Evropské vrtulníky MH-139 ochrání americké jaderné zbraně

MH-139; větší foto / Boeing

Tým složený z americké společnosti Boeing a italské Leonardo dodá americkému letectvu (USAF) víceúčelové vrtulníky MH-139. Evropské vrtulníky poslouží především k ochraně jaderných zbraní na území USA. MH-139 převezmou ochranu jaderných zbraní po strojích UH-1N Hueys.

V USAF dosud, resp. pod velitelstvím letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command), slouží 59 vrtulníků UH-1N. První stroje AFGSC převzalo v roce 1970 za účelem ochrany jaderných základen na území USA.

Posláním AFGSC je především spravovat americké jaderné zbraně a provádět jaderné a nejaderné údery po celém světě. AFGSC má mimo jiné v podřízenosti strategické bombardéry B-2 a B-52, a mezikontinentální jaderné střely (ICBM) Minuteman III.

Vrtulníky UH-1N najdeme mimo jiné na třech základnách (Montana, Severní Dakota a Wyoming), odkud zajišťují bezpečí základen, kde jsou v silech uloženy ICBM Minuteman III. UH-1N se speciálními jednotkami na palubě zajišťují také vzdušné krytí při přepravě jaderných zbraní a jaderného materiálu po území USA. Další vrtulníky slouží k evakuaci (včetně nouzové v době krize) čelních představitelů americké vlády ve Washingtonu.

USAF plánovalo nahradit UH-1N už od 90. let minulého století, ale teprve v roce 2016 letectvo vydalo oficiální požadavek o nabídku RFP (Request For Proposal). Na RFP zareagovalo několik firem ‒ hlavními konkurenty byly HH-60U Black Hawk (vychází z UH-60 Black Hawk) od týmu Lockheed Martin / Sierra Nevada, druhým uvedený evropsko-americký stroj MH-139 od týmu Boeing / Leonardo.

Letectvu nabídla vrtulník UH-72A (vychází z evropského H-145) také firma Airbus a vrtulník UH-1Y Venom firma Bell. Oba stroje ale letectvo odmítlo pro své potřeby jako nevyhovující.

„Nejdůležitějším naším úkolem [letectva - pozn .red.] je mít zajištěná, bezpečná a efektivní jaderná aktiva,“ vysvětluje výběr nových vrtulníků náčelník štábu letectva generál David Goldfein. „Je nezbytně nutné, abychom postavili schopný a účinný vrtulník, který nahradí UH-1N a který zajistí bezpečnost našich ICBM a operací pro jaderné odstrašení.“

USAF nakonec 24. záři poněkud překvapivě rozhodlo o vítězství týmu Boeing / Leonardo.  Obě firmy dodají letectvu 84 vrtulníků MH-139 (samozřejmě včetně speciálního vybavení, náhradních dílů a komplexního logistického, servisního a výcvikového zázemí) za 2,38 miliardy dolarů. Původně byla přitom cena kontraktu odhadována na 4,1 miliardy dolarů.

První objednávka ve výši 375 milionů dolarů zahrnuje dodávky čtyř vrtulníků a speciálního vojenského vybavení. Vrtulníky MH-139 dosáhnou počátečních operačních schopností (IOC) v roce 2021 a poslední vrtulníky letectvo převezme v roce 2031 tedy pokud Lockheed Martin / Sierra Nevada nepodají proti výsledkům soutěž protest.

„Jsme vděční za důvěru letectva v náš tým MH-139,“ komentoval vítězství David Koopersmith, viceprezident a generální ředitel společnosti Boeing pro stroje s kolmým startem a přistáním. „MH-139 překračuje požadavky na něj kladené, je také ideální pro přepravu VIP osob a nabízí letectvu úsporu jedne miliardy dolarů v pořizovacích a provozních nákladech během celého životního cyklu [30 let - pozn .red.] .“


MH-139

MH-139 vychází z evropského stroje AW-139, resp. z vojenské verze HH-139A italského letectva, a je vybaven americkými systémy, zejména americkou avionikou, elektronikou, senzory a komunikačními systémy. Vrtulníky budou montovány ve závodě Boeingu ve Filadelfii. Právě díky masově vyráběné výchozí platformě AW139 mohl tým Boeing / Leonardo stlačit výslednou cenu dolů. AW-139 je navíc oproti HH-60U menší a lehčí, což dále snižuje náklady.

MH-139 kromě dvoučlenné posádky přepraví až devět plně vyzbrojených vojáků (maximálně 15 osob). Vrtulník bude schopen s plným nákladem létat rychlostí až 250 km/h na vzdálenost minimálně 360 km (bojový poloměr doletu), případně zůstat ve vzduchu nejméně tři hodiny.

Hlavním rozpoznávacím znakem MH-139 je kulový elektro-optický senzor pod kokpitem, dvojice kulometů ve dveřích a případně také palubní jeřáb pro záchranu osob z těžko přístupných míst.

V každém případě USAF nebude první federální organizací, která na americké půdě provozuje vrtulníky AW-139. Evropské stroje využívá i americká pohraniční stráž a policejní jednotky Los Angeles, New Jersey nebo Marylandu. Celkově Leonardo dodalo přes 900 vrtulníků AW-139 více než 270 soukromým, vládním a vojenským zákazníkům po celém světě a vrtulníky AW-139 všech verzí ve vzduchu strávily více než dva miliony hodin.

Zdroj: The Drive, The Aviatonist

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nové motory pro těžké ruské vrtulníky Mi-26 v roce 2025

Ruské vrtulníky (dceřiná společnost koncernu Rostech) pracuje na nových motorech pro supertěžké ...

HH-60W Pave Hawk II: Vrtulník pro nejnáročnější mise

V příštím roce poprvé vzlétne nový americký vrtulník HH-60W Pave Hawk II určený především k bojovému ...

Modernizace vrtulníků Apache ve znamení námořního boje

Americká armáda (US ARMY) zveřejnila detaily poslední modernizace bitevních vrtulníků AH-64E Apache. ...

Skyranger: Postrach bitevních letadel a vrtulníků

Německá firma Rheinmetall na švýcarské střelnici Ochsenboden veřejně předvedla svůj nejnovější ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • M.d@k
    00:26 30.09.2018

    Já po pravdě moc nechápu, proč všichni zarytě mluvíte o LUH, když požadavky toho tendru se posunuly poměrně nesmyslně úplně jinam. Řekl bych, že lehký stroj se dá počítat tak do 2+4, zatímco požadavky jsou spíše na hranici mezi medium a heavy. Abych použil přirovnání, na začátku výběru se řeklo: máme BVP a autobus, a potřebujeme to doplnit taxíkem. Potom ovšem začali vojáci křičet, ¨my chceme¨ takže to dopadne tak, že ke stávajícímu autobusu koupíme ještě jeden, jen o něco menší.

  • danny
    00:06 30.09.2018

    AW101 je krásná, teď jsem je obdivoval, když mi v Itálii lítaly nad hlavou. Ale nějak si nedovedu představit, že by se u nás na ně sehnaly peníze. I mnohem pohatsi provozovatele je mají v pár exemplářích. Myslím, že bychom se měli realisticky smířit s tím, že po dolitani mi-171 tady něco téhle kategorie a větší uvidíme akorát na dnech NATO ..

  • flanker.jirka
    20:01 29.09.2018

    O důvod více si AW 139 pořídit i u nás. Kompromis mezi vlastnostmi a ekonomikou provozu je na dobré úrovni. Osobně jsem zastáncem toho využít resurs ruských vrtulníků naplno, případně je vybavit senzory z Izraele. A koukat očkem po tom co za pár let budou mít Amíci v podobě Valoru nebo Defiantu. To jsou totiž technologie, které letadla s rotující nosnou plochou posunou dále.

  • Matesaax
    23:03 28.09.2018

    Na druhou stranu je otázka zda by ten UH-60 jako největší stroj nestačil.. Myslím, že plnou kapacitu Mi-17 stejně využijeme málokdy.. AW-101i NH-90 jsou drahé vrtulníky a není jisté dokdy se budou vyrabet, takže je opravdu možné, že tahle kategorie vrtulníku už po skončení provozu sedmnáctek nebude. Mě osobně se v té náhradě Mi-17 líbí Sikorski S-92.
    V současném tendru je můj favorit AW-139,kritika,ze je to jen zelené natreny civil neberu, vždyť o H-160M tedy mužem říci to samé.. Jde o moderní vrtulník, který by výhledově mohl nahradit i Sokol v LZS/SAR a nebyl by problém ho využít i jako VIP vrtulník pro Kbely. Než kupovat Venom, to už má spíš fakt smysl spíš UH-60,která i velikostně je podobná.
    Rase:Panther je dobrý stroj, ale jeho výroba je u konce, zakázky skoro nejsou, takže co nevidět skončí ve prospěch H-160,jeho pokračovatelem bude možná korejský vrtulník, který bude stavěny na bázi H-155.

  • Rase
    19:57 28.09.2018

    skelet:
    fakt ten Venom nemám rád, tak se snažím hledat alternativu :-D zatím se nic nevybralo, tak cítím šanci na něco jiného :-)
    kombinace H-145 + AW101 je podle vás moc málo a střední typ by citelně chyběl?

  • skelet
    19:50 28.09.2018

    mimochodem dost se opomíjí Sikorski S-92

  • KOLT
    19:48 28.09.2018

    Kruci, UH-60 samozřejmě není letoun ale letadlo, omlouvám se.

  • KOLT
    19:45 28.09.2018

    Na Osprey můžeme zapomenout, stroj stojí jak F-16 a hodina jak u F-22...

    Rase, UH-60 jako dopravní letoun je příliš malý, respektive k tomu vůbec není určený. Má silné motory, takže unese hodně v podvěsu (tuším 3 t), ale v kabině je na nějaké větší množství materiálu málo místa a i nosnost kabiny je relativně malá (něco přes 1 t). UH-60 je prostě výsadkový vrtulník, o něco větší brácha UH-1. Amíci k němu mají CH-47 a CH-53, těm je hej. Sovensko stejně nic většího neufinancuje, takže pro něj je kombinace UH-60 a nějakého LUH (H-145M mi přijde jako dobrá volba) na průzkum/lehký bitevník/výsadek SF zcela v pořádku.

    U AČR bych ale raději viděl kolem roku 2030 náhradu Mi-171 skutečně dopravním vrtulníkem (NH-90 jako nejmenší variantu; skoro radši bych viděl AW101, který sice není tak kůl, zato je prověřený a bez problémů v podvěsu unese třeba M777; CH-47 je pak už jen vlhký sen). Pokud teď koupíme UH-60, nic většího už politici pak nekoupí. Takže radši teď menší (Venom je max), ale furt ne pidi. Potom k němu koupit velký a možná i bitevní (což se povede s Venomem prostě nejpravděpodobněji). Pokud se ale vybere něco jiného, velký problém s tím mít nebudu. Předpokládám, že lidi od AČR už mají představu i nad dalším rozvojem vrtulníkového letectva.

  • skelet
    19:21 28.09.2018

    Osprey je malý a drahý dopravák :D

    On má Venom jeden podstatný problém. Nevypadá totiž cool (peace) :D

  • Jara
    19:14 28.09.2018

    Rase
    Já bych proti tomu Venomu tak ostře nebyl, je to ryzí voják, prokázal spolehlivost a výdrž, vyhnul bych se požadavku na “všeumělství”(narážím na PTŘS) a od začátku bych počítal s AH, ona výhoda stejného zázemí, které by jsme měli pro venom je opravdu podstatná, sám víte že, nákup bojové techniky je 50:50 samotné stroje ku zázemí, a tedy u Venomu stejně jako Kolt vidím jedinou možnost na bitevníky v AČR. Později doplnit větším dopravákem a proč by to nemohl být OSPREY? ;)

  • Rase
    18:57 28.09.2018

    KOLT:
    většinou propaguju kombinaci UH-60 + H-135/H145. Pozdává se mi ale i "evropské řešení" tedy AS565 Panther (jako lehčí stroj) a k němu později přikoupit něco většího, co nahradí Mily. třeba EC 725 Caracal, pokud by byl NH-90 moc drahý. Pokud bysme nechtěli Airbus, tak třeba AW139 / vojáčtější Wildcat AH1 + jako těžší mašinu EH-101. Možností je docela dost. zkrátka bych se tak nějak vyhl tomu UH-1Y :-D

  • KOLT
    16:18 28.09.2018

    Díky.
    Každopádně to vypadá, že vybrali skutečně pro danou službu nejlepšího z nabízených kandidátů. Ještě uvidíme, jak se k tomu postaví Lockheed, jestli se neodvolá.

  • CerVus
    15:36 28.09.2018

    Kolt: Tak jsem se na to ještě koukl a opravdu se Bell nakonec příhlásil. Zafungovala lobby, která posunula podání přihlášek aby Bell dostal šanci do Venomů namontovat silnější verzi motorů z UH-60 a přepracovat kabinu, aby se vešel do limitů. Ale očividně si to u Bellu nakonec spočítali a změny neudělali.

  • KOLT
    10:46 28.09.2018

    Rase, je to prostě o počtu typů a strojů, které si můžete dovolit provozovat. My můžeme na francouzský model zapomenout, protože relevantní množství strojů velikosti NH-90 asi mít nebudeme. Mmchd, k tomu, k čemu mi chceme LUH, používají třeba Amíci UH-60... máme na to? Oni navíc pak mají malé průzkumné/bitevní/SF Little Birdy, tuhle kategorii my si také nebudeme moci dovolit. Prostě ten koncept musíme postavit na tom, na co máme.

    Třeba mně by se líbilo koupit teď UH-60 – je to skvělý prověřený stroj, který má kde kdo okolo (a možná budou mít i Poláci), je zaručená dlouhodobá podpora pro tyto stroje, jejich pořízení a provoz není o mnoho dražší než u menších UH-1Y. Problém je, že pokud je koupíme, je prakticky zaručené, že nic většího už mít AČR nebude. A na rovinu, BH není moc vhodný na to, aby plnil roli cargo transport. Takže bych radši teď šel cestou něčeho menšího, ale stále platného pro aeromobilní výsadky (Venom, AW). Přičemž výhodu Venomu vidím v tom, že je jistá šance, že bychom je časem doplnili Cobrami. Jinak se s bitevním vrtulníkem můžeme rozloučit téměř jistě.

    Mil-171 bych pak časem nahradil zmíněným NH-90 nebo AW101. Nebo třeba Valorem ;-)

  • Rase
    23:38 27.09.2018

    No podle původní informace by měl být sériový H-160 představený ještě v roce 2018 (tedy ještě čas), militarizovaná verze má být ukázaná v roce 2019. Další věcí je, že Francouzi a další civilizované armády nepotřebují, mít tento stroj jako univerzál na všechno. Přeci jen jako nosič zbraní francouzi mají Tiger a jako větší tranporťák NH90. Rovněž další státy používají kombinaci lehký vrtulník, velký + bitevní. My očividně chceme stroj co všechny tři spojí. Nevím co by to v reálu mohlo být.

    ps. poslední dobou se mi docela líbí AS565 Panther, nevím ale zda je dost vojenský a zda o něm na MO vůbec vědí.

  • KOLT
    21:18 27.09.2018

    No nevím. Jednak je uváděn v článku jako "vyřazený", jednak rozdíl mezi CS HH-60 a UH-1Y je 1 km/h... A další uváděný, UH-72, je o téměř 50 km/h pomalejší. Spíš bych čekal, že ho vyřadili kvůli relativně malé kabině tvarově nepříliš vhodné pro přepravu civilů.

  • CerVus
    16:59 27.09.2018

    Kolt: Co vím, tak Venom z tendru vyřazovat ani nemuseli. Bell se do něho vůbec nepřihlásil. Venom nesplňoval jeden základní požadavek - rychlost. V Americe není u tendru takový kocourkov jako v CR, aby si tam výrobci zkoušeli posílat stroje mimo stanovené parametry.

  • KOLT
    13:08 27.09.2018

    Problém H-160M je, že je to jen o trochu větší prcek než H145M :-/ Přičemž AČR poptává něco velikosti alespoň AW-139M... Čili pokud nedojde ke změnám v požadavcích (a to podle mě nedojde, protože z hlediska výstavby výsadkového pluku nemají menší *přepravní* vrtulníky příliš smysl), Airbus stále nemá vrtulník, který by seděl na naše požadavky. Jedině snad že by upravil As565 na nějakou univerzálnější variantu.

  • marfolodej
    12:52 27.09.2018

    Rase, H-160 to je takovej sen. Ale byla by to špica mít takovej stroj. Jen sem nevěřil, že ten vývoj dokončej tak rychle a ještě stihnout nabídnout i transport. Za mě by to byl pro náše vojáky super stroj. S radostí zapomenu i na mýho oblíbenýho prcka H-145 :D

  • Rase
    12:39 27.09.2018

    danny:
    to bohužel netuším.
    H-160M bude disponovat i transportní/MEDEVAC funkcí. Sníží se ale počet výsadku z 12 civilních pasažérů (H-160) na 5-6 vojáků. Maximální vzletová hmotnost bude 5 670 kg. Pro představu H-145M má 3 700 kg, UH-1Y 8 400 kg, AW139M 6 800 kg a AW159 Wildcat 6 000 kg. Další zajímavostí je, že v ideálním případě budou Francouzi provozovat jen různé verze: H-160M, NH-90 a bitevních Tiger

  • danny
    11:52 27.09.2018

    Rase: nečetl jsi někde, na kolik má 160 vycházet? Mě se moc líbí, ale předpokládám, že to bude pěkná raketa. Ale odhaduju to pouze toho sci-fi vzhledu, zatím sem nikde částku nenašel.

  • Rase
    10:29 27.09.2018

    Tak Airbus H-160 je již oficiálně nabízen zákazníkům a ve výrobě - dle plánu má být první kus vyroben již letos. Společnost si od něj velmi slibuje, bude existovat i vojenská verze (2019) a stane se tak vlajkovou lodí společnosti v oblasti LUH. V březnu 2017 francouzský ministr obrany Jean-Yves Le Drian oznámil, že Airbus H-160 byl vybrán jako základní platforma, programu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL). Nové lehké vrtulníky mají být pořízeny v počtu 160-190 do roku 2024. Stroje by měly nahradit u námořnictva stroje Alouette IIIS, SA 365 Dauphin a AS565 Panther. U letectva AS555 Fennec a SA330 Puma. U pozemních sil pak vrtulníky Puma, tak i SA341/SA342 Gazelle a Fennec. Jižní korea spolu s Airbusem vytváří pro vlastní armádu velice podobný vrtulník LCH-LAH, jehož základem je EC155 B1. Nejspíš si budou oba stroje velmi podobné. Dříve představený model H-160M:

    https://www.aerobuzz.fr/wp-con...

    Hodně moc se mi tento stroj líbí, kapacita H-160 má být 2+12

  • KOLT
    10:11 27.09.2018

    Pokud AW139M vyhraje tendr pro AČR (což není vyloučené), bylo by logické je nakoupit i pro policii, která si stěžuje, že má malé vrtulníky. Na druhou stranu zásahovka by ráda převážela až 14 ozbrojenců, na což by potřebovala stroj o třídu větší (tolik se jich nevejde ani do UH-60, respektive asi by se vešlo – policisté do akce přecijen chodí víc nalehko než vojáci a nepotřebují zpravidla takový dolet –, ale byli by jak sardinky).

  • Karlos73
    09:36 27.09.2018

    Predpokladám, že budúca možná náhrada za Mi-17 , pre letku ministerstva vnútra.... :)

  • danny
    09:36 27.09.2018

    Mě se AW-139 líbí a pro tuto roli ji považuji za ideální řešení. Takže mě výběr sice překvapil, ale pozitivně. Původně jsem četl úvahy o BlackHawk.
    Celkově mi připadá, že se do amerických akvizic začíná po letech vracet zdravý rozum.

  • KOLT
    22:29 26.09.2018

    Ony jsou ty vrtulníky vůbec určeny k něčemu jinému než k čemu je používá armáda, jsou svým určením spíše policejní. Mě tedy preference MH-139 před HH-60 moc nepřekvapuje. Otázkou je, proč vyřadili Venom, možná kvůli velikosti (kabina je relativně malá, 15 lidí se do ní vejde leda jako puzzle) a ceně (není na pořízení a provoz o mnoho levnější než Black Hawk). UH-72 je ještě menší, tam asi nebyla šance vůbec. A HH-60 už je asi pro jejich potřeby drobet overkill.

  • danny
    16:43 26.09.2018

    Překvapivý výběr. Nesouvisí to s tím, že státní program jaderných zbraní spadá pod United States Department of Energy a proto výběr techniky prochází jiným schvalovacím kolečkem, kde jsou kriteria nastaveny odlišně od armády?