F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

F-35B britského Královského námořnictva; větší foto / Public Domain

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business Insider vysvětlil, proč je stíhačka F-35 Lightning II nejlepší bojové letadlo současnosti. Klíčem je kombinace obtížné zjistitelnosti (stealth) a dokonalého situačního povědomí pilota F-35 o situaci na zemi, ve vzduchu i v elektromagnetickém spektru.

Jak poznamenává Business Insider, od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu, odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva.

Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním sítě radiolokátorů, včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která podle jejich vlastních slov je k ničemu?

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35.

“Protivníci musí spustit cely řetězec kroků ke zničení letadla,” uvedl Flatley. “Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokáží zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.”

“Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,” uvedl Flatley. “Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.”

Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako “rozmazaný flek” na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník.

Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače (letounu může najednou provádět řadu složitých obranných i útočných kroků proti mnoha cílům na zemi i vzduchu) a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi rychle a srozumitelně, dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.


F-35 v letecké ukázce na Paris Air Show 2017

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

"To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v informacích,” zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”.

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. “Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,” popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným “radarem” a má bezprecedentní schopnost fúze dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru.

Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Zdroj: Bussiness Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Iceman8241
    21:25 23.06.2017

    @raziel87 Už je to tady! Myslel jsem, že se nedočkám tajemných technologií ze supertajných laboratoří. Ještě někdo připište EMP a je vymalováno. @fenri Doufám, že mluvčí ...Zobrazit celý příspěvek

    @raziel87 Už je to tady! Myslel jsem, že se nedočkám tajemných technologií ze supertajných laboratoří. Ještě někdo připište EMP a je vymalováno.

    @fenri Doufám, že mluvčí ministerstva obrany RF není takový tlučhuba, jako ten náš hradní Mluvčáček, když pronáší tohle:

    “[A]ny missile or air strikes on the territory controlled by the Syrian government will create a clear threat to Russian servicemen. Russian air defense system crews are unlikely to have time to determine in a ‘straight line’ the exact flight paths of missiles and then who the warheads belong to. And all the illusions of amateurs about the existence of ‘invisible’ jets will face a disappointing reality.”Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    19:40 23.06.2017

    @Faktta Vyrobeno jich bylo uz nekolik stovek, takze 1-2 kusy v par statech rikate, a ten zbytek si USA (a ti ostatni) susi na zakladnach? Ale tak treba jo. :) Letadlo, ktere se ...Zobrazit celý příspěvek

    @Faktta
    Vyrobeno jich bylo uz nekolik stovek, takze 1-2 kusy v par statech rikate, a ten zbytek si USA (a ti ostatni) susi na zakladnach? Ale tak treba jo. :)
    Letadlo, ktere se neustale posouva dal, uz do ted se ho podarilo postavit tolik kusu, kolik se nevyrobi T-50 celkove, ma podle vas zasadni problemy (protoze o tom US gov. narozdil od RUS gov. zvykne naplno informovat) a naproti tomu letadlo, ktere do ted nema dovyvinute ani motory s kterymi bylo zamysleno, vsechny terminy se neustale posouvaji a o tom kolik problemu ma nebo nema jinak nic dalsiho nevime je OK a v IOC?

    Chapu ze v tom malem imaginarmin svete v kterem se pohybujete F-35 moc dobre vi proc by si na SU-35 a S-400 netroufla, ale muzete se s nama o ty duvody podelit? Jestli to budou perly v podobnem duchu rad si to prectu. :)Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    19:29 23.06.2017

    Ať žijou bulvární nadpisy :-) V současné dekádě se jedná o nejsofistikovanější úderný letoun - ještě minimálně desetiletí bude. To přece neznamená, že tu na to pár lidí bude čumět ...Zobrazit celý příspěvek

    Ať žijou bulvární nadpisy :-) V současné dekádě se jedná o nejsofistikovanější úderný letoun - ještě minimálně desetiletí bude. To přece neznamená, že tu na to pár lidí bude čumět jak tele na vrata ne?. Samotné úderné letouny nikdy žádnou válku, kde proti sobě stáli alespoň trochu vyrovnaní nepřátelé, nevyhrály.

    Není lepšího stroje na taktické, úderné prúniky, než je F-35 - nicméně nezapomínejte na fakt, že i Lightening II je aerodynamické těleso, které při průletu atmosférou díky rázové vlně "narušuje" proudění vzduchu - tyto jevy byly zkoumány jíž v 70("60"). letech 20. století kdy vznikaly první teoretické poznatky o sledování STEALTH tělesa mimo klasické radarové odrazy. Nemusím být Nostradámus, abych téměř s určitostí odhadl, že po 50 letech je vývoj zase někde jinde.....jen se o takových poznatcích moc nepíše. Lightening II je masově vyráběný a prodávaný stroj, je to absolutní TOPOVKA - ale v pohledu "souboje světových mocností" - game changer se masově nikdy neprodával, už vůbec ne do "nespolehlivých" států ve smyslu zahraniční špionáže, nezlobte se na mě, ale to je fakt.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    19:08 23.06.2017

    Faktta,

    očividně netušíš, co to je IOC. Jinak by jsi nemohl napsat, že tohoto stavu T-50 dosáhla ještě před začátkem sériové výroby a zařazením do výzbroje.

    Faktta,

    očividně netušíš, co to je IOC. Jinak by jsi nemohl napsat, že tohoto stavu T-50 dosáhla ještě před začátkem sériové výroby a zařazením do výzbroje.

  • Jirosi
    19:02 23.06.2017

    Faktta: "Překvapuje mně, že říkáš že F-35 bude jenom malou částí systému.....kde je ta změna, inovace pak? Takhle fungovaly dřívější F-ky v posledních desetiletích, že byly ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: "Překvapuje mně, že říkáš že F-35 bude jenom malou částí systému.....kde je ta změna, inovace pak? Takhle fungovaly dřívější F-ky v posledních desetiletích, že byly odkázány na Awacsy a další. U stealth letadla bych očekával daleko větší samostatnost a né že bude odkázáno na systém..."

    Válka se nevede jako pěstní souboj v boxu, ale na to kdo vyhraje. A vyhrává ten kdo jsi dokáže udržet lepší přehled o situaci na bojišti a na základě těchto informací kooperovat z ostatními prostředky na bojišti.

    Pokud nechápeš takovou základní věc, pak je pochopitelné že ti stačí takové věci jako že letadlo 5.generace mají protože létá, ale oni létaly už letadla létaly letadla všech předchozích generací. Některé i lépe, takže to co přináší tahle generace se projevuje jinak...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    18:42 23.06.2017

    To je zase slohové cvičení :-D "sorry jako," ale pokud ten pan Flatley tvrdí, že případné detekce letadel F 22 a F 35 uvidí radar jako "rozmazaný flek" tak je mi jej upřímně ...Zobrazit celý příspěvek

    To je zase slohové cvičení :-D
    "sorry jako," ale pokud ten pan Flatley tvrdí, že případné detekce letadel F 22 a F 35 uvidí radar jako "rozmazaný flek" tak je mi jej upřímně líto. Buďto v životě výstup z radarů neviděl nebo lítal s Topprem Harley v Hot shots.
    https://www.youtube.com/watch?...

    V současnosti je minimum PVO prostředků schopných se vypořádat s LO nebo Stealth prostředky, ale už nově příchozí systémy podporované AESA radary na to mají. F 35 je aerodynamický objekt, který má nějaké letové schopnosti moderním radarům tak postačí v pravidelných intervalech (otáčením antény nebo elektronicky v sektoru) skenovat prostor díky čemu získají informaci o trajektorii a na základě těchto informací mohou predikovat další možné polohy, dopočítat rychlosti cíle, i pro střelu s datalinkem. Střele pak postačí schopnost LOAL (lock on after launch) a bude-li vybavena patřičným samonavedením, v tomto případě se hodí IR, protože stealth letadla mají IR stopu stále použitelnou klidně na 10 km z čelní polosféry, tak má střela vyhráno i přes "nepřesné" měření dálky radarem. 100 metrů není zas tak velká chyba na letadlo dlouhé 15,5 m, moderní IR střely mají dost široký vyhledávací kužel, než jen nějakých 100 metrů v průměru, uvažujeme-li toto jako limitní přesnost měření radarem.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    18:17 23.06.2017

    Olivav Teoreticky určite. Len ako radar tak aj strela musia dostať schopnosť spolu komunikovať. Vlastné senzory strely budú musieť byť potom dosť výkonné aby si v danej oblasti ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav

    Teoreticky určite. Len ako radar tak aj strela musia dostať schopnosť spolu komunikovať. Vlastné senzory strely budú musieť byť potom dosť výkonné aby si v danej oblasti vyhľadali a zamkli cieľ a je otázka aká veľká ťa oblasť bude. Prakticky to znamená prekopať celú PVO od základu.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:02 23.06.2017

    Starlight: Když to tak čtu tak tam žádná pozitiva proč pokračovat z Gripenem prostě nevidím.

    Starlight: Když to tak čtu tak tam žádná pozitiva proč pokračovat z Gripenem prostě nevidím.

  • Starlight
    17:40 23.06.2017

    @Luky Reaguji na tvůj gripení příspěvek z 23.6 z 11:37. Ad 1) Náhrada AIM-9M je AČR plánovaná na 2022-23. Podle mne je ale technicky daná. JAS-39C/D švédského letectva má ...Zobrazit celý příspěvek

    @Luky

    Reaguji na tvůj gripení příspěvek z 23.6 z 11:37.

    Ad 1) Náhrada AIM-9M je AČR plánovaná na 2022-23. Podle mne je ale technicky daná. JAS-39C/D švédského letectva má integrovanou IRIS-T. Naše pronajaté letouny patří švédskému letectvu. Tedy podle mě nebude co řešit. Pokud něco, tak to bude IRIS-T.

    Podle stávajících plánů bude Švédsko provozovat verzi C/D už jen do roku 2026 a všechno poté už u nich pojede na JAS-39E se softwarem MS21. JAS-39C/D už zůstane jen u software MS20 (ČR si ho pořídila a je právě postupně implementován včetně hardwarových změn, následovat budou Maďaři). Proto nebude žádný přilbový zaměřovač a podobně, protože Švédové pro C/D s tím už nepočítají.

    Ad 2) proto nebude nic dalšího nad rámec MS20. Ten má například také GBU-39 SDB, ale AČR o tom oficiálně neuvažuje. Vše jiné navíc si musíme zaplatit do poslední švédské koruny, tak jako například AČR placenou integraci střeleckého kontejneru Litening 4i, který švédské letectvo přesně v této verzi nemá.

    Ad3) S nákupem BVR PLŘS opět AČR počítá na roky 2022-23. Má dvě možnosti. Meteor je už integrovaný v MS20. Švédsko je první, kdo tuto PLŘS aktuálně zavádí do operační výzbroje. Takže ano, zde je jistá šance, že by si tyto PLŘS mohla AČR pořídit.

    Druhou možností bude repase našich starších AIM-120C-5, případně koupě starších repasovaných AIM-120C-5 od nějakého spojence (USA?), aby se nemusela zavádět zcela nová drahá výzbroj do inventáře. Verze AIM-120C-5 byla integrována do JAS-39C/D a placena AČR zejména na základě dodatečných požadavků AČR. Bohužel střela AIM-120C-5 se už dlouho nevyrábí. 24 operačních střel (plus 2 cvičné) AIM-120C-5 bylo AČR objednáno už v roce 2005 (dodány v roce 2008). Je velmi nepravděpodobné, že by švédové sami za své integrovali do JAS-39C/D aktuálně vyráběný model AIM-120D, když jdou sami cestou Meteoru.

    Celkově:
    Stávající pronájmu JAS-39C/D končí i s opcí v roce 2027. Letouny v roce 2027 budou už 22 staré a ve švédském letectvu to bude výběhový model a každým rokem to bude jen horší.

    Poznámka: I když uvidíme, co bude v Bulharsku, které si vybralo v soutěži JAS-39C/D. Zatím ale platí, že poslední nově vyrobený JAS-39C/D vyjel z linky v roce 2015. Provoz švédského letectva s modelem C/D bude končit v roce 2026 a pak už to bude jen na zahraničních uživatelích a SAABu. Ten se ale nebude pouštět do žádných větších akcí za vlastní peníze a bude preferovat lukrativnější a perspektivnější model E/F. To ale neznamená, že model E/F bude okolo roku 2027 ještě ve výrobě. Stávající objednávky JAS-39E/F ze strany Švédska a Brazílie by měly být to dobou už dokončeny.

    AČR má tři možnosti jak pokračovat s JAS-39C/D:
    1. Můžeme letouny jednoduše vrátit a koupit si něco nového.
    2. Používané letouny si opět pronajmout
    3. Používané letouny si odkoupit.

    Pronájem má úskalí v tom, že to musí chtít také švédská vláda/letectvo. Odkoupení má ale schované další velké náklady. Nejde jen o vlastní letouny, ale i téměř kompletní pozemní vybavení (až po tahače a pilotní výstroj). AČR má dnes prakticky všechno pronajaté od švédského letectva a s nadsázkou se dá říci, že na programu Gripen vlastní jen své letiště, budovy a munici.

    Švédské letectvo dnes pro AČR zajišťuje ve Švédsku přeškolovací výcvik letového a pozemního personálu, dále vyšší stupně údržby/velké opravy/modernizace, zásobování náhradními díly ze skaldů švédského letectva….

    V případě odkupu by to AČR musela nějak řešit a v podstatě má švédská strana všechny trumfy v ruce ohledně ceny a podmínek. Stačí, aby se drželi o něco levněji než nákup u konkurence a mají napůl vyhráno (současným pronájmem opravdu nevzniká nárok na nějakou slevu při odkupu, navíc sleva „za opotřebení může“ může být snadno vynulována nebo dokonce navýšena cenou generální opravy letounu a motoru). To samé platí ale i pro pokračování pronájmu.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    17:35 23.06.2017

    Slavoslav, to, že by v případě ala kdyby coby tak L-band by mohlnavést raketu do cílové oblasti a o tom byl i ten raport US specialisty na PVO. Čistá teorie. To Nebo-M je asi to ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav,

    to, že by v případě ala kdyby coby tak L-band by mohlnavést raketu do cílové oblasti a o tom byl i ten raport US specialisty na PVO. Čistá teorie. To Nebo-M je asi to best co mají a někde psali, že to stojí hodně rublíků, takže toho asi moc mít nebudou.

    Teď to budou vylepšovat a pak na to možná už v rozumném počtu ani mít nebudou. Co ta modernizace má přinést netuším.

    ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    17:14 23.06.2017

    Olivav to je presne to co som pisal. Je to len prehladovy radar ktory ostatnym systemom povie, ze tam nieco je. Ale podla clanku nedokaze navadzat do cielovej oblasti raketu ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav

    to je presne to co som pisal. Je to len prehladovy radar ktory ostatnym systemom povie, ze tam nieco je. Ale podla clanku nedokaze navadzat do cielovej oblasti raketu ktora by neskor zachytila ciel. To musi zvladnut strelecky radar ktory uz zo stealth problem bude mat.

    A je to presne to co pisal aj Shania v diskusii o Migu. Stealth erobi lietadlo neviditelne a nezachytitelne uplne. Akurat skracuje vzdialenost na ktoru je to protivnik schopny urobit a tym mu nezostava dost casu na reakciu.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    16:46 23.06.2017

    Stando, možná tohle http://defence-blog.com/army/r... je tam na konci and then ...Zobrazit celý příspěvek

    Stando,

    možná tohle http://defence-blog.com/army/r...

    je tam na konci

    and then transmit this information or the type of target to combat crews, or to the deployed air defence systems, for which the Nebo-M can serve as a pointer.

    Otázka jesli jen ne jako "návodčí".Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:32 23.06.2017

    JiriR: "Dokončit vývoj českého stealth nátěru, který je unikátní tím že nemusí být černý- funguje na jiném ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR: "Dokončit vývoj českého stealth nátěru, který je unikátní tím že nemusí být černý- funguje na jiném principu."

    https://a855196877272cb14560-2...

    Nevím co na tom obrázku vidíte vy ale já tam vidím barevný nátěr.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    15:42 23.06.2017

    Existují technologie, které umějí odhalit (přibližnou) polohu stealth letadla - třeba L-band radar a pasivní sledovací systémy. A taky rakety s infra naváděním, atd, atd. Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Existují technologie, které umějí odhalit (přibližnou) polohu stealth letadla - třeba L-band radar a pasivní sledovací systémy. A taky rakety s infra naváděním, atd, atd.

    Ale už jsem např. neslyšel o tom, že někdo zavedl L band radar, který funguje jako střelecký a dokáže raketu s infra naváděním dostat do blízkosti cíle.

    Takže má a nabízí na trhu někdo (Čína, Rusko, evropské státy, USA) integrované PVO řešení proti stealth letounům? A jaké jsou parametry takového systému - dosah a pravděpodobnost zničení cíle?Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    15:31 23.06.2017

    Prijde mi ze se tu uplne zapomina na celou taktiku nasazeni a resi se tu situace: "Kdyby se jedna jedina F-35'rozhodla zautocit na Moskvu" Letadla muzou byt nasazena v tesne ...Zobrazit celý příspěvek

    Prijde mi ze se tu uplne zapomina na celou taktiku nasazeni a resi se tu situace: "Kdyby se jedna jedina F-35'rozhodla zautocit na Moskvu"
    Letadla muzou byt nasazena v tesne formaci 4 stroju, kdy 1 bude vybavene pouze klamnymi cily, 1 bude na elektronicky boj a pouze 2 ponesou zbrane. Cele tohle uskupeni se bude pasivnimu radaru jevit jako jeden "cil" a i raketa s koncovym navedenim bude mit problem kdyz tam poleti stroj pripraveny pouze na jeji zneskodneni (zneskodnenim nemyslim sestrel, myslim pouze to ze raketa mine).Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    15:29 23.06.2017

    Dusan-co se týká toho sběru a předávání informaci z senzorů letounu a z externích zdrojů,nesmíme zapomínat že letectvo USA má jinou doktrínu než letectvo třeba Ruska-v USA vždy ...Zobrazit celý příspěvek

    Dusan-co se týká toho sběru a předávání informaci z senzorů letounu a z externích zdrojů,nesmíme zapomínat že letectvo USA má jinou doktrínu než letectvo třeba Ruska-v USA vždy kladly důraz na to aby pokud možná každý letoun měl komplexní info z bojiště,sázeli hodně na individualitu pilota.V Rusku to bylo jinak-pilot byl hodně závislý na pozemních návodčích,v bojové situaci v podstatě konal co mu nařídily ze země.Takže pilot Ruského letounu nemusel mít celkový přehled o bojišti,stačilo jen to co souviselo s jeho úkolem,vlastně ho vedli ze země.Celkový přehled o situaci měli ve štábu na zemi,návodčí-a ti rozhodovali co má pilot dělat.
    Který systém je lepší,to už by bylo na asi nekonečnou debatu.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    15:25 23.06.2017

    1) Clanek dost o nicem, nazor jednoho cloveka, 100x dokola to same... jde jen o to dosahnout prokliky a vyvolat flame? 2) Diskuse to jen reflektuje. "Ruska uderka" tu pojede na ...Zobrazit celý příspěvek

    1) Clanek dost o nicem, nazor jednoho cloveka, 100x dokola to same... jde jen o to dosahnout prokliky a vyvolat flame?

    2) Diskuse to jen reflektuje. "Ruska uderka" tu pojede na to ze je stealth prekonany, jak jeden radar letadlo zameri, jak druhy celek odpali raketu a jak ta se v koncove casti letu sama navede. To samozrejme na nic netusici, osamocenou, radaru polohu neznalou F-35, asi na vylete. Coz je vsechnno mozne, ale duvor proc stealth neni prekonany (a taky duvod proc stealth letadla stavi Rusko a Cina) je ten, ze stealth letadlo jednoduse zvysuje vase sance, dava vam vyhodu. Kde ne-stealth letadlo uvidi kazdy radar, to stealth letadlo (mozna a trochu) jen nejaky radar. Kde na ne-stealth letadlo dokaze vypalit vsechno, na stealth letadlo jen neco/nekdo. Kde ne-stealth letadlo budou vsichni videt na stovky kilometru, to stealth letadlo uvidi jen na desitky, nebo jednu stovku kilometru... a tak furt dokola. Jednoduse stealth je obrovska vyhoda, bylo ji pred 20 lety, je ji ted a ano, bude ji i za 20 let. Ze to neni samospasna vyhoda ani zadna jina Wunderwaffe je taky pravda, ale ona byt zazracnou zbrani nemusi. Svet neni cernobily a na porazeni protivnika nemusite vy dosahnout 100% a on nulu, staci kdyz vase zbrane budou lepsi v pomeru 60:40. ;)Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    15:07 23.06.2017

    Shania Plne súhlasím ... žiadne F-35 už nepôjde na "férovsku" s hocijakým strojom Su-35S či systémom S-400, i keby boli Amíci presvedčení, že majú prevahu. Bude len malou ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania

    Plne súhlasím ... žiadne F-35 už nepôjde na "férovsku" s hocijakým strojom Su-35S či systémom S-400, i keby boli Amíci presvedčení, že majú prevahu.
    Bude len malou časťou systému, kde budú okrem všetkého čo lieta (drony, tankery, REB-stroje a pod.) i pozemné jednotky, námorníctvo, tajné služby a pod. ....
    Už vo vojne v zálive boli Amíci schopní zahltiť irackú PVO lacnými klamnými cieľmi, na ktoré sa iracká PVO zamerala ... a v tom "bordeli" sa podarilo skryť väčšinu útočiacich strojov. To bolo pred 26 rokmi ... dnes sme už úplne inde a boj bude rádovo sofistikovanejší.
    Preto sú údaje o priamych súbojoch pri testovaní strojov síce zaujímavé, ale v praxi ide skôr o vojnu minulosti...... moderný konflikt bude vyzerať inak.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 12 z 13