F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší

Foto: Verzi F-35B Lightning II s krátkým vzletem a krátkým přistáním STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing) trápí strukturální problémy s některými díly; větší foto / U.S. Marine Corps
Verzi F-35B Lightning II s krátkým vzletem a kolmým přistáním STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing) trápí strukturální problémy s některými díly; větší foto / U.S. Marine Corps

Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 Lightning II všech tří verzí. Stále se ale řeší problémy s komplikovaným letovým softwarem, strukturálním problémy verze F-35B a také s počítačovým logistickým systémem ALIS.

Cena klesá

Podle generálplukovníka Christophera Bogdana, vedoucího programu F-35 Lightning II, se s firmou Lockheed Martin daří snižovat jednotkovou cenu za letadlo. Americké letectvo (U.S. Air Force)  ještě před několika lety platilo za stíhačky F-35A 117 milionů dolarů, nyní to je 108 milionů dolarů.

Námořní pěchota (U.S. Marine Corps) za verzi F-35B platila 145 milionů dolarů, nyní 134 milionů dolarů. Cena námořní verze F-35C pro americké námořnictvo (U.S. Navy) pak poklesla ze 134 milionů dolarů na 129 milionů dolarů.

První cena platí za letadla počáteční výrobní série LRIP 6 (Low-Rate Initial Production 6, 2013), poslední pak pro výrobní sérii LRIP 8 nakoupenou v listopadu 2014. Částka obsahuje jak cenu draku, tak motoru.

Podle Bogdana cena poklesne i při dalších nákupech – LRIP 9 v roce 2015 a LRIP 10 v roce 2016. Připomeňme, že plná výrobní produkce FRP (Full Rate Production) se rozjede až v roce 2018.

Společně s poklesem ceny Bogdan uznal, že program stíhačky F-35 stále trápí problémy. Podle něj však byla řada problémů vyřešena a na dalších se pracuje.

„Jsme za těmito problémy," říká Bogdan. „Ne všechna řešení jsou operačně nasaditelná, ne všechny jsou otestovaná, ale nejsou na prvních 20 místech mého seznamu, pokud jde o technické věci programu."

Přesto je řada věcí, které je nutno dořešit. Jedná se především o problémy se softwarem, logistickým systémem ALIS (Autonomic Logistics Information System), konstrukcí letadla, pneumatiky pojezdových kol a motory. Vše umocňuje fakt, že v polovině letošního roku plánuje námořní pěchota s první letkou F-35B dosáhnout počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability).

Propagační video Lockheed Martin - zhodnocení roku 2014.

Problémy k vyřešení

Hlavním „bolehlavem" programu je komplikovaný software s osmi milióny řádky kódů. „Software byl vždycky technickým problém č.1 tohoto programu," vysvětluje Bogdan.

Část počítačového programu, který má na starosti ovládání letadla funguje bezchybně. Horší to je s částí programu určeného pro řízení mise. Jde o tu část kódů, která zpracovává informace z mnoha senzorů, vyhodnocuje je a předkládá pilotovi.

Program například někdy chybně vyhodnocuje hrozby, pokud letí více stíhaček F-35 ve formaci. „Pokud letí tři nebo čtyři F-35 ve formaci a sledují stejnou hrozbu, nevidí přesně to samé, kvůli rozdílnému úhlu" říká Bogdan. Rozdíly nejsou velké, ale systém nedokáže rozhodnout, zda se jedná o jeden cíl, nebo o více cílů.

Verze F-35A pro letectvo a F-35C pro námořnictvo netrpí konstrukčními problémy. Neplatí to však u verze F-35B pro námořní pěchotu. Problémem je především obří turbodmychadlo za pilotní kabinou, které sice umožňuje krátký vzlet a kolmé přistání, ale celou konstrukci letadla komplikuje a zvyšuje hmotnost.

V roce 2005 bylo zjištěno, že verze F-35B překračuje optimální hmotnost o 1360 kg (3000 liber). Konstruktéři se rozhodli přepracovat některé díly, včetně použití lehčích materiálů.

„Snížili jsme hmotnost několika způsoby. To, co jsme si mysleli, že je dobrý nápad, nám však teď dělá nějaké problémy," říká Bogdan. Jde například o centrální nosnou přepážku F-35B, která v podstatě drží letadlo pohromadě. Původně byla vyrobena z titanu, ale později ji nahradil lehčí ale méně pevnější hliník.

Doplňování paliva za letu je samozřejmostí

Problémy jsou také s pneumatikami pojezdových a přistávacích kol pro mariňáckou verzi F-35B. Pneumatiky vyrábí společnost Dunlop. Ukázalo se, že první pneumatiky v ceně 1500 dolarů měly extrémně krátkou životnost – již po 11 přistáních musely být vyměněny. Podle Bogdana se daří životnost postupně zvyšovat. „Tohle je výrobní problém, více než cokoliv jiného," vysvětluje Bogdan.

Jsou zde také problémy s motory, které uzemnily celou flotilu v minulém roce. Podle Bogdana byl problém objeven a prozatímně vyřešen. Finální řešení se příjme do konce léta. „Stále to sledujeme... ale nemůžu říct, že bych kvůli tomu nemohl spát," říká Bogdan.

Otázky vzbuzuje také blížící se operační nasazení první lety F-35B námořní pěchoty v polovině letošního roku. Opět jsou zde problémy se softwarem. Teprve v posledních měsících je k dispozici software, s kterým lze vyslat letadlo do bojové akce.

Prozatím jsou novým softwarem vybaveny dvě letadla, na třetím se pracuje. Celkově musí být upraveno 10 letounů. Stejně tak je třeba novým softwarem vybavit pozemní simulátory letadla.

Pracuje se tak na misijních počítačích, které si piloti berou sebou do letadla. Počítače obsahují klíčové informace o daném regionu, kde probíhá mise, včetně možných hrozeb. Námořní pěchota potřebuje data o dvou regionech, kde se předpokládá nasazení F-35B.

Zdroj: DefenseOne, DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-35 Lightning II pro blízkou pozemní podporu

Zavádění nových stíhaček F-35 Lightning II způsobí doslova revoluci v pojetí vedení leteckých ...

Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem

V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje ...

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    12:13 27.03.2015

    Hezké videjko ohledně AN/APG-81 AESA radaru a zajímavé čtení pod videem, obvzláště o spolupráci Lockheedu s JAKem při vývoji F-35B, kdy snad JAK poskytnul data získaná při vývoji JAK-141.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Dneska už by to asi nešlo, dneska se zase tají, :)

  • dexnom
    20:58 26.03.2015

    Tak male i vetsi Evropske zeme uz maji plany nakup.

    Verze A: Holandsko, Norsko, Dansko, Italie.
    Verze B: Velka Britanie, Italie

  • Karlos73
    14:13 26.03.2015

    Nikdo, nepochopil si ma. Napisal som F-35A A/B. Rozlisil som tie verzie podla moderznizacnych verzii ako pri F-16 - F-16A/B, F-16C/D, F-16E/F....
    Je mozne, ze Americania zavedu casom ine delenie rozlisujuce modernizacie verzii strojov F-35A (letectvo), F-35B (namorna pechota) a F-35C (namornictvo)

  • Nikdo
    13:23 26.03.2015

    Karlos73 : Verze pro letadlové lodě asi nebude nejvhodnější pro menší státy NATO a verze D se zjevuje jen za Uralem.

  • Karlos73
    09:28 26.03.2015

    Stihacka F-35A ma potencial stat sa novou univerzalnou stihackou velkeho mnozstva statov (prevadzkovatelov F-16), ale zatial je jednomotorova stihacka za 117 mil.US $ za kus vela, plus dalsie vynutene naklady na stihacku... Zatial verzie F-35A A/B budu mat svoje muchy a aj cena bude stale vysoka...mozno az verzie C/D by uz mohli byt zaujimave napriklad pre mensie staty NATO, ak cena klesne o 30%.... O 5-10 rokov to bude velmi zaujimava a univerzalna stihacka....