Evropský radar pro stíhačku šesté generace Tempest

Evropský radar pro stíhačku šesté generace Tempest
Maketa letounu Tempest / BAE Systems (Zvětšit)

Velká Británie, Švédsko a Itálie společně v rámci programu Tempest pracují na taktickém víceúčelovém nadzvukovém stealth letadle šesté generace. Letoun mimo jiné dostane „digitální“ radiolokátor s optickými vlákny.

Vývojové práce na letounu Tempest se naplno rozběhnou v roce 2025. První letouny Královské letectvo (RAF) převezme v roce 2035. V RAF nové letouny postupně nahradí 157 víceúčelových stíhaček Eurofighter.

O programu Tempest existují pouze obecné informace, ale některé technologie jsou již známé. Letoun získá například virtuální kokpit bez klasických „budíků“, mechanických ovládacích prvků a LCD obrazovek.

Zobrazování informací zajistí průhledový displej s technologií rozšířené reality. Půjde o mnohem pokročilejší a komplexnější systém, který již nyní používají piloti F-35 Lightning II. Potřebné informace a ovládací prvky se virtuálně vykreslí do pilotní kabiny a do prostoru kolem letounu. Do prostoru lze vkreslovat například 3D „bubliny“ znázorňující dosah senzorů nebo protivzdušné obrany protivníka. Rozšířenou realitu půjde také využít k rámci realistických výcvikových simulací.  

Dalším bonusem je zásadní zjednodušení pilotní kabiny (a výcvikových simulátorů), což se pozitivně projeví na nižší hmotnosti letounu, ceně, rychlosti výroby, jednoduší logistice a údržbě. Současně lze virtuální kokpit velmi rychle upravovat podle preferencí pilotů nebo konkrétní mise. Virtuální kokpit lze také přenést do současných výcvikových nebo i bojových letadel, jako je F-35.


Taktická infografika ve virtuálním kokpitu letadla Tempest. Systém s rozšířenou realitou dokáže do prostoru vykreslovat dosah senzorů a zbraní protivníka (vpravo nahoře); větší foto / RAF

Hlavním senzorem letounu Tempest bude nový radiolokátor MRFS (Multi-Function Radio Frequency System). MRFS každou sekundu dodá informace o ekvivalentu devíti hodin HD videa nebo internetového provozu středního města. Jiné srovnání – MRFS bude dodávat 10 000× více dat než současné radary, ale díky novým technologiím jeho vývoj bude o 25 % levnější.

Anténa současných moderních radiolokátorů typu AESA (Active Electronically Scanned Array) se skládá z mnoha polovodičových vysílacích / přijímacích modulů TRM (Transmit Receive Modules). Každý TRM je v podstatě miniradar ‒ vysílá / přijímá radarový paprsek libovolným směrem.

TRM jsou na anténě formovány do bloků a analogové signály z každého bloku převádí do digitální podoby přijímač. Následně data z přijímače zpracovává procesor radaru. Vzhledem ke své velikosti jsou přijímače umístěné vzadu za radarem a analogové signály z bloků TRM jsou přenášeny pomocí koaxiálních kabelů. Při přenosu se část dat přirozenou cestou ztratí.


APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) stíhačky F-16; větší foto / Northop Grumman

Italská firma Leonardo, součást týmu Tempest, hodlá pro budoucí radiolokátory přijímače miniaturizovat a umístit je přímo na anténu radaru, čímž odstraní nutnost přenášet analogový signál pomocí koaxiálních kabelů. Bezztrátový digitální přenos přímo z antény do procesoru zajistí optická vlákna.

„Miniaturizací přijímačů můžeme digitalizovat signál na anténě a v celém přijímacím řetězci mnohem dříve,“ říká Tim Bungey, „radarový“ šéfinženýr firmy Leonardo. „Digitalizace dat blíže k anténě znamená, že je možné přijímat a přenášet více dat, lze s nimi flexibilněji manipulovat a existuje větší potenciál pro použití radaru jako multifunkčního senzoru, například pro přenos dat a elektronický boj.“

Díky miniaturizaci lze na anténu umístit více přijímačů, takže každý přijímač bude obsluhovat méně TRM.


Letouny Eurofighter získají nejnovější radiolokátory ECRS Mk2; větší foto / Leonardo

„Pro zlepšení výkonu a flexibility systému je klíčovou výzvou rozdělit TRM do více bloků s méně TRM, které zpracovává více přijímačů. Dosažením tohoto cíle, spolu s podporou širšího vlnového rozsahu, můžete vygenerovat podstatně více dat, což poskytuje větší flexibilitu pro řízení paprsku a multifunkční provoz. Naším cílem je zvýšit počet bloků TRM, a tím i počet přijímačů, nad rámec toho, co bude pro Eurofighter nabízet radar MK2,“ uvedl Bungey s odkazem na nový radiolokátor European Common Radar System Mark 2 (ECRS Mk2), které pro britské Eurofightery vyvíjí společně BAE Systems a Leonardo.

Duncan McCrory, šéfinženýr projektu Tempest ve firmě Leonardo, ale upozorňuje, že MRFS nebude fungovat jak osamocený senzor: „MRFS bude integrován do zastřešujícího systému Tempest Mission System, který zahrnuje celou řadu schopností elektronického boje, obranných prostředků, EO / IR cílení, situačního povědomí a komplexních komunikačních systémů. Data zachycená těmito systémy projdou fúzí, aby poskytla posádce komplexní situační povědomí. Informace se propojí s přijatými daty z jiných letadel a bezpilotních systémů, přičemž strojové učení se použije ke kombinaci a zpracování celkového situačního obrázku posádce. To zabrání informačnímu zahlcení v kokpitu, což umožní posádce letadla rychle absorbovat data a rozhodovat se na základě vhodně zpracovaných a ověřených informací a rychle reagovat na hrozby ve vysoce ohrožených oblastech.“


Výzvou není postavit „nejlepší“ letadlo z takticko-technických hledisek. Výzvou je rychlá, levná, kvalitní a udržitelná výroba a servis. Klíčovým požadavkem je také snadná a rychlá modernizovatelnost softwaru i hardwaru letadla tak, aby udržovalo krok s protivníky; větší foto / RAF

McCrory vlastně popisuje to, co již nyní dokáží letouny F-35 Lightning II. Dá se samozřejmě přepokládat, že Tempest půjde ještě dále – bude moci zpracovávat mnohem větší objem dat, pomocí nových prostředků umělé inteligence (strojového učení) je rychle procházet, hledat klíčové informace a vše v graficky přívětivé a rychle pochopitelné podobě předávat pilotovi (viz první obrázek v článku). 

Všechny tyto technologie mají přitom jediný cíl – objevit a zaměřit cíl mnohem rychleji a nenápadněji, než to dokáže protivník. MRFS rovněž poslouží jako výstražný přijímač před ozářením letounu radiolokátorem protivníka. MRFS může (což zřejmě lze i v určité míře dnes) nejen zachytit vysílání radaru protivníka, ale také odhalit pozici nepřátelského letounu a následně se ho pokusit rušit tak, aby nemohl dokončit zaměření a odpálení střel.   

Za pozornost stojí, že Londýn spolupracuje s Tokiem na vývoji japonské stíhačky šesté generace F-X. Již v roce 2018 se objevily informace o možném sdílení technologií mezi letouny F-X a Tempest, a to zřejmě oběma směry. Radar MRFS nebo virtuální kokpit tak může získat i japonská stíhačka šesté generace F-X.

Zdroj: DefenseNews, ukdj

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky šesté generace podle Northrop Grumman

Americká firma Northrop Grumman představila dva koncepty stíhaček šesté generace - pro program F-X ...

Evropská stíhačka šesté generace

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. ...

Dassault a Airbus představily evropskou stíhačku šesté generace NGF

Na probíhající pařížské letecké show Paris Air Show 2019 společnosti Dassault Aviation, Airbus a ...

Ministřely vzduch-země SPEAR 3 pro britské F-35B Lightning II

Britské ministerstvo obrany u evropské společnosti MBDA (Matra BAe Dynamics Aérospatiale) objednalo ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Keshet
    02:06 24.01.2021

    RAF nakúpila 160 ks Typhoonov. Odhadujem, že RAF nakúpi maximálne 150 ks Tempestov. Pri systémovej cene 200 miliónov libier za kus, bude celý nákup stáť minimálne 30 miliárd ...
    Zobrazit celý příspěvek

    RAF nakúpila 160 ks Typhoonov. Odhadujem, že RAF nakúpi maximálne 150 ks Tempestov. Pri systémovej cene 200 miliónov libier za kus, bude celý nákup stáť minimálne 30 miliárd libier. Alebo nakúpi iba 100 ks Tempestov, pričom celková cena bude rovnaká t.j. 30 miliárd libier.

    No nekúpte to, keď je to také lacné. Pre chudobné štáty NATO bude ešte výber F-35 o 20 resp. 30 rokov najlacnejšie jednomotorove riešenie. Ak nerátam Gripen E.
    Skrýt celý příspěvek

  • kosa2668
    15:10 19.01.2021

    Super konečne europske bojove lietadlo aj keď bohvie ako to skončí...
    Presne ako píslai treba jednoduché a udržatelné lietadlo v podmienkach boja s vyrovnaným nepriatelom ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Super konečne europske bojove lietadlo aj keď bohvie ako to skončí...
    Presne ako píslai treba jednoduché a udržatelné lietadlo v podmienkach boja s vyrovnaným nepriatelom
    Súčasné lietadlá by boli za mesiac odpísane v konflikte vysokej intenzity s vyrovnanym nepriatelom a obmedzenou logistikou pretoze sú náročne na údržbu a udržanie hi-tech avioniky funkčnej
    Spolahnúť sa iba na virtualne testovanie sa už šeredne nevyplatilo nejednej firme
    Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      15:49 19.01.2021

      Ve skutečnosti vám mnohem dříve dojdou piloti pro ty stroje, hned za nimi výzbroj, a zbytek letadel bude stát zbytečně na zemi.

      Ve skutečnosti vám mnohem dříve dojdou piloti pro ty stroje, hned za nimi výzbroj, a zbytek letadel bude stát zbytečně na zemi.

      • Klimesov
        06:59 20.01.2021

        I tohle by mohla částečně řešit 6. generace letounů. Skrze jednodušší, rychlejší a lepší výcvik skrze virtuální realitu.
        No uvidí se jak to nakonec všechno dopadne. Plány jsou ...
        Zobrazit celý příspěvek

        I tohle by mohla částečně řešit 6. generace letounů. Skrze jednodušší, rychlejší a lepší výcvik skrze virtuální realitu.
        No uvidí se jak to nakonec všechno dopadne. Plány jsou jedna věc, horší už je je realizovat. Může se to nakonec všechno obrátit a z 6. generace se stane ultimátní stroj, kterých bude málo :-)
        Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    08:26 19.01.2021

    Ako je vôbec definovaná 6.generácia stíhačiek? Ale žiadne bla, bla, bla ale fakty, fakty a fakty.

    Ako je vôbec definovaná 6.generácia stíhačiek? Ale žiadne bla, bla, bla ale fakty, fakty a fakty.

    • Olivav
      10:23 19.01.2021

      Nechci Vás zklamat, ale až 6. generaci dokončí v USA, tak všichni ostatní dle jejich standardu budou hodnotit 6. generaci.

      Navíc si všichni počkají, co postaví pro USAF a NAVY, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nechci Vás zklamat, ale až 6. generaci dokončí v USA, tak všichni ostatní dle jejich standardu budou hodnotit 6. generaci.

      Navíc si všichni počkají, co postaví pro USAF a NAVY, aby se v tom, co bude známo inspirují. To bude platit pro všechny RF a Čínu nevyjímaje. Zatím to tak bylo a nevidím nic proč by tomu mělo být jinak.

      Nejvetší šílenost by byla, kdyby to byl tzv. MIG-21 pro 21. století, což už taky zaznělo. Pořád, ale dle mě platí to výše bez ohledu na marketing z UK a EU. Tempest musí být 6. gen kvůli daňovým poplatníkům, protože by asi neprošlo mít 5. gen, když ostatní dělají 6. gen, i kdyby to měl být s prominutím větroň.
      Skrýt celý příspěvek

    • logik
      11:55 19.01.2021

      Generace se definují vždy zpětně - když někdo udělá něco, co převyšuje ostatní, tak se tomu říká další generace.

      Hodnotit generaci letadla "dopředu" je vždy marketing.

      Generace se definují vždy zpětně - když někdo udělá něco, co převyšuje ostatní, tak se tomu říká další generace.

      Hodnotit generaci letadla "dopředu" je vždy marketing.

  • Alien
    12:21 18.01.2021

    Deset let od vývoje po výrobu a předání prvních strojů letectvu? Docela kvapík. Třeba používají podobné inovativní postupy jako Američané při vývoji stíhaček 6. generace, tzn. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Deset let od vývoje po výrobu a předání prvních strojů letectvu? Docela kvapík. Třeba používají podobné inovativní postupy jako Američané při vývoji stíhaček 6. generace, tzn. komplexní digitální vývoj a testování, spolu s ověřováním dílčích technologií v reálu na současných strojích a ty čtyři roky, co zbývají do roku 2025, taky nebudou zahálet. Vlastně je to cca 15 let, což by byla ona slibovaná poloviční úspora času, kterou mají při konstruování a testování přinést nové vývojové vizualizační technologie.
    Skrýt celý příspěvek

    • Alien
      12:33 18.01.2021

      Dassault s Airbusem předpokládají u svého projektu NGF termín dokončení 2040.

      https://www.youtube.com/watch?...

      Dassault s Airbusem předpokládají u svého projektu NGF termín dokončení 2040.

      https://www.youtube.com/watch?...

    • Klimesov
      13:13 18.01.2021

      Vypadá to tak.
      Vypadá to, že víc se budou soustředit, podobně jako USA, na zlepšování, zjednodušování a zlevňování výroby technologie, kterou teď používají letouny 5. generace ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Vypadá to tak.
      Vypadá to, že víc se budou soustředit, podobně jako USA, na zlepšování, zjednodušování a zlevňování výroby technologie, kterou teď používají letouny 5. generace (F-35 a F-22?) než aby hnali vývoj do extrémů.
      Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        16:20 18.01.2021

        Aby to pak nedopadlo jako dnes 5+, 5++, 5+++.

        Aby to pak nedopadlo jako dnes 5+, 5++, 5+++.

        • Klimesov
          07:09 19.01.2021

          Jo to se klidně může stát.
          Každopádně z různých vyjádření co se z USA dostanou na veřejnost mi to připadá, že u první várky letounů 6. generace půjde primárně o maximální ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jo to se klidně může stát.
          Každopádně z různých vyjádření co se z USA dostanou na veřejnost mi to připadá, že u první várky letounů 6. generace půjde primárně o maximální zefektivnění, zjednodušení a zlevnění výroby, dále pak nalezení ideální architektury, která by dovolovala jednoduchou, levnou a rychlou modernizaci v budoucnu, a posun v senzorech, zbraních atd. vidím až jako třetí krok, jehož vývoj sice půjde paralelně s vývojem prvně popsaných věcí, ale nebude prioritní.
          A jako když to vezmeme kolem a kolem, tak F-22 a F-35 jsou zatím jediné letouny 5. generace, co se sériově vyrábí a jsou zavedené ve výzbroji a mají už potvrzené nasazení a bojovou činnost. Jejich problémem ale je technologická, výrobní a provozní složitost a cena. A to se píše rok 2021. Kdy u potenciálních protivníků nastoupí do služby ekvivalent těchto strojů? Někdy po roce 2025 možná až 2030? Možná později. Takže USA nemá momentálně nějakou potřebu ten vývoj technologií hnát kosmickou rychlostí dopředu. Potřebují zefektivnit výrobu a to hlavně u dvoumotorových strojů, náhrada za F-22 ty už jsou poměrně vousaté.
          Stejně počítám, že pokud se jim to co mají v plánu povede, tak se to projeví i na F-35 zefektivněním jejich výroby.
          A co se týče Evropských výrobců.
          Jako EFT a Rafael sice nejsou tak pokročilé jako F-22 a F-35, ale pořád to jsou kvalitní stroje, které převyšují potencionálního protivníka. Navíc velká část evropských armád zavede letouny 5. generace do své výzbroje, a pokud se nemýlím tak na vývoji některých komponentů pro letouny 5. generace spolupracovali snad i některé evropské firmy, pokud se mýlím prosím opravte mně :)
          Takže tady bych s tou 6. generací na "Evropský" způsob nemusel být moc skeptický.
          Ale ukáže až čas, jak to všechno dopadne.
          Jedině kde bych viděl v Evropě problém je ochota takové projekty financovat a pak následně nakoupit.
          Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      16:16 18.01.2021

      Právě, fakticky je to 15.let. V tom ještě není zpoždění co provází všechny pokrokové projekty. Tzn. 20. let jako všichni ostatní. Papír snese vše.

      Právě, fakticky je to 15.let. V tom ještě není zpoždění co provází všechny pokrokové projekty. Tzn. 20. let jako všichni ostatní. Papír snese vše.

  • RiMr71
    11:49 18.01.2021

    "MRFS každou sekundu dodá informace o ekvivalentu devíti hodin HD videa nebo internetového provozu středního města."

    ...a to video bude HD nebo fHD? A s kodekem H264 nebo H265? ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "MRFS každou sekundu dodá informace o ekvivalentu devíti hodin HD videa nebo internetového provozu středního města."

    ...a to video bude HD nebo fHD? A s kodekem H264 nebo H265? A s CBR nebo VBR a jakým bitratem? A s jakým zvukem - jeho kodekem a bitratem?
    Jedině tak si totiž a možná nějak zhruba dovedu spočítat množství dat/datový tok jaký MRFS má produkovat...
    ...proč to nenapíšete jednoduše v Mb/Gb nebo MB/GB? Rozpětí budete taky udávat ve Fabiích?
    Skrýt celý příspěvek

    • logik
      13:39 18.01.2021

      IMHO předpokládají nekomprimované video - ale pořád je tu otázka snímkové frekvence, nepsaný standard je sice 24fps, ale také mohou myslet 60fps... kdo ví.

      Ale jinak naprostej ...
      Zobrazit celý příspěvek

      IMHO předpokládají nekomprimované video - ale pořád je tu otázka snímkové frekvence, nepsaný standard je sice 24fps, ale také mohou myslet 60fps... kdo ví.

      Ale jinak naprostej souhlas.
      Skrýt celý příspěvek

    • kosa2668
      14:36 19.01.2021

      Pretože to dobre znie civilovi

      Pretože to dobre znie civilovi

  • flanker.jirka
    11:35 18.01.2021

    Tak nějak bych čekal od 6. generace něco více než jen vylepšený AESA radar v nosu letadla. Co třeba kvantovy radar? A co třeba zabrat větší prostor okolo sebe, než jen před ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak nějak bych čekal od 6. generace něco více než jen vylepšený AESA radar v nosu letadla. Co třeba kvantovy radar? A co třeba zabrat větší prostor okolo sebe, než jen před sebou?
    Chystají už alespoň pripravu pro laserové zbraně?
    Virtuální realita umožní pekne veci, ale opravdu tam nebude klasická záloha? Na tom obrázku s rozšířenou realitou už chybí pouze vyskakovaci okno s reklamou :-)
    Skrýt celý příspěvek

    • Arccos
      12:52 18.01.2021

      Nevěřím, že kdokoliv na světě má kvantový radar aaspoň v takovém stadiu, aby se dalo vůbec uvažovat o jeho nasazení. A nejde stavět letadlo kolem komponenty, která ani výhledově ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nevěřím, že kdokoliv na světě má kvantový radar aaspoň v takovém stadiu, aby se dalo vůbec uvažovat o jeho nasazení. A nejde stavět letadlo kolem komponenty, která ani výhledově nemusí být dostupná. A na druhou stranu, radar je sice zásadní částí, ale zároveň se dá poměrně snadno v průběhu života letadla modernizovat nebo kompletně nahradit novějším typem.
      Skrýt celý příspěvek

      • Sunet
        22:49 18.01.2021

        Kvantové radary vyvíjejí Číňané, Američané a, kdo by to řekl Rakušané, respektive jsou v jejich vývoji nejdál. Každopádně z podstaty fungování kvantového radaru bude tento radar ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Kvantové radary vyvíjejí Číňané, Američané a, kdo by to řekl Rakušané, respektive jsou v jejich vývoji nejdál. Každopádně z podstaty fungování kvantového radaru bude tento radar potřebovat menší výkon, půjde hůře rušit (podle dosavadních výsledků je nutné použít asi sedmkrát větší výkon než při rušení klasického radaru), bude obtížněji detekovatelný a poskytne přesnější tvarovou informaci o objektu. No a to již určitě stojí za trochu námahy.
        Skrýt celý příspěvek

        • Arccos
          00:13 19.01.2021

          Ti Rakušané byli dost zmiňovaní, málem jako by už radar měli na stole. Ve skutečnosti šlo jen o laboratorní ověření principu, na pár metrů a s několika fotony. Přitom za tyto ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ti Rakušané byli dost zmiňovaní, málem jako by už radar měli na stole. Ve skutečnosti šlo jen o laboratorní ověření principu, na pár metrů a s několika fotony. Přitom za tyto senzace můžou média, nikoliv Rakušané, ti o všem otevřeně publikovali:
          https://advances.sciencemag.or...
          Určitě se nedá pochybovat, že vojenské laboratoře v USA nebo Číně se úspěchy nijak chlubit nebudou a jsou dost možná dál. I tak je ale k nějakému prototypu funkčního radaru daleko. A tím míň leteckého radaru, u kterého se musí všechno zmenšit z velikosti laboratoře na velikost ledničky.
          Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      13:30 18.01.2021

      "Výzvou není postavit „nejlepší“ letadlo z takticko-technických hledisek. Výzvou je rychlá, levná, kvalitní a udržitelná výroba a servis. Klíčovým požadavkem je také snadná a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      "Výzvou není postavit „nejlepší“ letadlo z takticko-technických hledisek. Výzvou je rychlá, levná, kvalitní a udržitelná výroba a servis. Klíčovým požadavkem je také snadná a rychlá modernizovatelnost softwaru i hardwaru letadla tak, aby udržovalo krok s protivníky"

      Tohle jsou teď klíčové otázky pro 6. generaci strojů.
      Skrýt celý příspěvek

    • logik
      13:41 18.01.2021

      1) Na radaru dnes stojí a padá letadlo.
      2) Vzhledem k tomu, že Evropa teď nemá žádné 5. gen éro, tak 5. gen éro s kvalitním radarem je (narozdíl od Tvejch vzdušnejch zámků) ještě ...
      Zobrazit celý příspěvek

      1) Na radaru dnes stojí a padá letadlo.
      2) Vzhledem k tomu, že Evropa teď nemá žádné 5. gen éro, tak 5. gen éro s kvalitním radarem je (narozdíl od Tvejch vzdušnejch zámků) ještě racionální cíl. Nenech se zmást tím, že tomu dávaj nálepku 6. gen, to je jen marketing....
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        18:15 18.01.2021

        ad1) na radaru nebo na stealth charakteristikách?
        ad2) photonické přístroje nejsou vzdušné zámky, pokud se budu dívat střízlivě na to kdy má to letadlo jít do služby, tak už by se ...
        Zobrazit celý příspěvek

        ad1) na radaru nebo na stealth charakteristikách?
        ad2) photonické přístroje nejsou vzdušné zámky, pokud se budu dívat střízlivě na to kdy má to letadlo jít do služby, tak už by se s tím mělo počítat. To samé lasery, amíci by rádi lasery na taktickém letadle v roce 2025.
        https://breakingdefense.com/20...
        Marketing je to od 4. generace, což dokazují neustálé nové povedené verze a upgrade těchto letadel, včetně snížení RCS a instalace nové elektroniky.
        Skrýt celý příspěvek

        • logik
          18:30 18.01.2021

          ad1) Obé je důležité. Ale stealth buď umíš, nebo neumíš. Jednou navrhneš drak a je to. Avionika a především radar (ale i jiná čidla) je to, kde jde posouvat možnosti a bojovou ...
          Zobrazit celý příspěvek

          ad1) Obé je důležité. Ale stealth buď umíš, nebo neumíš. Jednou navrhneš drak a je to. Avionika a především radar (ale i jiná čidla) je to, kde jde posouvat možnosti a bojovou hodnotu letadla dál.

          ad2) Ohledně kvantového radaru bych byl skeptický. Papír snese všechno. Laser by byl hezký, a ten možná i trochu reálnej je, ale v tomto směru jsou prostě amíci napřed. A na druhou stranu, zástavba takového laseru není nic, co by nebylo možné udělat i na hotovém letadle.
          V každém případě: Evropa nemá ani náhodou šanci honit tolik zajíců najednou. Pokud udělá éro, které bude převyšovat F-35, tak to bude úspěch, ještě kdyby měla čekat na vývoj takovýchto experimetntálních zbraní.

          Vylepšování 4. gen není žádný marketing, ta letadla se opravdu modernizacema dostávaj o "třídu výš". Co IMHO jediné z toho je marketing jsou ty různé označení typu 4++++++++ gen.
          Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          07:19 19.01.2021

          ad2)
          Pokrok jde kupředu to ano, ale ony tyto zbraně nejsou zrovna levné, navíc jsou neodzkoušené v boji a jejich efektivita je tudíž minimálně diskutabilní. Navíc potenciální ...
          Zobrazit celý příspěvek

          ad2)
          Pokrok jde kupředu to ano, ale ony tyto zbraně nejsou zrovna levné, navíc jsou neodzkoušené v boji a jejich efektivita je tudíž minimálně diskutabilní. Navíc potenciální nepřítel zatím nedisponuje technologií, která by nějakým způsobem tu západní převyšovala. Proto se momentálně neuvažuje o masivnějším zaváděním této technologie do armád. Bude se to zavádět pomalu a postupně vylepšovat.
          Teď se spíše jde cestou maximálního zefektivnění toho co je. Výroba, vývoj, zavádění do výzbroje, modernizace, údržba, přenos dat, Al, ty různé vývoje virtuálních členů osádek, spojení atd. atd.
          Až se tohle dotlačí k použitelnému a přijatelnému stavu, tak pak integrace pokročilejších technologií, ale drahých technologií (kvantové radary, a podobně) bude daleko efektivní.
          Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    11:11 18.01.2021

    Doufejme, že ten obrázek virtuálního kokpitu je jenom takové promo pro novináře. Spousta naprosto nesmyslných a zbytečných grafů a obrázků. A uprostřed na tom panýlku už chybí ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Doufejme, že ten obrázek virtuálního kokpitu je jenom takové promo pro novináře. Spousta naprosto nesmyslných a zbytečných grafů a obrázků. A uprostřed na tom panýlku už chybí jenom ikonka facebooku a instagramu.
    Tempest samotný je vyjímečně hnusné letadlo, idkyž v tomto případě je to na osobním vkusu.
    Skrýt celý příspěvek

    • mikojan29
      18:45 18.01.2021

      Posledné pekné lietadlo z UK bol Spitfire.
      Uvidíme, kam nás privedie budúcnosť a informačné technológie. Letecký priemysel je priekopníkom v zavádzaní týchto poznatkov do reálu a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Posledné pekné lietadlo z UK bol Spitfire.
      Uvidíme, kam nás privedie budúcnosť a informačné technológie. Letecký priemysel je priekopníkom v zavádzaní týchto poznatkov do reálu a stíhačky sú jeho lastovičky.
      Skrýt celý příspěvek

      • Tommy
        23:36 18.01.2021

        Mě se Vucan moc líbil... Nebo Buccaneer super stroj.

        Mě se Vucan moc líbil... Nebo Buccaneer super stroj.

        • mikojan29
          12:48 19.01.2021

          Na Vulcan som zabudol, to bol tiež nádherný stroj.

          Na Vulcan som zabudol, to bol tiež nádherný stroj.

      • Laci
        14:43 24.01.2021

        Na tom posledním pěkným letadlu něco je :D
        Napadá mě snad jenom Harrier - to je skvost - jinak to je ale paráda, stovnatelná s britskou kuchyní XD

        Na tom posledním pěkným letadlu něco je :D
        Napadá mě snad jenom Harrier - to je skvost - jinak to je ale paráda, stovnatelná s britskou kuchyní XD

  • faraonamumu
    09:54 18.01.2021

    Snad se do vývoje zapojí i Aero

    Snad se do vývoje zapojí i Aero

    • Miroslav
      10:17 18.01.2021

      Aero ak sa zapojí tak maximálne ako subdodávka, a to teda nepredpokladám, že by tento projekt došiel až do štádia výroby. Toto bude tak maximálne nejaký prapredok z ktorého vzídu ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Aero ak sa zapojí tak maximálne ako subdodávka, a to teda nepredpokladám, že by tento projekt došiel až do štádia výroby. Toto bude tak maximálne nejaký prapredok z ktorého vzídu nejaké poznatky pre budúci vývoj.
      Skrýt celý příspěvek

      • Horny
        10:32 18.01.2021

        Mě spíš zaráží informace, že vývoj se má rozběhnout v roce 2025 a o pouhých deset let později má RAF převzít první letadla. To je buď nějaká chyba v překladu, nebo nehorázný ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Mě spíš zaráží informace, že vývoj se má rozběhnout v roce 2025 a o pouhých deset let později má RAF převzít první letadla. To je buď nějaká chyba v překladu, nebo nehorázný reklamní žvást.
        Ale klidně se nechám poučit - opravdu je možné zkonstruovat moderní stíhačku od nuly do stavu IOC během pouhé dekády? Řekl bych, že dosavadní praxe ukazuje, že je nutný průměrně dvojnásobek této doby.
        Taky bude zajímavé sledovat, jestli ona slavná evropská stíhačka 6. generace bude alespoň o trochu lepší než F-35.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          11:10 18.01.2021

          Áno, je to reklamný žvást. Európske letectvá v podstate teraz zavádzajú F-35 a o 15 rokov by sa mali opäť meniť za toto? Nereálne... Vývoj za 10 rokov, to by som aj veril. že to ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Áno, je to reklamný žvást. Európske letectvá v podstate teraz zavádzajú F-35 a o 15 rokov by sa mali opäť meniť za toto? Nereálne... Vývoj za 10 rokov, to by som aj veril. že to budú mať komu predať, to teda neverím. T
          Skrýt celý příspěvek

        • Jan Grohmann
          11:47 18.01.2021

          Tak to píšou, ale je otázka, co tím přesně myslí "plný vývoj se má rozběhnout od roku 2025". Jednotlivé technologie se vyvíjí již nyní, možná tedy myslí vývoj kompletního letadla, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak to píšou, ale je otázka, co tím přesně myslí "plný vývoj se má rozběhnout od roku 2025". Jednotlivé technologie se vyvíjí již nyní, možná tedy myslí vývoj kompletního letadla, kdy se dají všechny již předvyvinuté technologie dohromady.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:17 18.01.2021

            Do roku 2025 se může stát spousta věcí :-D stačí si vzpomenout na Eurofighter/Rafale, ...mohou se rozhádat kdo co tam chce a od jakého výrobce a bude vymalováno

            Do roku 2025 se může stát spousta věcí :-D stačí si vzpomenout na Eurofighter/Rafale, ...mohou se rozhádat kdo co tam chce a od jakého výrobce a bude vymalováno

        • Jirosi
          16:27 18.01.2021

          Novou stíhačku můžete mít i "zítra", v tom problém není. Otázka je, jak moc se bude lišit od té co máte.

          Novou stíhačku můžete mít i "zítra", v tom problém není. Otázka je, jak moc se bude lišit od té co máte.