Stíhačka F-35 Lightning II bez náhradních dílů

F-35 Lightning II při pozemní údržbě; větší foto / USAF

Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) vydala v říjnu zprávu o problémech s údržbou a servisem stíhaček F-35 Lightning II. Zpráva upozorňuje především na “masivní” nedostatek náhradních dílů, na chybějící servisní zázemí a na nutnost dalších investic do udržení provozuschopnosti F-35.

V současné době americké ministerstvo obrany již odebralo 250 stíhaček F-35 Lightning II. Do roku 2021 se pak flotila F-35 u amerického letectva, námořní pěchoty a námořnictva zdvojnásobí.

Komise GAO však ve své zprávě upozorňuje, že pokud Pentagon nezmění přístup k údržbě F-35 a nezajistí dostatečné financování, nasaditelnost F-35 pro běžný výcvik nebo pro bojové nasazení bude hluboko pod požadovanou úrovní.

Lapidárně a nadneseně řečeno může nastat stav, kdy až stovky F-35 budou zbytečně dlouhodobě uzemněny kvůli chybějícím náhradním dílům nebo nízké kapacitě servisních center.

Zpráva problémy s údržbou rozdělila do pěti oblastí nedostatečná kapacita servisních center, nedostatek náhradních dílů, nedefinované (ministerstvem) technické údaje nutné k údržbě F-35, slába schopnost údržby F-35 na lodích námořnictva a potíže s dokončením vývoje logistického systému ALIS (Autonomic Logistics Information System).

Základním problémem je nedostatek náhradních dílů. V případě oprav F-35, kdy je nutno vyměnit nebo opravit vadný díl na letadle, se počítá s cílovou dobou oprav 60 až 90 dní. Podle zprávy GAO však F-35 v depech čekají průměrně 172 dní na výměnu vadných součástí.

V současné době, pokud pozemní personál odstraní vadnou součást, musí ji často (a zbytečně oproti ideálnímu stavu) poslat do některého ze skladů nebo přímo výrobci. Mezi lednem a srpnem 2017 tak pouze a jen kvůli chybějícím dílům bylo 22 % F-35 odstaveno. Jinými slovy, toto číslo není celková míra dostupnosti letadel (ta je dokonce ještě nižší), ale pouze a jen procentní podíl odstavených letadel z důvodu nedostatku náhradních dílů.


ALIS je klíčový nástroj nutný k zajištění provozu F-35. Systém ale ještě není plně vyvinut a neplní svou funkci. / USAF

Podle Pentagonu se v současné době dostaly vývojové a výrobní náklady “pod kontrolu” a dosahují výše 406,5 miliardy dolarů. Zpráva GAO však vnáší pochyby, zda celkové provozní (tedy mimo vývojové a výrobní) náklady na celý životní cyklus stíhaček F-35 (do roku 2070) dosáhnou v současně době odhadovaných 1,1-1,2 bilionu dolarů. Přitom ještě v roce 2012 se provozní náklady odhadovaly “pouze” na 850 miliard dolarů.

Co se týče nedefinovaných technických údajů, americké ministerstvo obrany zatím nevytvořilo úplný seznam všech technických údajů, které považuje za nezbytné pro provoz F-35. Pozemní údržba tak nemá jasnou sadu instrukcí k řešení některých problémů. Údržba tak musí odesílat do skladů nebo k výrobci díly, které v normálním případě (díky znalosti všech technických údajů) dokáže opravit přímo na místě nebo v lokálním servisním středisku.

Navíc často dochází ke špatnému určení vadného dílu (např. kvůli problémům s logistickým systémem ALIS). Údržba tak často objedná náhradu jen proto, aby zjistila, že chyba je na jiném místě. Personál jednoho ze skladu řekl vyšetřovatelům GAO, že téměř 70 % součástí, které dostává kvůli výměně od vojáků, nebyla vůbec vadná. Přesto kvůli protokolům a kvůli jistotě musejí každou součást v průměru 10 h testovat.


ALIS se mimo jiné chová jako "doktor" F-35, sleduje technické zdraví letadla a automaticky (tedy zatím teoreticky) určuje způsob opravy.

Například jen v případě námořnictva a námořní pěchoty se původní požadavky na náhradní díly pro stíhačky F-35B a F-35C během jediného roku zvýšily z původních 261 milionů dolarů na 400 milionů dolarů (za fiskální rok 2017).

Není proto divu, že 24. října 2017 Pentagon oznámil zásadní přezkum dodavatelského řetězce F-35 a souvisejících nákladů. Cílem je mimo jiné snížit jednotkovou cenu letadla, u základního typu F-35A až na 80 milionů dolarů. Je ale otázkou, zda vzrůstající provozní náklady ve skutečnosti nepřekonají úspory, vzniklé snížením jednotkové ceny.

Podl zprávy GAO mezi roky 2018 až 2023 tak Pentagonu bude pravděpodobně chybět 1,5 miliardy dolarů na nákup náhradních dílů pro F-35.


Výroba F-35

Problém je také s údržbou F-35 přímo na lodích námořnictva. V současné době nejsou lodě plně vybavené pro provoz F-35 (zejména F-35B) a GAO se obává, že tomu nebude ani v roce 2021, kdy má počáteční operační připravenost vyhlásit námořnictvo s F-35C.

F-35 je ukázkový příklad toho, že bojová hodnota zbraňového systému není dána jen jeho technicko-taktickými dovednostmi, ale z velké části tím, jak se daří daný zbraňový systém udržovat provozuschopný (bojeschopný). Před americkým letectvem, námořnictvem a námořní pěchotou stojí velký úkol. Vždyť od roku 2022 všechny tři složky budou získávat 99 F-35 ročně až do cílového stavu 2456 letadel.

Ellen Lord, nová generální tajemnice Pentagonu pro akvizice, v této souvislosti uvedla, že Pentagon se u většiny programů soustředí na nákup nového zbrojního systému, ale jen velmi málo času zaměřuje na problematiku údržby a provozních nároků. Podle Lordové přitom 70 % nákladů u většiny zbrojních systémů leží práve na straně údržby a provozu.

Zdroj: Bloomberg

Nahlásit chybu v článku


Související články

F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...

Proti Sýrii a Íránu: Izrael objednává další letadla F-35I “Adir”

Tel Aviv se s Washingtonem dohodl na prodeji dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro izraelské ...

Stíhačka F-35A je připravena na boj a ukazuje svaly

V tomto měsíci první dvě letky amerického letectva (USAF) obdrží letadla F-35A Lightning II v ...

GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II

Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Poutnik
    10:25 01.11.2017

    Shania: V dobe miru a v dobe valky je to trošku jine ne? Otazka je v dobe valky kdy všechno je nedostatkove zboži zda budou schopny vyrabět vysoce sofistikovane dily v ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:
    V dobe miru a v dobe valky je to trošku jine ne? Otazka je v dobe valky kdy všechno je nedostatkove zboži zda budou schopny vyrabět vysoce sofistikovane dily v dostatečnem počtu. Nasazeni v opravdove valce je něco uplně jineho než v dobe miru nebo proti hadrařum.

    Ano a prave kuli konstrukci a vynalezavosti dokaži udržet. Kdybys dal Americkeho vojak a americky stroj do stejne situace tak budou v koncich a o to tu jde.Skrýt celý příspěvek

  • hell
    10:21 01.11.2017

    Jiros: V článku uvedeno vše: 1/4 strojů čeká na náhradní díly - tudiž máš 60 ks mimo operační službu na oněch 170 dnů. Dalších 50% procent je mimo z důvodů preventivních prohlídek ...Zobrazit celý příspěvek

    Jiros: V článku uvedeno vše: 1/4 strojů čeká na náhradní díly - tudiž máš 60 ks mimo operační službu na oněch 170 dnů. Dalších 50% procent je mimo z důvodů preventivních prohlídek a uvádění do letového provozu - dalších 90 ks mimo operačního použití na cca 5 dnů. Z toho se po této době další 1/4 přesune do kategorie 1 (170 dnů out). Takže se ti vrátí do služby jen 65 ks. Takže máš reálně na operační použití z 250 ks jen 100-125 kusů. Toto je realita všech letectev světa. Pro bojové použití je nutné kategorii 1 srazit na hodnotu 10-12 dnů maximálně, jinak jsi během 14 dnů bez letecké podpory. Toto je jednoduchá vojenská matematika.
    A protože má každý letoun 1-1,5 vyškolených pilotů, pak se ti "poflakuje" na zami 2/3 letového personálu, který ztrácí nabyté schopnosti nedostatkem letových hodin. Simulátor je krásná věc, ale nenahradí skutečný let.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:10 01.11.2017

    Poutnik: to co dělali vždy ... všechny stroje co jsou doma maji běžně 60-80% dostupnost ( a někdy i nižší), ty nasazené podstatně vyšší, mají prioritu ve všem a moc se nehledí ...Zobrazit celý příspěvek

    Poutnik: to co dělali vždy ... všechny stroje co jsou doma maji běžně 60-80% dostupnost ( a někdy i nižší), ty nasazené podstatně vyšší, mají prioritu ve všem a moc se nehledí jestli nekritické systémy fungují a nebo ne, když na to není čas, nedodržují se všechny bezpečnostní opatření co drží stroje při provozu doma atd...

    ---

    To že rusům stačí kladivo je jen legenda... obzvláště u starších částí jejich flotily to musí být naprosté peklo udržovat avioniku ze 70-80 let... a jestli něco, tak jejich dostupnost není lepší než co má NATO....

    Neplatí to ani u draků strojů a motorů, raket atd... většina jejich strojů je stavěná na daleko nižší životnost než západní stroje a ne dlouhá období meziválečného lítaní.Skrýt celý příspěvek

  • Poutnik
    09:32 01.11.2017

    Tak Ja si taky kopnu. :) Co budou dělat v připade valky? Udržeji vubec udržbu tak sofistikovaneho stroje v chodu? To aby vyhrali valku behem tydne :) Občas mi přide že mame moc ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak Ja si taky kopnu. :) Co budou dělat v připade valky? Udržeji vubec udržbu tak sofistikovaneho stroje v chodu? To aby vyhrali valku behem tydne :) Občas mi přide že mame moc sofistikovane zbrane a v připade valky je nedokažem efektivne opravovat. Naproti tomu Rus vytahne kladivo, litr vodky a zase jede :) P.S. V připade apokalipsy chci Ladu Nivu :)Skrýt celý příspěvek

  • Sanyo
    08:52 01.11.2017

    No věřím, že nám to tu někteří objasní tím, že balíček "náhradní díly" je plánován v některém z budoucích modernizačních balíčků.

    No věřím, že nám to tu někteří objasní tím, že balíček "náhradní díly" je plánován v některém z budoucích modernizačních balíčků.

  • GlobeElement
    08:36 01.11.2017

    To nic není, já si už dneska nedokážu opravit ani auto. A u některých typů si člověk sám nevymění ani prasklou žárovku. Současná technika je chytřejší, než její uživatel a bez ...Zobrazit celý příspěvek

    To nic není, já si už dneska nedokážu opravit ani auto. A u některých typů si člověk sám nevymění ani prasklou žárovku. Současná technika je chytřejší, než její uživatel a bez počítače se snad ani nedá načerpat palivo do nádrže.Skrýt celý příspěvek

  • Grull
    08:25 01.11.2017

    Kde jsou ty doby, kde ti k opravě porouchaného éra stačilo kladivo :-) Tak je jasné, že čím modernější stroj s miliónem součástek, tím bude údržba složitější. To aby každý stroj ...Zobrazit celý příspěvek

    Kde jsou ty doby, kde ti k opravě porouchaného éra stačilo kladivo :-)

    Tak je jasné, že čím modernější stroj s miliónem součástek, tím bude údržba složitější. To aby každý stroj měl tým 5 inženýrů, který ho budou mít prolezlý od špice po trysky.

    Sedneš, otočíš klíčkem a nic. A teď šmudlo hledej, kde je chyba :-) (Na letadlovce, v bojových podmínkách asi nemůžou letadlo poslat PPLkem do továrny, ať se na to podívaj :-)Skrýt celý příspěvek

  • Sholva
    07:48 01.11.2017

    Tomu říkám výbušné téma :) Už to vidím, jak odpůrci jásají, že měli pravdu, že je F-35 předražený, nedotažený a zbytečně komplikovaný verk. A druhý strana tvrdí, jak to není ...Zobrazit celý příspěvek

    Tomu říkám výbušné téma :) Už to vidím, jak odpůrci jásají, že měli pravdu, že je F-35 předražený, nedotažený a zbytečně komplikovaný verk. A druhý strana tvrdí, jak to není pravda, že jsou to "nic neříkající fakta" ;) a začnou se ohánět vlastními fakty, dokazovat, jak to skvělý éro. To bude flame...Skrýt celý příspěvek

  • torm3
    23:21 31.10.2017

    to som zvedavy na tie komentare ...))))

    to som zvedavy na tie komentare ...))))

  • Jirosi
    17:18 31.10.2017

    Tolik nic neříkajících faktů po hromadě se jen tak nevidí.

    Tolik nic neříkajících faktů po hromadě se jen tak nevidí.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3