Excalibur Army – přední výrobce vojenské a speciální techniky v České republice

-
26. 4. 2022
-
48 komentářů
-
Komerční sdělení
Šternberská společnost Excalibur Army (EA) patřící do holdingu Czechoslovak Group (CSG) je českým výrobcem a prodejcem pozemních vojenských a speciálních vozidel, náhradních dílů, zbraní, munice a dalšího vojenského vybavení. Zaměřuje se na vývoj a výrobu moderních vozidel a pozemní techniky určené pro použití v ozbrojených silách, ale i u bezpečnostních nebo záchranářských složek či pro specifické uživatele. Zaměřuje se také na servisní služby pro tuto techniku či repase a modernizace včetně zásadních konstrukčních úprav.
Firma má zákazníky po celém světě, spolupracuje s řadou společností nejen z obranného a bezpečnostního průmyslu a je členem Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. Na mnoha projektech úzce kooperuje i s partnerskými společnostmi z holdingu Czechoslovak Group, například s Tatra Trucks a podnikem Tatra Defence Vehicle, a má úzké vztahy i s renomovanými světovými producenty bezpečnostních technologií.
Excalibur Army vlastní několik výrobních a skladových areálů po celé České republice a je také významným českým zaměstnavatelem. Patří do divize CSG Defence, která sdružuje tradiční i nové podniky působící v Česku a na Slovensku a v dalších evropských zemích (např. Španělsko, Srbsko atd.). Patří mezi ně například již zmiňovaná automobilka Tatra Trucks, výrobce světoznámých těžkých nákladních automobilů, či podnik Tatra Defence Vehicle, výrobce kolové obrněné techniky, ale i slovenské podniky MSM Group a ZVS-Armory nebo Vývoj Martin, zabývající se vývojem a výrobou speciálních vozidel, munice, radiolokační a letištní techniky nebo logistických a podpůrných systémů, nebo španělská firma Fábrica de Municiones de Granada vyrábějící munici velkých ráží pro tanky, dělostřelectvo, minomety atd.
BM-21 MT Striga; větší foto / Excalibur Army
Portfolio společnosti Excalibur Army
K hlavním současným projektům šternberského podniku patří samohybná kolová houfnice DITA ráže 155/45 mm a houfnice DANA M2 stejné kategorie se zbraní ráže 152 mm. Zákazníkům také nabízí moderní střední obrněná vozidla Patriot 4x4 a Patriot II 4x4 na podvozcích Tatra. Do portfolia moderních zbraňových systémů Excalibur Army patří i osvědčené raketomety RM-70 Vampire nebo BM-21 MT Striga, taktéž na podvozcích Tatra. Společnost také nabízí modernizační programy pro bojová vozidla pěchoty BVP-1 a BVP-2 či tanky, pro něž zajišťuje také dodávky náhradních dílů a servis včetně generálních oprav nebo dodávek zmodernizovaných vozidel z vlastních rozsáhlých skladových zásob.
Excalibur Army má rovněž technologické schopnosti a výrobní kapacity pro sériovou výrobu speciálních vozidel a většinu z nich produkuje také v civilních variantách vhodných pro bezpečnostní a záchranné složky. Jde například o mostní automobily AM-50 EX a AM-70 EX, dalším univerzálním vozidlem je vyprošťovací vozidlo TREVA, dále je to dekontaminační speciál DECON nebo hasičský pancéřovaný speciál TRITON, všechny taktéž využívají osvědčené podvozky Tatra.
TREVA; větší foto / Excalibur Army
Moderní bojové systémy západního i východního standardu
Minulý rok na veletrhu IDEX Excalibur Army ve světové premiéře představila důležitou novinku v oblasti samohybných houfnic. Jde o prototyp samohybné kanonové houfnice DITA se zbraní ráže 155 mm s délkou hlavně 45 ráží na podvozku Tatra. Je to první v Česku zkonstruovaný dělostřelecký systém ve standardu NATO, který v portfoliu firmy v sériové podobě doplní osvědčené moderní systémy DANA M2 a M1, které jsou určeny pro munici ráže 152 mm. Šternberská firma tak může nabízet dělostřelecké systémy širokému spektru zákazníků, ať již využívají vojenskou techniku NATO, nebo provozují výzbroj odpovídající tzv. východnímu standardu.
DITA má dostřel až 39 km za použití standardní munice s dnovým generátorem plynů. Vezený palebný průměr činí 40 kusů munice umístěné v dopravnících. Houfnice DITA má modulární konstrukční řešení. To znamená, že věžová nástavba se zbraní i palebným průměrem může být instalována na různé podvozky včetně pásových. Další a velmi významnou novinkou je fakt, že obsluhu houfnice obstarává pouze dvoučlenná osádka. To je možné díky vysokému stupni automatizace ovládání celého zbraňového systému a schopnosti věžové nástavby fungovat v plně autonomním režimu. Osádku tak tvoří jen řidič a velitel, přičemž tato dvojice činnost houfnice řídí přímo z kabiny podvozku. Zaměřování a nastavení zbraně do palebné pozice se děje plně automaticky pomocí elektronického naváděcího systému.
ShKH 155 mm DITA; větší foto / Excalibur Army
Ve Šternberku pracují i na další konstrukci dělostřeleckého systému podle standardů NATO. Firma by už letos měla představit kolovou samohybnou houfnici na povozkou Tatra vybavenou zbraní ráže 155 mm s délkou hlavně 52 ráží. Vlastní nástavba houfnice je opět navržena jako samostatný celek, který bude možné při splnění několika technických podmínek univerzálně integrovat na různé typy kolových podvozků.
Kolová houfnice DANA M2 ráže 152 mm vychází z osvědčeného konceptu dělostřeleckého systému DANA používaného čs. armádou již několik desetiletí. Jde však o moderní zbraňový systém, který původní koncepci posouvá na úroveň splňující současné i budoucí nároky digitalizovaného bojiště. Vylepšení se týkají například odolnosti vozidla, dynamických vlastností, pohonného systému s převodovkou či automatizace a digitalizace procesu střelby. Přesnost a účinnost palby systému DANA M2 zajišťuje moderní balistický počítač a elektronický systém řízení palby, větší dostřel pak umožňuje nově vyvinutá munice.
T-72 Scarab; větší foto / Excalibur Army
Vedle děl se Excalibur Army soustředí i na vývoj a výrobu raketometů. Stěžejními produkty v této oblasti jsou raketomety řady RM-70 Vampire nebo kompaktnější systém BM-21 MT Striga. Raketomety koncepčně vycházejí z typů RM-70 a BM-21 a používají osvědčenou raketovou munici ráže 122 mm, kterou vyrábí řada výrobců v různých částech světa. Raketomety mají moderní elektronické instalace a vybavení včetně systému řízení palby, komunikace a přenosu dat. Mohou vést soustředěné palby na větší prostory obsazené protivníkem a ničit živou sílu i bojovou techniku. Umožňují střelbu jednotlivými ranami nebo salvou, přičemž navedení zbraně i odpalování raket provádí obsluha z kabiny vozidla bez nutnosti opustit vozidlo, případně dokonce pomocí dálkového ovládání. Raketomety disponují svazkem 40 raketnic ráže 122 mm, které jsou nabity už v pochodové konfiguraci raketometu. Typ Vampire má dalších 40 raket umístěných v nabíjecím mechanismu přímo na raketometu, celkový palebný průměr tedy činí 80 raket. RM-70 Vampire i BM-21 MT Striga jsou umístěny na podvozcích Tatra a mohou být opatřeny standardními nebo pancéřovanými kabinami.
Firma se zabývá i modernizacemi, opravami a údržbou tankové techniky. V rámci nich nabízí především program různých stupňů a možností modernizací tanků T-72, které jsou po celém světě velmi rozšířené. Program pojmenovaný T-72 Scarab zahrnuje modernizace, které můžou připravit tanky T-72 různých stávajících uživatelů na konflikty vysoké intenzity i asymetrické střety při výhodných finančních nákladech. Základním prvkem programu T-72 Scarab je zvýšení odolnosti tanku oproti původním verzím T-72 zároveň se zvýšením pohyblivosti v terénu i na zpevněných komunikacích. K lepšímu situačnímu přehledu osádky tanku T-72 Scarab a efektivnější a přesnější palbě na cíl přispívá instalace modernizovaných pozorovacích a zaměřovacích přístrojů schopných nově pracovat v pasivním režimu.
Kromě výše zmiňovaných prvků nabízí šternberská Excalibur Army další možnosti vylepšení dle požadavků zákazníka. Dále je možné zabudovat nejnovější komunikační a datové vybavení, systém detekce ozáření laserem, meteorologický senzor či moderní typ hasicího systému nebo nový typ pojezdových pásů.
Triton a Patriot; větší foto / Excalibur Army
Obrněná vozidla a technika pro speciální účely
Co se týče kolové obrněné techniky, v oblasti střední váhové kategorie Excalibur Army vyvinula a vyrábí vozidlo Patriot II 4x4, které vychází z předchozího menšího typu Patriot 4x4. Robustní konstrukce využívá rovněž odolný podvozek Tatra, přičemž celkově je vozidlo řešeno modulárně a splňuje všechny normy NATO. Díky své univerzálnosti a modularitě je Patriot II určen pro ozbrojené a bezpečnostní síly i pro civilní složky. Může sloužit pro řadu účelů – jako průzkumné, spojovací, velitelské, bojové vozidlo atd., lze jej vybavit různými dálkově řízenými zbraňovými stanicemi s těžkými kulomety i granátomety. Uplatnění však nachází i u policejních a záchranářských složek.
Verze pro hasiče nese pojmenování Triton a představuje velitelsko-průzkumné vozidlo určené pro operace v náročných terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení. Je tedy vhodné pro nasazení při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických a energetických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech a při odstraňování následků teroristických útoků. Triton poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany, která garantuje i velkou odolnost proti mechanickému poškození. Ta je žádoucí například při zásazích v hustých lesních porostech nebo při pohybu v blízkosti staticky narušených staveb a podobně.
AM-70 EX; větší foto / Excalibur Army
Pro vojenské ženijní jednotky, ale i pro záchranáře jsou určeny mostní automobily AM-50 EX a AM-70 EX na podvozcích Tatra Force 8x8. Oba automobily jsou určeny k zabezpečení pohybu jednotek za pomoci rychlého přemostění suchých i vodních překážek. Nosnost mostů odpovídá třídám MLC 50 a MLC 70, tedy zhruba 50 a 70 tunám. Automobily disponují skládacím mostním polem nůžkového typu o celkové délce 13,5 m, kterým je možné překlenout překážky o šířce 10 až 12,5 m. Jednotlivá mostní pole lze za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 108 metrů, přičemž hloubka překážky může dosahovat až 6 m. Mostní systémy jsou vybaveny i poloautomatickým ovládáním pro pokládání mostu a autonomní diagnostikou.
Podvozek řady Tatra Force 8x8 využívá i vyprošťovací a odsunový automobil TREVA-15. Vůz o váze 32 t, který vychází z osvědčeného typu AV-15, je schopen odtahovat nepojízdná vozidla až do hmotnosti 40 t, přičemž je uzpůsoben mimo jiné pro odsun vozidel Pandur II 8x8. TREVA-15 disponuje jeřábem o nosnosti 15 t a navijákem s lanem délky 150 m o tažné síle až 44 t se dvěma kladkami. Osazen je čtyřdveřovou prodlouženou kabinou, která pojme i posádku odtahovaného stroje. K vybavení patří i radlice, pomocný naviják, elektrocentrála, svařovací a řezací zařízení či dílenské pracoviště. Společnost v letošním roce představí i výkonnější variantu vozidla s označením TREVA-30.
Mezi speciální vozidla z produkce Excalibur Army se řadí i dekontaminační automobil DECON. Je to speciální vozidlo na podvozku Tatra pro rychlou dekontaminaci a dezinfekci různých povrchů, osob i techniky a budov, které najde uplatnění při ochraně proti následkům použití zbraní hromadného ničení, při likvidaci průmyslových a ekologických havárií, ale i při výskytu epidemií či v situacích přinášejících ohrožení zdraví a životů obyvatelstva. Lze jím provádět dekontaminace osob, zbraní, vybavení a výstroje, vnějších povrchů vojenských vozidel včetně velmi rozměrné techniky, menších a středních letadel nebo budov, ale také interiérů, silnic, letištních ploch atd., a to mimo jiné i díky výškové pracovní plošině instalované na nástavbě vozidla. Excalibur Army vyrábí vozidlo ve vojenské i civilní verzi, své místo tak bude mít jak u ozbrojených složek, tak také u hasičů a dalších záchranářských složek, ale například i v chemickém průmyslu.
Decon; větší foto / Excalibur Army
Firemní moderní vývojové centrum
V minulosti se Excalibur Army zaměřovala především na opravárenské služby, modernizace starší vojenské techniky a repase či výrobu náhradních dílů. Těmto oblastem se věnuje i nadále. Kvůli technologickému vývoji ve světě i díky novým obchodním příležitostem a požadavkům zákazníků však budoucnost spatřuje především v produkci nové moderní pozemní techniky, což se neobejde bez vlastních vývojových kapacit a nových projektů. Proto v posledních letech vybudovala nové vývojové centrum, které je dalším krokem na strategické cestě přeměny původně opravárenské firmy v plnohodnotného výrobce špičkové techniky a zbraňových systémů na světové úrovni. Nová budova vývojového centra byla postavena tak, aby zohledňovala všechny požadavky na moderní technologie i plány dalšího personálního rozvoje centra. Náklady na stavbu a technologické vybavení centra přesáhly částku tří desítek milionů korun, přičemž více než třetinu Excalibur Army pokryla díky dotacím z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
Vývojové centrum; větší foto / Excalibur Army
Spolupráce s Armádou České republiky a export do zahraničí
Excalibur Army je firmou orientovanou především na export, česká armáda však patří mezi důležité a referenční zákazníky. Tento fakt bude umocněn i tím, že Ministerstvo obrany ČR plánuje v nejbližších letech posílit a modernizovat armádu především za pomoci domácích průmyslových kapacit. V posledních letech Excalibur Army pro českou armádu zajištovala nebo provádí opravy pásové techniky pro systémy protivzdušné obrany, opravy mostních automobilů AM-50, tanků VT-72B/72M4 či středních nákladních automobilů Tatra T 810.
Ve Šternberku se prováděly i opravy armádních protichemických vozidel ACHR-90/CO na podvozcích Tatra a jejich příslušenství a řadu let zde byla servisována vozidla na podvozcích BVP. Na servisu tankové techniky pak z domácích zákazníků Excalibur Army dlouhodobě spolupracuje také se Záchranným útvarem Hasičského záchranného sboru České republiky a s hasiči Správy železnic. Firma také dodává armádě náhradní díly na obrněná vozidla na podvozcích BVP nebo na kulomety východních ráží či například run-flaty pro vozidla Pandur II CZ, Iveco LMV, Dingo 2 nebo Land Rover Defender. V posledních několika letech dodávala také náhradní díly na tanky T-72M4CZ, samohybné kanónové houfnice vz. 77 DANA, vozidla Land Rover či Tatra T 810, na minomety vz. 82 a řadu dalších.
RM-70 Vampire; větší foto / Excalibur Army
Jak již bylo zmíněno, exportní zakázky tvoří většinu obchodní činnosti firmy. Především na teritoriu jihovýchodní Asie má firma v posledních letech na svém kontě řadu úspěšných projektů. Společnost například již v roce 2016 dodala do Indonésie první baterie raketometů RM-70 Vampire včetně speciálních podpůrných a velitelských vozidel, které byly vyrobeny a sestaveny ve spolupráci českých a slovenských podniků. Společnost Excalibur Army také zajistila zaškolení a výcvik osádek a obsluh raketometů. Šternberská firma nadále do Indonésie dodává vojenskou techniku, náhradní díly pro pozemní vozidla a zabezpečuje i servisní služby pro indonéskou armádu a námořní pěchotu. Co se týče raketometů RM-70 Vampire, počátkem minulého roku Excalibur Army navíc podepsala s indonéskou firmou PT Republik Defensindo smlouvu o společné výrobě raketometů RM-70 Vampire v Indonésii. Raketomet tohoto typu firma také nabízí například řecké armádě, která jej nedávno úspěšně otestovala přímo v Řecku.
Excalibur Army se svými partnery navíc dodala v posledních letech do Indonésie obojživelná mostní vozidla. Konkrétně šlo o mostní samohybné systémy M3 a podpůrná i logistická vozidla v řádu desítek kusů. Jde o jeden z největších projektů, které Excalibur Army dosud v Indonésii uskutečnila. Ve spolupráci s partnerskou firmou Tatra Defence Vehicle šternberský podnik zajišťuje i dodávky obrněných vozidel Pandur II 8x8 pro indonéské ozbrojené síly a připravuje výrobu těchto vozidel tamním průmyslem. Vedle toho šternberský podnik v mnoha regionech nabízí i další bojovou a záchranářskou techniku ze svého portfolia i od partnerských společností z holdingu CSG, dodává různým zákazníkům náhradní díly a motory pro vojenská vozidla, dále také lehké i těžké palné zbraně včetně velkorážových tankových kanónů a v neposlední řadě munici různých ráží a určení.
Související články
EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra
Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých ...
-
17.08.2016
-
25 komentářů
-
Tisková zpráva
TREVA-15 – nový taktický vyprošťovací a odsunový automobil od Excalibur Army
Na letošním veletrhu IDET české podniky představily několik zajímavých novinek. Jednou z nich je i ...
-
26.09.2019
-
68 komentářů
-
Redakce AN
Společnost EXCALIBUR ARMY podepsala dohodu o výrobě raketometů na podvozcích Tatra v Indonésii
V pondělí 22. února podepsala společnost EXCALIBUR ARMY společně s indonéskou firmou PT REPUBLIK ...
-
24.02.2021
-
74 komentářů
-
Tisková zpráva
Podpis rámcové smlouvy o spolupráci mezi společnosti EXCALIBUR ARMY a Univerzitou obrany
V pátek 11. června 2021 byla v prostorách nového Vývojového centra společnosti EXCALIBUR ...
-
21.06.2021
-
48 komentářů
-
Tisková zpráva
Komentáře
Tak třeba u těch mostních, pontonových, dekontaminačních a vyprošťovacích automobilů bych vůbec neváhal a sekal objednávky o 106. Není nad čím meditovat.
Tak třeba u těch mostních, pontonových, dekontaminačních a vyprošťovacích automobilů bych vůbec neváhal a sekal objednávky o 106. Není nad čím meditovat.
Takových pár baterií Vampirů a Strig by také nebylo od věci.
Takových pár baterií Vampirů a Strig by také nebylo od věci.
Ty baterie by stačily dvě, pro každý oddíl jedna. Ale chtělo by to něco kompatibilního se spojenci tedy Himars nebo když už zůstaneme u ráže 122 mm, tak něco vs delším dostřelem a ...Zobrazit celý příspěvek
Ty baterie by stačily dvě, pro každý oddíl jedna. Ale chtělo by to něco kompatibilního se spojenci tedy Himars nebo když už zůstaneme u ráže 122 mm, tak něco vs delším dostřelem a výrobu ideálně v ČR, nebo alespoň mimo eventuální bojiště (tedy mimo SK, PL, RO....)Skrýt celý příspěvek
To je otázka, jestli budovat salvové raketomety na ráži 122 mm. Z hlediska perspektivy by asi bylo lepší převzít 227 mm MLRS nebo 300 mm Smerč / Vilša. Mají větší dolet, unesou ...Zobrazit celý příspěvek
To je otázka, jestli budovat salvové raketomety na ráži 122 mm. Z hlediska perspektivy by asi bylo lepší převzít 227 mm MLRS nebo 300 mm Smerč / Vilša. Mají větší dolet, unesou větší hlavici eventuálně více submunice, nehledě na systém koncového navedení.Skrýt celý příspěvek
Tak ako my tak aj vy ste podpísali dohodu o zákaze DPICM. Na submuniciu treba zabudnúť :-/
Tak ako my tak aj vy ste podpísali dohodu o zákaze DPICM. Na submuniciu treba zabudnúť :-/
kontajnery s navadzanou submuniciou sa pre RM-70/85 Modular vyvjiali, takze neviem ci sa zakaz kazetovej municie nevstahuje iba na "hlupu" submuniciu bez koncoveho navadzania
kontajnery s navadzanou submuniciou sa pre RM-70/85 Modular vyvjiali, takze neviem ci sa zakaz kazetovej municie nevstahuje iba na "hlupu" submuniciu bez koncoveho navadzania
Vyvijali a aj sa vyrabali a predavali celkom uspesne. Strela Krizna a Agat. Kazetova sa teoreticky pouzivat moze, ale musi tam byt zarucene samoznicenie. A tie nase vraj mali ...Zobrazit celý příspěvek
Vyvijali a aj sa vyrabali a predavali celkom uspesne. Strela Krizna a Agat. Kazetova sa teoreticky pouzivat moze, ale musi tam byt zarucene samoznicenie. A tie nase vraj mali nedostatocnu spolahlivost samoznicenia.
Preto sme sa pridali k tejto dohode az uplne posledny, po dost velkom natlaku z vonku.Skrýt celý příspěvek
Ať se na mně Excalibur nezlobí ale Vampír i Striga jsou zastaralé oba, jeden jak druhej. Striga je absolutně obyčejnej Grad, akorát vyráběnej u nás. OK, moderní sřp je jistě bonus, ...Zobrazit celý příspěvek
Ať se na mně Excalibur nezlobí ale Vampír i Striga jsou zastaralé oba, jeden jak druhej. Striga je absolutně obyčejnej Grad, akorát vyráběnej u nás. OK, moderní sřp je jistě bonus, ale tím se dá vybavit jakýkoliv raketomet. Jako největší problém zde vidím zachování pevného rámu s "trubkami", oproti systému výměnných kontejnerů - ten umožňuje jednak zrychlené přebití, jednak použití také raket jiného kalibru (zejména LAR 160mm, ale také Uragan 220mm nebo EXTRA 200mm). Přitom kontejner pro 122mm Grad rakety se dá normálně ručně přebíjet přímo na vozidle, takže původní metoda zůstává zachována...
Vampír je právě pokus o řešení zrychleného přebití, a to historicky pravěký. Jako fajn že první salva je připravena okamžitě (to u každého podobného gradu), druhá poměrně brzo, ale co pak dál že, musí následovat o to delší přebíjení nejen 40ks ale i druhých, "zásobních" 40ks... to celé už prostě má řešení jiné, a to právě pomocí kontejnerů (obvykle právě po 20ks 122mm, váha zhruba 1,5t, pokud to nosnost platformy umožňuje může si klidně vozit 1-2 kontejnery pro přebití, a pokud bude vybaven hydraulickou rukou může si je samostatně přebíjet a jako muniční vozidlo poslouží jakýkoliv náklaďák třítunka... případně nemá ruku odpalovací vozidlo ale má ji specializovaný muniční vůz. V nouzi nejvyšší lze se 122mm raketami manipulovat ručně - váha 66kg...)
Podobná vozidla dokáže dnes vyrábět už prakticky každý, srdce systému tvoří jedna sřp, a dále hlavně použité rakety, viz třeba:
http://www.military-today.com/... Skrýt celý příspěvekTa modularita raketometů je slovo do pranice. Jednak nevidím velkou výhodu mít univerzální podvozek pro malé a velké ráže raketometů, naopak ty malé ráže by měly dostat co ...Zobrazit celý příspěvek
Ta modularita raketometů je slovo do pranice. Jednak nevidím velkou výhodu mít univerzální podvozek pro malé a velké ráže raketometů, naopak ty malé ráže by měly dostat co nejkompaktnější podvozky, klidně 4x4. A mít rakety v kontejneru, za cenu zmenšení počtu raket (viz. např. Modular zmenšení z 40(80)ks na pouhých 28ks) to je vysloveně konstrukční vada. Doplňovat munici kontejnerem je sice zajímavé, ale ten kontejner stejně musí někdo ručně naplnit, jestli by nebylo lepší přizpůsobit muniční auto, aby to šlo snadno sypat do raketnic.Skrýt celý příspěvek
Pokles kapacity není žádné dogma, ten odkaz co jsem dával třeba zrovna má 2 kontejnery po 20 raketách (122mm). Kontejner se dá provést jako "sealed" a tím rakety chrání při ...Zobrazit celý příspěvek
Pokles kapacity není žádné dogma, ten odkaz co jsem dával třeba zrovna má 2 kontejnery po 20 raketách (122mm). Kontejner se dá provést jako "sealed" a tím rakety chrání při skladování a transportu (což se třeba u PL raket stalo vyloženě standartem). Pokud mi u "hloupých" raket půjde o každý gram a/nebo korunu, může se normálně klasicky vkládat nabíjené rakety přímo do kontejneru který zůstává na vozidle a jede se jako doposud, vniveč příjde možná metrák váhy "nadarmo" to fakt nestojí za řeč...Skrýt celý příspěvek
MLRS/HIMARS též využívá kontenery s různými velikostmi/průměry raket, zřejmě tuší proč to dělají. Samozřejmě lze mít jako rusi pro každý kalibr extra vozidlo, zvlášť když jich bude ...Zobrazit celý příspěvek
MLRS/HIMARS též využívá kontenery s různými velikostmi/průměry raket, zřejmě tuší proč to dělají. Samozřejmě lze mít jako rusi pro každý kalibr extra vozidlo, zvlášť když jich bude mít od každého "něurekom" a každý z nich prakticky bez stopy inteligence. Jakmile ovšem začnete vozidlo digitalizovat (positioning system, balistický počítač, terminál SŘP s přenosem dat o bojišti) tak se to začne prodražovat, a je škoda to replikovat zbytečně 2-3x... Asi se není třeba bát že bysme v AČR měli těch vozidel mraky, že? Tak ať aspoň zvládají různé typy... těžko předem odhadnete kolik kterých kalibrů budete potřebovat, přes několik desetiletí a probíhající vývoj.Skrýt celý příspěvek
Jak je vidět například zde
https://en.wikipedia.org/wiki/...
může v pohodě zůstat kapacita 2x20 122mm, záměnné za 2x13 160mm, a není to žádné hovado, 14t na podvozku 6x6...Jak je vidět například zde
https://en.wikipedia.org/wiki/...
může v pohodě zůstat kapacita 2x20 122mm, záměnné za 2x13 160mm, a není to žádné hovado, 14t na podvozku 6x6...ach zase to šetření na nesprávném místě, to nás jednou zničí. Modularitu nezavrhuju, ale určitě ne proto, abychom ušetřili počet podvozků, pak se rakeťáci akorát pohádají, s jakou ...Zobrazit celý příspěvek
ach zase to šetření na nesprávném místě, to nás jednou zničí. Modularitu nezavrhuju, ale určitě ne proto, abychom ušetřili počet podvozků, pak se rakeťáci akorát pohádají, s jakou ráží vyjedou do pole a jakou nechají ve skladu, protože se ušetřil podvozek, který teď chybí. Ten raketomet z odkazu je 8x8 a ve variantě 122mm uveze jen 40 raket, takže totéž co Striga na Tatře 4x4. Vampir 8x8 jich uveze 80. Je tedy zřejmé, že univerzální podvozek musí mít dimenzi pro ty největší rakety a ty malé rakety neumí úplně v efektivním počtu.Skrýt celý příspěvek
Jo, a ten druhý odkaz je postavený na 6x6 a kapacita 40x 122mm (stejně jako origo ruský Grad, též 4x4). Nejde jen o nějaké imaginární škudlení, k více vozidlům potřebujete též víc ...Zobrazit celý příspěvek
Jo, a ten druhý odkaz je postavený na 6x6 a kapacita 40x 122mm (stejně jako origo ruský Grad, též 4x4). Nejde jen o nějaké imaginární škudlení, k více vozidlům potřebujete též víc personálu, a toho pokud vím není v AČR nikdy moc. Navíc by bylo dobré aby posádky byly kvalitně vycvičené, a na to je potřeba nějaké množství raket (pravidelně, ne jen jednorázově) na ostré střelby. Což v případě specializovaných vozidel vyšší ráže může být docela problém.
K tomu "ach zase šetření" jako jasně, klidně předstírejme že peněz máme neomezeně, ale to nikdy nebylo a nebude.Skrýt celý příspěvekzrovna raketomet patří k levným a jednoduchým zbraním a účinek je značný. Nejsem ale proti modularitě, nesmí to být na úkor redukce počtu podvozků a snížení kapacity raket. Musí to ...Zobrazit celý příspěvek
zrovna raketomet patří k levným a jednoduchým zbraním a účinek je značný. Nejsem ale proti modularitě, nesmí to být na úkor redukce počtu podvozků a snížení kapacity raket. Musí to být pouze jako rychlejší způsob přebíjení a výjimečně pro změnu ráže rakety. Asi by se mělo zeptat zkušených Ukrajinců, jestli si někdy řekli, tak teď ten Smerš co stojí před námi v palpostu by se hodilo překonfigurovat na Grad. Dost o tom pochybuju.Skrýt celý příspěvek
To je těžké srovnávat, Ukrajinci co vyrobí jde prakticky rovnou na frontu, kdežto my "to" budeme mít tak na 20-30 let... UKR prostě vyrobí to co se momentálně nejvíc ...Zobrazit celý příspěvek
To je těžké srovnávat, Ukrajinci co vyrobí jde prakticky rovnou na frontu, kdežto my "to" budeme mít tak na 20-30 let... UKR prostě vyrobí to co se momentálně nejvíc používá/potřebuje, kdežto u nás to bude vysloveně "na sklad". Potíže začnou už jenom s tím jakou zvolit ráži/typ raket, a bude se dělat milion studijí a řešit... v této souvislosti je modulárnost "ochrana investice" při dlouhodobém použití...
Mám dojem že na to co máte na bysli vy (jednoduchý levný Grad) by se asi muselo všechno "to drahé" (GPS, vysílačky, terminál sřp) vyházet a dát to do jednoho společného "vozidla řízení palby" které by řídilo řekněme 4 odpalovače... ale udělat to tak aby to nebylo na úkor rychlosti reakce (ne že se prvky palby napíšou na papírek a k odpalovačům s ním zaběhne poslíček, případně to diktovat do vysílačky)... pak by to snad mohlo nějak fungovat... ale fakt jen pro 122mm, pro cokoliv "onačejšího" už jsou toto drobné a je lepší to mít rovnou na každém odpalovači (musíme taky počítat s redundancí pro případ bojových ztrát či jen obyčejné poruchy).Skrýt celý příspěvek
Doufejme, zatím o tom nepadlo ani slovo, narozdíl od jiných systémů. Když o tom tak přemýšlím, jsou tři možnosti: Himars - ideální, ale pořádně drahý Lynx z Izraele - velmi slušný ...Zobrazit celý příspěvek
Doufejme, zatím o tom nepadlo ani slovo, narozdíl od jiných systémů.
Když o tom tak přemýšlím, jsou tři možnosti:
Himars - ideální, ale pořádně drahý
Lynx z Izraele - velmi slušný systém, bohužel není kompatibilní, v NATO ho mají jen Rumuni, na druhou stranu je o dost levnější
Vampir - v podstatě znovuzavedení toho co už tu bylo, malý dostřel, není kompatibilní, na druhou stranu levný a vyrobený doma.Skrýt celý příspěvekVampir a RM-70/85 se dost liší v digitálním SŘP, to je nebe a dudy, když si to nastaví palebné prvky "samo". Existují rakety 122mm s dostřelem 40km i rakety s navedením na cíl.
Vampir a RM-70/85 se dost liší v digitálním SŘP, to je nebe a dudy, když si to nastaví palebné prvky "samo". Existují rakety 122mm s dostřelem 40km i rakety s navedením na cíl.
Smyslem raketometu je to samé co u hlavňoveho dělostřelectva. Jediné co tak je otočená filozofie. U raket je nosič levný ale střelivo drahé u houfnic je dělo drahé ale granát ...Zobrazit celý příspěvek
Smyslem raketometu je to samé co u hlavňoveho dělostřelectva. Jediné co tak je otočená filozofie. U raket je nosič levný ale střelivo drahé u houfnic je dělo drahé ale granát levný. Pro ačr by raketomety měly smysl v tom že by se dalo zavést dělostřelectvo v normálních a ne směšných počtech... není důvod klást podmínku že raketomet musí střílet dál než děla.Skrýt celý příspěvek
A kolik těch himars budeme mit? Dva? A palebný průměr bude pro jeden o který se budou dělit? A na MGM-140 ATACMS se budeme jezdit dívat do Polska?
A kolik těch himars budeme mit? Dva? A palebný průměr bude pro jeden o který se budou dělit? A na MGM-140 ATACMS se budeme jezdit dívat do Polska?
Raketomety zatím určitě ne.
Ženijní prostředky jsou v plánu právě příští-přespříští rok. Co to bude není známé, ale patrně automobilní most, pontony nebo Titus pro ženisty.Raketomety zatím určitě ne.
Ženijní prostředky jsou v plánu právě příští-přespříští rok. Co to bude není známé, ale patrně automobilní most, pontony nebo Titus pro ženisty.
K tomu, že aktuální věž DITA chtějí dávat i na pásy při dodržení určitých podmínek - myslíte, že to zkoušejí na podvozek Ascod?
K tomu, že aktuální věž DITA chtějí dávat i na pásy při dodržení určitých podmínek - myslíte, že to zkoušejí na podvozek Ascod?
Na ASCODu už houfnice existuje, DONAR.
https://militaryleak.com/2020/...Na ASCODu už houfnice existuje, DONAR.
https://militaryleak.com/2020/...
budu zvedavy na rozdil mezi Ditou a "uplne novou" 155L52 houfnici. Delka hlavne to jen asi nebude.
budu zvedavy na rozdil mezi Ditou a "uplne novou" 155L52 houfnici. Delka hlavne to jen asi nebude.
asi ZTS špeciál
http://www.ztsspecial.sk/sk/sp...asi ZTS špeciál
http://www.ztsspecial.sk/sk/sp...Ministerstvo obrany Slovenskej republiky vlastni DMD group, ktora vlastni 100% KONŠTRUKTA-DEFENCE, a. s. (vyraba ZUZANY) a ZTS-ŠPECIÁL, a.s. (vyroba hlavni), a 50% v ZVS Holding, ...Zobrazit celý příspěvek
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky vlastni DMD group, ktora vlastni 100% KONŠTRUKTA-DEFENCE, a. s. (vyraba ZUZANY) a ZTS-ŠPECIÁL, a.s. (vyroba hlavni), a 50% v ZVS Holding, a.s. (vyroba municie)
https://www.dmdgroup.sk/o-nas/... Skrýt celý příspěvek
Jak to vidite s výrobou JLVT pro ACR?
Jak to vidite s výrobou JLVT pro ACR?
Nijak. Dovážet zrovna tohle z USA je pitomost, z US kupovat jen skutečně sofistikované zbraně. A licenci ti na to nedají.
Nijak. Dovážet zrovna tohle z USA je pitomost, z US kupovat jen skutečně sofistikované zbraně. A licenci ti na to nedají.
Myslel jsem ze uz licenci na to maji
Myslel jsem ze uz licenci na to maji
JA som veľa rád, že v ČR a na SR zostali podniky schopné vyvíjať a vyrábať moderné zbrane. Želám im mnoho predajných úspechov doma ja vo svete! Ja tajne dúfam že výroba Zuzán na ...Zobrazit celý příspěvek
JA som veľa rád, že v ČR a na SR zostali podniky schopné vyvíjať a vyrábať moderné zbrane. Želám im mnoho predajných úspechov doma ja vo svete! Ja tajne dúfam že výroba Zuzán na Slovensku ide teraz pre Ukrajinu na plné obrátky na tri zmeny. To isté by sa mohlo diať vo firme Excalibur Army, čo si o tom myslíte?
Inak páči sa mi tá ich modernizácia (vizuálne) T-72 SCARAB. Asi najkrajšia T72 akú som kedy videl, vyzerá tak "Západne" a uhladene.
Dalo by sa na tuto modernizáciu "T-72 SCARAB" rýchlo prerábať Ukrajinské T72 a je nejaká štúdia ako by obstáli v boji proti T-72 B3 a T-90? ?Skrýt celý příspěvekScarab je veľmi pekná avšak nadčasová je aj veža vyše dvadsať rokov stará modernizácia T-72M2 ...Zobrazit celý příspěvek
Scarab je veľmi pekná avšak nadčasová je aj veža vyše dvadsať rokov stará modernizácia T-72M2 Moderna.
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
T-72 Scarab by však musel byť ako sa aj v článku píše optional rozšírený o ďalšie možnosti vylepšenia podľa požiadaviek zákazníka, ktorú tiež ponúkajú. Všetko je otázka ceny ruku v ruke s racionálnou efektivitou modernizácie.Skrýt celý příspěvekTa T72 M2 moderna tiež dobre vyzerá, keby tam dali aj západný powerpack s 1000 Hp minimálne tak by to bolo dobré. Prečo vlastne OSSR nemodernizovali pred 20timi rokmi aspoň 50 ...Zobrazit celý příspěvek
Ta T72 M2 moderna tiež dobre vyzerá, keby tam dali aj západný powerpack s 1000 Hp minimálne tak by to bolo dobré. Prečo vlastne OSSR nemodernizovali pred 20timi rokmi aspoň 50 kusov T72 na úroveň M2 Moderna? Iba pre to že nenašli na to peniaze?Skrýt celý příspěvek
Robili sa reformy vstup do EÚ a NATO tj. uťahovali sa opasky a nebola politická vôla v tej dobe investovať do ASR (OSSR). Západný power pack by síce tomu prislúchal, ale zbytočne ...Zobrazit celý příspěvek
Robili sa reformy vstup do EÚ a NATO tj. uťahovali sa opasky a nebola politická vôla v tej dobe investovať do ASR (OSSR).
Západný power pack by síce tomu prislúchal, ale zbytočne by sa to zacyklilo v zásahoch do korby na úkor dôležitejších veci, na ktoré bolo potrebné vynaložiť finančné prostriedky.
Predsa len motor V-46-6 (573 kW) dostal modernizačný "tuning" na S12U (625 kW / 850 HP) niečo podobné ako Scarab s V-46-6 (573 kW) na V-84 (618 kW).
V SR je pripravená čiastková modernizácia T-72M1-SK (je aj štúdia uskutočniteľnosti, ktorá prešlo oponentúrou a bola schválená) avšak tentokrát politické rozodnutie údajne bolo nateraz tanky T-72M1 len uschopiť tj. generálne opravy. Je to veľká škoda, lebo mohli sme mať modernizovaný tank, ktorý by prípadne v zápolí servisovania a modernizácie ukrajinských tankov mohol mať perspektívu.
Bulhari v závode Terem modernizujú 44ks T-72M1 (tiž začali najpr. generálnymi opravami 13ks kým sa rozhodli ich zmodernizovať) tak uvidíme čo z toho vznikne.
Napr. je aj škoda, že sme Scaraby nevideli reálne u nejakého zákazníka...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...