F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

F-35B britského Královského námořnictva; větší foto / Public Domain

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business Insider vysvětlil, proč je stíhačka F-35 Lightning II nejlepší bojové letadlo současnosti. Klíčem je kombinace obtížné zjistitelnosti (stealth) a dokonalého situačního povědomí pilota F-35 o situaci na zemi, ve vzduchu i v elektromagnetickém spektru.

Jak poznamenává Business Insider, od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu, odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva.

Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním sítě radiolokátorů, včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která podle jejich vlastních slov je k ničemu?

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35.

“Protivníci musí spustit cely řetězec kroků ke zničení letadla,” uvedl Flatley. “Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokáží zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.”

“Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,” uvedl Flatley. “Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.”

Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako “rozmazaný flek” na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník.

Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače (letounu může najednou provádět řadu složitých obranných i útočných kroků proti mnoha cílům na zemi i vzduchu) a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi rychle a srozumitelně, dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.


F-35 v letecké ukázce na Paris Air Show 2017

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

"To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v informacích,” zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”.

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. “Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,” popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným “radarem” a má bezprecedentní schopnost fúze dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru.

Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Zdroj: Bussiness Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    12:27 26.06.2017

    zrovna tyhle clanky by jsi mi oskenovat mohl, mel bych o ne zajem:)

    zrovna tyhle clanky by jsi mi oskenovat mohl, mel bych o ne zajem:)

  • raziel87
    12:25 26.06.2017

    mě to překládat nemusíš - po šesté píšu, že by to bylo vhodné kvůli diskutérům, kteří se ještě učili rusky a anglicky neumí - proto v 95% (když už náhodou něco postnu) a prakticky ...Zobrazit celý příspěvek

    mě to překládat nemusíš - po šesté píšu, že by to bylo vhodné kvůli diskutérům, kteří se ještě učili rusky a anglicky neumí - proto v 95% (když už náhodou něco postnu) a prakticky to nedělám, protože jak sem napsal v předchozím postu - stydím se hrát si na profíka tím, že budu postovat ctrl+c a ctrl+v cizojazyčné články - to není umění.

    Umění bude, když vám tady oscanuju celou knížku z knihovny nebo 60 výtisků ATM, L etectvi a kosmonautika.......tohle věčný překopírovávání článků a hraní si na guru je na hovnoSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:17 26.06.2017

    Tady je podrobnejsi info a nedivil bych se, kdyby ATM čerpalo od nich... tak se můžeš raziely kouknout a uvidis. Docela by mě to ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady je podrobnejsi info a nedivil bych se, kdyby ATM čerpalo od nich... tak se můžeš raziely kouknout a uvidis. Docela by mě to zajímalo.

    http://www.dankalia.com/archiv... Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    12:17 26.06.2017

    musím tě vyvést z omylu - co je prosím tě těžkého na napsání hesla do lišty google??????? v češtině, ruštině azbukou, angličtinou. Nepostuji sem téměř žádné články proto, že se ...Zobrazit celý příspěvek

    musím tě vyvést z omylu - co je prosím tě těžkého na napsání hesla do lišty google??????? v češtině, ruštině azbukou, angličtinou. Nepostuji sem téměř žádné články proto, že se stydím chlubit se cizím peřím a proto, že ostatní diskutéry nemám za imbecily, kteří nejsou schopni dohledat podle vyhledávače google konkrétní článek.

    Za co ti mám tleskat? za to že sem postuješ stejné články, které jsme si před lety v teple domova samy vyhledali? víš, smiř se s tím, že v diskuzích nepředvádíš nic objevného, jen se nestydíš postovat cizí odkazy, ale věz, že internet máme všichni stejný. Proto předpokládám, že si vyhledám stejné informace jako ty.

    S tou tvojí logikou je tedy ïnvestigativní skupina novinářů Bellincat plná profesionálů, kteří se tim živí a píšou knihy.......přitom je to banda čuráků, kteří si cimtaji pentli a šíří demagogické závěry o letu MH-17Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:06 26.06.2017

    ...já se tu v podstatě o nic nepřu, jen jsem chtěl poukázat na nesmyslnost nějakých % a podobně. Není to dračí doupě. Důležité jsou okolnosti. Nehledě na to, že je ve statistice ...Zobrazit celý příspěvek

    ...já se tu v podstatě o nic nepřu, jen jsem chtěl poukázat na nesmyslnost nějakých % a podobně. Není to dračí doupě. Důležité jsou okolnosti.

    Nehledě na to, že je ve statistice několik jednotek použití (nejsou to ani desítky).
    Prostě bylo iritující mít podvěšeno na dobrým letadle např. R3S nebo první verze Sparrow....to ale není ale případ Magic2, R-27, R-73 atd. Když něco nezasáhne, nemusí to být chyba rakety, může to být schopnost obránce.
    Např. spousta Magiců JAR Mirage F-1 bouchlo Angolským Flogerům ML kus za ocasem aniž by jim ublížily - laický závěr, Magic je na prd....podle mě - MiG-23ML je brutální letadlo s velkou akcelerací a rychlostí, když zatopí pod kotlem a drží si v zatáčce rychlost, často utáhne a unaví i dobrou IR střelu.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:04 26.06.2017

    raziely nebudu ti tu prekladat v mem omezenem case cely clanky... v diskuzi ktera se rychle ztrati v propadlisti dejin, můžeš být sakra rád, že se vám ty zdroje vůbec obtezuju ...Zobrazit celý příspěvek

    raziely nebudu ti tu prekladat v mem omezenem case cely clanky... v diskuzi ktera se rychle ztrati v propadlisti dejin, můžeš být sakra rád, že se vám ty zdroje vůbec obtezuju najít...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:01 26.06.2017

    raziel87: aha aciq je západní databaze a ATM je teda co? Z ceho cerpalo ATM? na aciqu jsou lidi, co se tím živí, tedy píšou knihy o konfliktech... a tedy berou všechny dostupné ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: aha aciq je západní databaze a ATM je teda co? Z ceho cerpalo ATM?

    na aciqu jsou lidi, co se tím živí, tedy píšou knihy o konfliktech... a tedy berou všechny dostupné zdroje, včetně svědectví pilotů obou stran, vládních archivů, pokud jsou přístupné...

    Jak by jsi rychle pochopil, kdyby jses obtezoval ten text pročíst, protože mimo jiné vychází z debriefingu srbských pilotu...

    A nikdo netvrdí, že je to 100% je to z 2008, tyhle věci se mění s přístupem k novým informacím atd...

    Takže pokud ti tam neco smrdí, napiš co... a třeba pak zjistíme jestli máš pravdu a nebo ne...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:54 26.06.2017

    tak Shania postnul - kdysi jsem to taky četl Není jisté, zda byl vůbec dogfajt - "přepadli ho v zatáčce" Já to beru následně - manévrový boj je i manévrové BVR (ne jen přepad), ...Zobrazit celý příspěvek

    tak Shania postnul - kdysi jsem to taky četl
    Není jisté, zda byl vůbec dogfajt - "přepadli ho v zatáčce"

    Já to beru následně - manévrový boj je i manévrové BVR (ne jen přepad), dogfajt je točení a vše co se stane po přechodu do honičky na blízko (doprovodné jevy - ztráta rychlosti a pod.)
    Je vidět, že je rozhodující, za jakých podmínek kdo do WVR vstupuje....Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    11:51 26.06.2017

    Zrovna Luky si ve svejch ATM dohledá mnohem podrobnější rozbory Etiopsko-Eritrejského konfliktu...........za tyhle slohový cvičení překopírovanejch článků bych sekal pazoury......a ...Zobrazit celý příspěvek

    Zrovna Luky si ve svejch ATM dohledá mnohem podrobnější rozbory Etiopsko-Eritrejského konfliktu...........za tyhle slohový cvičení překopírovanejch článků bych sekal pazoury......a ještě v EN. Shanio, my se učili.......ale spoustu padesátníků, šedesátníků ne. Jsou to ruštináři, tak ber ohledy. Navíc při troše snahy by si i v EN dohledal daleko podrobnější článkySkrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:48 26.06.2017

    na export jde i dlouhý Alamo....ale i kdyby měli obě strany to samé - letí proti sobě první odpal - odval aby nechcípli, druhý střet Su může odpálit druhou střelu(3.) v polovině ...Zobrazit celý příspěvek

    na export jde i dlouhý Alamo....ale i kdyby měli obě strany to samé - letí proti sobě první odpal - odval aby nechcípli, druhý střet Su může odpálit druhou střelu(3.) v polovině přiblížení, MiG musí točit pryč, už nemá BVR a SU ho užene jak jsem psal....Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:44 26.06.2017

    Luky: tady je popis: In 1998, the Eritrean Air Force (ERAF) was supplied with an initial batch of six Mig-29s and at least 36 R-27 and 72 R-73 missiles; Eritrean pilots were ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: tady je popis:

    In 1998, the Eritrean Air Force (ERAF) was supplied with an initial batch of six Mig-29s and at least 36 R-27 and 72 R-73 missiles; Eritrean pilots were trained by Ukrainian mercenaries.[16] The Ethiopian Air Force (EtAF) received at least eight Su-27S aircraft, including two Su-27UBK trainers, as well as 80 R-27 and 96 R-73 missiles from Russia between 1998 and 1999. In contrast with the ERAF, the EtAF Su-27s were often flown by Russian pilots.[17][18] Detailed accounts of aerial engagements during the Eritrean-Ethiopian War are sparse. Tom Cooper and Jonathan Kyzer’s article, “Ethiopian Eritrean War, 1998 – 2000”, originally printed in AFM Magazine’s August 2000 edition, is one of the few works to provide detained information regarding the combat performance of the R-27; an expanded version of the article is available courtesy of the Air Combat Information Group. Cooper and Kyzer describe two major engagements during the Eritrean-Ethiopian War in February 1999 and in May 2000 which feature the use of the R-27 and R-73.

    February 1999 Engagement:

    …on the morning of 25 February four MiG-29s were sent to intercept two Su-27s which were patrolling along the front-lines at Badme. Both Sukhois, flown by Ethiopian pilots, detected the appearance of their opponents in time and attempted to disengage, when - all of a sudden - they came under an attack by several R-27/AA-10 missiles. None of the weapons fired by the Eritreans – which were meanwhile inside the Ethiopian airspace – hit, but after evading them, the Ethiopians decided to turn back and fight. The lead, Maj. Workneh, acquired the enemy and fired what was reported as a "salvo" of R-27s, targeting one MiG-29 after the other. However, all the missiles missed and the only result was that the Eritreans were forced to break their attack - only to be pounced by the faster Su-27s. The result of following dog-fight was one Eritrean MiG-29 shot down, probably by an R-73/AA-11 IR-homing, short range air-to-air missile (fired again by Maj. Workneh).[19] [emphasis added]


    Image 5: Russian Su-27 intercepted by the RAAF, this aircraft is armed with a typical mix of R-73, R-27T, and R-73ER missiles. Image credit: RAF.

    May 2000 Engagement:

    On 16 May 2000 Eritrean Air Force flew couple of counterattacks against the Ethiopian “left hook”, advancing against the western flank of Eritrean positions....at least one MiG-29 was damaged sufficiently to crash-landed at Asmara, obviously after being damaged by R-27. The ERAF remained stubborn: only two days later, two MiG-29s were scrambled to intercept an incoming formation of EtAF MiG-21s. The leading Eritrean pilot missed with his R-27s, but then shot down at least one of Ethiopian fighters, using the 30mm gun during a short dogfight. Nevertheless, only minutes later, the same MiG-29 was in turn intercepted by a pair of EtAF Su-27s. As the Sukhois engaged, one of them collided with an Africa Buzzard (a very large bird), and had to return to base after sustaining heavy damage. The other Sukhoi – flown by one of former Derg-pilots – continued, engaging the MiG and shooting it down by a single R-73.[20] [emphasis added]

    Cooper and Kyzer conclude the R-27 likely had a probability kill (PK) less than that of the AIM-7E and AIM-7F Sparrow variants utilized in Vietnam which had a PK of between 8-10%.[21] A maximum of 24 R-27 missiles were fired throughout the war–which were likely the R-27R variant, but only one R-27 managed to maneuver close enough to its intended target such that its radar proximity fuse to activated. In contrast, the R-73 proved itself as a lethal WVR missile; a total of nine missiles were launched resulting in five aerial victories or a PK of 55%.[22] As Cooper and Kyzer explain, the majority of engagements between EtAF Su-27s and ERAF Mig-29s occurred within visual range. Curiously, the Mig-29 – which is often regarded as having superb maneuverability characteristics – performed poorly against the larger Su-27. It’s possible the disparity in aerial victories between the ERAF and EtAF is attributable more towards training and personnel quality issues rather than hardware. It is unclear to the extent, if at all, the engagements between the ERAF and EtAF influenced Russian defense developments in the late 1990s to early 2000s.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    11:43 26.06.2017

    2 Shania opakuj si co chceš, třeba 100x, ale dokud ti nedojde, že se jedná POUZE o západní databázi, tak s tebou v některých věcech nebude jednoduché pořízení. Respektuji tyto ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Shania

    opakuj si co chceš, třeba 100x, ale dokud ti nedojde, že se jedná POUZE o západní databázi, tak s tebou v některých věcech nebude jednoduché pořízení. Respektuji tyto databáze, mnohokrát se však při konfliktech minulých prokázalo, že počty sestřelů haprují jako sviňa.

    2 Luky

    Verze Su-27 byl základ z 80. let, verze R-27 byla exportní. Není zcela průkazné, že počas bojových operací pilotovali stroje ETAF rusové. Stoprocentně působili jako poradci. První sestřel proudového stroje má na kontě ženská z ETAF. I přes nízkou úspěšnost raket, byly Su-27 velkým přínosem - kde byli, tam si Fulcrumy nedovolili

    Ukrajinci dodali ERAAF notně dodrbané Migy-29 z Ukrajinských skladůSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:37 26.06.2017

    Jinak by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby se ti piloti/žoldáci, kteří proti sobě stáli v Africe znali...a určitě dobře znali techniku.. Možná sem někdo postne podrobnosti z těch ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby se ti piloti/žoldáci, kteří proti sobě stáli v Africe znali...a určitě dobře znali techniku..
    Možná sem někdo postne podrobnosti z těch střetů, mě se to hledat nechce - ale jen zaspekuluji....pokud si dobře pamatuji, ty Suchoje Migy porazily a to IR střelami.
    Laický závěr - Su je lepší dogfajter než Mig a BVR je na prd...ALE

    Teď neříkám, že to bylo jak napíšu, ale trocha fantazie - letí proti sobě dvojice Fulcrumů a dvojice Flankerů, Fulcrumy mají podvěšeno 2x krátký Alamo + 4x R73, Flankery mají 4x dlouhý Alamo (nebo 2x dlouhý + 2x krátký) + 4x R73

    Obě dvojice proti sobě pálí s tím, že SU mají velkou výhodu v dosahu - můžou taky s odpalem počkat (střela bude rychlejší a mít mnohem víc energie než protivníkova)...každopádně obě dvojice se snaží držet protivníky na závěsech radaru, migy ale musí uhnout dříve - Su pokračují v zaměření a pronásledují Migy a třeba jim tam pošlou ještě krátký Alamo...zatímco Migy manévrují, Su se přibližují natolik, že jim dají tutovku R73 zblízka
    Suchoje klidně vůbec nemusely do dogfajtu....a klidně by v něm mohly dostat přes držku od agilnějšího MiG-29...
    Neříkám, že to tak bylo.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:33 26.06.2017

    raziel87: lol... jednak je to aciq a neexistuje, opakuji neexistuje lepší místo pokud jde o air to air konflikty, počítaní a ověřování sestřelů atd... obzvlášť z těch méně známých ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: lol... jednak je to aciq a neexistuje, opakuji neexistuje lepší místo pokud jde o air to air konflikty, počítaní a ověřování sestřelů atd... obzvlášť z těch méně známých konfliktu.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    11:25 26.06.2017

    ach jo......zas ten F16.net. V ATM o tom byla celá reportáž Tady moc pěkné fotky a bližší ...Zobrazit celý příspěvek

    ach jo......zas ten F16.net.
    V ATM o tom byla celá reportáž
    Tady moc pěkné fotky a bližší info
    https://acesflyinghigh.wordpre... Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:17 26.06.2017

    asi jak píše luky... Ale vzhledem k tomu, že se to tu objevuje furt dokola, jak mig vymanévroval několik raket atd, tak tady souhrn: Let's first try to find out how many ...Zobrazit celý příspěvek

    asi jak píše luky...

    Ale vzhledem k tomu, že se to tu objevuje furt dokola, jak mig vymanévroval několik raket atd, tak tady souhrn:

    Let's first try to find out how many flights of JRViPVO MiG-29s were there, and in what kind of engagements with whom they become involved. According to their own post-mission reports (see pages 1-2 of this thread, as well as the article here), JRViPVO MiG-29s flew exaclty 11 sorties during the 1999 War, while four others were reported by the NATO.

    *********

    24 March 1999
    6 missions were scheduled, with two pairs starting from Batajnica, and one pair from Nis, as follows:

    - Milinkovic and Milutinovic launched from Batajnica as first
    - Nikolic and Kulacin from Batajnica as second
    - Arizanov and Ilic from Nis as the last

    **

    - Lt Col Milutinovic on MiG-29 18106 took off at 20:45hrs; was shot down by KLu 322 Sqn F-16AM J-063 flown by at 21:12hrs; fired only one AIM-120B.

    - Milutinovic's wingman apparently failed to take off.

    **

    - Maj Nebojsa Nikolic on MiG-29 18111 was shot down by USAF 493rd FS/487th FW F-15C 86-0159 flown by M Shower; Nikolic's radar failed, then the weapons system failed, and then he lost comms to the GCI (after the "switch to Channel 16"). Shower fired either 2x AIM-7M and 1x AIM-120C, or 3x AIM-120C (accounts differ); Nikolic did not know he was tracked until the first AIM-120C went off - nearby. The second passed by while he was taking evasive action, then the third hit, shooting flames around the cockpit; then he ejected. BTW, some say he fired one R-60MK in direction of Showers, but this was far outside its effective range; also, Nikolic never mentioned firing any kind of AAM during this flight - particularly not in his post-mission report; i.e. we are left to guess whether he did not mention this accidentaly or he simply never fired one...

    - Maj Ljubisa Kulacin on MiG-29 18105; Kulacin's radar failed shortly after take off; he evaded "several" missiles fired at him while attempting to bring his malufnctioning system back to working order, and then landed at Surcin IAP, where his Mig was pushed under the tail of a civilian B727

    **

    - Maj Ilijo Arizanov on MiG-29 18112 was shot down by USAF 493rd FS/48th FW F-15C 86-169 flown by Lt Col Rodriguez; Rodriguez apparently fired only one AIM-120C, even though his wingman might have fired at least one before Rodriguez engaged

    - Lt Col Ilic's on MiG-29 18104 was damaged by USAF 23rd EFS F-16CG; the USAF pilot apparently fired only one AIM-120B; kill marking first painted on F-16CG 90-0830, then removed. Ilic's MiG-29 18104 was left on the ground at Nis, and susbsequently stripped of all useful parts and used as decoy instead, until destroyed on the ground, on 11 May 1999.

    *******

    25 March 1999
    - Maj Slobodan Tesanovic transferred MiG-29 18110 from Batajnica to Podgorica with intention of scrambling from there when the next NATO attack would arrive. He arrived in Podgorica safely, but could not get airborne the next evening, and his plane was damaged by NATO fighters. Following repairs, Tesanovic evacuated his fighter back to Ponikve AB, on the morning of 26 March.

    *********

    26 March 1999
    A "pair" of MiG-29s was launched from Batajnica to intercept a - still unidentified - NATO recce aircraft underway from NW towards SW over Serbia
    - Capt 1st Class Zoran Radosavljevic on MiG-19 18113 was shot down over Bosnia, and KIA, by USAF 493rd FS/48th FW F-15C 84-0156 flown by Capt Jeff "Claw" Hwang; Hwang fired two AIM-120Cs, both of which scored - one hit Radosavljevic, other his wigman's plane (see bellow);

    - Maj Slobodan Peric on MiG-29 18114 was shot down over Bosnia, by USAF 493rd FS/48th FW F-15C 84-0156 flow by Capt Jeff "Claw" hwang; it was Hwang's second AIM-120C that hit Peric's aircraft.

    - Hwang's wingman, Capt J "Boomer" McMurry, flying USAF 493rd FS/48th FW F-15C 84-0014, fired one AIM-120C at Radosavljevic's wingman, but missed.

    ********

    28 March 1999
    Col Gen Velickovic flight-tested Kulacin's MiG-29 on a flight from and back to Surcin

    ********

    4 April 1999
    NATO reports about a possible MiG-29 sortie into Hungarian airspace
    - There are reports that a pair of MiG-29s was launched for an anti-AWACS sortie over Hungary. Incursion into the Hungarian airspace lasted for less than 30 seconds. No clue who flew these sorties, but rumour has it one of the pilots was Velickovic, test-flying Kulacin's MiG-29 after repairs; this is contradicting JRViPVO records, which apparently show no MiG-29 ops on that day. Nevertheless, two F-15Cs of 493rd TFW should've ween warned about MiGs appearance but they never engaged.

    ********

    5 April 1999
    One sortie launched from Batajnica
    - The first JRViPVO MiG-29 sortie around this date was undertaken by Maj Bora Zoraja, on 5 April 1999, when he test-flew 18101 (technicians used spares obtained from the damaged 18104 to repair this plane); after experiencing several malfunctions, Zoraja returend safely without any engagements.

    *********

    7 April 1999
    One sortie launched from Batajnica
    - Maj Milenkovic took off on 18101 again, but continued suffering technical problems and returned to Batajnica without engaging in combat.

    *********

    9 April 1999
    NATO reports about two MiG-29 sorties over the Adriatic Sea
    - According to British (HMS Somerset) and various other NATO reports, two additional sorites were flown by JRViPVO MiG-29s on 9 April 1999, with both planes reaching the airspace 80km deep over the Adriatic Sea. NATO interceptors were scrambled but no engagement occurred.

    Curiously enough, there appear to be no Serbian reports about any missions flown by their MiG-29s into this area at or around this date.

    *********

    3 May 1999
    One sortie launched from Batajnica
    - Lt Col Milenko Pavlovic (CO 204.lap) on MiG-19 18109 was shot down by USAF 78th FS FS/20th FW F-16CGs 91-0353 flown by Lt Col Michael H "Dog" Geczy; Geczy fired two AIM-120Bs. I never heard of 91-0353 being re-fitted with 90-0830's canopy.

    Note: Pavlovic took off without permission; Serbian reports indicate that SAM wreckage was found in the wrack of his plane.

    ********
    ********

    That's about what is known to this topic to me.

    Now, let me try to answer your questions on the basis of this data:

    - 1.)
    a) Milutinovic is said to have been shot down by only one AIM-120B fired by KLu F-16AM
    b) Ilic is said to have had his MiG damaged by only one AIM-120B fired by USAF F-16CG
    c) Pavlovic is said to have been shot down by two AIM-120Bs.

    - 2.) I never heard of 91-0353 being fitted with 90-0830's canopy: I can't find the photo of the kill marking applied originally on the older aircraft, but I'm quite sure to recall that it looked differently than the green star on 91-0353.

    - 3.) From what I've heard from various Serbian sources, they found pieces of their own SAMs (SA-9s or SA-6s) in the wreckage of Pavlovic's aircraft.

    - 4.) Kennel might have been the F-16 pilot that engaged Ilic, with his AIM-120B proximity-fuzing in front of the starboard (right) side of Ilic's MiG, and causing considerable damage there.

    - 5.) Yes, Shower and his wingman engaged Nikolic and Kulacin and experienced quite some problems in their attempts to bring them down. Shower's final - and scoring - AIM-120 actually passed just a few feet above the canopy of F-117 that was underway between him and his target and Nikolic was just 7,000ft bellow that F-117 (although without knowing the F-117 was there!). Shower's wingman subsequently engaged Kulacin and missed him at least with two missiles.

    - 6.) According to all available information it is unlikely that Shower's last AIM-120 missed, then the available descriptions of his and Nikolic's match each other quite fine. Correspondingly, it's quite clear that Shower shot down Nikolic, while his wingman missed Kulacin.

    Besides, or "foremost": Ilic turned south after taking off: only Nikolic and Kulacin turned north and the only engagements from the area north of Belgrade were reported by 48th FW's F-15Cs.

    Summary: USAF and NATO allies have spent a total of 4 AIM-120Bs and 6 certain as well as 2 probable AIM-120Cs (or 2 AIM-7Ms) to bring down six MiG-29s.

    ----

    - Milutinovic was shot down without attempting to evade;

    - Nikolic evaded the first missile, and was shot down by the second or the third.

    - Kulacin evaded "several" missiles from Shower's wingman and landed safely at Belgrad IAP.

    - Arizanov was shot down by Rodriguez, without attempt to evade.

    - Ilic was damaged by only one missile, and never tried to evade.

    http://www.acig.info/forum/vie... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:57 26.06.2017

    diskuzi jsem nečetl, ale jen poznámka k té neúčinnosti nebo účinnosti - ti piloti postřelující MiG-29 nad Balkánem nemuseli udělat žádnou velkou chybu, prostě vypálili svoje střely ...Zobrazit celý příspěvek

    diskuzi jsem nečetl, ale jen poznámka k té neúčinnosti nebo účinnosti - ti piloti postřelující MiG-29 nad Balkánem nemuseli udělat žádnou velkou chybu, prostě vypálili svoje střely v DLZ....ta je ale vůči tak agilnímu cíli jako MiG-29 velmi proměnlivá..MiG prostě unikl a zatímco se zabýval obranou, oni se přibližovali až ho dostali...není to chyba pilotů, není to chyba raket. Je zbytečný dělat z toho dalekosáhlé závěry.
    Když proti sobě postavíte v tělocvičně dva takewoondisty a jeden bude skvělý v krytí, ale bude mít handycap, že nebude mít možnost použít nohy... no ten druhý ho ukope přes celou tělocvičnu, až mu v rohu dá ťavku pěstí do xichtu...a vy z toho uděláte závěr, že kopy jsou neúčinné a zase to musela vše udělat pěst...
    Nebo pikenýři s krátkým pobočným mečem proti druhýmu útvaru, který má jen krátký meče... no který z nich má výhodu je asi jasný, i když se pak semelou a ti pikenýři budou muset kopí odhodit a tasit mečík. A to dnes je minimální dosah BVR střel prťavý, takže to kopí je vlastně teleskopické ala Predátor a ani by kolikrát nemuseli tasit nic druhýho (nebo to udělají z úsporných důvodů).
    V leteckým boji se schopní piloti drží na hraně a když mají stroje jako Fulcrum a Flanker, tak není důvod, aby ty střely měly velký PK (neznamená že nejsou účinné)...ono by stačilo, aby jedna strana byla bez nich, to by je ti druzí hnali....a když se potom pomíchají nablízko, ztratí rychlosti a ten boj se rozhodne... krátká IR střela zasahuje...
    Jde o to, že v manévrovém boji dochází k odpalu za podstatně nižších rychlostí a vzdáleností.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    10:34 26.06.2017

    Ruské lietadla, ruský piloti, ruské rakety. Zase r73 bola celkom úspešná v tom konflikte.

    Ruské lietadla, ruský piloti, ruské rakety. Zase r73 bola celkom úspešná v tom konflikte.

  • raziel87
    10:24 26.06.2017

    vypíchnul si tu největší koninu.....

    vypíchnul si tu největší koninu.....

  • raziel87
    10:23 26.06.2017

    2 Slavoslav to sice ano, ale doporučím pročíst víc informací o Etiopsko-Eritrejském konfliktu. Jaké zbraňové systémy v tomto konfliktu byly použity? takto to totiž popisujete ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Slavoslav

    to sice ano, ale doporučím pročíst víc informací o Etiopsko-Eritrejském konfliktu. Jaké zbraňové systémy v tomto konfliktu byly použity? takto to totiž popisujete dost zjednodušeně.......Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 13