Evropské vrtulníky MH-139 ochrání americké jaderné zbraně

-
26. 9. 2018
-
27 komentářů
-
Jan Grohmann
Tým složený z americké společnosti Boeing a italské Leonardo dodá americkému letectvu (USAF) víceúčelové vrtulníky MH-139. Evropské vrtulníky poslouží především k ochraně jaderných zbraní na území USA. MH-139 převezmou ochranu jaderných zbraní po strojích UH-1N Hueys.
V USAF dosud, resp. pod velitelstvím letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command), slouží 59 vrtulníků UH-1N. První stroje AFGSC převzalo v roce 1970 za účelem ochrany jaderných základen na území USA.
Posláním AFGSC je především spravovat americké jaderné zbraně a provádět jaderné a nejaderné údery po celém světě. AFGSC má mimo jiné v podřízenosti strategické bombardéry B-2 a B-52, a mezikontinentální jaderné střely (ICBM) Minuteman III.
Vrtulníky UH-1N najdeme mimo jiné na třech základnách (Montana, Severní Dakota a Wyoming), odkud zajišťují bezpečí základen, kde jsou v silech uloženy ICBM Minuteman III. UH-1N se speciálními jednotkami na palubě zajišťují také vzdušné krytí při přepravě jaderných zbraní a jaderného materiálu po území USA. Další vrtulníky slouží k evakuaci (včetně nouzové v době krize) čelních představitelů americké vlády ve Washingtonu.
USAF plánovalo nahradit UH-1N už od 90. let minulého století, ale teprve v roce 2016 letectvo vydalo oficiální požadavek o nabídku RFP (Request For Proposal). Na RFP zareagovalo několik firem ‒ hlavními konkurenty byly HH-60U Black Hawk (vychází z UH-60 Black Hawk) od týmu Lockheed Martin / Sierra Nevada, druhým uvedený evropsko-americký stroj MH-139 od týmu Boeing / Leonardo.
Letectvu nabídla vrtulník UH-72A (vychází z evropského H-145) také firma Airbus a vrtulník UH-1Y Venom firma Bell. Oba stroje ale letectvo odmítlo pro své potřeby jako nevyhovující.
„Nejdůležitějším naším úkolem [letectva - pozn .red.] je mít zajištěná, bezpečná a efektivní jaderná aktiva,“ vysvětluje výběr nových vrtulníků náčelník štábu letectva generál David Goldfein. „Je nezbytně nutné, abychom postavili schopný a účinný vrtulník, který nahradí UH-1N a který zajistí bezpečnost našich ICBM a operací pro jaderné odstrašení.“
USAF nakonec 24. záři poněkud překvapivě rozhodlo o vítězství týmu Boeing / Leonardo. Obě firmy dodají letectvu 84 vrtulníků MH-139 (samozřejmě včetně speciálního vybavení, náhradních dílů a komplexního logistického, servisního a výcvikového zázemí) za 2,38 miliardy dolarů. Původně byla přitom cena kontraktu odhadována na 4,1 miliardy dolarů.
První objednávka ve výši 375 milionů dolarů zahrnuje dodávky čtyř vrtulníků a speciálního vojenského vybavení. Vrtulníky MH-139 dosáhnou počátečních operačních schopností (IOC) v roce 2021 a poslední vrtulníky letectvo převezme v roce 2031 ‒ tedy pokud Lockheed Martin / Sierra Nevada nepodají proti výsledkům soutěž protest.
„Jsme vděční za důvěru letectva v náš tým MH-139,“ komentoval vítězství David Koopersmith, viceprezident a generální ředitel společnosti Boeing pro stroje s kolmým startem a přistáním. „MH-139 překračuje požadavky na něj kladené, je také ideální pro přepravu VIP osob a nabízí letectvu úsporu jedne miliardy dolarů v pořizovacích a provozních nákladech během celého životního cyklu [30 let - pozn .red.] .“
MH-139
MH-139 vychází z evropského stroje AW-139, resp. z vojenské verze HH-139A italského letectva, a je vybaven americkými systémy, zejména americkou avionikou, elektronikou, senzory a komunikačními systémy. Vrtulníky budou montovány ve závodě Boeingu ve Filadelfii. Právě díky masově vyráběné výchozí platformě AW139 mohl tým Boeing / Leonardo stlačit výslednou cenu dolů. AW-139 je navíc oproti HH-60U menší a lehčí, což dále snižuje náklady.
MH-139 kromě dvoučlenné posádky přepraví až devět plně vyzbrojených vojáků (maximálně 15 osob). Vrtulník bude schopen s plným nákladem létat rychlostí až 250 km/h na vzdálenost minimálně 360 km (bojový poloměr doletu), případně zůstat ve vzduchu nejméně tři hodiny.
Hlavním rozpoznávacím znakem MH-139 je kulový elektro-optický senzor pod kokpitem, dvojice kulometů ve dveřích a případně také palubní jeřáb pro záchranu osob z těžko přístupných míst.
V každém případě USAF nebude první federální organizací, která na americké půdě provozuje vrtulníky AW-139. Evropské stroje využívá i americká pohraniční stráž a policejní jednotky Los Angeles, New Jersey nebo Marylandu. Celkově Leonardo dodalo přes 900 vrtulníků AW-139 více než 270 soukromým, vládním a vojenským zákazníkům po celém světě a vrtulníky AW-139 všech verzí ve vzduchu strávily více než dva miliony hodin.
Zdroj: The Drive, The Aviatonist
Související články
Nové motory pro těžké ruské vrtulníky Mi-26 v roce 2025
Ruské vrtulníky (dceřiná společnost koncernu Rostech) pracuje na nových motorech pro supertěžké ...
-
06.08.2018
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
HH-60W Pave Hawk II: Vrtulník pro nejnáročnější mise
V příštím roce poprvé vzlétne nový americký vrtulník HH-60W Pave Hawk II určený především k bojovému ...
-
10.08.2018
-
69 komentářů
-
Jan Grohmann
Modernizace vrtulníků Apache ve znamení námořního boje
Americká armáda (US ARMY) zveřejnila detaily poslední modernizace bitevních vrtulníků AH-64E Apache. ...
-
06.09.2018
-
3 komentářů
-
Tomáš Zwiefelhofer
Skyranger: Postrach bitevních letadel a vrtulníků
Německá firma Rheinmetall na švýcarské střelnici Ochsenboden veřejně předvedla svůj nejnovější ...
-
20.09.2018
-
64 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Já po pravdě moc nechápu, proč všichni zarytě mluvíte o LUH, když požadavky toho tendru se posunuly poměrně nesmyslně úplně jinam. Řekl bych, že lehký stroj se dá počítat tak do ...Zobrazit celý příspěvek
Já po pravdě moc nechápu, proč všichni zarytě mluvíte o LUH, když požadavky toho tendru se posunuly poměrně nesmyslně úplně jinam. Řekl bych, že lehký stroj se dá počítat tak do 2+4, zatímco požadavky jsou spíše na hranici mezi medium a heavy. Abych použil přirovnání, na začátku výběru se řeklo: máme BVP a autobus, a potřebujeme to doplnit taxíkem. Potom ovšem začali vojáci křičet, ¨my chceme¨ takže to dopadne tak, že ke stávajícímu autobusu koupíme ještě jeden, jen o něco menší.Skrýt celý příspěvek
AW101 je krásná, teď jsem je obdivoval, když mi v Itálii lítaly nad hlavou. Ale nějak si nedovedu představit, že by se u nás na ně sehnaly peníze. I mnohem pohatsi provozovatele je ...Zobrazit celý příspěvek
AW101 je krásná, teď jsem je obdivoval, když mi v Itálii lítaly nad hlavou. Ale nějak si nedovedu představit, že by se u nás na ně sehnaly peníze. I mnohem pohatsi provozovatele je mají v pár exemplářích. Myslím, že bychom se měli realisticky smířit s tím, že po dolitani mi-171 tady něco téhle kategorie a větší uvidíme akorát na dnech NATO ..Skrýt celý příspěvek
O důvod více si AW 139 pořídit i u nás. Kompromis mezi vlastnostmi a ekonomikou provozu je na dobré úrovni. Osobně jsem zastáncem toho využít resurs ruských vrtulníků naplno, ...Zobrazit celý příspěvek
O důvod více si AW 139 pořídit i u nás. Kompromis mezi vlastnostmi a ekonomikou provozu je na dobré úrovni. Osobně jsem zastáncem toho využít resurs ruských vrtulníků naplno, případně je vybavit senzory z Izraele. A koukat očkem po tom co za pár let budou mít Amíci v podobě Valoru nebo Defiantu. To jsou totiž technologie, které letadla s rotující nosnou plochou posunou dále.Skrýt celý příspěvek
Na druhou stranu je otázka zda by ten UH-60 jako největší stroj nestačil.. Myslím, že plnou kapacitu Mi-17 stejně využijeme málokdy.. AW-101i NH-90 jsou drahé vrtulníky a není ...Zobrazit celý příspěvek
Na druhou stranu je otázka zda by ten UH-60 jako největší stroj nestačil.. Myslím, že plnou kapacitu Mi-17 stejně využijeme málokdy.. AW-101i NH-90 jsou drahé vrtulníky a není jisté dokdy se budou vyrabet, takže je opravdu možné, že tahle kategorie vrtulníku už po skončení provozu sedmnáctek nebude. Mě osobně se v té náhradě Mi-17 líbí Sikorski S-92.
V současném tendru je můj favorit AW-139,kritika,ze je to jen zelené natreny civil neberu, vždyť o H-160M tedy mužem říci to samé.. Jde o moderní vrtulník, který by výhledově mohl nahradit i Sokol v LZS/SAR a nebyl by problém ho využít i jako VIP vrtulník pro Kbely. Než kupovat Venom, to už má spíš fakt smysl spíš UH-60,která i velikostně je podobná.
Rase:Panther je dobrý stroj, ale jeho výroba je u konce, zakázky skoro nejsou, takže co nevidět skončí ve prospěch H-160,jeho pokračovatelem bude možná korejský vrtulník, který bude stavěny na bázi H-155.Skrýt celý příspěvekskelet: fakt ten Venom nemám rád, tak se snažím hledat alternativu :-D zatím se nic nevybralo, tak cítím šanci na něco jiného :-) kombinace H-145 + AW101 je podle vás moc málo a ...Zobrazit celý příspěvek
skelet:
fakt ten Venom nemám rád, tak se snažím hledat alternativu :-D zatím se nic nevybralo, tak cítím šanci na něco jiného :-)
kombinace H-145 + AW101 je podle vás moc málo a střední typ by citelně chyběl?Skrýt celý příspěvekNa Osprey můžeme zapomenout, stroj stojí jak F-16 a hodina jak u F-22... Rase, UH-60 jako dopravní letoun je příliš malý, respektive k tomu vůbec není určený. Má silné motory, ...Zobrazit celý příspěvek
Na Osprey můžeme zapomenout, stroj stojí jak F-16 a hodina jak u F-22...
Rase, UH-60 jako dopravní letoun je příliš malý, respektive k tomu vůbec není určený. Má silné motory, takže unese hodně v podvěsu (tuším 3 t), ale v kabině je na nějaké větší množství materiálu málo místa a i nosnost kabiny je relativně malá (něco přes 1 t). UH-60 je prostě výsadkový vrtulník, o něco větší brácha UH-1. Amíci k němu mají CH-47 a CH-53, těm je hej. Sovensko stejně nic většího neufinancuje, takže pro něj je kombinace UH-60 a nějakého LUH (H-145M mi přijde jako dobrá volba) na průzkum/lehký bitevník/výsadek SF zcela v pořádku.
U AČR bych ale raději viděl kolem roku 2030 náhradu Mi-171 skutečně dopravním vrtulníkem (NH-90 jako nejmenší variantu; skoro radši bych viděl AW101, který sice není tak kůl, zato je prověřený a bez problémů v podvěsu unese třeba M777; CH-47 je pak už jen vlhký sen). Pokud teď koupíme UH-60, nic většího už politici pak nekoupí. Takže radši teď menší (Venom je max), ale furt ne pidi. Potom k němu koupit velký a možná i bitevní (což se povede s Venomem prostě nejpravděpodobněji). Pokud se ale vybere něco jiného, velký problém s tím mít nebudu. Předpokládám, že lidi od AČR už mají představu i nad dalším rozvojem vrtulníkového letectva.Skrýt celý příspěvekRase Já bych proti tomu Venomu tak ostře nebyl, je to ryzí voják, prokázal spolehlivost a výdrž, vyhnul bych se požadavku na “všeumělství”(narážím na PTŘS) a od začátku bych ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Já bych proti tomu Venomu tak ostře nebyl, je to ryzí voják, prokázal spolehlivost a výdrž, vyhnul bych se požadavku na “všeumělství”(narážím na PTŘS) a od začátku bych počítal s AH, ona výhoda stejného zázemí, které by jsme měli pro venom je opravdu podstatná, sám víte že, nákup bojové techniky je 50:50 samotné stroje ku zázemí, a tedy u Venomu stejně jako Kolt vidím jedinou možnost na bitevníky v AČR. Později doplnit větším dopravákem a proč by to nemohl být OSPREY? ;)Skrýt celý příspěvekKOLT: většinou propaguju kombinaci UH-60 + H-135/H145. Pozdává se mi ale i "evropské řešení" tedy AS565 Panther (jako lehčí stroj) a k němu později přikoupit něco většího, co ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
většinou propaguju kombinaci UH-60 + H-135/H145. Pozdává se mi ale i "evropské řešení" tedy AS565 Panther (jako lehčí stroj) a k němu později přikoupit něco většího, co nahradí Mily. třeba EC 725 Caracal, pokud by byl NH-90 moc drahý. Pokud bysme nechtěli Airbus, tak třeba AW139 / vojáčtější Wildcat AH1 + jako těžší mašinu EH-101. Možností je docela dost. zkrátka bych se tak nějak vyhl tomu UH-1Y :-DSkrýt celý příspěvekDíky.
Každopádně to vypadá, že vybrali skutečně pro danou službu nejlepšího z nabízených kandidátů. Ještě uvidíme, jak se k tomu postaví Lockheed, jestli se neodvolá.Díky.
Každopádně to vypadá, že vybrali skutečně pro danou službu nejlepšího z nabízených kandidátů. Ještě uvidíme, jak se k tomu postaví Lockheed, jestli se neodvolá.Kolt: Tak jsem se na to ještě koukl a opravdu se Bell nakonec příhlásil. Zafungovala lobby, která posunula podání přihlášek aby Bell dostal šanci do Venomů namontovat silnější ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: Tak jsem se na to ještě koukl a opravdu se Bell nakonec příhlásil. Zafungovala lobby, která posunula podání přihlášek aby Bell dostal šanci do Venomů namontovat silnější verzi motorů z UH-60 a přepracovat kabinu, aby se vešel do limitů. Ale očividně si to u Bellu nakonec spočítali a změny neudělali.Skrýt celý příspěvek
Rase, je to prostě o počtu typů a strojů, které si můžete dovolit provozovat. My můžeme na francouzský model zapomenout, protože relevantní množství strojů velikosti NH-90 asi mít ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, je to prostě o počtu typů a strojů, které si můžete dovolit provozovat. My můžeme na francouzský model zapomenout, protože relevantní množství strojů velikosti NH-90 asi mít nebudeme. Mmchd, k tomu, k čemu mi chceme LUH, používají třeba Amíci UH-60... máme na to? Oni navíc pak mají malé průzkumné/bitevní/SF Little Birdy, tuhle kategorii my si také nebudeme moci dovolit. Prostě ten koncept musíme postavit na tom, na co máme.
Třeba mně by se líbilo koupit teď UH-60 – je to skvělý prověřený stroj, který má kde kdo okolo (a možná budou mít i Poláci), je zaručená dlouhodobá podpora pro tyto stroje, jejich pořízení a provoz není o mnoho dražší než u menších UH-1Y. Problém je, že pokud je koupíme, je prakticky zaručené, že nic většího už mít AČR nebude. A na rovinu, BH není moc vhodný na to, aby plnil roli cargo transport. Takže bych radši teď šel cestou něčeho menšího, ale stále platného pro aeromobilní výsadky (Venom, AW). Přičemž výhodu Venomu vidím v tom, že je jistá šance, že bychom je časem doplnili Cobrami. Jinak se s bitevním vrtulníkem můžeme rozloučit téměř jistě.
Mil-171 bych pak časem nahradil zmíněným NH-90 nebo AW101. Nebo třeba Valorem ;-)Skrýt celý příspěvekNo podle původní informace by měl být sériový H-160 představený ještě v roce 2018 (tedy ještě čas), militarizovaná verze má být ukázaná v roce 2019. Další věcí je, že Francouzi a ...Zobrazit celý příspěvek
No podle původní informace by měl být sériový H-160 představený ještě v roce 2018 (tedy ještě čas), militarizovaná verze má být ukázaná v roce 2019. Další věcí je, že Francouzi a další civilizované armády nepotřebují, mít tento stroj jako univerzál na všechno. Přeci jen jako nosič zbraní francouzi mají Tiger a jako větší tranporťák NH90. Rovněž další státy používají kombinaci lehký vrtulník, velký + bitevní. My očividně chceme stroj co všechny tři spojí. Nevím co by to v reálu mohlo být.
ps. poslední dobou se mi docela líbí AS565 Panther, nevím ale zda je dost vojenský a zda o něm na MO vůbec vědí.Skrýt celý příspěvekNo nevím. Jednak je uváděn v článku jako "vyřazený", jednak rozdíl mezi CS HH-60 a UH-1Y je 1 km/h... A další uváděný, UH-72, je o téměř 50 km/h pomalejší. Spíš bych čekal, že ho ...Zobrazit celý příspěvek
No nevím. Jednak je uváděn v článku jako "vyřazený", jednak rozdíl mezi CS HH-60 a UH-1Y je 1 km/h... A další uváděný, UH-72, je o téměř 50 km/h pomalejší. Spíš bych čekal, že ho vyřadili kvůli relativně malé kabině tvarově nepříliš vhodné pro přepravu civilů.Skrýt celý příspěvek
Kolt: Co vím, tak Venom z tendru vyřazovat ani nemuseli. Bell se do něho vůbec nepřihlásil. Venom nesplňoval jeden základní požadavek - rychlost. V Americe není u tendru takový ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: Co vím, tak Venom z tendru vyřazovat ani nemuseli. Bell se do něho vůbec nepřihlásil. Venom nesplňoval jeden základní požadavek - rychlost. V Americe není u tendru takový kocourkov jako v CR, aby si tam výrobci zkoušeli posílat stroje mimo stanovené parametry.Skrýt celý příspěvek
Problém H-160M je, že je to jen o trochu větší prcek než H145M :-/ Přičemž AČR poptává něco velikosti alespoň AW-139M... Čili pokud nedojde ke změnám v požadavcích (a to podle mě ...Zobrazit celý příspěvek
Problém H-160M je, že je to jen o trochu větší prcek než H145M :-/ Přičemž AČR poptává něco velikosti alespoň AW-139M... Čili pokud nedojde ke změnám v požadavcích (a to podle mě nedojde, protože z hlediska výstavby výsadkového pluku nemají menší *přepravní* vrtulníky příliš smysl), Airbus stále nemá vrtulník, který by seděl na naše požadavky. Jedině snad že by upravil As565 na nějakou univerzálnější variantu.Skrýt celý příspěvek
Rase, H-160 to je takovej sen. Ale byla by to špica mít takovej stroj. Jen sem nevěřil, že ten vývoj dokončej tak rychle a ještě stihnout nabídnout i transport. Za mě by to byl pro ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, H-160 to je takovej sen. Ale byla by to špica mít takovej stroj. Jen sem nevěřil, že ten vývoj dokončej tak rychle a ještě stihnout nabídnout i transport. Za mě by to byl pro náše vojáky super stroj. S radostí zapomenu i na mýho oblíbenýho prcka H-145 :DSkrýt celý příspěvek
danny: to bohužel netuším. H-160M bude disponovat i transportní/MEDEVAC funkcí. Sníží se ale počet výsadku z 12 civilních pasažérů (H-160) na 5-6 vojáků. Maximální vzletová ...Zobrazit celý příspěvek
danny:
to bohužel netuším.
H-160M bude disponovat i transportní/MEDEVAC funkcí. Sníží se ale počet výsadku z 12 civilních pasažérů (H-160) na 5-6 vojáků. Maximální vzletová hmotnost bude 5 670 kg. Pro představu H-145M má 3 700 kg, UH-1Y 8 400 kg, AW139M 6 800 kg a AW159 Wildcat 6 000 kg. Další zajímavostí je, že v ideálním případě budou Francouzi provozovat jen různé verze: H-160M, NH-90 a bitevních TigerSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...