F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

F-35B britského Královského námořnictva; větší foto / Public Domain

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business Insider vysvětlil, proč je stíhačka F-35 Lightning II nejlepší bojové letadlo současnosti. Klíčem je kombinace obtížné zjistitelnosti (stealth) a dokonalého situačního povědomí pilota F-35 o situaci na zemi, ve vzduchu i v elektromagnetickém spektru.

Jak poznamenává Business Insider, od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu, odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva.

Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním sítě radiolokátorů, včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která podle jejich vlastních slov je k ničemu?

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35.

“Protivníci musí spustit cely řetězec kroků ke zničení letadla,” uvedl Flatley. “Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokáží zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.”

“Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,” uvedl Flatley. “Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.”

Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako “rozmazaný flek” na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník.

Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače (letounu může najednou provádět řadu složitých obranných i útočných kroků proti mnoha cílům na zemi i vzduchu) a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi rychle a srozumitelně, dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.


F-35 v letecké ukázce na Paris Air Show 2017

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

"To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v informacích,” zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”.

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. “Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,” popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným “radarem” a má bezprecedentní schopnost fúze dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru.

Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Zdroj: Bussiness Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • raziel87
    10:09 24.06.2017

    2 Shania u těch postnutých videí z leteckých dnů je vždycky na ouno, že nemáš prostorovou orientaci, nemůžeš porovnat ty manévry, jako když stojíš na letištní ploše a koukáš na ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Shania

    u těch postnutých videí z leteckých dnů je vždycky na ouno, že nemáš prostorovou orientaci, nemůžeš porovnat ty manévry, jako když stojíš na letištní ploše a koukáš na to s otevřenou hubou, nic neslyšíš a vibruje ti celý tělo :-) to to má pak Šonka chvilku těžký, když nastoupí po vystoupení dvoumotorový mrchy ;) v samotné manévrovatelnosti bych si ale F-35 s konstrukcí rodiny Su-27 Shanio opravdu nedovolil poměřovat - víš sám, že úderný letoun je úderný letounSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:04 24.06.2017

    Su-35 umí, minimálně v nízkých rychlostech a u země, manévrovat lépe než F-35. Otázkou je, zda by mu to bylo něco platné proti letadlu, které se mnohem jednodušeji ovládá a jehož ...Zobrazit celý příspěvek

    Su-35 umí, minimálně v nízkých rychlostech a u země, manévrovat lépe než F-35. Otázkou je, zda by mu to bylo něco platné proti letadlu, které se mnohem jednodušeji ovládá a jehož pilot neustále ví, kde je protivník, což ten v Súčku neví.

    Čili se opět objevuje stará známá otázka: "Je lepší supermanévrovatelné letadlo, které dokáže na maximum dostat jen extradobrý pilot, nebo letadlo, které je sice o něco horší, ale jehož schopnosti dokáže téměř naplno využít i průměrný pilot?"Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    10:00 24.06.2017

    2 Iceman jakej argumentační faul? četl si vůbec doslovně co sem napsal? já tady nepředhazuju žádnej projekt Aurora, Jericho, Filadelfský experiment etc. Jsou k tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Iceman

    jakej argumentační faul? četl si vůbec doslovně co sem napsal? já tady nepředhazuju žádnej projekt Aurora, Jericho, Filadelfský experiment etc.

    Jsou k tomu relevantní podklady, navíc se nejedná o nijak neznámé informace, proto nevím, proč z toho máš bžundu. To chceš popírat fakta? nikde sem ve svém příspěvku nezmínil, že je F-35 špatný stroj - naopak smekl sem před ním poklonu, ač k němu mám subjektivní výhrady. Pokud míníš popírat, co jsem napsal a hodláš to srovnávat s těžkou konsporačkou, tak máš docela zůženej pohled na vývoj technologií.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:26 24.06.2017

    olivav: f35 ze neni supermanevrovatelne letadlo? z jake oblasti byla polovina manevru v tom demu? jaky bojove relevantni manevr f35 neumi a su 35 ano? vyhoda f35 je v tom, ze ...Zobrazit celý příspěvek

    olivav: f35 ze neni supermanevrovatelne letadlo? z jake oblasti byla polovina manevru v tom demu? jaky bojove relevantni manevr f35 neumi a su 35 ano? vyhoda f35 je v tom, ze vsechny ty menevryumi za plne riditelnosti a s vyzbroji a palivem.... pilot nemuze nad strojem ztratit kontrolu a je snazsi s nim letet...

    dalsi relevantni veci co maji vliv na dogfight: schopnost stoupit do boje nepozorovan, z vyhodnejsi pozice (diky stealth a nebo tim, ze cil je uz v defenzive)atd. schopnost lepsiho prehledu o situaci, ktery si udrzi i behem manevrovani. letadlo vzdy vidi kde jsou protivnici, nema slepe uhly, cil je neustale zameren a umoznuje tak podporu od spojencu i na vetsi vzdalenosti.


    dogfigt zalezi i na tom, jakou vyzbroj, kolik paliva,kolik jich je, kvlalita pilotu a jejich rozhodovani a chyby...

    dogfigt dnes taky vyzaduje, aby ani jeden z protivniku nemel zadne AAM, jinak to bude jednostrana zalezitost....

    to co jsem napsal nahore neznamena, ze f35 vzdy vyhraje, jen ze tu su35 nema zadny vyhody a ztraty na obou stranach budou desive.

    proto f35 udela vse pro to, aby se do takove situace nedostala, narozdil od su35, kde na tom zalezi jejich uspech...

    starlight: super detailni popisSkrýt celý příspěvek

  • Iceman8241
    09:19 24.06.2017

    @raziel87 Protože to je argumentační faul. Když dojdou fakta, přijde na řadu fabulace a odkazy na pokusy hluboko v minulosti, které se určitě posunuly mnohem dál a nevíme co má ...Zobrazit celý příspěvek

    @raziel87 Protože to je argumentační faul. Když dojdou fakta, přijde na řadu fabulace a odkazy na pokusy hluboko v minulosti, které se určitě posunuly mnohem dál a nevíme co má druhá strana v rukávu.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    08:52 24.06.2017

    F35 se nebude pouštět do psích soubojů ani s letouny 4-té generace,jako Mig-29 nebo F-16,taky proč by to dělal?Na takové letouny vypálí střely AIM-120 Amram dříve než bude sám ...Zobrazit celý příspěvek

    F35 se nebude pouštět do psích soubojů ani s letouny 4-té generace,jako Mig-29 nebo F-16,taky proč by to dělal?Na takové letouny vypálí střely AIM-120 Amram dříve než bude sám zaměřen a poté provede odval.
    Jediná výjimka může nastat v případě že by obranné systémy letadel proti řízeným střelám byly tak účinné že by sestřel letounu ŘS prostě nebyl možný.V tom případě by nastala paradoxní situace že by letouny za 100M $ bojovali na vizuální vzdálenost kanóny :DSkrýt celý příspěvek

  • cejkis
    00:55 24.06.2017

    Nevíce mne zajímá, zda se něco ze systému PavePillar z F22 objevilo i v F35.

    Nevíce mne zajímá, zda se něco ze systému PavePillar z F22 objevilo i v F35.

  • cejkis
    00:53 24.06.2017

    Nejlepší, protože je poslední. První stroj s oddělovačem mezní vrstvy ve stealth provedení. Mimochodem ukraden či prodán do Číny - objevuje se na čínských strojích. První ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejlepší, protože je poslední.

    První stroj s oddělovačem mezní vrstvy ve stealth provedení. Mimochodem ukraden či prodán do Číny - objevuje se na čínských strojích.

    První stroj s integrovaným zaměřovacím systémem pro řízenou protizemní munici.

    Standardní povrch bez drahého stealth nátěru.

    Sdílení dílů mezi verzemi A,B,C.

    A to jsou všechny novinky. Počítače, displaye, SW a další eletroniku nepočítám neboť za 3 roky to již bude staré.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    00:20 24.06.2017

    @Fakkta. To jsi to ale pochopil špatně.

    @Fakkta. To jsi to ale pochopil špatně.

  • raziel87
    23:30 23.06.2017

    2 Iceman proč z toho máš srandu? protože si o tom ještě 200x nečetl a není to pro tebe standard? tělesa v atmosféře lze kromě radarové stopy sledovat i díky aerodynamickému ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Iceman

    proč z toho máš srandu? protože si o tom ještě 200x nečetl a není to pro tebe standard? tělesa v atmosféře lze kromě radarové stopy sledovat i díky aerodynamickému ohřevu, narušení atmosferických proudů s typickými vzušnými výry. Schovávat před tím hlavu a říkat, že to neexistuje.....Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    23:18 23.06.2017

    1) IOC? Protože se v diskuzích na Armádních novinách heslo „Initial Operational Capability IOC“ ve spojení s letounem F-35 objevuje až moc často, tak si dovolím rozepsat, co si ...Zobrazit celý příspěvek

    1) IOC?

    Protože se v diskuzích na Armádních novinách heslo „Initial Operational Capability IOC“ ve spojení s letounem F-35 objevuje až moc často, tak si dovolím rozepsat, co si pod tím představuje Pentagon.

    Skutečně to není nic menšího než to, že stíhací letka je připravena v řádu dní vyrazit do války prakticky kdekoliv na této planetě. IOC opravdu není jen deklarace toho, že vlastní letouny F-35 jsou hardwarově a softwarově (Block3i) bojeschopné. Dosažení IOC je mnohem komplexnější problematika.

    Kromě minimálně 10 bojeschopných letounů F-35B u letky USMC, respektive 12 bojeschopných letounů F-35A u USAF, je na válku připraven také pilotní personál (u USAF na 15 letadel při IOC připadalo 21 bojeschopných pilotů), kteří dokážou provádět bojové mise deklarované pro F-35 IOC, tedy základní přímou leteckou podporu pozemních jednotek (basic Close Air Support), přehrazování bojiště (Air Interdiction neboli Deep Air Support) a omezeně i potlačování/ničení protivzdušné obrany (limited SEAD/DEAD).

    Součástí dosažení této bojeschopnosti jsou i masivní počty „mission ready“ pozemního personálu, které dokáží zabezpečit vysoké ustálené tempo bojové činnosti i při nasazení mimo mateřskou základnu. Například při dosažení IOC F-35A u USAF mělo stíhací křídlo vycvičeno více než dvě stovky členů pozemní technického personálu, který zabezpečuje pozemní údržbu a logistiku letounů F-35 plus další desítky až stovky lidí pro zabezpečení dalších podpůrných činností.

    Bojová připravenost z pak pohledu Pentagonu znamená, že celá letka musí v řádu dní od vydání rozkazu být schopna naplánovat a s pomocí tankovacích letounů zrealizovat přelet na libovolnou zámořskou operační základnu. A tam vést ustálenou bojovou činnost. Logistické týmy musí (opět v řádu dní od vydání rozkazu) být schopni připravit k leteckému přesunu veškerý materiál a personál nutný k zabezpečení bojového provozů na 30 až 120 dní (přesné číslo nebylo zveřejněno).

    To zahrnuje i munici na minimálně 7 dní souvislé bojové činnosti. F-35A/B má v rámci IOC deklarovanou schopnost použití dvojice přesných pum GBU-31 JDAM (2000 lb, kombinované inerciální/satelitní navádění) nebo dvojice GBU-12 Paveway II (500 lb, poloaktivní laserové navádění), spolu s dvojicí PLŘS typu AIM-120C-5/C-7 AMRAAM. Vše z interní pumovnice.

    2) Souhrn dosavadního dosažení IOC podle amerických ozbrojených složek

    USMC

    USMC jako první dosáhla počáteční bojové připravenosti (Initial Operational Capability - IOC) v červenci 2015. Mariňácká letka VMFA-121 na základně Yuma v Arizoně, která měla stavu 10 letounů F-35B se software Block 2B. Kromě nasazení z pozemních základen je součástí IOC připravenost operovat z palub výsadkových lodí US NAVY.

    Budování schopností pokračuje po postupných krocích. První operační nasazení VMFA-121 posílené na plný stav 16 letounů začalo v lednu 2017, kdy se letka přeletem přes Tichá oceán přesunula do Japonska na leteckou základnu námořní pěchoty Iwakuni poblíž Hirošimy. V únoru 2018 se pak tato letka nalodí na svoji první operační plavbu na palubě vrtulníkové výsadkové lodě USS Wasp (LHD-1).

    Současně je už od května 2016 přezbrojována druhá operační letka s typem F-35B VMFA-211, kterou v roce 2018 čeká operační plavba na palubě USS America (LHA-6) první z nové generace vrtulníkových výsadkových lodí. Plné bojové připravenosti (Full Operational Capability - FOC) bude dosaženo až po zavedení software Block 3F v roce 2018.

    USAF

    USAF dosáhlo počáteční bojové připravenosti (IOC) v srpnu 2016. 34. stíhací letka (z 388. stíhacího křídla) na základně Hill v Utahu, která měla ve stavu 15 letounů F-35A se software Block 3i.

    USAF pracuje na dosažení plné operační schopnosti (FOC) typu F-35A v roce 2018. 34. stíhací letka je doplňována na plné stavy 24 letounů. Součástí FOC bude i další verze software Block 3F. Do roku 2019 by mělo být přezbrojené celé 388. stíhací křídlo se třemi letkami, celkem zhruba 75 letounů F-35.

    Přezbrojování už také zahájila 419. stíhací letka (z. 466 záložního leteckého křídla) na stejné utažské základně.

    V rámci výcviku se 8. letounů z obou letek USAF v květnu přesunulo do Evropy a nacvičovali operace z Británie, Pobaltí a Bulharsko. V plánu je tyto malé skupiny letadle vysílat na mise do Evropy a Pacifiku. Už nějkou dobu se připravuje na letošní rok první bojové nasazení na blízkém východě pro ISIL.

    3) Porovnání

    Ve srovnání se zavedenými stíhacími a bitevními letouny USA je to relativně málo. Ve srovnání s potenciálními protivníky to ale není špatné. Kdo i z těch technicky vyspělých protivníků má dnes v operační službě něco podobného? Respektive v jakých počtech?

    Mám na mysli stíhací letoun s dlouhým doletem (a používaným doplňováním paliva za letu ve dne i v noci) schopný útočit na vzdušné a pozemní cíle za každého počasí (radar typu AESA, elektrooptický zaměřovací systém, přesný systém radiotechnického průzkumu ESM, taktický datalink s obtížnou zjistitelností) s pomocí řízených pum s INS/GPS naváděním a protiletadlových řízených střel středního dosahu s aktivní radiolokační hlavicí. A na stealth platformě?

    Toto všechno bylo dosaženo zhruba 15 let po tom, co byl Lockheed Martin a jeho F-35 vybrán pro program JSF.

    Pro srovnání s našimi luhy a háji. Naše letectvo v roce 2018. Tedy 18 let poté, co začalo taktické letectvo fyzicky přezbrojovat ze sovětské na západní techniku. Tedy poté co už utratilo na akvizicích za taktické letectvo cca 80-90 miliard Kč (až 3,7 miliardy USD).

    Tak teprve v tomto roce dostane první operační pumy (řada Paveway II s poloaktivním laserovým naváděním, nelze je použít za velmi špatné dohlednosti - oblačnosti, mlhy, prachu a kouři) a k nim pouhé čtyři elektrooptické střelecké/zaměřovací kontejnery Litening 4i.

    Do srovnání s ruským programem Suchoj T-50 se pouštět nebudu, ale myslím, že si každý udělá obrázek sám, jestli už dosáhli IOC srovnatelné s americkými měřítky (myšleno pochopitelně bez započítání námořních verzí F-35B a F-35C).Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    23:15 23.06.2017

    překlep F35 umí věci co SU35 neumí, ale....

    překlep F35 umí věci co SU35 neumí, ale....

  • Olivav
    23:14 23.06.2017

    Shania, sorry ale v manévrovém boji F35 nedá SU35. Chápu, že umí věci co SU35, ale supermanevrovatelnost to není. a raziel myslel asi to, že radarem lze vidět i pohybující se ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania,

    sorry ale v manévrovém boji F35 nedá SU35. Chápu, že umí věci co SU35, ale supermanevrovatelnost to není.

    a raziel myslel asi to, že radarem lze vidět i pohybující se vzduch. Dříve jse na US foru četl, že po studené válce (myslím) testovali v USA radar SSSR provenience a viděli vrtulník za kopcem díky sledování pohybu vzduchu od rotoru. Možná to byl kec, i když ten co to psal se odvolával na to, že ty testy dělal někdo z příbuzných. To nic nedosvědčuje a už to asi nenajdu. Možná má jit o tohle.


    Pro příznivce T-50. RF měla do letoška problémy s AESA, protože neměla linku na testování TR modulů. Dělali to ručně. Až teď mají automat jako na západě. Jden příklad toho, že T-50 je stroj mající též problémy minimálně vyrábět komponenty pro něj v masovějším měřítku.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    23:12 23.06.2017

    defense aerospace:D idelni web pro tebe, jen se ho drz...

    defense aerospace:D idelni web pro tebe, jen se ho drz...

  • Shania
    22:07 23.06.2017

    faktta: ioc melo usaf pred rokem, usmc rok predtim, izrael bude mit foc v prosinci. v obratnosti se f35 muze bez problemu merit su35, a diky kombinaci vsech systemu ma daloko ...Zobrazit celý příspěvek

    faktta: ioc melo usaf pred rokem, usmc rok predtim, izrael bude mit foc v prosinci.

    v obratnosti se f35 muze bez problemu merit su35, a diky kombinaci vsech systemu ma daloko vetsi sanci prezit a zvitezit v dogfigtu nez flanker.

    raziel: f35 gamechanger je, meni kompletne zpusob vedeni vzdusneho boje. nevim jakym jinym zpusobem by jsi chtel gamechanger popsat.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    22:04 23.06.2017

    Fakkta tu si toho nepochopil viac Napr si nepochopil, ze v pripade F35 sa bavime de facto o troch lietadlach a to A, B, ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakkta

    tu si toho nepochopil viac

    Napr si nepochopil, ze v pripade F35 sa bavime de facto o troch lietadlach a to A, B, C

    http://www.armadninoviny.cz/st...

    Apropo, porvnaj si manevrovatelnost FW 190 vs co ja viem La 5 alebo tak nejak. A to este neberiem v uvahu nonsen akym je doghfight v dnesnej dobeSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 11 z 13