F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

F-35B britského Královského námořnictva; větší foto / Public Domain

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business Insider vysvětlil, proč je stíhačka F-35 Lightning II nejlepší bojové letadlo současnosti. Klíčem je kombinace obtížné zjistitelnosti (stealth) a dokonalého situačního povědomí pilota F-35 o situaci na zemi, ve vzduchu i v elektromagnetickém spektru.

Jak poznamenává Business Insider, od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu, odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva.

Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním sítě radiolokátorů, včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která podle jejich vlastních slov je k ničemu?

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35.

“Protivníci musí spustit cely řetězec kroků ke zničení letadla,” uvedl Flatley. “Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokáží zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.”

“Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,” uvedl Flatley. “Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.”

Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako “rozmazaný flek” na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník.

Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače (letounu může najednou provádět řadu složitých obranných i útočných kroků proti mnoha cílům na zemi i vzduchu) a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi rychle a srozumitelně, dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.


F-35 v letecké ukázce na Paris Air Show 2017

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

"To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v informacích,” zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”.

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. “Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,” popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným “radarem” a má bezprecedentní schopnost fúze dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru.

Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Zdroj: Bussiness Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • raziel87
    18:08 26.06.2017

    sorry T9, teď mi to došlo

    sorry T9, teď mi to došlo

  • raziel87
    18:06 26.06.2017

    2 Luky jo, byly prodány exportní R-27R1 (short burst) psal jsem to už na začátku (pouze bez označení R1) V anglických článcích se sice shodně píše, že byly ETAF Su-27 Flanker B ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Luky

    jo, byly prodány exportní R-27R1 (short burst) psal jsem to už na začátku (pouze bez označení R1) V anglických článcích se sice shodně píše, že byly ETAF Su-27 Flanker B osazeny původní R-27R, ale pamatuji si doslovně, že se v tom českém článku uvádělo R1 - označení první exportní verze. Též se prý jednalo o notně osekané Flankery-B bez standardního N001Mječ. Tahle exportní střela nemá šanci doletět z 6 hodiny cíl vzdálený víc jak nějakých 12-15km (při rychlosti postřelovaného cíle cca 900km) navíc jak jste zmínili - short burst trvá jen cca 6 vteřin. Long burst hoří o cca 6-10 sec déle, navíc mají údajně možnost krátkých pulsů v závěrečné fázi navedení.

    2 Shania

    tak jsem jak zběsilej hledal snad půl hodiny ten příběh srbského migu, který v 99 naháněly F-15....neúspěšně. Všude je asi 60 stejnejch článků se stejnejma souvětíma (proč asi) kde se odkazuje jen na tu Dánskou F-16, + sestřely z 1994
    a ostatní dobře známé fakta.

    Nikde ani zmínka o tom, že by při některém souboji bylo vypáleno víc jak dvě střely na jeden cíl (buď AMMRAM, nebo kombinace Sidewindru s AMRAAM) Nikde žádná zmínka o Sparrowech, nikde ani slovo o tom, že by nějaký Mig vymanévroval větší počet střel - nechápu. Do teď si pamatuju ten výtisk ATM, bylo to nejpozději v roce 2002. Jinak internacionální je sice super, ale myslím, že si myslel spíše inerciálníSkrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    18:04 26.06.2017

    Faktta: Za hlúposť považujem to, ak povieš, že by si pri vzdušnom súboji skôr vsadil na R-77M ako na AIM-120. Tým v podstate hovoríš, že by si si vsadil skôr na stíhačku s ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: Za hlúposť považujem to, ak povieš, že by si pri vzdušnom súboji skôr vsadil na R-77M ako na AIM-120. Tým v podstate hovoríš, že by si si vsadil skôr na stíhačku s neexistujúcou výzbrojou ako na tú, ktorá má zavedenú a osvedčenú raketu. Druhou hlúposťou v tomto kontexte je argumentovať AESA radarom tejto rakety, hoci ešte stále nepoznáme jej technické špecifikácie. Pošli mi, prosím Ťa, aspoň jeden článok, v ktorom výrobca rakety alebo aspoň ruský minister obrany jasne prehlasuje, že strela bude vybavená týmto systémom navádzania. Ja som sa s takýmto tvrdením zatiaľ nestretol, ale je celkom možné, že som nejaké informácie prehliadol.

    Som presvedčený, že R-37M vzhľadom na max preťaženie, ktorého je schopná, nebude primárne používaná v BVR súbojoch so stíhačkami. Pôjde skôr o AWACSy, bombardéry, príp. strely s plochou dráhou letu. Mimochodom, to je aj dôvod, prečo nebola integrovaná do Su-35S, Su-30, ale len do MiG-31BM.

    Názor na to, prečo sa stále počíta s kanónmi som predsa už vyjadril v jednom z predchádzajúcich príspevkov: proti vrtuľníkom, bezposádkovým vzdušným prostriedkom a pozemným cieľom.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    17:59 26.06.2017

    Faktta, co to meleš? Proč 9x selhala se zatím neví, nebo to není veřejná informace. Mohly to být světlice a nemusely. To není žádné zatajování faktů. Nikdo nepopíral, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta,

    co to meleš? Proč 9x selhala se zatím neví, nebo to není veřejná informace. Mohly to být světlice a nemusely. To není žádné zatajování faktů. Nikdo nepopíral, že potřebovali dvě rakety.

    A čím měl po tom Sůčku podle tebe střílet? To sebou mají vozit nějaké AIM-7, kdyby potkali letadla 3. generace. A AIM-9B, kdyby trefili něco ještě staršího?

    Kanón má pořád ještě spoustu možností použití - varovná střelba před nereagující cíle při Air Policingu. Střelba na levné drony (raketa to samozřejmě zvládne, ale cena x výkon...), palba na méně významné pozemní cíle, atd. To že mají kanón není žádný důkaz toho, že počítají s dogfightem.

    Převaha v BVR je v tuto chvíli dána kombinací stealth technologií (F-22 a F-35), lepšími radary (AESA) a raketami s aktivním radarem (AMRAAM). Rusové to jistě mohou dohnat, ale teď to nemají a v BVR zaostávají.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:52 26.06.2017

    jak můžu napsat proč selhala/minula, když to nikdo z veřejně dostupných informací neví? Mám si něco vymyslet? Pilot se musel věnovat shozu bomby na cíl a Hornet mohl max vidět ...Zobrazit celý příspěvek

    jak můžu napsat proč selhala/minula, když to nikdo z veřejně dostupných informací neví? Mám si něco vymyslet?

    Pilot se musel věnovat shozu bomby na cíl a Hornet mohl max vidět ve zpětném zrcátku s omezeným výhledem a měl na to velmi málo času...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:00 26.06.2017

    Luky: jenže IIR seeker na 9X by neměl být ovlivnitelný světlicemi, jedině že světlice zcela překryjí cíl. Seeker rozpozná i tvar stroje. To je to jediný co mě na tom zaráží. Snad ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: jenže IIR seeker na 9X by neměl být ovlivnitelný světlicemi, jedině že světlice zcela překryjí cíl. Seeker rozpozná i tvar stroje. To je to jediný co mě na tom zaráží. Snad budou detaily.

    -----

    givicz: problém s OBOGS ma dost amerických strojů už dlouhý roky, hlavně u USN...

    Před pár měsíci se dokonce u SH sazek přetlakový ventil a tlak doslova roztrhl překryt kabiny a vážne zranil posádku.

    Zajímavý, že mariňáci žádný problémy nemají a to mají to stejný stroje jako USN:D

    Za ty roky se jim nepovedlo zjistit příčinu a asi jich bude víc.

    Je to sice potencionálně životu nebezpečné a mohlo by to vést k vážné nehodě, ale ta šance je malá... A z těch tisíců hodin evidjují za ty roky evidují 15 případů, teď se jen stalo 5 po sobě na jedné základně, tak to radši vyšetřují.

    Abych ti to ulehčil hledání chyb, USMC mělo odstavku F-35B kvůli chybě ALIS na pár dní.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:55 26.06.2017

    Krátký Alamo (R-27R): # BURN TIME BREAKPOINTS #----------------------------------------------------- # BRNTIME 5 +0.000000 +0.100000 +0.125000 +6.100000 ...Zobrazit celý příspěvek

    Krátký Alamo (R-27R):
    # BURN TIME BREAKPOINTS
    #-----------------------------------------------------
    # BRNTIME
    5
    +0.000000 +0.100000 +0.125000
    +6.100000 +6.125000

    to je právě ten problém, výkonově jsou to úplně odlišné střely..a zdroje to často pletou

    Po odpalu interference nikoho nezajímají...a věřím tomu, že to Rusáci mají vychytaný nejlíp, jak můžou. Co se týče křídel, jsou to taky nosný plochy, takže ne jen odpor, ale i lift...

    Ale jak tu padlo, třeba měli v Africe jen krátký...pak ale nemá smysl od toho odvozovat nějaký schopnosti RU letectva....
    za mě R-27ER + SU-27,30 = threat
    MiGu 29 sluší víc lehká R77Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:47 26.06.2017

    Luky: dik, našel jsem jinde 6s bez udržovacího motoru -- no pak se podívej na ten odkaz ohledně odporu, Alamo je možná štíhlá, ale křidýlky mají velky odpor. Má větší drag ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: dik, našel jsem jinde 6s bez udržovacího motoru

    --
    no pak se podívej na ten odkaz ohledně odporu, Alamo je možná štíhlá, ale křidýlky mají velky odpor. Má větší drag jak Phoenix.

    Jsou v tom teda i interference mezi křídlem a trupem stroje.
    http://www.f-16.net/forum/view...

    ----

    Tam taky šlo o kvalitu údržby, tyhle zbraně jsou náročný na šetrný zacházení, vydrží jen omezený počty letových hodin.

    Otázka je taky v jaké kvalitě byli piloti, nebyli to zrovna ideální časy pro ex sovětský piloty, moc toho v té době nenalítali atd.

    ---
    Z aciq funguje jen forum.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:45 26.06.2017

    ..a jestli chcete řešit ten sestřel syrské SU-22, četli jste co jsem tam za odkaz na závěr? Je to celkem zajímavý, jak ten investigativec popisuje frustraci nad sovětskými ...Zobrazit celý příspěvek

    ..a jestli chcete řešit ten sestřel syrské SU-22, četli jste co jsem tam za odkaz na závěr?
    Je to celkem zajímavý, jak ten investigativec popisuje frustraci nad sovětskými "fléry".
    "jsou tak humpolácký, že měli problém odladit péčkový winder (který nešel po US flérech)...prostě každá lovuška hořela tak jinak, že to bylo geniální :D
    Osobně si ale myslím, že dnešní digitální seekry by s tím neměly mít problém. Kdybych ale byl manipulativní blb, začnu kecat, že 9X má 100% neúspěšnost v boji...Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    16:41 26.06.2017

    Nejnovější americké stíhačky F-35 mají problémy s kyslíkem v kabině. Čtvrtina z nich stojí v ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejnovější americké stíhačky F-35 mají problémy s kyslíkem v kabině. Čtvrtina z nich stojí v hangárech
    http://zahranicni.ihned.cz/c1-...

    US Navy fighter pilot deaths tied to oxygen issues
    http://edition.cnn.com/2017/06... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:37 26.06.2017

    ...další věc je, jak na tom byly MiG-29 s palivem...taky to mohlo být tak, že musely zdrhat.

    ...další věc je, jak na tom byly MiG-29 s palivem...taky to mohlo být tak, že musely zdrhat.

  • Luky
    16:32 26.06.2017

    Jinak samozřejmě, pokud by šlo do služby aktivní Alamo, tak by to byl dobrej toustovač západních strojů...jenže 20 let dozadu. Osobně tuším budoucnost v odhoditelných ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak samozřejmě, pokud by šlo do služby aktivní Alamo, tak by to byl dobrej toustovač západních strojů...jenže 20 let dozadu. Osobně tuším budoucnost v odhoditelných boosterech...asi.

    Mi přijde, že z Aciq vymizelo hodně nepohodlných článků... a ty závěry o neúčinnosti R-27 mi přijdou hodně manipulativní. S tím, že krátký Alamo za moc nestojí...s tím souhlasím. Proporčně je ta střela dle mě dělaná na ER verzi. Obyčejná R nebude pro SU-27 nebo MiG-29 problém setřást.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:24 26.06.2017

    Falcon 4. BMS (na nic lepšího teď nemám čas:) AA10C: # BURN TIME BREAKPOINTS #----------------------------------------------------- # BRNTIME 5 +0.000000 +0.100000 ...Zobrazit celý příspěvek

    Falcon 4. BMS (na nic lepšího teď nemám čas:)
    AA10C:
    # BURN TIME BREAKPOINTS
    #-----------------------------------------------------
    # BRNTIME
    5
    +0.000000 +0.100000 +0.125000
    +11.100000 +11.125000

    AIM120C:
    # BURN TIME BREAKPOINTS
    #-----------------------------------------------------
    # BRNTIME
    5
    +0.000000 +0.100000 +0.125000
    +7.600000 +7.625000

    Shania:Takže efektivita R-27 záleží na tom, jak moc jeji motor kompenzuje velkou váhu a odpor.
    ---------
    Samozřejmě, bude to navrženo tak, aby to bylo při dané váze co nejefektivnější.
    150 kg Amraamu vs 350Kg R-27ER je prostě velký rozdíl v neseném palivu...a R27 je proporcemi štíhlá střela, není to žádná bomba nebo Maverick :)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:12 26.06.2017

    Faktta: jsem zapomněl napsat? 19.06.2017 Čas: 21:43 v http://www.armadninoviny.cz/am... "Detaily k ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: jsem zapomněl napsat? 19.06.2017 Čas: 21:43 v http://www.armadninoviny.cz/am...

    "Detaily k sestřelu:
    F/A-18E z VFA-87
    Vystřeleny dvě rakety, nejdřív aim-9x, minula/selhala, pak aim-120 která zasahla Su-22. Vzdálenost 0,8nm "

    Je velice zajimave ze pilot Su-22 zvadl odpálit světlice, proti letadlu letící ze nim zhruba kilometr, to chce rychlou reakci. To minimálně znamená, že to čekal. O S Hornetech jistě věděl, protože ho opakovaně varovali.

    Víc zajímavý je na tom ale víc to, že IIR seeker by neměl jít rušit světlicemi, ale detaily zatím nikdo nezná. Příčit selhání může být hned několik.

    -----

    aciq je tedy prozápadní zdroj:) no tak určitě neslouží ruské propagandě. Tak to asi znamená, že je prozápadní.

    Zakladatel webu napsal následující knihy:

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    to by ti mohlo napovědět jak moc pro americký asi je (takový člověk by asi neoznačil USA z podpory genocidy ve Rwandě a podobně). Minimálně nejede Izraelskou linii co se týká jejich válek.

    Pokud byl nějaký sestřel jen trochu zmíněn, tak je tam probírán... včetně B-2 v srbsku (napovím ti, je to hoax) a další tisíce nepotvrzených sestřelů

    A např podle Iránských zdrojů mají potvrzený sestřel F-15 v Iráku, stroj prý ztrácel výšku a pak jejich rozvědka našla crash site v SA. Tuhle ztrátu US nepotvrdily.


    -----

    R-77-1 ted nemají ani 500 (spíš daleko miň), R-37M v desítkách a vůbec nebylo potvrzeno, že se dostali k operačním jednotkám MIG-31...

    Mluvit o aesa seekerch v době, kdy nemají prachy na nic je trochu mimo realitu... Pro představu, jen vybavit všechny jejich letadla R-77-1 jich potřebují tisíce.

    ----
    kanon má daleko víc využití než dogfight a je dobrý ho mít, když je potřeba... Ale např. USMC a USN v F-35B a C kanon integrovaný nemají, preferují palivo... a kanon maji v podu.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:27 26.06.2017

    raziel87: neboj, ja už to u tebe dávno neřeším, to by jsme se nikam nedostali. Předem dik za scan! Luky: už jsme zas unaší raketové diskuze:) mám pár novinek (ta část o ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: neboj, ja už to u tebe dávno neřeším, to by jsme se nikam nedostali. Předem dik za scan!

    Luky: už jsme zas unaší raketové diskuze:) mám pár novinek (ta část o odporu):

    R-77-1 by měla být "prodloužená", nebo min má o něco větší dostřel než R-77, o jiné než M verzi jsem neslyšel.

    Problém R-27 je ale enormní odpor, nevíš jak dlouho hoří motor a pak urychlovač? Bez motoru musí rychle ztrácet rychlost i bez manévrování.

    Větší odpor ocasních ploch u R-77 bylo taky hodně kritizovano a proto M by mělo mít klasické plochy.

    Tady jsou hodnoty odporu přímo z manuálů:
    http://www.f-16.net/forum/view...

    Myslím si, že je rusové nosí prostě proto, že nic jiného prostě nemají, než R-77-1 nahradí ty tisíce starších R-27. SARH navádění je prostě velký problém snižující efektivitu.

    Takže efektivita R-27 záleží na tom, jak moc jeji motor kompenzuje velkou váhu a odpor.

    i prodloužená R-27 bude ty max vzdálenosti dosahovat v max výšce, dole to bude o dost horší. A vzhledem k tomu na jaký vzdálenosti se v té době BVR boj vedl, do 20nm.

    Tím neříkám, že aim-120D má dole při přímé trajektorii větší dosah, (prý) její motor se rychle vypalí (starší verze měli i udržovací), aby tu raketu dostal co nejrychleji mimo atmosferu a ne aby ji udržel rychlost nízko v husté atmosféře. Tady pro ni max hraje daleko lepší algoritmy pro navedení.

    A právě i u prodloužené R-27 s IR seekerem jsem neslyšel nikdy nic jiného, než, že je to WVR raketa proti bombardérům, pro střelbu ze zadní polosfery vyžadující zaměření před odpalem (LOBL) (což se dalo v jiném modu odpálení obejít) a neměla internacionální navádění, takže větší motor u IR 27 je kvůli rozšíření NEZ.

    Rusové taky snad neměli jedninou IR raketu u PVO, která by se nezaměřila již při odpalu. Nějaké info?

    Postřelovat rychle letící B-1B u země ze zadní polosfery by asi bylo náročné i pro R-73 i na krátkou vzdálenost. R-27 by to mohla zvládnout i na 10-15kmSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    12:37 26.06.2017

    p.s
    Shanio ostřejší slova si neber osobně, dnes je v práci dusno a sem v pressu. Večer v klidu kouknu

    p.s
    Shanio ostřejší slova si neber osobně, dnes je v práci dusno a sem v pressu. Večer v klidu kouknu

  • Luky
    12:30 26.06.2017

    já si to pak přečtu a osvěžím...bohužel o těch vlastních střetech tam je myslím celkem prd - akorát z toho dělá závěry o neúčinnosti (dle mě unáhlený) Dlouhý Alamo má v podstatě ...Zobrazit celý příspěvek

    já si to pak přečtu a osvěžím...bohužel o těch vlastních střetech tam je myslím celkem prd - akorát z toho dělá závěry o neúčinnosti (dle mě unáhlený)

    Dlouhý Alamo má v podstatě delší dosah než Amraam a proto je Rusové budou nosit i po rozšíření R-77...možná už ne spolu s prodlouženou R-77

    Je velký rozdíl pálit po naložených stíhacích bombardérech a po "dedikovaných" stíhačích v AA konfiguraci.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    12:27 26.06.2017

    Shania, mrknu a odpovím cca v 18h, jedu na SL

    Shania, mrknu a odpovím cca v 18h, jedu na SL

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 13