RACER: Evropský supervrtulník pro boj v megaměstech

-
5. 3. 2019
-
30 komentářů
-
Jan Grohmann
Evropský Airbus oficiálně potvrdil účast v programu rychlého průzkumně-bojového vrtulníku FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Nové vrtulníky v americké armádě nahradí vyřazené stroje OH-58D Kiowa Warrior. Airbus nabízí militarizovaný vrtulník RACER (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft) založený na technologickém demonstrátoru X3.
Po vyřazení (2017) vrtulníků Kiowa Warrior letecký ozbrojený průzkum v americké armádě zajišťují bitevní vrtulníky AH-64E Guardian a drony MQ-1C Gray Eagle. Bitevní vrtulníky Guardian jsou však provozně náročné, drahé, velké a těžkopádné stroje.
Americká armáda pro ozbrojený letecký průzkum požaduje malý a hbitý vrtulník. Není divu, kolbištěm vrtulníků FARA se mají stát „kaňony ulic“ megaměst budoucnosti. Vrtulník musí navíc působit v prostředí s pokročilou nepřátelskou protivzdušnou obranou (PVO). Z toho důvodu armáda požaduje nejen velkou rychlost letu, ale i rychlý let v nízké letové hladině. Pro boj s PVO vrtulníky FARA získají rovněž pokročilé obranné, útočné i průzkumné prostředky radioelektronické boje
V těchto náročných podmínkách a situacích pilotům pomohou systémy s umělou inteligencí. Vrtulník FARA navíc musí plnit jednoduché mise v bezpilotním režimu.
Americká armáda v roce 2020 vybere dvě firmy, které postaví prototypy vrtulníků nebo konvertoplánů FARA. První lety prototypů se očekávají na konci roku 2022. V roce 2024 se rozhodne o případné sériové výrobě až 500 strojů FARA.
Vrtulník X3
Armáda pro program FARA požaduje stroje s kolmým startem a přistáním (VTOL) s minimální cestovní rychlostí 370 km/h. Jde tedy o rychlost ležící již za fyzikálními možnostmi vrtulníků klasické konstrukce. V současné době existují dva vrtulníky a jeden konvertoplán, které jsou schopné tyto požadavky plnit.
Prvním je vrtulník Sikorsky S-97 Raider s koaxiálními rotory a zadní tlačnou vrtulí. Větší verze Sikorsky SB>1 Defiant, určená pro program JMR-TD / FVL (Joint Multi-Role Technology Demonstrator / Future Vertical Lift), prozatím podstoupila pozemní zkoušky motorů.
Již rok a půl léta konvertoplán Bell V-280 Valor, který soutěží proti SB>1 Defiant v programu JMR-TD / FVL. Firma Bell však svou nabídku zmenšené verze V-280 pro program FARA zatím veřejně nepředstavila. Třetí známou nabídkou v programu FARA je zatím neviděný návrh amerických firem AVX a L3.
Schéma vrtulníku RACER; větší foto / Airbus
Evropu v programu FARA zastupuje firma Airbus, která nabízí vrtulník založený na demonstrátoru X3, resp. na odvozené verzi RACER.
„Díváme se na demonstrační program FARA skrze technologii, kterou jsme vyvinuli na základě vysokorychlostních platforem, speciálně na základě X3,“ uvedl 18. února Bruno Even, generální ředitel Airbusu. „Tuto kompetenci, tuto technologii [X3], kterou jsme vyvinuli ... chceme samozřejmě využít, abychom navrhli konkurenční řešení pro první demonstrační fázi programu pro americké ministerstvo obrany.“
X3 vychází z vrtulníku AS365 Dauphin a poprvé vzlétl v roce 2010. Unikátním rysem X3 jsou dvě postranní tažné vrtule. Obě vrtule, stejně jako hlavní rotor, jsou přes převodovky a transmise poháněny dvojicí turbohřídelových motorů Rolls-Royce Turbomeca RTM322 o výkonu 2×1693 kW.
RACER je součástí evropské iniciativy průlomových leteckých technologií Clean Sky 2
V květnu 2012 vrtulník X3 vyvinul rychlost 430 km/h a udržel ji po dobu několika minut. V červnu 2013 vrtulník překonal rychlostní rekord hodnotou 472 km/h. Co se týče vrtulníků klasické konstrukce, tedy bez pomocných tlačných/tažných vrtulí nebo proudových motorů, tak rekord stále drží Westland Lynx, který v roce 1986 dosáhl rychlosti téměř 401 km/h. Maximální rychlost vrtulníku Kiowa Warrior je přitom pouze 222 km/h (cestovní 188 km/h).
Ještě letos Airbus dokončí stavbu prvního prototypu RACER, následně začnou letecké testy. RACER využívá stejný koncept jako X3, ale má zdvojené boční nosná křídla a tlačné vrtule. Designově RACER zřejmě vychází z nejnovějšího vrtulníku Airbus H160.
RACER získá dvojici turbohřídelových motorů Safran Aneto-1X o výkonu 2×1900 kW. Vrtulník dosáhne cestovní rychlosti až 400 km/h a na jeden kilometr letu spotřebuje o 15 % méně paliva, než klasický vrtulník. RACER je sice civilní stroj, ale podle firmy Airbus se stane také výchozí platformou pro program FARA.
„Můžete si také představit vojenskou cestu pro tuto technologii [RACER],“ řekl Scott Tumpak, šéf vojenských programů firmy Airbus pro Severní Ameriku. „Nyní jsme v soutěžní fázi, takže nechceme zajít příliš daleko do detailů, pokud jde o konkrétní nabídku.“
Zdroj: The Drive
Související články
FARA: Nové průzkumné vrtulníky pro americkou armádu
Americká armáda (US Army) hledá v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) ...
-
27.06.2018
-
20 komentářů
-
Jan Grohmann
Vysokorychlostní bitevní vrtulník Apache s tlačnou vrtulí
Americká armáda (US Army) v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) hledá ...
-
31.10.2018
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Revoluční vrtulník SB>1 Defiant se poprvé ukázal veřejnosti
Firmy Sikorsky (součást Lockheed Martin) a Boeing poprvé veřejnosti ukázaly fotografie nejnovějšího ...
-
27.12.2018
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
Rekord letounu Bell: V-280 Valor dosáhl pravé vzdušné rychlosti 518 km
Na základě celoročního testování a více než 85 letových hodin dosáhl letoun Bell V-280 Valor tento ...
-
28.01.2019
-
19 komentářů
-
Tisková zpráva
Komentáře
Chcu nahradit Kiowy pre boj v meste medzi budovami a potom si daju do poziadaviek rychlost, ktora sa da dosiahnut len s taznymi vtrulami po bokoch, ktore samozrejme budu velmi ...Zobrazit celý příspěvek
Chcu nahradit Kiowy pre boj v meste medzi budovami a potom si daju do poziadaviek rychlost, ktora sa da dosiahnut len s taznymi vtrulami po bokoch, ktore samozrejme budu velmi obemdzujucim faktorom.
Ja tomu vobec nerozumiem.Skrýt celý příspěvek1. Když něco funguje, nastupují regulace 2. Když něco nefunguje, nastupují dotace 3. Když něco funguje bez úřadů, nastupují zákazy Tolik k logice. Airbus představuje ...Zobrazit celý příspěvek
1. Když něco funguje, nastupují regulace
2. Když něco nefunguje, nastupují dotace
3. Když něco funguje bez úřadů, nastupují zákazy
Tolik k logice.
Airbus představuje technologický demonstrátor - koncepci velmi rychlého stroje, vhodného pro rychlé přesuny a schopného manévrovat mezi budovami. Jinými slovy, snaží se vyvinout pokročilou komunikační, pozorovací a velitelskou platformu, která bude schopna manévrovat krytá budovami.
Nevím co si přesně představujete pod "bojem mezi budovami", protože stroje této obsahují mnohem více pohyblivých částí = lopatek, velmi náchylných na palbu z ručních zbraní. Samozřejmě, že lopatky rotoru bojových vrtulníků něco vydrží, ale nevydrží všechno. V tomto případě se jedná o možnost manévrovat a tím se krýt a proplétat se mezi budovami aniž by PVO byla schopná reagovat. Určitě nezaletí mezi vysoké budovy (dramaticky se sníží rychlost), aby zamávala slimáků, protože k vyřazení by stačilo několik AK-47.Skrýt celý příspěvek
Mám takovou laickou otázku co je špatného na quadrokoptéře pro tento účel (kromě toho že to nikdo nevyvíjí) a proč se nikdo nepokouší tuto variantu použít? Oproti tomuhle (jak ...Zobrazit celý příspěvek
Mám takovou laickou otázku co je špatného na quadrokoptéře pro tento účel (kromě toho že to nikdo nevyvíjí) a proč se nikdo nepokouší tuto variantu použít? Oproti tomuhle (jak napsal RiMr71) mixéru mi přijde jako lepší koncept.Skrýt celý příspěvek
mal by si tam podobny problem dosiahnut pozadovanu rychlost ako pri klasickom vrtulniku. Limitom je maximalna rychlost akou sa ti moze pohybovat koncovy bod vrtule (dopredna ...Zobrazit celý příspěvek
mal by si tam podobny problem dosiahnut pozadovanu rychlost ako pri klasickom vrtulniku. Limitom je maximalna rychlost akou sa ti moze pohybovat koncovy bod vrtule (dopredna rychlost vrtulnika + rychlost otacania) kde je hranica tusim rychlost zvuku.
za druhe, v com by mala byt quadrokoptera vyhodnejsia?Skrýt celý příspěvekNo quadrokoptera je podle mně obratnější a dokáže manévry které vrtulník ne a 4 vrtule pro stejný vztlak a dopřednou rychlost mohou mít menší průměr než jeden rotor pro vztlak a ...Zobrazit celý příspěvek
No quadrokoptera je podle mně obratnější a dokáže manévry které vrtulník ne a 4 vrtule pro stejný vztlak a dopřednou rychlost mohou mít menší průměr než jeden rotor pro vztlak a dvě dopředné vrtule které jsou dál od trupu aby šlo provádět třeba slanění nebo střelbu střelců z bočních dveří. Takže by stroj podle mě měl být užší, což při operacích ve městě mezi budovami může být výhoda. Omlouvám se pokud plácám nesmysly není to má doména.Skrýt celý příspěvek
Ano, jak si napsak 4-koptera je manevrovatelnejsi a o neco min hlucna, nez tohle reseno, ale v cem by to hlavne ztracelo by byla rychlost (dopredneho) letu a spotreba paliva. U ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, jak si napsak 4-koptera je manevrovatelnejsi a o neco min hlucna, nez tohle reseno, ale v cem by to hlavne ztracelo by byla rychlost (dopredneho) letu a spotreba paliva.
U dronu z baterek je ti jedno jessli si s nim po pokoji litas 10 nebo 15 minut.
U vrtulniku kdybys u nej za rok propalil o 3 mil ecek na palivo navic, uz by te to zajimalo :).Skrýt celý příspěvek
By me zajimalo, v cem sou 2 tlacne vrtule lepsi nez 1.
By me zajimalo, v cem sou 2 tlacne vrtule lepsi nez 1.
jednou tlacnou vrtulou by sa ten vrtulnik asi nedal stabilizovat. defiant ma koaxialne hlavne rotory, tento ma len jeden hlavny rotor.
jednou tlacnou vrtulou by sa ten vrtulnik asi nedal stabilizovat. defiant ma koaxialne hlavne rotory, tento ma len jeden hlavny rotor.
Kroutak :)))) Vidis, tohle sem si neuvedomil, ze tenhle "zavodak" a jedoduchou nosnou vrtuli a ne koaxialni :). Byt by mohly pouzit komcinaci dmychadla+ tlacne vrule, byt by ...Zobrazit celý příspěvek
Kroutak :))))
Vidis, tohle sem si neuvedomil, ze tenhle "zavodak" a jedoduchou nosnou vrtuli a ne koaxialni :).
Byt by mohly pouzit komcinaci dmychadla+ tlacne vrule, byt by nejspis bylo daleko rozumejsi mit koaxialni hlavni rotor.Skrýt celý příspěvek
Kde není poptávka není nabídka. Airbus+Leonardo mají 75 % světového nevojenského trhu nad 5 míst. Pokud evropské vlády objednají... Airbus to taky vyrobí.
Kde není poptávka není nabídka. Airbus+Leonardo mají 75 % světového nevojenského trhu nad 5 míst. Pokud evropské vlády objednají... Airbus to taky vyrobí.
@ RiMr
Gusta Westlandů dělá AW609, který také létá přes pětset...@ RiMr
Gusta Westlandů dělá AW609, který také létá přes pětset...No to jó, ale to je koncept V-22, ne vrtulník s hlavním rotorem, doplněný o přídavný horizontální pohon jako je ten v článku, nebo ty emerické koncepty.
No to jó, ale to je koncept V-22, ne vrtulník s hlavním rotorem, doplněný o přídavný horizontální pohon jako je ten v článku, nebo ty emerické koncepty.
Však pak máš zmiňovaný Eurocopter X³(postavený na AS365) , takže ani RACER není pro Evropu něco naprosto nového. Jen se říká, že tlačný systém je bezpečnější, než ten tažný na ...Zobrazit celý příspěvek
Však pak máš zmiňovaný Eurocopter X³(postavený na AS365) , takže ani RACER není pro Evropu něco naprosto nového. Jen se říká, že tlačný systém je bezpečnější, než ten tažný na X³/H³.
Evropský X³ porazil roku 2013 v rychlosti neofiko rekord amerického X2 z roku 2010....takže 3 roky zpoždění, pokud to tak jde vůbec nazvat.
Jinak AW609 vypadá zvenku úplně jak náš Turbolet, to by chtělo od Italů jen vzít nějaký "set" :) Turbolet byl vídán i s UB32 nebo 16 (myslím).Skrýt celý příspěvekAle jinak je fakt, že na vytůněný Bell 222 z poloviny osumdesátek nic nemá:
https://www.youtube.com/watch?...Ale jinak je fakt, že na vytůněný Bell 222 z poloviny osumdesátek nic nemá:
https://www.youtube.com/watch?...
...americké koncepty jsou evidentně podstatně dál, V-280 už překročil 500 kmh. Navíc americké zkušenosti vytěžené nejen z bolestného vývoje V-22 hrají nemalou roli. Když se ...Zobrazit celý příspěvek
...americké koncepty jsou evidentně podstatně dál, V-280 už překročil 500 kmh. Navíc americké zkušenosti vytěžené nejen z bolestného vývoje V-22 hrají nemalou roli.
Když se dívám na ten Airbus mixér, nemůžu si pomoct, ale já prostě vidím další militarizovanou voňavku, revoluce vypadá jinak...
Ale třeba se mýlím a zeleno-socialistické řešení německo-francouzských soudruhů je lepší, čas ukáže.Skrýt celý příspěvekPresne. Ak chce europa aby si domace armady kupovali domace vrtulniky, tak kurnik postavte plnokrvne vojenske vrtulniky. A ked bude trh chciet, vyrobte z nich aj civilne verzie. ...Zobrazit celý příspěvek
Presne.
Ak chce europa aby si domace armady kupovali domace vrtulniky, tak kurnik postavte plnokrvne vojenske vrtulniky.
A ked bude trh chciet, vyrobte z nich aj civilne verzie. Ale ist na to naopak......Skrýt celý příspěvekV-280 nie je čistokrvný vrtuľník. Nazval by som to hybridom. Mne osobne sa ten dizajn páči. Osobne nie som zástanca revolučných modelov ktoré vo výsledku majú množstvo ...Zobrazit celý příspěvek
V-280 nie je čistokrvný vrtuľník. Nazval by som to hybridom.
Mne osobne sa ten dizajn páči. Osobne nie som zástanca revolučných modelov ktoré vo výsledku majú množstvo nedostatkov za neúmerne vysokú cenu. To roztočí špirálu neefektívnosti keď vysoká cena odrádza zákazníkov tak, že výsledná cena neklesá ale naopak, ešte stúpa. V Európe sme takých projektov boli svedkami. Stačí spomenúť A-400. Európa už dávno zaostáva v oblasti vývoja vrtuľníkov a to si dovolím povedať, že aj za Ruskom.
Navyše, v Európe nie je bežné nakupovať čistokrvné bojové vrtuľníky. Viaceré letectvá (aj tie silnejšie) také stroje ani vôbec nemajú. Napríklad francúzske letectvo vôbec útočné vrtuľníky vôbec nemá. Len viacúčelové a prepravné. Prečo by teda teraz mali nakupovať také stroje?
Z hľadiska ekonomickej efektívnosti je spojenie vývoja odvodeného stroja z civilnej verzii optimálne riešenieSkrýt celý příspěvekSamozřejmě se pletete, protože k vyvrácení se stačí podívat na organizační struktury a musí Vám být jasné, že francouzská armáda disponuje stroji Eurocopter Tiger např.: 4e ...Zobrazit celý příspěvek
Samozřejmě se pletete, protože k vyvrácení se stačí podívat na organizační struktury a musí Vám být jasné, že francouzská armáda disponuje stroji Eurocopter Tiger např.: 4e Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciale. V podstatě každá trochu rozumná armáda disponuje minimálně letkou útočných vrtulníků. A to i v Evropě. Můžete na transportní stroj navěsit co chcete, ale nikdy z toho nebude bojový stroj určený k přímé podpoře pozemních sil, včetně palebné podpory. To vzdejte rovnou, polovičatá řešení jsou výhradně o žvanění, protože na skutečném bojišti bude výzbrojí naládovaný transportní vrtulník maximálně cvičným terčem.Skrýt celý příspěvek
Balm: Vychádzam z dostupných údajov na Wikipédii. Môžem sa mýliť. Tam takéto vrtuľníky nie sú. https://cs.m.wikipedia.org/wik... Ja netvrdím, že z viacúčelového ...Zobrazit celý příspěvek
Balm: Vychádzam z dostupných údajov na Wikipédii. Môžem sa mýliť. Tam takéto vrtuľníky nie sú. https://cs.m.wikipedia.org/wik...
Ja netvrdím, že z viacúčelového vrtuľníka sa dajú urobiť čistokrvné bojové stroje. V podstate aj Rusi tento koncept opúšťajú. Mi-28 ako náhrada Mi-24 už nemá nákladný priestor pre výsadok. Možno sa mýlim ale odôvodnili to tým, že hybrid bojového stroja s prepravným už nespĺňa požiadavky na moderný bojový stroj. V každom prípade si však nemyslím, že čistokrvný bojový stroj bude v Európe úspešný do takej miery, že bude vyrábaný vo väčšom množstve. Samozrejme, nehovorím o ovešaní molocha typu Mi-8/17 zbraňami ako náhrady bojového vrtuľníka. To samozrejme nedáva zmysel ale viem si predstaviť AW 109 resp. 139 ako základ pre stroj ktorý by vedel plniť také úlohy. Je to len môj názor, netvrdím, že správny
Alexa: Som zástancom postupnej evolúcie a vylepšovanie zavedených riešení. Ľutujem, že zamrzol projekt Euromil. To mohol byť naozaj dobrý stroj. Povedzme si úprimne, že vrtuľník nie je škodovka ktorá každych pár rokov príde s novým modelom. Myslím však, že stále dokážu vyrobiť konkurencieschopný stroj pre rôzne účely. Aj keď nepopieram, že stále ťažia z dôb ZSSR.Skrýt celý příspěvek...srovnávat hybrida Mi-24 s domnělým "hybridem" V-280 a tím je strčit coby neúspěšné "hybridy" do jednoho pytle je hodně velký oslí můstek, to je přímo oslí most SNP... :)
...srovnávat hybrida Mi-24 s domnělým "hybridem" V-280 a tím je strčit coby neúspěšné "hybridy" do jednoho pytle je hodně velký oslí můstek, to je přímo oslí most SNP... :)
Sú uvádzané v rámci výzbroje pozemných síl: https://en.wikipedia.org/wiki/... Alebo ešte jednoduchšie je pozrieť sa na wikistránku samotného stroja: ...Zobrazit celý příspěvek
Sú uvádzané v rámci výzbroje pozemných síl: https://en.wikipedia.org/wiki/...
Alebo ešte jednoduchšie je pozrieť sa na wikistránku samotného stroja: https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvekKazdy Mi-28 ma nakladny priestor dole pod kabinou a vzadu. Je tam miesto pre dve lozka ranenych, alebo pre cca. 6 sediacich vojakov - cas ...Zobrazit celý příspěvek
Kazdy Mi-28 ma nakladny priestor dole pod kabinou a vzadu. Je tam miesto pre dve lozka ranenych, alebo pre cca. 6 sediacich vojakov - cas 23:07
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekVozik - nijako, raneni - ak dokazu byt naladovani na palubu bojoveho vrtulnika Mi-28 maju dve miesta na lezanie na podlahe, sediaci 6 miest. AH-64, alebo hocico ine by tam tych ...Zobrazit celý příspěvek
Vozik - nijako, raneni - ak dokazu byt naladovani na palubu bojoveho vrtulnika Mi-28 maju dve miesta na lezanie na podlahe, sediaci 6 miest.
AH-64, alebo hocico ine by tam tych ranenych, resp. vysadok musel opustit na bojisku.Skrýt celý příspěvek
"na skutečném bojišti bude výzbrojí naládovaný transportní vrtulník maximálně cvičným terčem." Amen. Problém často mají i čistě bojové stroje, natož ověšené aerotaxíky s ...Zobrazit celý příspěvek
"na skutečném bojišti bude výzbrojí naládovaný transportní vrtulník maximálně cvičným terčem."
Amen. Problém často mají i čistě bojové stroje, natož ověšené aerotaxíky s kevlarovými koberečky a stínítky v oknech...Skrýt celý příspěvek
... Európa už dávno zaostáva v oblasti vývoja vrtuľníkov a to si dovolím povedať, že aj za Ruskom. To snáď nie. Aké vrtuľníky Rusi vymysleli po rozpade ZSSR a súčasne ich vo ...Zobrazit celý příspěvek
... Európa už dávno zaostáva v oblasti vývoja vrtuľníkov a to si dovolím povedať, že aj za Ruskom.
To snáď nie. Aké vrtuľníky Rusi vymysleli po rozpade ZSSR a súčasne ich vo veľkom množstve aj zaviedli do výzbroje resp. do civilného sektora? V podstate žiadny. Donekonečna modernizované vrtuľníky ešte z čias ZSSR typu Mi-8, Mi-24 a pod nepovažujem za moderné vrtuľníky. Aj tzv. moderné Mi-28 a Ka-52 už majú svoje roky. Ale za posledných cca 20 rokov Rusi nevymysleli a hlavne nezaviedli do masovej výroby skutočne nový vrtuľník.Skrýt celý příspěveka kolko ich zaviadla protistrana? Eurocopter je rovnaka generacia ako Mi28 a Ka52, ostatne zapadne modely to iste. americky AH64 je dokonca z polovice 70 rokov..
a kolko ich zaviadla protistrana? Eurocopter je rovnaka generacia ako Mi28 a Ka52, ostatne zapadne modely to iste. americky AH64 je dokonca z polovice 70 rokov..
Jenze si zapomel na takove "malickosti" jao streva v-22, defiant, v-280, ted eu s timhle zavodakem... Kde ukazalo rusko alespon koncept cehokoliv co by se tomuhle vzdalene ...Zobrazit celý příspěvek
Jenze si zapomel na takove "malickosti" jao streva v-22, defiant, v-280, ted eu s timhle zavodakem...
Kde ukazalo rusko alespon koncept cehokoliv co by se tomuhle vzdalene priblizilo ?Skrýt celý příspěvekv22 je konvertoplan, nie helikoptera, co sa tyka ruskych konceptov a testovacich prototypov, ak by si otvoril vyhladavac, najdes hned toto: ...Zobrazit celý příspěvek
v22 je konvertoplan, nie helikoptera, co sa tyka ruskych konceptov a testovacich prototypov, ak by si otvoril vyhladavac, najdes hned toto:
https://defence-blog.com/news/...
https://en.m.wikipedia.org/wik...
https://foxtrotalpha.jalopnik.... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...