F-35 Lightning II v ceně stíhačky F-16?

Foto: Finální montáž stíhaček F-35 Lightning II. / Lockheed Martin
Foto: Finální montáž stíhaček F-35 Lightning II. Větší fotka. / Lockheed Martin

Americké ministerstvo obrany a tři vedoucí firmy programu JSF (Joint Strike Fighter) podepsaly dohodu o snížení výrobní ceny stíhačky 5. generace F-35 Lightning II. Cílem je stlačit cenu stíhačky F-35 na cenou nejmodernějších letounů 4. generace, jako je například F-16E/F Block 60.

Výrobci slibují pokles ceny

Dohodu podepsali tři klíčoví hráči – Lockheed Martin, Northrop Grumman a BAE Systems. Podpisu se ale nezúčastnil výrobce motorů Pratt & Whitney. Motory jsou samostatným programem, za který americké ministerstvo obrany platí zvlášť.

Před pár dny ale Pratt & Whitney slíbil investovat peníze do modernizace motorů s cílem zvýšit výkon, efektivitu a snížit provozní náklady. Firma přispěchala s příslibem vylepšení motorů poté, co generálplukovník Chris Bogdan, programový ředitel programu F-35, kritizoval firmu za neplnění dohod.

„Je to prosté, Pratt & Whitney jednoduše neplní dohody,“ řekl Bogdanv náražce na ochotu firmy snížit provozní náklady proudových motorů. Bogdan je znám svými tvrdými výroky na adresu výrobců stíhačky F-35.

Podle vyjádření Pratt & Whitney po modernizaci (rok 2020) motorů F135 poklesne spotřeba o 7 % a za dalších pět let o 15 až 20 %. Stejně tak v příštím desetiletí se očekává prodloužení životnosti motorů o 50 %.

Zpět k hlavní dohodě. Připomeňme, že firma Lockheed Martin je koordinátorem celého programu výroby stíhačky F-35 Lightning II. Vyrábí přední část draku, křídla a je zodpovědná za integraci všech systémů, finální montáž i dodávky pro ministerstvo obrany i pro zahraniční zájemce.

Northrop Grumman dodává radar typu AESA, unikátní elektro-optický výstražný a sledovací systém AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) nebo komunikační a navigační systémy. BAE Systems naopak zajišťuje vývoj pokrokové pilotní helmy, vyrábí zadní část draku, všechny svislé ocasní plochy, palivový systém i avioniku.

Video: Výroba stíhačky F-35 není žádná hračka. / YouTube

Letadlo za bilion dolarů

Program stíhačky F-35 je již několik let pozadu a celkové vývojové a pořizovací náklady se zvýšily o 70 % oproti původním odhadům na 323 miliard dolarů. Přitom jednotková cena za letadlo stoupla o 50 milionů dolarů.

Základní verze F-35A Lightning II přišla americké daňové poplatníky v roce 2013 na 125 milionů dolarů. Z toho přibližně 26 milionů dolarů připadá na motor. Nejdražší F-35B Lightning II s krátkým vzletem a kolmým přistáním přišel na 157 milionů dolarů (vč. ceny motoru).

Dlužno dodat, že se jedná o ceny počátečních výrobních malých sérií LRIP (Low-Rate Initial Production). Cena je tak zatížená počátečními investicemi do technologií a strojů nutných k výrobě stíhačky.

Nová smlouva si klade za cíl zefektivnit výrobu stíhačky F-35 a srazit jednotkovou cenu. „Do roku 2019 očekáváme, že cena F-35 bude téměř rovna ostatním stíhačkám na trhu, ale s mnohem pokročilejšími schopnostmi,“ říká Chris Bogdan. Cena za standardní provedení F-35A podle plánů poklesne pod 80 milionů dolarů.

Stejně tak americké ministerstvo zjišťuje možnosti, jak v budoucnu snížit náklady za údržbu a provoz stíhaček F-35. Americká vláda počítá se snížením nákladů na provoz a údržbu o 30 %. Snížení o 9 % se již podařilo.

Video: Piloti i pozemní personál se stíhačkami F-35 již řadu let intenzivně trénují. / YouTube

Ostatně provozní náklady po celou dobu životnosti letounu (55 let) násobně překročí cenu za vývoj a nákup celkově 2243 letounů pro americké ozbrojené síly. Podle propočtů za 55 let provozu američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II těžko představitelných 1 bilion dolarů. „Pánové, chci se zbavit nálepky 'bilionové letadlo'," říká Bogdan.

Všechny tři firmy se zavázaly investovat v následujících dvou letech 170 milionů dolarů do zefektivnění technologie výroby (příkladem může být zavedení nových výrobních zařízení) jednotlivých komponent stíhačky F-35, která povede k poklesu jednotkové ceny. Pokud se pokles ceny podaří, americké ministerstvo obrany může investovat další peníze, které dále povedou k poklesu ceny letounu.

V současné době se jedná o výrobě dalších 110 stíhaček v rámci osmé počáteční výrobní série LRIP 8. Letadla LRIP 8 uživatelé očekávají do konce roku 2016. Avšak vzhledem ke stále probíhajícímu vyšetřování nehody stíhačky F-35 je podpis smlouvy zatím pozdržen.

Z droj: The Wall Street Jorunal, Defence-Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Austrálie kupuje další stíhačky F-35A Lightning II

Australské královské vzdušné síly RAAF (Royal Australian Air Force) získají významnou posilu. Od americké firmy Lockheed Martin RAAF dostane dalších 58 stíhaček F-35A Lightning II. Australské letectvo tak získá celkově 72 strojů F-35A.

Helma stíhačky F-35 pro vrtulníky budoucnosti

Piloti stíhaček F-35 Lightning II mají k dispozici pokrokovou virtuální přilbu HMDS (Helmet-Mounted Display System). Firma Lockheed Martin nyní stejnou přilbu nabízí i pro piloty vrtulníků.

Námořní pěchota piluje taktiku nasazení F-35B Lightning II

Jedna stránka věci je získat nejmodernější vojenskou techniku, druhou stránkou je ji dokázat plně využít. Americká námořní pěchota USMC již brzy dostane první letouny F-35B Lightning II s krátkým vzletem a kolmým přistáním STVOL (Short Take-off and Vertical Landing). Nyní začíná mnoholeté období pilování taktiky nasazení těchto výjmečných letadel.

Vážná nehoda stíhačky F-35A Lightning II

Před časem jsme vás informovali o požáru nejnovější ruské stíhačky Suchoj T-50. Tentokrát zachvátil požár při startu americký stroj F-35A Lightning II. Pilot unikl nezraněn, ale letoun utrpěl značné škody.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • ikari
    10:18 07.08.2014

    xreht06:
    mícháš jabka s hruškama - ta cena, za F-35 je jen za jedno letadlo a pouze za to letadlo - jeste musis pripocist cenovku, za provozní náklady, za preskoleni pilotu (koupi simulatoru), přeškolení letištního personálu, technicke zazemi určené pro to konkretni letadlo, a bůh ví co ještě

    potom ještě cena toho letadla je někde jinde, než tu říkáš - výrobní cena (ne cena, za kterou se bude prodávat - to by z toho Lockheed nic neměl) jedné F-35 je dnes:

    F-35A: US$181M (2014)
    F-35B: US$252.3M (2014)
    F-35C: US$299.5M (2014)

    Jasně - časem se to sníží, ale na kolik, to je otázka - pro srovnání cena jednoho Gripenu je dneska:

    Gripen US$40-60M

    Ta cena za pronájem Gripenů je se vším všudy - dlaší výhody jsou, že Švédsko je poněkud blíž než Amerika a není tam problém zaletět a my potřebujem stíhačky dneska a ne až za několik let - navíc je diskutabilní, jestli jsou F-35 lepší letadla, než Gripeny - jedniné, co hovoří ve prospěch F-35 je STEALTH a ten je nám (ČR) k ničemu - na druhou stranu aerodynamika Gripenu je lepší, protože nemusí počítat s VTOLem a STEALTHem - pokud bychom chtěli mermomocí americké letadlo, tak jedině F-16, která dneska je všechno jenom ne zastaralá

    já osobně jsem všemi deseti pro Gripeny

  • liberal shark
    07:02 20.07.2014

    to : xreht06
    Když si spočítám, co vrazím do svojí malé Toyoty za dvacet let (bez paliva), tak bych si za ty peníze taky pořídil Rolls Royce :-). Přesto si ho nemůžu dovolit.

  • krystofmraz
    20:28 17.07.2014

    Upřímně řečeno, F-35 podle mě dostane reálnou bojovou hodnotu až ve chvíli, kdy bude její cena rozumná. Tyhle předražené letouny si totiž nemůže ve větším měřítku dovolit ani ekonomika USA (pokud ty peníze nevemou z jiných složek, ale to je z bláta do louže). Stejný problém měl dle mého i raptor .... no uvidíme, jestli se to povede tak bych to teprve považoval za ten velký sko který přinese převahu a to dosti výraznou (alespoň ve vzduchu)

  • xreht06
    18:02 17.07.2014

    Ahojte, tak mě napadlo, pokud je teda "průměrná cena" F-35 kolem 141 mil. USD a my máme 14 Gripenů pronajatých (dohromady) na 20 let za více než 40 mld. Kč, tak to není asi nejvíce výhodný obchod,co?
    Protože při současných cenách by 14 F-35 stálo taky cca 40 mld. a byly by naše! Naše a napořád :), takhle nás při ceně 20 mld/10 let....na dobu (životnost F-35) 55 let přijdou na 110 mld....to už bychom si mohli koupit i F-22 a možná jeden B-2 Spirit jako bonus :) :) :).
    Samozřejmě, že je potřeba zohlednit to, že v době jednání prvního kontraktu (třeba 14 let zpět) ještě F-35 nelítala, dále dolar byl někde jinde, plus i "hodnota peněz" se v čase mění....ale to co jsem napsal v prvních 2 odstavcích platí, když ne na dobu s prvním kontraktem (prvních 10 let), tak od teď asi určitě. ... Toto mé tvrzení asi mohou "zvrátit" provozní náklady....které neznám, ale asi u F-35 budou vyšší, ale (jak uvádí článek) mají klesat....
    Jako další výhodu těch F-35 je, že USA oproti Švédsku má (nejen finančně) modernizační potenciál asi někde jinde než Švédsko.
    Jako (krátkodobou - nákladovou) výhodu nákupu "českých Gripenů" lze vidět v tom, že na to již byli vycvičeni piloti, letecký personál atd.....