F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

-
22. 6. 2017
-
260 komentářů
-
Jan Grohmann
Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business Insider vysvětlil, proč je stíhačka F-35 Lightning II nejlepší bojové letadlo současnosti. Klíčem je kombinace obtížné zjistitelnosti (stealth) a dokonalého situačního povědomí pilota F-35 o situaci na zemi, ve vzduchu i v elektromagnetickém spektru.
Jak poznamenává Business Insider, od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu, odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva.
Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním sítě radiolokátorů, včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.
V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.
Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.
Výmluvné je použití stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která podle jejich vlastních slov je k ničemu?
Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35.
“Protivníci musí spustit cely řetězec kroků ke zničení letadla,” uvedl Flatley. “Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokáží zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.”
“Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,” uvedl Flatley. “Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.”
Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako “rozmazaný flek” na monitoru.
Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník.
Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače (letounu může najednou provádět řadu složitých obranných i útočných kroků proti mnoha cílům na zemi i vzduchu) a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi rychle a srozumitelně, dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.
F-35 v letecké ukázce na Paris Air Show 2017
Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.
"To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v informacích,” zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”.
Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. “Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,” popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.
F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným “radarem” a má bezprecedentní schopnost fúze dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru.
Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.
Zdroj: Bussiness Insider
Související články
Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?
Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...
-
18.05.2017
-
90 komentářů
-
Jan Grohmann
Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti
Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...
-
24.05.2017
-
36 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...
-
07.06.2017
-
358 komentářů
-
Jan Grohmann
Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030
Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...
-
14.06.2017
-
14 komentářů
-
Michael Myklín
Jirosi, je to o konceptu. A já nikde nepopírám, že F35 nemá koncept lepší. To by ukázl jen konflikt USA RF což nikdo se zdravým rozumem nechce. Shania pronesl, že F35 umí to co ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi,
je to o konceptu. A já nikde nepopírám, že F35 nemá koncept lepší. To by ukázl jen konflikt USA RF což nikdo se zdravým rozumem nechce. Shania pronesl, že F35 umí to co SU35 a tedy nevidí nic v čem by F35 bylo lepší a že nechápu co je supermanevrovatelnost. Na to jsem reagoval a jen proto, že Shania je vedle jak ta jedle. Suprmanevrovatelnost je např o kontrolovaném AOA kde F35 je na 50 stupních a např Eurodelty okolo 100 stupňů a F22 je na 60 stupních. atd... nebavím se o BWR tam nejde o supermanevrovatelnost.Skrýt celý příspěvekOlivav: Ty jsi ještě jednou přečti co napsal Shania než začneš argumentovat. On psal o tom že tu schopnost má, nikoliv že je v ní "nejlepší". To tam doplňuješ ...Zobrazit celý příspěvek
Olivav: Ty jsi ještě jednou přečti co napsal Shania než začneš argumentovat. On psal o tom že tu schopnost má, nikoliv že je v ní "nejlepší". To tam doplňuješ ty.
"Suprmanevrovatelnost je o ztrátě energie ale prvním výstřelu."
Vzhledem k tomu že první výstřel probíhá na vzdálenost několika, tedy spíše desítek kilometrů. Tak vyvstává otázka jak moc potřebuje pilot rychle manévrovat na cíl, o kterém už ví. A pokud o něm neví, tak už se to většinou nedozví.Skrýt celý příspěvekDoplním, nebavím se o vzdušném boji jako takovém, ale pouze o manévrovém boji na krátkou vzdálenost. Tam F35 neexceluje, protože koncept je jiný a této eventualitě se má ...Zobrazit celý příspěvek
Doplním,
nebavím se o vzdušném boji jako takovém, ale pouze o manévrovém boji na krátkou vzdálenost. Tam F35 neexceluje, protože koncept je jiný a této eventualitě se má vyhnout.Skrýt celý příspěvekShania, doplň si vědomosti. Delta/canard nebo thrust vectoring je cesta supermanevrovatelnosti. Navíc koncept EU-RF je jiný než u US. US chtělí energetický management co ...Zobrazit celý příspěvek
Shania,
doplň si vědomosti. Delta/canard nebo thrust vectoring je cesta supermanevrovatelnosti. Navíc koncept EU-RF je jiný než u US. US chtělí energetický management co nejlepší ve smyslu přeměna potencionální-inetucká energie. Suprmanevrovatelnost je o ztrátě energie ale prvním výstřelu. Tomu F35 brání VLO, sensor fusion. F35 není stavěná na dogfight.
F35 umí "stabilní/ovladatelný" AOA cca 50 stupňů, což u Eurodelt je nic ty umí až ke 100 stupňům.
F35 je "bečka" na to aby to dala není na to stavěná koncept je jiný, tak ji nebraň když to nemá smysl.
texty pro poučení:
http://www.airspacemag.com/fli...
https://aviation.stackexchange...
https://defenseissues.net/2013...
https://defenseissues.net/2013...
https://aviation.stackexchange...
https://www.reddit.com/r/AskHi...
https://www.quora.com/Why-are-...
https://www.quora.com/Why-do-E... Skrýt celý příspěvekShania, o 3D vektorování tahu víš asi kulový a o X-31 taky. Tvrdit takovou blbost, že F35 bez vektorování tahu má lepší schopnost v cituji tě: jinymi slovy, schopnost rychle ...Zobrazit celý příspěvek
Shania,
o 3D vektorování tahu víš asi kulový a o X-31 taky. Tvrdit takovou blbost, že F35 bez vektorování tahu má lepší schopnost v cituji tě:
jinymi slovy, schopnost rychle menit smer letu, mirit nosem mimo osu letu, rychla decelerace a akcelerace a pilot se nemusi bat, ze ztrati kontrolu.
znamená, že jsi s F35 stratil soudnost. Ta tlustá bečka, která je dělaná tak, aby díky VLO sensor-fusion atd nemusela o suprmanevrovatelnost ani zakopnout dá speciály co na to jsou stavěné jako F22, EF2000, Rafale, SU35, T50 chce fakt silnou dávku zaslepeosti.
Omezaní na 7g je dáno tím, že pokud nepředělají drak tak buď A) sníží životnost F35 nabo B) překopou drak za jisté náklady a pak bude F35 1.gen co se bude sypat a 2.gen co to asi dá. Těch 9g znamená pro F35 strátu integrity rupu v kritických částech viz, DOT-E nebo ji to software povolí jen v určitých monentech.
Víc na tvé plky nebudu reagovat.Skrýt celý příspěvekcejkis: mas stare info, restart bol zamietnuty.
http://www.military.com/daily-...cejkis: mas stare info, restart bol zamietnuty.
http://www.military.com/daily-...cejkis: Otázkou je kdo by byl ochoten to zaplatit ? Už to tu někdo posílal podobný link a jen se započtením inflace by dnešní cena za kus šla přes 200M dolarů.
cejkis: Otázkou je kdo by byl ochoten to zaplatit ? Už to tu někdo posílal podobný link a jen se započtením inflace by dnešní cena za kus šla přes 200M dolarů.
Dle očekávání se již tlačí na obnovení výroby F22.
http://defence-blog.com/news/u...Dle očekávání se již tlačí na obnovení výroby F22.
http://defence-blog.com/news/u...KOLT přesně, display, procesory a jiné věci nejsou důležité a proto parametry v tomto duchu neuvažuji. Co je na senzorech F35 tak převratného ? Jaké senzorové vybavení chybí ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT přesně, display, procesory a jiné věci nejsou důležité a proto parametry v tomto duchu neuvažuji.
Co je na senzorech F35 tak převratného ? Jaké senzorové vybavení chybí například Rafale proti F35 ? Jaké senzorové vybavení chybí stroji Eurofighter poslední konfigurace proti F35 ?
Níže jsem psal o systému PavePillar z F22, který obsahuje databázi známých radarů pro potřeby rušení, pro potřeby snižování výkonu vlastního radaru. Je to nejzásadnější část F22 a zajímalo by mne, zda něco z toho Američané posílají do světa v F35.
Co u F35 považuji za přelomové, je integrace zaměřovacího systému. Již žádný podvěs tj. stealth schopnost bombardovat cíle kryté PVO protivníka.
A k debatě o schopnostech vzdušného boje. Ilstrativní ukázkou budiž sestřelení jugoslávského MiG29. AWACS zachytiil startující Mig a navedl na ně dvojci F15C. Jeden z pilotů odpálil AIM120 ze vzdálenosti 80km a Mig29 sestřelil. A toto je typický formát současného vzdušného boje, který byl prezentován ve studii Red Baron. Studie Red Baron sloužila pro návrh konceptů ze kterých vzešly F15,F16,F18.
Pokud budete uvažovat o situaci, kde nebude zajištěn vzdušný prostor což bylo třeba v prvních dnes války v Zálivu můžete uvažovat o možnosti dogfightu, ale bude to spíše vyjímka. I úspechy Migů25 ve válce v Zálivu jsou díky schopnosti odpálit střelu BVR a rychle zmizet.Skrýt celý příspěvekMrkl jsem se na wiki kvůli infu o základní konfiguraci výzbroje letounu SU-35 na vzdušný boj,a je to-10x R27 + 2x R73.Tohle je myslím dostatečný důkaz že i s tak super ...Zobrazit celý příspěvek
Mrkl jsem se na wiki kvůli infu o základní konfiguraci výzbroje letounu SU-35 na vzdušný boj,a je to-10x R27 + 2x R73.Tohle je myslím dostatečný důkaz že i s tak super manévrovatelném letounu jako je SU-35 se při vzdušných soubojích počítá spíše s bojem za hranicí viditelnosti.Tedy na větší vzdálenost,psí souboje budou pravděpodobně jen výjmečně.Skrýt celý příspěvek
"ty manevry sami o sobe nemaji bojovy vyuziti, ale vlastnosti stroje co je umoznuji ano." A to je, oč tu běží. Je samozřejmě jedno, jestli se jedná o Su-35 nebo F-35. Upřímně ...Zobrazit celý příspěvek
"ty manevry sami o sobe nemaji bojovy vyuziti, ale vlastnosti stroje co je umoznuji ano."
A to je, oč tu běží. Je samozřejmě jedno, jestli se jedná o Su-35 nebo F-35. Upřímně řečeno, on asi člověk bez hodně dobrých znalostí pilotáže bojových stíhaček nedokáže tak úplně posoudit z podobné ukázky, co to letadlo skutečně umí.Skrýt celý příspěvekno ked vidim tu argumentaciu supermanevrovatelnostou ako jasnou vyhodou v doghfighte tak by som rad pripomenul, ze tocit sa pri zemi na padovke bola uz pred 70 rokmi pekna blbost a ...Zobrazit celý příspěvek
no ked vidim tu argumentaciu supermanevrovatelnostou ako jasnou vyhodou v doghfighte tak by som rad pripomenul, ze tocit sa pri zemi na padovke bola uz pred 70 rokmi pekna blbost a cesta do leteckeho neba
Takze vsetky tie super manevre ako kobra apod co Sucko dokaze su dobre tak pre divakov na letecku sou a v realnom dogfighte na kanony by to bola akurat tak strata energie a iniciativySkrýt celý příspěvekolivav: cela ta show su35 je na demonstraci ovladatelnosti ledadla na vysokych uhlech nabehu, nizkych rychlostech a v post stall rezimu... ty manevry sami o sobe nemaji bojovy ...Zobrazit celý příspěvek
olivav: cela ta show su35 je na demonstraci ovladatelnosti ledadla na vysokych uhlech nabehu, nizkych rychlostech a v post stall rezimu...
ty manevry sami o sobe nemaji bojovy vyuziti, ale vlastnosti stroje co je umoznuji ano.
.
f35 v tech manevrech jasne demostrovala plnou ovladatelnost v nizke rychlosti a vysokych uhlech nabehu, vysokou autoritu ridicich ploch ve vsech osach, plnou ovladatelnost a autoritu u pedal turn, kdy pilot mohl natocit nos kamkoliv mimo osu letu atd... vysoky vykon motoru a rychlou akceleraci a stoupavost.
jinymi slovy, schopnost rychle menit smer letu, mirit nosem mimo osu letu, rychla decelerace a akcelerace a pilot se nemusi bat, ze ztrati kontrolu.
takze kdyz tu rikas to ze f35 neumi supermanevrovatelnost, nevis co to znamena...
ta show je jen dukaz pro lidi co roky tvrdili, ze f35 nema aero prvky a autoritu pro takovyhle manevry na vysokych uhlech nabehu atd...Skrýt celý příspěvekraziel87: no jasne a kolik vyzbroje a paliva ty sucka nesou pri tech manevrech.... su27 jsou limitovana na 60% a su35 nad 50% paliva... jen ctyri r27 a ctyri r73 zvysuji odpor o ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: no jasne a kolik vyzbroje a paliva ty sucka nesou pri tech manevrech.... su27 jsou limitovana na 60% a su35 nad 50% paliva...
jen ctyri r27 a ctyri r73 zvysuji odpor o 50%!
dema s vyzbroji uz tak elegantni nejsou.
f35 3f nema zadny limity s 8,5t paliva a 2t bomb... jestli to co v tom demu vidis doopravdy dokazi s plnou nadrzi...
takze co umi su35 v bojove relevantnich manevrech? a ne padani volnym padem a couvanim bude mit pak navrch jako v cem?
v boji nablizko se se su 35 muze merit jakykoliv zapadni stroj s hmds...
v boji na kanony ma su35 nad vetsinou z nich vyhodu v jedne a nebo druhe oblasti a zas naopak apk je to na pilotovi.
to ze je jeden stroj vykonnejsi v urcite oblasti o par procent ma tak minimalni vliv na vysledek souboje, kde do toho vstupuje cela rada dalsich faktoru... lepsi vykony zname vetsinou jen to, ze pilot muze udelat vic chxb nez u mene vykoneho stroje.
garantuju ti ze kdokoliv setka s f35 a bude moc pouzit svoje rakety, tak odpali vse co ma a pomaze pryc nez ho sejme jina f35 o ktery nevi. pri pronasledovani a nebo i pokusu dostat je do dogfigtu, tak mudi pocitat s tim, ze uz po nem leti dalsi raketa...Skrýt celý příspěvekShania, ty jsi se po videu z Paříže s F35 nadchnul a trochu otupil soudnost. No nevadí. Když kouknes jaký balet ti dá SU35 tak bych to rád někdy viděl u F35 to umí akorát F22 a ...Zobrazit celý příspěvek
Shania,
ty jsi se po videu z Paříže s F35 nadchnul a trochu otupil soudnost. No nevadí. Když kouknes jaký balet ti dá SU35 tak bych to rád někdy viděl u F35 to umí akorát F22 a pár dogfight speciálů. Prostě vektorování tahu a to v 3D nenahradíš. Polož si otázku proč mělo X-31 na výstupu co mělo a proč to letadlo bylo speciál na posouzení manévrovatelnost a nakonec konfigurace byla delta s kanardama. Nic proti F35 umí bojovat jinak a využívá jiných přadností. Nakonec to bylo tom 3. díle rozboru F35 co jsi tu na AN dával dříve, že dogfight není řešení, tak proč tu zase začínáš o tom, že F35 umí vše minimálně jako ostatní. To je blbost.
KOLT,
souhlasím s tebou. U T-50 se o fůzi a UI snaží bylo to v dokumentech o tom letadle i v nějakých článcích. Ten nový procesor jim to umožňuje jen lépe implementovat.
cejkis,
jestli myslíš, že F35 nemá stealth nátěr, tak jsi na omylu. Shnia to sice taky tvrdil, ale pak tu postnul článek, kde LO magic dělá nátěr. Sice nové generace, který snese více atd. než ty předešlé, ale je to nátěr pak geometrie stroje a kompozity. Bez nátěru ale ani omylem.Skrýt celý příspěvekraziel, vcelku nepochybuji, že podobná technologie je vyvíjena. Otázka zní, na jak daleko je schopná "abnormality" ve vzdušném proudění odhalit a rozpoznat proti "šumu". A ...Zobrazit celý příspěvek
raziel, vcelku nepochybuji, že podobná technologie je vyvíjena. Otázka zní, na jak daleko je schopná "abnormality" ve vzdušném proudění odhalit a rozpoznat proti "šumu". A samozřejmě je to znovu o tom samém – stealth není nepřekonatelná technologie. Jen nutí protivníka a) k vývoji protiopatření, b) ke změně doktríny. Ani jedno není snadné či levné. Navíc se zatím ukazuje, že ta protiopatření zpravidla nemají ani zdaleka takový dosah, jaký má klasický radar proti klasickým letounům. Samozřejmě se může stát, že se to změní. Nicméně stále bude platit to, že oproti ne-stealth letounům na tom bude stealth éro na bojišti lépe.Skrýt celý příspěvek
cejkis: Počítače, displaye, SW a další eletroniku nepočítám neboť za 3 roky to již bude staré. Dovolím si, velmi zásadně, nesouhlasit. Procesory a podobné serepetičky nejen, že ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis: Počítače, displaye, SW a další eletroniku nepočítám neboť za 3 roky to již bude staré.
Dovolím si, velmi zásadně, nesouhlasit. Procesory a podobné serepetičky nejen, že budou za 3 roky zastaralé, ony jsou už teď. Jenže je to úúúúúplně jedno. F-22 létá s procesory, které výkonově porazí lecjaký zubní kartáček. A vadí to? Výkon procesoru je pouze věc, na kterou musí brát při programování ohled vývojáři, toť vše. Displeje v kokpitu také nejsou převratná technologie, ale opět, je úplně jedno, jestli jiné nové éro bude mít lepší displej nebo ne. Rozhodující je, jestli na něm dokáže zobrazit to, co F-35. A to je závislé na snímačích a *především* SW. A u toho se zatím nezdá, že by se někdo k F-35 byť jen přiblížil. Dost pochybuji, že by to dokázali Číňané. Uvidíme, s čím přijde T-50 (tedy, co se dozvíme veřejně), nicméně ta ani zdaleka není ve stádiu dokončení, ve kterém je F-35. Že by podobnou fúzi dat měl Gripen E/F, snad nedoufají ani jeho největší zastánci...
No, a to nemluvíme o přilbě a podobných "serepetičkách".Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...