Excalibur Army poskytla pro IZS provizorní most, tým firmy ho instaloval v náročných podmínkách
- 24. 9. 2024
- 39 komentářů
- Tisková zpráva
Společnost Excalibur Army na žádost IZS zajistila ve spolupráci s HZS a AČR provizorní přemostění řeky Bělá v České vsi na Jesenicku s využitím svých mostních systémů AM 70 EX a AM 50 EX. Most byl instalován ve velmi náročných podmínkách během pátku, soboty a neděle od 20. a 22. září. Díky perfektní spolupráci armádních ženistů a hasičů s pracovníky společnosti Excalibur Army je most od nedělního odpoledne k dispozici pro přesun vozidel i příslušníků IZS, což významně zefektivnilo záchranné práce po povodních. Most není určen pro veřejnost. Na místě bude tak dlouho, dokud potrvá jeho potřeba ze strany IZS.
Pro instalaci mostu byla použita dvě mostová pole, jedno ze systému AM 70 EX a druhé ze systému AM 50 EX. Číslice v názvech systému označují orientační bezpečnou nosnost v tunách podle standardu NATO. Instalaci zajistil mostní automobil AM-70 EX, osmikolové vozidlo na podvozku Tatra Force.
Jiří Talanda, výrobní ředitel Excalibur Army, uvádí: „Prosba ze strany IZS, zda je v silách naší firmy zajistit provizorní přemostění řečiště, k nám dorazila ve čtvrtek 19. září a majitel skupiny CSG, do které naše firma patří, pan Michal Strnad, okamžitě rozhodnul, abychom poskytli IZS vše, co máme k dispozici. Neváhali jsme ani vteřinu a pustili se do přípravy dvou mostních systémů, které máme v našem areálu a které využíváme pro prezentaci zákazníkům. V pátek bylo upřesněno, že místem instalace je Česká ves u Jeseníku, kde byla potřeba IZS k přemostění vodního toku největší.“
Instalace mostu na místě začala v pátek 20. září krátce po 19. hodině ve spolupráci ženistů Armády ČR, příslušníků HZS a týmu společnosti Excalibur Army. Jednalo se o mimořádně složitou lokalitu na hranici technických možností kvůli šířce koryta, rozdílu ve výšce obou břehů řeky, nedostatku místa pro manipulaci a poškození říčního dna, do kterého bylo třeba zapustit podpěry. První mostové pole bylo položeno v pátek po 23. hodině, ale bylo třeba zlepšit stabilitu konstrukce. Po konzultaci s expertem Univerzity obrany na ženijní konstruce, doc. Pavlem Maňasem, se tým na místě rozhodl pro novou instalaci. Proto bylo mostní pole vyzvednuto z řečiště a pokládka proběhla znovu. Most byl předán do užívání IZS v neděli 22.9. ve 13 hodin.
Přemostění řeky Bělá v České vsi na Jesenicku
Jiří Talanda uvádí: „Děkuji za vynikající spolupráci HZS, PČR a AČR. Jejich příslušníci zajišťovali rekognoskaci terénu, uzavírku komunikace, zázemí pro náš tým a samozřejmě pomoc při položení mostu. Děkuji také týmu zaměstnanců Excalibur Army, který na projektu pracoval. Od čtvrtka jsme se nezastavili a přes víkend naspali sotva pár hodin. Výsledek ale stojí za to a dělá nám obrovskou radost.“
Petr Mudra, starosta České vsi, uvádí: „Mám obrovský respekt k práci, kterou tým Excalibur Army spolu s hasiči a vojáky při stavbě mostu odvedl. Most hraje při odstraňování následků povodní v naší obci velkou roli a nejen to: Dnes díky němu mohla technika HZS zasáhnout proti požáru, který vypuknul u jedné z nemovitostí, které se poblíž řeky Bělá nachází.“
Mostní systémy společnosti Excalibur Army jsou jedním z jejich důležitých produktů: Desítky souprav byly dodány zákazníkům v Pákistánu a Vietnamu.
Přemostění řeky
Jak probíhá proces instalace mostu
- Kroky instalace mostu jsou následující:
- Je třeba připravit terén v místě pokládky. Situaci komplikuje, pokud je povrch tvořen betonem, asfaltem či kamennou rovnaninou, což byl případ této instalace.
- Vozidlo nesoucí mostní pole přijede na místo a musí být umístěno do správné polohy vůči oběma břehům. V tomto případě vozidlo muselo zaujmout polohu s přesností na centimetry.
- Dojde k rozvinutí mostu nad překážku (např. vodní řečiště), vysunutí hydraulických podpěr a sklopení mostu do překážky.
- Dojde k ukotvení mostu a jeho uvedení do vodorovné polohy.
- Proběhne zátěžová zkouška mostu se zátěží minimálně 20 tun a jeho opětovné srovnání do vodorovné polohy.
- Přijede vozidlo s druhým mostovým polem. Vozidlo najede na již stojící první mostní pole.
- Druhé mostní pole je sklopeno a ukotveno do prvního mostního pole.
- Most je rozvinut přes překážku.
Most je určen pouze pro složky IZS a nemůže sloužit veřejnosti vzhledem ke specifickým pravidlům jeho používání: Platí omezení rychlosti, brždění a akcelerace při jeho překonávání, jsou nepřípustné prudké změny směru jízdy. Pěší osoby se mohou pohybovat pouze středovou částí mostovky.
Pokládka prvního mostního pole
O Excalibur Army
Společnost byla založena v roce 1995 a zpočátku se zaměřila na obchod s nepotřebným vojenským vybavením včetně výstrojního, proviantního či zdravotnického materiálu. Od roku 2000 rozšířila svoji činnost o prodej náhradních dílů pro vojenskou kolovou a pásovou techniku, prodej zbraní a munice a dalšího vojenského materiálu.
V roce 2005 byla otevřena provozovna v Přelouči (v areálu bývalého VOP Přelouč), kam v následujících dvou letech směřovaly velké investice do oprav a rekonstrukce areálu. Následně se do Přelouče přesunulo i vedení společnosti, část administrativy a byla zprovozněna opravárenská dílna a lakovna.
Společnost se začala zabývat opravami, renovacemi a modernizováním hlavních bitevních tanků, bojových vozidel pěchoty a dělostřeleckých systémů – raketometů a houfnic. Zároveň k nim dodávala i množství náhradních dílů včetně motorů. Postupně navázala strategickou spolupráci s předními zahraničními výrobci v oblasti pozemních obranných systémů a začala nabízet vyspělé obranné systémy vlastního vývoje a výroby.
V roce 2012 si EA pronajala část státního podniku VOP Šternberk a v roce 2013 celý šternberský výrobní podnik, s více jak 60letou tradicí v opravách a výrobě vojenské techniky a náhradních dílů, koupila díky vítězství v soutěži, ve které nabídla nejvyšší cenu.
Dnes nabízí mnoho typů vojenských vozidel, zbraňových systémů a munice, k nimž zabezpečuje kompletní servis včetně modernizace.
V roce 2014 se Excalibur Army stala součástí holdingu Czechoslovak Group. Začátkem roku 2016 se ze společnosti vyčlenily do samostatných firem civilní divize a Excalibur Army se od tohoto roku již plně soustředí na zakázky spojené s vojenskou technikou.
Vizí společnosti je stát se celosvětově úspěšným výrobcem a dodavatelem speciální pozemní techniky pro bezpečnostní i záchranné složky, který nabízí prodej, servis, přestavby a modernizace osvědčených typů techniky, stejně tak jako nové typy techniky, které jsou výsledkem vlastního vývoje.
O skupině CSG
Globální průmyslově-technologická skupina CSG vlastněná českým podnikatelem Michalem Strnadem má klíčové výrobní podniky v České republice, na Slovensku, ve Španělsku, v Itálii, Indii, Velké Británii a USA a své výrobky exportuje do celého světa. CSG soustavně investuje do rozvoje svých společností a zároveň expanduje v hlavních oborech svého podnikání. Součástí skupiny jsou například česká automobilka Tatra Trucks, významný světový výrobce malorážové munice Fiocchi nebo český výrobce radarů Eldis. V podnicích začleněných do skupiny CSG a v propojených firmách pracuje více než 10 000 zaměstnanců. V roce 2023 dosáhly konsolidované tržby skupiny hodnoty 1,73 mld. EUR. Hlavními obory CSG jsou strojírenství, automobilový, železniční, letecký průmysl, obranný průmysl a výroba malorážové munice. S produkty společností CSG se lze díky silné proexportní orientaci setkat na všech kontinentech.
Související články
AM-70 EX – ve Šternberku vzniká nové české mostní vozidlo
Před nedávnem česká armáda představila klíčové modernizační projekty, které mají na nejbližší roky ...
- 24.08.2018
- 104 komentářů
- Redakce AN
Nové české mostní vozidlo AM-70 EX prochází náročnými testy
Mezi hlavními modernizačními projekty pro nejbližší období, které velení armády minulý rok ...
- 09.01.2019
- 46 komentářů
- Redakce AN
PREMIUM Reaktivace americké mostní roty aneb Nač tanky, když nemáme mosty?
Americká armáda (US Army) v Německu reaktivovala 809. multifunkční mostní rotu 809th MRBC (809th ...
- 30.08.2024
- 0 komentářů
- Redakce AN
PREMIUM Stavba provizorních mostů bude podle armády v zatopených oblastech často náročná
Stavba provizorních mostů bude v některých místech často technicky i časově náročná. Míra destrukce ...
- 23.09.2024
- 0 komentářů
- ČTK
Stejně je to ale bída. Při minulých povodních AČR nasadila množství techniky i personálu. Nyní co by se za nehet vešlo. První nefunkčnost se dala pozorovat při požáru v Hřensku. ...Zobrazit celý příspěvek
Stejně je to ale bída. Při minulých povodních AČR nasadila množství techniky i personálu. Nyní co by se za nehet vešlo. První nefunkčnost se dala pozorovat při požáru v Hřensku. Prostě, když se sklady tupě převedou na Ukrajinu a nevezmou se v potaz ani živelné katastrofy, natož bezpečnostní ohrožení, tak si lidi pomáhají mezi sebou a dokonce i firmy. Ale přiznávám, jsem svině a dezolát co tomu vůbec nerozumí.Skrýt celý příspěvek
při minulých povodních byly hlavně nasazovány záchranné útvary AČR, které byly okolo roku 2014 převedeny pod HZS, kde jsou dodnes. Proto jsou prioritně nasazovány HZS, které jsou k ...Zobrazit celý příspěvek
při minulých povodních byly hlavně nasazovány záchranné útvary AČR, které byly okolo roku 2014 převedeny pod HZS, kde jsou dodnes. Proto jsou prioritně nasazovány HZS, které jsou k tomu i cvičeny.
ad Hřensko.. AČR a PČR má a měla hasební prostředky (bambi vaky), dle zadání od HZS.Skrýt celý příspěvekTo ale neomlouvá poddimenzovaný stav. Rakousko dokázalo nasadit víc techniky a lidí, než my a zrovna u ženistů se s nasazením na tyto případy počítá.
To ale neomlouvá poddimenzovaný stav. Rakousko dokázalo nasadit víc techniky a lidí, než my a zrovna u ženistů se s nasazením na tyto případy počítá.
nasadilo se tolik, o kolik IZS a hejtmané požádali.
nasadilo se tolik, o kolik IZS a hejtmané požádali.
A jsou obce, kde žádali a pomoci se nedostalo. Ta mizérie je jasná. ČR darovala na Ukrajinu přes 900 m mostních konstrukcí. Kolik ženijní techniky nedokážu říct. Počet letecké ...Zobrazit celý příspěvek
A jsou obce, kde žádali a pomoci se nedostalo. Ta mizérie je jasná. ČR darovala na Ukrajinu přes 900 m mostních konstrukcí. Kolik ženijní techniky nedokážu říct. Počet letecké techniky možný k nasazení je žalostný. Kdo není zaujatý, ten to vidí. Vim, že tady někteří tráví svůj život, aby hájili vládu mrské lůzy, tak věcná diskuze není možná.Skrýt celý příspěvek
O pomoc nežádají obce, ale IZS a Hejtmané. Neustále tady operuješ s Ukrajinou, aniž by sis uvědomil, že zde existuje nějaký právní rámec, který vznikl dávno před Ukrajinou. Do ...Zobrazit celý příspěvek
O pomoc nežádají obce, ale IZS a Hejtmané.
Neustále tady operuješ s Ukrajinou, aniž by sis uvědomil, že zde existuje nějaký právní rámec, který vznikl dávno před Ukrajinou.
Do povodní bylo zapojeno deset vojenských vrtulníků z toho tři v Polsku. Krom toho do nich byly zapojeny vrtulníky PČR a LZS. Tedy v MS a Olomouckém kraji, kde byly zapotřebí operovalo minimálně 10 vrtulníků provozovaných státem, dále jeden jeřábnický Mi-17, který pomáhal ucpat hráz a vrtulníky dobrovolníků, kteří pomáhali zásobovat malé obce na Jesenicku.Skrýt celý příspěvekAlaskan
Stará provizoria za která už v té době byla nakoupena náhrada. Navíc provizoria nepatří armádě. Ta má staré AM-50 které ovšem nejsou použitelné pro civilisty.Alaskan
Stará provizoria za která už v té době byla nakoupena náhrada. Navíc provizoria nepatří armádě. Ta má staré AM-50 které ovšem nejsou použitelné pro civilisty.Alaskan Dle vyjádření SSHR mají několik kilometrů mostních provizorií. Tolik k tomu nesmyslu o jejich nedostatku, co se šíří po sociálních sítích a s kterým jste se sem přišel ...Zobrazit celý příspěvek
Alaskan
Dle vyjádření SSHR mají několik kilometrů mostních provizorií. Tolik k tomu nesmyslu o jejich nedostatku, co se šíří po sociálních sítích a s kterým jste se sem přišel pochlubit.Skrýt celý příspěvek
Bylo asi by vhodné to doložit nějakým důkazem. Protože fakt nevěřím že nasadili víc lidí a techniky než naše složky IZS. A i kdyby to byla náhodou pravda, tak Rakousko má stále ...Zobrazit celý příspěvek
Bylo asi by vhodné to doložit nějakým důkazem. Protože fakt nevěřím že nasadili víc lidí a techniky než naše složky IZS. A i kdyby to byla náhodou pravda, tak Rakousko má stále základní vojenskou službu. Tedy spoustu jakoby vojáků kteří nemají zrovna nic lepšího na práci.Skrýt celý příspěvek
Píšete blbosti, sorry jako, zjistěte si například, čím vším disponují hasiči z Hlučína, kromě vrtulí mají veškerou dostupnou techniku, včetně vyprošťovacích tanků. ...Zobrazit celý příspěvek
Píšete blbosti, sorry jako, zjistěte si například, čím vším disponují hasiči z Hlučína, kromě vrtulí mají veškerou dostupnou techniku, včetně vyprošťovacích tanků.
https://www.facebook.com/zuhzs... Skrýt celý příspěvekRakousko má jinou armádu, stále založenou na prezenční službě, tak že mají více lidí na práci a mnohem menší genitální štáb než AČR.
Rakousko má jinou armádu, stále založenou na prezenční službě, tak že mají více lidí na práci a mnohem menší genitální štáb než AČR.
Přesně tak, mosty AČR mají stealth vlastnost jako F-35, takže jsou neviditelné.
Přesně tak, mosty AČR mají stealth vlastnost jako F-35, takže jsou neviditelné.
ženisté AČR budou stavět provizorní mosty na Jesenicku
ženisté AČR budou stavět provizorní mosty na Jesenicku
Je třeba zejména zdůraznit že AČR bude stavět mostní provizoria pro civilní použití po dobu minimálně několika měsíců. Ne nouzové přemostění pro přechod mechanizovaných jednotek.
Je třeba zejména zdůraznit že AČR bude stavět mostní provizoria pro civilní použití po dobu minimálně několika měsíců. Ne nouzové přemostění pro přechod mechanizovaných jednotek.
Zarážející je celá složitost operace. Na první pohled se to zdá jednoduché, ale opak je pravdou. A teď si představte, co kdyby na ně útočilo dělostřelectvo a drony? Mělo by se to ...Zobrazit celý příspěvek
Zarážející je celá složitost operace. Na první pohled se to zdá jednoduché, ale opak je pravdou. A teď si představte, co kdyby na ně útočilo dělostřelectvo a drony? Mělo by se to nějak zjednodušit a zrychlit. AČR dokonce nemá ani na toto specialisty, museli pozvat akademika. A smekám klobouk před ženisty na Ukrajině a v Rusku, kterým se pod palbou podařilo mosty zprovoznit...Skrýt celý příspěvek
Vzledem k tomu že to pokládali technici kteří to běžně nedělají a maximálně most rozloží někde na veletrhu to je celkem očekávatelné. Také to že je odborník na mostní konstrukce na ...Zobrazit celý příspěvek
Vzledem k tomu že to pokládali technici kteří to běžně nedělají a maximálně most rozloží někde na veletrhu to je celkem očekávatelné.
Také to že je odborník na mostní konstrukce na UNOB není nic tak šokujícího.Skrýt celý příspěvekSložitost byla dána místem a prostředkem, břehy ani komunikace se nesměly poškodit, stavební stroje musely vybudovat nájezd pro civilní, nikoliv vojenská auta, dno Bělé bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Složitost byla dána místem a prostředkem, břehy ani komunikace se nesměly poškodit, stavební stroje musely vybudovat nájezd pro civilní, nikoliv vojenská auta, dno Bělé bylo vymleté a nestabilní, šířka na hranici proveditelnosti, mostní automobil i mostní jednotky nemají náhradu a je potřeba je po skončení akce zase v pořádku složit a vrátit aby se mohly zase naleštit a ukazovat. To je celé.Skrýt celý příspěvek
Měl jsem zato, že přesně na takové podmínky jsou tyto vojenské mostní soupravy stavěné a že jich AČR má alespoň nějaké minimální množství, aby si nemusela půjčovat předváděcí kusy ...Zobrazit celý příspěvek
Měl jsem zato, že přesně na takové podmínky jsou tyto vojenské mostní soupravy stavěné a že jich AČR má alespoň nějaké minimální množství, aby si nemusela půjčovat předváděcí kusy od dodavatele. A civilní vozidla na nich jezdit nebudou. Asi jsem byl naivní.Skrýt celý příspěvek
Armáda o tyhle mosty hlavně nemá zájem. Takže si ani nic nepučuje.
Armáda o tyhle mosty hlavně nemá zájem. Takže si ani nic nepučuje.
Matus1993
AČR o tenhle typ mostu samozřejmě zájem má, ale ne o AM-50/70EX.
https://www.youtube.com/watch?...Matus1993
AČR o tenhle typ mostu samozřejmě zájem má, ale ne o AM-50/70EX.
https://www.youtube.com/watch?...
1) AČR má AM-50 (týlový most), MT-55A (útočný most) a samozřejmě pontony (PMS) 2) AM-50 (a jeho aktuální deriváty) nejsou "mostová souprava" 3) několik kusů AM-50 mají dokonce i ...Zobrazit celý příspěvek
1) AČR má AM-50 (týlový most), MT-55A (útočný most) a samozřejmě pontony (PMS)
2) AM-50 (a jeho aktuální deriváty) nejsou "mostová souprava"
3) několik kusů AM-50 mají dokonce i hasiči.
Mostové soupravy (máme jich zavedeno několik druhů) je ve správě SSHR a dále je v menším množství drží i některé stavební firmy, které je komerčně používají na stavbách.
Proč někdo rozhodnul, že toto přemostění postaví soukromník (CSG) a ne AČR, netuším.Skrýt celý příspěvek
Je to jednoduché. Udělat násep a postavit most armáda umí. Problém je že i takto provizorně postavený most sloužící pro civilní obyvatelé musí mít pasport. Ten ti běžný voják či ...Zobrazit celý příspěvek
Je to jednoduché. Udělat násep a postavit most armáda umí. Problém je že i takto provizorně postavený most sloužící pro civilní obyvatelé musí mít pasport. Ten ti běžný voják či obsluha mostního kompletu nevydá. Ten vydá právě odborník protože bude autorizovaný projektant. Bez toho to nikdo nepovolí, co si budem, ten most tam bude minimálně půl roku možná rok.Skrýt celý příspěvek
Ale po tonto mostě civilní vozidla jezdit nebudou.
Ale po tonto mostě civilní vozidla jezdit nebudou.
1) na tyhle mosty nemělo útočit dělostřelectvo, neboť se jedná o tzv. týlové mosty. Na rozdíl od mostů útočných, zastoupených tehdy mostovkou na MT-55, v budoucnu snad tedy Leguan. ...Zobrazit celý příspěvek
1) na tyhle mosty nemělo útočit dělostřelectvo, neboť se jedná o tzv. týlové mosty. Na rozdíl od mostů útočných, zastoupených tehdy mostovkou na MT-55, v budoucnu snad tedy Leguan. O dronech neměl v 70. letech nikdo ani potuchy, takže to těžko můžete autorům této koncepce vytýkat
2) Užití tohoto mostu v TOMTO místě je velká nouzovka. Armáda by při svém nasazení přemostění obdobného toku řešit VŮBEC nemusela, její auta by prostě přebrodila, neboť řeka nebude mít po opadnutí víc jak půl metru
3) Tam, kde by to v úvahu přicházelo, mají naše řeky více méně rovné dno, obvykle písek či bahno. Takže podpěry by byly stabilní.
4) na fb je video s velmi kritickým komentářem místního občana na adresu AČR. Bylo by dobré mu nějaké praktické informace zprostředkovat.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...