Evropská střela Meteor pro jihokorejskou stíhačku páté generace KF-X

Evropská střela Meteor pro jihokorejskou stíhačku páté generace KF-X
Vizualizace KF-X se čtveřicí střel Meteor pod trupem / KAI (Zvětšit)

Jihokorejská společnost KAI (Korea Aerospace Industries) uzavřela s evropskou MBDA (Matra BAe Dynamics Aérospatiale) dohodu o integraci střel Meteor do jihokorejské stíhačky KF-X (Korean Fighter eXperimental). Meteor je zřejmě nejpokročilejší střelou vzduch-vzduch středního dosahu na světě.

První zvěsti o snaze Soulu vyvinout vlastní plnohodnotnou víceúčelovou stíhačku KF-X se datují do roku 2001. Skutečný vývoj KF-X začal v roce 2010 poté, co se k projektu KF-X přidala Indonésie. Obě země se dohodly na výrobě 150 až 200 letadel, přičemž Indonésie na svém území výhledově vyrobí (resp. spíše provede montáž) 50 letadel.

Stavba prvního prototypu KF-X, tedy dvoumotorové stealth stíhačky klasické konstrukce (s dvojicí svislých ocasních ploch), začala v únoru letošního roku. S roloutem prvního prototypu se počítá ve výrobním závodě KAI v Sacheonu v dubnu 2021 a s prvním letem v roce 2022. Testy celkově šesti prototypů potrvají do roku 2026. Očekává se ale zpoždění, protože nové letouny jsou ve světě běžně testovány pět až osm let. Na programu KF-X pracuje v Jižní Koreji 1150 inženýrů.

Počáteční sériová výroba bude probíhat v letech 2026 až 2032 ‒ počítá se nejdříve s výrobou 120 letounů KF-X, které v jihokorejském letectvu nahradí stroje F-4E Phantom a F-5E Tiger II. Výrobní linka bude tedy nastavená na výrobu 20 letounů KF-X ročně.

Vývoj KF-X má stát osm bilionů wonů (6,8 miliardy dolarů) a nákup 120 KF-X dalších deset bilionů wonů (8,5 miliardy dolarů). Není jasné, co je vše ukryto ve výrobní ceně, ale prostým dělením vychází cena za KF-X na 70 milionů dolarů. Jiné zdroje ale mluví o výrobní ceně 50 milionů dolarů za letadlo.

Model KF-X v plné velikosti si mohli poprvé prohlédnout návštěvníci výstavy ADEX 2019 (Seoul International Aerospace and Defense Exhibition 2019) v říjnu letošního roku. Model i počítačové vizualizace letounu KF-X přitom objasnily o letounu několik zásadních věcí.

KF-X má mít lepší stealth vlastnosti než letouny čtvrté generace, ale nebude dosahovat úrovně stealth, komplexity a víceúčelovosti F-35 Lightning II.

Maximální startovací hmotnost KF-X je navržená na 25 600 kg, cílová prázdná hmotnost je 12 100 kg. Letoun bude pohánět dvojice motorů F414-KI, což je jihokorejsko-americký motor odvozený od motoru F414-GE-400 z letounů F/A-18E/F Super Hornet.


Model KF-X v plné velikosti

KF-X bude v každém případě méně komplexnější než F-35. Letounu KF-X například chybí vestavěný optoelektronický senzor EOTS (Electro-Optical Targeting System), který zastoupí méně složitý podvěsný průzkumný / zaměřovací kontejnerem EOTGP (EO Targeting Pod). Na úvodní vizualizaci KF-X nese americký kontejner Sniper.

Chybí systém DAS (Distributed Aperture System), který v případě F-35 pomocí sady infračervených kamer sleduje okolí letounu. Z obrázku je patrné použití „jen“ dopředného infračerveného pátracího senzoru IRST (InfraRed Search and Track) před překrytem kabiny.

V roce 2015 Lockheed Martin slíbil Jižní Koreji poskytnout pro KF-X 25 technologií, ale americká vláda zablokovala vývoz čtyř nejdůležitějších – radiolokátoru (AESA), prostředků elektronického boje a právě senzorů IRST a EOTGP. Tyto systémy tedy vyvinou domácí firmy, zejména Hanwha System.

Po zveřejnění kritického zhodnocení návrhu CDR (Critical Design Review) letounu KF-X v září letošního roku se veřejnost dozvěděla další nové informace:

Bylo již vytvořeno 9300 detailních technických dokumentů letounů KF-X, tj 78 % z očekávaných 12 000 dokumentů ‒ celkově bylo a je nutné navrhnout na 230 000 dílů. Výrobu 65 % komponentů KF-X (Block 0/1) zajistí Jižní Korea. Podobné procento dílů si vyrábí Švédsko pro svou stíhačku Gripen.

Efektivní odrazná plocha (RCS) KF-X není známa, ale obecně se mluví o 0,5 m2. Letouny jako F/A-18E/F Super Hornet nebo Rafale mají ~1 m2, letoun F-35 pouze ~0,005 m2. KF-X sice ponese zbraně na vnějších závěsnících, ale v trupu je místo pro pozdější umístění vnitřních zbraňových šachet.


V reportáži korejské TV znějí stejné informace, jako v článku. Yang Wook, výzkumník z Korea Defense and Security Forum, uvedl, že letoun je realitou, ale neznamená to, že všechny technické výzvy jsou vyřešeny.

Jihokorejský radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) má mít 1088 přijímacích / vysílacích modulů a dosah 110 km proti cíli o neznámé RCS (stíhací letadlo?). Radiolokátor AN/APG-81 letounu F-35 má 1200 modulů. Jižní Korea již provedla pozemní a letecké zkoušky prototypu radaru. S ostrými testy na prototypu KF-X se začne v roce 2023.

Nyní jsme se také dozvěděli hlavní výzbroj pro vedení boje vzduch-vzduch na střední vzdálenost. Evropská společnost MBDA získala od KAI zakázku na integraci střel Meteor do letoun KF-X. Součástí dodávky je také transfer výrobního a testovacího know-how do Jižní Koreje.

Jižní Korea je pro firmu MBDA strategický partner ‒ jihokorejské letectvo nakoupilo již 300 evropských střel s plochou dráhou letu KEPD 350K s doletem přes 500 km.

Střely Meteor s náporovým motorem budou na letounu KF-X splývat s trupem, podobně jako u Eurofighter Typhoon. Tím se výrazně sníží RCS, bez použití složitých zbraňových šachet. Kromě letounů Eurofighter mohou střely Meteor používat také letouny Rafale, Gripen a brzy také britské a italské F-35.

V každém případě Jižní Korea v posledních letech předvedla působivý pokrok ve vývoji leteckých podsystémů, komponentů, konstrukčních materiálů atd. Tento vývoj vytváří základ k tomu, aby se Jižní Korea proměnila v jednu z předních vojensko-průmyslových zemí světa.

Zdroj: news.join.comFlightGlobal, La Tribune

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Jižní Korea vyhlásila vlastní leteckou zónu

Krize v jihočínském moři se dále stupňuje. Jižní Korea vyhlásila vlastní „výsostnou“ leteckou zónu ...

Stíhačka KFX: Jižní Korea a Indonésie společně

Jižní Korea a Indonésie podepsaly dohodu o společném vývoji stíhačky 4,5 generace pracovně nazývané ...

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jura99
    08:10 28.11.2019

    Takže bychom mohli z Korei vzít tanky, houfnice a stíhačky :-). Ovšem s těma stíhačkama se u nás dost možná schyluje k další blamáži, pokud je pravda co řekl NGŠ, tak hodlají rozhodnout, co dál se stíhačkama, do konce roku 2024 nebo na začátku 2025. To je na pořízení nových strojů sakra pozdě tak, aby nastoupily místo Gripenu v roce 2027.
    https://www.securitymagazin.cz...

    • skelet
      09:32 28.11.2019

      spíše se počítá s odkupem Gripenů, toť vše :)

      • Scotty
        14:21 28.11.2019

        Vzhledem k ostatní modernizačním projektům se opravdu nedá příliš předpokládat že dojde k pořízení nových strojů. To nejlepší v co lze doufat je doplnění stavu o několik dalších olétaných Gripenů C ze Švédska. KVAČR 2030 dává jednoznačně přednost modernizaci pozemní armády.

        • Jura99
          08:19 29.11.2019

          Scotty: s tím souhlasím, ale přesto je našich 14ks + ev. přikoupení třeba jedné letky poměrně hluboko pod plánem Polska, které má 48ks F-16 a plánuje +/- dalších 36ks F-35A a F16. Jsme jen třikrát méně početní a o něco málo na obyvatele bohatší, nějakých 36ks F-35A bychom po roce 2027 určitě uživili. Místo toho budeme hrát komedii "co si asi tak koupíme ?" a pak se řekne předem známý výsledek, že zůstane olétaný Gripen.

      • Jura99
        08:14 29.11.2019

        Je to možné, pak ale ať nehrají hru na výběr letadla po roce 2027, ale rovnou řeknou, že si necháme Gripen a veškerou výbavu budeme kupovat pro Gripen s výhledem na dalších třeba 15let. Říct, že o stíhacím letectvu "co dál po 2027" rozhodneme v roce 2025 je buď ohlupování veřejnosti nebo neznalost (což nepředpokládám). Za dva roky se opravdu nedá stihnout nic jiného, než se dohodnout se Švédy buď na pokračování nájmu nebo odkoupení strojů.

        • skelet
          11:16 29.11.2019

          tak záleží na tom o kolik si řekne Saab, respektive švédská vláda.
          Opci máme na dva roky, takže lízačka nám končí v roce 2029, takže teoreticky je to dost času na to nakoupit někde jinde. V praxi to ovšem bude znamenat, že taková nabídka bude drahá a ušitá horkou jehlou.

  • UnionPacific
    08:00 28.11.2019

    Opäť sa potvrdzuje, že Rusi sú ako národ mentálne zaostalí, národ malého ducha a umelo vytvoreným národom. Južnú Kóreu na mape skoro nevidieť, nemajú prírodné zdroje a predsa dokázali mužíkov predbehnúť vo vývoji 5gen stíhača. Do Ruska pokrok dorazí vtedy, keď ho celé zaberie Čína a ja dúfam, že sa toho ešte dožijem.

    • Luky
      10:06 28.11.2019

      Ruský stroj dávno létá a jde do výzbroje, Korejec má v roce 2021 začít pojezdové zkoušky prototypu.
      Abatyše z toho usoudila, že Rusové jsou mentálně zaostalí. Krom toho, že se jedná o idiotskou logiku, dopustila jsi se paušálního hanobení národa.

      • UnionPacific
        11:24 28.11.2019

        A čo je hanobenie rusov v porovnaní z vyvraždovaním Čechov a Slovákov od 48 do 89 ? Na to ste už zabudli ? A potom ešte vraždenie civilistov v 68...

        • skelet
          11:27 28.11.2019

          to chce klid a nohy v teple

  • SofF
    06:19 28.11.2019

    zajímavý projekt, nicméně klíčové součástky amíci také nedají, hlavně radar/sensory a motor. Hlavně motor je veledůležitá součást, pokud by se náhodu stali vzpurní lze lehce zarazit jejich dodávky. Pro takovou malou zemi je to běh na dlouhou trať. Sice se snaží popírat že by šlo o "sesbírané" součásti, ale fakt je to tak. ALe podobně to lepí i spousta jiných i větších, viz třeba čínské lapálie s pokusy o reverzní inženýrství ruských motorů. Prostě pohon a radar jsou strategické technologie, jen v Indii to nechtěli pochopit...

  • Pepin Nešpor
    18:32 27.11.2019

    Vůbec otom nepochybují, že by to nedokončili.
    Je to jedna z vůbec nejvyspělejších zemí a cose týče vývoje za posledních pár let vůbec největší skokan v technologiích.
    Ale tvarem jeto F-22 téměř úplná shoda. Ale vporadku konkurence tyto mašiny cenově shodí.

  • Miroslav
    17:31 27.11.2019

    Musím priznať, že to vyzerá veľmi luxusne. Ale to každý koncept...

    Ak by to vyzeralo aspoň spolovice ako na tom obrázku a za rozumnú cenu tak by mi vôbec nevadili ani u nás.

    Kórejcom nejak tak verím, že to dotiahnu do úspešného konca. Celkovo príbeh kórejskej republiky je inšpirujúci. Zatiaľčo kedysi vyspelejší sever ostal na úrovni 50-tych rokov tak kedysi agrárny juh je dnes jeden obrovský priemyselný kombinát ktorý vyrába všetko od televízorov, mobilov, automobilov až po obrovské lode. Samozrejme všetko v špičkovej kvalite ktorú pozná a kupuje celý svet. Keby padol režim v KĽDR tak severokórejci budú páchať hromadné samovraždy keď uvidia ako doteraz žili a ako žijú ich bývalí spoluobčania na juhu.

    • Luky
      17:46 27.11.2019

      Jako jo, akorát můj spolužák vystudoval koreanistiku a přivezl si votamta manželku, se kterou si vzal i familii, kterou musel začít živit...tak se odstěhoval do Londýna, dělá tam bankstera a už to snad zvládá....

      • Miroslav
        17:52 27.11.2019

        Mal ísť do Thajska a vyšlo by ho to lacnejšie a bez záväzkov

        • Luky
          18:12 27.11.2019

          To určitě, ale lásce asi neporučučíš (i když mě přijdou všichni stejní). Vietnamcům prý připadáme neuvěřitelně oškliví. Mimochodem přivezl si ji z bohatého jihu.

    • Luky
      20:33 29.11.2019

      https://zpravy.aktualne.cz/zah...

      No, žil jsem v ještě menší a bez okna (podzemí)....a na pryčnu jsem si musel vlízt po laně, co mi viselo nad stolem.

  • jj284b
    11:22 27.11.2019

    AN/APG-81 ma tych modulov 1650... nie 1200.. 1200 bol povodny odhad, s ohladom na zverejneny pocet 1500 modulov u F22. No F35 dostali upgrade s novymi modulmi ktore su mensie a vykonnejsie takze sa ich do radaru zmesti viac... AN/APG-77 ich ma teraz vraj okolo 2000...

  • Lukash
    11:20 27.11.2019
    Oblíbený příspěvek

    Ostava len dufat ze bude v dogfighte lepsia nez mig 15 vo verzii čučche :D

    • GlobeElement
      11:54 27.11.2019

      Bez sebemenší šance.

      Je zajímavé, že vyrábějí vlastní letadla. Chápu to jako strategickou investici do rozvoje průmyslu, sice drahou, ale zato s dosahem na desítky let.

      • Lukash
        12:43 27.11.2019

        Ak sa ten stroj ukaze ako obstojny tak je to vyborny exportny artikel. Za tu cenu co uvadzaju a pri spolahlivosti korei ako dodavatela to bude mat slusny potencial v konkurencii rusov a cinanov nie je o com.

        • GlobeElement
          14:12 27.11.2019

          Nejde jen o tuhle stíhačku, ale i celý řetězec dodavatelů, rozvoj technologií, podpora vysokých škol,...

          Jižní Korea cílevědomě rozvíjí hi-tech technologie a průmyslovou základnu.

        • Falko
          19:16 27.11.2019

          Nielen konkurencii Rusov a Činanov.Ale pekne by podkurili aj USA a Francuzom

          • Lukash
            11:10 28.11.2019

            To zase nemyslím, kto bude mat peniaze na US alebo Europsky stroj tak nebude zvažovať RUS, CHINA, KOr variantu. Toto je vyslovene pre menej "movité" krajiny. Ale možno sa mýlim a Korejčan bude konkurovať kvalitou aj strojom vo vyššej cenovej kategorii.

      • Poly
        14:17 27.11.2019

        Kšeft by z toho mohl být dobrý. Jenže i kdyby byly podmínky super ideální tak, teprve v roce 2033 budou letouny k mání i pro export a to je za dost dlouho. Faktem je, že F-16 v nabídce asi nebudou, F-35 je dražší a ne pro každého, Evropa nebude mít nic kromě Gripenu a to je menší letoun. Do tý doby by navíc mohli Ivani dotáhnout ke zdárnému konci Su-57 a Čína nabídně J-31. Takže zbývá okruh zákazníků, kteří jsou spíše prozápadně orientovaní a né moc bohatí.

        Jaké jsou vztahy mezi JK a Japonskem? Obě země plánují vlastní steahl dvoumotorák a spojit síly by bylo zajímavé.

        • GlobeElement
          14:24 27.11.2019

          Ty vztahy moc prosluněné nejsou. Korea dodnes Japonsku nezapomněla světovou válku (Japonsko Koreu anektovalo tak dokonale, že Korejci byli prohlášeni za sortu Japonců a národ de jure přestal existovat).

          Korea z času na čas zkouší vysoudit odškodnění za nucené práce pro japonské impérium, Japonsko se mstí ekonomicky.

          https://www.idnes.cz/ekonomika...

          Mají v Číně společného nepřítele, ale to je vše.

          • Poly
            10:13 28.11.2019

            Uf, tak to jsem nečekal, že je to až tak špatný. To Japonci zapomněli amíkům atomovku docela rychle a naopak Japoncům Pearl Harbor...

            Škoda, právě tyhle dva státy by byly nepochybně schopné společně dát dohromady letoun, který by mohl konkurovat těm nejlepším...

        • PavolR
          18:10 27.11.2019

          Pri deklarovaných kusových cenách si rozhodne nemyslím, že KF-X bude v čase svojho zavedenia lacnejší než F-35. Pri o dosť horšej výbave a parametroch. Celým môže zamávať aj počet vyrobených kusov, ktorý ešte nie je istý a predpokladané naťahovanie sa procesu zavádzania, čo sa tiež odrazí na konečných cenách. Spolupráca dvoch krajín na takýto projekt, pokiaľ má byť konkurencieschopný, proste nestačí.

          • Poly
            23:19 28.11.2019

            Jak jsem výše zjistil, tak spolupráce mezi Jap a JK je nemožná. Každopádně tyhle země by zcela bez problémů byly schopny vytvořit stroj, který bude zcela konkurenceschopný steahl letounům á la Su-57, J-31 apod. Dohromady mají HDP vyšší než Francie s Německem dohromady. A hodně technologií se dá koupit venku a nebo koupit licenci. Obě země už nějaké demonstrátory mají.

      • CerVus
        14:20 27.11.2019

        S tím jaké má Tchaj-wan problémy s dodávkami špičkových zbrojních technologií je to od Korejců prozíravé. Amerika je pomalu ale jistě vytlačována z tamní oblasti a stejný tlak na zbrojní materiál ze strany Číny se může přenést i na JK. Takhle si nad Čínou udrží technologickou převahu i výrobní kapacity když se na ně Amíci vykašlou.

      • Miroslav
        14:36 27.11.2019

        Je taká doba, že komu ujde vlak, ten už technologický náskok konkurencie nedobehne. A korejci to vedia. Už tak to budú mať veľmi ťažké. Japonsko ktoré bolo kedysi vo výrobe lietadiel sebestačné už dnes vlastný stroj postaviť nevie resp nie konkurencieschopný. Vedia, že im ušla konkurencia tak ďaleko, že už nemá cenu sa za tým hnať. Preto upravujú americké stroje a dajú vlastné značenie. Ale vždy to bude len derivát F-15.

        Doba keď štát nahnal do kancelárie 10 konštruktérov a kresličov a tí za 1 rok vypotili vrtuľovú stíhačku sú už dávno preč

          • Miroslav
            17:49 27.11.2019

            Pokiaľ viem tak na vlastnej stíhačke pracujú už dlhé roky a nejaký hmatateľný výsledok je v nedohľadne. Zatiaľ majú len akýsi demonštrátor ktorý s cieľovým produktom veľa spoločného nemá. Ja netvrdím, že nedokážu vyrobiť lietajúci stroj. Ale za ako dlho a v akej kvalite? Proste Japonsko nemá na čom stavať takže aj keď niečo nakoniec vyrobia, tak to bude trvať dlho a bude to drahé lebo idú úplne od nuly. Juhokórejci predsa len nejaké skúsenosti majú.

          • Luky
            17:57 27.11.2019

            Tak nemá cenu se za tím hnát nebo na tom pracují roky?
            Hmatatelný výsledek v nedohlednu?

            V roce 2016 zaletěli svůj 5 gen demonstrátor, který byl ve vývoji 9 let.
            Od poloviny 30tých let chtějí svojí 6. gen stíhačkou začít nahrazovat domácí F2. A to si piš, že i na nich se naučili spoustu věcí. Nic se nepřetrhlo.

          • Miroslav
            18:08 27.11.2019

            Majú také skúsenosti, že s Lockheedom postavili stíhačku na platforme F-16. Otázka je či dokážu postaviť stíhačku 5G keď to samostatne nedokázali ani so strojom 4G.

          • Luky
            18:15 27.11.2019

            Dělali tak, jak uznali za vhodné. Navíc určitě ještě nebyli tak emancipovaní, jako dnes. Je to okupovaný stát.
            F-2 s šestnáctkou ve výsledku mnoho společného nemá.

          • skelet
            07:01 28.11.2019

            Miroslav: F-2 má s F-16 toho moc společného nemá. Vlastně jen vnější vzhled a motor. Jinak je to postavený letoun od nuly, a z jeho vývoje Amíci dost těžili.

          • Miroslav
            08:46 28.11.2019

            Ale to je úplne jedno či sa podobá alebo nepodobá na F-16. Podobá sa aby zrejme nemuseli riešiť aerodynamiku. Ok. Ale tu ide o iné. A zopakujem otázku ešte raz. Ak sami nedokázali postaviť stíhač 4G a museli si k tomu prizvať Lockheed, dokážu teraz sami postaviť 5G? O 6G ani nehovoriac

          • skelet
            09:10 28.11.2019

            Miroslav: To že Japonci něco nedokázali sami je silně zavádějící. Pokud si začneš studovat jak je F-2 zkonstruována, tak zjistíš, že Japonci tak dlouho vylepšovali konstrukci F-16, až z ní nezůstalo vůbec nic a je to zcela nové letadlo. A to jak konstrukčně, tak materiálově. O elektronické výbavě ani nemluvě.

          • Luky
            09:56 28.11.2019

            Hlavní Miroslavův problém je, že si myslel, že Japonci jenom pajcují F-15.

            Vůbec netuší, že čtyřicet let po válce pracovali na F-1, zvládli supersonic.
            Pak se samozřejmě zdokonalili licencemi F-15, ale toužili po svém. Od půlky osumdesátek pak řešili co s tím a vylezla z toho F-2, která jako první na světě měla AESA.
            Od té doby furt na něčem pracují, rozpuštění inženýrů se nekoná, integrují nejmodernější leteckou, protizemní i protilodní výzbroj.
            Miroslav přehlédl posledních 50 let snah a mudruje. Přitom by si mohl v odkazech přečíst o japonském motoru, připravované avionice a dalších systémech...