Exkluzivní rozhovor s generálmajorem Abdulem Wahabem "Wardakem"

Foto: Armádní noviny zpovídají velitele afghánských vzdušných sil generálmajora Abdula Wahab
Foto: Armádní noviny zpovídají velitele afghánských vzdušných sil generálmajora Abdula Wahab "Wardaka": / Jan Maršálek

Nejprve si vzal slovo generálmajor Abdul Wahab "Wardak", velitel vzdušných sil afghánské armády: Dovolte mi, abych Vás přivítal na základně afghánských vzdušných sil. Jak jistě víte, spolupráce mezi Českou republikou, dříve Československem, je již dlouhodobou záležitostí. Spolupracovat jsme začali již před více než 40 lety. Ze své poslední návštěvy České republiky jsem si odvážel vesměs příjemné dojmy. Až na jednu smutnou událost, o které jsem se tehdy dozvěděl, totiž o havárii letounu L-29 Delfín (civilní nehoda z 10. 6. 2012 – pozn. redakce), při níž zemřel pilot. Touto cestou bych chtěl vyjádřit svou lítost a rodinám obětí kondolenci. Jak jistě víte, v současné době trénují čeští instruktoři afghánské piloty a zajištují taktéž servis naší techniky. Několik motorů se dokonce nyní v České republice rekonstruuje. Dobře si pamatuji, jak jsem poprvé letěl do Československa strojem L-29 Delfín, který se teď nachází ve vašem muzeu. Rád bych vyjádřil svou úctu českým vojákům sloužícím v ISAF, NATO, kteří byli během své služby v Afghánistánu zabiti. Jsme nesmírně spokojeni s prací vašich vojáků v Lógaru a ve Wardaku. Děkuji mnohokrát. A nyní můžeme přejít k Vašim otázkám…

 

Využívá stále afghánská armáda podzvukové bitevníky L-39 Albatros? Zaujala Vás při Vaší návštěvě ČR prezentovaná L-159 ALCA?

Máme tři bitevníky, které bohužel momentálně nepoužíváme, jelikož je na nich nutné provést celou řadu oprav. S letadly L-159 ALCA jsem měl možnost se seznámit při návštěvě ČR, a to včetně technické dokumentace. Stroje mne velmi zaujaly a prezentoval jsem je zde v Afghánistánu. Pro Afghánistán by bylo výhodné, kdyby je vlastnil, byly by pro něj velice užitečné. Svůj názor jsem sdělil lidem zodpovědným za nákup a rozpočet. Letadla L-159 ALCA bychom v budoucnu chtěli opravdu získat. Nadchla mne.



Jak hodnotíte spolupráci našich letců při výcviku afghánských pilotů vrtulníků?

Pojďme si říci něco o této spolupráci. My nejdříve posíláme piloty do Spojených arabských emirátů, teprve poté do ČR k dalšímu výcviku. S touto spoluprací jsme po všech stránkách spokojeni. V Afghánistánu máme i české specialisty a inženýry. Provádějí zde výcvik na Mi-24 HIND (češi provádějí výcvik i na strojích Mi-17 pozn. redakce).



S transportními letouny C-27 Spartan jste měli ale problémy, že? Kupříkladu se zastaralou avionikou. Jak to vypadá nyní? Došlo k nějakému pokroku?

Od Spojených států jsme obdrželi šestnáct kusů, jenže ty byly naprosto nepoužitelné ve zdejších podmínkách, a proto jsme je všechny vrátili. Chtěli bychom je nahradit modelem C-130 Herkules.

Foto: Armádní noviny zpovídají velitele afghánských vzdušných sil generálmajora Abdula Wahab "Wardaka":

Foto: Armádní noviny zpovídají velitele afghánských vzdušných sil generálmajora Abdula Wahab "Wardaka": / Jan Maršálek



V minulosti se uskutečnilo výběrové řízení na nákup nových letounů. Spekulovalo se o strojích Embraer A-29 Super Tucano. Řízení však bylo pozastaveno. Nyní je již zase v plném proudu. Mohl byste nám, prosím, současnou situaci přiblížit?

Výběrové řízení probíhalo. Nyní stále ještě jednáme se Spojenými státy o osmdesáti šesti kusech Super Tucana. Zatím nám jich poskytnou dvacet. Dostaneme je z Brazílie, kde se vyrábějí.



Vaše Antonovy An-26 a An-32 byly často využívány v Tádžikistánu. V jakém stavu jsou nyní? A nacházejí se v Afghánistánu?

Tyto stroje jsou v současnosti tady, ale čekají na opravy. Indie nám slíbila opravu šesti strojů v blízké době.

Foto: Ná základnÄ› afghánských vzduÅ¡ných sil / Jan Maršálek Foto: Armádní noviny zpovídají velitele afghánských vzdušných sil generálmajora Abdula Wahab "Wardaka": / Jan Maršálek



Jak jste spokojeni s vrtulníky Mi-17 a Mi-24? Prošly částečnou renovací. Jak jsou nyní spolehlivé? Uvažujete o obměně? Vzhledem k podnebí se zdá, že jsou pro Afghánistán optimální…

S emíčky nemáme žádné potíže, jen občas s Mi-17. Jsou to skvělé stroje, ideální pro naše podnebí a podmínky, to máte pravdu. Dalším problémem byl chybějící díl na Mi-35, ten nám ale daroval velitel českých vzdušných sil.



V afghánské armádě je značná fluktuace, měsíčně ji v průměru opustí okolo pěti tisíc vojáků. Jaká je situace v letectvu?

Tak s tím problémy skutečně nemáme. Nejsou zde vojáci, kteří mají v úmyslu opustit svou práci, anebo je jejich práce neuspokojuje. Rád bych zdůraznil, že prosazujeme strategii, jíž hodláme získávat mladé. Potřebujeme vnést do našich řad nové, svěží myšlenky. Ovšem i spolupráce se staršími a zkušenějšími je nezbytná. Ti jim mohou poskytnout cenné rady a předat letité zkušenosti. Dalším problémem jsou piloti a obsluha, kteří by uměli anglicky. To je pro nové technologie opravdu nezbytné.

Angličtinu piloti potřebují také proto, abychom je mohli vysílat do SAE a do USA. Máme tréninkovou leteckou základnu v Heratu, kde působí američtí instruktoři, a tak se tam anglicky hovořit musí. Na tento bod se opravdu intenzivně zaměřujeme.

Foto: Armádní noviny zpovídají velitele afghánských vzduÅ¡ných sil generálmajora Abdula Wahab "Wardaka": Foto: Ná základně afghánských vzdušných sil / Jan Maršálek



Kolik má v současné době afghánské letectvo personálu? Jaké jsou vyhlídky do budoucna?

Momentálně máme přibližně sedm tisíc zaměstnanců a do roku 2017 plánujeme nárůst na osm tisíc.



Jak časo útočí příslušníci Tálibánu na vzdušné cíle? Daří se tyto útoky odvracet?

Většina útoků Tálibánu probíhá na zemi, útoky na vzdušné cíle jsou občasné a jsme schopni se jim účinně bránit.



V čem spatřujete největší problém afghánského letectva? A na co můžete být hrdí?

Náš největší problém spočívá v nedostatku kvalitní techniky a ve kvalitě výcviku, který doposud stále ještě zaostává. Nicméně, na všem intenzivně pracujeme.

Na co můžeme být opravdu hrdí? Snad na to, že si už dokážeme vycvičit piloty sami a nemusíme je nutně posílat do SAE a do USA. Ano, na naše výcviková centra jsme skutečně velice hrdí.

A také ještě na excelentní management působící v afghánském letectvu. Každý v armádě zná své úkoly a ví, co má dělat. Neméně podstatné je rovněž to, že se nám podařilo sjednotit všechny regiony v zemi do jednoho celku. Dříve třeba docházelo k bojům proti sobě navzájem, ale dnes pracujeme na společné bezpečnosti a jednotě.

Foto: Ná základnÄ› afghánských vzduÅ¡ných sil / Jan Maršálek Foto: Ná základně afghánských vzdušných sil / Jan Maršálek



Jak vidíte budoucnost afghánské armády? Jaké máte plány do budoucna?

Pro naši budoucnost je v každém případě nesmírně důležité zlepšení ekonomické situace v Afghánistánu. Díky tomu pak můžeme mít silnou a dobře vybavenou armádu a silné letectvo, které budou schopny se účinně bránit. Získáme vybavení, například rakety a radarové systémy.



Děkujeme Vám uctivě za interview, pane generálmajore, a přejeme Vám hodně úspěchů nyní i do budoucna. Na shledanou.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bitevní A-29 Super Tucano pro Afghánistán

Americká firma Sierra Nevada Corporation (SNC) znovu vyhrála s letadlem A-29 Super Tucano soutěž na ...

Britové, Sověti a nyní také Američané v Afghánistánu neuspěli

Spojenecká vojska jsou pomalu na ústupu. Kompletní stažení, tedy vyjma některých kontingentů ...

Americká cena za války v Afghánistánu a Iráku? Šest bilionů dolarů!

Války v Iráku a v Afghánistánu mohou stát americké daňové poplatníky neuvěřitelných šest bilionů ...

Afghánistán – zaučujeme afghánského agenta

Cestou do Afghánistánu jsme řešili spoustu otázek, především případnou návštěvu vojenské základny v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • raskar
    19:36 15.04.2013
  • David Khol
    16:06 14.04.2013

    Tak o té možnosti vím, vždyť se o tom mluvilo už někdy v r. 2010. Ale ani USA nemají neomezený rozpočet, takže ta jejich pomoc se bude snažit využít vlastní zdroje (stačí se podívat na debaty kolem vrtulníků Mi-17 či letounů Super Tucano) - a tak jsem prostě skeptický. A to i přesto, že ten letoun je podle mne pro afghánské podmínky vhodný a letounu L-159 jako takovému bych to přál

  • Jan Grohmann
    11:10 13.04.2013

    David Khol: L-159 jim můžou nakoupit Američané. Češi se potřebují zbavit přebytečných L-159, Afghánistán potřebují bitevníky, Česká republika má s USA a Afghánistánem dobré vztahy. Myslím, že nadějná kombinace k tomu, abychom nějaké L-159 do Afghánistánu udali.
    Ani bych neřekl, že jde o peníze, spíše o politiku a umění vysvětlit výhodnost obchodu.

  • Michal Voska
    10:53 13.04.2013

    Radku, Kalach je vsudepritomny ;-) jen obcas lze videm M-16ky, ale Kalach je Kalach ;-)

  • Radek
    21:22 12.04.2013

    velice pěknej a zajímavej rozhovor..btw,ten kalach na fotce je úžasnej :D

  • David khol
    20:20 12.04.2013

    Tak zásadním problémem Afghánistánu je naprostý nedostatek financí. Sami si prakticky žádnou techniku dovolit nemohou, mají jen to,co jim v rámci vojenské pomoci zdarma dodají USA. A tak co se týče nálupu L-159 jsem silně skeptický

  • Michal Voska
    20:11 12.04.2013

    Mossback - rado se stalo, doufame, ze se interview libi, byl to zazitek vse domluvit o zorganizovat...

    Co se Alcy tyce, ocividne ji chteji, ale prioritou je nyni nakup Super Tucan a rozsireni doprav.letectva o Herkuly.

  • Mossback
    20:04 12.04.2013

    Díky za rozhovor, relevantních informací o afghánském letectvu se moc sehnat nedá. Jenom by pan generál měl více lobbovat za ALCY, jinak se proudových letadel v blízké budoucnosti nedočká.

    http://aviationintel.com/2012/...

    Jenom by mě ještě zajímalo, co všechno stálo za zrušením prodeje L-159 do Iráku. Jestli v tom mají kromě tamních politiků prsty i Američané, tak... Každopádně Afghánistán (resp. USA pro něj) by mohl odkoupit víc jednomístných uloženek, protože s pár Tucanama to nevyhrajou - doslova.

  • Bencroft
    18:28 12.04.2013

    Kalašnikov u křesla se vždycky hodí. :)