Evropská stíhačka šesté generace

Neoficiální „sci-fi vizualizace možné evropské stíhačky šesté generace; ilustrační foto; větší foto / se svolením Rodrigo Avella 

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. Nová evropská stíhačka šesté generace vstoupí do služby kolem roku 2040.

Již v červenci minulého roku Francie a Německo projevili zájem o případný společný vývoj evropské stíhačky šesté generace, která nahradí francouzské stíhačky Dassault Rafale a německé Eurofighter Typhoon.

 

 

Připomeňme, že rovněž v 80. letech existoval společný zámysl Francie, Německa a Británie  vyvinout společný evropský stíhací letoun. Po neshodách nakonec Francie z týmu odešla a soustředila se na vývoj vlastní stíhačky Rafale, Británie a Německo pokračovali ve vývoji Eurofighteru.
 

V polovině minulého roku francouzský prezident Emmanuel Macrona a kancléřka Angela Merkelová společně uvedli, že do poloviny letošního roku vznikne oficiální plán vývoje nové společné evropské stíhačky. „Dnes je příliš mnoho evropských standardů a kvalifikací a někdy mezi evropskými státy existuje mezinárodní konkurence,“ řekl minulý rok Macron na společné tiskové konferenci s Merkelovou.
 

Otázkou je, jak se tato spolupráce dotkne francouzsko-britského projektu Future Combat Air System (FCAS), v jehož rámci má vzniknout technologický demonstrátor možného budoucího bezpilotního stealth proudového letadla. Projekt má hodnotu 1,99 miliardy dolarů. FCAS má s největší pravděpodobností (o finálním konceptu ještě nebylo rozhodnuto) vycházet z bezpilotního demonstrátoru BAE Systems Taranis. Podle Florence Parly, francouzské ministryně obrany, mají ale oba projekty (francouzsko-německý a francouzsko-britský) probíhat současně.

 

Pro evropské země je společný postup při vývoji nového stíhacího letounu nutností. Jediným dostupným (světově konkurenceschopným) bojovým proudovým letounem pro 30. až 50. léta 21. století je americká stíhačka F-35 Lightning II. Pokud nechce Evropa zůstat závislá na Washingtonu, musí jednoduše začít s vývojem stíhacího letounu již nyní.
 

Navíc žádná evropská země sama o sobě zřejmě již nemá dostatečné technické, lidské a finanční zdroje, aby vyvinula letoun schopny obchodně konkurovat nejmodernějším stíhačkám, především americkým (stealth „pro bohaté“ F-35) a čínským (stealth „pro chudé“ FC-31). Dokonce i Spojené státy vyvinuly F-35 za finančního přispění Velké Británie a dalších zemí. „Tyhle dny jsou u konce. Tečka,“ citovala agentura Reuters nejmenovaného francouzského diplomata, podle kterého žádný evropský národ již sám o sobě nevyvine vlastní stíhací letoun.

 

Navíc podle agentury Reuters chladný přístup Donalda Trumpa k Evropě, což může být začátkem dlouhodobé změny postoje USA vůči Evropě, dává tomuto projektu určitou „dynamiku“.

 

Evropská letecká síla budoucnosti podle firmy Airbus

 

Vývoj nového bojového letounu trvá minimálně 20 let a pokud Německo a Francie nechce kolem roku 2040, kdy budou odcházet do důchodu první stíhačky Rafale a Eurofighter, nakupovat letouny v zahraničí, musí začít s vývojem již nyní.
 

V současné době probíhají mezi Francii a Německem diskuze na politické a průmyslové úrovni, zda se vůbec obě strany dokáží domluvit na společném vývoji. Následně mohou začít práce na počátečním konceptu letounu. K podpisu dohody o společném postupu při „vývoji“ dojde na berlínské letecké výstavě ILA Berlin Air Show 25. dubna. K projektu se následně mohou připojit i další evropské země.

 

Podle agentury Reuters je však třeba si uvědomit, že pouze vývoj evropské stíhačky šesté generace bude stát rozhodně více než 10 miliard euro, které byly vloženy do vývoje Eurofighter Typhoon. Další desítky miliard euro spolyká nákup samotných letounů a vybudování provozního zázemí.

 

V každém případě evropský letoun šesté generace bude mít pozici v Evropě proti F-35 velmi těžkou. Vždyť F-35 si pořizuje Velká Británie, Itálie, Nizozemsko, Dánsko, Norsko a Turecko. O F-35 projevují dále zájem Belgie, Finsko a Španělsko.

 

Navíc ve 20. letech dolétají v Evropě víceúčelové stíhačky F/A-18 (Španělsko, Finsko, Švýcarsko) a úderné Panavia Tornado (Británie, Německo, Itálie) a dané země si budou chtít pořídit nejmodernější dostupný letoun na trhu – v té době to bude americká F-35. Letouny F-35 přitom mají létat minimálně do roku 2070. I když z politického hlediska pravděpodobně Německo nakoupí další Eurofightery
 

Letecký boj budoucnosti podle amerického letectva

 

O koncepci evropského letounu šesté generace toho není moc známo. Hlavní otázkou je, zda má být nová evropská stíhačka multifunkční „všeuměl“ jako F-35, nebo raději více specializovaný letoun, který se bude vyrábět ve více verzích (verze pro vedení boje vzduch-vzduch, vzduch-země, radioelektronický boj, průzkum, jaderné údery, atd.).

 

Další možností je vytvořit jednoduší pilotovaný letoun (rychlejší vývoj), který bude především mentorovat doprovodné bojové drony. Tomu nahrává skutečnost, že v budoucnu část úkolů víceúčelových stíhacích letadel převezme nová generace bezpilotních letounů.

 

To si také myslí Richard Aboulafia z think-tanku Teal Group, podle kterého budoucí letouny nebudou o samotné platformě, ale o doprovodných bezpilotních letounech, tzv. „loyal wingmanech“. Drony mohou velmi dobře zastat úkoly blízké letecké podpory, leteckého potlačování, bombardovací mise, ale i zajistit průzkum, zaměření cíle a následné vyhodnocení úspěšnosti leteckého úderu. „Bude to méně o letecké platformě a více o doprovodných systémech, jako jsou zbraně, přátelské drony nebo externí senzory,“ řekl Aboulafia magazínu Business Insider.

 

Samotný letoun šesté generace tak nemusí mít nutně velkou nosnost a rozměry (což se pozitivně odrazí na stealth), protože do boje nikdy nebude létat bez ozbrojených loyal-wingmanů. 
 

Zdroj: Reuters, Business InsiderDefense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bezpilotní tanker MQ-25 Stingray od firmy Boeing

Reportéři Defense News si mohli poprvé ve vývojovém závodě Boeing Phantom Works v St. Louis ...

Šéf německého letectva odešel kvůli americké stíhačce F-35

Ještě v listopadu se jako o hlavním kandidátovi pro plánovanou generační výměnu bojových letadel ...

Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout

Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • logik
    23:22 09.04.2018

    shelmik: 1) 6. generace je buzzword. Nikdo neví, co to vlastně označuje 2) Evropa až zas tak pozadu oproti jinejm není. Jasně, nemá VLO letouny - ale LO jo a princip počítání ...Zobrazit celý příspěvek

    shelmik:
    1) 6. generace je buzzword. Nikdo neví, co to vlastně označuje
    2) Evropa až zas tak pozadu oproti jinejm není. Jasně, nemá VLO letouny - ale LO jo a princip počítání toho se zas tak neliší. Avioniku má na slušné úrovni (radary umíme furt lepší než Rusové či Čína) atd.... Takže vlak nám sice ujíždí, ale zdaleka ne tolik, jak se zdá. Američani jsou kategorie sama pro sebe, ale vůči zbytku světa jsme IMHO furt konkurenceschopný.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    23:12 09.04.2018

    Miroslav: Prosím, nevař z vody. Mig-29 byl v tu dobu jediný moderní sovětský stíhač. Takže žádné lowcost dovolily - ale pro sovětský blok jediná možnost. U nás byl nevyužitelný ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: Prosím, nevař z vody. Mig-29 byl v tu dobu jediný moderní sovětský stíhač. Takže žádné lowcost dovolily - ale pro sovětský blok jediná možnost.

    U nás byl nevyužitelný stejně jako Su-27 - provozními náklady se zas tak nelišily....Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    22:28 09.04.2018

    Asi bych to rozdělil na 3 okruhy - motor(y), drak, software: Motory Jak daleko je vývoj Eurojet EJ2x0? Plánované výkony jsou kolem 78 kN/120kN ale je nějak podezřele ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi bych to rozdělil na 3 okruhy - motor(y), drak, software:

    Motory
    Jak daleko je vývoj Eurojet EJ2x0? Plánované výkony jsou kolem 78 kN/120kN ale je nějak podezřele ticho.
    Pokud budou motory z USA - a že je tam mají nejvýkonnější - tak se o nějaké nezávislosti asi nedá mluvit (možná licenční výroba?)
    Nejvýkonnější motor v Evropě má dnes asi Gripen NG - americký F414G (58 kN/98kN).

    Drak
    Tady si myslím, že klidně mohou připravit více variant - jednomotorový, dvoumotorový palubní, dvoumotorový záchytný stíhač - dvoumotorové varianty mohou být aerodynamicky kompatibilní, jen s jinými požadavky na pevnost / nosnost ...

    Software
    Uvádí se, že je to jedna z nejdražších položek a s nejdelším vývojem - rozhodně by se ale dalo navrhnout něco unifikovaného (pro všechny varianty) a modulárního.

    Vybavení
    Pokud tam majá být špičkové senzory, tak se dá čekat, že budou velmi drahé a proto bych je dával jen do vybraných kusů - např pro průzkum, REB. Standardní stroje mohou mít poněkud levnější výbavu - mimo svoji hlavní specializaci.Skrýt celý příspěvek

  • Shelmik
    22:22 09.04.2018

    Logik:myslel jsem to hlavně tak že pokud doteď nebyla evropa schopna vyrobit letadlo 5 . generace tak rovnou skákat na 6 . generaci je hodne velka odvaha vzdyt prakticky budou ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik:myslel jsem to hlavně tak že pokud doteď nebyla evropa schopna vyrobit letadlo 5 . generace tak rovnou skákat na 6 . generaci je hodne velka odvaha vzdyt prakticky budou muset začínat na zelené louce a pokud se nepletu američani na motorech pro šestou generaci už dávno pracují ( alespoň si myslím že jsem to někde četl ) .Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    22:17 09.04.2018

    Jura: V každom prípade bola prvou voľbou MiG-29. Šlo vlastne o lowcost ktorý si dovolia aj satelity (na západe F-16). SU-27/30 je u nás neefektívne využiteľný stroj. Aj keď ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura: V každom prípade bola prvou voľbou MiG-29. Šlo vlastne o lowcost ktorý si dovolia aj satelity (na západe F-16). SU-27/30 je u nás neefektívne využiteľný stroj. Aj keď pripúšťam, že sa nad tým z nejakého dôvodu uvažovalo. Myslím, že dnes sa stále budeme držať toho, že prvou voľbou bude lacnejšia alternatíva. Budem prekvapený keď sa dostaneme k F-35 pred rokom 2050Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:12 09.04.2018

    Vlasto: Zase tak černě bych to neviděl. Ono zrovna Holandsko neprovozovalo ani Tornada, ani EF. Tohle je na západě díra na trhu. Posledními dostupnými letadly jsou F15, EF, Ra. ...Zobrazit celý příspěvek

    Vlasto: Zase tak černě bych to neviděl. Ono zrovna Holandsko neprovozovalo ani Tornada, ani EF.

    Tohle je na západě díra na trhu. Posledními dostupnými letadly jsou F15, EF, Ra. Přitom dost států pokukovalo po nedostupné F-22...

    V Číně a Rusku už jeho konkurenti budou létat "20. let".Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    22:03 09.04.2018

    Ked je F35, vyrabana v tisicoch, pre mnohych cenovo na hranici akceptovatelnosti, kolko bude stat "EF6g" vyrabany max. v stovkach kusov? V roku 2040 budu armady vyuzivajuce F35 tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Ked je F35, vyrabana v tisicoch, pre mnohych cenovo na hranici akceptovatelnosti, kolko bude stat "EF6g" vyrabany max. v stovkach kusov? V roku 2040 budu armady vyuzivajuce F35 tak "zazrate" v jeho systemoch, ze si neviem predstavit, aby prechadzali k inemu vyrobcovi. Talianov a Holandanov by sme ako zakaznikov EU lietadla mali zabudnut. Kupuju F35 a ak pojdu do 6g, tak zoberu nieco, co bude stavat na technologickom a procesnom zazemi F35 a nie nieco od konkurencie. Aby kvoli tomu menili polovicu ozbrojenych sil Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    22:02 09.04.2018

    Miroslav: Su27 stopl rok 89, jinak mezi zakazniky mela patrit i CSSR.

    Miroslav: Su27 stopl rok 89, jinak mezi zakazniky mela patrit i CSSR.

  • logik
    21:56 09.04.2018

    Clanek, Jirosi: Rozdílné zájmy jednotlivých potenciálních členů projektu jsou samozřejmě obrovský problém - koneckonců na tom už skončilo X zbrojních projektů. Přecijenom je teď ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek, Jirosi: Rozdílné zájmy jednotlivých potenciálních členů projektu jsou samozřejmě obrovský problém - koneckonců na tom už skončilo X zbrojních projektů.
    Přecijenom je teď ale jiná situace
    1) žádný ze států pravděpodobně nemá na to něco rozumného vyvinout sám.
    2) technologie pokročily a dělá se kompromis snáž, než dřív.

    Miroslav:
    - státy jako ČR a SR budou časem potřebovat 5.+ generaci. Kde ji vezmou? Ono zas tak moc jiných možností nebude....
    - Mig29 s rodinou Su-27 nemá v podstatě nic společnýho, byl to paralelní vývoj, ale jinejch konstrukčních kaceláří. Mig-29 pak satelity kupovali spíše z nutnosti (nic jiného jim SSSR nenabídlo), jinak to extra úspěšný stroj nebyl. Byl to sice rychlý a obratný, ale na provoz hodně drahý stroj s ne moc dobrou avionikou. Zatímco většina současníků i starších typů než 29ka stále létá (ať již jde o F16, F/A-18, Mirage 2000, F-15....), tak 29 se většina států zbavuje. F16 se furt kupujou, 29ky musí dávat Rusko zadarmo.
    - Koncept lehkej, těžkej možná fungovala dřív - ale jak píšu spíše ne - ale teď je Mig-29/35 v Rusku udržovanej jen kvůli udržení letecké výroby v Migu a možná kvůli LL. Jinak je to typ, jehož vývoj se Rusku (narozdíl od rodiny Su-27+, která se za opravdu úspěšnou prohlásit dá) dosti nevyplácí.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    21:18 09.04.2018

    Trener: Concord (a F-22, event. Su-27 řadu) považuji za prodigy. Prostě zázračně povedený vývoj a výsledný produkt, kde průběh vývoje a jeho výsledek bohužel nejsou pravidlem, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Trener: Concord (a F-22, event. Su-27 řadu) považuji za prodigy. Prostě zázračně povedený vývoj a výsledný produkt, kde průběh vývoje a jeho výsledek bohužel nejsou pravidlem, ale oslnivou výjimkou.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    21:10 09.04.2018

    Jirosi: S tým sa dá plne súhlasiť. Pre štáty ako SR či ČR je taký stroj zbytočný a teda sa kupovať nebude. Celá tiaž tak ostane na Nemecku, Francúzsku, Taliansku či Španielsku. To ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: S tým sa dá plne súhlasiť. Pre štáty ako SR či ČR je taký stroj zbytočný a teda sa kupovať nebude. Celá tiaž tak ostane na Nemecku, Francúzsku, Taliansku či Španielsku. To znamená pár stovák odobratých kusov a astronomická cena. Vysoká cena potom odradí ďalších záujemcov a tým pádom sa dostávame do špirály ekonomickej samovraždy. Určite by sa mala súbežne vyvíjať aj Light verzia. Tento koncept použili už v ZSSR kde SU-27/30 vychádzala zo spoločného konceptu s MiG-29. SU si zo satelitov nekúpil nikto no MiG-29 sa stalo jedno z najúspešnejších strojov v histórii.Skrýt celý příspěvek

  • Sholva
    20:28 09.04.2018

    Jirosi: Když by ČR do toho projektu poslala ročně dvě tři miliardy, tak během dvaceti let je to velmi slušný příspěvek - min. 60 mld není málo. Přitom by to mohlo v klidu jít ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: Když by ČR do toho projektu poslala ročně dvě tři miliardy, tak během dvaceti let je to velmi slušný příspěvek - min. 60 mld není málo. Přitom by to mohlo v klidu jít převážně do místních vývojových kapacit - podpora hi-tech průmyslu jak hrom, částka by se započítávala do rozpočtu AČR - zas o kousek blíž ke 2% co do obrany máme vrážet, takže peníze utracené opravdu smysluplně a efektivně. A to nemluvím o tom, co by takto citelná účast znamenala ohledně vylepšení reputace a koneckonců, dostali bychom se ke špičkovým technologiím. Když se to sečte, skvělá investice, i kdyby to zbaštilo dvakrát tolik. Což znamená, že se nic takového nestane, protože u nás se racionálně a dlouhodobě nezvažuje...Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    20:00 09.04.2018

    Tak uvidíme, co bude, třeba by to mohlo dopadnout, ale měli by "kopnout do vrtule". Že by to postrkovali Francouzi, kteří se tenkrát odštěpili a sami vyvinuli Rafale? Co analogie ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak uvidíme, co bude, třeba by to mohlo dopadnout, ale měli by "kopnout do vrtule". Že by to postrkovali Francouzi, kteří se tenkrát odštěpili a sami vyvinuli Rafale? Co analogie s vývojem Concordu, lze se to vůbec ještě srovnávat? No a jsem zvědavý, co v budoucnosti Švédi, nějak vidím optimismus na webu kolem nového Gripena.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:58 09.04.2018

    No a teď opět narazím na hlavní problém. Oni chtějí nahrazovat EF, tedy budou vyvíjet těžký stíhač. Takže všechny mini státy si můžeme škrtnout protože nebudou mít na provoz. ...Zobrazit celý příspěvek

    No a teď opět narazím na hlavní problém. Oni chtějí nahrazovat EF, tedy budou vyvíjet těžký stíhač. Takže všechny mini státy si můžeme škrtnout protože nebudou mít na provoz.

    V tuhle chvíli měli oznámit 2. stroje, se souběžným vývojem. Jeden těžký stíhač a druhy lehký pro všechny ostatní a LL.

    Dále se píše o cenně 10 miliard Eur(250 miliard korun). Jaký podíl by jste si představoval i takové zakázky pro CR, SR, abychom byli bráni jako potencionální kupci?Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    19:26 09.04.2018

    Sance na uspech tohoto projektu => v jednotkach procent. Francie (GB a dalsi) potrebuji palubni letoun, Nemecko ne. Takze vseumel ala F-35 (proc by to Nemecko platilo?) nebo jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Sance na uspech tohoto projektu => v jednotkach procent.
    Francie (GB a dalsi) potrebuji palubni letoun, Nemecko ne. Takze vseumel ala F-35 (proc by to Nemecko platilo?) nebo jen ze zeme startujici verze (co zustane francii, vzda se sve letadlove lode?)? Smysl to ma jen pri zapojeni i dalsich statu (IT, NL, SWE, CZE...) a to bude v evropskych podminkach k neukoordinovani a stejne to nepokryje vsechny potreby vsech clenu.
    Dopadne to jako do ted vzdy, zase se v tom budem evropani placat.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:45 09.04.2018

    Tak o Brity a Japonce bude přetahovaná na obou stranách Atlantiku..
    naše podpora Airbusu 6g by byla fajn, ale recipročně by nám mohl Airbus pomoct s Aerem L-XX ;)

    Tak o Brity a Japonce bude přetahovaná na obou stranách Atlantiku..
    naše podpora Airbusu 6g by byla fajn, ale recipročně by nám mohl Airbus pomoct s Aerem L-XX ;)

  • Miroslav
    18:35 09.04.2018

    KOLT: Myslím, že Británia je napriek geografickej polohe spojencom skôr USA ako Európy. Expresívne možno rovno aj povedať, že kolónia alebo vysunuté pracovisko USA. Je to dané skôr ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Myslím, že Británia je napriek geografickej polohe spojencom skôr USA ako Európy. Expresívne možno rovno aj povedať, že kolónia alebo vysunuté pracovisko USA. Je to dané skôr historicky. USA a VB boli vždy tak nejak previazané podobne ako ČR a SR.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:21 09.04.2018

    Ještě by to do toho chtělo zatahnout Švédy a Brity. A samozřejmě Aero, to má logik pravdu. A rovnou to vyvíjet jako dvojici lehký jednomotorák + těžký dvoumotorák :-) Ale co já ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě by to do toho chtělo zatahnout Švédy a Brity. A samozřejmě Aero, to má logik pravdu. A rovnou to vyvíjet jako dvojici lehký jednomotorák + těžký dvoumotorák :-) Ale co já vím, třeba se nakonec ukáže, že ty kategorie už jsou díky doprovodným dronům skutečně neplatné... Koneckonců, ona F-35 je sice jednomotorová, ale zrovna lehká není. Nehledě na to, že ten jeden motor má výkon, který mu mohou leckteré dvomotorové stroje závidět...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:45 09.04.2018

    Shelmik: Vzhledem k tomu, že skutečnou 5. gen teď mají jen v USA (jak čínskej tak ruskej pokus je spíše někde na pomezí upgradované 4. a páté generace) a jedinej, kdo vyvíjí ...Zobrazit celý příspěvek

    Shelmik: Vzhledem k tomu, že skutečnou 5. gen teď mají jen v USA (jak čínskej tak ruskej pokus je spíše někde na pomezí upgradované 4. a páté generace) a jedinej, kdo vyvíjí skutečně šestou generaci, tak jsou možná amíci (ale zatím jen vlažně), tak bych tak skeptickej nebyl.

    Jistě, nebude snadnej cíl vývoj dotáhnout, ale pokud se do toho naleje dost peněz, tak to má šanci na rozumnej úspěch.Skrýt celý příspěvek

  • Shelmik
    17:40 09.04.2018

    Trošku pozdě jim to došlo a proto bych byl k tomu projektu silně skeptický . Každý kdo spoléhá na letectvo bude uz v roce 2040 6.generaci letadel vlastnit se zavedenou ...Zobrazit celý příspěvek

    Trošku pozdě jim to došlo a proto bych byl k tomu projektu silně skeptický . Každý kdo spoléhá na letectvo bude uz v roce 2040 6.generaci letadel vlastnit se zavedenou infrastrukturou a všichni ostatní jich nakoupí maximálně desitky .Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4