Fakt se mi ten nápad líbí.

    Jo, tohle mi pro nás přijde jako naprosto ideální řešení. Fakt se mi ten nápad líbí.

  • Rase
    14:10 12.06.2018

    Proxy: lidi od KNDS tvrdí, že projekt nového evropského tanku je úplně jiný než všelijaké vizualizace co kolují na internetu. Tak spíš bych se bál, aby ten nový tank nebyl až moc ...Zobrazit celý příspěvek

    Proxy:
    lidi od KNDS tvrdí, že projekt nového evropského tanku je úplně jiný než všelijaké vizualizace co kolují na internetu. Tak spíš bych se bál, aby ten nový tank nebyl až moc revoluční :-D
    Pokud by němci a francouzi chtěli jen nově vyráběný recykl klasických konstrukcí, tak vývoj mají hotový za pár let a touhle dobou by už byl minimálně prototyp. Když se nad tím člověk pořádně zamyslí, tak by to vlastně taky nebylo špatné, oni ale očividně chtějí něco jiného.Skrýt celý příspěvek

  • Proxy
    13:56 12.06.2018

    Díky tomuhle "slepenci" se trochu bojím, jak bude nakonec MGCS vypadat - k recyklaci dochází vždy a zádná revoluce to asi nebude, akorát aby to takový L2 s nástavbou. Pokud by ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Díky tomuhle "slepenci" se trochu bojím, jak bude nakonec MGCS vypadat - k recyklaci dochází vždy a zádná revoluce to asi nebude, akorát aby to takový L2 s nástavbou. Pokud by ale produkce EMBT byla díky spolupráci rychlejší, tak mít tenhle projekt v záloze není na škodu. :)Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:42 12.06.2018

    Hledáte v tom něco co není. Tohle je jen společný projekt do portfólia KNDS, říkejme tomu třeba alternativa k modernizaci Leopardu 2 co nabízí Rheinmetall. Přeci jen i dosavadní ...Zobrazit celý příspěvek

    Hledáte v tom něco co není. Tohle je jen společný projekt do portfólia KNDS, říkejme tomu třeba alternativa k modernizaci Leopardu 2 co nabízí Rheinmetall. Přeci jen i dosavadní modernizace od RH a KMW byly odlišné a konkurovaly si (!) Osobně si myslím, že pro hodně evropských států, které moc nemusí nákupy z německa (třeba my), by EMBT mohl fungovat.
    Pokud jde o výrobu Leclerců, tak myslím že výrobní linka je pořád zakonzervovaná a tak ty věže můžou vyrobit klidně i nové - už je to ale o ceně. Obecně tohle je soukromá iniciativa jak zužitkovat stávající vozidla. Vývoj fungl nového tanku MGCS probíhá na zadání Francie a německa, které do toho lijí peníze a tedy nemá smysl obě projekty ani porovnávat.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:34 12.06.2018

    Rimr71: 1) Francie není tak citlivá na vývoz zbraní, jak Německo. 2) Je to dobrá alternativa pro modernizaci použitých Leo2 3) nic to ty dva nestojí, respektive marginální ...Zobrazit celý příspěvek

    Rimr71:
    1) Francie není tak citlivá na vývoz zbraní, jak Německo.
    2) Je to dobrá alternativa pro modernizaci použitých Leo2
    3) nic to ty dva nestojí, respektive marginální částkuSkrýt celý příspěvek

  • alexa123
    12:29 12.06.2018

    Ale nějak tomu nerozumím a jsem k tomu celému "EUskeptický"... to jako po desetiletích spolupráce a mnoha společných úspěšných i neúspěšných programech v rámci EU musí zjišťovat, ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale nějak tomu nerozumím a jsem k tomu celému "EUskeptický"... to jako po desetiletích spolupráce a mnoha společných úspěšných i neúspěšných programech v rámci EU musí zjišťovat, jestli umí spolupracovat? To musí utrácet stamiliony a roky novým eurotankem "nanečisto" než si troufnou "načisto"

    Súhlasím - nový tank bude absolútne iný. Takže aké poznatky získajú z tohto EMBT? Ak sa nebude vyrábať a to asi nebude, tak sú to v podstate vyhodené peniaze.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:18 12.06.2018

    Rase - tak prostě udělají jinou verzi, podvozky z Leclerka a věže z L2... :) Ale nějak tomu nerozumím a jsem k tomu celému "EUskeptický"... to jako po desetiletích spolupráce a ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase - tak prostě udělají jinou verzi, podvozky z Leclerka a věže z L2... :)

    Ale nějak tomu nerozumím a jsem k tomu celému "EUskeptický"... to jako po desetiletích spolupráce a mnoha společných úspěšných i neúspěšných programech v rámci EU musí zjišťovat, jestli umí spolupracovat? To musí utrácet stamiliony a roky novým eurotankem "nanečisto" než si troufnou "načisto"?
    ...hlavně aby měli správné formuláře a razítka...Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    12:10 12.06.2018

    hmmm... není v současnosti trendem spíše tu osádku dostat z věže do korby?

    Asi je. Ale ten projekt predsa rieši niečo celkom iné. Veď je to tam napísané.

    hmmm... není v současnosti trendem spíše tu osádku dostat z věže do korby?

    Asi je. Ale ten projekt predsa rieši niečo celkom iné. Veď je to tam napísané.

  • RiMr71
    11:24 12.06.2018

    hmmm... není v současnosti trendem spíše tu osádku dostat z věže do korby?

    hmmm... není v současnosti trendem spíše tu osádku dostat z věže do korby?

  • Rase
    11:22 12.06.2018

    Rozhodně je to mnohem zajímavější konstrukce než jen modernizovaný ojetý Leopard 2. Přeci jen ta věž Leclercu je skvělá, lehčí a umožňuje snížit počet členů osádky, což je hlavní ...Zobrazit celý příspěvek

    Rozhodně je to mnohem zajímavější konstrukce než jen modernizovaný ojetý Leopard 2. Přeci jen ta věž Leclercu je skvělá, lehčí a umožňuje snížit počet členů osádky, což je hlavní plus. Kanón ráže 130 mm by taky neměl být problém - tahle věž se musela zvětšovat až při osazení kanónem ráže 140 mm, ale tam je munice už mnohem větší. Pořád si sice myslím, že pro AČR by byl vhodnější ojetý Leclerc s EuroPowerPackem, ale tohle by mohlo být taky řešení, pokud budeme chtít MBT rychle a poměrně levně. Přeci jen na trhu skoro nic není. V případě použítí ojetých tanků, tak by ale zas bylo divné, kdyby byl vyhozen podvozek z Leclercu a věž z Leopardu...Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    09:43 12.06.2018

    ak spravne rozumiem, ide o sukromnu iniciativu firiem a nie francuzko-nemecky vladou podporovany projekt. ako vobec nevyzera zle, ale tym padom bude asi velmi tazko hladat v ...Zobrazit celý příspěvek

    ak spravne rozumiem, ide o sukromnu iniciativu firiem a nie francuzko-nemecky vladou podporovany projekt. ako vobec nevyzera zle, ale tym padom bude asi velmi tazko hladat v europe zakaznikov.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2