F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

F-35B britského Královského námořnictva; větší foto / Public Domain

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business Insider vysvětlil, proč je stíhačka F-35 Lightning II nejlepší bojové letadlo současnosti. Klíčem je kombinace obtížné zjistitelnosti (stealth) a dokonalého situačního povědomí pilota F-35 o situaci na zemi, ve vzduchu i v elektromagnetickém spektru.

Jak poznamenává Business Insider, od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu, odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva.

Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním sítě radiolokátorů, včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která podle jejich vlastních slov je k ničemu?

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35.

“Protivníci musí spustit cely řetězec kroků ke zničení letadla,” uvedl Flatley. “Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokáží zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.”

“Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,” uvedl Flatley. “Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.”

Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako “rozmazaný flek” na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník.

Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače (letounu může najednou provádět řadu složitých obranných i útočných kroků proti mnoha cílům na zemi i vzduchu) a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi rychle a srozumitelně, dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.


F-35 v letecké ukázce na Paris Air Show 2017

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

"To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v informacích,” zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”.

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. “Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,” popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným “radarem” a má bezprecedentní schopnost fúze dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru.

Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Zdroj: Bussiness Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Luky
    22:55 27.06.2017

    22:45 ano, windery se nosí, protože jsou levnější, ale taky lehčí a mají jiný navádění (prostě fajn doplněk) zase postuješ katalogový dostřely, ach jo A nikde jsem nenapsal, ...Zobrazit celý příspěvek

    22:45
    ano, windery se nosí, protože jsou levnější, ale taky lehčí a mají jiný navádění (prostě fajn doplněk)

    zase postuješ katalogový dostřely, ach jo

    A nikde jsem nenapsal, že jsou Amíci pitomci nebo že je Amraam k ničemu. Nikde a nikdy. dle mýho názoru je to jedna z nejlépe vyvážených střel co do schopností a hmotnosti. Jsem rád, že je máme.
    Já jen říkám, že se ty věci odehrávají na menších vzdálenostech, než si lajk myslí.
    Nejlepší BVR pilot je ten, který si počká na hranu, aby dokázal uniknout, ale vypálit co nejblíž. Pokud tedy třeba zrovna nechce tím Amraamem takticky vykrýt prostor nebo protivníka k něčemu donutit. A i na to je lepší mít více lehčích střel, než jednu těžkou. To ale neznamená, že je ta těžká neschopná...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:48 27.06.2017

    kdepak, v 18km dělat CAP je spíš pitomost, tam poletí všechno zbytečně natažený...ale ať poletíš kdekoli, vůbec nemusíš ztrácet energii utaženou zatáčkou (ledatak v případě, že by ...Zobrazit celý příspěvek

    kdepak, v 18km dělat CAP je spíš pitomost, tam poletí všechno zbytečně natažený...ale ať poletíš kdekoli, vůbec nemusíš ztrácet energii utaženou zatáčkou (ledatak v případě, že by to nečekal a vzbudil ho až ARH rakety) ...F-15 ti bude v mírné zatáčce na forsáži s klesáním krásně akcelerovat a bude i lepší tu polohu rakety na 9,3 hodině zdržovat. Ona se bude korigovat a nezaakceleruje na maximum (a ještě poletí blbým směrem), obránce to pak v klidu dotočí o další půlkruh a chudák vyhořelá rachejtle bude muset na druhou stranu, než myslela...jen tohle mírný esíčko bude nutit útočníka do druhý střely na kratší vzdálenost, ale to už bude Eagle zdrhat na max.
    To je jedno, trénovaný piloti zvládnou mnohem těsnější situace, ale jak jsem psal...na tu ruskou bestii není nikdo zvyklej. Ono stačilo, jak prý naši překvapili žokeje EFT, kteří byli zvyklí na 120B a ranný C a oni přiletěli s emulátory C-5 (silnej první pulz :)Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:45 27.06.2017

    a ohledně stoupání a klesání: právě, že ta raketa nebude jak blbá stoupat a klesat s tebou. Ona si v pohodě vyletí do těch (teď vymýšlím) 25tisíc metrů a nechá tě krváce energii ve ...Zobrazit celý příspěvek

    a ohledně stoupání a klesání: právě, že ta raketa nebude jak blbá stoupat a klesat s tebou. Ona si v pohodě vyletí do těch (teď vymýšlím) 25tisíc metrů a nechá tě krváce energii ve zbytečnejch "kejklech". A teprv až bude blízko, tak "sklopí čumák a půjde Tě lovit".
    To je právě podstata toho podstatného zvýšení dostřelu Amraam Dčka. Ne zvětšení baterky, ale vylepšení naváděcího software.

    Zrychlování rakety - a to, že to je jen další čas pro raketu tě chytit - jsem již komentoval.

    "R-37 bude mít vždy reálně vysokou rychlost, bude to rychlost, která se běžně nevyskytuje a k tomu hlavici váhy SAMu,...." ale prostě nebude mít obratnost. Proč si myslíš, že s sebou letadlka furt tahají sidewindery, když by podle Tebe vždy bylo lepší použít Amraam. To jako myslíš, že USAF šetří?
    Nebo je to tak, že na blízkou vzdálenost, kam sidewinder dostřelí s dostatečnou rychlostí, je menší agilnější raketa lepší, než větší, těžší a rychlejší.... ale neobratnější Amraam?

    A naopak, kdyby Amraam byl na 40km k ničemu, na co by ho vlastně měli, když sidewinder má operational range 35km? Proč by ho nenahradili Aim-9x block III, kterej měl mít operational range o třetinu vyšší?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:33 27.06.2017

    luky: začátek souboje předpokládám čelní střet. Pokud chceš raketě utíkat, tak nic jiného než zatáčka ti nezbývá. Pokud budeš dělat "pomalejší zatáčku", tak se jen o to přiblížíš k ...Zobrazit celý příspěvek

    luky: začátek souboje předpokládám čelní střet. Pokud chceš raketě utíkat, tak nic jiného než zatáčka ti nezbývá. Pokud budeš dělat "pomalejší zatáčku", tak se jen o to přiblížíš k raketě.
    Btw. ostrou zatáčku jako obraný manévr na začátku doporučují mj. právě i v tom zdroji, co jsem postoval.

    (Pokud nepůjde o čelní střet, ale o boční, tak se zas mohu v klidu přiblížit blíže, protože na mne nevidíš radarem.... )

    A manévrování samozřejmě stojí raketu energii - ale stejně tak stojí energii i utíkajícího. Každé manévrování znamená, že přicházíš o energii, kterou bys jinak mohl dát do zrychlování a útěku.

    Startovní pásku jsem pak vzal okamžik, kdy vyhořelo "hlavní palivo" a raketa je maximálně urychlená. Že se předtím akceleruje máš pravdu, ale to je jen DALŠÍ čas pro raketu kdy se přibližuje k cíli, který jsem do toho nezapočítal. To jen potvrzuje to, co tvrdím, nikoli vyvrácí, jak si myslíš.

    Ohledně maximálky Amraamu - ta hodně závisí na rychlosti vypouštěcí platformy. Její výpočet, potvrzující to, že při M2+ se bude blížit nebo i překračovat M5 máš spočteno v odkazu. Co je v tom výpočtu špatně?
    Ale znovu, klidně si od rakety M1 odečti a stejnětak si M1 odečti od rychlosti cíle, která je taktéž nadhodnocená. Vyjde To úplně stejně.

    PS: A žádný 180km tam nikde nemám, mam tam 18km, což je nahoře, ale pokud dělám air patroling, tak není důvod, proč bych neměl bejt nahoře. Nebo ty nějakej vidíš?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:30 27.06.2017

    tak to ještě zkus spočítat s akcelerací z MACH 1,5 na mach 4,5 a potom uprav délku letu o kilometry stoupání a klesání....stejně ti vyjde, že takový silák jako F-15 zdrhne...a to ...Zobrazit celý příspěvek

    tak to ještě zkus spočítat s akcelerací z MACH 1,5 na mach 4,5 a potom uprav délku letu o kilometry stoupání a klesání....stejně ti vyjde, že takový silák jako F-15 zdrhne...a to budeš mít furt podivný katalogový čísla...a ta berou ideální balistickou křivku, žádnou letovou korekci, maximální rychlost nosiče...prostě prospekt

    ramjet je taky proto, aby si držel rychlost při manévrech a korekcích...jinak je to trochu "dělostřelba"

    R-37 bude mít vždy reálně vysokou rychlost, bude to rychlost, která se běžně nevyskytuje a k tomu hlavici váhy SAMu, poletí shora naplno, s aktivním radarem slušné velikosti a výkonu...bude nebezpečná čemukoli.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:20 27.06.2017

    luky: to, že je Amraam M4+ raketa je citovaný všude možně. Přesná rychlost pak závisí na rychlosti, z které je vypouštěna. Pokud bereme únik M2, tak má smysl brát i vypouštění z M2 ...Zobrazit celý příspěvek

    luky: to, že je Amraam M4+ raketa je citovaný všude možně. Přesná rychlost pak závisí na rychlosti, z které je vypouštěna. Pokud bereme únik M2, tak má smysl brát i vypouštění z M2 a pak těch M5 dosahovat bude.
    Daleko reálnější scénář je, že vypouštěna bude z M1,5, takže bude mít třeba M4.5 a cíl bude podzvukový (tedy se za celý únik nedostane přes nějaké M1.2). Takže jestli jsem nadsadil rychlosti, tak jak u útočníka, tak i u obránce - a u obránce více.

    Ramjet vyvýjejí proto, že nemusí s sebou nést oxidant a tím podstatně navyšuje nesené palivo. Nikoli primárně kvůli vyšší maximální rychlosti. Proto má také meteor tak dlouhý dostřel.

    Ohledně srovnání R-37, tak zaprve se vzrůstající rychlostí roste odpor s kvadrátem. Kdyby R-37M zpomalovala jako Amraam, tak na M4.5 zpomalí cca po překonání 38km po burnoutu. V reálu méně, protože R-37 má větší odpor relativně k své setrvačnosti, takže bude zpomalovat rychleji než Amraam.

    Ale to je v podstatě irelevantní: podstatné je to, že opět polemizuješ s něčím, co netvrdím. Já nikde neříkal, že R-37M příliš zpomalí - samozřejmě, že bude rychlejší než Amraam v celém profilu letu.
    To, co tvrdím je, že bude PŘÍLIŠ NEOBRATNÁ. A v tom ji to, že si bude zachovávat velkou rychlost, nijak nepomůže, NAOPAK ji bude G-limit o to více v manévrování omezovat.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:07 27.06.2017

    na začátku není vůbec výhodný udělat super ostrou zatáčku (natož v 18km, kde si to představuješ) Když bude točit pomalu, střela taky bude muset upravit trajektorii a pak jí zase ...Zobrazit celý příspěvek

    na začátku není vůbec výhodný udělat super ostrou zatáčku (natož v 18km, kde si to představuješ)
    Když bude točit pomalu, střela taky bude muset upravit trajektorii a pak jí zase srovnat. To všechno jí bere rychlost. On ji zase musí co nejvíc držet a nabírat....Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:02 27.06.2017

    a počáteční rychlost Amraamu fakt není MACH5...kromě decelerace tu máme ještě akceleraci. Ale to je stejně zbytečný...ty miluješ ty svý konstanty 180Km, 5Mach atd...nevidíš to 4D

    a počáteční rychlost Amraamu fakt není MACH5...kromě decelerace tu máme ještě akceleraci. Ale to je stejně zbytečný...ty miluješ ty svý konstanty 180Km, 5Mach atd...nevidíš to 4D

  • logik
    22:01 27.06.2017

    V předchozím jsem to počítal blbě. M5-3,75 za 25s uletí 32 km M2 za 25s uletí 14,7km. Tedy se vzdálenost zkrátí o 17km. Dalších 17km se zkrátí vzdálenost v počáteční fázi, kdy ...Zobrazit celý příspěvek

    V předchozím jsem to počítal blbě.
    M5-3,75 za 25s uletí 32 km
    M2 za 25s uletí 14,7km. Tedy se vzdálenost zkrátí o 17km.
    Dalších 17km se zkrátí vzdálenost v počáteční fázi, kdy raketa nezpomaluje.
    Takže výsledek je, že je M3,75 raketa 6km od cíle. Na M2,8 zpomaluje dalších 25s a během té doby F15 dávno chytí.
    Doufám, že teď už jsem se nesek....

    PS: F15 má sustained turn rate 16° za s (někde udávají i méně, zřejmě záleží na neseném nákladu). Tedy se otočí do protisměru za 11s. Tedy to jí z utíkací vzdálenosti sebere dalších 6.5km. Navíc během toho otáčení už nemůže zrychlovat - takže teprv poté, co se za 11s otočí, tak započne akcelerovat.

    Akcelerace přitom z M1.2 na M2 trvá 80s.
    http://forum.keypublishing.com...
    takže vůbec počítat s únikem M2 je blbina. Ve skutečnosti bude průměrný únik někde s rychlostí kolem M1.5 - a to ještě jen pokud začne v nadzvuku, klidně také může začít na cestovní M0.8 a průměrná rychlost úniku bude M1. Což opět ne nepodstatně zkracuje vzdálenost mezi raketou a cílem...Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    22:00 27.06.2017

    Fakkta: Nikde si nepísal, že by Rusi mali problém s vyzbrojením MiG-31? A ako sa dá teda rozumieť tejto Tvojej vete? "Pokud SU 35S už nemá zavedeny R-37M, tak podle mne jediný ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakkta: Nikde si nepísal, že by Rusi mali problém s vyzbrojením MiG-31? A ako sa dá teda rozumieť tejto Tvojej vete?
    "Pokud SU 35S už nemá zavedeny R-37M, tak podle mne jediný důvod je, že priorita byla dát to na Mig-31BM"

    Inými slovami: integrácia do Su-35S ešte neprebehla, lebo prioritne sa vyzbrojujú MiGy, t.j. proces ich vyzbrojenia ešte nie je ukončený. A to sa bavíme o 100 lietadlách, ktoré môžu niesť po 4 rakety. Pričom zavedenie R-37 sa datuje do roku 2014.
    Čo som teda na tom zle pochopil a čo presne som prekrútil?

    A čo sa tu teraz ľutuješ ako malý chlapec, že Ťa redakcia zablokovala? Každý druhý príspevok od Teba je klamstvo. Podľa mňa tu nikomu nevadí to, že považuješ ruskú techniku za lepšiu. Takých ľudí je tu viac a nikto ich neblokuje. Tu skôr ide o to, v argumentácii vyťahuješ vyložené lži, ako keby si sa snažil len provokovať. V prípade, že to nie je Tvoj zámer, tak sa Ti verejne ospravedlňujem. Možno som Ťa len zle odhadolSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:53 27.06.2017

    @logik balistická křivka ti právě prodlouží trajektorii, je to super věc proti cíli, co nebude měnit směr, nesestoupí ti v klesání do hustších vrstev a podobně...čili jak jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    @logik

    balistická křivka ti právě prodlouží trajektorii, je to super věc proti cíli, co nebude měnit směr, nesestoupí ti v klesání do hustších vrstev a podobně...čili jak jsem psal, nějaký dron nebo přímo unikající cíl...jenomže běžnější je lítat tak ve 30000ft, což je kolem 10km
    Ty tvoje rychlosti jsou taky pošahaný. To by vůbec nemuseli vyvíjet ramjet, dělat větší střely...kdyby všechno drželo MACH3, to by bylo....

    Navíc jádro rozhovoru byla kinetika R-37M vs Aim-120 na 40km...když budeš věřit, že je Aim-120 smrtící na 100km, věř také, že je R-37M smrtící na 300Km
    rakety přeci neztrácejí skoro rychlost, drží si furt MACH3+, no to R-37M si bude držet MACH6... :-PSkrýt celý příspěvek

  • cejkis
    21:41 27.06.2017

    Starlight K výčtu sestřelených Migů nad Jugoslávií je nutné připomenout, že celá oblast byla pokryta AWACSem a tak již při startu byly MiGy zaměřeny a operátor na ně náváděl ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight

    K výčtu sestřelených Migů nad Jugoslávií je nutné připomenout, že celá oblast byla pokryta AWACSem a tak již při startu byly MiGy zaměřeny a operátor na ně náváděl americké stíhače. Piloti Migů tak nemohli vůbec použít žádnou taktiku. Jediné, co jim zbývalo bylo dostat Američany blízko k dogfightu. Což druhá strana moc dobře věděla a tak pálila BVR, jak to jen šlo. Otázkou je, zda v té době měli piloti Migů podporu pozemních radarů a měli operační přehled o Američanech ve vzduchu. Silně o tom pochybuji.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:40 27.06.2017

    luky: zvýšený dostřel déčka není jen kvůli prodloužení baterky, ale proto, že raketa neletí na cíl přímo, ale po balistické dráze. Takže i když ji vypálíš v nějakých 14 tisících, ...Zobrazit celý příspěvek

    luky: zvýšený dostřel déčka není jen kvůli prodloužení baterky, ale proto, že raketa neletí na cíl přímo, ale po balistické dráze. Takže i když ji vypálíš v nějakých 14 tisících, tak velkou část svého letu poletí v těch 18tisících i výš, právě proto, aby minimalizovala odpor vzduchu.

    F-15 pak má dostup 19 tisíc, takže operační výška 18km není žádný kosmos. Proč by měla být F-15 níž, když výška ji dává jak výhodu v případném WVR souboji, tak výhodu jejím raketám v případě BVR souboji?

    Když to spočteš pro výšku 12km, a pro M2 odpal reálnější počáteční rychlost rakety M5, tak Ti to furt vyjde stejně: raketa zpomalí na 3,75 za 25s. Za tu dobu uletí cca 64km. M2 utíkající 41km. Tedy vzdálenost se zkrátí na 17km. Plus na začátku má dalších cca 20s, kdy raketa udržuje rychlost, to máme dalších 17km....

    A to furt je přímá trajektorie, přičemž Amraam letí po balistické křivce, která je o hodně výhodnější - a furt jsem nezapočítal všechny faktory hovořící pro amraam.

    Ne, fakt nejsou američané totální blbci, který by prodlužovali raketě dostřel, přičemž by to bylo k ničemu. Nebo že by stavěli stealth letadla, která by "nebyla vidět", ale nedali by jim zbraně, které by jim umožnili neviděny útočit.Skrýt celý příspěvek

  • Faktta1
    21:17 27.06.2017

    CENZURA vidím zdejší redakci nedělá problém. Bylo mi znemožněno sem vkládat názory. Neuvěřitelné. Už jsem si všiml, že to tu chodí tak, že Standa Blabol nebo Sokrates vydají ...Zobrazit celý příspěvek

    CENZURA vidím zdejší redakci nedělá problém. Bylo mi znemožněno sem vkládat názory. Neuvěřitelné.
    Už jsem si všiml, že to tu chodí tak, že Standa Blabol nebo Sokrates vydají povel a vrchní censor J. Grohmann za ty nezprávné názory zablokuje uživatele s nepohodlnými názory. Musím se smát té ubohostiSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:10 27.06.2017

    nelze k tomu opět napsat víc.... než že jsi mimo z masochismu Céčkový Amraam má výdrž baterie méně, než minutu a půl (1:20) a to proto, že po této době je střela víceméně ...Zobrazit celý příspěvek

    nelze k tomu opět napsat víc.... než že jsi mimo

    z masochismu
    Céčkový Amraam má výdrž baterie méně, než minutu a půl (1:20) a to proto, že po této době je střela víceméně nepoužitelná. Není vhodné, aby z oblohy padaly nějaké zatoulané, pomalé aktivní trubky, které ještě budou kolidovat s vlastními. A věz, že ty střely se hodně zpomalí, ať už prostupem atmosférou, nebo i mírnou zatáčkou.
    To se bavíme o 150kg vážící střele středního doletu, 100kg soubojové rakety končí tak do třičtvrtě minuty.

    Déčko má stejné kinetické schopnosti jako C, ale rozhodlo se údajně o 100% prodloužení baterky tak, že jde zasáhnout cíl na více než 100Km a to po maximálním rozhonu nosiče (to je jak 400km R-37). To je ale velmi hypotetický a v bojových podmínkách rozporuplný výkon. Leda jak jsem psal - proti výškovým podzvukovým dronům, tam je to využitelné. To ostatní ti trochu sestoupí, případně mírně zatočí a AIM-120 ztrácí energii pekelně. Stíhačky běžně nelítají v 18km.

    Můžeš si počítat, co ta střela udělá v kosmu, ale její chování v běžných výškách se tím vůbec nepřiblížíš. Kdyby to bylo jak píšeš, MiG25,31,SR-71 by mohl sejmout už dříve každej jouda. Jak jsem psal, průměrný pilot F-15 se Amraamu vypálenýmu ze 40Km zbaví v pohodě. A není to o žádném manévru v poslední vteřině, stačí mu k tomu sotva patrný táhlý oblouk.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    20:54 27.06.2017

    logiku, nemusíš se hned čílit. Nejsem pako a vím, že různé články z jednoho média nemusí mít stejnou hodnotu tedy jedny na nic jiné v pohodě a že i na APA se nachází kupa textů, ...Zobrazit celý příspěvek

    logiku,

    nemusíš se hned čílit. Nejsem pako a vím, že různé články z jednoho média nemusí mít stejnou hodnotu tedy jedny na nic jiné v pohodě a že i na APA se nachází kupa textů, které míchají správná data a nesmysly.

    ;-)Skrýt celý příspěvek

  • logik
    20:40 27.06.2017

    PS: jo, a bugfix: v nižších výškách raketa samozřejmě deceleruje rychleji... :-)

    PS: jo, a bugfix: v nižších výškách raketa samozřejmě deceleruje rychleji... :-)

  • logik
    20:39 27.06.2017

    PS: A to ještě vůbec neberu v úvahu, že sice RW ti řve, ale to ještě neznamená, že víš, odkud na tebe ten Amraam letí. Plus další čas Ti sebere vůbec reakce na radar warning....

    PS: A to ještě vůbec neberu v úvahu, že sice RW ti řve, ale to ještě neznamená, že víš, odkud na tebe ten Amraam letí. Plus další čas Ti sebere vůbec reakce na radar warning....

  • logik
    20:37 27.06.2017

    luky: ne, nezdrhnul. Schválně si to spočítej, Amraam v 18km ztrácí cca 25% své rychlosti za 70s. http://forum.keypublishing.com... Za ...Zobrazit celý příspěvek

    luky: ne, nezdrhnul. Schválně si to spočítej, Amraam v 18km ztrácí cca 25% své rychlosti za 70s.
    http://forum.keypublishing.com...

    Za 70s ovšem uletí při průměrném M3.5 (začne na M4, skončí na M3) 72km. Letadlo při M2 41km. Tedy raketa má 10km k letadlu a furt je o mach rychlejší.
    A to jsem do toho nezapočítal to, že

    - raketa nějakou dobu letí na svůj motor a tedy nezpomaluje. mývá běžně ještě kus "udržovacího pohonu", při době hoření. Podle odkazu výše to je dalších 20s, kdy nezpomaluje. Takže to je dalších 20km, za které obránce uletí 10km. Takže už ho máme.
    - obránce běžně letí podzvukově nebo mírně nad a akcelerace na M2 rozhodně není hned
    - obránce se musí otočit
    - počáteční rychlost amraamu je vyšší než 4M (při rychlosti útočníka M2 to bude skoro M5)
    - do výpočtu nebyl započítaný čas zrychlování rakety, který opět přidá nějaké kilometru.

    Takže fakt ne, ze vzdálenosti 40km moderní BVR raketě opravdu neuletíš. Sebereš ji energii, aby ses mohl lépe vyhnout, ale neuletíš.

    PS: V nižších výškách raketa deceleruje o dost pomaleji, ale zas ty nepoletíš těch M2 - a navíc Dčko umí letět po balistický křivce a tedy letět řidší atmosférou (takže ty budeš mít nevýhodu hustýho vzduchu a ona ne).

    olivav:
    Ono je třeba rozlišovat mezi fakty, která na APA jsou dost často správně (i když také ne vždy) a jejich interpretací.
    Navíc, toto tvrzení je ozdrojované, klidně si ho přečti v originále:
    http://www.jg-51.com/topsecret...
    strana 99Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 13