F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

F-35B britského Královského námořnictva; větší foto / Public Domain

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business Insider vysvětlil, proč je stíhačka F-35 Lightning II nejlepší bojové letadlo současnosti. Klíčem je kombinace obtížné zjistitelnosti (stealth) a dokonalého situačního povědomí pilota F-35 o situaci na zemi, ve vzduchu i v elektromagnetickém spektru.

Jak poznamenává Business Insider, od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu, odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva.

Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním sítě radiolokátorů, včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která podle jejich vlastních slov je k ničemu?

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35.

“Protivníci musí spustit cely řetězec kroků ke zničení letadla,” uvedl Flatley. “Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokáží zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.”

“Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,” uvedl Flatley. “Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.”

Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako “rozmazaný flek” na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník.

Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače (letounu může najednou provádět řadu složitých obranných i útočných kroků proti mnoha cílům na zemi i vzduchu) a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi rychle a srozumitelně, dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.


F-35 v letecké ukázce na Paris Air Show 2017

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

"To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v informacích,” zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”.

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. “Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,” popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným “radarem” a má bezprecedentní schopnost fúze dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru.

Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Zdroj: Bussiness Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Slavoslav
    10:20 26.06.2017

    Inak tá R27 sa minimálne v Afrike veľmi neosvedčila.

    Inak tá R27 sa minimálne v Afrike veľmi neosvedčila.

  • raziel87
    09:37 26.06.2017

    pardon, tyto verze byly ve výzbroji už od půlky 80. let 20. století a prvosledové jednotky byly tímto typem přednostně vybaveny

    pardon, tyto verze byly ve výzbroji už od půlky 80. let 20. století a prvosledové jednotky byly tímto typem přednostně vybaveny

  • raziel87
    09:36 26.06.2017

    někdo se tu ptal na praktickou účinost R-27 s pasivní infračervenou hlavicí. Shania mi tu před několika měsíci s úplně vážným výrazem tvrdil, že R-27 je passé, protože je nutná ...Zobrazit celý příspěvek

    někdo se tu ptal na praktickou účinost R-27 s pasivní infračervenou hlavicí. Shania mi tu před několika měsíci s úplně vážným výrazem tvrdil, že R-27 je passé, protože je nutná neustálá součinnost s radarem, který musí ozařovat cíl. V tomto se Shania zasekl v 80.letech 20. stol. Už začátkem 90. let byly ve výzbroji verze, které díky inerciálnímu navigačnímu systému byly autonomně naváděny během počáteční a střední fáze letu. Infračervená hlavice se zapínala až při koncovém navedení.

    Tudíž teoretická možnost ohrožení F-35 střelou R-27T/ET tu je. Prakticky..........k tomu asi nikdy nedojde. Rusové nemají ve výzbroji nosič, který by doletěl do bojové zóny nepozorovánSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    09:28 26.06.2017

    Faktta nemele jenom koniny - něco z toho je pravda. Bohužel to všechno strašně špatně vyzní, když se jeho souvětí linou v tónině těžkého rusofilství. A nakonec s ním nesouhlasí ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta nemele jenom koniny - něco z toho je pravda. Bohužel to všechno strašně špatně vyzní, když se jeho souvětí linou v tónině těžkého rusofilství. A nakonec s ním nesouhlasí ani "rusofilové", pač jím udávané možnosti a výkony SSSR/RUS zbraňových systémů nejsou objektivní.

    Například tu Jugošku ještě podsekl - nebyly vystřeleny 3 AMRAAMY. Ten Fulcrum postřelovaly minimálně 2 letadla. Vypáleno bylo tuším 5 střel (kombinace Sparrowu a Amrammu) 5 střel Fulcrum vymanévroval, popřípadě střely ztratily kontakt s cílem. Tvrdí se, že to byla školácká chyba, protože piloti USAF stříleli na maximální vzdálenost. Údajně ho k zemi poslal až šestá střela- AMRAAM, pilot zabit.

    Vždy je to momentální taktické situaci nad bojovou zónou. 25 let čumíme v televizi na války se zeměmi třetího světa, tak jsme nabyli dojmu, že jsme nezranitelní.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    08:02 26.06.2017

    Sokrates, s tím IR tu pastnul hezký text Luky o AIM-9x ale souhlas, že Faktta mele koniny. Navíc Chibiny o kterém se mluví, že odstavil Donalda Cooka a je zázrak nad zázraky, ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates,

    s tím IR tu pastnul hezký text Luky o AIM-9x ale souhlas, že Faktta mele koniny. Navíc Chibiny o kterém se mluví, že odstavil Donalda Cooka a je zázrak nad zázraky, tak je to blbost. Oficiální verze je, že se loď otočila poté co ji zaměřili pomocí K-300 Bastionu. Ten systém určitě neco umí, ale vocaď pocaď. MNě jak už tu zaznělo připadá Faktta jako Omny ver.2


    Shania,

    hezký text o F-22. Takže lze předpokládat, že i nyní po sestřelu SU-22 a Izraelců tam ty potvory budou brázdit, kdyby někdo něco zkusil nebo se o to pokoušel. ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    21:07 25.06.2017

    Faktta: Na úvod, len aby som Ťa vyviedol z omylu, ja sa za machra nepovažujem. Ja len tvrdím, že R-77M zatiaľ neexistuje a že vôbec ešte nie je isté, či bude mať navádzací systém ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: Na úvod, len aby som Ťa vyviedol z omylu, ja sa za machra nepovažujem. Ja len tvrdím, že R-77M zatiaľ neexistuje a že vôbec ešte nie je isté, či bude mať navádzací systém AESA. Izdelije 180 (K-77M) je stále len vo vývoji. Moje slová potvrdzujú aj najnovšie ruské články na túto tému. Viď príklad nižšie:
    Кроме этого, сейчас испытываются еще две новые модификации ракеты: изделие 180 и изделие 180-БД.

    No, a teraz môžeš zamachrovať Ty a priniesť dôkaz o opaku. Najlepší by bol link zo stránky výrobcu, ktorý ju už zaradil do svojho portfólia. Ale postačí aj drobná zmienka z ruských správ, že ruské letectvo uzavrelo kontrakt na nákup týchto rakiet.

    Čo sa týka tých vzdušných súbojov na kanóny, tak to som sa nevyjadril úplne presne. Mal som, samozrejme, na mysli duel stíhačiek, ktorý by sa skončil potvrdeným víťazstvom jednej z nich, t.j. zostrelom. Podľa mňa toto jediné vypovedá o zmyslplnosti použitia kanónu proti stíhaciemu lietadlu vo vzduchu a o potrebe veľkej nadradenosti v manévrovaní. A ak sa nemýlim, k takémuto zostrelu nedošlo ani v Iraku, ani v Juhoslávii.
    Inak, kto by sa dnes naháňal za druhým lietadlom, keď môže odpaľovať tepelne navádzané rakety doslova cez plece? Z toho mála, čo o najlepších IR raketách vieme, je jasné, že bude veľmi ťažké ich vymanévrovať alebo použiť nejaké protiopatrenia.
    Pk AMRAAMu pri strete s vyspelým protivníkom, akým Rusko nepochybne je, bude určite hlboko pod 59%. To však túto strelu nerobí o nič menej nebezpečnou a v kombinácii so stealth nosičom bude pre väčšinu lietadiel 4. gen. fatálnou. Tvoje tvrdenia o tom, že Chibiny dokážu zarušiť AMRAAM sú len špekulácie. Ja pripúšťam, že nejakú rolu to zohrať môže, ale rozhodne by som netvrdil, že všetky AIM-120 budú odstavené a s nimi aj možnosť BVR súboja.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    18:57 25.06.2017

    Shania, já si ten dig in předsavoval jako nestabilitu letu a propady, spíš než kousnutí, ale mohu se mýlit. Otázka kolik g jim to hodilo a kolik g plánovali jako bezpečných při ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania,

    já si ten dig in předsavoval jako nestabilitu letu a propady, spíš než kousnutí, ale mohu se mýlit. Otázka kolik g jim to hodilo a kolik g plánovali jako bezpečných při transsonickém letu.

    Teď si uvědomuji, že píší o problémech při transsonickém letu, ale ta baletní sestava aka supermanevrovatelnost je při jiných rychlostech. Sorry mea culpa

    Stejně to nakonec vyřeší ;-) už pár pěkných strojů postavili.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:21 25.06.2017

    mimochodem tady je dalsi clanek o nasazeni f22 v syrii k nasi vecne debate

    http://www.f-16.net/forum/view...

    mimochodem tady je dalsi clanek o nasazeni f22 v syrii k nasi vecne debate

    http://www.f-16.net/forum/view...

  • Shania
    13:19 25.06.2017

    olivav: to spatne chapes...nebo ja:) dle meho nazoru tam stoji, ze muze dojit k dig in efektu pri nekterych okolnostech v transonicke oblasti, napr (je to jen priklad, ne ze se tak ...Zobrazit celý příspěvek

    olivav: to spatne chapes...nebo ja:) dle meho nazoru tam stoji, ze muze dojit k dig in efektu pri nekterych okolnostech v transonicke oblasti, napr (je to jen priklad, ne ze se tak deje) kdyz poleti na max pretizeni 9g, tak kdyz se zakousne (dig in) tak limit 9g prekroci, dojde k over G a pak se musi provest testy integrity, naprosto bezny postup u jinych ledadel, kdyz ho pilot pretizi, je to pak min na basu piva:D

    marty: f22 i f35 jsou vemi dobre isr platformy a je to jejich hlavni prace.

    f22 ma akorat problem ty data dostat k jinym strojum bez spec zarizeni, to se ale taky zmeni.

    opet pasivni detekce, natoz sledovani a zamereni lpi aesa radaru neni jen tak... tech stroju bude ve vzduchu desitky, uz je jen na nich jakou taktiku zvoji aby z toho vytriskali max.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    13:13 25.06.2017

    Marthy: Nechápu akorát jednu věc. Proč vycházíš z toho že letadla co nemají "stealth" používají "stealth" taktiku(čekají v pasivním modu). Zatím co letadla co mohou těžit ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy: Nechápu akorát jednu věc. Proč vycházíš z toho že letadla co nemají "stealth" používají "stealth" taktiku(čekají v pasivním modu). Zatím co letadla co mohou těžit ze "stealth" modu využívají taktiku aktivního vyhledávaní.

    Protože pokud by jsi uvažoval tak že piloti F35 využívají taktiky tichého postupu(cil je vyhodit bomby), tak pak by byl obránce nucen svoje radary zapnout aby se pokusil zjistit co útočník dělá.Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    12:58 25.06.2017

    Kanón se pořád hodí/boj na blízkou vzdálenost pořád hrozí: Při první válce v zálivu irácká F1, která byla za zadkem F-111 Raven ji mohla sestřelit, ale Iráčan to nedotáhl do konce. ...Zobrazit celý příspěvek

    Kanón se pořád hodí/boj na blízkou vzdálenost pořád hrozí: Při první válce v zálivu irácká F1, která byla za zadkem F-111 Raven ji mohla sestřelit, ale Iráčan to nedotáhl do konce. Podrobnosti si už nepamatuju, tuším, že vystřelil raketu, ta nezasáhla cíl, pak asi chtěl použít kanón, ale buďto havaroval, nebo byl sestřelen.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    12:51 25.06.2017

    Jirosi-problém pro F35 je že ty nejpokročilejší systémy a senzory které má zároveň prozrazují polohu letounu,což je pro letoun kategorie stealth docela problém.Pokud bude mít ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi-problém pro F35 je že ty nejpokročilejší systémy a senzory které má zároveň prozrazují polohu letounu,což je pro letoun kategorie stealth docela problém.Pokud bude mít možnost F-35 let s vypnutým radarem a na cíl se dostat pomocí senzorů třeba z AVACS tak bude velice nebezpečný,má velkou šanci přiblížit se k cíli nepozorován,a to je hlavní výhoda tohohle letadla.Ale když bude muset spoléhat na vlastní senzory,hlavně radar tak o něm bude nepřátelská PVO pravděpodobně vědět,a to pro letoun stealth není právě to ořechové.
    Proto tvrdím už asi po sté,jedna věc je použití letounu F-35 proti Iránu či T-50 proti třeba Gruzii,ale něco úplně jiného je nasazení těchto letadel proti vyspělé PVO a letectvu.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    12:45 25.06.2017

    Shania, Kolte, myslel jsem spíše tohle: All F-35 variants display objectionable or unacceptable flying qualities at transonic speeds, where aerodynamic forces on the ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, Kolte,

    myslel jsem spíše tohle:

    All F-35 variants display objectionable or unacceptable
    flying qualities at transonic speeds, where aerodynamic
    forces on the aircraft are rapidly changing. Particularly,
    under elevated “g” conditions, when wing loading causes
    the effects to be more pronounced, pilots have reported
    the flying qualities as “unacceptable.” The program
    adjusted control laws that govern flight control responses
    in an updated version of software released to flight test in
    March 2016. Results from flight testing of the software
    changes have not yet been released. Although the elevated
    g “dig-in” apparently affects all three variants, the program
    does not plan to develop any additional control law
    changes to mitigate these responses to aerodynamic effects
    in the transonic region. In operational fleet aircraft, g limit
    exceedances are annunciated to the pilot and, in peacetime,
    result in subsequent restricted maneuvering, mission
    termination, and a straight-in approach and landing to
    recover the aircraft. The aircraft is then down for some
    time for maintenance inspections and potential repairs.

    Also, the probability and long-term structural effects of
    the g exceedances should be assessed by the program and
    mitigated, if necessary.

    viz ten konec

    zprávu mám zde: http://www.dote.osd.mil/pub/re...

    možná v kombinaci s tímto:

    Structural durability testing of all variants using full-scale test
    articles continues, with plans for each variant to complete three
    full lifetimes (one lifetime is 8,000 equivalent flight hours, or
    EFH). Although all variants are scheduled to complete testing
    before the end of SDD, the complete teardown, analyses,
    and damage assessment and damage tolerance reporting is
    not scheduled to be completed until August 2019. Testing
    on all variants has led to discoveries requiring repairs and
    modification to production designs and retrofits to fielded
    aircraft.

    a starší už dodané budou muset přeopravit:
    Due to concurrent development and production, which
    resulted in delivering operational aircraft before the program
    has completed development and finalized the aircraft
    design, the Services must send the current fleet of F-35
    aircraft to depot facilities. This is to receive modifications
    that have been designed since the aircraft were originally
    manufactured and are now required for full capability. Some
    of these modifications are driven by faults in the original
    design that were not discovered until after production had
    started, such as major structural components that do not
    meet the requirements for the intended lifespan, and others
    are driven by the continuing improvement of the design of
    combat capabilities that were known to be lacking when the
    aircraft were first built.

    Teď jsme se bavili o tom kdy to letadlo má limit 7g. Pořád souhlasím, že problémy se vychytávají. F35 není křáp, ale není nejlepší ve všem.

    I testovací pilot EF2000 se hradil proti výrokům testera LM. Pak je tu vyjádření Bogdana ;-) :

    https://theaviationist.com/201...

    http://aviationweek.com/awin/s...

    No a pokud neznáte, tak něco o T-50 (článek a patentová aplikace pro zájemce):
    https://in.rbth.com/blogs/2014...

    http://195.208.85.248/Archive/PAT/2012FULL/2012.01.27/DOC/RUNWC1/000/000/002/440/916/document.pdf

    Jen nakonec. Mně se ta F35 začíná i docela líbit, ale jsem asi více zdrženlivý k extra optimizmu.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    12:27 25.06.2017

    Marthy: No a které letadla jsou dnes vybaveny nejpokročilejšími systémy pro přehled na bojišti ? Případně integrací senzorů a schopnostmi působit na bojišti bez podpory ? F35/F22 ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy: No a které letadla jsou dnes vybaveny nejpokročilejšími systémy pro přehled na bojišti ? Případně integrací senzorů a schopnostmi působit na bojišti bez podpory ?
    F35/F22 ?Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    12:22 25.06.2017

    Faktta: "Poslední boj na blízkou vzdálenost probíhaly celkem nedávno ještě, rozhodně né před 40 lety - např. v Iráku v pouštní bouři, v Jugoslávii také." Jedno(několik) ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: "Poslední boj na blízkou vzdálenost probíhaly celkem nedávno ještě, rozhodně né před 40 lety - např. v Iráku v pouštní bouři, v Jugoslávii také."

    Jedno(několik) sestřelené letadlo v "dogfight" válku nevyhrává, pokud o zbytek přijdete v boji na BVR.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    12:21 25.06.2017

    Jirosi-a tvrdím snad že ne? Podle analýzy by v případném střetu vojsk tehdejší Varšavské smlouvy a NATO byly zničeny všechny přehledové radary a letouny AWACS ve velmi krátké ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi-a tvrdím snad že ne?
    Podle analýzy by v případném střetu vojsk tehdejší Varšavské smlouvy a NATO byly zničeny všechny přehledové radary a letouny AWACS ve velmi krátké době,řádově hodiny,max.dny.Zbylé taktické letouny by poté museli spoléhat na vlastní senzory,hlášení průzkumných oddílů a-na údaje pasivních radarů,a ty by v podstatě hráli velmi významnou,možná rozhodující úlohu.Další významnou úlohu by hráli prostředky REB-doufám že zdejší diskutující vědí že pozemní prostředky REB fungují v průzkumném módu jako pasivní radary.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:19 25.06.2017

    cejkis: jo vsechny moderni stroje maji sensor fusion, jenze je to jako rict ze musketa a m-16 jsou pusky. rozdil mezi f22 a ostatnimi a pak dal f35 je, ze jejich fusion engine ...Zobrazit celý příspěvek

    cejkis: jo vsechny moderni stroje maji sensor fusion, jenze je to jako rict ze musketa a m-16 jsou pusky.


    rozdil mezi f22 a ostatnimi a pak dal f35 je, ze jejich fusion engine zpracovava cista data ze senzoru, tedy je to na naprosto jine urovni a presnosti nez porovnavat tracky ze senzoru a pak odstranit (prebytecne kontakty) a nebo u pokrocilejsich upresnit kontakty...

    u ta nejnizsi uroven sensor fusion je benefit pro pilota a snizuje to zatez.

    takze f22/f35 ma ty senzory nejen intergovane ve smyslu ze je nese interne, ale hlavne intergrovane na te nejnizsi systemove urovni.



    fakta: divny ze nevis, ze r77m neexistuje v operacni verzi... a mozna ani ve stadiu prototypu...s aesa radarem...

    problem proc ma rakety s aesa radarem jen japonsko je cena... a vzhlem k financni situaci rusu a poctu raket co musi nakoupit k nahrazeni reliktu z dom sssr si na asesa seeker moc nevsazej...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    11:27 25.06.2017

    Marthy: "Prostě třeba ten F-35 by měl daleko méně informací o bojišti,a byla by daleko větší pravděpodobnost že ty info by byly nepřesné,takže by letku F-35 mohla překvapit skrytá ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy: "Prostě třeba ten F-35 by měl daleko méně informací o bojišti,a byla by daleko větší pravděpodobnost že ty info by byly nepřesné,takže by letku F-35 mohla překvapit skrytá jednotka PVO či stíhací letka,která by se k nim mohla přikradnout ze strany,údolím,korytem řeky a podobně."

    Kopce a údolí odstranit nelze, ale statické radary obránce co mají zajistit navádění letadel 4++ by měli v případě takové války ještě nižší životnost než ty AWACS.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    10:43 25.06.2017

    KOLT, Shania Před časem jsem z veřejných zdrojů porovnával senzorové vybavení F35 a na nic odlišného jsem nepřišel. Proto má otázka. Rafale má obdobné vybavení jen s tím ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT, Shania

    Před časem jsem z veřejných zdrojů porovnával senzorové vybavení F35 a na nic odlišného jsem nepřišel. Proto má otázka.

    Rafale má obdobné vybavení jen s tím rozdílem, že musí nést externí zaměřovací podvěs. Přilbu mají již také. Podobně je na tom Eurofighter, který má navíc vlečné rušiče. Filozofii sw zobrazování jen nejnutnějších dat sloučených ze všech senzorů do jednoho výstupu - data fusion má každý stroj vč. gripenu.

    F35 beru jako stroj, který má jako první integrovaný zaměřovací systém v trupu se stealth charaketristikou. Mnohem větší cenu má ovšem datábáze radarů a je otázka, co Američané poskytnou svým spojencům. Předpokládám, že to bude velmi očesané. Očekávám, že to bude největší odlišnost mezi dodávkami mezi jednotlivými spojenci.

    Tedy ano F35 je nejlepší stroj součansosti. Nikoliv tím, že by přinášel nějakou zásadní novinku. Nejlepší je proto, že integruje poslední poznatky do jednoho letadla. Prostě proto, že je poslední. Ovšem očesaná databáze pro spojence může dost významně deklasovat tento stroj na úroveň avioniky Rafale.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 13