F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Foto: Stíhačky F-35B letky námořní pěchoty VMFA-121. /  U.S. Marine Coprs
Stíhačky F-35B letky námořní pěchoty VMFA-121. /  U.S. Marine Coprs

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operations Capability) se stíhačkami F-35B Lightning II. V současné době běží náročné testování všech stíhaček, mimo jiné testování schopností F-35 poskytovat pozemním jednotkám blízkou leteckou podporu CAS (Close Air Support).

S blížícím se datem ostrého nasazení stíhaček F-35 houstne „informační válka". Na jedné straně přicházejí informace o problémech se zaváděním F-35 do výzbroje, i informace zpochybňující technickou kvalitu stíhaček F-35.

Samozřejmě svou mediální ofenzívu vede i firma Lockheed Martin. Před pár dny firma vypustila video o testování stíhaček F-35 pro úkoly blízké pozemní podpory. Právě pochybnosti o vhodnosti F-35 zajistit v dalších dekádách úkoly CAS se objevují v odborném tisku nejčastěji.

Ostatně, stojí jistě za připomínku, že F-35 se posměšně přezdívá „bilionová stíhačka." Přezdívka připomíná, že vývoj stíhačky, nákup a následný 40 roků (minimálně) dlouhý provoz přijde americké daňové poplatníky na 1,5 bilionu dolarů (37 bilionů Kč). Připomeňme, že se jedná o částku odpovídající přibližně 35 rozpočtům České republiky.

Zpět ale k tématu článku. Prvních letkou námořní pěchoty se stíhačkami F-35B Lightning II se stane letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) „Zelení rytíři". Letka v těchto dnech s pomocí leteckých návodčích intenzivně testuje schopnosti poskytovat leteckou pozemní podporu na střelnici Marine Corps Air Station, Yuma.

Stíhačky F-35 dokazují během cvičení schopnost získávat a poskytovat data (pomocí datalinku Link 16) mezi sebou, s jinými letadly, včetně koaličních a také s jednotkami na zemi skrze vojenské rádio SINCGARS (Single Channel Ground and Airborne Radio System). Cvičení se účastní i jednotky letectva se stroji F-35A a námořnictva s F-35C.

Testy se zejména točí kolem palubního softwaru stíhaček Block 2B. Připomeňme, že jde zatím o nedokončenou verzi, která je navíc neustále upravována podle poznatků z testování.

Během testování se objevily například dva závažně problémy, které představují „významné riziko pro nasazené jednotky" a ohrožující dosažení IOC v požadovaném termínu. Prvním problémem je nedostatečná schopnost F-35, resp. současného softwarového vybavení, identifikovat cizí radary.

Druhý problém představuje unikátní systém DAS (Distributed Aperture System) umožňující pilotovi panoramatický výhled z kabiny. Podle testovací zprávy DAS stále vykazuje „vysokou míru falešných upozornění a falešných stop cílů" a také nízkou stabilitu.

Všechny problémy má odstranit nejnovější softwarová aktualizace, na kterou si však musí vojáci ještě nějakou dobu počkat.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Kauza Rafale: Indie varuje Francii

V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...

Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem

V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje ...

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

Stíhačka 6. generace od Northrop Grumman

Americká společnost Northrop Grumman se plánuje zúčastnit jako hlavní dodavatel vývoje stíhačky 6. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • KOLT
    10:05 02.02.2015

    Ano, psal, problém je, že spoustu těch informací se nedaří ověřit z jiného zdroje. Což je obecně problém, v dnešní době "všechno je na internetu" o to větší.

  • Sgt Murphy
    23:46 01.02.2015

    ILoveDaring už niekde písal že mnoho toho ťahá z časákov z Anglicka alebo tak nejako. To bude tým...

  • KOLT
    23:14 01.02.2015

    Já mám právě s informacemi od ILoveDaring ten problém, že se mi většinu z nich nepodaří ověřit. Přiznávám tedy, že nejsem "od fochu", takže to moc neznamená, jenže ani on sám sem zdroje informací moc nedává. Takže trochu problém...

  • RiMr71
    21:55 01.02.2015

    Tak jsem tu zmiňovanou analýzu USAF hledal, protože jsem si chtěl přečíst původní text, ale nějak ji nemůžu najít... Tož nevím...

  • KOLT
    23:18 29.01.2015

    ILoveDaring: Z kdy je ona analýza USAF? Protože pokud vím, Captor-E je v Typhoonech někdy od léta.

  • Charlie
    23:12 29.01.2015

    "je dost nepravděpodobné, že by se vůbec v dnešní době néjaký dogfight konal"

    tohle je ohromný omyl a USAF se ho drží jak houno košile. Teď právě se chystá další Red Flag, které vzniklo přesně z potřeby nacvičit dogfight s piloty, které si i chabě lítající Vietnamci ve střepech jménem MiG-21 vodili nad Namem jak káčátka. Ve skutečnosti je valná většina sestřelů dosahována v dogfightech střelami krátkého doletu, takže je to prostě pro stíhačku must have schopnost.

    Letouny možná diponují modernějšími střelami, které nemají problém se zamknout na cíl jako první Sparrowy nebo jim nejde utéct rychlou kličkou jako tehdejším Sidewinderům, ale zase disponují mnohem propracovanějšímy systémy vlastní ochrany, takže to opravdu není jak v Železném orlu, že co raketa, to MiG dole. Statistický počet "Lišek" na jeden sestřel u BVR je 4-5ks pro alespoň 90= pravděpodobnost killu.

  • ILoveDaring
    21:59 29.01.2015

    Captor-E, už je ns Typhoonech, k roku 2020 jej budou mít všechny.

  • KOLT
    21:15 29.01.2015

    ILoveDaring: "...Bohužel výrazně húře je na tom v soubojích s letouny s AESA radary, jmenovitě Typhoonem..."

    Že se tak zeptám, kde ten Typhoon vzal AESA radar? ;-)

  • Kozlus
    21:11 29.01.2015

    Prototypu T-50 by melo byt 6 a minimalne jeden z nich je na pozemni zkousky. Dalsi ale urcite jsou ve vystavbe. Je fakt, ze tohle info je tak pul roku stare, pak Rusove zatahli informacni oponu.

  • ILoveDaring
    20:32 29.01.2015

    To Deortc, nemělo se jednat o srovnání F-35 a T-50, jen šlo o to ukázat, že nejenom USA má velký oči, T-50 je nutné srovnávat s F-22 a ty mají parametry víceméně stejné.

    Jinak už lítá cca 10 T-50 i s radary a avionikou, jen mají motory ze Su-35, tuším že ty jejich teď prochází zkouškami. Oni mají s těma motorama furt nějaký průšvihy, taky teď chtěj vyvinout verzi s 2D vektorováním, protože pro 3D nemají stealth kryty.

  • ILoveDaring
    20:23 29.01.2015

    No co se týče použití F-35 v leteckýck soubojích, tak to marně vidí i USAF. Jak víme republikáni nemají rádi JSF s proto prosadily studii, kterou měla vytvořit USAF a měli v ní ukázat schopnosti F-35 pro Air-to-Air boj. První byl dogfight, tam byla F-35 označena za horší než Phantom, ale je dost nepravděpodobné, že by se vůbec v dnešní době néjaký dogfight konal. Další je pak souboj při cca 60-70 km vzdálenosti (třeba by stroj letěl velmi nízko a pak vystoupal) tak tady JSF nijak neexceloval, dvě Panavie Tornado by si poradily s čtyřmi JSF, podobně u Mirage 2000 a J-10, u Eurofighteru byl zde ten poměr zhruba dva Typhoony na 12 F-35. poslední byl pak boj na 110km, zde bylo zdůrazněno, že v případě, že F-35 bude mít velkou početní převahu a nepřítel nebude mít kvalitní AESA radar, tak má F-35 šanci vyhrát s minimem ztrát. Bohužel výrazně húře je na tom v soubojích s letouny s AESA radary, jmenovitě Typhoonem, který jd podle odhadů schopen na tuto vzdálenost bojovat beze ztrát, až s trojnásobnou přesilou F-35.

  • Charlie
    08:19 29.01.2015

    Todomatch nemá pravdu, stealth letouny v současné době létají 3 - ještě zapomněl na B-2 Spirit.

    Co je ovšem otázkou, jak stealth může být stíhací nebo úderný letoun. Jedna věc je pasivní stealth daná konstrukcí, ta skvěle funguje, zejména u bombardéru letícího zničit přesně určený cíl tak, jak to dělaly F-117 v Iráku za první války v zálivu. jenže pokud F-35 poletí podporovat pozemní jednotky, tak se 1. bude pohybovat v blízkosti bojiště a to už bude tak hluboko v deštníku protivníkovy PVO, že jí nejspíše zachytí i starší radary (jak se to právě stávalo těm F-117 nad Bosnou). 2. pro efektivní podporu pozemních sil bude nutné, aby letoun komunikoval s velením a leteckými návodnčími, což nutně znamená elektromagnetické vyzařování, které letoun i přes sebelepší stealth konstrukci spolehlivě prozradí. Stejně tak v případě stíhacích misí je F-35 odkázána na jiné zdroje radiolokační informace, protože její radar prostě nemá dostatečný dosah. Může nejspíš letět pouze v pasivním režimu a jen přijímat data z nějakého externího radaru nebo od velitelství, ale to zásadně limituje její možnosti (v principu pilot nesmí ani zažádat o upřesnění rozkazů).

    Rusové totiž v poslední době zavádějí poměrně značné množství pokročilých pasivních průzkumných komplexů (pokud bude zájem, zkusím dohledat) stejně jako radary fungující v pásmu dlouhých vln, proti kterým je současné stealth neúčinné. Bělorusko nové konstrukce i modernizace starších radarů chrlí doslova jak na běžícím páse s tím, že důraz klade na vysokou mobilitu (vše na automobilových podvozcích s automatickým rozvíjením/svíjením antén) a digitalizaci zpracování signálu. Ze stejného důvodu Rusové nejspíš deklarují dlouhovlnný radar i na T-50 (i kdyby jen z důvodu nasazení brouka do hlavy Amíkům). Stejně tak v poslední době zásadně modernizovali už tak moderní komplex radiového boje (zase zkusím dohledat) s důrazem na razantní zvýšení výkonů, dosahu a schopností rušení. Celý je navíc vysoce mobilní (kompletně na terénních nákladních podvozcích).

    Todomatchovo "Rus ještě nevzlítl a už bude v zaměřovačích US raket" zatímco Amíck se nejspíš proletí nad rudým náměstím a vědět o něm bude maximálně čestná stráž u mauzolea je nutno bráít s velkou rezervou, zvláště když stealth nezaručuje radarovou neviditelnost, nýbrž jen nízkou zjistitelnost (čili snižuje se dosah protivníkových radarů, i F-117 byly zachytitelné). Správná pak je i poznámka, že s tím množstvím nesených střel nemá F-35 jistotu úspěšného sestřelu ani v případě, že se jí povede vystřelit jako první a protivník o ní nebude vědět. Dva Amraamy totiž zvládne zarušit a vymanévrovat se slušnou procentuální úspěšností i náš Gripen, zejména pokud budou vystřeleny na vzdálenost blízkou maximálnímu dostřelu letounem s nízkou letovou hladinou a nízkou rychlostí (maximální dostup je u F-35 deklarovaný 18,3km, ale testovaný byl jen do 14km, Gripen má udávaný dostup 15km), což znamená nízkou energii danou střele nosičem (čili více paliva spotřebuje motor rakety na akceleraci a tudíž se sníží dosah).

  • ILoveDaring
    23:46 28.01.2015

    Ona je otázka k čemu je stealth, když má dvě rakety s tím že třeba Typhoon vymanévruje 8. Taky jestli je F-22 viditelná Captor-E na 90km, tak na kolik bude vidět F-35.

  • Deortc
    23:37 28.01.2015

    to ILoveDaring: To je všechno nepochybně móc pěkné, ale ta T-50 má jednu chybku na kráse. Je totiž stále ještě víc jen na papíře a v bujné fantazii fandů ruské bojové techniky než aby existovala skutečně v reálu, na rozdíl od té haněné F-35.
    Takže jinými slovy, F-35 je možná ve všech parametrech horší než T-50, ale aspoň skutečně existuje. :)

  • ILoveDaring
    23:28 28.01.2015

    To Grohmann a strikehawk, i když nejsem milovníkem T-50 docela se o něj zajímám, jen tak pro pořádek má 5 radarů, tři AESA-X band a dva nízkofrekvenční AESA-L band, jinak tímhle se inspirovali i amíci u svých letounů 6. generace, i když ti by údajně rádi vyvinuly radar se schopností změny kmitočtu (tuším Boeing). Ale abychom amíkům nekřivdily nejenom F-35 má jiné výkony než bylo v zadání, proto tu uvedu výkony, které původně deklaroval Lockheed u F-35 a u T-50 výkony, které původně chtělo ruské letectvo, do závorky dám skutečné výkony. F-35: rychlost 1.8-1.9M (1.4M), přeletový dolet 4500km (cca 2300km), výzbroj 4xAMRAAM, 2xSidewinder (2xAMRAAM, 2xSIdewinder), odrazná plocha 0,1m.m (0,2-0,3m.m). T-50: rychlost 2.74M (2.2-2.4M), přeletový dolet 8000km (4000-5000km), výzbroj 30 PLŘS (18-20 PLŘS), stealth pomocí obtékání plazma (zřejmě běžný stealth). 3xX-band pro přední polosféru a 1xX-band pro zadní polosféru a 2xL-band AESA radar (X-band pouze pro přední polosféru), motory s 3D vektorováním tahu se stealth kryty (u ruské veze zřejmě 2D vektorování se stealth kryty, u Indické zřejmě motory s 3D vektorováním tahu bez krytů). Není možné porovnávat T-50 a F-35, protože jsou zcela k něčemu jinému, jen jsem tím chtěl dokázat, že nejenom USA se trochu přeceňuje :D. 

    Co se týče nespokojenosti zahraničí s F-35, tak dominují Kanada, Austrálie a Spojené Království, Ka+Aus považují F-35 za nedostatečně výkonný pro velikost jejich zemí a Británie chce letoun pro Air-to-Air boj a Angláni nemají F-35 v lásce. Krátce shrnu historii, když se začalo s projektem F-35 zdálo se, že UK je celkem spokojená, ale především kvůli neustále padajícím výkonům začala zaznívat velká nespokojenost . Poté britská vláda předala USA návrh, že hlavním kontraktorem se stane BAE systems, ta slíbila, že cenu udrží pod  100mil USD a že zvedne výkony na původní úroveň, USA pochopitelně odmítly, protože přeci jenom, kdyby budoucí hlavní letoun USA vyráběli britové, byl by z toho politický skandál. Poté Angličani začali hrozit, že se z projektu odpojí a postaví si vlastní F-35 podle sebe, na to reagoval Lockheed výraznými restrikcemi na technickou dokumentaci, avšak poté přišla drtivá odplata angličanů, ti totiž odmítli vydat další povolení svým konstruktérům, k práci na F-35, je nutné zdůraznit, že rezidenti Spojeného Království (bydlí v UK a mají tam rodiny) tvoří přes 60% vývojářů F-35 včetně šéfkonstruktéra a všech šéfů vývoje, takž jejich odvolání by znamenalo konec celého JSF, následně na to Lockheed dal Británii plnou technickou dokumentaci (stejnou jako dostala USA), avšak poté Británie začala tlačit na dodávky F-22, potažmo jejich bezlicenční kopii a dokonce její vývoz nejbližším spojencům. V dnešní době počítá Británie s nákupem jen 48 F-35B pro HMS Ocean a HMS Queen Elizabeth.Zajímavé na žádostech o F-22 je rozdílný přístup Ka+Aus a Spojeného království, zatímco Obří země by se spokojili s licenční výrobou F-22, tak britové by chtěli pouze technolgii a plány a na bázi F-22 postavit vlastní stroj. JInak berou to dost vážně protože už vyvinuly motory s tahem 180kn s 2D vektorováním tahu, který by měl britskému Raptoru dát prý až 2.4M a už mají téměř vyvinutý AESA radar na bázi Captor-E, Angláni taky chtěl mít místo 6x AMRAAM, 12-16xMeteor, také chtějí po vzoru T-50 instalovat dva L-band radary, nejzajímavější na tom je, že BAE slíbil, že cenu udrží pod cenou F-35.

    Teď se vám pokusím vysvětlit jak na tom to jednání je, musím ale zdůraznit, že se jedná o vyvozování z výroků politiků,nýbrž oficiálně Británie o F-22 nejedná, ale vzhledem k všem výrokům na obou stranách velké louže je už dlouho znát o čem se baví, vycházím tedy teď z odhadů, i když mnoha prestižních západních časopisů. První je nutné uvědomit si pozice UK a USA v jednání: U F-22 byl podíl Britských konstruktérů téměř 70% a UK má zcele jistě kompletní technickou dokumentaci, takže je zcela jasné, že británie může začít vyrábět upravený Raptor bez souhlasu USA, ale to by asi dost pošramotilo "speciální vztahy", které mezi sebou obě země mají. Naproti tomu, jestli kongres nezruší Obeyrův dodatek není možné legálně vyrábět F-22 v zahraničí. Další věc je proč se USA tak brání tomuto obchodu: Prvním je zcela jistě obava, která vyplývá, když se podíváte na plánované údaje britského dravečka, prostě je dost pravděpodobné, že britská verze bude o dost lepší a víceúčelovější, to ale mínusuje fakt, že UK je ochotna naopak USA dát celou dokumetnaci svého stroje a pomoct jim s bezlicenční výrobou Lockheedem s americkými systémy. Druhým a to ještě důležitějším faktem je, že Britové neotevřou linku aby postavily 120 letounů pro sebe, velitel britských vzdušných sil zmínil letectva "nejbližších spojenců" tj. Kanady, Austrálie, Francie a dost možná také Itálie, Německa a Španělska, což není dobré pro Lockheed, takže ten skutečně výrazně lobuje za zachování Obeyrova dodatku. Na druhou stranu mají Britové pravdu ve svých argumetech: 1) Británie je nejbližší spojenec USA a je velmi pravděpodobné, že británie své letouny nasadí na podporu USA 2) Naprosto děsuplné technické parametry F-35 3) Británie vyvine vylepšenou a víceúčelovou F-22 a USA jí bez jediného dolaru na vývoj bude moct sama vyrábět 4) Kvůli nárůstu hrozby ze strany Číny nebude schopno letectvo USA vybojovat vzdušnou nadvládu nad Evropou a s těmito letouny by si ji Evropa mohla vybojovat sama. 5) Větší kooperaci mezi US a UK leteckými silamy. Takže je otázka jak to dopadne, před vypuknutím krize na Ukrajině se zdálo, že to má Británie v kapse, ale teď nikdo neví.

  • Todomatch
    22:49 28.01.2015

    Jednou z klíčových vlastnosti Lightningu je stealth. Možná proto se mnozí tváří, že je to vlastně schopnost na nic a hlavní jsou schopnosti pro dogfight. Protože jinak by museli uznat, že jsou pouze dvě reálná letadla, která touto špičkovou technologií disponují a to americký F-22 a F-35. Nikdo jiný ji neaplikoval ve srovnatelné míře. Ruský Suchoj páté generace se za stealth považovat nedá. Nejmodernější čínské a ruské non-stealth letouny budou mít totiž na moderním vyspělém bojišti zásadní problém. Na bojiště natož na nepřátelském území totiž patrně vůbec nedoletí. Jestliže u diskutované F-35 bude její přílet na bojiště velkým překvapením, tak současné Su a Mig budou sledovány po celou dobu jejich letu a je pro ně nemožné zmizet z radarů obránců. Cestou na ně bude odpáleno všechno co je k mání a co je určeno k sestřelu letadel - poletí doslova s kůží na trh a velmi pravděpodobně nedoletí. Pokud by měla jejich síla být ve vzdušných soubojích, vůbec k nim nedojde neboť budou nevyhnutelně sestřeleni. nedovedu si dost dobře představit, jak by mohl nějaký Mig či Su proletět až nad Kanadu či Austrálii nepozorován. Ještě budou v Rusku a už bude vrčet gyro v hlavicích raket na zemi, na lodích a na ramenou obránců. O F-35 v tomto ohledu napsal někdo od fochu, že pokud bude pilot F-35 vtažen do vzdušného souboje letadlo, proti letadlu tak udělal něco hodně, hodně špatně.

  • RiMr71
    22:24 28.01.2015

    ...bojové poškození nad Austrálií nebo Kanadou? :)

  • Kozlus
    18:53 28.01.2015

    Navic se pry Australii a Kanade dost hodne nelibi, ze ma F-35 jen jeden motor. Argumentuje se tim, ze oba staty jsou totiz sakra velky, takze v pripade bojoveho poskozeni, nebo jen poruchy motoru pri beznem letu, je letadlo odepsane. Nevim, proc potom o jednomotorovem letadlu vubec uvazujou. Nemuzu to ted nikde dohledat, ale smysl to dava.

  • Charlie
    16:53 28.01.2015

    Ta tabulka na ausairpower dává smysl, když jí nevytrhnete z článku jako samoúčelný fakt, ale zasadíte jí do problému, na který má poukazovat.

    Pointa je totiž v tom, že RAAF chce pořízením F-35 nahradit F-18 na pozici hlavního stíhacího letounu (jako některé další země, provozující F-18 nebo F-16), přičemž spoustě lidí z tohohle thinktanku nebo jak to nazvat se to dost ekluje. F-35 totiž, přes všechnu svojí propracovanost a schopnosti (tedy zejména ty deklarované) není dobrý stíhač. Možná průměrný, ale za ty peníze rozhodně nestojí. Navíc ty srovnání jsou se Sučky z toho důvodu, ž ejimi disponuje řada okolních států a tak je tu logická možnost, že se tyhle dva typy dostanou do konfliktu, přičemž F-35 bude ta, která tahá za kratší konec provazu, protože narozdíl od USAF nemá autrálie ani F-15, ani F-22 a s AVACSy na tom nejsou taky kdovíjak růžově. Navíc - kolem austtrálie je dost moře, takže potřebuje něco s velkým doletem, ale taky poměrně rychlý, což F-35 taky moc nesplňuje (tedy ne teď).

    Možná že současné F-35 je jen takové ošklivé káčátko, ze kterého se časem vyvine relativně pohledná labuť, podobný průšvih byly svého času Phantomy II a nakonec z nich byl jeden z nejúspěšnějších typů amerických stíhačů.

  • Deortc
    15:36 28.01.2015

    to Jan Grohmann: Logiku to má obdobnou jako u onoho známého rčení "Čím víc proužků, tím víc Adidas!" :)

    to strikehawk: T-50 už má radar/y hotový? Já totiž četl, že pro T-50 dosud není vývoj radaru ukončen. Z toho pak plyne, že nejspíš ani sami vývojáři toho radaru dnes ještě netuší jakých skutečných parametrů bude/budou v reálu dosahovat radar/y pro T-50. Zatím je to všechno ještě pouze na papíře a jak známo, papír snese všechno a na papíře plánované parametry se nezřídka od těch reálně dosažených setsakra liší, což platí obecně, ne jen v letecké technice.

  • IvanBa84
    15:25 28.01.2015

    liberal shark: ono tu treba kritikom dat za pravdu, F-35 vznikla z politicky zleho konceptu. Navrhnut lacne viacucelove lietadlo, ktore nahradi niekolko typovo odlisnych lietadiel je uz z principu somarina.

  • liberal shark
    14:42 28.01.2015

    Osobně si myslím, že se původní projekt F-35 jako "levného" útočného letounu - doplňku k F-22, úplně zvrhnul. Vyvíjí se tři radikálně odlišné verze a k nim spousta kvalitativně nových avionických systémů. Výsledek - vývoj je zpožděný, komplikovaný a drahý. Nakonec bude F-35 možná dražší než F-22.

  • KOLT
    12:33 28.01.2015

    No už jenom ta tabulka mě přesvědčila o "nezaujatosti" ausairpower.net. Nezbývá než souhlasit s Magister_Peditum – odkazy na tuto stránku filtrovat zhruba stejně jako na blisty v případě Pandurů. Tzn. ne že by se tam nemohl vyskytnou zajímavý článek, ale pravděpodobnost se limitně blíží nule.

  • Arccos
    11:43 28.01.2015

    strikehawk: Už podruhé se tu snažíte dokázat, jaký je F-35 zmetek na základě tabulky, která ji srovnává s letadly úplně jiné kategorie a určení.
    Chápu, že ta tabulka vznikla v Austrálii jako reakce na zvažované pořízení F-35 a proto je tam srovnání regionálních konkurentů. Ale vyvozovat z toho cokoliv jiného je pořád mimo mísu. Ale hodí se to do krámu. Takové srovnání s MiG-29 (35), Rafale, F-18 Gripenem, to uz by se tak nehodilo.

  • Jan Grohmann
    10:19 28.01.2015

    Pro strikehawk: Co to je za argument, že PAK-FA má "rovnou tři radary" . Zeptám se naprosto prostoduše: "No a co, že má tři radary"?
    Je to argument s podstaty nesmyslný (pokud teda neslouží za prosté lobování za PAK-FA) jen už proto, že o těch radarech (na F-35 a PAK-FA) nevíme skoro vůbec nic nebo strašně málo. Radar má desítky, nebo možná stovky klíčových parametrů, které vypovídají o jeho bojové hodnotě.
    Dosah, jaký dosah proti jakým cílům o jaké odrazové ploše? Proti "průměrně velkým letadlům" ?

    Argument, že PAK-FA je lepší "protože má tři radary" má nulovou informační hodnotu.

  • Magister_Peditum
    10:19 28.01.2015

    Zrovna http://www.ausairpower.net... začíná být asi podobně "nezávislý" jako Zvědavec... :-)

  • strikehawk
    09:56 28.01.2015

    Deortc

    Kdyby sis přečetl něco víc o F-35 a potenciálních protivnících s údivem bys zjistil, že F35 vykazuje katastrofální nedostatky dokonce ve srovnání se stroji 4.generace.

    http://www.ausairpower.net/jsf...

    Tvoje nadšení, že F-35 má radar, který dokáže sledovat cizí ŘS a "spoustu čidel" jistě potom značně opadne, když zjistíš že PAK-FA má rovnou tři radary ( alternativně 4 pro zadní polosféru ) a s větším dosahem.

    Je to prostě nepodarek a bude muset nastat dlouholeté "šlechtění" typu aby z něho bylo něco použitelného.

  • Charlie
    08:02 28.01.2015

    Sgt Murphy: jen k těm doletům - F-16 má 2,7t paliva, F-35 8t. Je to brutální rozdíl ve prospěch F-35, jenže ta je taky o 4 tuny těžší.

    Bohužel všechno, co se mi povedlo o palivu v F-16 dohledat, jsou nejaná data, ze kterých není zřejmé, kolik se toho vejde přímo do letadla, kolik do konformek, a údaj o maximálním doletu s podvěšenými nádržemi je nezajímavý, protože pak to letadlo nic dalšího neunese.

    Poznámka že F-16 je lepší než F-35 může být pravdivá - kupříkladu pro letectvo, které má hlouběji do kapsy a za cenu jedné F-35 koupí téměř 3 F-16 je tato možná lepší letadlo asi ze stejného důvodu, jako jsou Gripeny pro nás lepší než Su-35 nebo F-15.

  • Sgt Murphy
    23:17 27.01.2015

    Dertc: Konečne niekto napísal do diskusie ctihodný príspevok.

    Technológie vymyslené na projekt F-35 určite budú využité na stroji šiestej generácie ktorý sa už tiež pomaly rysuje. Pokiaľ sa ešte vylepšia, čo nepochybujem, určite z toho vznikne ako píšete plne autonómne strojovo pilotované lietadlo. Teda predpokladá sa že takúto vlastnosť lietadlo 6. generácie bude mať a nebude to len obyčajný na diaľku primitívne pilotovaný dron.

    Pochybujem že technológie použité na F-22 boli plnohodnotne použité na F-35 ako tu všetci píšete keď to lietadlo samo o sebe je nedoriešené s mnoho chybami, však ešte nedávno dusilo pilotov. Tam muselo byť ešte kopec, kopec práce kým to postúpilo na F-35 a aj na tej stále čo dokončievať je.

    Neviem ako niekto môže napísať že F-16 je lepšia ako F-35, to je ako napísať že F-15 je lepšia než F-22. Alebo blud že F-14 mala byť nahradená F-22N, však F-14 bola predsa nahradená celkovo a úspešne strojmi F-18 Super Hornet. F-22 pre námorníctvo s meniteľnou geometriou krídel? To bol len nejaký priblblý vlhký sen nejakého politika srandistu a neviem ako sa to môže takto ešte propagovať.

    F-22 osobne považujem za niečo už technologicky prekonané. Do služby vstúpila neskoro a technologicky je F-35 vyspelejšia. Asi preto nenahradila všetky F-15, lebo bolo treba doriešiť ešte kopec dier a lepšie bolo upgradovať stávajúcu flotilu F-22 a počkať kým doslúžia tiež upgradované F-15. Musíme si počkať na stroj šiestej generácie ktorý sa už rysuje niekoľko rokov. Do vtedy majú Super Hornety, F-15, F-22 šancu chrániť zadky lietadlám F-35.

    Žiadne lietadlo doposiaľ nemá vo svojej kategórii také air-to-ground kapacity ako má F-35. A pokiaľ viem aj Izrael ešte stále používa ako doprovod F-15 ak by došlo na boj vo vzduchu. A pokiaľ F-35 vyzbrojíte na vzdušný súboj nepochybujem o tom že v tom bude minimálne tak dobrá ako F-16.

    Napríklad ak by ste chceli dosiahnuť aby F-16 mala taký istý akčný rádius tak by ste ju museli ovešať dvomi prídavnými nádržami ( 5400 kg mŕtvej váhy navyše) pod krídla ktoré by jej dramaticky znížili jej „špičkové“ vlastnosti a rapídne by sa znížila hmotnosť nesenej výzbroje.

  • Kozlus
    23:16 27.01.2015

    Oprava:
    Stroj, kterej sam vybere, identifikuje a znici cil, jeste dlouho asi nebude.

  • Kozlus
    23:15 27.01.2015

    Deortc:
    To by mela byt 6. generace letadel. Bezpilotni stealth a nejake ty laserove nebo elektromagneticke zbrane + dalsi vychytavky. Bezpilotni letadlo ma spoustu vyhod, ale furt si myslim, ze se to dost precenuje. Bud bude uplne autonomni, nebo ho bude ovladat pilot kdekoliv jinde na svete. Plne autonomni letadlo nema sanci - uz takhle lidem dost vadi soucasne drony a lidi jsou volici a zatim je to nepruchodne. Stroj, kterej sam vybere a identifikuje cil, jeste dlouho asi nebude.
    Dalkove ovladanej stroj ma problem v tom, ze jde zarusit nebo ovladnout na dalku. Dalsi vec je to ovladani. V pripade stretu s Ruskem, Cinou (tusim, ze i Indii) by prvne spadly prenosove satelity. Pokud by se rovnou nehralo na atom, tak by se muselo letadlo ovladat pres prenosove letadlo/AWACS nekde z bunku relativne blizko fronty. To je v dosahu raket. A letadla jako AWACS budou jednim z prvnich cilu. Bud MiG 31 nebo S-500 s dostrelem 1300km dalkove a 200 km vyskove proti balistickym raketam. Na AWACS by je slo asi presvedcit taky :) Tady uverejnenej clanek o S-500 uvadi 400km proti letadlum, to mi ale prijde podhodnocene, protoze system S-400 prosel vojskovyma zkouskama s raketou o dosahu 400km. Pravda, nikde se nepsalo o sestaveni vyrobni linky ani o vyrobe, ale na vojskovych zkouskach tech prskavek par vypusti... Taktez zaruseni bojiste pri takovem stretu by bylo znacne a na bezpilotky bych moc nesazel.

    Slabsi protivnik? Ano, tam by to plne ukazalo svoji prevahu. Nebo by aspon melo. Nezapomente ale na Jugoslavii a jak tam NATO dostavalo zabrat od Srbske PVO.

  • Deortc
    22:03 27.01.2015

    Na základě toho, co jsem si o F-35 přečetl, se mě to éro jeví jako předstupeň plně autonomně strojově pilotovaného bojového letadla.
    To množství čidel, množství vyhodnocovaných údajů - např. sledování nepřátelských protiletadlových střel a na základě údajů z čidel neustálé propočítávání jejich pravděpodobné další dráhy, výhled 360 stupňů kolem letadla, atd.... moc se v téhle technice nevyznám, tak možná je to tím, ale prostě nedokážu pochopit jak lidský mozek pouze na základě svých zrakových a sluchových vjemů dokáže toto nepochybně obrovské množství dat zaznamenat, zpracovat a ve velmi krátké době optimálně reagovat.
    Myslím, že to letadlo musí mít mezi pilotovými smysly a data generujícími čidly nějakou mezivrstvu nejspíš založenou na umělé inteligenci, která sama rychle vyhodnocuje jaké údaje pilotovi poskytnout, jaké zpracovat automaticky aniž by byl pilot zbytečně zatěžován, jaké zahodit coby nepodstatné, jaké naopak předznamenávají vážné problémy do budoucna, atd..... tohle si dle mého názoru už přímo říká o nahrazení pilota zcela - nejspíš nějakou umělou neuronovou sítí. :p Výhod by to samozřejmě přineslo velmi velké množství.
    A že to nemusí být až taková fantazie, to naznačuje např. vývoj autonomně řízených aut, která už dnes dosahují bezpečnosti provozu lepší než co zvládne většina lidských řidičů. A tohle je přitom "pouze" běžný civilní trh... když si vzpomenu, že např. TCP/IP (sada komunikačních protokolů na kterých je postaven současný internet) byla v ARPA (předcůdkyně dnešní DARPA) vymýšlena už někdy před 50ti lety a dnes s tím civilní sektor dělá zázraky.... tak bych se ani moc nedivil, kdyby se během pár let opravdu začaly dělat verze F-35 ve kterých pilot už bude chybět. :)

  • KOLT
    20:23 27.01.2015

    ILoveDaring: Moment, moment, já si nemyslím, že F-35 je k ničemu. Já to prostě nevím. Ale máte pravdu, mám o jejích kvalitách jisté pochybnosti. Především s ohledem na cenu vývoje i výroby a neplnění původních slibů ohledně vlastností. Také mám pocit (ale je to vážně jen pocit!), že i z vysokých míst je obrana toho projektu dosti křečovitá, což nevěstí nic dobrého. Hlavně ale nejsem odborník na leteckou techniku, takže jsou jen dojmy jedné lamy.

    Argonaut.CZ: F-22 se sice nesmí vyrábět, ale to nikterak neznemožňuje použití technologií vyvinutých v rámci jejího vzniku jinde. Ať už u jiných letadel nebo i v civilní sféře. Samozřejmě mnohé technologie jsou chráněné v rámci standardního utajování špičkových vojenských produktů. Ale tomu tak bylo vždy, naopak za dob studené války to bylo ještě horší. Navíc mám pocit, že hlavní tahoun v tomto směru byl spíš kosmický výzkum, který je ze své podstaty civilnější.

  • Argonaut.CZ
    19:58 27.01.2015

    to Deortc: Pak FA/ T50 je spíše odpovědí na F22, ne na F35. Má to být letoun nejen na vybojování vzdušné nadvlády.

    Pořád si myslím, že proti "křovákům" je to zbytečná a drahá zbraň. Na partičku nepřátel spadne z letadla za miliardy chytrá bomba za miliony USD...

    A proti sofistikovanému nepříteli typu Rusko nebo Čína by mě zajímalo, do jaké míry bude reálná "elektronizace bojiště", pro kterou jsou poslední modely stavěny, když první co zmizí, budou GPS a telekomunikační satelity. Navíc se už dříve diskutoval např. EPM pulz (prosím, není to nahrávka na flame).

    Ano, vojenské technologie byly vždy na začátku velkých technologických skoků. To, co kdysi zvládaly USA, že dokázaly tyto technologie i civilně využít už ale neplatí, viz zákaz exportu F22. Takže vojensko průmyslový komplex bude ještě více závislý na federálních penězích. Rusko zkouší diverzifikaci zdroji z Indie a Číny, protože využití vojenských technologií v civilu zřejmě nezvládá dobře dodnes.

  • JosefŠ
    18:27 27.01.2015

    ILoveDaring

    Ok, uvedl jsem to trochu obrazně. Ale myslel jsem to obecně. Téměř v každé diskuzi, ať už jde o tanky, letadla, popř článek: Ruské zbrojení se potýká s vážnými problémy, se to více či méně uchýlí na Západ vs. Rusko. Jsem jenom rád, že u této diskuze zatím nic takového nemusím číst a jelikož se zajímám spíše o problematiku zdravotní a vybavení pěšáků, velice rád si přečtu něco erudovaného o letadlech, který mě fasciinujou z hlediska "nadřazenosti nad pěšákem."

    Jinak si ale musím stát za tím, že jsem neuvedl ani Vás a ani Kolt v mém příspěvku (takže reakci na mě bych mohl označit za nepodstatnou/zbytečnou) a že dokud to leadlo neprokáže svoje schopnosti v boji, tak se prostě můžou jenom předkládat argumenty pro a proti ale čert ví co je pravda...

    Příště si odpustím byť jen narážku na východ vs. západ, nebude li to adekvátní... bylo to opravdu zbytečné ;)

  • ILoveDaring
    18:22 27.01.2015

    Ještě k problematice Air-to-Air boje F-35, musíte pochopit, že JSF vznikal v době, kdy si všichni mysleli, že nebe bude chránit 750 Raptorů a že na letadlových lodích budou nástupci F-14 (plánovaný F-22N) takže, když se sepisovali požadavky tak Air-to-Air schopnost byli naprosto na posledním místě, dokonce bylo v požadavcích, že není potřeba schopnost Air-to-Air boje.

    Takže ať vás ani nenapadne srovnávat letecké souboje mezi F-35 a jiným letounem než Mustang, prostě to vůbec nebylo v požadavcích a tak se podle analýzy dělané kongresem v Air-to-air boji nemůže srovnávat s Mirage 2000 a Panavia Tornado. Abychom zůstali objektivní spíše se bavme o schopnostech útoku na pozemní cíle, ke kterým byl F-35 konstruován.

  • ILoveDaring
    18:15 27.01.2015

    Já pořád poslouchám jak je F-35 skok dopředu v čem?

    Co přináší proti Raptoru, vždyť umí polovinu toho co Raptor a má v sobě polovinu technologie, koncept elektronického bojiště už USA používá dlouho a bez problému to zvládají letouny kategorie F-16 a mimo jiné ta F-16 to údajně dělá líp.

    Jinak jek už jsem psal, byl JSF bláznivej nápad asi stejně jak zkřížit letadlovou loď s křižníkem, prostě až na Námořní pěchotu nikdo nedostal co potřeboval.

    Jen skutečně doufám, že se v USA někomu rozsvítí a ten program stopne,nebo nejlépe omezí jen na verzi V/STOVL, ale je to problém, je tu obrovská lobby pro F-35 a žádný úředník nebude riskovat svoje křeslo pro problém, který nastane za X let, až bude F-35 konečně v boji.

  • ILoveDaring
    18:07 27.01.2015

    Trochu mi to připomíná komunismus: kdo není s námi je proti nám, když se ti nelíbí něco amerického jsi zrádce a bůhví co. Je zajímavý, že takovýhle fanatici se najdou vždycky, za jakéhokoli režimu. Ještě vtipnější je to pak z druhý strany, když si dovolíte naznačit, že něco ruského třeba T-72 je k ničemu a Abrams je lepší, to jste zase Amofil a dodají vám tisíc videí na kterých je vysvětleno proč je T-72 lepší.

    Stejně nejsem schopen pochopit co k tomu ti lidi vede, tak fanaticky chránit jednu stranu, já mám takovej dojem, že je to jen proto aby se s někým pohádali, jediný problém je, že si hezky píšete v přátelské diskuzi, pak tam napíše jeden Lightningomi na něj reaguje PAK-FAmil a je po diskuzi.

  • rick
    18:04 27.01.2015

    Dokud ji nenasadí v boji, je to jen coby kdyby. Já osobně tomu letadlu věřím. Snad nikdo soudný nemůže zpochybňovat že to je obrovský posun dopředu. Jestli to stálo za ty peníze, je jiná věc a Američani si to musí srovnat sami. Zatim jim to za ty peníze zjevně stojí.

  • ILoveDaring
    17:58 27.01.2015

    Oprava:
    JosefŠ, proč myslíte, že je to mlácení argumentů východu a západu, já jsem dost prozápadní, co jsem pochopil z diskuzí tak pan KOLT taky a stejně si o F-35 myslíme, že je k ničemu, prostě ten komu se nelíbí něco amerického nemusí být zrovna Rusofil, tyto soudy prosím přenechte panu Todomachovi.

  • ILoveDaring
    17:58 27.01.2015

    JosefŠ, proč myslíte, že je to mlácení argumentů východu a západu, já jsem dost prozápadní, co jsem pochopil z diskuzí tak pan KOLT taky a stejně si o F-35 myslíme, že je k ničemu, proč ten komu se nelíbí něco amerického nemusí být zrovna Rusofil, tyto soudy prosím přenechte panu Todomachovi.

  • Deortc
    17:48 27.01.2015

    to J.D.: Pokud by toto skutečně platilo, tak by vůbec nemělo smysl nové zbraně vyvíjet. Ona ta průpovídka ale nejspíš pravdivá není.
    Mimochodem, pokud by US stealth letadla nebyla k ničemu, tak proč se Rusové pak usilovně už tolik let pachtí s vývojem té svojí T-50, která má být v zásadě ruským analogem těch amerických leradel? Měl byste jim poradit ať do toho přestanou cpát peníze, že jim bude stačit, když se vyzbrojí klacky a pazourky, protože stejnak "na každou drahou hračku se najde něco levného a i primitivního co to může porazit" :p

    to Argonaut.CZ: A proč se teda Rusové pachtí s vývojem T-50. Proč do vývoje T-50 cpou stále další miliardy USD místo vyvíjení těch "levnějších protiopatření"?

  • JosefŠ
    17:40 27.01.2015

    J.D.

    Brát to Vaší logikou, tak sme ještě u házení kamenů, protože přeci když si vemu štít tak mě ten kámen neublíží. Tak proč se obtěžovat vynálezem luku, když na to štít taky stačí. Pak se ale dostanem k palným zbraním a ejhle...

    To jestli bude F-35 úspěch nebo propadák se teprv uvidí. Zatím se tady můžem zběsile předhánět v argumentech z východní či západní strany a čekat.

  • J.D.
    17:28 27.01.2015

    no nevím k čemu f-35 bude... na každou drahou hračku se najde něco levného a i primitivního co to může porazit

  • Argonaut.CZ
    16:26 27.01.2015

    Řekl bych, že protiopatření, která budou eliminovat výhody F35 budou levnější.

  • CerVus
    16:13 27.01.2015

    Tak je jasné, že posádky by byly vycvičené perfektně a jednalo by se o klasické střetnutí ve vyšších letových hladinách. Zázemí i výzbroj mají k dispozici stejné. Jen ta f-35 bude mít výhodu v nižším radarovém odrazu, lepšími informacemi díky propojení a zaměřovači integrovaném do helmy.
    Na druhou stranu takový F-15 Silent Eagel taky nebude na radaru svítit jak žárovka. Spousta jiných může nést rušičky, takže je otázkou jestli ta draze zaplacená výhoda je natolik dobrá, že díky ní překoná 3 nebo 4 trochu horší stroje.

  • RiMr71
    15:55 27.01.2015

    No to je asi takový dotaz, jako "jak by si vedl tank Tiger proti několika tankům IS-3"...
    Na jakou vzdálenost? Z jakého směru S jakou vycvičeností osádek? S jakou výzbrojí? S jakým informačním zázemím? V jaké době? V jaké výšce? atd atd.

    Jakýkoliv výsledek chcete, takový můžete uvést a bude to správně. Stačí zadat "správné" vstupní údaje...

  • CerVus
    15:46 27.01.2015

    Celkem by mě zajímalo, jak by si taková F-35 vedla ve střetu s několika stíhači 4,5 generace. Jestli je ta cena opodstatněná nebo půjde jen o stejnou černo díru na peníze s pochybnými výsledky jako byly lodě třídy LCS.

  • mattea
    13:45 27.01.2015

    kadz: díky.
    RiMr: Už vyděsily. Ale hlavně proto, že se ta čísla blíží hranici mé představivosti a začíná pro mne být obtížné je uchopit.

  • RiMr71
    12:45 27.01.2015

    KAZD: nemáte, je to tak. Ty biliardy akorát tak někoho vyděsí :)

Stránka 1 z 2