F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Foto: Stíhačky F-35B letky námořní pěchoty VMFA-121. /  U.S. Marine Coprs
Stíhačky F-35B letky námořní pěchoty VMFA-121. /  U.S. Marine Coprs

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operations Capability) se stíhačkami F-35B Lightning II. V současné době běží náročné testování všech stíhaček, mimo jiné testování schopností F-35 poskytovat pozemním jednotkám blízkou leteckou podporu CAS (Close Air Support).

S blížícím se datem ostrého nasazení stíhaček F-35 houstne „informační válka". Na jedné straně přicházejí informace o problémech se zaváděním F-35 do výzbroje, i informace zpochybňující technickou kvalitu stíhaček F-35.

Samozřejmě svou mediální ofenzívu vede i firma Lockheed Martin. Před pár dny firma vypustila video o testování stíhaček F-35 pro úkoly blízké pozemní podpory. Právě pochybnosti o vhodnosti F-35 zajistit v dalších dekádách úkoly CAS se objevují v odborném tisku nejčastěji.

Ostatně, stojí jistě za připomínku, že F-35 se posměšně přezdívá „bilionová stíhačka." Přezdívka připomíná, že vývoj stíhačky, nákup a následný 40 roků (minimálně) dlouhý provoz přijde americké daňové poplatníky na 1,5 bilionu dolarů (37 bilionů Kč). Připomeňme, že se jedná o částku odpovídající přibližně 35 rozpočtům České republiky.

Zpět ale k tématu článku. Prvních letkou námořní pěchoty se stíhačkami F-35B Lightning II se stane letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) „Zelení rytíři". Letka v těchto dnech s pomocí leteckých návodčích intenzivně testuje schopnosti poskytovat leteckou pozemní podporu na střelnici Marine Corps Air Station, Yuma.

Stíhačky F-35 dokazují během cvičení schopnost získávat a poskytovat data (pomocí datalinku Link 16) mezi sebou, s jinými letadly, včetně koaličních a také s jednotkami na zemi skrze vojenské rádio SINCGARS (Single Channel Ground and Airborne Radio System). Cvičení se účastní i jednotky letectva se stroji F-35A a námořnictva s F-35C.

Testy se zejména točí kolem palubního softwaru stíhaček Block 2B. Připomeňme, že jde zatím o nedokončenou verzi, která je navíc neustále upravována podle poznatků z testování.

Během testování se objevily například dva závažně problémy, které představují „významné riziko pro nasazené jednotky" a ohrožující dosažení IOC v požadovaném termínu. Prvním problémem je nedostatečná schopnost F-35, resp. současného softwarového vybavení, identifikovat cizí radary.

Druhý problém představuje unikátní systém DAS (Distributed Aperture System) umožňující pilotovi panoramatický výhled z kabiny. Podle testovací zprávy DAS stále vykazuje „vysokou míru falešných upozornění a falešných stop cílů" a také nízkou stabilitu.

Všechny problémy má odstranit nejnovější softwarová aktualizace, na kterou si však musí vojáci ještě nějakou dobu počkat.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Kauza Rafale: Indie varuje Francii

V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...

Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem

V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje ...

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

Stíhačka 6. generace od Northrop Grumman

Americká společnost Northrop Grumman se plánuje zúčastnit jako hlavní dodavatel vývoje stíhačky 6. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!