Evropská střela Meteor pro jihokorejskou stíhačku páté generace KF-X

-
27. 11. 2019
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Jihokorejská společnost KAI (Korea Aerospace Industries) uzavřela s evropskou MBDA (Matra BAe Dynamics Aérospatiale) dohodu o integraci střel Meteor do jihokorejské stíhačky KF-X (Korean Fighter eXperimental). Meteor je zřejmě nejpokročilejší střelou vzduch-vzduch středního dosahu na světě.
První zvěsti o snaze Soulu vyvinout vlastní plnohodnotnou víceúčelovou stíhačku KF-X se datují do roku 2001. Skutečný vývoj KF-X začal v roce 2010 poté, co se k projektu KF-X přidala Indonésie. Obě země se dohodly na výrobě 150 až 200 letadel, přičemž Indonésie na svém území výhledově vyrobí (resp. spíše provede montáž) 50 letadel.
Stavba prvního prototypu KF-X, tedy dvoumotorové stealth stíhačky klasické konstrukce (s dvojicí svislých ocasních ploch), začala v únoru letošního roku. S roloutem prvního prototypu se počítá ve výrobním závodě KAI v Sacheonu v dubnu 2021 a s prvním letem v roce 2022. Testy celkově šesti prototypů potrvají do roku 2026. Očekává se ale zpoždění, protože nové letouny jsou ve světě běžně testovány pět až osm let. Na programu KF-X pracuje v Jižní Koreji 1150 inženýrů.
Počáteční sériová výroba bude probíhat v letech 2026 až 2032 ‒ počítá se nejdříve s výrobou 120 letounů KF-X, které v jihokorejském letectvu nahradí stroje F-4E Phantom a F-5E Tiger II. Výrobní linka bude tedy nastavená na výrobu 20 letounů KF-X ročně.
Vývoj KF-X má stát osm bilionů wonů (6,8 miliardy dolarů) a nákup 120 KF-X dalších deset bilionů wonů (8,5 miliardy dolarů). Není jasné, co je vše ukryto ve výrobní ceně, ale prostým dělením vychází cena za KF-X na 70 milionů dolarů. Jiné zdroje ale mluví o výrobní ceně 50 milionů dolarů za letadlo.
Model KF-X v plné velikosti si mohli poprvé prohlédnout návštěvníci výstavy ADEX 2019 (Seoul International Aerospace and Defense Exhibition 2019) v říjnu letošního roku. Model i počítačové vizualizace letounu KF-X přitom objasnily o letounu několik zásadních věcí.
KF-X má mít lepší stealth vlastnosti než letouny čtvrté generace, ale nebude dosahovat úrovně stealth, komplexity a víceúčelovosti F-35 Lightning II.
Maximální startovací hmotnost KF-X je navržená na 25 600 kg, cílová prázdná hmotnost je 12 100 kg. Letoun bude pohánět dvojice motorů F414-KI, což je jihokorejsko-americký motor odvozený od motoru F414-GE-400 z letounů F/A-18E/F Super Hornet.
Model KF-X v plné velikosti
KF-X bude v každém případě méně komplexnější než F-35. Letounu KF-X například chybí vestavěný optoelektronický senzor EOTS (Electro-Optical Targeting System), který zastoupí méně složitý podvěsný průzkumný / zaměřovací kontejnerem EOTGP (EO Targeting Pod). Na úvodní vizualizaci KF-X nese americký kontejner Sniper.
Chybí systém DAS (Distributed Aperture System), který v případě F-35 pomocí sady infračervených kamer sleduje okolí letounu. Z obrázku je patrné použití „jen“ dopředného infračerveného pátracího senzoru IRST (InfraRed Search and Track) před překrytem kabiny.
V roce 2015 Lockheed Martin slíbil Jižní Koreji poskytnout pro KF-X 25 technologií, ale americká vláda zablokovala vývoz čtyř nejdůležitějších – radiolokátoru (AESA), prostředků elektronického boje a právě senzorů IRST a EOTGP. Tyto systémy tedy vyvinou domácí firmy, zejména Hanwha System.
Po zveřejnění kritického zhodnocení návrhu CDR (Critical Design Review) letounu KF-X v září letošního roku se veřejnost dozvěděla další nové informace:
Bylo již vytvořeno 9300 detailních technických dokumentů letounů KF-X, tj 78 % z očekávaných 12 000 dokumentů ‒ celkově bylo a je nutné navrhnout na 230 000 dílů. Výrobu 65 % komponentů KF-X (Block 0/1) zajistí Jižní Korea. Podobné procento dílů si vyrábí Švédsko pro svou stíhačku Gripen.
Efektivní odrazná plocha (RCS) KF-X není známa, ale obecně se mluví o 0,5 m2. Letouny jako F/A-18E/F Super Hornet nebo Rafale mají ~1 m2, letoun F-35 pouze ~0,005 m2. KF-X sice ponese zbraně na vnějších závěsnících, ale v trupu je místo pro pozdější umístění vnitřních zbraňových šachet.
V reportáži korejské TV znějí stejné informace, jako v článku. Yang Wook, výzkumník z Korea Defense and Security Forum, uvedl, že letoun je realitou, ale neznamená to, že všechny technické výzvy jsou vyřešeny.
Jihokorejský radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) má mít 1088 přijímacích / vysílacích modulů a dosah 110 km proti cíli o neznámé RCS (stíhací letadlo?). Radiolokátor AN/APG-81 letounu F-35 má 1200 modulů. Jižní Korea již provedla pozemní a letecké zkoušky prototypu radaru. S ostrými testy na prototypu KF-X se začne v roce 2023.
Nyní jsme se také dozvěděli hlavní výzbroj pro vedení boje vzduch-vzduch na střední vzdálenost. Evropská společnost MBDA získala od KAI zakázku na integraci střel Meteor do letoun KF-X. Součástí dodávky je také transfer výrobního a testovacího know-how do Jižní Koreje.
Jižní Korea je pro firmu MBDA strategický partner ‒ jihokorejské letectvo nakoupilo již 300 evropských střel s plochou dráhou letu KEPD 350K s doletem přes 500 km.
Střely Meteor s náporovým motorem budou na letounu KF-X splývat s trupem, podobně jako u Eurofighter Typhoon. Tím se výrazně sníží RCS, bez použití složitých zbraňových šachet. Kromě letounů Eurofighter mohou střely Meteor používat také letouny Rafale, Gripen a brzy také britské a italské F-35.
V každém případě Jižní Korea v posledních letech předvedla působivý pokrok ve vývoji leteckých podsystémů, komponentů, konstrukčních materiálů atd. Tento vývoj vytváří základ k tomu, aby se Jižní Korea proměnila v jednu z předních vojensko-průmyslových zemí světa.
Zdroj: news.join.com, FlightGlobal, La Tribune
Související články
Jižní Korea vyhlásila vlastní leteckou zónu
Krize v jihočínském moři se dále stupňuje. Jižní Korea vyhlásila vlastní „výsostnou“ leteckou zónu ...
-
11.12.2013
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačka KFX: Jižní Korea a Indonésie společně
Jižní Korea a Indonésie podepsaly dohodu o společném vývoji stíhačky 4,5 generace pracovně nazývané ...
-
10.10.2014
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně
Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...
-
05.06.2016
-
21 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo
Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...
-
02.01.2018
-
19 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Takže bychom mohli z Korei vzít tanky, houfnice a stíhačky :-). Ovšem s těma stíhačkama se u nás dost možná schyluje k další blamáži, pokud je pravda co řekl NGŠ, tak hodlají ...Zobrazit celý příspěvek
Takže bychom mohli z Korei vzít tanky, houfnice a stíhačky :-). Ovšem s těma stíhačkama se u nás dost možná schyluje k další blamáži, pokud je pravda co řekl NGŠ, tak hodlají rozhodnout, co dál se stíhačkama, do konce roku 2024 nebo na začátku 2025. To je na pořízení nových strojů sakra pozdě tak, aby nastoupily místo Gripenu v roce 2027.
https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvekspíše se počítá s odkupem Gripenů, toť vše :)
spíše se počítá s odkupem Gripenů, toť vše :)
Vzhledem k ostatní modernizačním projektům se opravdu nedá příliš předpokládat že dojde k pořízení nových strojů. To nejlepší v co lze doufat je doplnění stavu o několik dalších ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k ostatní modernizačním projektům se opravdu nedá příliš předpokládat že dojde k pořízení nových strojů. To nejlepší v co lze doufat je doplnění stavu o několik dalších olétaných Gripenů C ze Švédska. KVAČR 2030 dává jednoznačně přednost modernizaci pozemní armády.Skrýt celý příspěvek
Scotty: s tím souhlasím, ale přesto je našich 14ks + ev. přikoupení třeba jedné letky poměrně hluboko pod plánem Polska, které má 48ks F-16 a plánuje +/- dalších 36ks F-35A a F16. ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: s tím souhlasím, ale přesto je našich 14ks + ev. přikoupení třeba jedné letky poměrně hluboko pod plánem Polska, které má 48ks F-16 a plánuje +/- dalších 36ks F-35A a F16. Jsme jen třikrát méně početní a o něco málo na obyvatele bohatší, nějakých 36ks F-35A bychom po roce 2027 určitě uživili. Místo toho budeme hrát komedii "co si asi tak koupíme ?" a pak se řekne předem známý výsledek, že zůstane olétaný Gripen.Skrýt celý příspěvek
Je to možné, pak ale ať nehrají hru na výběr letadla po roce 2027, ale rovnou řeknou, že si necháme Gripen a veškerou výbavu budeme kupovat pro Gripen s výhledem na dalších třeba ...Zobrazit celý příspěvek
Je to možné, pak ale ať nehrají hru na výběr letadla po roce 2027, ale rovnou řeknou, že si necháme Gripen a veškerou výbavu budeme kupovat pro Gripen s výhledem na dalších třeba 15let. Říct, že o stíhacím letectvu "co dál po 2027" rozhodneme v roce 2025 je buď ohlupování veřejnosti nebo neznalost (což nepředpokládám). Za dva roky se opravdu nedá stihnout nic jiného, než se dohodnout se Švédy buď na pokračování nájmu nebo odkoupení strojů.Skrýt celý příspěvek
tak záleží na tom o kolik si řekne Saab, respektive švédská vláda. Opci máme na dva roky, takže lízačka nám končí v roce 2029, takže teoreticky je to dost času na to nakoupit někde ...Zobrazit celý příspěvek
tak záleží na tom o kolik si řekne Saab, respektive švédská vláda.
Opci máme na dva roky, takže lízačka nám končí v roce 2029, takže teoreticky je to dost času na to nakoupit někde jinde. V praxi to ovšem bude znamenat, že taková nabídka bude drahá a ušitá horkou jehlou.Skrýt celý příspěvek
Opäť sa potvrdzuje, že Rusi sú ako národ mentálne zaostalí, národ malého ducha a umelo vytvoreným národom. Južnú Kóreu na mape skoro nevidieť, nemajú prírodné zdroje a predsa ...Zobrazit celý příspěvek
Opäť sa potvrdzuje, že Rusi sú ako národ mentálne zaostalí, národ malého ducha a umelo vytvoreným národom. Južnú Kóreu na mape skoro nevidieť, nemajú prírodné zdroje a predsa dokázali mužíkov predbehnúť vo vývoji 5gen stíhača. Do Ruska pokrok dorazí vtedy, keď ho celé zaberie Čína a ja dúfam, že sa toho ešte dožijem.Skrýt celý příspěvek
Ruský stroj dávno létá a jde do výzbroje, Korejec má v roce 2021 začít pojezdové zkoušky prototypu. Abatyše z toho usoudila, že Rusové jsou mentálně zaostalí. Krom toho, že se ...Zobrazit celý příspěvek
Ruský stroj dávno létá a jde do výzbroje, Korejec má v roce 2021 začít pojezdové zkoušky prototypu.
Abatyše z toho usoudila, že Rusové jsou mentálně zaostalí. Krom toho, že se jedná o idiotskou logiku, dopustila jsi se paušálního hanobení národa.Skrýt celý příspěvekA čo je hanobenie rusov v porovnaní z vyvraždovaním Čechov a Slovákov od 48 do 89 ? Na to ste už zabudli ? A potom ešte vraždenie civilistov v 68...
A čo je hanobenie rusov v porovnaní z vyvraždovaním Čechov a Slovákov od 48 do 89 ? Na to ste už zabudli ? A potom ešte vraždenie civilistov v 68...
zajímavý projekt, nicméně klíčové součástky amíci také nedají, hlavně radar/sensory a motor. Hlavně motor je veledůležitá součást, pokud by se náhodu stali vzpurní lze lehce ...Zobrazit celý příspěvek
zajímavý projekt, nicméně klíčové součástky amíci také nedají, hlavně radar/sensory a motor. Hlavně motor je veledůležitá součást, pokud by se náhodu stali vzpurní lze lehce zarazit jejich dodávky. Pro takovou malou zemi je to běh na dlouhou trať. Sice se snaží popírat že by šlo o "sesbírané" součásti, ale fakt je to tak. ALe podobně to lepí i spousta jiných i větších, viz třeba čínské lapálie s pokusy o reverzní inženýrství ruských motorů. Prostě pohon a radar jsou strategické technologie, jen v Indii to nechtěli pochopit...Skrýt celý příspěvek
Vůbec otom nepochybují, že by to nedokončili. Je to jedna z vůbec nejvyspělejších zemí a cose týče vývoje za posledních pár let vůbec největší skokan v technologiích. Ale tvarem ...Zobrazit celý příspěvek
Vůbec otom nepochybují, že by to nedokončili.
Je to jedna z vůbec nejvyspělejších zemí a cose týče vývoje za posledních pár let vůbec největší skokan v technologiích.
Ale tvarem jeto F-22 téměř úplná shoda. Ale vporadku konkurence tyto mašiny cenově shodí.Skrýt celý příspěvekMusím priznať, že to vyzerá veľmi luxusne. Ale to každý koncept... Ak by to vyzeralo aspoň spolovice ako na tom obrázku a za rozumnú cenu tak by mi vôbec nevadili ani u nás. ...Zobrazit celý příspěvek
Musím priznať, že to vyzerá veľmi luxusne. Ale to každý koncept...
Ak by to vyzeralo aspoň spolovice ako na tom obrázku a za rozumnú cenu tak by mi vôbec nevadili ani u nás.
Kórejcom nejak tak verím, že to dotiahnu do úspešného konca. Celkovo príbeh kórejskej republiky je inšpirujúci. Zatiaľčo kedysi vyspelejší sever ostal na úrovni 50-tych rokov tak kedysi agrárny juh je dnes jeden obrovský priemyselný kombinát ktorý vyrába všetko od televízorov, mobilov, automobilov až po obrovské lode. Samozrejme všetko v špičkovej kvalite ktorú pozná a kupuje celý svet. Keby padol režim v KĽDR tak severokórejci budú páchať hromadné samovraždy keď uvidia ako doteraz žili a ako žijú ich bývalí spoluobčania na juhu.Skrýt celý příspěvekJako jo, akorát můj spolužák vystudoval koreanistiku a přivezl si votamta manželku, se kterou si vzal i familii, kterou musel začít živit...tak se odstěhoval do Londýna, dělá tam ...Zobrazit celý příspěvek
Jako jo, akorát můj spolužák vystudoval koreanistiku a přivezl si votamta manželku, se kterou si vzal i familii, kterou musel začít živit...tak se odstěhoval do Londýna, dělá tam bankstera a už to snad zvládá....Skrýt celý příspěvek
Mal ísť do Thajska a vyšlo by ho to lacnejšie a bez záväzkov
Mal ísť do Thajska a vyšlo by ho to lacnejšie a bez záväzkov
To určitě, ale lásce asi neporučučíš (i když mě přijdou všichni stejní). Vietnamcům prý připadáme neuvěřitelně oškliví. Mimochodem přivezl si ji z bohatého jihu.
To určitě, ale lásce asi neporučučíš (i když mě přijdou všichni stejní). Vietnamcům prý připadáme neuvěřitelně oškliví. Mimochodem přivezl si ji z bohatého jihu.
https://zpravy.aktualne.cz/zah...
No, žil jsem v ještě menší a bez okna (podzemí)....a na pryčnu jsem si musel vlízt po laně, co mi viselo nad stolem.Skrýt celý příspěvek
AN/APG-81 ma tych modulov 1650... nie 1200.. 1200 bol povodny odhad, s ohladom na zverejneny pocet 1500 modulov u F22. No F35 dostali upgrade s novymi modulmi ktore su mensie a ...Zobrazit celý příspěvek
AN/APG-81 ma tych modulov 1650... nie 1200.. 1200 bol povodny odhad, s ohladom na zverejneny pocet 1500 modulov u F22. No F35 dostali upgrade s novymi modulmi ktore su mensie a vykonnejsie takze sa ich do radaru zmesti viac... AN/APG-77 ich ma teraz vraj okolo 2000...Skrýt celý příspěvek
Ostava len dufat ze bude v dogfighte lepsia nez mig 15 vo verzii čučche :D
Ostava len dufat ze bude v dogfighte lepsia nez mig 15 vo verzii čučche :D
Bez sebemenší šance.
Je zajímavé, že vyrábějí vlastní letadla. Chápu to jako strategickou investici do rozvoje průmyslu, sice drahou, ale zato s dosahem na desítky let.Bez sebemenší šance.
Je zajímavé, že vyrábějí vlastní letadla. Chápu to jako strategickou investici do rozvoje průmyslu, sice drahou, ale zato s dosahem na desítky let.Ak sa ten stroj ukaze ako obstojny tak je to vyborny exportny artikel. Za tu cenu co uvadzaju a pri spolahlivosti korei ako dodavatela to bude mat slusny potencial v konkurencii ...Zobrazit celý příspěvek
Ak sa ten stroj ukaze ako obstojny tak je to vyborny exportny artikel. Za tu cenu co uvadzaju a pri spolahlivosti korei ako dodavatela to bude mat slusny potencial v konkurencii rusov a cinanov nie je o com.Skrýt celý příspěvek
Nejde jen o tuhle stíhačku, ale i celý řetězec dodavatelů, rozvoj technologií, podpora vysokých škol,... Jižní Korea cílevědomě rozvíjí hi-tech technologie a průmyslovou základnu. Zobrazit celý příspěvek
Nejde jen o tuhle stíhačku, ale i celý řetězec dodavatelů, rozvoj technologií, podpora vysokých škol,...
Jižní Korea cílevědomě rozvíjí hi-tech technologie a průmyslovou základnu.Skrýt celý příspěvekNielen konkurencii Rusov a Činanov.Ale pekne by podkurili aj USA a Francuzom
Nielen konkurencii Rusov a Činanov.Ale pekne by podkurili aj USA a Francuzom
To zase nemyslím, kto bude mat peniaze na US alebo Europsky stroj tak nebude zvažovať RUS, CHINA, KOr variantu. Toto je vyslovene pre menej "movité" krajiny. Ale možno sa mýlim a ...Zobrazit celý příspěvek
To zase nemyslím, kto bude mat peniaze na US alebo Europsky stroj tak nebude zvažovať RUS, CHINA, KOr variantu. Toto je vyslovene pre menej "movité" krajiny. Ale možno sa mýlim a Korejčan bude konkurovať kvalitou aj strojom vo vyššej cenovej kategorii.Skrýt celý příspěvek
Kšeft by z toho mohl být dobrý. Jenže i kdyby byly podmínky super ideální tak, teprve v roce 2033 budou letouny k mání i pro export a to je za dost dlouho. Faktem je, že F-16 v ...Zobrazit celý příspěvek
Kšeft by z toho mohl být dobrý. Jenže i kdyby byly podmínky super ideální tak, teprve v roce 2033 budou letouny k mání i pro export a to je za dost dlouho. Faktem je, že F-16 v nabídce asi nebudou, F-35 je dražší a ne pro každého, Evropa nebude mít nic kromě Gripenu a to je menší letoun. Do tý doby by navíc mohli Ivani dotáhnout ke zdárnému konci Su-57 a Čína nabídně J-31. Takže zbývá okruh zákazníků, kteří jsou spíše prozápadně orientovaní a né moc bohatí.
Jaké jsou vztahy mezi JK a Japonskem? Obě země plánují vlastní steahl dvoumotorák a spojit síly by bylo zajímavé.Skrýt celý příspěvekTy vztahy moc prosluněné nejsou. Korea dodnes Japonsku nezapomněla světovou válku (Japonsko Koreu anektovalo tak dokonale, že Korejci byli prohlášeni za sortu Japonců a národ de ...Zobrazit celý příspěvek
Ty vztahy moc prosluněné nejsou. Korea dodnes Japonsku nezapomněla světovou válku (Japonsko Koreu anektovalo tak dokonale, že Korejci byli prohlášeni za sortu Japonců a národ de jure přestal existovat).
Korea z času na čas zkouší vysoudit odškodnění za nucené práce pro japonské impérium, Japonsko se mstí ekonomicky.
https://www.idnes.cz/ekonomika...
Mají v Číně společného nepřítele, ale to je vše.Skrýt celý příspěvekUf, tak to jsem nečekal, že je to až tak špatný. To Japonci zapomněli amíkům atomovku docela rychle a naopak Japoncům Pearl Harbor... Škoda, právě tyhle dva státy by byly ...Zobrazit celý příspěvek
Uf, tak to jsem nečekal, že je to až tak špatný. To Japonci zapomněli amíkům atomovku docela rychle a naopak Japoncům Pearl Harbor...
Škoda, právě tyhle dva státy by byly nepochybně schopné společně dát dohromady letoun, který by mohl konkurovat těm nejlepším...Skrýt celý příspěvek
Pri deklarovaných kusových cenách si rozhodne nemyslím, že KF-X bude v čase svojho zavedenia lacnejší než F-35. Pri o dosť horšej výbave a parametroch. Celým môže zamávať aj počet ...Zobrazit celý příspěvek
Pri deklarovaných kusových cenách si rozhodne nemyslím, že KF-X bude v čase svojho zavedenia lacnejší než F-35. Pri o dosť horšej výbave a parametroch. Celým môže zamávať aj počet vyrobených kusov, ktorý ešte nie je istý a predpokladané naťahovanie sa procesu zavádzania, čo sa tiež odrazí na konečných cenách. Spolupráca dvoch krajín na takýto projekt, pokiaľ má byť konkurencieschopný, proste nestačí.Skrýt celý příspěvek
Jak jsem výše zjistil, tak spolupráce mezi Jap a JK je nemožná. Každopádně tyhle země by zcela bez problémů byly schopny vytvořit stroj, který bude zcela konkurenceschopný steahl ...Zobrazit celý příspěvek
Jak jsem výše zjistil, tak spolupráce mezi Jap a JK je nemožná. Každopádně tyhle země by zcela bez problémů byly schopny vytvořit stroj, který bude zcela konkurenceschopný steahl letounům á la Su-57, J-31 apod. Dohromady mají HDP vyšší než Francie s Německem dohromady. A hodně technologií se dá koupit venku a nebo koupit licenci. Obě země už nějaké demonstrátory mají.Skrýt celý příspěvek
S tím jaké má Tchaj-wan problémy s dodávkami špičkových zbrojních technologií je to od Korejců prozíravé. Amerika je pomalu ale jistě vytlačována z tamní oblasti a stejný tlak na ...Zobrazit celý příspěvek
S tím jaké má Tchaj-wan problémy s dodávkami špičkových zbrojních technologií je to od Korejců prozíravé. Amerika je pomalu ale jistě vytlačována z tamní oblasti a stejný tlak na zbrojní materiál ze strany Číny se může přenést i na JK. Takhle si nad Čínou udrží technologickou převahu i výrobní kapacity když se na ně Amíci vykašlou.Skrýt celý příspěvek
Je taká doba, že komu ujde vlak, ten už technologický náskok konkurencie nedobehne. A korejci to vedia. Už tak to budú mať veľmi ťažké. Japonsko ktoré bolo kedysi vo výrobe ...Zobrazit celý příspěvek
Je taká doba, že komu ujde vlak, ten už technologický náskok konkurencie nedobehne. A korejci to vedia. Už tak to budú mať veľmi ťažké. Japonsko ktoré bolo kedysi vo výrobe lietadiel sebestačné už dnes vlastný stroj postaviť nevie resp nie konkurencieschopný. Vedia, že im ušla konkurencia tak ďaleko, že už nemá cenu sa za tým hnať. Preto upravujú americké stroje a dajú vlastné značenie. Ale vždy to bude len derivát F-15.
Doba keď štát nahnal do kancelárie 10 konštruktérov a kresličov a tí za 1 rok vypotili vrtuľovú stíhačku sú už dávno prečSkrýt celý příspěvekPokiaľ viem tak na vlastnej stíhačke pracujú už dlhé roky a nejaký hmatateľný výsledok je v nedohľadne. Zatiaľ majú len akýsi demonštrátor ktorý s cieľovým produktom veľa ...Zobrazit celý příspěvek
Pokiaľ viem tak na vlastnej stíhačke pracujú už dlhé roky a nejaký hmatateľný výsledok je v nedohľadne. Zatiaľ majú len akýsi demonštrátor ktorý s cieľovým produktom veľa spoločného nemá. Ja netvrdím, že nedokážu vyrobiť lietajúci stroj. Ale za ako dlho a v akej kvalite? Proste Japonsko nemá na čom stavať takže aj keď niečo nakoniec vyrobia, tak to bude trvať dlho a bude to drahé lebo idú úplne od nuly. Juhokórejci predsa len nejaké skúsenosti majú.Skrýt celý příspěvek
Tak nemá cenu se za tím hnát nebo na tom pracují roky? Hmatatelný výsledek v nedohlednu? V roce 2016 zaletěli svůj 5 gen demonstrátor, který byl ve vývoji 9 let. Od poloviny ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nemá cenu se za tím hnát nebo na tom pracují roky?
Hmatatelný výsledek v nedohlednu?
V roce 2016 zaletěli svůj 5 gen demonstrátor, který byl ve vývoji 9 let.
Od poloviny 30tých let chtějí svojí 6. gen stíhačkou začít nahrazovat domácí F2. A to si piš, že i na nich se naučili spoustu věcí. Nic se nepřetrhlo.Skrýt celý příspěvekMajú také skúsenosti, že s Lockheedom postavili stíhačku na platforme F-16. Otázka je či dokážu postaviť stíhačku 5G keď to samostatne nedokázali ani so strojom 4G.
Majú také skúsenosti, že s Lockheedom postavili stíhačku na platforme F-16. Otázka je či dokážu postaviť stíhačku 5G keď to samostatne nedokázali ani so strojom 4G.
Dělali tak, jak uznali za vhodné. Navíc určitě ještě nebyli tak emancipovaní, jako dnes. Je to okupovaný stát.
F-2 s šestnáctkou ve výsledku mnoho společného nemá.Dělali tak, jak uznali za vhodné. Navíc určitě ještě nebyli tak emancipovaní, jako dnes. Je to okupovaný stát.
F-2 s šestnáctkou ve výsledku mnoho společného nemá.Miroslav: F-2 má s F-16 toho moc společného nemá. Vlastně jen vnější vzhled a motor. Jinak je to postavený letoun od nuly, a z jeho vývoje Amíci dost těžili.
Miroslav: F-2 má s F-16 toho moc společného nemá. Vlastně jen vnější vzhled a motor. Jinak je to postavený letoun od nuly, a z jeho vývoje Amíci dost těžili.
Ale to je úplne jedno či sa podobá alebo nepodobá na F-16. Podobá sa aby zrejme nemuseli riešiť aerodynamiku. Ok. Ale tu ide o iné. A zopakujem otázku ešte raz. Ak sami nedokázali ...Zobrazit celý příspěvek
Ale to je úplne jedno či sa podobá alebo nepodobá na F-16. Podobá sa aby zrejme nemuseli riešiť aerodynamiku. Ok. Ale tu ide o iné. A zopakujem otázku ešte raz. Ak sami nedokázali postaviť stíhač 4G a museli si k tomu prizvať Lockheed, dokážu teraz sami postaviť 5G? O 6G ani nehovoriacSkrýt celý příspěvek
Miroslav: To že Japonci něco nedokázali sami je silně zavádějící. Pokud si začneš studovat jak je F-2 zkonstruována, tak zjistíš, že Japonci tak dlouho vylepšovali konstrukci F-16, ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: To že Japonci něco nedokázali sami je silně zavádějící. Pokud si začneš studovat jak je F-2 zkonstruována, tak zjistíš, že Japonci tak dlouho vylepšovali konstrukci F-16, až z ní nezůstalo vůbec nic a je to zcela nové letadlo. A to jak konstrukčně, tak materiálově. O elektronické výbavě ani nemluvě.Skrýt celý příspěvek
Hlavní Miroslavův problém je, že si myslel, že Japonci jenom pajcují F-15. Vůbec netuší, že čtyřicet let po válce pracovali na F-1, zvládli supersonic. Pak se samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavní Miroslavův problém je, že si myslel, že Japonci jenom pajcují F-15.
Vůbec netuší, že čtyřicet let po válce pracovali na F-1, zvládli supersonic.
Pak se samozřejmě zdokonalili licencemi F-15, ale toužili po svém. Od půlky osumdesátek pak řešili co s tím a vylezla z toho F-2, která jako první na světě měla AESA.
Od té doby furt na něčem pracují, rozpuštění inženýrů se nekoná, integrují nejmodernější leteckou, protizemní i protilodní výzbroj.
Miroslav přehlédl posledních 50 let snah a mudruje. Přitom by si mohl v odkazech přečíst o japonském motoru, připravované avionice a dalších systémech...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...