F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

F-35B britského Královského námořnictva; větší foto / Public Domain

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business Insider vysvětlil, proč je stíhačka F-35 Lightning II nejlepší bojové letadlo současnosti. Klíčem je kombinace obtížné zjistitelnosti (stealth) a dokonalého situačního povědomí pilota F-35 o situaci na zemi, ve vzduchu i v elektromagnetickém spektru.

Jak poznamenává Business Insider, od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu, odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva.

Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním sítě radiolokátorů, včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která podle jejich vlastních slov je k ničemu?

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35.

“Protivníci musí spustit cely řetězec kroků ke zničení letadla,” uvedl Flatley. “Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokáží zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.”

“Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,” uvedl Flatley. “Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.”

Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako “rozmazaný flek” na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník.

Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače (letounu může najednou provádět řadu složitých obranných i útočných kroků proti mnoha cílům na zemi i vzduchu) a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi rychle a srozumitelně, dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.


F-35 v letecké ukázce na Paris Air Show 2017

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

"To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v informacích,” zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”.

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. “Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,” popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným “radarem” a má bezprecedentní schopnost fúze dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru.

Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Zdroj: Bussiness Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • pjek
    20:09 27.06.2017

    K nadpisu jen tolik, že chvástat se ještě nikdy nikomu nevyplatilo. Stačí jeden energeticky nenáročný dobře zacílený flash odkudsi z prostoru a F-35 se z nejlepšího letadla změní v ...Zobrazit celý příspěvek

    K nadpisu jen tolik, že chvástat se ještě nikdy nikomu nevyplatilo. Stačí jeden energeticky nenáročný dobře zacílený flash odkudsi z prostoru a F-35 se z nejlepšího letadla změní v nejhorší kluzák. Pochopitelně že rozložení energie ve světě je pro ty, co by rádi s F-35 vedli nějakou tu válčičku, silně poddimenzované... PR je US vynález a také tak funguje...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:56 27.06.2017

    @jj284b pár sekund by to bylo při odpalu z blízkosti při odpalu ze zmíněných 40 km by mu to cvrlikalo dost dlouho na to, aby otočil a zdrhnul...a pak by to cvrlikalo až do konce ...Zobrazit celý příspěvek

    @jj284b
    pár sekund by to bylo při odpalu z blízkosti
    při odpalu ze zmíněných 40 km by mu to cvrlikalo dost dlouho na to, aby otočil a zdrhnul...a pak by to cvrlikalo až do konce baterky rakety (což by tak dlouho netrvalo :)

    Déčko má sice delší baterii, ale při stejných kinetických vlastnostech to v tomto případě nehraje žádnou roli. Mělo by to smysl při nějakém výškovém zákroku, třeba proti U2 nebo nějakému výškovému dronu....Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    19:49 27.06.2017

    logiku,

    šálí mě zrak nebo jsi použil APA jako referenci k tvému tvrzení?

    logiku,

    šálí mě zrak nebo jsi použil APA jako referenci k tvému tvrzení?

  • jj284b
    19:36 27.06.2017

    tak hlavne by musel vediet ze po nom bol AMRAAM odpaleny, kedze odpal je prakticky pasivny a strela prejde do aktivneho modu az par sekund pred zasahom...

    tak hlavne by musel vediet ze po nom bol AMRAAM odpaleny, kedze odpal je prakticky pasivny a strela prejde do aktivneho modu az par sekund pred zasahom...

  • logik
    18:29 27.06.2017

    Tomu říkám argument. Kdybys aspoň napsal v čem, když už nenapíšeš proč...

    Tomu říkám argument. Kdybys aspoň napsal v čem, když už nenapíšeš proč...

  • Luky
    16:46 27.06.2017

    Jsi mimo.

    Jsi mimo.

  • logik
    16:45 27.06.2017

    Luky: ulítnout můžeš raketě na hranici jejího dostřelu. AMRAAM-D má dostřel 180km, ze vzdálenosti 40km ji IMHO neulítneš ani náhodou. I kdybys hned letěl 2M, tak 3M střela tě za ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: ulítnout můžeš raketě na hranici jejího dostřelu. AMRAAM-D má dostřel 180km, ze vzdálenosti 40km ji IMHO neulítneš ani náhodou. I kdybys hned letěl 2M, tak 3M střela tě za 80km dohoní - furt jsme dost daleko k max range Amraamu. A to má Amraam top rychlost okolo 4M a ty ještě musíš točit, než můžeš letět pryč (předpokládám čelný střet), takže tě dostihne daleko spíš někde kolem 80km vzdálenosti. méně než půlku max dostřelu.

    Utíkání od rakety se používá, ale nikoli proto, že stačí samo od sebe (alespoň ne v takovéto vzdálenosti), ale jako způsob, jak snížit energii rakety, aby se jí pak dalo vyhnout. A pro to vyhejbání je právě důležité to max-g té rakety, viz např.

    http://www.ausairpower.net/TE-...
    " A good rule of thumb quoted [1 ] is that a missile must pull at least five times the G-load of its target for a successful interception, therefore an aircraft maximises its chances of survival by maintaining a high energy state. "Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:06 27.06.2017

    Věz, že "ulítnout" raketě je jedním ze základu BVR. Může to být a mělo by to být podpořeno manévrem v koncové fázi, ale není to vždy nutné (on ani pilot většinou neví přesnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Věz, že "ulítnout" raketě je jedním ze základu BVR. Může to být a mělo by to být podpořeno manévrem v koncové fázi, ale není to vždy nutné (on ani pilot většinou neví přesnou polohu střely). Nevypadá to ale jako v "Behind Enemy Lines", to fakt ne.

    Nebudu to rozvíjet, mám své důvody.
    ---------
    jinak si myslím, že tady by do hry vstupovala taky válka soft technologií, jako snaha o rušení, tažené cíle a tak podobně (ale ta ARH hlavice je velká a půl metráku(+) nálože není sranda, to je jak Něva)....i když jeden kinetický tip co dělat bych měl.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:41 27.06.2017

    luky: to by mě fakt zajímalo, na základě čeho tvrdíš, že se Amraamu vyhnu, ale R-37ne, když je Amraam agilnější. Ani jedné raketě neuletíš. Agilnější raketa ovšem bude lépe ...Zobrazit celý příspěvek

    luky: to by mě fakt zajímalo, na základě čeho tvrdíš, že se Amraamu vyhnu, ale R-37ne, když je Amraam agilnější.

    Ani jedné raketě neuletíš. Agilnější raketa ovšem bude lépe kopírovat tvé manévry, takže pokud vymanévruješ Amraam, vymanévruješ i R-37M.
    Asi si neuvěomuješ, že rychlost má i své nevýhody. Čím letíš rychleji, tím je při stejném poloměru zatáčky na tebe působí větší géčka. Takže R-37 je vlastně neobratnější hned dvakrát - jednou za nižší G-limit (který navíc neznáme, takže vaříš sekyrkovou polívku, jen věříš tomu, že ji určitě udělali agilní, bez důkazu je podle mne spíše korektní předpokládat vlastnosti podobné R-37), jednou za vyšší rychlost. A todle omezení v točení vice než vyváží to, že má obránce méně času na defenzivní manévry.
    Takže rychlejší R-37M s nižším G-limitem se IMHO vyhneš úplně stejně, jako Amraamu.

    Ono fyziku prostě neokecáš. Rodina R-37 není dělaná pro souboj stíhačů a proto je tlustá a rychlá. Zas prostě hůře točí a je méně agilní. Fyzikální vlastnosti neokecáš - neuděláš "univerzální střelu", každá má svoje plus a mínus.
    Oni američané nejsou úplní pitomci, že od Phoenixů odešli k menším agilnějším raketám. Stejnětak Rusové nejsou pitomci, že ač měli R-37, tak místo toho, aby všechno nacpali do vývoje R-37M, tak vyvíjeli R-77. Stejnětak je důvod, proč pro WVR souboj existují ještě menší a lehčí rakety, které opět jsou ještě agilnější než ty mid-range.

    Každá z těchto raket je vhodná na jiný cíl. Proto také Mig-31, určený k zachytávání málo manévrujících cílů, má primárně R-37, zatímco Su-35 R-77.

    PS: Jinak dostat nepřítele na 40km by IMHO znamenalo selhání strategie, F35 a F22 se budou snažit likvidovat nepřátele z povzdálí, na 40km už je můžou vidět např. IRST.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:07 27.06.2017

    ještě abych toho pilota F-15 nedal jen do pasivní role obránce - v případě Amraamu samozřejmě nemusí vědět, že na něho jde, pokud nějakým způsoběm zjistí ohrožení (např. AWACS), ...Zobrazit celý příspěvek

    ještě abych toho pilota F-15 nedal jen do pasivní role obránce - v případě Amraamu samozřejmě nemusí vědět, že na něho jde, pokud nějakým způsoběm zjistí ohrožení (např. AWACS), logicky pošle stejný dáreček útočníkovi, aby ho zaměstnal...
    V případě přilétávající R-37M z této vzdálenosti tak nějak moc nevím co by mohl dělat :)...no určitě by zdrhal...nebo, což jsem vždy považoval spíš za "bijákový"..by mohl zkusit na střelu poslat Amraam a pak zdrhat... ??
    Každopádně považuji možnost napadení R-37M za problém a "gamechanger". Pravděpodobně by bylo důležitější, co by té vlastní situaci předcházelo (snaha monitorovat vzdušný prostor a nikoho nepustit tak blízko, případně vyřadit všechna MiG-31 letiště jako prioritní cíle...atd.)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:49 27.06.2017

    ...vzdálenost 40Km, sedím v F-15, vyletí na mě Amraam - když vím odkud letí a bude mojí jedinou starostí zbavit se ho, vždy se z toho dostanu stejná situace, letí na mě R-37M, ...Zobrazit celý příspěvek

    ...vzdálenost 40Km, sedím v F-15, vyletí na mě Amraam - když vím odkud letí a bude mojí jedinou starostí zbavit se ho, vždy se z toho dostanu

    stejná situace, letí na mě R-37M, jsem už v zóně její aktivní hlavice, energie má na rozdávání, F-15 má obrovský problém

    Z tohoto pohledu je R-37M nebezpečnější střela...neznamená to ale, že je praktičtější a univerzálně použitelná pro mnoho typů. MiG 31, který je bude mít 2-4 pod křídly a k tomu 4 R33 pod trupem je velkým nebezpečím, i když odhadem asi nepůjde na celý dva MACHy.

    Podotýkám, že je jedná o jednu hypotetickou situaci z miliónu možných (setřásám Amraam, přiletí druhý z 15km - jdu k zemi)...nedokazuju na tom, že je R-37M "lepší"

    Osobně mi přijde Meteor univerzálnější, ale je to taky jiný koncept. Vše má svoje.

    Předpokládám, že je z mých dřívějších postů jasné, že s představou "BVR střely jsou na prd, vše musí rozhodnout dogfajt" nesouhlasím.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:57 27.06.2017

    luky: Debata opravdu začala od toho, že Fakta tvrdil, že této střele nesahá Amraam ani po kotníky. Takže když Faktta tvrdí - dogfight je důležitý, neboť BVR rakety mají příliš ...Zobrazit celý příspěvek

    luky: Debata opravdu začala od toho, že Fakta tvrdil, že této střele nesahá Amraam ani po kotníky.
    Takže když Faktta tvrdí
    - dogfight je důležitý, neboť BVR rakety mají příliš malý PK
    - R-37M nesahají Amraamy ani po kotníky
    Přitom je R-37 ve srovnání proti těm raketám, které jsou podle Faktty "nespolehlivé" neobratná raketa a tedy proti stíhači bude mít PK menší, takže tady prostě něco smrdí.

    Faktta: Děkuji, za potvrzení mého názoru. Když někdo místo odpovědi začne urážet, je to jasná ukázka toho, že argumenty došly. Navíc ještě lžeš - detailnější parametry R37-M jsi do diskuse nikde nedával (jak bys také mohl, když nejsou známé).Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    08:20 27.06.2017

    2 Starlight nepřu se, už několik stran zpět sem Shaniovi napsal, že pro svoje slova neumím najít podklady - jen snad 60 více či méně obsáhlejch, prakticky totožnejch reportů. ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Starlight

    nepřu se, už několik stran zpět sem Shaniovi napsal, že pro svoje slova neumím najít podklady - jen snad 60 více či méně obsáhlejch, prakticky totožnejch reportů. Incident který popisuješ jako 3) Nesestřel je tomu nejblíže. Fakt nemám chlapi potřebu si vymejšlet, že sem před 15 lety četl něco v ATM, když to tady roky odebírá dobrejch 50% návštěvníků. Od té doby jsem to párkrát zahledl v military diskuzích. Někde to muselo mít původ, tohle si člověk zapamatuje, pač je to "cool story"Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    08:07 27.06.2017

    @logik opravdu nechci startovat nějakou novou dvacetistránkovou "dojmologickou" debatu, ale osobně jsem přesvědčen, že tato střela: http://i54.tinypic.com/2090f7t... zavedená v ...Zobrazit celý příspěvek

    @logik
    opravdu nechci startovat nějakou novou dvacetistránkovou "dojmologickou" debatu, ale osobně jsem přesvědčen, že tato střela:
    http://i54.tinypic.com/2090f7t...
    zavedená v druhé dekádě 21. století určitě zvládne 25G a je správné přsuzovat jí max G cíle 8 (což je stejně jen takový popový žvást).
    Nemyslím si, že je agilní jako 150kg Aim-120, ale věřím, že může být navržena aby zvládla 30G. Dlouhý rakety zas mají tendenci se "lámat" a pokud byla v minulosti možnost udělat raketu např. dvoustupňovou, střele to dost pomohlo (sundalo to samozřejmě i hmotnost).
    Silnou stránkou této střely je opravdu vysoká rychlost/kinetická energie....a to nejen papírově (spousta střel působí rychle, 2,3,4M ale toho dosáhnou jen na chvilku a je v tom i rychlost letounu).
    Z tohoto pohledu je možné napsat, že je "nebezpečnější než Amraam", i když osobně nechápu smysl takového srovnání a jedná se o střelu jiné kategorie. Asi to vzniklo tak, že někdo napsal, že Rusáci mají BVR naprd a Fakkta kontroval, že ...Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    06:20 27.06.2017

    Faktta: "R77m s AESA např. zde" Áno, to boli plány v roku 2013. Podľa nich mala byť raketa hotová v r. 2015 a zavedená v r. 2017. Nič z toho sa však nestalo. Dokonca ani MiG-35 ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: "R77m s AESA např. zde"
    Áno, to boli plány v roku 2013. Podľa nich mala byť raketa hotová v r. 2015 a zavedená v r. 2017. Nič z toho sa však nestalo. Dokonca ani MiG-35 zatiaľ nemá ten AESA radar na palube, pričom už dve lietadlá podstupujú záverečné skúšky. A to bude priorita, priateľu, dať tú technológiu do PAK FA a MiG-35 (ak sa pre ne vôbec rozhodnú). Zatiaľ čo o AESA radare pre stíhačky je aspoň sem tam vydaná nejaká strohá správa, tak o AESA seekeri pre rakety je ticho už 4 roky. Sprav si z toho záver, aký chceš. :-)

    "prostuduj si parametry. R-37 má výrazně vyšší manévrovatelnost, umí 10g"
    Máš Ty vôbec predstavu, akému preťaženiu bude vystavená raketa, ktorá letí 4-5 krát rýchlejšie ako stíhačka a ten cieľ jej začne manévrovať? :-) To nie je 10 g ani omylom.

    "Pokud SU 35S už nemá zavedeny R-37M (byt hodně dá přečíst že ano) tak podle mne jediný důvod je, že priorita byla dát to na Mig-31BM"
    Tak Rusko exportuje tisíce rakiet do sveta, ako sám uvádzaš a samé nedokáže vyzbrojiť 100 Migov-31BM. Preto tie strely ešte neintegrovalo do Su-35S. To Ťa fakt baví, zhadzovať sa takto verejne? :-)Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    01:59 27.06.2017

    Fakkta, ty máš skutečně problém s fakty. Dovolím si otevřeně napsat, že tu záměrně opakovaně uvádíš jejich pravý opak. Nechceš raději jít obdivovat kaštany a už tam ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakkta, ty máš skutečně problém s fakty. Dovolím si otevřeně napsat, že tu záměrně opakovaně uvádíš jejich pravý opak. Nechceš raději jít obdivovat kaštany a už tam zůstat?

    Tady máš vše podstatné ohledně F-15 USAF vs. jugoslávské MiG-29:

    Zde je onen TV dokument v originále: https://www.youtube.com/watch?... F-15 vs. MiG-29 je v čase od 33:10. Je tam i sestřel č. 1 a č. 2.

    1) Sestřel č. 1

    Kdy: 24. března 1999, 20:20 lokálního času

    Kde: v blízkosti Prištiny (Kosovo)

    Útočník: F-15C 86-0109, 493rd FS, pplk. Cesar „Rico“ Rodriguez (USAF)

    Sestřelený: MiG-29A (izd. 9-12B) 18112, mjr. Iljo Arizanov

    Úspěšnost střelby: jediná vystřelená AIM-120 zasáhla cíl

    2) Sestřel č. 2

    Kdy: 24. března 1999, 20:47 lokálního času

    Kde: v blízkosti Bělehradu (Srbsko)

    Útočník: F-15C 86-0159, 493rd FS, kpt. Michael „Dozer“ Shower (USAF)

    Sestřelený: MiG-29A (izd. 9-12B) 18111, mjr. Nebojša Nikolić , 10 minit po vzletu ze základny Batajnica

    Úspěšnost střelby: první salva 1 x AIM-120 + 1 AIM -7. AIM-120 explodovala poblíž, ale bez poškození a AIM-7 minula. Třetí střela, AIM-120, zasáhla cíl. Poznámka: z důvodu nedostatku střel AIM-120 u letky byl letoun vyzbrojen 6 x AIM-120, 2 x AIM-7 a 2 AIM-9M

    3) Nesestřel

    Kdy: 24. března 1999, 20:40 – 21:00 lokálního času

    Kde: v blízkosti Bělehradu (Srbsko)

    Útočník: F-15C 86-0159, 493rd FS, kpt. Michael „Dozer“ Shower (USAF)

    Nesestřelený: MiG-29A (izd. 9-12B) 18051, mjr. Ljubiša Kulačin, 20 minut po vzletu ze základny Batajnica, která byl mezitím vybombardovaná, přistál na mezinárodním letišti v Bělehradě

    Úspěšnost střelby: 1 x AIM-120 minula, nad Bělehradem ho nahánělo cca 8 letounů F-15 a F-16, byl opakovaně zaměřen a uzamčen radarem, ale protože nebyla pozitivní identifikace, piloti USAF nestříleli (bylo tam víc vlastních letadel než protivníka). Srbský pilot skutečně pak tvrdil, že se vyhnul více střelám, což ale objektivně nemohl poznat, ptoože radary ho skutečně opakovaně zamknuly.

    3) Sestřel č. 3 a č. 4

    Kdy: 26. března 1999, okolo 17+h lokálního času

    Kde: v blízkosti Tuzly (Bosna a Herzegovina)

    Útočník: F-15C 86-0156, 493rd FS, kpt. Jeff „Claw“ Hwang (USAF)

    Sestřelený: MiG-29A (Izd. 9-12B) 18114, mjr. Slobodan Perić + MiG-29A (Izd. 9-12B) 18114 kpt. Zoran Radosavljević (zabit)

    Úspěšnost střelby: První 1 x AIM-120 vypálená vedoucím dvojice minula. Kpt. Hwang jako vedený vypálil 2 x AIM-120, po jednom AIM-120 na každý z obou MiGů a oba sestřelil. Zatímco střely ještě letěly, pokusil kpt. Hwang jeden z MIGů zaměřit ještě AIM-9, ale čidlo selhalo a neuzamklo se, tak znovu nestřílel. Mezitím jeho obě AIM-120 doletěly ke svým cílům. Je to první bojový sestřel F-15, kdy došlo k současné střelbě a navádění dvou PLŘS kategorie BVR jedním letounem na dva různé cíle. Zásluha se připisuje lepšímu radaru APG-70, kterým byl vybavené F-15C z výrobních bloků v závěru výroby.

    4) A skóre F-16 vs MiG-29 v této válce bylo 2:0 ve prospěch F-16 ( v obou případech AIM-120).Skrýt celý příspěvek

  • logik
    00:41 27.06.2017

    faktta: ??? Prosím, nepoužívej nekorektní argumenty. TY TVRDÍŠ, že R-37 nemá konkurenci, tedy BUĎTO ZNÁŠ parametry R-37, anebo kecáš. Já nic takového netvrdím, tedy nevím, proč ...Zobrazit celý příspěvek

    faktta: ??? Prosím, nepoužívej nekorektní argumenty. TY TVRDÍŠ, že R-37 nemá konkurenci, tedy BUĎTO ZNÁŠ parametry R-37, anebo kecáš. Já nic takového netvrdím, tedy nevím, proč bych musel parametry těchto raket znát.

    shania: Co vím, tak raketě se "uhýbá" ne na poslední chvíli, ale nutí se manévrovat, aby "vyslábla". Ale asi nosím dříví do lesa :-).Plyne mi z toho mj, to, že hodně záleží na kvalitě navádění rakety (hloupější bude zbytečně kopírovat cizí pohyb, zatímco chytrá si "nadeběhne").

    luky: je to myslím přesně naopak - pokud máš +- podobně těžký rakety, a jedna je delší, tak je obratnější. Protože má řídící plochy dále od těžiště a ty tedy mají větší "páku" - větší točivý moment síly. Většina váhy "vyhořelé" rakety bude v bojové hlavici, takže těžiště bude hodně v předu, nezávisle na délce rakety.
    Na svoji délku je R-37 poměrně "tlustá" raketa - srovnej právě s Bukem (podobně široká, ale delší), nebo se SM-2. Amraam je pak podstatně lehčí a zas o tolik kratší není. Proto bych odhadoval, že R-37 nebude dosahovat agility amraamu.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    23:37 26.06.2017

    to je ten Sprut co už psal blbiny o wingloadu F35...no jasně hoření motoru to má stejný...ehm, ta střela je v podstatě stejná, jen delší a o třetinu težší (o sekci s palivem) a v ...Zobrazit celý příspěvek

    to je ten Sprut co už psal blbiny o wingloadu F35...no jasně hoření motoru to má stejný...ehm, ta střela je v podstatě stejná, jen delší a o třetinu težší (o sekci s palivem) a v postnuté databázi F4 to má dvakrát tak dlouhou dobu hoření (dělá na tom dost leteckých eng.)...no ale Sprut říká, že je to stejný, tak to mu budeš muset věřit Shanio

    Hlavně u R-37 (do výzbroje šla po 30ti letech vývoje verze M) se všude píše, že je mnohem manévrovatelnější, než R33 a ty trošku zdroje při smyslech píšou G cíle 8Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    23:18 26.06.2017

    Spíš se uvádí proti jakému cíly je to určeno, např AA-2 nedokázala trefit víc jak 2G manévrující cíl. R-27 je až proti 8g manévrujícímu cíly R-77 12G atd Jednoduše ...Zobrazit celý příspěvek

    Spíš se uvádí proti jakému cíly je to určeno, např AA-2 nedokázala trefit víc jak 2G manévrující cíl.

    R-27 je až proti 8g manévrujícímu cíly

    R-77 12G atd

    Jednoduše "uhnout" na poslední chvíli moderní raketě moc nejde, musí se porazit jinak.

    ---

    no sháněl jsem se po minizap (kalkulator dostrelu raket), protože jsou už staré linky mrtvé, tak jsem se zeptal spurta (letecky inzenyr) jestli ho nemá a jak je to s R-27 a R-27 extended vs 120/77:

    if I remember correctly the R-27 modeled in minizap is not an Extended model and AIM-120 modeled is a B model. In summary, the burn time is not significantly longer on even an R-27Ex so the range gained from the non-extended models is on the order of single digit km. The missile is so high drag that it will never perform as well as the thinner AIM-120 with it's loft profile.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:57 26.06.2017

    no já tím chtěl právě říci, že R-37 má určitě 25G +..osobně si myslím, že taky kolem 30G Ono se právě často motá G cíle a G rakety, pak se přebírají čísla z různých zdrojů a ...Zobrazit celý příspěvek

    no já tím chtěl právě říci, že R-37 má určitě 25G +..osobně si myslím, že taky kolem 30G
    Ono se právě často motá G cíle a G rakety, pak se přebírají čísla z různých zdrojů a poplete se to.

    Podle mě je R-37 TOP dotažená zmenšenina rakety BUKu - ten má cca 5,5m délky, R-37 cca 4m, proto bude spíš obratnější, než BUK.
    Její hlavní nevýhodou u MiG-31 je dle mě absence verze M, která měla nést 6ks polozapuštěných pod trupem. Jestli je nosí na pylonech, tak nebudou operačně tak rychlý a do zádlabů pro R33 se myslím nevejdou. Na T50 to bude masakr...ale zase ta váha....Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 13