Stíhačka F-35 Lightning II bez náhradních dílů

F-35 Lightning II při pozemní údržbě; větší foto / USAF

Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) vydala v říjnu zprávu o problémech s údržbou a servisem stíhaček F-35 Lightning II. Zpráva upozorňuje především na “masivní” nedostatek náhradních dílů, na chybějící servisní zázemí a na nutnost dalších investic do udržení provozuschopnosti F-35.

V současné době americké ministerstvo obrany již odebralo 250 stíhaček F-35 Lightning II. Do roku 2021 se pak flotila F-35 u amerického letectva, námořní pěchoty a námořnictva zdvojnásobí.

Komise GAO však ve své zprávě upozorňuje, že pokud Pentagon nezmění přístup k údržbě F-35 a nezajistí dostatečné financování, nasaditelnost F-35 pro běžný výcvik nebo pro bojové nasazení bude hluboko pod požadovanou úrovní.

Lapidárně a nadneseně řečeno může nastat stav, kdy až stovky F-35 budou zbytečně dlouhodobě uzemněny kvůli chybějícím náhradním dílům nebo nízké kapacitě servisních center.

Zpráva problémy s údržbou rozdělila do pěti oblastí nedostatečná kapacita servisních center, nedostatek náhradních dílů, nedefinované (ministerstvem) technické údaje nutné k údržbě F-35, slába schopnost údržby F-35 na lodích námořnictva a potíže s dokončením vývoje logistického systému ALIS (Autonomic Logistics Information System).

Základním problémem je nedostatek náhradních dílů. V případě oprav F-35, kdy je nutno vyměnit nebo opravit vadný díl na letadle, se počítá s cílovou dobou oprav 60 až 90 dní. Podle zprávy GAO však F-35 v depech čekají průměrně 172 dní na výměnu vadných součástí.

V současné době, pokud pozemní personál odstraní vadnou součást, musí ji často (a zbytečně oproti ideálnímu stavu) poslat do některého ze skladů nebo přímo výrobci. Mezi lednem a srpnem 2017 tak pouze a jen kvůli chybějícím dílům bylo 22 % F-35 odstaveno. Jinými slovy, toto číslo není celková míra dostupnosti letadel (ta je dokonce ještě nižší), ale pouze a jen procentní podíl odstavených letadel z důvodu nedostatku náhradních dílů.


ALIS je klíčový nástroj nutný k zajištění provozu F-35. Systém ale ještě není plně vyvinut a neplní svou funkci. / USAF

Podle Pentagonu se v současné době dostaly vývojové a výrobní náklady “pod kontrolu” a dosahují výše 406,5 miliardy dolarů. Zpráva GAO však vnáší pochyby, zda celkové provozní (tedy mimo vývojové a výrobní) náklady na celý životní cyklus stíhaček F-35 (do roku 2070) dosáhnou v současně době odhadovaných 1,1-1,2 bilionu dolarů. Přitom ještě v roce 2012 se provozní náklady odhadovaly “pouze” na 850 miliard dolarů.

Co se týče nedefinovaných technických údajů, americké ministerstvo obrany zatím nevytvořilo úplný seznam všech technických údajů, které považuje za nezbytné pro provoz F-35. Pozemní údržba tak nemá jasnou sadu instrukcí k řešení některých problémů. Údržba tak musí odesílat do skladů nebo k výrobci díly, které v normálním případě (díky znalosti všech technických údajů) dokáže opravit přímo na místě nebo v lokálním servisním středisku.

Navíc často dochází ke špatnému určení vadného dílu (např. kvůli problémům s logistickým systémem ALIS). Údržba tak často objedná náhradu jen proto, aby zjistila, že chyba je na jiném místě. Personál jednoho ze skladu řekl vyšetřovatelům GAO, že téměř 70 % součástí, které dostává kvůli výměně od vojáků, nebyla vůbec vadná. Přesto kvůli protokolům a kvůli jistotě musejí každou součást v průměru 10 h testovat.


ALIS se mimo jiné chová jako "doktor" F-35, sleduje technické zdraví letadla a automaticky (tedy zatím teoreticky) určuje způsob opravy.

Například jen v případě námořnictva a námořní pěchoty se původní požadavky na náhradní díly pro stíhačky F-35B a F-35C během jediného roku zvýšily z původních 261 milionů dolarů na 400 milionů dolarů (za fiskální rok 2017).

Není proto divu, že 24. října 2017 Pentagon oznámil zásadní přezkum dodavatelského řetězce F-35 a souvisejících nákladů. Cílem je mimo jiné snížit jednotkovou cenu letadla, u základního typu F-35A až na 80 milionů dolarů. Je ale otázkou, zda vzrůstající provozní náklady ve skutečnosti nepřekonají úspory, vzniklé snížením jednotkové ceny.

Podl zprávy GAO mezi roky 2018 až 2023 tak Pentagonu bude pravděpodobně chybět 1,5 miliardy dolarů na nákup náhradních dílů pro F-35.


Výroba F-35

Problém je také s údržbou F-35 přímo na lodích námořnictva. V současné době nejsou lodě plně vybavené pro provoz F-35 (zejména F-35B) a GAO se obává, že tomu nebude ani v roce 2021, kdy má počáteční operační připravenost vyhlásit námořnictvo s F-35C.

F-35 je ukázkový příklad toho, že bojová hodnota zbraňového systému není dána jen jeho technicko-taktickými dovednostmi, ale z velké části tím, jak se daří daný zbraňový systém udržovat provozuschopný (bojeschopný). Před americkým letectvem, námořnictvem a námořní pěchotou stojí velký úkol. Vždyť od roku 2022 všechny tři složky budou získávat 99 F-35 ročně až do cílového stavu 2456 letadel.

Ellen Lord, nová generální tajemnice Pentagonu pro akvizice, v této souvislosti uvedla, že Pentagon se u většiny programů soustředí na nákup nového zbrojního systému, ale jen velmi málo času zaměřuje na problematiku údržby a provozních nároků. Podle Lordové přitom 70 % nákladů u většiny zbrojních systémů leží práve na straně údržby a provozu.

Zdroj: Bloomberg

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...

Proti Sýrii a Íránu: Izrael objednává další letadla F-35I “Adir”

Tel Aviv se s Washingtonem dohodl na prodeji dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro izraelské ...

Stíhačka F-35A je připravena na boj a ukazuje svaly

V tomto měsíci první dvě letky amerického letectva (USAF) obdrží letadla F-35A Lightning II v ...

GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II

Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    21:02 03.11.2017

    Především je dobré si uvědomit, že je dost zásadní rozdíl mezi cracknutím ALIS a cracknutím SW přímo v F-35. ALIS je nějakým způsobem "na síti" – netuším jak, ale předpokládám, že sdílení se děje po vojenských sítích, ke kterým má přístup, včetně fyzického k HW, poměrně dost lidí. Naproti tomu u F-35 (nebo jakékoliv jiného stroje) byste se k HW fyzicky dostávali dost obtížně. A s okolím komunikuje po šifrovaném datalinku. Pravděpodobnost, že se podaří prolomit jeho šifru v reálném čase (nebo alespoň rozumně krátkém), se limitně blíží nule. Než hackři jsou v tomhle nápomocnější výzvědné služby! A pokud nepřítel získá kódy k datalinkům, tak a) ty se mění dost často; b) pokud to zjistíme, lze je změnit kdykoliv; c) pokud to nezjistíme, jsme v řiti a je jedno, jestli je to F-35 nebo Gripen.

    Pokud by nepřítel prolomil samotnou šifru (tzn. dokázal by dešifrovat komunikaci bez použití klíče, nebo by jej dokázal velmi rychle získat analýzou posílaných dat), tak jsme v pr*eli úplně, protože spousta techniky má šifrování na HW úrovni, tzn. nestačí přehrát SW, musí se měnit HW. Nicméně zrovna tohle je skutečně veeeeelmi nepravděpodobné. Moderní silné šifry jsou prakticky neproniknutelné. A s příchodem kvantového šifrování budou neproniknutelné z fyzikálního principu. Případně útok na komunikaci bude ihned zaznamenán, aniž by bylo možné se tomu vyhnout, takže útočník bude ihned prozrazen.

  • Jirosi
    17:12 03.11.2017

    Je to klasický souboj útočník vs obránce. To co stačilo včera, dnes už dostačovat nemusí. Jen se podívejte jak často se najdou chyby v jiných podstatně jednodušších software.

    A stejně jako jakoukoliv jinou část si obrany si testují státy sami(odpalování střel, manévrový boj, atd.). Tak úplně stejně si testují i ten elektronický. Proč by měl být problém, že někdo z UK objeví chybu. Když je odstranitelná a záplatu jde nahrát na další...

  • raziel87
    10:28 03.11.2017

    Víme kulový, jaké jsou vlastně reálné možnosti kybernetických útoků - nikdy nebyly v praxi v masovém měřítku využity. To si velmoci drží pod pokličkou a teoretické postupy si schovávají na případný "doomsday"........nabourání do firmware Lightningu je sci-fi, pokud by se něco takového stalo, máme tu 3. světovou......a pak už je úplně jedno kdo v čem poletí - zas zařve miliony civilistů, kterým jsou mocenské a ideologické půtky u zádele

  • Shania
    10:21 03.11.2017

    KOLT: chtějí EW pod, nejpíš pro eskortování ostatních strojů, kde je potřeba mít širší záběr než co zvládne systém co má F-35. F-35 má celokruhové a širokopásmové rušení, ale jen pro vlastní obranu, pro doprovodné rušení nejspíš jen okolo pasma X vysílané přes antenu radaru.

    Problém s modifikacemi hardwaru a změna kodu může dojít k tomu, že další modernizace nebudou kompatibilní a nebo dražší pro uživatele co ty změny proved.

    Izrael taky není žádný spolehlivý partner a jsou schopní prodat cokoliv pokud to vyhovuje jejich zájmům.


    ---
    https://www.wired.com/2016/05/...

    But system security remains a key concern for the US.
    It helps that the key piece of software Israel is adding to the F-35I (its official designation) won’t affect the airplane’s own software. It’s a free-standing, add-on app for what’s known as C4 systems—command, control, communications and computing. The app draws data streams from the F-35's own open-architecture operating system in order to provide additional functionality. According to Benni Cohen, a general manager at Israel Aerospace Industries, the state-owned military technology developer that’s creating the new app, it gives the air force an easy tool for adapting the F-35 to its own needs. “

    ------------

    tady je pěkný kalendář pro 2018

    http://www.f-16.net/forum/down...

  • Shania
    10:01 03.11.2017

    Sokrates: poslechni si tohle: https://youtu.be/fV83HSY6azA?t...

    je to z jara 2016, Bogdan reaguje na to jak novináři o programu píší, konkretně cituje jeden britský deník.

    bla bla ... naprostá absence testování kybernetické bezpečnosti... bla bla

    Bogdan: jen v minulém roce (2015) jsme měli 300 penetračních a cyber security testu na celem zbraňovém systému, nemám povoleno field žádnou část zbraňového systému pokud před tím neprošla důkladným procesem kybernetického testování. 7 státních agentur výsledky kontroluje a poskytuje mi doporučení jestli je systém bezpečný pro nasazení. Měli jsme 300 takových testu minulý rok a teď jich děláme víc (2016). ALIS je rozdělená na časti, každá z nich byla otestována samostatně a pak v laboratoři jako celek, teď OT komunita musí systém otestovat v poli (nejpíš to co teď dělají anglani).

  • logik
    09:05 03.11.2017

    sokrates: Takovýdle prohlášení je typický prohlášení "analitika od stolu". Zhodnotit skutečnou zranitelnost nějakého software - a to i poměrně jednoduchého - je věc, která vyžaduje v měsíce a roky práce. U takhle složitého software, jako má F35, to budou roky zcela určitě.

    A výsledky takové studie by nebyly shrnuty do jedné věty v nějakém souhrnném reportu, ale byla by z toho samostatná velmi rozsáhlá analýza - a kdyby věci, které by tam byly zmíněny, byly opravdu pravda, tak by už byly všechny F35 na zemi a padaly by hlavy.

    Kdyby šlo o skutečnou bezpečnostní analýzy, tak by tam např. byla uvedena čísla o počtu nalezených bezpečnostních děr, jejich závažnosti, možných způsobech zneužití atd....

    Takže tady zcela evidentně nejde o vyhodnocení software, ale o práci nějakého "super hyper analitika", který přišel na objevnou myšlenku: "je to software, může být děravý". Což je jistě pravda - a je i nakocen možná i dobře, že se na to upozorňuje - ale vyvozovat z toho nějaké závěry je nesmysl.

  • KOLT
    08:47 03.11.2017

    Sokrates, ale to není žádná novinka, každý kybernetický systém je teoreticky možné cracknout. Tedy dokud nebude kvantové šifrování. Je samozřejmě možné, že Britové po seznámení se s celou platformou dospěli k závěru, že je vůči útoku zvenčí (v tuto chvíli) náchylnější, než předpokládali, tak najali víc expertů. Ale takhle zvenčí to prostě těžko posoudíme.

    Shania, měl jsem dojem, že Izraelci si tam chtěli instalovat vlastní HW pro elektronický boj. Ale možná kecám. Že by dostali zdrojové kódy si nedělám iluzi, spíš jde o to, jestli dostanou jen možnost nahrávat svoje databáze nebo nějakou sofistikovanější možnost použití vlastních plugin. Každopádně by mě nepřekvapilo, kdyby si Izraelci vyhádali (byť třeba zákulisně) v tomto směru lepší podmínky než leckdo jiný.

  • Sokrates
    05:40 03.11.2017

    Možno máte obaja pravdu a skutočne ide o bežný postup. Ale čo myslíte tým, že v článku nie sú žiadne podozrenia? Čo potom v preklade znamená táto veta?

    "The US Air Force earlier this year admitted that an attack could potentially scramble navigation aids, make it impossible to identify friend from foe for even inject malware to take over an aircraft’s controls."

    To neznamená, že "americké letectvo priznalo, že hackerský útok môže znefunkčniť určité systémy"?

  • Shania
    00:20 03.11.2017

    KOLT: ono to s tou těžce modifikovanou izraelskou verzí nebude tak horký...

    To co mají teď je v podstatě čistá F-35A, v budoucnu tam budou mít pár modifikaci, jako nástavka ke komunikaci (pokud vůbec půjde o hardware) ale ne stylem, že vymění původní hardware a nebo software ale ve formě pluginu/nástaveb ke stávajícím systémům.

    Ke zdrojovému kodu přistup ani náhodou nedostanou, to je pouze v kompetenci JPO, veškeré změny jsou přes ně, a jako každý jiný partner si může vymyslet jaké modifikace (a taky integraci zbraní) jaké chce a kdy je chce, ale někdo to taky musí zaplatit.

    Zjednodušeně F-35 je jako smartfone na kterém si taky uživatel neupraví operační systém a nebo nepřidá další tlačítko.

    Ale má k dispozici aktualizace systému a možnost vytvořit (a nebo stáhnout - až je někdo jiný vytvoří) si nejrůznější aplikace, připojit selfie tyč atd.

  • KOLT
    22:11 02.11.2017

    Sokrates, z časového hlediska mi na tom nepřijde nic divného. Experty na zabezpečení hledáte ve dvou fázích. První je pro návrh systému a jeho implementaci – ti byli najati už před mnoha roky, především v USA. Druhá je, když máte produkt alespoň v ranné betaversi (a kupříkladu ALIS dodnes není možná ani v té ;-) ), aby testovali systém před ostrým nasazením – ti jsou najímáni nyní.

    Izrael si chtěl svoje letadla vždy výrazně modifikovat. Nejinak je tomu u F-35, od počátku se počítalo s tím, že izraelské verse se od standardních budou dosti lišit. Jedná se především o použité zbraňové systémy a systémy elektronického boje, které Izraelci chtějí používat vlastní. Jednak se nechtějí spoléhat na cizí, jednak na to mají prostředky. A hlavně jsou jejich systémy jedny z nejlepších na světě, takže je nanejvýš logické, že je chtějí použít. A samozřejmě se vedou spory o tom, kam až můžou mít přístup. Izraelci by nejradši měli zdrojové kódy od celého SW F-35, LM by jim nejradši nedalo nic. Takže se hledá průsečík, který bude pro obě strany přijatelný. Izraelci jsou prostě příliš cenný a vlivný zákazník, než aby je LM poslal do háje, že jim musí stačit to, co ostatním.

  • Sokrates
    21:16 02.11.2017

    KOLT, nemyslím si, že toto je štandardný postup preverovania bezpečnosti nového systému. Prvá F-35 pristála Britom na letisku asi pre 16 mesiacmi. A oni si počkali, kým im bude dodaných ďalších deväť kusov a až potom začali hľadať počítačových expertov na bezpečnosť? Z časového hľadiska ti to naozaj pripadá ako zmysluplný proces a štandardný postup? Nehovoriac o tom, že UK je v projekte JSF partnerov 1. rádu a má určite celé roky prístup k bezpečnostným prvkom palubného systému.
    Ďalšou krajinou s pochybnosťami je Izrael, ktorý sa snaží dosiahnuť, aby mohol v systéme F-35 urobiť vlastné vylepšenia, ktoré prispejú k jeho zabezpečeniu.
    Ja som presvedčený, že tieto krajiny majú nielen podozrenie, ale aj vážne obavy.

  • asdf
    20:30 02.11.2017

    palo satko > S tym olejom nie je dobry priklad. Mas tam stale pevny interval 15 000 km nezavisle od toho ako jazdis.

    Pri americkom systeme by si mal snimace vlastnosti oleja, pamet rezimov motora a program, ktory by na zaklade zmeranych parametrov oleja rozhodoval, ci ti treba ist vymenit uz po 12 000 km alebo to mozes pretiahnut na 18 000 km. A v momentalnov stave obcas nejaky snimac zblbne alebo program nieco zle vyhodnoti a posle ta vymenit olej po 8 000 km.

  • palo satko
    10:18 02.11.2017

    pjek,
    američania a rusi maju odlišne filozofie oprav. Američania opravuju systemom :pokazilo sa - opravíme a Rusi : musi vydržat tolko a potom to rozoberieme a čo je treba vymenime.
    Pri ruskom systeme odpada velka čast servisnej diagnostiky, vysokokvalifikovanymi mechanikmi a aj problem so zasobovaním náhradnymi dielmi a hlavne s ich zbytočnou zasobou na sklade u bojovych jednotiek. Druha vec je, že pošleš do opravovne dobru, nepokazenu mašinu podla normy, ktora je už z principu pesimisticka. Norma sa samozrejme da stanovit pri testoch prototypov, ale nie je možne ist "na doraz", lebo za to, že niečo vymeniš skorej ta nezavru, za spadnutu mašinu, áno. Proste aj ked mašina može ešte spolahlivo fungovat dvakrat tolko, ale system udržby, ktory je na papieri "zaveli"a mašina šup na generalku.
    Vyhody: nemušiš mat super mechanikov, čo rozumeju všetkemu v mašine v utvaroch a vlastne ani v opravovni, lebo aj tam každy si urobi len svoj uzol a ked niečo nepasuje - tak pripasuje. Ved sa aj vravelo: Čo Mig to prototyp.
    Americky system je podobny normalnemu systemu pre pračky a auta. Zavada, diagnostika zavady, oprava. Tu vdaka elektronike a snimačom ešte pribudol system, diagnostika, objavenie pravdepodobnej buducej zavady a oprava "dopredu".
    Je jasne, že je v tom gulaš. Okrem normalnych poruch, diagnostika generuje aj "pravdepodobne" poruchy, ktore poruchami nie su. Chyba nemusi byt v sučiastke lietadla ale v sposobe diagnostiky alebo v samotnych snimačoch udajov o poruche a samozrejme ešte vo vyhodnocovacom programe, ktory tie udaje spracuje. Ked nastanu tieto imaginarne poruchy realne nikto nevie priamo v utvare čo je vlastne zle, lebo nik nebol vyškoleny na zistenie zavady inym spôsobom a niekedy sa to naozaj ani neda.
    Takže na zaklade nespolahliych informacii prichadzaju požiadavky na nahradne diely, ktore nemusia zodpovedat realite a vymeni sa dobre za dobre. To všetko sa ale da časom vychytat. Treba čas a bude to aj niečo stat, ale nakoniec bude americky system oprav v čase mieru samozrejme lepši než rusky system.
    Keby ruski vojaci stanovovali servisny terminal mojej Toyoty, tak by som chodil nemit olej každych 5 000 km a po 50 000 km by som Toyotu dal komplet generalkovať. Takto mam 100 000 a menil som tam len prasknuty kotuč ľavej zadnej drzdy (menil som oba, lebo tak sa to má) no chodim na vymenu oleja po 15000 a filtrov po 30 000 km.

  • Shania
    09:55 02.11.2017

    V článku nic o podezřeních není, vypadá to na standardní prověření systému ze strany provozovatele a netýká se zdaleka jen F-35 a nebo ALIS a je to přesně to co mají a taky bude každý provozovatel dělat...

    Jak říkám, náchylnost vůči napadení nikdy nezmizí, to bude neustálý boj...
    Prověření jako je to britské ale už proběhli desítky a budou neustále probíhat.


    Co se týká OBOGS a hypoxie, je to problém s doposud neznámými příčinami, který můžou být klidně psychického rázu.

    Nicméně je to u všech problémových strojů se to aktivně řeší

    https://pbs.twimg.com/media/DN...

  • KOLT
    09:22 02.11.2017

    A mají nějaká konkrétní podezření? Protože jestli ne, tak se jedná jen o standardní postup, který při implementaci kybernetického systému aplikuje každá rozumná firma – úměrně složitosti a kritičnosti systému zajišťují jeho testování a údržbu.

  • Sokrates
    08:00 02.11.2017

    Shania, to že má F-35 problém s hypoxiou sa nedá zľahčovať tým, že Super Hornet ho má tiež. Pri oboch typoch je to dosť závažný nedostatok. Ak sa nemýlim, tak u F-22 boli tieto problémy úspešne odstránené a viac sa neobjavujú.
    Problém s kybernetickou bezpečnosťou spočíva v tom, že F-35 sa opiera o on-line systémy, ktoré sú náchylné na hacknutie. To, že USA tvrdia opak v záujme maximálneho predaja, je pochopiteľné. Na túto hrozbu však upozorňuje aj Izrael a UK si dokonca najali expertov, ktorí to majú preskúmať.
    http://www.telegraph.co.uk/new...

    Čiže kým sa to nevyšetrí, by som bol v tejto veci zdržanlivý. A je úplne jedno, že sa to týka len ALIS. Akonáhle niekto hackne ALIS, budeš mať toľko falošných hlásení systému, že tie stroje aj tak budeš musieť všetky uzemniť.

  • Shania
    22:10 01.11.2017

    Sokrates: hypoxie problém sice je, ale hlavně v tom, že nemůžou přijít na to proč...

    Ale flotila má přes 100 000h a na to připadá 29 případů hypoxie (a nebo něco co se tomu podobá), z toho 10 případů v 2017, 5 z toho v jediném týdnu na Luke AFB. zajímavé je, že každý případ se od sebe liší a má nejspíš různé příčiny.

    Hornety+superhornety měli 107 případů letos a 120 loni, T-45 29 a 38.
    https://pbs.twimg.com/media/DN...

    Zajímavé je taky to, že problém má jen USN a ne USMC používající stejné stroje...


    Jaký je prosím tě zrovna teď problém s Kybernetickou bezpečností?

    Od začátku pořád někdo tvrdí, že je problém s kybernetickou bezpečností a má pravdu, jakmile je něco součástí nějaké sítě, je tam vždy možné nebezpečí.

    Ale to nebezpečí se netýká F-35, ale logistického systémem ALIS.
    před dvěma roky gen. Bogdan mluvil o tom že je to jeden z nejpřísněji testovaných systému na kybernetickou bezpečnost kde už proběhli desítky testů a spousta dalších teprve proběhne.

  • JaHoDa
    20:42 01.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    Já nějak nerozumím tomu, co je špatné na tom, že se udělá audit, kde se identifikují problémy a na nich se začne pracovat. Navíc se to ještě zveřejní. Kdyby to takto fungovalo i u nás, byli bychom úplně jinde-dál. Čím složitější systém, tím více to bude drhnout. Počínaje logistikou, přes byrokracii až k samotným technikům. Ale za dalších deset let si tu můžeme říct, co v tom amíci zvládli udělat, kam se posunuli, kolik toho vyrobili, co nového vymysleli, jaké systémy zavedli, jaké procedury vylepšili. A porovnat to s tím, co zvládl zbytek světa dohromady.

  • Sokrates
    19:29 01.11.2017

    Nedostatok náhradných dielov a nefunkčný ALIS sú absolútne zanedbateľné. Skutočným problémom je hypoxia, ktorá naďalej trápi pilotov a môže ich stáť život. Ďalším prúserom zaváňa kybernetická bezpečnosť samotného systému F-35, ktorú už preveruje UK a Izrael.
    Zaujímavé je, že to tu nikto z miestneho funclubu F-35 nevytiahol a tichúčko sa to ignoruje. To by bolo posmeškov, keby sa to týkalo projektu PAK FA. :-D

  • Shania
    18:01 01.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    pjek: ty si opravdu myslíš, že někdo při testu pár prototypů vychytá všechny mouchy a pak si jen tak vyrobí bezproblémový produkt? Obzvlášť v Rusku?:)

    Můžeš prosím uvest nějaký příklad, kdy se tak stalo?

    Pokud vím, tak se doposud při testech prototypů vychytali jen ty nejhrubší problémy (na to co stačil rozpočet a čas), vyrobila se první serie, kde při provozu vždy našli nějaké nové problémy, ty kritické se řeší omezeními a nebo modifikacemi (pokud jsou peníze) a další verze stroje vychytá některé tyto mouchy (a většinou zavede nějaké nové) ...

    Pokud by se u F-35 testovalo jen par strojů, nikdy by nepřišli na to proč došlo k požáru motoru (možné jen u nového nezaběhnutého motoru), problém s izolací palivového potrubí by místo desítek strojů měli stovky atd...

  • pjek
    17:43 01.11.2017

    ->palo satko: Prvním přikázáním je porovnávat porovnatelné. Auta jsou spotřební produkt, vojenská letadla by měla být funkční součástí národní obrany díky pečlivému testování od počátku aktivní služby. Všichni se tu divili údajně "vlekoucím se" zkouškám vojenské techniky v RF. Jenže tam se zkouší do té doby, dokud se nevychytají všechny problémy, které by mohly jakkoli komplikovat aktivní službu. V RF se poučili z minulosti a vypiplali evoluci vývoje téměř k dokonalosti oproti zbytku světa.

  • pjek
    17:37 01.11.2017

    Ti hlupáci neznají TCO? To je náš vzor? Až zmizí poslední vrstva fikce, US realita svou bídou překvapí i vcelku informované. Kdeže je duch otců zakladatelů...

  • Shania
    16:05 01.11.2017

    Lukyi: to je zatím jen návrh JPO (nejspíš jeden z mnoha) a je jen na provozovateli (USAF) jak se rozhodne.

    V podstatě jde o to neupravit část strojů z prvních serii na 3F, protože stejně budou u výcvikových jednotek a budou to jedny z prvních strojů co půjdou na odpis. Na konci mého předchozího příspěvku je uvedno, co je potřeba, aby tyhle stoje byli upraveny na 3F.

    Jde v podstatě o ušetření peněz a času v depech.
    Ty stroje nebudou k dispozici pro kanalizaci dílů, ne ve větší míře než jsou teď.

  • Lukyi
    15:19 01.11.2017

    Jestli je něco pravdy na této zprávě,tak nebude o náhradní díly nouze na mnoho let .....
    http://warisboring.com/108-u-s...

  • Dolphinek
    15:01 01.11.2017

    @Gloton, @palo satko:
    Musíte to brát tak, že diagnostický systém i způsob diagnostiky se teprve vylaďuje. Právě diagnostika by měla v budoucnu znatelně snížit náklady na údržbu letounů. Je přece daleko levnější, když letoun sám o sobě řekne kde a jak je zatěžován a opotřeben, než aby ho každou chvilku kontrolovala spousta techniků a rozebírala do šroubku. V rámci ALIS se budou i objednávat náhradní díly a bude i sloužit jako vynikající studnice statistických a provozních dat pro další optimalizace. Než se ale posbírá dostatek provozních zkušeností, statistických dat a doladí se vyhodnocování, ještě chvilku to potrvá.

  • gangut
    14:55 01.11.2017

    Gloton
    Niekto tu spomínal, že rus je schopný opraviť lietadlo kladivom. Ono to ani nebude tým, že by to lietadlo bolo primitívnejšie alebo jednoduchšie, ale tým že vie ako udrieť.Nemyslím si, že by modernejšie lietadlá boli nejak zložitejšie. Možno komplexnejšie. Fly by Wire odstránil veľa komponentov, počítače majú vstavané kontroly, diagnostické systémy atď. Problém s demontážou prevádzkyschopných dielov je v tom, že obsluha nepozná jednotlivé funkcie systému a preto je odkázaná na "knihy". A taký troubleshooting vyzerá tak, že pri závade X vymen blok A, ak závada pretrváva vymeň blok B , ak závada pretrváva tak urob procedúru C. Takže napr.kvoli predratému káblu možete vymeniť agregáty za niekoľko miliónov.

  • Klimesov
    14:53 01.11.2017

    Gloton: Ono to asi nejspíš bude obojí dohromady. Částečně se to vysvětluje i v článku, že problém je způsoben i díky problémům ze systémem ALIS.
    Jednoduše s postupným zvyšováním výroby a vyšším počtem F-35 se zákonitě začínají objevovat problémy plynoucí s jejich údržbou. Čím víc strojů, tím je větší zatížení na údržbu.

  • Shania
    14:53 01.11.2017

    Jinak zde je plný report:

    https://www.gao.gov/products/G...

    ----

    Zde z článku na AW s vyjádřením JPO k věcem co už byli/budou provedeny k nápravě:

    Broken F-35 Parts Take Six Months To Fix, GAO Finds

    Oct 30, 2017
    Lara Seligman

    ....

    JPO spokesman Joe DellaVedova acknowledged that the report is “factually accurate,” but said due to its origination date it does not account for the work the F-35 sustainment team has done over the past few months to accelerate depot capability and capacity, implement solutions to increase spare parts and reduce overall sustainment costs. GAO conducted the performance audit from October 2016 to October 2017, according to the report. The JPO pointed to several initiatives it has undertaken to improve F-35 logistics and sustainment, including a disciplined reliability and maintainability program, improved maintenance procedures and manuals, continued improvement in ALIS, better forecasting of spares requirements, improved repair turnaround times from suppliers and incorporation of aircraft design improvements. These efforts are having a positive effect, but “at a slower rate than desired,” according to the JPO.

    Additional actions include:
    • In fiscal 2017, the JPO moved forward with accelerating depot capability by executing $114 million to fast-track the standup of depots.
    • In fiscal 2017, the JPO invested $3.4 million in Reliability and Maintainability (R&M) improvement projects, with 28 projects in work to reduce the top maintenance cost drivers.
    • In fiscal 2017, the JPO spent $1.4 billion to increase spare part purchases, build up repair capacity and improve the speed of repairs.
    • The JPO has identified select avionics and support equipment for repair and is working with the services to resource requirements, to increase F-35 intermediate-level maintenance capabilities for shipboard deployments,
    • The JPO has developed a five-year ALIS technical roadmap to address future requirements.
    • The JPO has jointly developed a Lifecycle Affordability Board with Lockheed Martin Aeronautics and Pratt & Whitney to provide a single location for experts in manufacturing, supply chain management, cost estimating, and acquisition to work jointly on driving down operation and support (O&S) costs.

    “The F-35 Joint Program Office is moving out on all fronts to accelerate depot capability and capacity; implement solutions to increase spare parts and reduce overall sustainment costs,” DellaVedova said. “We remain focused and fully committed to developing, delivering and sustaining this next-generation stealth fighter for the warfighters.”

    -----------

    Tady je vidět dostupnost podle serie:
    https://i.imgur.com/62sexYO.pn...

    A tady je odhad kolik času zaberou modifikace starších strojů na 3F:

    26 require SW only upgrades (3 days/aircraft)
    19 require all of the above and new signal processor cards (+ 0 days/aircraft)
    18 require all of the above and the newer HMDS (+15 days/aircraft)
    45 require all of the above and TR2 (+30 days/aircraft)

    Na těch 45 se mimo jiné provádí i strukturálními modifikace.

  • palo satko
    14:41 01.11.2017

    nerobil by som z toho dramu. Americku schopnost obrany to nenaruši a časom sa vyriaši. Kto niekedy mal na triku servis vie, že sebalepšie auto na rovnake problemy ked sa začne predavat. Proste neviete, čo sa bude kazit prave vo vašich podmienkach. Je človeku malo platne zobrat nemecku tabulku so zakladnou sadou, ked na Slovensku su ine cesty a mudrlanti natankuju namiesto značkoveho paliva sračku. Proste problemy sa vyždy prejavia v prevadzke.
    Druha vec je, že podobne ako pri inych strojoch sa berie na pomoc diagnostika. Ono je to velky pomocnik, ale nie "všeliek". Dnes keby ste mnohym ldom v servise zobrali interface a notebook, tak nezistia, že vam nepali jeden valec zo štyroch. takže v servise mate mechanikov a vymienačov. je pravdepodobne, že aj v tomto pripade F-35 niekoho napadlo namiesto draheho školenia a dobre zaplatenych mechanikov použit diagnostiku a najat do opravovni lacnejších vymienačov s tym, že systemom pokusov-omylov sa z nich nakoniec stanu aj dobri mechanici. Treba popriat USA dlhe a štastne roky v mieri, než sa naučia efektivne opravovat F-35.

  • Gloton
    14:27 01.11.2017

    Já vidím jako opravdu alarmující fakt, že 70% vyměněných součástí nebylo vadných a příčinou poruchy. Znamená to, že nejsou schopni správně identifikovat příčinu poruchy a jen odhadují, a to ještě evidentně dost špatně, a mění jeden díl za druhým až se podaří závadu nakonec "opravit". Potom je jasné, že problém s náhradními díly bude vždy.
    Určité proceno případů, kdy se nepodaří správně identifikovat vadný díl napoprvé, bude vždy, ale 70% je šílená cifra. Buď mají velký problém v systému identifikace poruch a údržby, nebo mají problém v neschopných lidech. Každopádně něco je tam hodně špatně.

  • torm3
    12:24 01.11.2017

    ty brdo.. to tu je zrazu ospravedlnení ako to američania zvladnu že??...xy možností ste všetci našli..pred týždňom ste tu brutalne skritizovali SU57 kvôli vstupom vzduchu..a smiali ste sa na fotke urobenej v roku pána...

  • Shania
    11:04 01.11.2017

    Lukyi: v té době kdy ostatní státy budou provozovat dostatečné množství F-35 bude proces údržby a logistiky v lepším stavu. Pak bude obrovský globální sklad náhradních dílů pro všechny uživatele.

    Odpověď DOD na ten report GAO je že ve všem souhlasí a že jsou v procesu dozrávání požadavků na to co je pro udrbu potřeba.


    *několikanásobně se zvýší produkce nových strojů během příštích pár let.
    - navýšení vyroby ma velký vliv i na nárůst produkce náhradních dílů, dodavatelé museli navýší produkci o pár let dřív.

    *tradičně je upřednostněn nákup nových strojů před vším ostatním - tak prostě ten systém funguje, díky kongresu atd.

    *USMC v podstatě provozuje velkou část raných strojů s řadou nedostatků a komponentů s nižší než požadovanou životností.

    *proces údržby a používaní stroje teprve začíná, potrvá to pár let než se to stabilizuje.
    -je třeba si také zjistit v jakém stavu byli všechny ostatní programy ve stejnou dobu zavedení do služby...

  • shal
    10:56 01.11.2017

    Lukyi: Stejně jako to řeší Američani. F35 se vyrábí v mezinárodní spolupráci s tím, že díly se vyrábějí na několika místech zároveň - pro případ výpadků dodávek z jednoho zdroje. Tedy Italové jsou závislí na funkční mezinárodní logistice náhradních dílů stejně jako Američani.

  • shal
    10:52 01.11.2017

    Poutnik: Určitě bych negeneralizoval na základě jedné zkušenosti jednoho člověka. V USA mají pěknou řádku velmi kvalitních mechaniků :)

    Faktem je, že údržba moderních letadel (a to jak amerických, tak ruských) se opravdu nedá řešit improvizací a svépomocí "na koleně", ale tam to opravdu musí jít "by the book". Tedy srovnávání s opravou hummerů více než vázne.

  • Lukyi
    10:47 01.11.2017

    A jak tohle budou řešit zahraniční uživatelé ,jako třeba Itálie apod. ??

  • KOLT
    10:44 01.11.2017

    Poutnik, ne, ale psal jste o opravování letadel kladivem. Pokud ale chcete úspěšně bojovat proti letounům 5. generace, musíte nasadit adekvátní techniku. A tu prostě kladivem fakt neopravíte. Když nasadíte něco "primitivního", protivník vám to rozstřílí na fidloprčičky, ani si nepoškrábe lak. A kladivem pak můžete maximálně tak vyzbrojit pěchotu...

  • Poutnik
    10:43 01.11.2017

    shal: Maš pravdu že najdou problemy v logistice. Tady jde o něco jineho. Měl jsem podřizeneho byvaleho vojaka spojaře ktery byl na misi s Amikama a vypravěl mi jak naši byli schopni jim opravit humvee ktery amik nedokazal opravit protože neměl vycvik na ten typ vozidla a uměl jenom jinej. Samo ze vše nejde opravit na koleně ale jelikož armada RF trpi nedostatkem finance hodne veci si opravi v dilnach v uvozovkach na kolene zatimco amici krome vyměny dilu kus za kus nebo odeslani vyrobci tuhle schopnost v porovnani s Rusama, Čechama atd nema.

  • Poutnik
    10:38 01.11.2017

    KOLT:
    A neni schiza michat prohlašeni ruznych lidi dohromady? Ja rikal že SU-35 jde opravit doslova jenom kladivem? Nebo stejne jako auto? Ja tvrdil že SU-35 je na urovni F-22?

  • shal
    10:33 01.11.2017

    Poutnik: Mluvíš o programu který teprve začal vyrábět letadla do ostrého provozu a má jich vyrobit tisíce. To že se najdou problémy v logistice takového nasazení je přirozené. Důležité je, že ty problémy někde nehnijou a nevrství se, jak to často bývá v armádách různých států, ale že se o nich mluví a hledá se řešení za chodu.

  • KOLT
    10:29 01.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    Fakt si někdo myslí, že Su-35 půjde opravit kladivem? Na jedné straně ho někteří považují za stejně schopné málem jako F-22, na druhé straně ho chtějí opravovat kladivem. Trochu schíza, ne?

  • Poutnik
    10:25 01.11.2017

    Shania:
    V dobe miru a v dobe valky je to trošku jine ne? Otazka je v dobe valky kdy všechno je nedostatkove zboži zda budou schopny vyrabět vysoce sofistikovane dily v dostatečnem počtu. Nasazeni v opravdove valce je něco uplně jineho než v dobe miru nebo proti hadrařum.

    Ano a prave kuli konstrukci a vynalezavosti dokaži udržet. Kdybys dal Americkeho vojak a americky stroj do stejne situace tak budou v koncich a o to tu jde.

  • hell
    10:21 01.11.2017

    Jiros: V článku uvedeno vše: 1/4 strojů čeká na náhradní díly - tudiž máš 60 ks mimo operační službu na oněch 170 dnů. Dalších 50% procent je mimo z důvodů preventivních prohlídek a uvádění do letového provozu - dalších 90 ks mimo operačního použití na cca 5 dnů. Z toho se po této době další 1/4 přesune do kategorie 1 (170 dnů out). Takže se ti vrátí do služby jen 65 ks. Takže máš reálně na operační použití z 250 ks jen 100-125 kusů. Toto je realita všech letectev světa. Pro bojové použití je nutné kategorii 1 srazit na hodnotu 10-12 dnů maximálně, jinak jsi během 14 dnů bez letecké podpory. Toto je jednoduchá vojenská matematika.
    A protože má každý letoun 1-1,5 vyškolených pilotů, pak se ti "poflakuje" na zami 2/3 letového personálu, který ztrácí nabyté schopnosti nedostatkem letových hodin. Simulátor je krásná věc, ale nenahradí skutečný let.

  • Shania
    10:10 01.11.2017

    Poutnik: to co dělali vždy ... všechny stroje co jsou doma maji běžně 60-80% dostupnost ( a někdy i nižší), ty nasazené podstatně vyšší, mají prioritu ve všem a moc se nehledí jestli nekritické systémy fungují a nebo ne, když na to není čas, nedodržují se všechny bezpečnostní opatření co drží stroje při provozu doma atd...

    ---

    To že rusům stačí kladivo je jen legenda... obzvláště u starších částí jejich flotily to musí být naprosté peklo udržovat avioniku ze 70-80 let... a jestli něco, tak jejich dostupnost není lepší než co má NATO....

    Neplatí to ani u draků strojů a motorů, raket atd... většina jejich strojů je stavěná na daleko nižší životnost než západní stroje a ne dlouhá období meziválečného lítaní.

  • Poutnik
    09:32 01.11.2017

    Tak Ja si taky kopnu. :) Co budou dělat v připade valky? Udržeji vubec udržbu tak sofistikovaneho stroje v chodu? To aby vyhrali valku behem tydne :) Občas mi přide že mame moc sofistikovane zbrane a v připade valky je nedokažem efektivne opravovat. Naproti tomu Rus vytahne kladivo, litr vodky a zase jede :) P.S. V připade apokalipsy chci Ladu Nivu :)

  • Sanyo
    08:52 01.11.2017

    No věřím, že nám to tu někteří objasní tím, že balíček "náhradní díly" je plánován v některém z budoucích modernizačních balíčků.

  • GlobeElement
    08:36 01.11.2017

    To nic není, já si už dneska nedokážu opravit ani auto. A u některých typů si člověk sám nevymění ani prasklou žárovku. Současná technika je chytřejší, než její uživatel a bez počítače se snad ani nedá načerpat palivo do nádrže.

  • Grull
    08:25 01.11.2017

    Kde jsou ty doby, kde ti k opravě porouchaného éra stačilo kladivo :-)

    Tak je jasné, že čím modernější stroj s miliónem součástek, tím bude údržba složitější. To aby každý stroj měl tým 5 inženýrů, který ho budou mít prolezlý od špice po trysky.

    Sedneš, otočíš klíčkem a nic. A teď šmudlo hledej, kde je chyba :-) (Na letadlovce, v bojových podmínkách asi nemůžou letadlo poslat PPLkem do továrny, ať se na to podívaj :-)

  • Sholva
    07:48 01.11.2017

    Tomu říkám výbušné téma :) Už to vidím, jak odpůrci jásají, že měli pravdu, že je F-35 předražený, nedotažený a zbytečně komplikovaný verk. A druhý strana tvrdí, jak to není pravda, že jsou to "nic neříkající fakta" ;) a začnou se ohánět vlastními fakty, dokazovat, jak to skvělý éro. To bude flame...

  • torm3
    23:21 31.10.2017

    to som zvedavy na tie komentare ...))))

  • Jirosi
    17:18 31.10.2017

    Tolik nic neříkajících faktů po hromadě se jen tak nevidí.