F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

F-35B britského Královského námořnictva; větší foto / Public Domain

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business Insider vysvětlil, proč je stíhačka F-35 Lightning II nejlepší bojové letadlo současnosti. Klíčem je kombinace obtížné zjistitelnosti (stealth) a dokonalého situačního povědomí pilota F-35 o situaci na zemi, ve vzduchu i v elektromagnetickém spektru.

Jak poznamenává Business Insider, od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu, odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva.

Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním sítě radiolokátorů, včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která podle jejich vlastních slov je k ničemu?

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35.

“Protivníci musí spustit cely řetězec kroků ke zničení letadla,” uvedl Flatley. “Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokáží zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.”

“Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,” uvedl Flatley. “Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.”

Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako “rozmazaný flek” na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník.

Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače (letounu může najednou provádět řadu složitých obranných i útočných kroků proti mnoha cílům na zemi i vzduchu) a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi rychle a srozumitelně, dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.


F-35 v letecké ukázce na Paris Air Show 2017

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

"To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v informacích,” zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”.

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. “Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,” popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným “radarem” a má bezprecedentní schopnost fúze dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru.

Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Zdroj: Bussiness Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    10:21 25.06.2017

    kdyz uz se hrabu v dotee reportu, tak tady je zajimava cast o odolnosti: F-35C Full-Scale Aft Fuselage and Empennage Structure Test • The F-35 LFT&E program completed the F-35C ...Zobrazit celý příspěvek

    kdyz uz se hrabu v dotee reportu, tak tady je zajimava cast o odolnosti:

    F-35C Full-Scale Aft Fuselage and Empennage Structure Test
    • The F-35 LFT&E program completed the F-35C full-scale
    aft fuselage and empennage structure tests. The Navy’s
    Weapons Survivability Laboratory in China Lake, California,
    accomplished three test events using the CG:0001 full scale
    structural test article. The tests evaluated the ability of the
    vertical tail and aft boom structure to withstand damage from
    high-explosive incendiary (HEI) projectile and simulated
    Man-Portable Air Defense System (MANPADS) threats. A
    preliminary review of the test results indicates that:
    - The F-35 vertical tail is capable of withstanding an HEI
    projectile impact. The threat can target and fail one
    attachment lug but the remaining lugs demonstrated their
    ability to handle normal flight loads after the impact.
    However, the pilot receives no alerts from the Integrated
    Caution, Advisory and Warning (ICAW) system from this
    type of structural damage, so there is a potential that a
    damaged vertical tail could fail without warning the pilot
    if the pilot demands higher than normal flight loads on the
    vertical tail after the damage occurs.
    - Two MANPADS shots were completed against the aft
    boom structures, which support the horizontal and vertical
    tails. Combined with results from earlier tests on an
    F-35A and F-35B test articles, these tests showed that the
    structures are sufficiently robust against these threats to
    retain all control surfaces. Although damage to a single
    control surface actuator is possible, earlier flight control
    tests showed sufficient controllability within a limited
    flight envelope to allow controlled flight back to a safe
    area where the pilot could eject.
    - The MANPADS tests demonstrated the potential for
    damage to the fueldraulics system – the engine fuel-based
    hydraulics system – which can result in a sustained
    fire leading to further damage to the aircraft and a pilot
    ejection over enemy territory. The data will be used
    to support an assessment in 2017 that will determine
    the contribution of this issue to the overall aircraft
    vulnerability.
    - While extended fires occurred in the MANPADS tests,
    there has been no effort expended to determine what
    catastrophic damage might result and the timeframe for
    that to occur. Current procedures are for an immediate
    ejection upon determination of a sustained fire. However,
    if the time-to-failure could be established for this sort of
    fire, it might allow the pilot time to depart a combat area
    and eject somewhere relatively safe. Further analysis of
    these test results and the related issue are needed.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    10:21 25.06.2017

    Sokrates-ano,boje na krátkou vzdálenost mezi stíhacími letadly probíhali naposled někdy před 40-lety.Typický příklad jaký boj preferuje USAF jde vidět podle sestřelu toho Srbského ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates-ano,boje na krátkou vzdálenost mezi stíhacími letadly probíhali naposled někdy před 40-lety.Typický příklad jaký boj preferuje USAF jde vidět podle sestřelu toho Srbského Mig-29,jak tady někdo popisoval.Ale má to i druhou stránku:
    Od doby Izraelsko-Arabských válek se taky nestřetly letectva alespoň zčásti rovnocenná-obvykle to byl boj technicky a početně mnohem silnějšího letectva proti ve všech směrech slabšímu nepříteli,často ten nepřítel neměl letectvo vůbec.
    To co funguje v boji proti IS nebo při bombardování Srbska by nefungovalo při střetu zhruba rovnocenných protivníků.V takovém případě by třeba letouny AWACS byly velmi zranitelné,pokud by je velení poslalo tam kde budou něco platné,pravděpodobně by byla narušena navigační síť,komunikační družice atd.Prostě třeba ten F-35 by měl daleko méně informací o bojišti,a byla by daleko větší pravděpodobnost že ty info by byly nepřesné,takže by letku F-35 mohla překvapit skrytá jednotka PVO či stíhací letka,která by se k nim mohla přikradnout ze strany,údolím,korytem řeky a podobně.Takže by mohlo snadno dojít i k boji na přímou viditelnost.Nicméně,tohle se těžko odhaduje.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:18 25.06.2017

    kolt: asi mysli tohle: The following discoveries were made during F-35A flight sciences testing: - Failure of the attachment joint, as indicated by the migration of the ...Zobrazit celý příspěvek

    kolt: asi mysli tohle:

    The following discoveries were made during F-35A flight
    sciences testing:
    - Failure of the attachment joint, as indicated by the
    migration of the bushing in the joint, between the
    vertical tail and the airframe structure is occurring much
    earlier than planned, even with a newly designed joint
    developed to address shortfalls in the original design.
    In October 2010, the F-35A full scale durability test
    article, AJ-1, showed wear in the bushing of this joint
    after 1,784 test hours, which indicated that the joint will
    fall short of the 8,000 hours of service life required by
    the JSF contract specification. The program developed
    a redesigned joint and began installing them on the
    production line with Lot 6 aircraft, which began delivery
    in October 2014. Subsequently, in July 2015, when
    inspections showed bushing migrations and significant
    damage to the right and left side attachment joints in
    BF-3, one of the F-35B flight sciences developmental test
    aircraft, the joint was repaired and the bushing replaced to
    replicate the redesigned joint. In August, 2016, inspections
    of the joints in AF-2, one of the F-35A flight sciences
    developmental test aircraft, showed similar bushing
    migration requiring repair and bushing replacement in
    accordance with the redesign. On September 1, 2016,
    inspections of the vertical tail on BF-3 showed that the
    newly designed joint had failed, after only 250 hours
    of flight testing since the new joint had been installed,
    requiring another repair and replacement. BF-3 completed
    repairs and returned to flight on November 10, 2016.

    to nesouvysi s 9g, a mozna si ani nevzpomenu na letadlo, co nemelo problem s namahou s VSTAB.

    tady je videt pocet modu a jake jsounpotreba pro presun na standart 3f

    https://m.imgur.com/r/Dragon02...

    Some ~150 or so will definitely need to have their avionics upgraded to Tech Refresh 2; that's not too difficult / extensive.
    The attachment point of the vertical tails has been wearing quickly; they'll probably have to replace them.
    Some of the early B variant bulkheads cracked; they'll require depot work (not sure how invasive it'll be though).
    F-35Cs will need new outer (the folding part) wings.
    etc (I'd have to read through all the DOT&E reports since probably 2011 to get a comprehensive list).Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:02 25.06.2017

    cejkis: ano f35 ma rozsirene knihovny pro identifikaci cilu. typicky 4gen jako f16 ma min jak 12 parametru pro id cile (nejspis mody radaru a rwr), predpokladam ze u ...Zobrazit celý příspěvek

    cejkis: ano f35 ma rozsirene knihovny pro identifikaci cilu.

    typicky 4gen jako f16 ma min jak 12 parametru pro id cile (nejspis mody radaru a rwr), predpokladam ze u modernejsich stroju to slo nahoru.

    raptor ma mit vic jak 200 parametru pro id cile, vsechno bude v el.mag spektru, ale neni divu, ze pilot co proti f 22 lital na red flag rek, ze raptor vzdy vedel kde kdo je.

    f35 ma az 650 parametru v nekolika spektrech. takze neni divu ze knihovny jsou jedny z nejnarocnejsich casti programu.

    kazdy stat bude mit svou mensi cast (vlastni zpravodajska data, jini nepratele, atd) a vetsi cast bude sdilena. tohle bude jedna z nejcenejsich casti a ty databazy budou mit cenu v miliardach...

    jedna jedina f35 ma schopnost sledovat vic jak 100 SA tracku a mit 12 AG weapon grade tracku a 6 AA tracku, a tohle kumulativni takze 4 f35 muzou sledovat 4x tolik (coz je v praxi tezko dosazitelne).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    07:24 25.06.2017

    Ještě poslední připomínka a přestanu to tu tapetovat. Už se tu několikrát řešil stealth nátěr. F-35 ho má, ale zdaleka ne po celém letadle, pouze tam, kde to je z nějakého důvodu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě poslední připomínka a přestanu to tu tapetovat. Už se tu několikrát řešil stealth nátěr. F-35 ho má, ale zdaleka ne po celém letadle, pouze tam, kde to je z nějakého důvodu potřeba. Většina stealth povrchu je řešená patřičným materiálem, který má "nátěr" v sobě, takže jej není potřeba obnovovat.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    07:22 25.06.2017

    cejkis, jelikož o senzorovém vybavení nejnovějších letounů se můžeme jen dohadovat, těžko vám odpovím přesně. Nicméně jedna věc je senzory mít, druhá věc je vyhodnotit z nich data. ...Zobrazit celý příspěvek

    cejkis, jelikož o senzorovém vybavení nejnovějších letounů se můžeme jen dohadovat, těžko vám odpovím přesně. Nicméně jedna věc je senzory mít, druhá věc je vyhodnotit z nich data. Senzor fusion u F-35 je možná ještě zásadnější než jeho stealth charakteristika. Ta totiž není takový skok oproti F-22, pohybuje se v podobných číslech. Sensor fusion je o poznání dál, zvláště pak ve spojení s přilbou dává pilovi výborné SA, o kterém si piloti jiných letadel mohou nechat jen zdát. Ono se to pochopitelně časem zavede i jinde, ale v tomto směru učinila F-35 zásadní skok oproti předchozím letounům. Což není ani tak její "zásluha", prostě na to uzrál čas, neb pokrok ve výpočetní technice, ale především ve vývoji SW dozrál do takového stadia, kdy je to konečně možné.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    07:15 25.06.2017

    Olivav, nečertěte se, nesluší vám to ;-) Naví je to zbytečné, na podobné manýry už tady máme expertů dost :-) "Omezaní na 7g je dáno tím, že pokud nepředělají drak tak buď A) ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav, nečertěte se, nesluší vám to ;-) Naví je to zbytečné, na podobné manýry už tady máme expertů dost :-)

    "Omezaní na 7g je dáno tím, že pokud nepředělají drak tak buď A) sníží životnost F35 nabo B) překopou drak za jisté náklady a pak bude F35 1.gen co se bude sypat a 2.gen co to asi dá. Těch 9g znamená pro F35 strátu integrity rupu v kritických částech viz, DOT-E nebo ji to software povolí jen v určitých monentech."

    Mohu požádat o zdroj?Skrýt celý příspěvek

  • Falko
    07:12 25.06.2017

    F-4 tez nemala ist nikdy do dogfightu....a vsetci vieme ,ako to dopadlo.Dogfighty boli a phantom v nich so ctou obstal.Zaklad vycviceny piloti ,ktory vedia plne vyuzit potencial ...Zobrazit celý příspěvek

    F-4 tez nemala ist nikdy do dogfightu....a vsetci vieme ,ako to dopadlo.Dogfighty boli a phantom v nich so ctou obstal.Zaklad vycviceny piloti ,ktory vedia plne vyuzit potencial svojho stroja.Hlavne vykon,moznost prehladu o situacii .Manevrovatelnost bola sice slabsia ako u sudobych migov ,ale tym migom boli kanony niekedy na dve veci.....F-35 je proste spicka,manevrovatelny tah trysiek ,kvoli supermanevrovatelnosti je veeelmi drahy spas,preto od takeho niecoho ustupuju aj rusi v seriovej vyrobe.A naco by vo vzdusnom suboji niekto tak spomaloval,jedine ak by chcel byt skvely ciel.Inak ked pilot F-35ky bude chciet (ospravedlnte moju naivnost)posle do dogfightu,namiesto seba F-16QF (dron) a dalej si bude riesit svoje veci :)....a aby ste vedeli s F -35 som nadseny spociatku nebol,sledujem ju od nakresov.No dotiahli ju,vyhrali sa s nou ,preto je to top ,ktory bude fachcit aj o 50rokov.Vtedy budu uz vsetky SU 4+-generacie davno vyradene a na PAK-FA budu zhanat peniaze na diely.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    07:09 25.06.2017

    Sokrates, máte pochopitelně naprostou pravdu. Taky už jsem si říkal, jestli on to není některý z již polozapomenutých троллů... KR-77M by tedy skutečně měla mít AESA radar. ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates, máte pochopitelně naprostou pravdu. Taky už jsem si říkal, jestli on to není některý z již polozapomenutých троллů...
    KR-77M by tedy skutečně měla mít AESA radar. Otázkou je, v jakém stádiu vývoje se střela nachází. F-35 se statisíci nalétaných hodin je nepoužitelná, takže ta střela asi ještě ani neumí mluvit ;-)

    Starlight, to zní pravděpodobně.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    06:39 25.06.2017

    Páni, neviem, či si to uvedomujete, ale strácate čas s ďalším trollom. Faktta argumentuje podobne, ako v minulosti Omny - vlastnosti každého lietadla alebo zbraňového systému ...Zobrazit celý příspěvek

    Páni, neviem, či si to uvedomujete, ale strácate čas s ďalším trollom. Faktta argumentuje podobne, ako v minulosti Omny - vlastnosti každého lietadla alebo zbraňového systému prekrúti o 180 stupňov, prípadne si vymyslí úplnú hovadinu (napr. "R77 se zabudovanym AESA radarem"). Ak to aj nie je on pod novým nickom, ide o podobný typ človeka. Akákoľvek rozumná diskusia tu stráca zmysel.

    Mimochodom, rozvíjajú sa tu úvahy o súbojoch stíhačiek na krátku vzdialenosť a navyše na kanóny. Priznám sa, že si ani neviem spomenúť, kedy naposledy sa taký súboj medzi stíhačkami udial. Napadá ma len Jomkipurská vojna v 1973, možno k niečomu takému došlo vo vojne o Falklandy v 1982. Či už tak alebo onak, je to už pekne dávno na to, aby ľudia mali dôvod byť presvedčení, že takto sa budú odohrávať vzdušné súboje budúcnosti. Môj osobný tip je, že k inému použitiu kanónov, ako proti vrtuľníkom, dronom alebo pozemným cieľom, už nedôjde.

    Inak, zaoberať sa dookola drobnými slabinami F-35 je úplne zbytočné. Taktika boja týchto strojov bude postavená tak, aby sa čo najviac využili ich prednosti, ktorých je v porovnaní so 4. gen. neúrekom. Ale ťažko to vysvetľovať ľuďom, ktorí nechápu, že na svalnatého Goliáša so zaviazanými očami bude útočiť štvorica Dávidov z rôznych smerov a s veľmi účinnými prakmi.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    00:43 25.06.2017

    @ KOLT

    Třeba na to "přišel" při procházce po náměstí Pod kaštany na Praze 6. :-)

    @ KOLT

    Třeba na to "přišel" při procházce po náměstí Pod kaštany na Praze 6. :-)

  • Shania
    23:18 24.06.2017

    Faktta: jj fanatik, fanboy atd takove oznaceni clovek ziska pokud roky vyvraci dezinformace. vse co jsem napsal si muzes lehce overit.... vetsinu z dnesni diskuze vyresi ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktta: jj fanatik, fanboy atd takove oznaceni clovek ziska pokud roky vyvraci dezinformace.

    vse co jsem napsal si muzes lehce overit.... vetsinu z dnesni diskuze vyresi zkouknuti jedinyho videa a pochopeni co demonstruje... ale neboj, iluze o tom, ze by te zajimala realita a nebo by jsi se chtel neco noveho dozvedet nemam...

    ale dik za info, dobry vedet ze vsechny rusky dalekonosny sam a aam s nejvetsi pravdepodobnosti nic netrefi...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:39 24.06.2017

    "...Amraam stroje jako Su-35, Mig35,T-50 s nejvetsi pravdepodobnosti netrefi..."

    A na to jste přišel jak, smím-li se zeptat?

    "...Amraam stroje jako Su-35, Mig35,T-50 s nejvetsi pravdepodobnosti netrefi..."

    A na to jste přišel jak, smím-li se zeptat?

  • Marthy
    20:22 24.06.2017

    Co se týká navedení střely na cíl pomocí pasivního radaru,není podobně naváděna třeba střela R-27P?A to není žádná novinka.Bohužel jsem o téhle verzi střely R-27 moc info ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se týká navedení střely na cíl pomocí pasivního radaru,není podobně naváděna třeba střela R-27P?A to není žádná novinka.Bohužel jsem o téhle verzi střely R-27 moc info nenašel,takže přesný způsob jejího použiti neznám,ale třeba některý s diskutujících bude vědět více.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    19:57 24.06.2017

    Shania,

    apropo, F35 do dogfightu dobrovolně nepůjde, jak sám říkáš a nebyl to smysl projektu. O tom to je a debata o dogfightu je a to uznávám u F35 trochu off topic.

    Shania,

    apropo, F35 do dogfightu dobrovolně nepůjde, jak sám říkáš a nebyl to smysl projektu. O tom to je a debata o dogfightu je a to uznávám u F35 trochu off topic.

  • Olivav
    19:56 24.06.2017

    Shania, ;-) dovolím si poznámku k tomuhle tvému výroku a snad jsem jen nepochopil nesprávně: vsechny ty stroje deli desitky let kdy se pro ne psaly pozadavky, delali je ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania,

    ;-)

    dovolím si poznámku k tomuhle tvému výroku a snad jsem jen nepochopil nesprávně:

    vsechny ty stroje deli desitky let kdy se pro ne psaly pozadavky, delali je jini lidi s naprosto jinou tech zakladnou.

    tady je důvod proč i dříve navržený stroj dnes někdy lépe nenavrhneš: https://frontlinevideos.com/bl...

    pravda jak je hned na počátku debaty zmíněno tak ten pán KJ byl vyjímečný https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:23 24.06.2017

    olivave: f35 muze jit taky na 110... a nespadnout.... ale to je fuk, mel by jsi studovat lip, prvne si zjisti soft limity FBW u eurocanardu a u ruskych letadel... 24(ef), ...Zobrazit celý příspěvek

    olivave: f35 muze jit taky na 110... a nespadnout.... ale to je fuk, mel by jsi studovat lip, prvne si zjisti soft limity FBW u eurocanardu a u ruskych letadel... 24(ef), 26(gryp) -32(u rafale)

    soft limit je z duvodu, ze kdyz pujdou pres nej muzou ztratit kontrolu....

    rusove muzou jit pres limit, ale letadlo pak neni kontrolovatelne ve vsech osach a dochazi ke ztrate kontroly, proto to bylo jen pro zkusene piloty.

    TVC pak umoznuje udrzet stroj pod kontrolou.... F35 FBW CLAWS udrzi stroj pod kontrolou vzdy.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:00 24.06.2017

    olivav: nepisu ze je f35 lepsi jak su35.... pouze ze su35 nema zadnou vyhodu v dogfigtu.... to co jsi citoval je presne co f35, su35 dokaze diky tem vlastnostem co jim umoznuje ...Zobrazit celý příspěvek

    olivav: nepisu ze je f35 lepsi jak su35.... pouze ze su35 nema zadnou vyhodu v dogfigtu....

    to co jsi citoval je presne co f35, su35 dokaze diky tem vlastnostem co jim umoznuje ty wow manevry pro efekt, vcem je problem, nikde tam nestoji ze neco z toho umi lip nez su35:D

    vektorovani tahu je + pokud aero prvky stroje ztrati autoritu a letadlo by se bez vektorovani stalo neovladatelnym. mimo to vektorovani muze stroj dostat dal, ale obvikle to neni nutne protoze aero prvky stroje maji autoritu dokod se nedostane na stall rezimu.

    takze proc neco jako tohle f35 umi bez tvc?

    https://gfycat.com/EnchantingF...

    v listopadu jsem se ptal aero inzenyra co zajistuje ovladatelnost az f35 do 50stupnu aoa.

    Going from front to back:
    --Chines along the intake generate vortexes that generate lift on the forebody and help keep airflow attached at medium AoA.
    --Broad body section generates a lot of aerodynamic force at high AoA (both lift and drag, this is why no planes can maintain a decent speed at high AoA)
    --Unstable design means that the center of mass is behind the wing/body center of pressure. At high AoA this means the plane naturally wants to keep increasing its AoA until a natural settling point is reached.
    --Large tail surfaces at the extreme aft end of the plane that have large range of motion and sophisticated control laws balance the above instability by adding large amounts of lift behind the center of mass to keep the nose from continuing to pitch up.

    tohle zajistuje ovladatelnost na 50stupnich a i bez tvc.

    s hovadinama ze je neco special a neco ne, tak to prvni je zakonite lepsi bez nekem:D vsechny ty stroje deli desitky let kdy se pro ne psaly pozadavky, delali je jini lidi s naprosto jinou tech zakladnou.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    17:40 24.06.2017

    Než se to tady zase zvrhne diskuze na násobcích přetížení. Je potřeba hlavně pozorně číst a pak porozumět tomu, co se v amerických reportech píše. 1) Software Block 2B / ...Zobrazit celý příspěvek

    Než se to tady zase zvrhne diskuze na násobcích přetížení. Je potřeba hlavně pozorně číst a pak porozumět tomu, co se v amerických reportech píše.

    1) Software Block 2B / 3i

    F-35A vývojové letouny
    - 3,8 g pro 100% vnitřního paliva,
    - 7,0 g pro 55% paliva, pokud je stav palivového systému sledován ze země pomocí telemetrie,
    - 7,0 g pro 50% paliva, pokud není telemetrické sledování

    F-35A u operačních jednotek
    - 3,0 g pro 100% vnitřního paliva,
    - 7,0 g pro 50% paliva

    F-35B vývojové letouny
    - 5,0 g pro 100% vnitřního paliva,
    - 5,5 g pro 96% paliva, pokud je stav palivového systému sledován ze země pomocí telemetrie,
    - 5,5 g pro 56% paliva, pokud není telemetrické sledování

    F-35B u operačních jednotek
    - 3,0 g pro 100% vnitřního paliva,
    - 5,5 g pro 63% paliva

    F-35C vývojové letouny
    - 4,0 g pro 100% vnitřního paliva,
    - 6,0 g pro 93% paliva, pokud je stav palivového systému sledován ze země pomocí telemetrie,
    - 6,0 g pro 40% paliva, pokud není telemetrické sledování

    F-35C u operačních jednotek
    - 3,0 g pro 100% vnitřního paliva,
    - 6,0 g pro 43% paliva

    2) Software 3F

    - F-35A letová obálka Mach 1,6 / 700 uzlů / 9.0 g
    - F-35B letová obálka Mach 1,6 / 630 uzlů / 7.0 g
    - F-35C letová obálka Mach 1,6 / 700 uzlů / 7.5 gSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 13