Evropské federální vojenské letectvo

Foto: Nejvýkonějším evropským stíhačem je Eurofighter Typhoon. / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH
Nejvýkonějším evropským stíhačem je Eurofighter Typhoon; větší foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH  

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker se před pár dny vyslovil pro vytvoření společné evropské armády. Myšlenku společně evropské armády však prakticky okamžitě zamítly všechny klíčové země Evropské unie. Podle analýzy zveřejněné na webu IHS Janes je mnohem reálnější vytvoření společného evropského vojenského letectva.

NATINADS

V současné době každá členská země Evropské unie odpovídá za svůj vlastní vzdušný prostor. Evropské země, které jsou součástí Severoatlantické aliance, jsou však začleněny do společného integrovaného systému vzdušné obrany NATINADS (NATO Integrated Air Defence System).

Státy zapojené do systému NATINADS neustále hlídají svůj vzdušný prostor a informace o něm předávají do nadřazeného aliančního velitelského stupně - Spojeného střediska řízení vzdušných operací CAOC (Combined Air Operations Centre). České CAOC sídlí v severoněmeckém Uedemu a kontroluje prostor od Beneluxu až po Pobaltí.

V případě nestandardní situace ve vzdušném prostoru vydává CAOC povel dvojici hotovostních letounů k okamžitému vzletu (Alfa Scramble) s prvotním úkolem provést vizuální identifikaci sporného cíle. Nad územím Česka je jejich zásah koordinován staroboleslavským Střediskem řízení a uvědomování CRC (Control and Reporting Centre).

V systému NATINADS nese každý stát odpovědnost pouze za kontrolu a ostrahu vlastního území. Stejně tak každý stát zodpovídá za nákup techniky, vybavení, zbraní, výcvik, servis nebo logistické zázemí svého vojenského letectva

NATINADS je tedy především o předávání informací a o koordinaci postupů.

Idea evropského letectva

Proč vlastně pracovat na společném evropském letectvu? Faktem je, že Rusko má nad evropskými zeměmi zásadní vojenskou výhodu.

Evropské armády početně a technicky ruskou armádu překonávají. Ruská armáda, resp. letectvo, je však vybavená stejnou technikou, stejnými postupy, taktikou a především všichni mluví stejnou řečí. O evropských zemích se to rozhodně říct nedá.

Problém evropských armád je především jazyková bariéra, rozdílná technika a právní problémy. Společná efektivní vojenská akce dvou a více evropských zemí je tak velmi problematická.

Přitom v evropských zemích se ukrývá obrovský lidský i vojenský potenciál. V analýze IHS Janes velikost USA, Evropy i Ruska porovnali lapidárně.

V Evropské unii žije 510 milionů obyvatel na ploše  4 422 773 km² a ve Spojených státech 320 milionů lidí na ploše 9 857 306 km². Rusů je v současnosti 145 milionů a území Ruska zabírá rozlohu 17 098 242 km². Jde tedy o tři přibližně stejné mocenské bloky s podobnými požadavky na obranu.

V současné době evropská letectva operují se souhrnným rozpočtem 69,3 miliardy dolarů, americké letectvo pak s částkou 154,1 miliardy dolarů. Reálný rozpočet ruského letectva o očištění od měnových turbulencí rublu se podle IHS Janes pohybuje kolem 20 miliard dolarů.

Je však nutno stále připomínat, že dolarový obranný rozpočet vypovídá jen částečně o vojenské síle dané země. Je třeba posuzovat rozpočet především z pohledu parity kupní síly PPP (Purchasing Power Parity), tedy kolik si daný stát může koupit stejného zboží ve vlastní měně.

Například Rusko za výrobek (zbraň) podobných kvalit nebo službu zaplatí výrazně méně, než USA nebo Evropa. Stejně tak je nutno připomenout, že obrovská část rozpočtu jde na nevojenské výdaje, jako jsou platy, zdravotní zabezpečení nebo sociální služby. Zde je ruský rozpočet opět ve výhodě.

Evropské armády mohou do bojů zapojit až 1370 stíhaček schopných vzdušného boje. Americké letectvo je schopno nasadit 1391 strojů. Z ruské strany přiletí maximálně1276 bojových letadel – jsou zde započteny stíhačky, víceúčelový stíhačky i útočné letouny.

Dlužno však dodat, že nejde o počty, které jsou okamžitě připraveny k boji. Operačně nasaditelných strojů má každá strana méně. Záleží na kvalitě servisu, údržbě, vycvičených pilotech i penězích vyčleněných pro provoz letounů.

V tomto případě však vstupuje na pole technická roztříštěnost letectev evropských armád. Vedle sebe také létají například polské MiGy-29 nebo nejmodernější stroje Eurofighter Typhoon. Významnými typy jsou také francouzský Dassault Rafale, americký F-16, švédský JAS-39 Gripen, evropské Panavia Tornado nebo ve finsku letouny F/A-18 Hornet.

Česko, Slovensko, Nizozemsko, Belgie a Lucembursko ukazují cestu

Idea společného evropského letectva však nemusí být nutně nedostižným snem. Ukazují to snahy o společnou ostrahu vzdušného prostoru Česka a Slovenska a také zemí Beneluxu, kde patří Nizozemsko, Belgie a Lucembursko.

Dohoda mezí zeměmi Beneluxu, resp. mezi Belgii a Nizozemskem, zajišťuje společnou obranu vzdušného prostoru všech tří zemí (air policing). Pro případ "alfa scramble" budou vždy připraveny dvě stíhačky F-16, ať už belgické nebo nizozemské, které mohou zasáhnout kdekoliv nad územím všech tří států. Pohotovost bude mezi oběma zeměmi rotovat, což se samozřejmě pozitivně projeví na finančních nákladech.

Dohodu o spolupráci před pár dny podepsali v Haagu nizozemská ministryně obrany Jeanine Hennis-Plasschaert, belgický protějšek Steven Vandeput a lucemburský velvyslance v Nizozemí Pierre-Louis Lorenz . V případě potřeby pak může nizozemské/belgické letadlo zničit cíl (včetně civilního letadla pod kontrolou teroristů) ve vzdušném prostoru partnera.

„Smlouva je krokem vpřed pro posílení evropské bezpečnosti," komentoval dohodu belgický premiér Charles Michel.

„Společně pracujeme na tom, aby se evropská bezpečnost zvyšovala," řekl za nizozemskou stranu premiér Marc Rutte. „Strašlivé události posledních měsíců nás velmi motivovaly.

Ještě větší hloubku integrace představuje spolupráce na budování „společného nebe" Slovenské a České republiky. Podoba spolupráce se zatím plánuje, ale možností sdílení kapacit (a ušetření financí) je řada. Spolupráci ulehčí i pravděpodobné pořízení stíhaček JAS-39 Gripen slovenskou stranou.

Obě země mohou sdílet radarové informace, pohotovostní letouny na české nebo slovenské straně mohou přitom pokrývat území obou států. Nabízí se společný výcvik, nákup vybavení, techniky, zbraní, služeb a sdílení zkušeností. Neméně důležitou, možná klíčovou, výhodou je budování pozitivních sociálních vztahů mezi oběma letectvy.

Spolupráce se však nenabízí jen na poli bojových letounů. Stejně efektivně se například mohou obě země doplňovat na poli dopravního letectva. Česká republika vlastní dopravní letouny C-295 CASA, Slovensko objednalo výkonnější C-27J Spartan. Přitom Česká republika projevila také zájem o velké dopravní stroje KC-390, jejichž kapacity poptává také slovenská armáda.

Společná evropská armáda nebo společné evropské letectvo je zatím zřejmě hudbou vzdálené budoucnosti. Prvním krokem na dlouhé cestě však je, jak ukazuje příklad výše uvedených zemí, spolupráce kulturně a historicky blízkých zemí.

Ostatně dalším přirozeným kandidátem je Skandinávie, kde se o společné obraně mluví již dlouho.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Evropská protiraketová obrana a Rusko

Evropa ve spolupráci se Spojenými státy plánuje na svém území rozmístit prvky strategické ...

Kdy odepíšeme Evropu?

Proč je evropská civilizace tak úspěšná, jaká čeká evropskou civilizaci budoucnost a jaké jsou ...

NÁZOR: Evropa - pštros s hlavou v pouštním písku

Po teroristických útocích ve Francii následovaly spontánní i organizované jak projevy solidarity s ...

Americké taktické jaderné zbraně v Evropě

V západní Evropě a Turecku jsou od poloviny minulého století rozmístěné taktické jaderné bomby. Od ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Blake
    14:22 16.03.2015

    D.i.p, naprosty suhlas, ked som spominal ESA, hovoril som o nej v ramci myslienky "europanstva", keby europski obyvatelia povazovali samych seba za europanov, EU by prestala mat akykolvek vyznam. Ak by to europske povedomie stuplo na dostatocne hodnoty, ludia by sami usilovali o to, aby spolupracovali s okolitymi statmi - a postupne by doslo aj na armadu.

    Inak europska armada/europske armady (povedzme v ramci mensich skupin ako V4) by sa s clenstvom v NATO vylucovat nemuseli, jednoducho by sa z viac mensich clenskych armad stala jedna vacsia. Slovo mensich statov ohladom nasadzovania takejto armady by sa zachovalo - kym by sa skupinova armada rozhodla vyslat sily do zahranicnej misie, "clenske" staty by sa museli dohodnut. A nemyslim si, ze ak by uz doslo k tomu, ze by sformovali jednotnu armadu, ze by mali problem sa pevne dohodnut na zahranicnej politike.

    Otazka je skor opacna - ak by sme sa konecne dostali k nejakemu, nazvime to Europskemu Commonwealthu s jednotnou armadou, malo by NATO pre nas vyznam?

    Samozrejme, to su uvahy do nie prave najblizsej buducnosti, formovat spolocnu armadu pod dnesnou EU je nezmysel, ale riesit kratkodobe problemy bez jasnej vizie, co bude po tom, je velmi pochybne..

  • fulcrum
    13:35 16.03.2015

    Debaty o vzniku celoevropské armády jsou předčasné, dovedl bych si ale představit nějakou evropskou "cizineckou legii" - malou jednotku doplňovanou individuálně vojáky z členských států EU, o jejímž nasazení by rozhodovala EU a ne jednotlivé členské státy. Myslím, že tento koncept by byl efektivnější než současné Battlegroups.

  • TECHNIC
    22:52 14.03.2015

    Nevídím rozumný důvod pouštět se do nějakého nebezpečného experimentu s EU
    pokud je tu fungující NATO, které alespoń stojí na reálných základech. Pokud chce ta banda úředníků něčemu opravdu pomoc ať poskytne dotace na výzbroj slabším státům na hranicích NATO.

  • D.i.p
    23:12 13.03.2015

    Hezky jste tu někteří nahodili ideály spolupracujících států Evropy. Já myslím, že ty idee a projekty mohou klidně vznikat a fungovat pouze na bázi schengenu a EHP.

    Zmíněná ESA je taky organizace vzniklá mimo EU - bohužel se jí EU snaží dostat do svých spárů. Například je v ní Švýcarsko a Norsko. Myslím, že není pochyb, jak to s ní dopadne.

  • TECHNIC
    21:22 13.03.2015

    A EU funguje demokratycky? Jednotlivé státy zatím ano. Ale to co nastoluje EU je typická RVHP. Samá regulace, přerozdělování prostředků, dotace a to všechno praktycky na dluh. Tohle nemůže dlouhodobě fungovat, prostě funkční jak OSN.

  • Blake
    13:31 13.03.2015

    Charlie, nemozte porovnavat system, o ktorom vieme, ze bol nedemokraticky a hyenisticky, s hypotetickou funkcnou a hlavne demokratickou EU, ak sa nemylim, Deadog hovoril prave o EU "state" ako spravnej myslienke, nie o dnesnom byrokratickom pekle.

  • Charlie
    07:51 13.03.2015

    Deaddog: "EHS nebude fungovat, protože volný trh potřebuje politickou ochranu, kterou se horko těžko a velmi neúčinně pokouší EU poskytovat."

    Dobře jste mě pobavil, jen co je pravda. Ono to totiž je přesně naopak - politika je NEJVĚTŠÍ PŘEKÁŽKOU volného trhu, to máte různá cla, dovozní a vývozní kvóty, dotace na export... Pak tu máme takové perly jako že EU na jedné straně omezuje výrobu cukru, na druhé dotuje jeho vývoz, a na třetí omezje dovoz, takže ve finále je na mezinárodním trhu cukr mnohem levnější než v EU (ono vůbec zemědělství je v EU díky obřímu systému subvencí, kvót a dalších kravin řádně v háji). Skutečný volný trh žádné politiky nepotřebuje.

    Co se týče evropského superstátu - v něčem podobném jsme už byli a všichni tu na to svorně prskáme. Jmenovalo se to RVHP, řízené to bylo centrálně z Moskvy a stálo to za vyliž. Vzhledem k tomu, že mechnismy moci se se zeměpisnou polohou moc nemění, tak nějak nevidím důvod, proč by bruselský ouřada měl být osvícenější než ten moskevský, notabene když vedení jsou stejní bolševici jako tehdá, akorát jedni na to šli od válu a druzí na to jdou od lejstra.

  • Blake
    00:40 13.03.2015

    mates, odomna dalsi suhlas

    Podla mna to EU neberie iba odzadu, ale aj prirychlo. Keby sa postupne zacali zdruzovat staty, ktore maju k sebe najblizsie (V4 a Benelux su najlepsimi prikladmi), jednoduchsie by sa potom prekonavali aj kulturne, aj ekonomicke rozdiely. O kulture, resp. multikulturalizme (europskom, aj neeuropskom v europe) moc zacinat nechcem, to je na pridlhu OT debatu.

    V kazdom pripade, ak by sa v ramci V4 nasiel spolocny ciel (a tym spolocnym cielom by bolo napredovanie spolocnosti nenasilim a spolupracou), ako jednotna entita by sme sa jednoduchsie dohodli s dalsimi takymito spolkami, ktore by sa casom podla mna dokazali zjednotit do Europskej Unie, ktora by naozaj zastupovala cele svoje uzemie a narody.

    To by vsak vyzadovalo presne to, o com hovorite - aby ludia videli zmysel byt Europanmi. Pre vacsinu je vsak jednoduchsie zaliezt pod orlie kridlo, alebo medvediu labu. EU potrebuje vycistit, ak ma fungovat, ludia v nej nevidia oporu a uz vobec nie buducnost, co je velka skoda.

    Inak ESA a mozno par projektov leteckeho priemyslu, su snad jedine veci, ktore tento europsky nadych maju, lenze skuste toto povedat Cechom a Slovakom, ktori nie su schopni vystat jeden druheho, lebo ich kamarat v krcme povedal, ze ten druhy narod je zly. Pomohla by lziva propaganda, ktoru vidime zo vsetkych ostatnych stran, ale ta sa mi hnusi, co si myslim, ze je jedina realna moznost z Europy spravit viac, nez len kontinent, je zacat od skolstva, naucit deti, ze doba, kedy bola europa rozdelena na zapad a vychod je za nami, ze ked nebude Europa stat sama za seba skoncia jednotlive staty v srackach, tak ako to vzdy nakoniec dopadlo, ked sa Europa miesto spoluprace hadala o nezmysloch.

    Ak EU niekedy naberie vyznam a hodnotu, a ja dufam, ze sa to stane, bude to o niekolko generacii neskor, nez by sme my chceli, inak to nevidim. Nie, ze by sa to nedalo, ale ludia, bezni ludia, su mentalne niekde inde a zmena nieco trva. Nam ostava zabezpecit, aby tie dalsie generacie mali moznost budovat europu, nie imperium nejakeho dalsieho statu.

  • Firefighter
    22:47 12.03.2015

    z.a.p - byla by opravdu škoda, kdybyste přestal do diskusí přispívat.
    Mě zaujala ta myšlenka náhody v dění tohoto světa. Dle mého je třeba pochopit jednu věc, ač se to někomu líbí či ne. Světové události nevyplývají nikdy z náhody jako takové (tak jak jí vnímá Albert Einstein či Pauli a jiní). Každý následek má nějakou příčinu a ta příčina vyvolá další následek. Lidé jsou schopni kalkulovat (včetně politiky) na několik takovýchto kroků dopředu. Další věcí je, že za nitky netahá jen jedna, ale několik skupin - světové události vznikají na třecích plochách těchto skupin. Tyto události jsou samozřejmě řízeny ale jejich dlouhodobé následky nelze odhadnout. Tady do toho vstupuje ta zmíněná náhoda, která ale náhodou není, jen jsme neuměli předpovědět dostatečně dobře budoucnost a to z jednoho prostého důvodu - informací ke zpracování a vyhodnocení je příliš mnoho naž aby je byl sto schopen lidský mozek zvládnout. Toliko ode mne

  • Deadog
    21:17 12.03.2015

    mates:

    Souhlasim a pak jeste jednou:)

  • mates
    21:01 12.03.2015

    Deadog :

    No, píšete to hezky.
    Já si taky myslím že EU je velmi dobrý projekt. Bohužel mám stále dojem, že to naši „Evropané“ vzali tak nějak odzadu. Řeší se igelitové pytlíky, vhodná výchova dětí nebo značení potravin. Evropě ale hlavně chybí nějaká idea a velký projekt. Chybí upřímně myšlené vize typu „Do 10 let je Evropan na Měsíci nebo Marsu“ nebo „Spojíme všechna Evropská hlavní města rychlodráhou TGV“. Zkrátka něco pro se Angličan stejně jako Němec, Španěl nebo Čech nadchne.

    Já jsem především Čech a potom bych chtěl být i Evropan, ale nějak mě chybí pojítko a společný duch. To by mělo být hlavní úlohou vedení EU. Hledat pojítka a společné ideály a nikoliv dělítka a závorky. To ostatní potom přijde daleko lépe a lehčeji. Včetně společné evropské obrany a zahraniční politiky, která je do budoucna asi nevyhnutelností.

  • mates
    21:01 12.03.2015

    Deadog :

    No, píšete to hezky.
    Já si taky myslím že EU je velmi dobrý projekt. Bohužel mám stále dojem, že to naši „Evropané“ vzali tak nějak odzadu. Řeší se igelitové pytlíky, vhodná výchova dětí nebo značení potravin. Evropě ale hlavně chybí nějaká idea a velký projekt. Chybí upřímně myšlené vize typu „Do 10 let je Evropan na Měsíci nebo Marsu“ nebo „Spojíme všechna Evropská hlavní města rychlodráhou TGV“. Zkrátka něco pro se Angličan stejně jako Němec, Španěl nebo Čech nadchne.

    Já jsem především Čech a potom bych chtěl být i Evropan, ale nějak mě chybí pojítko a společný duch. To by mělo být hlavní úlohou vedení EU. Hledat pojítka a společné ideály a nikoliv dělítka a závorky. To ostatní potom přijde daleko lépe a lehčeji. Včetně společné evropské obrany a zahraniční politiky, která je do budoucna asi nevyhnutelností.

  • mates
    20:30 12.03.2015

    D.i.p

    Zklamal jsi mě – zapomenout na to nejdůležitější :-)

    Zapomněl jsi totiž na genderovou problematiku a práva menšin.
    Ideální EU force by z poloviny mělo pilotky nejlépe s většinovým zastoupením muslimek či romek a povinně by museli být zastoupeny homosexuálky. Totéž u pilotů.

  • mattea
    19:44 12.03.2015

    z.a.p.: doufám, že konec diskuze se týká jen tohoto článku, nikoliv portálu AN. Vaše názory a vhledy, i když s nimi ne vždycky kompletně souhlasím, považuji za kvalitní a přínosné. I kdyby jste měl dovést jednoho nebo dva čtenáře k nějaké osvětě nebo hlubšímu zamyšlení nad problémem, nestálo by to za to?

  • Deadog
    19:34 12.03.2015

    Torong:
    Mate pravdu. Byrokracie EU nefunguje, ale princip nebo myslenka chcete-li je spravna. Tky me sere kdyz nemuzu pouzivat normalni zarovky, nebo rikat tvaruzkam, tvaruzky. Ale na tom svet nestoji. Myslim si, ze evropske narody dospely do bodu kdy se prave uz mezi sebou vrazdit nebudou.
    Co tedy chcete delat dal? Clovek porad musi hledat neco nového, posouvat hranice. Nic jinho nez sjednoceni na vsech urovnich z toho nevychazi.
    Pravda je takova, ze je strasne kvantum lidi, kteri by takovym rozhdnutim prisli o penize. Mylim tim sechny ty lobisty, vlezdopdelky, poradce, radce, ce...
    A pak samozrejme narodni hrdost. Ale tu prece nikdo neztrati, porad bude Francie, Nemecko, Cesko jen treba uredni jazyk bude anglictina, napr.. A vlada bude jedna, ne 28. Dovedete si predstavit kolik by se usetrilo?
    Klidne at nam dela ministra treba Portugalec, kdyz tomu bude rozumnet a bude dobry.

  • D.i.p
    17:13 12.03.2015
    Oblíbený příspěvek

    Já bych jako nejlepší citát tohoto fóra označil toto:
    "EU trpí byrokracií, protože se státům nechce předávat své pravomoci Bruselu." = :D

    Vůbec nerozumím, jak se tyto věci mohou ovlivňovat. Pokud předáme Bruselu více moci, tak to zmenší byrokracii a propustí se úředníci? Nebude to spíš tak, že přibude agendy (toho do čeho bude moct EU rejpat) a bude potřebovat nové?

    Mimochodem pro letectvo EU nejsou vhodné žádné letadla. Musel by se vyvinout zcela nový letoun splňující přísné emisní normy. Pravděpodobně poháněný pomocí solárních kolektorů nebo větrníků.
    A ve Francii už určitě pracují na zcela ekologických a zdravotně nezávadných atomových zbraní.

  • Torong
    17:05 12.03.2015

    z.a.p.: Třeba by jste ještě mohl vysvětlit tu "vyprovokovanou válku s Japonskem". To B mě opravdu hodně zajímalo.

  • z.a.p
    16:40 12.03.2015

    Pratele a oponenti.... a cokoli mezi.

    Tentokrat jsem jiz pevne rozhodnut skoncit svoje diskuzni prispevky na tomto foru. Mam za to, ze moje pohledy se neslucuji se zeschematizovanym videnim vetsiny a hlavne pak, poslanim tohoto fora; nechci zde pusobit rusive. Aby jste mi porozumeli, museli by jste projit stejnou zkusenosti, coz je nemozne. Tudiz, je tu znacny rozdil ve vnimani. Pan Editor ma nelehkou praci delat to co je mu svereno; preji mu hodne zdaru.

    Jeste nakonec bych chtel predat k poslechu toto video.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Pochazi sice z puli lonskeho roku, ale je VELMI aktualni neb v sobe obsahuje konkretni predpoved a racional nadchazejiciho vojenskeho konfliktu, do ktereho je Rusko nuceno. Osobne si tez myslim, ze mu neni vyhnuti a je mi lito lidi, kteri budou behem tohoto posledniho dejstvi (ne)lidskych dejin trpet, pravdepodobne vcetne me sameho.
    (kdo je alergicky na rustinu to muze cist z anglickych titulku a potlacit zvuk)

    Good luck & zlom vaz!

  • Torong
    15:00 12.03.2015

    "letadla nepoleti, pac si je nenechaji sestrelit kvuli ochrane jinyho statu a cim se bude branit ten danej stat, kdyz nebudou dostupny aliancni stroje a svoje si nechali sestrelit pri boji nad jinym statem. "

    Ale ten samý problém by řešilo každé jednotlivé letectvo samo o sobě. Představa dublovaných letectev v Evropě je sci-fi. Takto to nefunguje ani v USA, kde je rozpočet na armádu řádově někde jinde než v Evropě. Odkud by asi EU vzala peníze na nákup letadel? A kde by vzala letiště pro jejich provoz? Navíc situace, kterou popisujete předpokládá koordinovaný útok z několika směrů nebo na široké frontě. No a tady je jediný představitelný protivník, který by toho byl schopen a tím je Rusko. Toho ovšem Evropa sama bez pomoci USA stejně nezastaví. Navíc je daleko pravděpodobnější, že Rusko spíš přistoupí k metodě "únor 48" než "srpen 68" a tam bude jakékoli letectvo k ničemu.

  • Torong
    14:49 12.03.2015

    Deadog: "inak EU trpí byrokracií, protože se státům nechce předávat své pravomoci Bruselu. Ale to není důvod EU zrušit. EHS nebude fungovat, protože volný trh potřebuje politickou ochranu, kterou se horko těžko a velmi neúčinně pokouší EU poskytovat. Proto se bavíme o evropské armádě."

    Kdo je to Brusel? Nebo co je to Brusel? NIC. Proč by měl stát předávat své pravomoce? navíc stát nemůže předávat své pravomoce, protože pak přestává být státem. Jak může o Česku rozhodovat Holanďan nebo Portugalec? EU je prostě umělý slepenec vyprojektovaný sociálními inženýry, kteří vzhlížejí k ultralevicovým ideálům. Všimněte si, že čím větší je snaha o integraci, tím větší jsou preference politiků jako je Le Penová, Okamura a spol. Proto je třeba EU zrušit. Až se rozpadne sama, bude to pravděpodobně hodně bolet a bude u toho znít fňukání sociálních inženýrů "ale my jsme to mysleli dobře..."

    z.a.p. Náhody pochopitelně připustit nemůžete, protože by to shodilo Váš obraz světa "za všechno zlo může USA" (nadsázka). Zaujala mě ta vyprovokovaná válka s Japonskem. To má být co? No a Arabské jaro pokud vím nezačalo Irákem nebo Sýrií, ale frustrací mladých lidí v Egyptě, které spojil twitter.

  • z.a.p
    14:10 12.03.2015

    Takeda Sen:

    Mezi neznamejsi citaty znamych osobnosti parti tez tento:
    http://www.brainyquote.com/quo...

    A vskutku, na cokoli v mezinarodnich (i domacich) zalezitostech mnoha statu (ne jen tech S.S.Valecnych) pohlednete je a bylo nasledkem predpripravenych machinaci na vyssich mistech. Byli-li nejake "nahody" - pak to byl neocekavany kumulovany vysledek onech machinaci. Hlavne ze to v zaveru "nejak vyslo". Viz - vyprovokovana valka s Japonskem.

    Pokud jste nazoru, ze muj pohled je "pokriveny" a slouzi vam dobre k memu popisu - budiz. Me to moje sebevedomi neporusi a k nove znalosti neprida. Moje znalost se ztvarnila po mnoha krocich vpred a jeste vice vzad. Nemohu vyloucit, jak a zda me toto vase pozorovani ovlivni - ale kdo vi. Clovek nikdy presne dopredu nevi - a v tom je kouzlo nasi existence. Zivot je jenom nahoda - v tom souhlasim.

  • Tom90
    13:46 12.03.2015

    Mozna to vidim prilis cerne, ale jen spolecne veleni a sdileni informaci si myslim stacit nebude. V pripade horkyho konfliktu si dost dobre dokazu predstavit, ze prijde rozkaz z politickych mist nebo i veleni armady danyho statu, ze i pres rozkaz spolecnyho veleni z EU letadla nepoleti, pac si je nenechaji sestrelit kvuli ochrane jinyho statu a cim se bude branit ten danej stat, kdyz nebudou dostupny aliancni stroje a svoje si nechali sestrelit pri boji nad jinym statem. Spis by bylo vyhodnjesi mit urcity pocet letadel spadajicich jen po EU a nikoho jinyho.

  • Takeda
    13:07 12.03.2015

    z.a.p. : Já Vám ten Váš pohled neberu. Jen mi přijde, že jste ze svých úvah o světovém dění vyloučili náhodu. V tom Vašem honu za spiknutím (Jinak ta opatrnost k informačním zdrojům je chválihodná) se všechno musí dít na něčí popud, kvůli něčemu.

    Ale je to skutečně vždycky tak? Neděje se spousta věcí prostě náhodně? Nebo je situace světovými hráči chybně vyhodnocena a ti pak jednají jinak, protože se spletli a vy za tím hned vidíte spiknutí?

    Např. Arabské jaro jako příklad hybridní války, někým organizované a placené. Je to nutně spiknutí Západu nebo někoho jiného (prosím je to jen řečnická otázka)? Možná ano, nebo je to souběh událostí, které prostě nikdo nechtěl a teprve POTOM se na ně nabalili ti, co situace dnes využívají?

    Proto vidím Váš pohled jako pokřivený.

    Jinak EU trpí byrokracií, protože se státům nechce předávat své pravomoci Bruselu. Ale to není důvod EU zrušit. EHS nebude fungovat, protože volný trh potřebuje politickou ochranu, kterou se horko těžko a velmi neúčinně pokouší EU poskytovat. Proto se bavíme o evropské armádě.

  • Torong
    12:52 12.03.2015

    Deadog: To co píšete o Evropském superstátu je cesta do pekel. Přesně tohle byl důvod války v Jugoslávii. Jednotná měna je důvod Řeckých problémů, můžou si za ně plnou vahou sami, ale nejen z důvodů lenivosti a vychcanosti, ale hlavně proto, že nikdy nemůžete spojit tak rozdílné ekonomiky jako je Řecko a Německo. Společný jazyk? A jako který smím-li se zeptat. Angličtina? A proč ne Němčina? A Francouzi se dobrovolně a rádi budou učit jeden z nich? Už to vidím v barvách. Jednotná Evropa tvořená vykořeněnými lidmi bez historie je vlhký sen lidí jako je maoista Barroso a teroristka Astonová. Evropa by se měla vrátit na úroveň EHS, Interpol, NATO, Schengen... Píšete, že Visegrad nefunguje. Visegrad jsou 4 státy a nefunguje to. Jste opravdu přesvědčen, že spojení 24 států, které se v historii nesčíselněkrát snažily navzájem pozabíjet bude?
    Zatím jediná armáda, kterou se EU podařilo postavit je armáda úředníků, která je vybavena tak dokonalými zbraněmi, že dokáže paralyzovat 500 milionů lidí na neomezeně dlouhou dobu.
    Nefungovalo Rakousko, nefungovala Jugoslávie, nefungovalo Československo. Nebude fungovat USE. Jedině pod tlakem, který by jste musel udržovat na úrovni KLDR, jinak to ten tlak rozmetá, jako se stalo v případě Jugoslávie.

    Aspoň trochu k tématu: Letectvo by fungovat mohlo a myslím, že už teď nějak částečně funguje. Je totiž vcelku jedno jestli má jeden nebo deset typů. Důležité je společné velení a sdílení informací.

  • z.a.p
    12:12 12.03.2015

    Ohlasy na Evropskou armada primo z jednani Evropskeho parlamentu:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Nigel je opet ve forme - a rika to spravne! Zvlaste ten konec je vynikajici.

    K tem co me chteji dostat na plochodrazni zavody - panove je mi lito, ja si na skvaru nepotrpim. Jen cisty asphalt prosim, tam jsem jak doma. Diky!

  • Firefighter
    07:17 12.03.2015

    z.a.p korelujte s propadem cen ropy :-)

  • z.a.p
    02:47 12.03.2015

    Jen mala informace o pohybu svetovych men:
    http://www.dailypaul.com/33493...
    Tedy - nejsem honeny v ekonomice, ale tohle vypada pekne podezrele.

    Z toho grafu je videt, jak si stoji svetove meny vcetne Eura proti dollaru - rapidne jdou dolu. Samozrejme s tak oslabenou menou EU nebude mit prilis chut delat nakupy 'velmi potrebnych' zbrani.

  • hurvo
    22:44 11.03.2015

    Nepripada mi to tak zeby sa oslobodili. Sucasny rezim v kremli sa chova a pouziva presne tie iste metody len ideologicke krytie sa zmenilo na sovinisticko-pravoslavne.

  • z.a.p
    22:25 11.03.2015

    Dekuji za pripominku, Hurvo.

    Samozrejme i ja jsem poznal leta mentalniho utlaku rezimu a bezvyhlednost zivota v onom systemu; proto jsem tez zvednul kotvu. Na druhou stranu, je treba uznat vuli a rozhodnost Rusu, kteri toto bremeno shodli a osvobodili se. Za to je ve vine drzet nemohu, spis naopak.

    Pojem komunismu je daleko sirsi, nez si vetsina lidi uvedomuje a neni omezen na urcitou tridu, narodnost a nebo rasu. Ja definuji komunismus jako usurpaci soukromi nasilnym zaclenovanim do neceho, v cem byt nechci. V tom smyslu vidim existenci tohoto zhoubneho chovani authority (statu) i zde; ac popravde v mensi mire nez jak bylo v Evrope. Mnoho americkych vlastencu si to tez uvedomuji a stavi se na odpor. Nikdo nechce byt bran za "zaruceneho" k jakemu-koli pouziti vc. zneuziti..

  • TECHNIC
    20:51 11.03.2015

    Už to jasně vydím armáda EU a velí tomu úředník z Bruselu. Takže ty kancelářský krysy by ovládaly už úplně všechno. Větší problém pro evropu snad ani být nemúže. To úředníci z Bruselu usilují o ovládnutí evropských států a jsou po Putinovy největší hrozbou.

  • D.i.p
    19:19 11.03.2015

    Jasně chtějme západ - svobodu a demokracii, které jsou s tou světovou stranou u nás spojené.
    Ale západ není EU.
    Západ je Německo, Francie, VB, ale taky Švýcarsko nebo Norsko, co v EU nejsou. Nenechme si namluvit, že EU má patent na Evropské hodnoty nebo, že je ochráncem míru v Evropě. Opak je pravdou.

  • hurvo
    18:40 11.03.2015

    Kto je to ten juncker? Nejaka obskurna figurka , ktora sa podivnym sposobom dostala k funkcii a teraz trepe nezmysly. Ako si to predstavuje messieu juncker. Vznikne paralelne letectvo tvorene pilotmi z jednotlivych krajin? Nakupi EU typhoony a prideli ich jednotlivym krajinam? Alebo urci EU kto s kym sa chyti za ruky a spolu pojdu lietat?


    Zap vyzerate ze sa vyznate vo svojom obore a aspon cast z tohoto tu si pametate:
    40te roky - uzurpovanie moci, nasilny prevrat, justicne vrazdy
    50te roky - justicne vrazdy, vznik koncentracnych taborov : vykmanov, rovnost..
    okradnutie naroda zostatnenim majetkov a menovou reformou
    60te roky - invazia, tragicka bytova otazka
    70te roky - normalizacia, zlomenie vole obyvatelstva - vznik zlatej klietky
    80te roky - marazmus, rozklad ekonomiky, beznadejne zaostavanie
    90te roky - nastup potomkov ksc/stb - uzurpovanie moci a majetku

    Toto cele diktovane a sposobene moskvou, myslite ze sa zmenili ludia v kremli odvtedy?

    Za boha nepochopim ako rusom moze niekto u nas este verit. To ze si americanie zvolili notorickeho klamara a rasistu obamu , za to si mozu sami. My sme zase mali gasparovica a je mi luto cechov ktori nemaju prezidenta ale zemana. A tiez si za to mozeme sami.

  • z.a.p
    17:57 11.03.2015

    Prosim pritomne za prominuti - beru si tu domyslive prilis mnoho hlasu a mista. Ale prilezitost je tak lakava.... ja ji citim tez. Ma culpa :-)
    Ale priznam se, to je snad polehcujici okolnost.

    Deadog - ty jsi ferovej chap, nemam o tom zadnou pochybnost.
    Prave tak jako ja vis, ze clovek prochazi casem nejakou zkusenosti, nejakym poznanim. Jinak by se nemel narodit, neb zivot by nemel smyslu. A proto, tim jak jsme vystaveni ruznym vlivum a hromadime svoje poznani, upravujeme tez sve videni reality - sveta a i sami sebe.

    Chci to udelat jen jak kratke jak je mozno..... ja jsem pri odchodu byl hrozny anti-komunista (coz jsem dodnes) hrozny anti-rusista (coz se zeme vyparilo) a desny ameriko-mil (coz bylo zalozeno na predstavach a hlavne nedostatku znalosti). Casem se vse nejak upravilo a vyvazilo. Neproklinam a nezboznuji - zadny narod ani kultura si to nezaslouzi. Jsme vsich jen (v podstate) ti sami lide. Problem ovsem nastava v okamziku, kdy dovolime spatnym lidem aby nad nami meli moc. Ti nas zcela zarucene privedou do pruseru.

  • Deadog
    17:35 11.03.2015

    To je presne to co jsem vedel ze napises, drahy kolego zape:)
    Proc bychom se nemeli spojovat s Reckem,Portuglskem, Australii...
    s kymkoli kdo bbude chtit ? Delat si pratele a spojence ? To, ze budeme sedet kolem Ripu u ohne nas nikam neposune.
    Vysegradska 4ka nefunguje, protoze kazdy se stara o sebe a na ostatni sere a Polaci to vidi, proto se tak odlisuji od zbytku. Polaci jsou v pohode a hlavne maji vizi.
    Spolecne Evropy.
    Ohledne Ameriky, to snad ani nebudu komentovat. Kdyby, ale meli Americani nejake mocenske ambice, prc toho nevyuzili po 2sv.valce? Rusko se s tim nesralo.
    Zapadni Evrpa je svobodna a vychodni se potaci nekde mezi...chci byt zapad, chci byt svobodny a chci patrit do Evropy. Chci byt jako ty Z.A.P.E na zapade, treba v Canade a byt v pohode.

  • otecko
    17:34 11.03.2015

    Evropská armáda??

    Evropa i přes proklamace nemá:

    - společnou zahraniční politiku
    - společnou daňovu a ekonomickou politku, nyní i dluhovou...
    - jendotilvé státy nedodržují to, k čemu se zavázaly, a nikdo je de facto nedonutí své závzky ye vzájemných smluv EU plnit... deficity...

    jak v této situlaci efektivně přemýšlet o evropské armádě??

    My si musíme v první řadě splnit své armádní domácí ukoly v rámci NATO, abychom byli opravdu platnými členy, pak budeme v nejlepším bezpečí ... a evropskou armádu, pokud se EU díky Řecku dalších nerozpadne, nechejme našim vnukům. buďme realisté, prosím..

  • z.a.p
    17:18 11.03.2015

    Boj o teritorium, vliv a vlastnictvi, je pravym motorem agresivity Spojenych statu Valecnickych, priteli Deadogu.

    Nechces-li verit - stipni se. Ale prosimte, neustipej se k omdleni!

  • z.a.p
    17:14 11.03.2015

    K tomu co rika muj pritel Deadog:

    Libi se mi to a tez jsem svoji naklonnost k te myslence v minulosti vyjevil. Ale, ma smysl pro Cechy a Slovaky vytvaret dalsi umele spojenectvi kuprikladu s Reckem ci Portugalskem? Vzdyt to jiz mame Vyszegradskou ctyrku; ac nema zadne politicke zuby.
    To by myslim byl pekny zacatek. Nejsem si tak jisty s pritomnosti Polska v ni (prilis ambiciozni v porovnani s kazdym jinym clenem) ale na druhou stranu, jeho uzemni rozsah a vojenska sila by pridaly takovemu spolku patricny "punch".

  • Deadog
    17:08 11.03.2015

    Zap, hloupost.
    Zijes z minulosti, si ji moc zatizeny, nedokazes se divat dopredu. Svet neni tak komplikovany jak ho tu nekteri malujete. Boj o moc, teritorium, to je smesne v dnesnim svete zapadni evropy. Rusko to vidi, ze jsme krok od toho abychom se spojili a vytvorili jednotnou Evropu a proto se vsemozne snazi ten proces narusit.

  • z.a.p
    17:04 11.03.2015

    Je tu zminka (v clanku) o spolecne komunikacni reci a tez se zde jeden diskuter o tom zminuje. Pokusim se svuj pohled na to zkondensovat. Pidgin English (protoze to je rec, kterou se v EU mluvi) je individualne vzato plocha, ne-emocialni zalezitost. Jak pozoruji, mnoho Cechu kterou ji pouziva vlastne mluvi cesky (pozadi mysleni) za pouziti 'anglickych' slov. Ale je jiste preferovana (preferovatelna) a to z praktickeho duvodu - nikdo kdo vas chce poslouchat si nemusi vasi septandu prekladat.

    Co se budeme ale bulikovat - skotecnou lingua-franca stredu Evropy je a byla - Nemcina. Samozrejme, znalost dalsich reci je jiste vyhodna, ale je to umelotina nevhodna k obecnemu pouziti. Rec ve sve prave podstate totiz vystihuje POCITY ktere jsou daleko hlubsi nez racionalni mysleni. V tohle oboru je mj. mistrem pan Chomsky, ktery se pak nasledne dal do dalsich spolecenskych ved a docela uspesne. Proc asi?

  • z.a.p
    16:52 11.03.2015

    Pro Gavl a ostatni;

    Dnes rano jsem videl napis "Nemecko Nikdy Nebude Casti Peti Oci"; chtel jsem se k tomu vratit a uvest odkaz, ale nedari se mi to. Prochazim denne znacne mnozstvi materialu. Jsem se zalezitostmi za tim titulem seznamen z predchoziho cteni, takze nic noveho.

    Nuze, ti znalejsi vedi kdo to je tech Pet Oci. Jsou to staty Anglo-saskeho sourucenstvi. Proc Nemecko iniciuje novy sner mysleni pro Evropu je evidentni - snazi se tento "tribalni spolek" narusit (o to same slo pred 1. a 2. svetovou valkou). Tudiz, staro-nova praktika "tribalismu (prislusnosti ke kmenu)" a "teritorialismu (drzeni a rozsirovani uzemniho vlivu)" jsou ta sama dve kola kary dejin. A to je ta prislovecna "prihoda za prihodou" (story behind story). Je docela mozne, ze stredem zajmu v tomto dalsim kole svetoveho dobrodruzstvi neni Rusko, ale NEMECKO.

    Nechci nikomu davat navody jak myslet, ale rad bych prispel tim co vim k chapani ostatnich - budto odmitnete a nebo o tom premyslejte dale - vas vyber. Pro me je to vsak stezejni poznani a doba mi jen dokazuje, ze se nemylim.

  • petr.svetr
    16:50 11.03.2015

    Jsem pro vytvoření Evropské armády.Jedná se spíše o to jak vyřešit určité odlišnosti jako, jaký jazyk používat -angličtinu ? budem používat metrický systém ? co angláni a jejich kýblový systém a ježdění vlevo.Kdo tomu bude velet ? kolik dph budem dávat na obranu- ČR dává 1% ,Francie myslim 2,2% a Německo 1,4%.

  • Kozlus
    16:36 11.03.2015

    "Evropska armada"
    "EU se postupne demokratizuje"
    Muhehe, to jsou zase kecy. EU jako takova by byla fajn vec, kdyby se poslednich X let nesnazila o co nejrychlejsi sebevrazdu.Cim driv bude tohle svinstvo pryc, tim lepe. Pak se to muze nahradil necim funkcnim, na puvodnich principech EU.

  • Deadog
    16:33 11.03.2015

    Ne jenom armadu, meli bychom vytvorit spolecny stat, Spojene staty Evropske, armadu, jazyk, meli bychom se integrovatdo jednoho superstatu a resit problemy spolecne, postupovat jednotne, s jednou vladou.
    V jednote je sila.

  • GAVL
    16:27 11.03.2015

    Shledávám, že na tvrzeních D.i.p a z.a.p. bude něco pravdy a velmi logického úsudku. Např. naše armáda již je v současné době schopna plnit pouze funkci potlačovací občanskou neposlušnost.

  • GAVL
    16:23 11.03.2015

    liberal shark
    Datum: 11.03.2015
    Čas: 11:52
    to GAVL: Z toho lze také usoudit, že současné vedení EU je prodlouženou rukou Moskvy, které jde o zrušení transatlantické vazby jako přípravu na budoucí ovládnutí Evropy.

    Proč jen Moskvy. Je jasné, že i kdyby v tom Moskva prsty neměla tak by jí to hrálo do karet , to je jasné. Zrovna tak by to hrálo do karet např. Číně. Zároveň i rádoby muslimům z ISIL a určitě bychom našli pozitivní reakci i od mnoha států Jižní Ameriky. Turci by to jistě též uvítali s jejich mohutnou armádou by pro USA a Canadu byli ještě mnohem potřebnější.

  • D.i.p
    15:26 11.03.2015

    EU armáda by sloužila jen k jedné věci. Potlačit v budoucnu silou rebelské státy až bude docházet k jejímu rozkladu. Soudruzi v Bruselu už to cítí a chtějí se sichrovat.

  • z.a.p
    15:05 11.03.2015

    Mala otazka:
    z pozice silove balance kterou ma EU potazno euro-NATO pod svymi kridly vuci Rusku...... kde je tedy ta "hrozba" z Ruska? Neni to jen papirovy tygr?

    Clanek je dobre vysondovan a napsan. Jen troche tendencni tu a tam, tak jako vse ostatni co tu je; jsem si vsak dobre vedom kdo je sponsoruje.

  • David
    13:39 11.03.2015

    V onom článku, resp. srovnání letectev evropských států a Ruska vidím jedno vážné opominutí. A tím je poměrně výrazná typová roztříštěnost ruského letectva. Slouží v něm MiG-29 ( různých verzí), MiG-29SMT, bude zaveden MiG-35, Su-27 ( opět několika verzí), Su-30, Su-35, Su-34, bude zaveden T-50 - a to ten výčet zdaleka není úplný (bylo by asi zbytečné všechny typy uvádět). Takže ta typová roztříštěnost je srovnatelná s tou evropskou, možná ještě vyšší.
    A jinak - chápu spolupráci několika států, které si jsou blízké - ČR a Slovensko, Benelux, Skandinávie, možná pobaltské státy. Ale na celoevropské úrovni, resp. na bázi EU je to podle mne nesmysl

  • Maximus
    13:38 11.03.2015

    To liberal shark: Ve své podstě další "ostrovní" neutralita :-).

    Kazd: Pokud by Izrael neměl pádné "argumenty" v podobě mimořádně militarizované země s moderním konvenčním vojskem a hlavně nukleárním jaderným arzenálem a USA jako hlavním politickým a vojenským spojencem, tak by jako stát Izrael dávno neexistoval.

    Francouzi sice obecně nemají nejlepší reputaci jako vojáci, ale velice nerad bych zevšeobecňoval - určitě se mezi nimi najdou jednotky a vojáci, kteří si tuto nálepku nezaslouží.

    Bazální obrannou doktrínou jsem myslel schopnost přesvědčit dostatek obyvatel, že za svoji zemi má stále smysl bojovat a výzbroj a výstroj armády bude koncipována tak, že i v případě poražení regulérní armády bude mít agresor následně vážné problémy v asymetricky vedeném konfliktu odhodlanými občany s adekvátním vojenským výcvikem.

    Prostě žádný snadný cíl jako nyní, kdy může naše armáda nasadit +- 6 tisíc lidí v poli, přičemž třetina z toho jsou AZ. Pozemní PVO je více než symbolické, dělostřelectvo archaické, tragický nedostatek moderních PT zbraní, naprosté minimum PL raket a letecké munice i pro to málo letadel, co máme k dispozici a vlastně použitelné munice obecně, tristní nedostatek základní výstroje, etc..

    Jde to udělat jinak a ne za cenu vlastního uzbrojení, které by stejnak kýžený efekt v podobě uhájení neutrality proti komukoliv zcela určitě nepřineslo.

    Jak jsem psal jinde, tak vidím šanci v rozvoji vojensko-ekonomické spolupráce v rámci V4+Slovinska+Rumunska+Pobaltí, což by vytvářelo paralelní obranou strukturu k NATO či Evropské armádě, s tím rozdílem, že by spojoval země, které by byly ohroženy ve stejnou dobu a stejným nepřítelem. Jejich individuální zájmy by se daleko více promítaly do společných zájmů - rozhodně více, než v komplexu států reprezentovaných celou Severoatlantickou aliancí či EU.

    Tím neříkám, že by mělo toto partnerství nahradit NATO či EU, ale spíše vytvořit platformu pro prosazování našich společných zájmů v rámci těchto institucí a třeba v rámci NATO i smlouvami podepřenou ochotu se bez zbytečných politických průtahů zapojit do společné OBRANY.

  • Luky
    13:29 11.03.2015

    Když vy v tom stále vidíte boj o moc. "Bazální" obranu ale vnímám jako boj o život a přežití. Čili chvíle, když 6 -10 oblastních policistů (mají na starosti přes 80 vsí) sotva uhlídá služebnu.

Stránka 1 z 2