F-35 a Patriot: Štít proti střelám s plochou dráhou letu
- 23. 7. 2021
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Na střelnici White Sands (WSMR) v Novém Mexiku došlo k dalšímu sofistikovanému testu budované americké protiraketové obrany. Víceúčelová stíhačka F-35A Lightning II pomohla systému protivzdušné obrany (PVO) PAC-3 Patriot zničit simulovanou střelu s plochou dráhou letu.
Obrana proti takticko-operačním raketám a střelám s plochou dráhou letu má v Ozbrojených silách Spojených států nejvyšší prioritu.
Naprosto zásadní roli v tomto snažení hraje budovaný integrovaný systém velení a řízení PVO IBCS (Integrated Air and Missile Defense Battle Command System) pozemních sil (US Army). IBCS dokáže koordinovat práci nejrůznějších pozemních, námořních, leteckých či vesmírných systémů, fúzovat data z celé plejády různorodých senzorů, „real-time“ vytvářet jednotný situační obraz bojové scény a současně řídit útočné a obranné akce.
Právě schopnost IBCS získávat a spojovat data z různých platforem byla předmětem červencového testu. IBCS „nasával“ data hned ze tří radiolokátorů – z APG-81 na F-35A, z pozemního radiolokátoru TPS-80 námořní pěchoty a z radiolokátoru MPQ-54.
Během testu fiktivní protivník odpálil dvě střely s plochou dráhou letu. První měla zasáhnout pozemní cíl a druhá vedla elektronický útok proti radarům PVO. Všechny tři radiolokátory pracují v pásmu „S“ nebo „X“, ale díky jejich různé poloze bylo elektronické rušení neúčinné a IBCS dokázal získat přesné pozice obou cílů.
IBCS je revoluční systém protivzdušné obrany s otevřenou architekturou.
Právě spolupráce různých typů senzorů, především radiolokátorů, ať už na zemi, na moři, ve vzduchu nebo ve vesmíru, zajišťuje odolnost proti elektronickému rušení protivníka.
Klíčovu roli vyvýšeného senzoru hrála F-35. Díky „pohledu z výšky“ obránci získali mnohem více času k reakci. Například špičkové infračervené senzory F-35 jsou schopny zachytit a sledovat startující raketu na vzdálenost stovky kilometrů (viz video níže).
Díky datům z F-35 dokázal komplet Patriot vystřelit střelu PAC-3 CRI (Cost Reduction Initiative) a úspěšně zničit cíl. Od roku 2004 zavedená PAC-3 CRI je střela typu „hit-to-kill“ určená pro protiraketovou obranu. Z této střely vychází nejnovější PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement) s větším dostupem, dosahem a lepší manévrovatelností.
IBCS a F-35 si poprvé vyměnili data v prosinci 2019. Tehdy letoun F-35A pomocí datalinku MADL (Multifunction Advanced Data Link) poslal data do pozemní stanice Harvest Lightning, ta následně data „přeložila“ a předala IBCS.
Senzory F-35 sledují startující balistickou raketu. Všechny tyto údaje lze přes IBCS zaslat pozemním systémům PVO, jako je PAC-3 Patriot nebo THAAD.
V roce 2017 podobný test vyzkoušelo i americké námořnictvo. Letoun F-35 zachytil hrozbu a předal souřadnice torpédoborci se systémem PVO Aegis. I když se cíl nalézal za radarovým horizontem plavidla, Aegis pomocí dat z F-35 úspěšně navedl interceptor SM-6 na cíl.
„Pokročilé senzory a konektivita modelu F-35 mu umožňují shromažďovat, analyzovat a plynule sdílet kritické informace se společnými bojovými silami tak, aby ovládali bojový prostor s více doménami,“ řekl po prvním testu v roce 2019 Greg Ulmer, viceprezident a generální ředitel programu F-35 v Lockheed Martin. „Test ověřil schopnost F-35 sloužit jako vzdušný senzor a rozšířit rozsah klíčových interceptorů integrované letecké a protiraketové obrany.“
„Test představuje hlavní milník pro operace ve více doménách, a to díky využití vzdušných prostředků k detekci a sledování hrozeb, kterým lze čelit pozemními efektory. To prokazuje obrovskou schopnost vypořádat se s hrozbou, která je maskovaná terénem nebo uniká možnosti detekce pozemních senzorů v důsledku terénu a zakřivení Země,“ řekl zase Jay Pitman, viceprezident pro PVO v Lockheed Martin.
Podle Steve Trimbleho z portálu Aviation Week byl do letošního testu zapojen také „letecký komunikační uzel“ a různé pozemní radiolokátory. Letos také došlo poprvé k propojení velitelských systémů PVO pozemních sil a námořnictva – tato schopnost, označována jako JTMC (Joint Track Manager Capability), vytváří most mezi IBCS a systémem CEC (Cooperative Engagement Capability) námořnictva.
V roce 2019 IBCS poprvé propojil a otestoval schopnosti F-35 a systému Patriot
V budoucnu se „leteckým komunikačním uzlem“ může stát dron RQ-180. Tento dron má létat ve výšce až 21 000 metrů a sloužit jako průzkumná a komunikační platforma. Stejně tak má podle všeho získat vybavení schopné přeposílat data mezi F-35 a F-22. Oba letouny totiž používají jiné datalinky a nemohou si tedy přímo předávat data.
Podle amerických médií RQ-180 v podstatě doplňuje nebo nahrazuje špionážní letouny U-2 „Dragon Lady“, průzkumné drony Global Hawk nebo průzkumné a velitelské letouny E-8C JSTARS (Joint Surveillance Target Attack Radar System).
Za pozornost stojí to, že podobné schopnosti buduje také Polsko. Varšava kupuje IBCS, F-35A, systémy Patriot PAC-3 (včetně PAC-3 MSE) i raketomety HIMARS. Všechny tyto senzory a efektory mohou skrze IBCS spolupracovat. Například F-35A mohou zachytit startující raketu, informace předat IBCS a ta okamžitě dá pokyn raketometu HIMARS k provedení útoku na místo odpalu – tedy zatím samozřejmě teoreticky.
Zdroj: Aviation Week
Související články
První protiraketová baterie Patriot pro Rumunsko
Minulý týden Rumunsko ve svém výcvikovém středisku protivzdušné obrany (PVO) v Capul Midia ...
- 22.09.2020
- 89 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM F-35 Lightning II: Budoucnost letectva nebo dočasné řešení?
Program víceúčelové stíhačky páté generace F-35 Lightning II provázejí neustále problémy. Vojáci ...
- 25.06.2021
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM První bojové lety britských F-35B Lightning II z letadlové lodi HMS Queen Elizabeth
Britské a americké víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II provedly z paluby britské letadlové lodě ...
- 28.06.2021
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Švýcarsko získá víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II
Oproti původním předpokladům Švýcarsko hodlá získat 36 víceúčelových stealth stíhaček páté generace ...
- 01.07.2021
- 36 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 je na své schopnosti vlastně nesmírně levný systém.
F-35 je na své schopnosti vlastně nesmírně levný systém.
Jen to chce dát hlavy dohromady a místo omezených národních systémů velení a řízení se v rámci aliance domluvit a ze společných fondů spolufinancovat krytí pomocí IBCS pro celou ...Zobrazit celý příspěvek
Jen to chce dát hlavy dohromady a místo omezených národních systémů velení a řízení se v rámci aliance domluvit a ze společných fondů spolufinancovat krytí pomocí IBCS pro celou Evropu.
Zatím se systémy PVO a PRO v Evropě tříští, kdy každý stát si jde vlastní cestou.Skrýt celý příspěvekTřeba něco jako NATINAMDS? To už přece funguje.
Třeba něco jako NATINAMDS? To už přece funguje.
NATINAMDS je organizační struktura, do které má každý stát svůj SW system kterým do nej přispívá. IBCS jde dále a má to být už samotné komplexní řešení pro velení a řízení ...Zobrazit celý příspěvek
NATINAMDS je organizační struktura, do které má každý stát svůj SW system
kterým do nej přispívá. IBCS jde dále a má to být už samotné komplexní řešení pro velení a řízení obsahující jak HW tak SW.Skrýt celý příspěvek
V článku máte několik chyb, zrovna tak jako aviation week. Radar s označením MPQ 54 byl radar starého PVO systému Chaparall. Radary pro Patriot mají označení MPQ 53 (pro PAC2) a ...Zobrazit celý příspěvek
V článku máte několik chyb, zrovna tak jako aviation week. Radar s označením MPQ 54 byl radar starého PVO systému Chaparall.
Radary pro Patriot mají označení MPQ 53 (pro PAC2) a MPQ 65 (PAC 3).
https://missiledefenseadvocacy...
Další chybou je, že radar TPS 80 (GATOR) není v X pásmu ale, S pásmu (2-4 GHz).
V dalším odstavci je ve zdrojovém článku je použité označení radaru MPQ 64, což je radar s označením Sentinel, který se nepoužívá u Patriotu, ale u NASAMS.
https://en.wikipedia.org/wiki/...
Buď na aviation week začala okurková sezóna nebo dostali omylem dávku sputniku a rozjeli maskirovku jako rusové. :-)
Principiálně je použítí fúze dat i z letecké platformy dobrou zprávou. Stačí dobré datalinky a výkonný systém C2 a můžete střelám s aktivním samonavedením datalinkou posílat data v podstatě z jakéhokoliv zdroje informace o poloze v prostoru.Skrýt celý příspěvekPáni, po tomhle vysvětlení ten článek vidím úplně v jiném světle! Ale vážně, tyto schopnosti F-35 jsou dalším plus na vahách při rozhodování, jaký by měl být nástupce Gripenů.
Páni, po tomhle vysvětlení ten článek vidím úplně v jiném světle! Ale vážně, tyto schopnosti F-35 jsou dalším plus na vahách při rozhodování, jaký by měl být nástupce Gripenů.
F-35 by měla být jasná volba pro AČR, samozřejmě dopadne to kdoví jak, třeba nějaký odborník z parlamentního výboru pro obranu přijde s tím, že doma vyrábíme stíhačku L-159 a ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 by měla být jasná volba pro AČR, samozřejmě dopadne to kdoví jak, třeba nějaký odborník z parlamentního výboru pro obranu přijde s tím, že doma vyrábíme stíhačku L-159 a musíme podporovat vlastní průmysl. Ale kdyby náhodou, zajímalo by mě jak F-35 spolupracuje s PVO od izraelských výrobců, které hodlá kupovat AČR, předpokládám, že podobně, když sám Izrael F35 má.Skrýt celý příspěvek
O Izraelské výrobky by som sa nebál.. Po USA a čiastočne UK má práve Izrael asi najlepší prístup k systémom F-35.. Samozrejme, napojenie na F-35 im bude trvať dlhšie - lebo ten ...Zobrazit celý příspěvek
O Izraelské výrobky by som sa nebál..
Po USA a čiastočne UK má práve Izrael asi najlepší prístup k systémom F-35..
Samozrejme, napojenie na F-35 im bude trvať dlhšie - lebo ten príde až s Block 4.. a nemajú možnosti testovať už teraz v takom rozsahu ako USA..
No ani ČR ešte nič nebjednala a času je dosť, z pohľadu toho, že najprv piloti sa budú učiť iné veci a nie takto pokročilú vec..Skrýt celý příspěvekA najde se někdo, kdo to koupí opravdu jako systém? Viz Polsko nebo Švýcarsko. Alespoň základ v podobě datalinek a ICBS. A ne pouze stíhačky jako železo. Lze předpokládat, že ICBS ...Zobrazit celý příspěvek
A najde se někdo, kdo to koupí opravdu jako systém? Viz Polsko nebo Švýcarsko. Alespoň základ v podobě datalinek a ICBS. A ne pouze stíhačky jako železo.
Lze předpokládat, že ICBS bude otevřený systém snadno přizpůsobitelný například k nakupovaným radarům ELM 2084 a Spyderu.Skrýt celý příspěvek
fulyfun70 Raději myslet dále a hledat řešení pro komplexní průzkum ze vzdušné platformy. Například drony, klidně něco podobného co je zmíněné na konci článku. Pro funkci v rámci ...Zobrazit celý příspěvek
fulyfun70
Raději myslet dále a hledat řešení pro komplexní průzkum ze vzdušné platformy. Například drony, klidně něco podobného co je zmíněné na konci článku. Pro funkci v rámci PVO a PRO systémů potřebujete platformu, která nahoře vydrží delší dobu. Střídat za tímto účelem někde F 35 vyjde hodně draho.
Hlavní je vůbec mít nějaké stíhače vybavené pořádným radarem a datalinkem, nyní se lze dočíst o tom, že AČR zavádí Link 16, ale to je už včerejší technologie a nejspíše bude zastaralá dříve než to bude AČR umět používat. O radary nouze není, to co má Gripen E/F nebo EFT je minimálně podobně výkonné jako AN/APG 81 z F 35.Skrýt celý příspěvekO STRATOMu se tu nedávno psalo, ale nebyla tam zmínka o možnostech sledovat vzdušné cíle. I když by se přímo nabízelo zkusit postavit anténu pro nízkofrekvenční radar za tímto ...Zobrazit celý příspěvek
O STRATOMu se tu nedávno psalo, ale nebyla tam zmínka o možnostech sledovat vzdušné cíle. I když by se přímo nabízelo zkusit postavit anténu pro nízkofrekvenční radar za tímto účelem na těle vzducholodě.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...