Stíhačka F-35 Lightning II bez náhradních dílů

F-35 Lightning II při pozemní údržbě; větší foto / USAF

Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) vydala v říjnu zprávu o problémech s údržbou a servisem stíhaček F-35 Lightning II. Zpráva upozorňuje především na “masivní” nedostatek náhradních dílů, na chybějící servisní zázemí a na nutnost dalších investic do udržení provozuschopnosti F-35.

V současné době americké ministerstvo obrany již odebralo 250 stíhaček F-35 Lightning II. Do roku 2021 se pak flotila F-35 u amerického letectva, námořní pěchoty a námořnictva zdvojnásobí.

Komise GAO však ve své zprávě upozorňuje, že pokud Pentagon nezmění přístup k údržbě F-35 a nezajistí dostatečné financování, nasaditelnost F-35 pro běžný výcvik nebo pro bojové nasazení bude hluboko pod požadovanou úrovní.

Lapidárně a nadneseně řečeno může nastat stav, kdy až stovky F-35 budou zbytečně dlouhodobě uzemněny kvůli chybějícím náhradním dílům nebo nízké kapacitě servisních center.

Zpráva problémy s údržbou rozdělila do pěti oblastí nedostatečná kapacita servisních center, nedostatek náhradních dílů, nedefinované (ministerstvem) technické údaje nutné k údržbě F-35, slába schopnost údržby F-35 na lodích námořnictva a potíže s dokončením vývoje logistického systému ALIS (Autonomic Logistics Information System).

Základním problémem je nedostatek náhradních dílů. V případě oprav F-35, kdy je nutno vyměnit nebo opravit vadný díl na letadle, se počítá s cílovou dobou oprav 60 až 90 dní. Podle zprávy GAO však F-35 v depech čekají průměrně 172 dní na výměnu vadných součástí.

V současné době, pokud pozemní personál odstraní vadnou součást, musí ji často (a zbytečně oproti ideálnímu stavu) poslat do některého ze skladů nebo přímo výrobci. Mezi lednem a srpnem 2017 tak pouze a jen kvůli chybějícím dílům bylo 22 % F-35 odstaveno. Jinými slovy, toto číslo není celková míra dostupnosti letadel (ta je dokonce ještě nižší), ale pouze a jen procentní podíl odstavených letadel z důvodu nedostatku náhradních dílů.


ALIS je klíčový nástroj nutný k zajištění provozu F-35. Systém ale ještě není plně vyvinut a neplní svou funkci. / USAF

Podle Pentagonu se v současné době dostaly vývojové a výrobní náklady “pod kontrolu” a dosahují výše 406,5 miliardy dolarů. Zpráva GAO však vnáší pochyby, zda celkové provozní (tedy mimo vývojové a výrobní) náklady na celý životní cyklus stíhaček F-35 (do roku 2070) dosáhnou v současně době odhadovaných 1,1-1,2 bilionu dolarů. Přitom ještě v roce 2012 se provozní náklady odhadovaly “pouze” na 850 miliard dolarů.

Co se týče nedefinovaných technických údajů, americké ministerstvo obrany zatím nevytvořilo úplný seznam všech technických údajů, které považuje za nezbytné pro provoz F-35. Pozemní údržba tak nemá jasnou sadu instrukcí k řešení některých problémů. Údržba tak musí odesílat do skladů nebo k výrobci díly, které v normálním případě (díky znalosti všech technických údajů) dokáže opravit přímo na místě nebo v lokálním servisním středisku.

Navíc často dochází ke špatnému určení vadného dílu (např. kvůli problémům s logistickým systémem ALIS). Údržba tak často objedná náhradu jen proto, aby zjistila, že chyba je na jiném místě. Personál jednoho ze skladu řekl vyšetřovatelům GAO, že téměř 70 % součástí, které dostává kvůli výměně od vojáků, nebyla vůbec vadná. Přesto kvůli protokolům a kvůli jistotě musejí každou součást v průměru 10 h testovat.


ALIS se mimo jiné chová jako "doktor" F-35, sleduje technické zdraví letadla a automaticky (tedy zatím teoreticky) určuje způsob opravy.

Například jen v případě námořnictva a námořní pěchoty se původní požadavky na náhradní díly pro stíhačky F-35B a F-35C během jediného roku zvýšily z původních 261 milionů dolarů na 400 milionů dolarů (za fiskální rok 2017).

Není proto divu, že 24. října 2017 Pentagon oznámil zásadní přezkum dodavatelského řetězce F-35 a souvisejících nákladů. Cílem je mimo jiné snížit jednotkovou cenu letadla, u základního typu F-35A až na 80 milionů dolarů. Je ale otázkou, zda vzrůstající provozní náklady ve skutečnosti nepřekonají úspory, vzniklé snížením jednotkové ceny.

Podl zprávy GAO mezi roky 2018 až 2023 tak Pentagonu bude pravděpodobně chybět 1,5 miliardy dolarů na nákup náhradních dílů pro F-35.


Výroba F-35

Problém je také s údržbou F-35 přímo na lodích námořnictva. V současné době nejsou lodě plně vybavené pro provoz F-35 (zejména F-35B) a GAO se obává, že tomu nebude ani v roce 2021, kdy má počáteční operační připravenost vyhlásit námořnictvo s F-35C.

F-35 je ukázkový příklad toho, že bojová hodnota zbraňového systému není dána jen jeho technicko-taktickými dovednostmi, ale z velké části tím, jak se daří daný zbraňový systém udržovat provozuschopný (bojeschopný). Před americkým letectvem, námořnictvem a námořní pěchotou stojí velký úkol. Vždyť od roku 2022 všechny tři složky budou získávat 99 F-35 ročně až do cílového stavu 2456 letadel.

Ellen Lord, nová generální tajemnice Pentagonu pro akvizice, v této souvislosti uvedla, že Pentagon se u většiny programů soustředí na nákup nového zbrojního systému, ale jen velmi málo času zaměřuje na problematiku údržby a provozních nároků. Podle Lordové přitom 70 % nákladů u většiny zbrojních systémů leží práve na straně údržby a provozu.

Zdroj: Bloomberg

Nahlásit chybu v článku


Související články

F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...

Proti Sýrii a Íránu: Izrael objednává další letadla F-35I “Adir”

Tel Aviv se s Washingtonem dohodl na prodeji dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro izraelské ...

Stíhačka F-35A je připravena na boj a ukazuje svaly

V tomto měsíci první dvě letky amerického letectva (USAF) obdrží letadla F-35A Lightning II v ...

GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II

Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pjek
    17:43 01.11.2017

    ->palo satko: Prvním přikázáním je porovnávat porovnatelné. Auta jsou spotřební produkt, vojenská letadla by měla být funkční součástí národní obrany díky pečlivému testování od ...Zobrazit celý příspěvek

    ->palo satko: Prvním přikázáním je porovnávat porovnatelné. Auta jsou spotřební produkt, vojenská letadla by měla být funkční součástí národní obrany díky pečlivému testování od počátku aktivní služby. Všichni se tu divili údajně "vlekoucím se" zkouškám vojenské techniky v RF. Jenže tam se zkouší do té doby, dokud se nevychytají všechny problémy, které by mohly jakkoli komplikovat aktivní službu. V RF se poučili z minulosti a vypiplali evoluci vývoje téměř k dokonalosti oproti zbytku světa.Skrýt celý příspěvek

  • pjek
    17:37 01.11.2017

    Ti hlupáci neznají TCO? To je náš vzor? Až zmizí poslední vrstva fikce, US realita svou bídou překvapí i vcelku informované. Kdeže je duch otců zakladatelů...

    Ti hlupáci neznají TCO? To je náš vzor? Až zmizí poslední vrstva fikce, US realita svou bídou překvapí i vcelku informované. Kdeže je duch otců zakladatelů...

  • Shania
    16:05 01.11.2017

    Lukyi: to je zatím jen návrh JPO (nejspíš jeden z mnoha) a je jen na provozovateli (USAF) jak se rozhodne. V podstatě jde o to neupravit část strojů z prvních serii na 3F, ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukyi: to je zatím jen návrh JPO (nejspíš jeden z mnoha) a je jen na provozovateli (USAF) jak se rozhodne.

    V podstatě jde o to neupravit část strojů z prvních serii na 3F, protože stejně budou u výcvikových jednotek a budou to jedny z prvních strojů co půjdou na odpis. Na konci mého předchozího příspěvku je uvedno, co je potřeba, aby tyhle stoje byli upraveny na 3F.

    Jde v podstatě o ušetření peněz a času v depech.
    Ty stroje nebudou k dispozici pro kanalizaci dílů, ne ve větší míře než jsou teď.Skrýt celý příspěvek

  • Lukyi
    15:19 01.11.2017

    Jestli je něco pravdy na této zprávě,tak nebude o náhradní díly nouze na mnoho let .....
    http://warisboring.com/108-u-s...

    Jestli je něco pravdy na této zprávě,tak nebude o náhradní díly nouze na mnoho let .....
    http://warisboring.com/108-u-s...

  • Dolphinek
    15:01 01.11.2017

    @Gloton, @palo satko: Musíte to brát tak, že diagnostický systém i způsob diagnostiky se teprve vylaďuje. Právě diagnostika by měla v budoucnu znatelně snížit náklady na údržbu ...Zobrazit celý příspěvek

    @Gloton, @palo satko:
    Musíte to brát tak, že diagnostický systém i způsob diagnostiky se teprve vylaďuje. Právě diagnostika by měla v budoucnu znatelně snížit náklady na údržbu letounů. Je přece daleko levnější, když letoun sám o sobě řekne kde a jak je zatěžován a opotřeben, než aby ho každou chvilku kontrolovala spousta techniků a rozebírala do šroubku. V rámci ALIS se budou i objednávat náhradní díly a bude i sloužit jako vynikající studnice statistických a provozních dat pro další optimalizace. Než se ale posbírá dostatek provozních zkušeností, statistických dat a doladí se vyhodnocování, ještě chvilku to potrvá.Skrýt celý příspěvek

  • gangut
    14:55 01.11.2017

    Gloton Niekto tu spomínal, že rus je schopný opraviť lietadlo kladivom. Ono to ani nebude tým, že by to lietadlo bolo primitívnejšie alebo jednoduchšie, ale tým že vie ako ...Zobrazit celý příspěvek

    Gloton
    Niekto tu spomínal, že rus je schopný opraviť lietadlo kladivom. Ono to ani nebude tým, že by to lietadlo bolo primitívnejšie alebo jednoduchšie, ale tým že vie ako udrieť.Nemyslím si, že by modernejšie lietadlá boli nejak zložitejšie. Možno komplexnejšie. Fly by Wire odstránil veľa komponentov, počítače majú vstavané kontroly, diagnostické systémy atď. Problém s demontážou prevádzkyschopných dielov je v tom, že obsluha nepozná jednotlivé funkcie systému a preto je odkázaná na "knihy". A taký troubleshooting vyzerá tak, že pri závade X vymen blok A, ak závada pretrváva vymeň blok B , ak závada pretrváva tak urob procedúru C. Takže napr.kvoli predratému káblu možete vymeniť agregáty za niekoľko miliónov.Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    14:53 01.11.2017

    Gloton: Ono to asi nejspíš bude obojí dohromady. Částečně se to vysvětluje i v článku, že problém je způsoben i díky problémům ze systémem ALIS. Jednoduše s postupným zvyšováním ...Zobrazit celý příspěvek

    Gloton: Ono to asi nejspíš bude obojí dohromady. Částečně se to vysvětluje i v článku, že problém je způsoben i díky problémům ze systémem ALIS.
    Jednoduše s postupným zvyšováním výroby a vyšším počtem F-35 se zákonitě začínají objevovat problémy plynoucí s jejich údržbou. Čím víc strojů, tím je větší zatížení na údržbu.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:53 01.11.2017

    Jinak zde je plný report: https://www.gao.gov/products/G... ---- Zde z článku na AW s vyjádřením JPO k věcem co už byli/budou provedeny k nápravě: Broken F-35 ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak zde je plný report:

    https://www.gao.gov/products/G...

    ----

    Zde z článku na AW s vyjádřením JPO k věcem co už byli/budou provedeny k nápravě:

    Broken F-35 Parts Take Six Months To Fix, GAO Finds

    Oct 30, 2017
    Lara Seligman

    ....

    JPO spokesman Joe DellaVedova acknowledged that the report is “factually accurate,” but said due to its origination date it does not account for the work the F-35 sustainment team has done over the past few months to accelerate depot capability and capacity, implement solutions to increase spare parts and reduce overall sustainment costs. GAO conducted the performance audit from October 2016 to October 2017, according to the report. The JPO pointed to several initiatives it has undertaken to improve F-35 logistics and sustainment, including a disciplined reliability and maintainability program, improved maintenance procedures and manuals, continued improvement in ALIS, better forecasting of spares requirements, improved repair turnaround times from suppliers and incorporation of aircraft design improvements. These efforts are having a positive effect, but “at a slower rate than desired,” according to the JPO.

    Additional actions include:
    • In fiscal 2017, the JPO moved forward with accelerating depot capability by executing $114 million to fast-track the standup of depots.
    • In fiscal 2017, the JPO invested $3.4 million in Reliability and Maintainability (R&M) improvement projects, with 28 projects in work to reduce the top maintenance cost drivers.
    • In fiscal 2017, the JPO spent $1.4 billion to increase spare part purchases, build up repair capacity and improve the speed of repairs.
    • The JPO has identified select avionics and support equipment for repair and is working with the services to resource requirements, to increase F-35 intermediate-level maintenance capabilities for shipboard deployments,
    • The JPO has developed a five-year ALIS technical roadmap to address future requirements.
    • The JPO has jointly developed a Lifecycle Affordability Board with Lockheed Martin Aeronautics and Pratt & Whitney to provide a single location for experts in manufacturing, supply chain management, cost estimating, and acquisition to work jointly on driving down operation and support (O&S) costs.

    “The F-35 Joint Program Office is moving out on all fronts to accelerate depot capability and capacity; implement solutions to increase spare parts and reduce overall sustainment costs,” DellaVedova said. “We remain focused and fully committed to developing, delivering and sustaining this next-generation stealth fighter for the warfighters.”

    -----------

    Tady je vidět dostupnost podle serie:
    https://i.imgur.com/62sexYO.pn...

    A tady je odhad kolik času zaberou modifikace starších strojů na 3F:

    26 require SW only upgrades (3 days/aircraft)
    19 require all of the above and new signal processor cards (+ 0 days/aircraft)
    18 require all of the above and the newer HMDS (+15 days/aircraft)
    45 require all of the above and TR2 (+30 days/aircraft)

    Na těch 45 se mimo jiné provádí i strukturálními modifikace.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    14:41 01.11.2017

    nerobil by som z toho dramu. Americku schopnost obrany to nenaruši a časom sa vyriaši. Kto niekedy mal na triku servis vie, že sebalepšie auto na rovnake problemy ked sa začne ...Zobrazit celý příspěvek

    nerobil by som z toho dramu. Americku schopnost obrany to nenaruši a časom sa vyriaši. Kto niekedy mal na triku servis vie, že sebalepšie auto na rovnake problemy ked sa začne predavat. Proste neviete, čo sa bude kazit prave vo vašich podmienkach. Je človeku malo platne zobrat nemecku tabulku so zakladnou sadou, ked na Slovensku su ine cesty a mudrlanti natankuju namiesto značkoveho paliva sračku. Proste problemy sa vyždy prejavia v prevadzke.
    Druha vec je, že podobne ako pri inych strojoch sa berie na pomoc diagnostika. Ono je to velky pomocnik, ale nie "všeliek". Dnes keby ste mnohym ldom v servise zobrali interface a notebook, tak nezistia, že vam nepali jeden valec zo štyroch. takže v servise mate mechanikov a vymienačov. je pravdepodobne, že aj v tomto pripade F-35 niekoho napadlo namiesto draheho školenia a dobre zaplatenych mechanikov použit diagnostiku a najat do opravovni lacnejších vymienačov s tym, že systemom pokusov-omylov sa z nich nakoniec stanu aj dobri mechanici. Treba popriat USA dlhe a štastne roky v mieri, než sa naučia efektivne opravovat F-35.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    14:27 01.11.2017

    Já vidím jako opravdu alarmující fakt, že 70% vyměněných součástí nebylo vadných a příčinou poruchy. Znamená to, že nejsou schopni správně identifikovat příčinu poruchy a jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Já vidím jako opravdu alarmující fakt, že 70% vyměněných součástí nebylo vadných a příčinou poruchy. Znamená to, že nejsou schopni správně identifikovat příčinu poruchy a jen odhadují, a to ještě evidentně dost špatně, a mění jeden díl za druhým až se podaří závadu nakonec "opravit". Potom je jasné, že problém s náhradními díly bude vždy.
    Určité proceno případů, kdy se nepodaří správně identifikovat vadný díl napoprvé, bude vždy, ale 70% je šílená cifra. Buď mají velký problém v systému identifikace poruch a údržby, nebo mají problém v neschopných lidech. Každopádně něco je tam hodně špatně.Skrýt celý příspěvek

  • torm3
    12:24 01.11.2017

    ty brdo.. to tu je zrazu ospravedlnení ako to američania zvladnu že??...xy možností ste všetci našli..pred týždňom ste tu brutalne skritizovali SU57 kvôli vstupom vzduchu..a smiali ...Zobrazit celý příspěvek

    ty brdo.. to tu je zrazu ospravedlnení ako to američania zvladnu že??...xy možností ste všetci našli..pred týždňom ste tu brutalne skritizovali SU57 kvôli vstupom vzduchu..a smiali ste sa na fotke urobenej v roku pána...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:04 01.11.2017

    Lukyi: v té době kdy ostatní státy budou provozovat dostatečné množství F-35 bude proces údržby a logistiky v lepším stavu. Pak bude obrovský globální sklad náhradních dílů pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukyi: v té době kdy ostatní státy budou provozovat dostatečné množství F-35 bude proces údržby a logistiky v lepším stavu. Pak bude obrovský globální sklad náhradních dílů pro všechny uživatele.

    Odpověď DOD na ten report GAO je že ve všem souhlasí a že jsou v procesu dozrávání požadavků na to co je pro udrbu potřeba.


    *několikanásobně se zvýší produkce nových strojů během příštích pár let.
    - navýšení vyroby ma velký vliv i na nárůst produkce náhradních dílů, dodavatelé museli navýší produkci o pár let dřív.

    *tradičně je upřednostněn nákup nových strojů před vším ostatním - tak prostě ten systém funguje, díky kongresu atd.

    *USMC v podstatě provozuje velkou část raných strojů s řadou nedostatků a komponentů s nižší než požadovanou životností.

    *proces údržby a používaní stroje teprve začíná, potrvá to pár let než se to stabilizuje.
    -je třeba si také zjistit v jakém stavu byli všechny ostatní programy ve stejnou dobu zavedení do služby...Skrýt celý příspěvek

  • shal
    10:56 01.11.2017

    Lukyi: Stejně jako to řeší Američani. F35 se vyrábí v mezinárodní spolupráci s tím, že díly se vyrábějí na několika místech zároveň - pro případ výpadků dodávek z jednoho zdroje. ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukyi: Stejně jako to řeší Američani. F35 se vyrábí v mezinárodní spolupráci s tím, že díly se vyrábějí na několika místech zároveň - pro případ výpadků dodávek z jednoho zdroje. Tedy Italové jsou závislí na funkční mezinárodní logistice náhradních dílů stejně jako Američani.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    10:52 01.11.2017

    Poutnik: Určitě bych negeneralizoval na základě jedné zkušenosti jednoho člověka. V USA mají pěknou řádku velmi kvalitních mechaniků :) Faktem je, že údržba moderních letadel (a ...Zobrazit celý příspěvek

    Poutnik: Určitě bych negeneralizoval na základě jedné zkušenosti jednoho člověka. V USA mají pěknou řádku velmi kvalitních mechaniků :)

    Faktem je, že údržba moderních letadel (a to jak amerických, tak ruských) se opravdu nedá řešit improvizací a svépomocí "na koleně", ale tam to opravdu musí jít "by the book". Tedy srovnávání s opravou hummerů více než vázne.Skrýt celý příspěvek

  • Lukyi
    10:47 01.11.2017

    A jak tohle budou řešit zahraniční uživatelé ,jako třeba Itálie apod. ??

    A jak tohle budou řešit zahraniční uživatelé ,jako třeba Itálie apod. ??

  • KOLT
    10:44 01.11.2017

    Poutnik, ne, ale psal jste o opravování letadel kladivem. Pokud ale chcete úspěšně bojovat proti letounům 5. generace, musíte nasadit adekvátní techniku. A tu prostě kladivem fakt ...Zobrazit celý příspěvek

    Poutnik, ne, ale psal jste o opravování letadel kladivem. Pokud ale chcete úspěšně bojovat proti letounům 5. generace, musíte nasadit adekvátní techniku. A tu prostě kladivem fakt neopravíte. Když nasadíte něco "primitivního", protivník vám to rozstřílí na fidloprčičky, ani si nepoškrábe lak. A kladivem pak můžete maximálně tak vyzbrojit pěchotu...Skrýt celý příspěvek

  • Poutnik
    10:43 01.11.2017

    shal: Maš pravdu že najdou problemy v logistice. Tady jde o něco jineho. Měl jsem podřizeneho byvaleho vojaka spojaře ktery byl na misi s Amikama a vypravěl mi jak naši byli ...Zobrazit celý příspěvek

    shal: Maš pravdu že najdou problemy v logistice. Tady jde o něco jineho. Měl jsem podřizeneho byvaleho vojaka spojaře ktery byl na misi s Amikama a vypravěl mi jak naši byli schopni jim opravit humvee ktery amik nedokazal opravit protože neměl vycvik na ten typ vozidla a uměl jenom jinej. Samo ze vše nejde opravit na koleně ale jelikož armada RF trpi nedostatkem finance hodne veci si opravi v dilnach v uvozovkach na kolene zatimco amici krome vyměny dilu kus za kus nebo odeslani vyrobci tuhle schopnost v porovnani s Rusama, Čechama atd nema.Skrýt celý příspěvek

  • Poutnik
    10:38 01.11.2017

    KOLT:
    A neni schiza michat prohlašeni ruznych lidi dohromady? Ja rikal že SU-35 jde opravit doslova jenom kladivem? Nebo stejne jako auto? Ja tvrdil že SU-35 je na urovni F-22?

    KOLT:
    A neni schiza michat prohlašeni ruznych lidi dohromady? Ja rikal že SU-35 jde opravit doslova jenom kladivem? Nebo stejne jako auto? Ja tvrdil že SU-35 je na urovni F-22?

  • shal
    10:33 01.11.2017

    Poutnik: Mluvíš o programu který teprve začal vyrábět letadla do ostrého provozu a má jich vyrobit tisíce. To že se najdou problémy v logistice takového nasazení je přirozené. ...Zobrazit celý příspěvek

    Poutnik: Mluvíš o programu který teprve začal vyrábět letadla do ostrého provozu a má jich vyrobit tisíce. To že se najdou problémy v logistice takového nasazení je přirozené. Důležité je, že ty problémy někde nehnijou a nevrství se, jak to často bývá v armádách různých států, ale že se o nich mluví a hledá se řešení za chodu.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:29 01.11.2017

    Fakt si někdo myslí, že Su-35 půjde opravit kladivem? Na jedné straně ho někteří považují za stejně schopné málem jako F-22, na druhé straně ho chtějí opravovat kladivem. Trochu ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakt si někdo myslí, že Su-35 půjde opravit kladivem? Na jedné straně ho někteří považují za stejně schopné málem jako F-22, na druhé straně ho chtějí opravovat kladivem. Trochu schíza, ne?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3