F-35 Lightning II: Britská premiéra, pokles ceny, bojové nasazení a nehoda

Britská F-35B startuje z letadlové lodě HMS Queen Elizabeth; větší foto / Royal Navy Photo

Víceúčelový bojový letoun páté generace F-35 Lightning II „zažil“ divoký týden. Letoun F-35B poprvé operoval z britské letadlové lodě HMS Queen Elizabeth, cena verze F-35A poklesla pod 90 milionů dolarů, americká námořní pěchota (USMC) premiérově bojově použila F-35B a den poté ztratila jeden F-35B při letecké nehodě.

Jediné kusé informace o nehodě jsou z tiskové zprávy USMC, podle které se stíhačka F-35B ze zatím neznámých příčin zřítila v pátek v 11:45 místního času nedaleko základny Marine Corps Air Station Beaufort v Severní Karolíně. Pilot (jeho jméno nebylo zveřejněno) se úspěšně katapultoval a podle posledních zpráv byl již propuštěn z nemocnice.

Letoun náležel k výcvikové letce VMFAT-501 (Marine Fighter Attack Training Squadron 501), ve které před nehodou sloužilo 20 F-35B. VMFAT-501 patří mezi školní letky FRS (Fleet Replacement Squadron) připravující bojové piloty námořnictva a námořní pěchoty.

USMC kvůli nehodě neuzemnilo žádné F-35B a provoz na letecké základně Beaufort probíhá normálně. V každém případě američtí daňoví poplatníci přišli o letoun se současnou cenovkou 115 milionů dolarů (2,55 miliardy Kč).

K nehodě došlo pouze den poté, co právě F-35B od 13. expedičního uskupení USMC (13th Marine Expeditionary Units) provedl první bojovou misi nad Afghánistánem, kde pomocí dvou satelitem naváděných pum GBU-32 JDAM (Joint Direct Attack Munition) zaútočil na „fixní" cíl v Afghánistánu. K samotnému úderu nejsou další bližší informace, ale F-35B mají v úderech na cíle v Afghánistánu pokračovat.

Dvojice F-35B startovala z výsadkové lodě USS Essex (LHD-2) plující u Arabského poloostrova a při svém letu překonala vzdálenost v jednom směru více než 1500 km. Nepochybně tak došlo k tankování za letu, protože bojový rádius F-35B je 935 km. Na videu z mise lze vidět, že F-35B jsou vybavené podtrupovým stealth kontejnerem s rotačním automatickým kanonem GAU-22 ráže 25 mm.

USS Essex o výtlaku 40 000 tun pojme až 31 letadel F-35B, vrtulníky MH-60S Knighthawk, bitevní vrtulníky AH-1Z Viper nebo konvertoplány MV-22 Osprey. Loď také případně přepraví až 2300 mariňáků a podpůrné vybavení nutné k vyloďovacím operacím.


První bojové použití F-35B

Další zajímavostí v programu F-35 je pokles výrobní ceny letounů F-35. Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodli na konečné ceně za 11. výrobní sérii F-35 (Lot 11; LRIP 11). Lockheed Martin v rámci této výrobní šarže dodá 141 letounů za 11,5 miliardy dolarů. Dodávky 91 F-35 pro americké ozbrojené síly a 50 F-35 pro zahraniční zákazníky proběhnou v roce 2019. Počet letounů v 11. sérii již odpovídá snahám firmy Lockheed Martin ročně vyrábět 150 F-35.

V 11. výrobní sérii cena verze F-35A (klasický start i přistání) pro americké letectvo a většinu zahraničních zákazníků poklesla na 89,2 milionu dolarů (včetně motoru), tj. o 5,4 % méně než u 10. výrobní série (94,3 milionu dolarů). V roce 2020 pak má jednotková cena F-35A poklesnout pod 80 milionů dolarů, což je ale stále dvakrát více, než stojí nejnovější verze stíhačky F-16 Block 70/72.

V případě F-35B (krátký start, kolmé přistání) došlo k poklesu jednotkové ceny ze 122,4 milionu dolarů na 115,5 milionu dolarů, a u námořní verze F-35C ze 121,2 milionu dolarů na 107,7 milionu dolarů. K dalšímu poklesu ceny přispějí chystaná vylepšení F-35 ‒ např. od roku 2023 letouny získají nový centrální počítač od firmy Harris, který je o 75 % levnější a přitom 25x výkonnější. Počítač má být stabilnější a umožňovat snadné (levnější) budoucí softwarové aktualizace.

Další novinkou je první start a přistání britských F-35B na nejnovější letadlové lodi HMS Queen Elizabeth (výtlak 65 000 tun). Dvě letadla F-35B pilotovaná členy Královského letectva na HMS Queen Elizabeth, která operuje u východního pobřeží USA, přistály ve střetu.

Podle britského kapitána Nathana Graye, který s F-35B přistál jako první, piloti přistání nacvičovali „tisíce a tisíce krát" v simulátoru i na pevné zemi, takže při ostré zkoušce šlo všechno podle plánu a nevzniklo žádné překvapení.

 

 

První přistání F-35B na HMS Queen Elizabeth.

„Největší válečná loď v britské historii spojuje své síly s nejvyspělejší stíhačkou na planetě,komentoval první úspěšné přistání britský ministr obrany Gavin Williamson. „Jde o znovuzrození našich sil, abychom mohli provádět údery kdekoliv na světě. Historicky první přistání na palubě HMS Queen Elizabeth je monumentální chvíle v hrdé vojenské historii naší země. Je to také prohlášení o odhodlání Británie podporovat mír a zabránit válce.

Podle kontraadmirála Keitha Blounta, zástupce velitele Královského námořnictva pro letecké síly, Královské námořnictvo se díky nasazení HMS Queen Elizabeth a F-35B „vrací do velkých časů.

Británie prozatím obdržela 16 stíhaček F-35B ze 138 objednaných. Počátečních operačních schopností první letka F-35B na palubě HMS Queen Elizabeth dosáhne v roce 2021. Při prvním operačním nasazení pak bude HMS Queen Elizabeth operovat společně s letouny F-35B a výsadkovými pravidly USMC.

HMS Queen Elizabeth je v současné době po americké USS Gerald R. Ford nejmodernější letadlovou lodí současnosti. Řízení plavidla vyžaduje díky rozsáhlé automatizaci pouze 679 námořníků. Po doplnění leteckého křídla v podobě letadel F-35B Lightning II (typicky 24 strojů) a vrtulníků (typicky 14 strojů) vzroste osádka na 1600 námořníků a členů leteckého personálu.

Pokud si to situace vyžádá, HMS Queen Elizabeth pojme 50 nebo dokonce 70 letadel a vrtulníků. Loď přitom dokáže denně generovat až 110 vzletů/přistání bojových letadel. Sesterská loď HMS Prince of Wales bude přijata do výzbroje v roce 2020, což umožní Královskému námořnictvu mít v provozu vždy jednu letadlovou loď.

Zdroj: The Diplomat, The Defense News (2), USNI

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Turecko obdrželo první stíhačky F-35A Lightning II

Před několika dny ve výrobním závodě firmy Lockheed Martin ve Fort Worth (Texas) zástupci turecké vlády a letectva slavnostně převzali první dvě turecké stíhačky F-35A Lightning II. První letadlo bylo ...

Pentagon objednal 11. sérii stíhaček F-35 Lightning II

Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodl na dodávkách 11. výrobní série stíhaček F-35 Lightning II. V rámci nejnovější výrobní dávky Lockheed vyrobí 114 letadel F-35 pro Ozbrojené síly Spojených ...

Americko-turecké vztahy v troskách: Žádné stíhačky F-35

Americký prezident svým podpisem stvrdil letošní zákon o vojenském rozpočtu NDAA (National Defense Authorization Act) pro fiskální rok 2019. Zákon vyžaduje po ministerstvu obrany hloubkové přezkoumání ...

Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun kombinující platformu stíhačky F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Stejný stroj ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Shania
    06:38 05.10.2018

    delsi verze na palbe + funkcni linky

    http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=520&start=1660

    LRIP 11 - F-35A je pod 90 mil ks (stroj + motor + poplatky)

    (27 A, 1 B ):
    UK 1-B
    Dutch 8-A, Australia 8-A, Norway 6-A, Turkey 4-A, Italy 1-A

    FMS (22 A)
    Israel 10-A, Korea 10-A, Japan 2-A

    USAF: 53-A
    USMC: 24-B
    USN: 14-C

    -------

    Překročeno 160 000 letových hodin
    http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=28508

    Všechny modifikace předchozích blocků na 3F jsou plně zafinancované

    Modifikace budou na tech refresh 2 a 3

    2- Integrated Core Processor, a “panoramic cockpit” display and memory system
    3- + další vylepšení.

    Měl by to znamenat velký rozdil ve spolehlivosti a dostupnosti strojů.

    http://www.airforcemag.com/Features/Pag ... -Jets.aspx

    ------
    Detaily k C2D2 (block 4) by měli být známe už brzy.

    -----

    DULEZITE:
    Jinak, pokud někdo má zájem o opravdu ultimátní sbírku všemožných voj. dokumentů (přes 300 v eng), tak stilesw má, jeho slovy: CMANO unofficial Dropbox reference library, often acclaimed as second only to the Ancient Library of Alexandria, Egyp

    Takže stačí registrace, napsat mu PM, aby vás tam přidal a máte co číst hodně dlouho...


    http://www.matrixgames.com/forums/showp ... emID=49187

    -----

    Vice Adm. Mat Winter uvedl, že došlo ke snížení ceny za letovou hodinu o 12000usd /1,1mil ročně.
    https://breakingdefense.com/2018/10/f-3 ... 100-f-35s/

    Nicméně, nevíme z které částky ke snížení došlo a nemyslím si, že se jedná o 35k a nebo 30k usd ze sar reportu. Je klidně možné, že se na těch 30k ještě ani nedostali... kdyby ano, nadšení Wintera by mělo být velké...

  • palo satko
    08:43 03.10.2018

    Ten prejav pana ministra : "mohli provádět údery kdekoliv na světě" je ako vystrihnuty zo serialu Jistě, pane ministře.

  • Shania
    22:15 02.10.2018

    balm: izraelske modifikace jsou nastavby/ pluginy/ aplikace... to co kazdy zakaznik muze provest... a nemeni zaklad stroje... izraelci jen o tom radi zvani... muzeme se k tomu vratit za 5-10 let a uvidime jak se I lisi od A:)

    blok 4 prinasi UAI a integrace zbrani se tak podstatne zjednodussi a zrychli.

    vsichni tohle resi centralne pres JPO, integrace zbrani/systemu je hlavne otazka penez ...

    severske staty napr maji integrovany brznici padak, britanie celou radu vlastnich zbrani, druhou cast v bloku 4.

  • KOLT
    21:49 02.10.2018

    balm, co má být nepravděpodobný scénář?

  • balm
    21:20 02.10.2018

    Nepravděpodobný scénář, protože nákup Lightning II je vázaný na vztahy a politickou situaci. Navíc mnoho zemí odrazuje už jen politika (softwarově definovaný letoun), protože jakákoliv změna je v podstatě nemožná. Jedinou vyjímkou zůstává Izrael, který si implementuje vlastní avioniku. Pro ostatní státy jsou veškeré integrace a upgrade zbraňových systémů tabu. S rozvojem pokročilých zbraní se budou zákazníci potýkat s problémy v integraci do systémů letounu.

    Ani partnerský stát nemůže zasahovat do vývoje avioniky, protože ta je v řežii USA a pracovat na ní smí jen občané USA - ani prověrka druhého stupně nestačí. S nedostatkem schopných programátorů se USA potýká dlouhodobě.

  • Shania
    21:17 02.10.2018

    taky by me zajimalo, kde se to porad bere, videl bych to min na 60-70mil usd.

    kdysi to rek nekdo z LM, ale to F35A stala nad 130mil...

    40 mil za V nehrozi...

  • KOLT
    21:08 02.10.2018

    hvizdy, ono hrozně záleží na tom, co v celkové sumě je započítáno. Když vezmeme zahraniční zákazníky kupující F-35A, tak jednotková cena (vypočítaná prostým podílem celkové ceny a počtu kusů) létá od 140 do 210 M$... Jsou to ovšem státy, které zpravidla provozovaly F-16, čili nepřechází ze sovětského na americký stroj.

    Každopádně ve světle tohoto mi tvrzení, že F-16 stojí polovinu F-35A, přijde neudržitelné. Uvidíme, až si nějaký stát nepodílející se na programu JSF a provozující do té doby neamerickou techniku, nějakého Lighteninga II koupí :-)

  • hvizdy
    20:47 02.10.2018

    V roce 2020 pak má jednotková cena F-35A poklesnout pod 80 milionů dolarů, což je ale stále dvakrát více, než stojí nejnovější verze stíhačky F-16 Block 70/72.

    Vie mi niekto povedat ako to je s tou cenou za F-16? SVK planuje kupit 14 kusov za 1,6 mld eur. Teda nejakych 114 mil za kus, v com je asi zaratany motor a asi zbrane...clovek nikdy nevie za co platime ked to vedie SNS. Ale cena sa pri nasej vlade kludne moze vysplhat aj na 2,9 mld. za vsetko, takze sa dostavame k nejakym 200 mil za kus. Je to velmi orientacne, kedze konkretne udaje o obchode nepozname, ale nemyslim si, ze F-35 je dvakrat drahsia ako F-16.

  • RiMr71
    11:55 01.10.2018

    ...před týdnem jsem v Duxfordu viděl vyjímečnou skupinu při průletu - Avro Lancaster a na levém uchu Tornado a na pravém uchu F-35... ta letěla samozřejmě natažená jak náfuka :)