Evropská stíhačka šesté generace

Neoficiální „sci-fi vizualizace možné evropské stíhačky šesté generace; ilustrační foto; větší foto / se svolením Rodrigo Avella 

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. Nová evropská stíhačka šesté generace vstoupí do služby kolem roku 2040.

Již v červenci minulého roku Francie a Německo projevili zájem o případný společný vývoj evropské stíhačky šesté generace, která nahradí francouzské stíhačky Dassault Rafale a německé Eurofighter Typhoon.

 

 

Připomeňme, že rovněž v 80. letech existoval společný zámysl Francie, Německa a Británie  vyvinout společný evropský stíhací letoun. Po neshodách nakonec Francie z týmu odešla a soustředila se na vývoj vlastní stíhačky Rafale, Británie a Německo pokračovali ve vývoji Eurofighteru.
 

V polovině minulého roku francouzský prezident Emmanuel Macrona a kancléřka Angela Merkelová společně uvedli, že do poloviny letošního roku vznikne oficiální plán vývoje nové společné evropské stíhačky. „Dnes je příliš mnoho evropských standardů a kvalifikací a někdy mezi evropskými státy existuje mezinárodní konkurence,“ řekl minulý rok Macron na společné tiskové konferenci s Merkelovou.
 

Otázkou je, jak se tato spolupráce dotkne francouzsko-britského projektu Future Combat Air System (FCAS), v jehož rámci má vzniknout technologický demonstrátor možného budoucího bezpilotního stealth proudového letadla. Projekt má hodnotu 1,99 miliardy dolarů. FCAS má s největší pravděpodobností (o finálním konceptu ještě nebylo rozhodnuto) vycházet z bezpilotního demonstrátoru BAE Systems Taranis. Podle Florence Parly, francouzské ministryně obrany, mají ale oba projekty (francouzsko-německý a francouzsko-britský) probíhat současně.

 

Pro evropské země je společný postup při vývoji nového stíhacího letounu nutností. Jediným dostupným (světově konkurenceschopným) bojovým proudovým letounem pro 30. až 50. léta 21. století je americká stíhačka F-35 Lightning II. Pokud nechce Evropa zůstat závislá na Washingtonu, musí jednoduše začít s vývojem stíhacího letounu již nyní.
 

Navíc žádná evropská země sama o sobě zřejmě již nemá dostatečné technické, lidské a finanční zdroje, aby vyvinula letoun schopny obchodně konkurovat nejmodernějším stíhačkám, především americkým (stealth „pro bohaté“ F-35) a čínským (stealth „pro chudé“ FC-31). Dokonce i Spojené státy vyvinuly F-35 za finančního přispění Velké Británie a dalších zemí. „Tyhle dny jsou u konce. Tečka,“ citovala agentura Reuters nejmenovaného francouzského diplomata, podle kterého žádný evropský národ již sám o sobě nevyvine vlastní stíhací letoun.

 

Navíc podle agentury Reuters chladný přístup Donalda Trumpa k Evropě, což může být začátkem dlouhodobé změny postoje USA vůči Evropě, dává tomuto projektu určitou „dynamiku“.

 

Evropská letecká síla budoucnosti podle firmy Airbus

 

Vývoj nového bojového letounu trvá minimálně 20 let a pokud Německo a Francie nechce kolem roku 2040, kdy budou odcházet do důchodu první stíhačky Rafale a Eurofighter, nakupovat letouny v zahraničí, musí začít s vývojem již nyní.
 

V současné době probíhají mezi Francii a Německem diskuze na politické a průmyslové úrovni, zda se vůbec obě strany dokáží domluvit na společném vývoji. Následně mohou začít práce na počátečním konceptu letounu. K podpisu dohody o společném postupu při „vývoji“ dojde na berlínské letecké výstavě ILA Berlin Air Show 25. dubna. K projektu se následně mohou připojit i další evropské země.

 

Podle agentury Reuters je však třeba si uvědomit, že pouze vývoj evropské stíhačky šesté generace bude stát rozhodně více než 10 miliard euro, které byly vloženy do vývoje Eurofighter Typhoon. Další desítky miliard euro spolyká nákup samotných letounů a vybudování provozního zázemí.

 

V každém případě evropský letoun šesté generace bude mít pozici v Evropě proti F-35 velmi těžkou. Vždyť F-35 si pořizuje Velká Británie, Itálie, Nizozemsko, Dánsko, Norsko a Turecko. O F-35 projevují dále zájem Belgie, Finsko a Španělsko.

 

Navíc ve 20. letech dolétají v Evropě víceúčelové stíhačky F/A-18 (Španělsko, Finsko, Švýcarsko) a úderné Panavia Tornado (Británie, Německo, Itálie) a dané země si budou chtít pořídit nejmodernější dostupný letoun na trhu – v té době to bude americká F-35. Letouny F-35 přitom mají létat minimálně do roku 2070. I když z politického hlediska pravděpodobně Německo nakoupí další Eurofightery
 

Letecký boj budoucnosti podle amerického letectva

 

O koncepci evropského letounu šesté generace toho není moc známo. Hlavní otázkou je, zda má být nová evropská stíhačka multifunkční „všeuměl“ jako F-35, nebo raději více specializovaný letoun, který se bude vyrábět ve více verzích (verze pro vedení boje vzduch-vzduch, vzduch-země, radioelektronický boj, průzkum, jaderné údery, atd.).

 

Další možností je vytvořit jednoduší pilotovaný letoun (rychlejší vývoj), který bude především mentorovat doprovodné bojové drony. Tomu nahrává skutečnost, že v budoucnu část úkolů víceúčelových stíhacích letadel převezme nová generace bezpilotních letounů.

 

To si také myslí Richard Aboulafia z think-tanku Teal Group, podle kterého budoucí letouny nebudou o samotné platformě, ale o doprovodných bezpilotních letounech, tzv. „loyal wingmanech“. Drony mohou velmi dobře zastat úkoly blízké letecké podpory, leteckého potlačování, bombardovací mise, ale i zajistit průzkum, zaměření cíle a následné vyhodnocení úspěšnosti leteckého úderu. „Bude to méně o letecké platformě a více o doprovodných systémech, jako jsou zbraně, přátelské drony nebo externí senzory,“ řekl Aboulafia magazínu Business Insider.

 

Samotný letoun šesté generace tak nemusí mít nutně velkou nosnost a rozměry (což se pozitivně odrazí na stealth), protože do boje nikdy nebude létat bez ozbrojených loyal-wingmanů. 
 

Zdroj: Reuters, Business InsiderDefense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bezpilotní tanker MQ-25 Stingray od firmy Boeing

Reportéři Defense News si mohli poprvé ve vývojovém závodě Boeing Phantom Works v St. Louis prohlédnout vyvíjený bezpilotní tanker MQ-25 Stingray. Při této události firma Boeing uvolnila první fotky ...

Šéf německého letectva odešel kvůli americké stíhačce F-35

Ještě v listopadu se jako o hlavním kandidátovi pro plánovanou generační výměnu bojových letadel Panavia Tornado německého letectva hovořilo o americkém stroji F-35A Lightning II od firmy Lockheed ...

Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout

Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček F-35A Lightning II klesnout na úroveň nebo k úrovní stíhaček F-16. V opačném případě americké ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), ve středu odsouhlasila potenciální prodej 14 stíhaček F-16 Block ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • PavolR
    13:00 05.09.2018

    Zvonik:
    Nie, nemusí. Keď stíhačka zostrelí bombardér, ktorého posádka sa katapultuje (alebo to môže byť v blízkej budúcnosti aj dron), tak nielen že nikto nezomrie, ale ešte budú aj nejaké životy zachránené. Podobne keď zničí letiacu strelu, ako to robili britskí piloti s V1. Alebo zachytí a eskortuje zblúdené lietadlo ... tých využití sa nájde dosť.

  • Rase
    12:03 05.09.2018

    Zvonik:
    kdežto Su-57 a J-20 jsou mírové holubice...

  • Zvonik
    06:49 05.09.2018

    Každý soudný člověk si uvědomuje, že vyvíjení nových zbraní a stíhaček je určeno na zabíjení lidí. Tedy Nikoli k ochraně míru. Aby tyto výrobky byly správně ekonomicky využity, musí ve výsledku ty lidi zabíjet! Jinak je to zmařená investice.

  • Jara
    15:52 19.07.2018

    Postup Francie je pragmatický spojence co jenom natahují ruce nikdo nepotřebuje ....

  • Rase
    15:23 19.07.2018

    jde o hodně peněz a Francouzi jsou očividně naštvaní, že belgičané vyškrtli Rafale z tendru. Francouzi jsou dost patrioti a takovou facku nepřejdou jen tak. Navíc když teď vedou celý projekt nové stíhačky, tak mají i mocné páky a budou dost tlačit proti F-35, jakožto přímé konkurenci.

  • PavolR
    14:51 19.07.2018
  • Tonotime
    11:04 14.05.2018

    Chápem, že je problematické pre naše štáty SR a ČR zapojiť sa do takých miliárdových projektov vývoja lietadiel 6 generácie. Možno ale je v silách našich štátov spojiť sa na vývoji drónov pre tieto stíhačky. Napríklad v rámci SR-ČR, alebo V4, možno aj Švajčiari a podobne by sa pridali.
    Bezpilotné dróny aj tak budú čoraz viac v blízkej budúcnosti dominovať.
    Nemali by sme zmeškať ich vývoj. Ekonomiky SR a ČR už šlapu na vyšší level a je to už v možnostiach našich štátov.
    Naše armádne elity chcú iba nakupovať drahé zbrane možno aj s rôznymi backdormi?
    A nepodieľať sa na vývoji nových zbrani?
    Umožňuje legislatíva v naších štátov podieľať sa naším vojakom nejako zásadnejšie na vývojí zbraní nových generácii?
    Treba si uvedomiť, že ani susední Poliaci s veľkými proamerickými a protiruskými postojmi a propagandou nepochodili v USA s nákupom drónov nových generácii. Ale rakety Tomahawky a podobne im predajú.
    Vývoj bezpilotných drónov by zabezpečil naším štátom aj technologie na vývoj rôznych robotických zbraní, ktorých význam bude v blízkej dobe hrať tiež čoraz viac dôležitu zložku vyspelejších armád a protiteroristických jednotiek.

    K Stealth vlastnostiam stíhačiek 6 generácii. Stealth vlastnosti asi v blízkej budúcnosti nebudú hrať až tak dôležitú úlohu. Nastupujú rôzne kvantové radary a pred nimi budú tie stealth vlastnosti praktickí zbytočne. Nebudú ich mať samozrejme zaostalejšie, alebo chudobnejšie štáty. Čína tiež značne zvýšila úsilie v identifikácie cez kvantové javy. Na Západe a v USA dosť ticho, asi kvôli utajeniu. Nepochybujem ale, že kvantové radary a podobne tiež vyvíjajú. Objavili sa už články, že Briti by už mali mať zavedenú na svojich jadrových ponorkách kvantovú navigáciu. Nezávislu na GPS.
    V blízkej budúcnosti nebudú asi hrať až tak veľkú úlohu miliárdové stealth superstíhačky, ale skôr schopnosť nasadiť veľké množstvo lacných drónov a elektornický boj.
    Rôzne dróny s časti nahradia ľudských vojakov, ťažké nemotorné miliárdové tanky, hliadkovanie a podobne. Viem si prestaviť dróny, čo by naším štátom hliadkovali hranice. Viem si prestaviť dróny s pohyblivými delostreleckými jednotkami. V mestských bojov asi tiež bude mať oveľa väčšie šance pechota s drónmi ako pechota s ťažkými tankami, ako leopard. Veď v takom mestskom boji musí pechota viac chrániť tank, ako tank pomáha pechote. O ochranu drónov by sa až tak nemuseli starať.

  • Rase
    10:51 11.04.2018

    Proxy:
    Už jsem to psal, ale zdá se že japonské ministerstvo obrany již zamítlo možnost zcela samostatného / vlastního vývoje víceúčelového bojového letounu, který by navazoval na demostrátor ATD-X. Náklady na samostatný vývoj by dle propočtů patrně překročily únosné meze, byť by zajistily další rozvoj japonských národních leteckých technologií. Dále jsou tedy možné dva kroky, prvním je nákup většího množství F-35A, ale pravděpodobnější je využití získaných zkušeností s ATD-X a vývoj nového letounu společně s další zemí.

    https://www.militarybox.cz/news/ciste-japonsky-bojovy-letoun-pate-generace-asi-nevznikne/

    pokud jde o nEUROn, tak zkušenosti získané z jeho vývoje bude nejspíš možné zužitkovat i u vývoje bezpilotní verze nové stíhačky. Přeci jen u 6. generace se počítá s tím, že bude jak řiditelná, tak i bezosádková verze. Jinak osobně vidím optimisticky i budoucnost strojů jako je samotný nEUROn - akorát už by ho to chtělo zavést .))

  • logik
    23:07 10.04.2018

    Proxy: Vzhledem k tomu, že F35 je nástupce F16, Gripen E se také zvětšil a cenou bude zdárně "konkurovat" F35, tak je nepravděpodobné, že by někdo stavěl menší stroj. Čím dál víc dělá z ceny stroje software a senzory, velikost draku bude vlastně jedno. Navíc, pro stealth je třeba vnitřní pumovnice, kterou nejde u "ministroje" rozumně udělat.

    Takže bych nečekal vývoj čehokoli menšího a už vůbec ne levnějšího, než je Gripen E/F35.

  • D.i.p
    22:56 10.04.2018

    Ono je nejdřív potřeba mít nějakou definici, co že to letadlo má umět. Říct si, "postavíme letadlo 6. generace", je docela úsměvné.

  • Proxy
    20:54 10.04.2018

    Ohledně Japonska bude asi směrodatné, jak nakonec dopadne X-2. V Evropě je těžké se bavit o 6. generaci, když 5. si státy nakupují z USA.

    Z pohledu zapojení menších států by mě zajímalo, jestli bezpilotní stroj jako Dassault nEUROn k něčemu dalšímu povede – jestli se někomu bude chtít do řízeného stroje 5./6. generace pro menší státy, nebo jestli je F-35 přibližně nejmenší stroj, kde má cenu těchto schopností využívat (stealth, nejnovější senzory a komunikace). Taková pohádka pro mě je, že z toho vyleze platforma se společnými prvky pro bezpilotní i řízený stroj ve váhové kategorii pro malé státy. :)

  • Rase
    16:04 10.04.2018

    německé motory, převodovky a kanóny se taky vozí do Koreie, Japonska a podobně. Turci spolupracují na výrobě lehkého tanku s Indonésií - navrhli jim ho, ale dost se toho bude vozit od Turků. Takhle se dá pokračovat.
    Ze spolupráce mezi Mitsubishi a BAE můžou vzniknout dva lehce odlišné stroje, kdy si obě strany mohou vyrábět stroje u sebe - řekněme že Britové prodají japoncům licenci na motory a další věci, něco nejspíš i opačným směrem, aby v budoucnu si oba státy vyráběly většinu komponent samy. tady jde hlavně o to, společně zaplatit vývoj a dotáhnout projekt do fáze prototypu. Já to vidím reálně.
    Alternativně je klidně i možné, že se obě firmy nějak zapojí to evropského vývoje a vznikne tak stíhačka v režiji DE+FR+GB a japonsko. Proč ne

  • Jirosi
    15:53 10.04.2018

    Clanek: Tak existuje jediná cesta a to je platit. Takže buď si dál budeme kupovat levné "gripeny,F16" nebo si řekneme chceme někam Evropu posunout koupíme EF, případně nástupce.

    Rase: A teď po pravdě, ty věříš logistickému peklu v podobě společné produkce Jap a UK? Kde by byli výrobní a kde montážní závody? Už jen převážení dílů po EU, je celkem zajímavý oříšek.

  • Rase
    15:36 10.04.2018

    Jirosi:
    proč by měli zůstat sami. Aktuálně se zdá, že spíš Britové ukuchtí nový stroj ve spolupráci s Japonci. Přeci jen ti již rezignovali na zcela samostatný vývoj a tak požádají o pomoc nějakého velkého partnera. Vzhledem k tomu, že teď mají s brity pár společných projektů (letecké rakety) tak je možné je spolupráci zkusí i u nové stíhačky. Spolupráce mezi Mitsubishi a britskou částí BAE by byla velice zajímavá. Třeba by to popohnalo i kontinentální vývoj. Pokud japonci nezískají nový stroj takto, budou odkázáni jen na F-35, což myslím nechtějí a rezignací na vlastní vývoj (částečný) by byl i trapas

  • Clanek
    15:14 10.04.2018

    Jirosi: Ale přesně na tomhle principu funguje nadávání na EU, když se o něco snaží.

    Vsak ja taky s tim nadavanim na EU a davanim teto "pekelne instituci" za vinu snad i to, ze mi na jare omrzla jablon, nesouhlasim. Ono se jen rado ukazuje ven nez na sebe.

    Ja to naznaceni chapu, jen tomu oponuju v duchu: nas vyvoj bezi, ale vzdy to dotahneme "jen do 80%, jen do supliku" a dokud nedojde k aplikaci, provozu a idealne i bojovemu nasazeni, nemuzeme s cistym svedomim o sobe tvrdit ze nezaostavame.
    Stale vidim rozdil mezi vektorovanim tahu, vystavenym nekde v centrale RR na jednom prototypu EJ200, a vektorovanim tahu 13 let v provozu na kazdem jednem F-22 a na kazdem jednem z 500+ vyrobenych F119.

    Dal asi nema smysl se v tom vrtat.

  • Jirosi
    14:46 10.04.2018

    Rase: Tak pro Uk, to bude rozhodnutí. Který budoucí stíhač si pořídí jako náhradu EF. Tedy pokud ji USA přizve ke svému projektu. Protože pokud ne, tak opět bude muset jít do Evropského chtě nechtě. Nebo zůstane stát mimo.

  • Rase
    14:42 10.04.2018

    Eurojety jsou sice cool, ale osobně to vidím spíš na "nový" vývoj u francouzské Safran Aircraft Engines (dříve Snecma). Záleží to ale na tom, zda se do projektu připojí i británie, jelikož Rolls-Royce je jejich podnik. Spíš to tedy vidím tak, že FR+DE budou snažit co nejvíc klíčových dílů dělat sami. Pokud budou chtít, aby byl ten nové letoun konkurenceschopný v letech 2040-50, tak by měli použít motor s takzvaným proměnným cyklem. Jelikož takový není, tak radši ať jej vyvinou Francouzi.

    Schválně se koukněme do USA, pohon jejich letounů 6.generace zajistí motory s proměnným cyklem, který vzniká v rámci vývoje a výroby adaptabilní všestranné motorové technologie ADVENT (Adaptive Versatile Engine Technology). Pod tímto názvem se skrývá nová vývojová linie proudových motorů s takzvaným proměnným cyklem, které mají mít díky jednoduchému systému klapek na jednotlivých stupních kompresoru možnost regulovat obtokový poměr (bypass-ratio). Díky čemuž by měl být mnohem efektivnější, zvláště při nižších rychlostech. Současné motory stíhacích letounů jsou totiž uzpůsobené pro vysoké – nadzvukové rychlosti, oproti tomu velké dvouproudé motory s vysokým obtokovým poměrem dopravních letadel jsou efektivnější spíše při podzvukových rychlostech. ADVENT by měl být schopen čerpat z předností obou typů motorů a být schopen si upravovat obtokový poměr co nejvýhodněji pro danou rychlost. Kromě nového systému adaptivního obtokového poměru by si měl motor zachovat i schopnost supersonického letu bez nutnosti použit přídavné spalování (supercruise).

    První takové motory již v minulých letech stačili otestovat přední američtí výrobci Pratt and Withney a General Electric, přičemž jednotky vykazovaly přibližně o 25 % menší spotřebu paliva než konvenční proudové motory. Při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti. Zda na něčem podobném pracují v Evropě je otázka- možná ano. všechno to je o penězích

  • Jirosi
    14:41 10.04.2018

    Clanek: "Dokud ale budem uvazovat stylem "co si z toho urvem My Cesi / My Nemci / My Briti..." misto "co z toho budeme mit My Evropani" tak se podobne projekty zvladat nebudou. Proto me tyhle "kluby premiantu" a ruznych dvou/trojclenych spojenectvi uprimne stvou, je to principielne spatne. "

    Ale přesně na tomhle principu funguje nadávání na EU, když se o něco snaží.

    Jen, sem chtěl naznačit, že vývoj běží. Ale zadarmo ani kuře nehrabe. Takže doku nepřijde zákazník co něco požaduje(zaplatí). Tak se tím co firma má v "šuplíku" chlubit nebude.

  • Clanek
    14:11 10.04.2018

    @Jara
    Ano, CR by si zaslouzila vic nez jednu letku (ta je vhodnym poctem pro staty jako Slovensko), ale i tech 12 kusu by bylo z pohledu evropske casti NATO o 12 vic, nez kolik CR objednala do ted. Zase to nemusi byt o tom si hned zkraje ukousnout prilis velke sousto. A taky nesouhlasim s tim, ze by CR automaticky musela odebrat XY kusu aby se projektu vubec mohla zucastnit. Smyslem toho projektu by mel byt maximalni vyvoj v EU, pokud mozno vse. A to delat pro dva soubezne vyvijene letouny, pri nejlepsi vuli, na to kapacity jen DE+FR mit nebude (resp. by je muselo zbytecne napinat) a to ani neresim z pohledu penez jako spis z pohledu komplexnosti vyvoje. Zapojeni sikovnych lidi z CR a dalsich statu ma byt brano jako logicky tah 1) snizujici naklady a 2) davajici k dispozici vetsi vedeckou zakladnu. Bude to tezsi na koordinaci, ale pokud ta se zvladne tak to bude k prospechu vsech.
    Dokud ale budem uvazovat stylem "co si z toho urvem My Cesi / My Nemci / My Briti..." misto "co z toho budeme mit My Evropani" tak se podobne projekty zvladat nebudou. Proto me tyhle "kluby premiantu" a ruznych dvou/trojclenych spojenectvi uprimne stvou, je to principielne spatne.

    @Rase
    Samozrejme to bylo mysleno, ze Aero dostane neco co zvladne, "drobnosti" chcete-li. Ale drobnosti delaj celek, i tem se musi nekdo venovat a nevidim duvod aby to muselo byt vsechno z DE/FR.

    @Jirosi a ostatni.
    Schvalne nekolikrat jsem psal o "papirovem vyvoji" o "technologiich na papire", to je ten nas evropsky vyvoj co delame do supliku. Ne, to ze EJ220 MUZE MOZNA NEKDY mit parametry prekonavajici parametry motoru z USA poustim jednim uchem dovnitr a druhym ven. Dokud se ten motor nedostane do produkce (a my nezjistime kolik nas ta sranda bude stat), kdyz se nedostane do nasazeni (a my nezjistime co se na nem bude sr.t a znovu co nas to bude stat) je to jen spousta teorie o tom jak umime, ale zadny dukaz toho, ze skutecne umime. Proto je pro me vrcholem skutecne ukonceneho (tedy vcetne nasazeni a overeni v praxi) evropskeho vyvoje jen EJ200, ktery uz lita.

  • Jara
    13:34 10.04.2018

    Mě osobně by se zapojeni Aera (ČR ) také libilo, jde ale o to že by jsme se museli zavázat objednat smysluplný počet stroju ne 12! A jsme zase u toho budem budovat letectvo které je schopné bránit naší zem?

  • logik
    12:42 10.04.2018

    Rase:
    ale to je samozřejmý, že Aero atd by měli být opouze dodavatelé subkomponent. Model by podle mne měl fungovat tak, že by se ČR zavázalo koupit dražší stíhačky, než které by si chtělo samo koupit - a jako revanš by dostalo zakázky, které by jinak nemělo šanci dostat.
    Samozřejmě máš pravdu v tom, že aby takový projekt dopadl, chtělo by to množství dobré vůle v EU nevídané....

  • Jirosi
    12:37 10.04.2018

    Clanek: "protoze narozdil od evropanu nespi a na svych, i starych konstrukcich neustale pracuji a zavadeji(!). "

    Jestli si myslíš, že v Evropě se nepracuje na nových technologiích kontinuálně a čeká se až se někdo rozhodne a nasype tam balík státních peněz, tak si naivní. Vývoj takových věcí běží kontinuálně. Tedy nedělá se nový motor, ale dílčí vylepšení se testují na tom starém. A dokud někdo nenalije peníze do produkce, vývoje celého nového motoru, tak o tom jen nevíš.

  • Rase
    12:22 10.04.2018

    Hodně se tady zmiňuje nápad, že se na projektu nového evropského stroje má prodílet kde kdo (i Aero :D) což mi ale přijde jako velice kontraproduktivní. Přeci jen, podívejte se, jak byl problém u F-35 nakombinovat požadavky tří stran a najednou tady chceme najít společnou řeč u X armád s často odlišným postojem (!)
    Osobně si myslím, že úplně stačí, pokud se nějak dohodnou Němci a Francouzi v rámci Airbusu, a zbylé státy zůstanou na úrovni dodavatelů komponentů. Střoj by tedy mohl / měl být konstruován se schopností boje proti pozemním i vzdušným cílům a schopný operovat z letadlových lodí. Tedy v podstatě to co dnes zvládá i Rafale (!)

    zásadní bude jaký použijí motor, zda vývoj nového, nebo upraví něco stávajícího.

  • logik
    12:00 10.04.2018

    Trener, Charlie: Mig 29 možná byl optimalizovanej na rychlej konflikt, ale holt prostě Rusové a ostatní státy potřebovali evidentně jiné letadlo. Obzvlášť v 80. tých letech už bylo jasné, že globální konflikt nebude. Takže omlouvat Mig-29 tím, že byl připravenej pro hypotetickou možnost je taková z nouze cnost.

    Dobré letadlo není takové, které splní nesmyslné zadání, dobré letadlo je takové, které (ať je zadání jakékoli) splní reálné potřeby letectva. F16 měla úplně jiné zadání, než které teď plní. F15 (Strike Eagle) také. Proto je tak úspěšné. Mig-29 jiné zadání splnit nedokázala. Proto to není úspěšná konstrunkce.

    Dál se negativa Mig-29 nedají svalovat jen na co největší efektivitu v rychlém konfliktu. Zaprve v takovém konfliktu by více práce zastaly rychleji a levněji vyráběné jednomotoráky. Dále pak to, že motory měly tragickou životnost, to byl problém ruské metalurgie. Nízká životnost nebyla úmyslná (také na ní celou dobu pracují a životnost vylepšují), aby se snížila cena motorů. Prostě jen Rusům trvalo delší dobu, než odladily potřebné výrobní postupy. Nízká životnost motorů tedy byl problém v návrhu letadla, nikoli žádaná vlastnost.

    Dále pak jeden z největších handicapů Mig-29 byla avionika: a u ní se to nedá svést na co nejlevnější výrobu. Obzvlášť když to mj. kvůli té avionice byl stroj s obtížnou pilotáží - v případě silného konfliktu by to bylo pro nováčky těžko zvladatelné letadlo.

    Stejnětak je nemsysl, že je blbost cvičit stíhače v bombardování. To platilo v druhé světové, kdy letadla schopná bombardovat nemohli fungovat jako stíhač a naopak. To už dnes ale neplatí. Proč mít dvě letadla a draze cvičit dva piloty na věc, kterou v jiných armádách zvládne ten samý člověk? Proč by ty 29 - které měli být optiomalizované na výrobu ve velkých počtech - neměli, pokud zrovna nestíhali, pomáhat v postupu vlastním jednotkám?
    Charliem popisovaný scénář by měl smysl, kdyby létal jeden Mig-29 za druhým a padaly jako hrušky po celé frontě, ale taková realita by nebyla. Vždy jsou úseky fronty, kde zrovna nepřítel nemá ve vzduchu převahu a tedy PVO má "volné ruce". To, že v takovém případě by nemohly 29 účinně zasáhnout do pozemních bojů, je nevýhoda toho stroje.

    Nicméně celé to je takové kdyby, které podle mne není podstatné - každé letadlo má nějaké silné a slabé stránky. Podstatné je to, zdali ty silné stránky odpovídají reálným potřebám. A to u Migu-29 nenastalo a proto byl poměrně rychle z většiny armád vyřazen. Nedá se tedy brát jako úspěšné letadlo.

    ===

    Clanek: 6. generace je buzzword, stejně jako je 5. generace buzzword. Pokud tvrdíš opak, tak prosím vysvětli, jak se pozná 6. generace?
    Anebo jak se pozná 5. generace? Proč je např. Su-57 5.generace, a proč např. Eurofighter s Captorem-E ne? Čím přesně se vlastně liší 4.++ a 5. generace?

    A obzvlášť je to buzzword v případě evropského projektu 6. gen stíhače. Co to konkrétně říká o plánovaných vlastnostech toho stíhače, že nebude 5. ale 6. generace? Co na něm bude jiné, že to má být 6. generace? Nebo naopak, pokud nezvládneme 6., ale jen 5. generaci, co konkrétně nezvládneme?
    Jsou to prostě buzzwords. Tím 6. generace se neříká nic jiného, než že je cílem postavit letadlo, které bude v roce 2040 schopné konkurovat světové špičce. Nic víc a nic míň.

    ---

    Jinak - Captor-E už lítal, takže tady bych problém neviděl. BAE má blízký vazby se SAABem, kterej v avionice je poměrně dobrej, obzláště, co se týče SA a výměně dat mezi letadly, což je jedna z "vlastností 5. generace", takže i tady nějaké již funkční know-how je.
    Rols-Roice motory jsou sice ve verzi pro EFT o fous slabší než F414, ale už reálně existuje silnější verze. Ve všech dalších parametrech (SFC, T/W) pak EJ F414 podstatně překonává. Ale je pravda, že F414 to zdaleka není světová špička, američané s F135 utekly všem a i Rusové jsou se Saturnem dál (byť s podstatně menší T/W a větším SFC, přičemž výkonem neutíkají zas tolik, jako F135 - ale zas to vypadá, že novou silnější verzi zvládnou dokončit v rozumném horizontu).

    Takže ano - podfinancovaní jsme, zkušenosti z reálných nasazení nových technologií máme hodně málo, ale zcela katastrofální, jak to popisuješ, to není. V horizontu dvaceti let se to dá dotáhnout - ale bude to drahé.

    A co se týče ceny F414 - tam je problém jedinej: v jakejch počtech se vyrábí F414 a v jakejch EJ? To je základní kámen úrazu všech Evropskejch zbrojních projektů: to, že se nedokážem dohodnout, vyvinout něco a koupit to všichni, aby to bylo za rozumnou cenu. A právě to, že dnes je jasné, že další stíhačku už nemá ekonomickou sílu vyvinout žádná ze zemí samostatně dává naději, že tentokrát by to mohlo bejt jinak. Ale je to takovej "optimistickej scénář", no...

  • Rase
    11:03 10.04.2018

    Pokud jde o samotný vzhled, tak 6.generace má vypadat takto:

    http://www.palba.cz/album/displayimage.php?pid=28274&fullsize=1

    pro porovnání letoun (asi) 5.generace co představil nedáno Airbus:

    http://www.palba.cz/album/albums/userpics/12832/fcas-zoomed.jpg

  • skelet
    11:02 10.04.2018

    S motory na tom špatně evropa nebude, protože na vývoji amerického F135 se podílel Rolls Royce, který si tento kšeftík nenechá utéci (přes Rolls-Royce Deutschland). Průser by byl jedině v tom, že by si Frantíci prosadili neúčast společnosti Rolls Royce v nástupci EuroJet Turbo GmbH. Ale předpokládám, že Frantíci tak blbí nejsou..
    Rovněž pokud se podaří Airbusu zlanařit na svou stranu Brity, tak mají na své straně Bae, které fušovalo do F-35 a mělo přístup i k F-22. A pokud i Japonce, tak ti měli jako první AESA radar a část technologií šla do F-22.
    Vše je o politické a obchodní šikovnosti Airbusu..

  • Rase
    10:49 10.04.2018

    Tak osobně se domnívám, pro Airbus není problém postavit do pár let prototyp letounu 5. generace. U generace 6. jsem ale docela skeptický, přeci jen tam se mluví o až moc futuristických technologiích. Tedy čekám že to bude stroj, který bude označovaný jako 6. generace, ale bude z nícpřejímat jen některé prvky.

    Američtí odborníci ze společnosti Northrop Grumman a Boeing, pracují na vývoji konceptu stíhacího letounu šesté generace. Již byly zahájeny zkoušky technologií, které budou použity pro vývoj letounů nové generace. V této chvíli je projekt v nejranější fázi vývoje konceptu. Tedy jsou vybírány technologie a formují se požadavky na nový stroj.
    Tyto letouny by měly být vybaveny stealth technologií nové generace, výkonným systémem pro elektronický boj, sofistikovaným hardwarem a softwarem, včetně specializovaných umělých inteligencí, zvýšenou autonomií řízení, hyperosonickými a laserovými zbraněmi, a také "chytrou kůží", tedy sestavou miniaturních senzorů přímo na povrchu trupu. Otevírají se nové možnosti také pro zbraňové systémy, manévrování a komunikaci se sdílením velkého množství dat. Letoun šesté generace by měl být k dispozici někdy v polovině 30. let 21. století.

    Tedy u Evropského letounu sice můžeme počítat s laserem (od Rheinmetallu), schopnost nést hypersonické střely, otázkou je motor s proměnlivým tahem (ten bych vynechal), nejspíš i tu chytrou kůži. Věřím ale že do roku 2040 zvládneme pilotovanou i nepilotovanou verzi (tedy i autonomní). Konstrukci samokřídla (bez ocasu) což je další prvek letounů 6.generace.

  • Baron
    10:38 10.04.2018

    Nechci být pesimista, ale za současné politické a ideologické situace nemá Západ šanci letadlo 6. generace zvládnout. Ten skok ze 4+ generace je moc velkej. I kdyby do toho nakonec šli, tak to bude trvat dost dlouho a během té doby jak budou mizet schopný generace lidí, který po II. světové ty země pozvedly, tak jim budou ubývat mozky a pochybuju, že je kolonisté ze třetího světa dokážou nahradit. Jediný řešení je jak píše Clanek: vytáhnout koule z kapsy a nasadit si je a spojit celou Evropu ve společným programu a podle velikosti států a jejich kapacit je rozdělit do skupinek, kde jeden bude mít vedoucí pozici. Peněz je dost, když se osekají výdaje na “eko” hovadiny a budování multi-kulti, gender, LGBTSFJZB942789poníkduhakytička ráje, tak najednou bude skoro neomezenej zdroj financí. Něco takovýho by Evropu spojilo víc jak celá slavná EU a pokrok v hi-tech technologiích netřeba zmiňovat. Bohužel, je to jen sen, podobně ambiciózní program byl možnej v Evropě tak v 60-tých letech, kdy Francie byla silná a hrdá, Německo mělo silnou vědeckou základnu z dob Třetí říše a pilný obyvatelstvo, Británie podobně a i Švédsko mělo za Erlandera koule (za něj započalo švédský zbrojení, z něhož Švédsko těží dodnes).

  • Clanek
    10:28 10.04.2018

    EJ200
    Maximum thrust: 60 kN (dry) and 90 kN (with afterburner)
    F414-GE-39E
    Maximum thrust: ~65 kN (dry) and 98 kN (with afterburner)

    Dokud s nama nebude EJ220, nebo jak to nakonec nazvou, tak to "nejsilnejsi evropske" co dnes lita je v Gripenu E/F. Predesla verze F414 byla o 200kg tezsi nez EJ200, hmotnostni data k aktualni evoluci se mi ale nepodarilo najit. F414 je kratsi, EJ200 ma zase mensi prumer. Pomer tahu k hmotnosti je u obou temer stejny (9:1), u nejnovsich evoluci F414 pak muze byt az 11:1, coz jsou hodnoty teprve zamyslene pro J220. Specifickou spotrebu jsem pravda neresil, tu klidne verim ze si EJ200 povede lip.

    Za me dalsi dukaz toho ze je to s EJ200 jako se vsim. Spickovy produkt s obrim potencialem, ktery ale americani stejne predbehnou, protoze narozdil od evropanu nespi a na svych, i starych konstrukcich neustale pracuji a zavadeji(!).

    PS: rozdil v cene 4mil USD za F414 vs. cca 6mil USD za EJ200 taky napovi.

  • warspite
    09:51 10.04.2018

    Clanek: Kde ste vzal že EJ200 je horší motor ako GE414. Pomer ťahu k hmotnosti ako aj špecifická spotreba je na strane EJ200.

  • Clanek
    09:15 10.04.2018

    Myslim ze par lidi tu je nekonecnych optimistu.
    6. generace neni buzzword, 6. generace je neco, co si v evrope nechame zase zadefinovat americnama a potom se zpozdenim nekolika dekat to, mozna, budeme dohanet. Rusove zrovnatak, Cina zrovnatak.
    Celkove ta myslenka, ze preskocime 5. generaci a pujdeme rovnou na generaci 6. je takova usmevna. Do ted jsme se dostali nejdal k EF, ktery furt nema zavedeny ani AESA radar, ktery ma motory horsi nez co bude mit Gripen E/F, kde i ten ten svuj "pokrok" stavi na evoluci toho co postavili americani pred 25(!) lety. Plnohodnotny stealth je taky neco o cem nemame ani paru (umet si to namodelovat a umet to postavit v plne parade dve ruzne veci jsou). Nemame nic co by neslo zbrane uvnitr, nemame nic s vektorovanim tahu (ikdyz u EF pokus byl tak do produkce to neslo, a jen produkce a nasazeni se pocita). Divame se zezadu i na Rusko.
    Celkove jsme mistri v tom mit technologie... na papire. A takove technologie nas nespasi.

    A co tedy chytrak Clanek radi? Zabalit to driv nez zacnem? Ne, jit do toho musime, ale bude to obri sousto co jen FR/DE neutahnou a tohle duo by se o to nemelo ani jen pokouset, bo se tim jen ztrati cas. Chce to hned na uvod zapojit co nejvic statu, urcit "vedouci", co to za tu kterou skupinu povedou, budou mit pravomoce udelat nektera rozhodnuti bez toho aby se o tom "po evropsku" 10 let diskutovalo. Pisu o "te ktere skupine", protoze potrebujeme skupiny nejmene 2 (dvoumotorak + jednomotorak/palubni stroj). Pro tu prvni se nabizi DE/UK/IT/FR, pro tu druhou SW/CZ a dalsi + nektere firmy ze statu skupiny prvni. Motor spolecny, radar spolecny, vyzbroj spolecna, schopnost vektorovat tah spolecna, avionika pokud to jen pujde spolecna... Bude to beh na dlouhou trat, hodne bych se divil kdyby se to zvladlo pod 100mld Euro a vysledek bude kdyz dobre tak 5th gen.+, ale lepsi si nemalovat vzdusne zamky o 6. generaci kterou zmakne jen tandem DE+FR, priznat si ze jsme o generaci pozadu a zacit makat, spolecne, na budoucnosti. A at se to "zapadakum" libi nebo ne, tak budoucnost EU je i vychod, jsme i my, i Polaci, Bulhari, Madari... Ti taky mile radi nakoupi evropsky stroj, bude-li k dispozici a zvlaste pak budou-li se podilet na vyvoj (ikdyby slo jen o prkotiny).

    Ted jestli na to evropa ma, tohle ukocirovat, ja si preju aby jo, obavam se ale ze ne.

  • Aloha
    08:55 10.04.2018

    Vývoj vlastního letadla v Ebropě je nutnost, na USA se nedá úplně spoléhat a hlavně by to byla velká strategická chyba. 10mld Euro zase není tak moc a kdyby němci vzali část těch peněz co utrácí za svou zelenou ideologii, která reálně snížení emisí nepřináší, tak ty peníze jsou hned, osobně si nemyslím, že by se F-35 vylučovala s případným 6gen stíhačem, ale i kdyby, tak EU ráda členským zemím něco nařizuje, tak by holt všichni dostali nákup povinně :)

  • Charlie
    08:50 10.04.2018

    k Migu-29 - to letadlo doplácí na celou svojí koncepci, kterou ale plní perfektně. Mělo jít o levný, provozně nenáročný frontový stíhač, schopný operovat odkudkoliv, ale hlavně se s ním počítalo jako se spotřebním meteriálem. Byl naprosto brutálně optimalizovanej pro masivní konflikt s velkýma ztrátama, takže nikomu nevadila životnost motorů pár hodin (beztak tou dobou už bylo éro sestřelený), nikomu nevadil nízkej dolet (stejně mělo operovat z letiště na louce pár kilometrů za frontou) ani nemožnost protizemních misí (od toho tu byly jiný letouny a cvičit stíhače v bombardování je blbost, na to máme jiný kádry).

    Celý to vypadá divně z pohledu mírovýho západního provozu, kde pilota pipláte roky a tak máte čas ho naučit perfektně všechno a kdy máte málo letadel, který musej támhle plnít stíhání a jinde zase bombardovat velbloudy, ale z pohledu válečnýho to je jiná - podívejte se na životnosti motorů za druhé světové, ty agregáty točily max desítky hodin a bylo to uplně dostatečný, protože i tak svojí životností předčily průměrnou životnost celýho letadla (a když to bylo náhodou šťastný éro, tak se z jinýho řešeta vzal funkční agregát a prostě se vyměnily). Stejně tak za války nebude čas piplat piloty roky a roky jako univerzály, vezmete chlapy, ty nejlepší prsknete do stíhačky a bude stíhat, "horší" osedlaj bitevníky nebo bombarďáky.

  • palo satko
    08:22 10.04.2018

    Vyvoj vlastneho EU lietadla je dobra myšliemka. Projekt Airbus bol tiež zo začiatku neduživy a musel byt dotovany, ale nakoniec to Zapadni Europania zvladli a dnes su to kvalitne a spolahlive lietadla. To, že čast krajin ma F-35 nie je na škodu. Dobre riešenia sa budu dat skopirovat a hlupostiam sa bude možne vyhnut.

  • Trener
    06:31 10.04.2018

    Logik: já myslím Mig-29 je to samé jako EF, jen měl tu smůlu, že neměl tak efektivní motory, určitě komponenty a součásti na svou dobu a zemi původu nebyly nejlehčí, měl nevyužité prostory viz. to nasávání vzduchu do motorů přes "žábry" do doby než se přední noha odlepí od země atd.. Ono je to také dáno koncepcí - frontový stíhač (v jejich podmínkách). Souhlas: F-16 je nadčasová a efektivní konstrukce, zaujalo mě třeba tankování za letu, amíci nemají žádný tankovací nástavce, taky nějaká úspora hmotnosti. Obecně ta únosnost výzbroje sovětských strojů byla menší. Jinak za ČSSR se uvažovalo o pořízení SU-27, přednost dostal MIG-29.

  • logik
    23:52 09.04.2018

    Miroslav: Prototyp T-10 vzlétl v roce 77. V tom samém roce vzlétl Mig-29. Takže těžko bude T-10 předek Mig-29.

    Původně bylo pro sovětský 4. gen stíhač jen jedno zadání, ale to bylo v podstatě jen na papíře. T-10 už byl prototyp těžkého stíhače. Takže ty stíhače mají společná nějaká designová rozhodnutí, ale projekt na Mig-29 je nový, byť těžším Flankerem, který se začal vyvíjet dříve, ale dokončen byl podstatně později, insporovaný - ono také nejde letadlo jen tak "zmenšit", aerodynamika není lineární.

    A jestli něco společný prapůvod s Flankerem způsobil, tak právě zbytečnost Migu: jelikož zůstal dvoumotorový, je na lehký stíhač alá F16 příliš drahý a provozně náročný, zatímco na těžký stíhač zas nemá potřebné výkony (dolet, únosnost). Je to taková ani ryba, ani rak, která se - ač aerodynamicky to je dosti zdařilá konstrukce - neuchytila.

    To, proč se rozšířil, bylo čistě tím, že vývoj těžšího Flankeru trval déle a tak v osmdesátých letech byl Mig-29 jediný sovětský stíhač, kterého byl SSSR schopen vyrábět ve větších počtech. Sověti by tenkrát udělali lépe, kdyby se na Mig-29 vykašlali a dotáhli o to dříve Flankera, ono by je to zas tak dráž nevyšlo....

  • Miroslav
    23:48 09.04.2018

    Jirosi: Asi nerozumiem o čom je reč

  • Jirosi
    23:37 09.04.2018

    Miroslav: To že něco chcete, potřebujete ještě neznamená, že to bude včas k dispozici.

  • Miroslav
    23:26 09.04.2018

    Logik: MiG-29 mal to šťastie, že v USA sa rozhodli ísť cestou ťažkej (F-15) a ľahkej (F-16) stíhačky z finančných dôvodov. V ZSSR zistili, že ekonomicky nie sú schopní stavať na SU-27 a tak sa pôvodný projekt T-10 (prapredok) rozdelil. Suchoj dostala na dovývoj ťažkú verziu, Mikojan ľahkú z ktorej vzišiel MiG-29. Aspoň ja tento príbeh poznám takto. Určite je tu niekto, kto ho doplní alebo poopraví.

  • logik
    23:22 09.04.2018

    shelmik:
    1) 6. generace je buzzword. Nikdo neví, co to vlastně označuje
    2) Evropa až zas tak pozadu oproti jinejm není. Jasně, nemá VLO letouny - ale LO jo a princip počítání toho se zas tak neliší. Avioniku má na slušné úrovni (radary umíme furt lepší než Rusové či Čína) atd.... Takže vlak nám sice ujíždí, ale zdaleka ne tolik, jak se zdá. Američani jsou kategorie sama pro sebe, ale vůči zbytku světa jsme IMHO furt konkurenceschopný.

  • logik
    23:12 09.04.2018

    Miroslav: Prosím, nevař z vody. Mig-29 byl v tu dobu jediný moderní sovětský stíhač. Takže žádné lowcost dovolily - ale pro sovětský blok jediná možnost.

    U nás byl nevyužitelný stejně jako Su-27 - provozními náklady se zas tak nelišily....

  • pks_
    22:28 09.04.2018

    Asi bych to rozdělil na 3 okruhy - motor(y), drak, software:

    Motory
    Jak daleko je vývoj Eurojet EJ2x0? Plánované výkony jsou kolem 78 kN/120kN ale je nějak podezřele ticho.
    Pokud budou motory z USA - a že je tam mají nejvýkonnější - tak se o nějaké nezávislosti asi nedá mluvit (možná licenční výroba?)
    Nejvýkonnější motor v Evropě má dnes asi Gripen NG - americký F414G (58 kN/98kN).

    Drak
    Tady si myslím, že klidně mohou připravit více variant - jednomotorový, dvoumotorový palubní, dvoumotorový záchytný stíhač - dvoumotorové varianty mohou být aerodynamicky kompatibilní, jen s jinými požadavky na pevnost / nosnost ...

    Software
    Uvádí se, že je to jedna z nejdražších položek a s nejdelším vývojem - rozhodně by se ale dalo navrhnout něco unifikovaného (pro všechny varianty) a modulárního.

    Vybavení
    Pokud tam majá být špičkové senzory, tak se dá čekat, že budou velmi drahé a proto bych je dával jen do vybraných kusů - např pro průzkum, REB. Standardní stroje mohou mít poněkud levnější výbavu - mimo svoji hlavní specializaci.

  • Shelmik
    22:22 09.04.2018

    Logik:myslel jsem to hlavně tak že pokud doteď nebyla evropa schopna vyrobit letadlo 5 . generace tak rovnou skákat na 6 . generaci je hodne velka odvaha vzdyt prakticky budou muset začínat na zelené louce a pokud se nepletu američani na motorech pro šestou generaci už dávno pracují ( alespoň si myslím že jsem to někde četl ) .

  • Miroslav
    22:17 09.04.2018

    Jura: V každom prípade bola prvou voľbou MiG-29. Šlo vlastne o lowcost ktorý si dovolia aj satelity (na západe F-16). SU-27/30 je u nás neefektívne využiteľný stroj. Aj keď pripúšťam, že sa nad tým z nejakého dôvodu uvažovalo. Myslím, že dnes sa stále budeme držať toho, že prvou voľbou bude lacnejšia alternatíva. Budem prekvapený keď sa dostaneme k F-35 pred rokom 2050

  • Jirosi
    22:12 09.04.2018

    Vlasto: Zase tak černě bych to neviděl. Ono zrovna Holandsko neprovozovalo ani Tornada, ani EF.

    Tohle je na západě díra na trhu. Posledními dostupnými letadly jsou F15, EF, Ra. Přitom dost států pokukovalo po nedostupné F-22...

    V Číně a Rusku už jeho konkurenti budou létat "20. let".

  • vlasto
    22:03 09.04.2018

    Ked je F35, vyrabana v tisicoch, pre mnohych cenovo na hranici akceptovatelnosti, kolko bude stat "EF6g" vyrabany max. v stovkach kusov? V roku 2040 budu armady vyuzivajuce F35 tak "zazrate" v jeho systemoch, ze si neviem predstavit, aby prechadzali k inemu vyrobcovi. Talianov a Holandanov by sme ako zakaznikov EU lietadla mali zabudnut. Kupuju F35 a ak pojdu do 6g, tak zoberu nieco, co bude stavat na technologickom a procesnom zazemi F35 a nie nieco od konkurencie. Aby kvoli tomu menili polovicu ozbrojenych sil

  • Jura99
    22:02 09.04.2018

    Miroslav: Su27 stopl rok 89, jinak mezi zakazniky mela patrit i CSSR.

  • logik
    21:56 09.04.2018

    Clanek, Jirosi: Rozdílné zájmy jednotlivých potenciálních členů projektu jsou samozřejmě obrovský problém - koneckonců na tom už skončilo X zbrojních projektů.
    Přecijenom je teď ale jiná situace
    1) žádný ze států pravděpodobně nemá na to něco rozumného vyvinout sám.
    2) technologie pokročily a dělá se kompromis snáž, než dřív.

    Miroslav:
    - státy jako ČR a SR budou časem potřebovat 5.+ generaci. Kde ji vezmou? Ono zas tak moc jiných možností nebude....
    - Mig29 s rodinou Su-27 nemá v podstatě nic společnýho, byl to paralelní vývoj, ale jinejch konstrukčních kaceláří. Mig-29 pak satelity kupovali spíše z nutnosti (nic jiného jim SSSR nenabídlo), jinak to extra úspěšný stroj nebyl. Byl to sice rychlý a obratný, ale na provoz hodně drahý stroj s ne moc dobrou avionikou. Zatímco většina současníků i starších typů než 29ka stále létá (ať již jde o F16, F/A-18, Mirage 2000, F-15....), tak 29 se většina států zbavuje. F16 se furt kupujou, 29ky musí dávat Rusko zadarmo.
    - Koncept lehkej, těžkej možná fungovala dřív - ale jak píšu spíše ne - ale teď je Mig-29/35 v Rusku udržovanej jen kvůli udržení letecké výroby v Migu a možná kvůli LL. Jinak je to typ, jehož vývoj se Rusku (narozdíl od rodiny Su-27+, která se za opravdu úspěšnou prohlásit dá) dosti nevyplácí.

  • fenri
    21:18 09.04.2018

    Trener: Concord (a F-22, event. Su-27 řadu) považuji za prodigy. Prostě zázračně povedený vývoj a výsledný produkt, kde průběh vývoje a jeho výsledek bohužel nejsou pravidlem, ale oslnivou výjimkou.

Stránka 1 z 2