F-35, PCA, B-21: Americká bojová letadla budoucnosti za stovky miliard dolarů

F-35, PCA, B-21: Americká bojová letadla budoucnosti za stovky miliard dolarů
Předstva Penetrating Counter Air / Print Screen YouTube (Zvětšit)

Rozpočtový úřad amerického Kongresu CBO (Congressional Budget Office) vydal před týdnem rozpočtovou studii The Cost of Replacing Today’s Air Force Fleet. Studie řeší akviziční náklady americké letectva (USAF) až do roku 2050. Například vyvíjená stíhačka šesté generace PCA (Penetrating Counter Air) může stát až 300 milionů dolarů (6,84 miliardy Kč).

Jak uvádí zpráva CBO, ve výzbroji USAF se nachází okolo 5600 nejrůznějších letadel, z toho 2000 stíhaček a útočných letounů, 150 bombardérů, 1100 dopravních letadel, 450 tankerů, 500 letounů určených pro průzkum a radioelektronický boj (REB), 1200 cvičných letadel a 150 vrtulníků a konvertoplánů.

Řada letadel má stáří téměř 60 let (tankery KC-135) a mnoho dalších letadel, jako stíhačky F-15C/D, F-15E, F-16C/D, dopravní C-130 a bombardéry B-1B se blíží ke konci své životnosti. Nejpočetněji zastoupená jsou letadla stará 26 až 30 let.

Do roku 2050 většinu klasických stíhaček a bombardérů nahradí letouny nové generace. Páteří USAF se stanou víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II (náhrada za A-10 a F-16), stíhačka šesté generace pro vybojování vzdušné nadvlády PCA (náhrada za F-15C/D a F-22A) a bombardér B-21 Raider (náhrada za B-1B a zřejmě i B-52).

V případě dopravních letadel se bude USAF v dalších letech spoléhat na turbovrtulové C-130J Super Hercules a zatím neohlášeného nástupce strategických dopravních letadel C-17 Globemaster III (zařazení do služby od roku 2037). Jádrem tankovací flotily se stanou letouny KC-46A Pegasus. Všechny v posledních dvou odstavcích zmíněné letouny spotřebují 85 % všech akvizičních výdajů USAF až do roku 2050.

Pro pořádek uveďme, že USAF stále počítá s nákupem zhruba 300 lehkých letadel LAA (Light Attack Aircraft) za jednotkovu cenu 23 milionů dolarů. LAA mají nahradit úkoly A-10 v misích, kde se nepředpokládá působení moderní protivzdušné obrany (PVO).

Generační výměna letadel si vyžádá stovky miliard dolarů. Podle CBO letectvo na nákup nových letadel v 20. letech vynaloží 15 miliard dolarů ročně, v 30. letech 23 miliard ročně a ve 40. letech 15 miliard ročně (v cenách 2018). Pro představu, mezi roky 1980 a 2017 letectvo vydávalo na nákup nových letounů průměrně 12 miliard dolarů ročně (v cenách 2018).

Dodejme, že jde spíše o řadové odhady než o exaktní výpočet nákladů. Výpočet CBO počítá s tím, že USAF začne nahrazovat letouny na konci jejich životnosti stylem „jedno nové za jedno staré. Může ale dojít k vyřazení letounů bez náhrady (úkoly převezmou jiné platformy) nebo dojde k prodloužení životnosti vyřazovaných letadel.


Roční náklady USAF na nákup nových letadel mezi roky 1980 - 2018 (ceny 2018). / CBO

Navíc USAF si pohrává s myšlenkou, že jednotlivé úkoly nebude vykonávat jediná platforma, ale více spolupracujících letadel. Každá platforma bude zodpovědná za konkrétní úkol ‒ např. k „velitelskému“ F-35A se mohou podle mise připojit specializované drony určené k vedení boje vzduch-vzduch, vzduch-země či k vedení REB či průzkumu.

Do roku 2050 nejdražšími projekty USAF bude nákup letadel F-35A a PCA. Od roku 2024 USAF každý rok získá 60 F-35A. S poslední dodávkou v roce 2044 ve výzbroji USAF najdeme 1763 F-35A. CBO počítá s jednotkovou nákupní cenou za F-35A 94 milionů dolarů.

V roce 2030 (pravděpodobně ale o několik let později) vstoupí do služby nový stíhač PCA. O podobě a schopnostech letounu nejsou žádné informace, ale základní úkol je jasný ‒ zajistit absolutní vzdušnou nadvládu v prostředí, kde působí špičková nepřátelská PVO.


Roční náklady na nákup nových letadel mezi roky 2019 - 2020. / CBO

PCA získá větší nosnost a dolet než současný F-22A, protože hlavní oblastí působení budou rozlehlé vody Jihočínské moře. Dodejme, že bojový rádius F-22A se zbraněmi uvnitř je 852 km (z toho 185 km nadzvukovou rychlostí).

Jednou z možností jak zvýšit dolet je například odstranit svislé ocasní plochy (viz obrázek v úvodu), což se pozitivně odrazí na nižším aerodynamickém odporu a hmotnosti letounu, včetně lepšího stealth. Podle studie Aerodynamic, stability and flying quality evaluation on a small blended wing-body aircraft with canard foreplanes mohou letouny konstrukce samokřídla BWB (Blended Wing Body) mít teoreticky až o 30 % menší spotřebu paliva.

„Letouny PCA získají pravděpodobně větší rozsah a užitečné zatížení, stejně jako lepší stealth a senzory než dnešní F-22; tyto charakteristiky umožní provádět operace v prostředí se špičkovými systémy PVO, které, jak DoD [americké ministerstvo obrany] věří, Čína, Rusko a další potenciální protivníci zavedou v budoucnu,“ stojí ve studii CBO.

USAF plánuje první PCA získat v roce 2030 a do roku 2050 zařadí do výzbroje 414 těchto strojů. Pokud se časová linka dodrží, USAF zařadí PCA do výzbroje jen pár let poté (cca 5 let), co Rusko začne masověji zavádět letouny Su-57 do výzbroje.

PCA v důsledku nahradí na 400 letadel F-22A a F-15C/D. Cena jednoho PCA podle CBO dosáhne okolo 300 milionů dolarů. Jak ale studie CBO sama přiznává, jde o přibližný odhad.


Roční akviziční náklady šesti nejdražích leteckých platforem mezi roky 2019 - 2050. / CBO

Zatím není jasné, zda PCA bude jedna nebo dokonce více platforem (viz výše). Nicméně USAF již na vývoj PCA vyčleňuje miliardy dolarů ‒ pro fiskální rok (FY) 2019 USAF žádá na vývoj PCA 504 milionů dolarů, v FY2020 1,4 miliardy dolarů a pro FY2022 3,1 miliardy dolarů.

Dodejme, že nový strategický bombardér B-21 Raider má stát okolo 550 milionů dolarů a se vstupem do služby se počítá v roce 2025. USAF chce minimálně 80 až 100 nových bombardérů B-21 Raider, ideálně až 200 bombardérů.

Páteř USAF mezi roky 2030 až 2050 tedy bude tvořit:
 + 1763 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II;
 + 414 stíhaček pro vybojování vzdušné nadvlády PCA;
 + 80 až 200 strategických bombardérů B-21 Raider.

Zdroj: The Cost of Replacing Today’s Air Force Fleet

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačky šesté generace podle Northrop Grumman

Americká firma Northrop Grumman představila dva koncepty stíhaček šesté generace - pro program F-X ...

B-21 Raider: Víceúčelový výškový stealth bombardér

Informací o vyvíjeném americkém bombardéru B-21 Raider je poskrovnu. Zveřejněné koncepční obrázky ...

Air Force 2030: Budoucnost války podle amerického letectva

Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) zveřejnily koncepční ...

Evropská stíhačka šesté generace

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    18:32 22.12.2018

    Možná se pletu, ale BWB není samokřídlo. K BWB má blíž B1 než B2, která je právě samokřídlo.

  • Maulincio
    08:09 18.12.2018

    Úplně nechápu tak brzkou náhradu C-17. Menší, starší a míň spolehlivý C-130 se dočkaly 10 modernizačních balíčků a C-17 u který se dá spořit palivo uplatněním MIF (Mission Index Flying) i $AVE (Surfing Aircraft Vortices for Energy) se rovnou počítá s náhradou... ano X-48 je asi úspornější, ale i tak bych spíš čekal náhradu C-130 letadlem typu X-48 a modernizační balíček pro C-17.

  • Superme
    23:34 17.12.2018
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    Mě přijde až neuvěřitelné, kolik projektů nejenže dokáží Američané ufinancovat, ale zároveň v jakých počtech je dokáží zavádět do výzbroje. A to v rámci všech složek armády.

    • madrabbit
      11:09 18.12.2018
      Oblíbený příspěvek

      A to je právě rozdíl mezi velmocí a Ruskem - jedny na to (možná) mají a druzí předvádějí modely :-)

      Ten rozdíl tvoří fungující ekonomika a vědecko-výzkumná síla.

    • Rase
      13:31 18.12.2018

      a to zpráve zmiňuje jen USAF, námořnictvo má vlastní plány s jiným strojem 6. generace (byť nějaké prvky budou asi stejné s PCA). Zde ale jsou i jiné časové plány. Osobně jsem hodně zvědavý na vyvíjený námořní výsadkový transportér a nástupce Bradleye (jak bude řešený pohon a výzbroj).

    • pks_
      17:27 18.12.2018

      USA to ale táhnou všechno na dluh, takže se jim na to skládá celý svět.
      Jen doufám, že nějaký další prezident to neotočí a nezačnou ten svůj mega dluh splácet - to by byla šílená krize.

      Rusko postupuje podstatně skromněji a udržuje si nízké zadlužení.

      • Jirosi
        18:36 18.12.2018

        Pokud se na to USA skládá celý svět, tak Rusku to do posledního Rublu platí Evropa srze suroviny. A pokud by byl Dolar, tak super výhodná měna proč ji používají krom rozvojových zemí jen USA?
        Výšku zadlužení posuzuje trh skrze cenu za kterou je ochoten půjčovat(úrok).
        A tam mi nepřide, že by se do Ruska hrnuli investoři mu půjčit.

        • pks_
          17:06 19.12.2018

          Chceš říci, že Rusko ty suroviny nedodává? Nebo že jsou stejně všech (obyvatel Země) a máme právo (silnějšího) si je vzít bez placení?

          Já tam vidím drobný rozdíl v tom, že do USA se cpou peníze (i ČNB v rámci svých slavných intervencí nakupovala dluhopisy USA) a ty mizí v černé díře bez naděje na splacení jiné, než nově natištěným / vypůjčeným dolarem. Dostáváme za to samozřejmě ujištění o tom, že patříme k západu a na USA se můžeme vždy spolehnout.

      • RiMr71
        12:04 19.12.2018

        "USA to ale táhnou všechno na dluh, takže se jim na to skládá celý svět."

        ...hlavně čeští důchodci a rozumradové, ti drží americký špinavý dolar nad vodou...!

  • Jirosi
    20:15 17.12.2018

    "Cena jednoho PCA podle CBO dosáhne okolo 300 milionů dolarů."

    Tak kluci se toho nebojí. Zase lepší než si lhát a pak snižovat počet strojů, aby nerostly náklady.

    • Miroslav
      05:04 18.12.2018
      Oblíbený příspěvek

      To je európska špecialita. Zafinancovať extrémne drahý projekt, potom osekať plánovaný odber na polovicu kvôli vysokej jednotkovej cene aby výsledná cena ešte vzrástla až sa stane projekt nerentabilný.

      Mimochodom, s F-22 sa po roku 2030 už neráta?

      Givicz: Nemyslím, že Rusko má na to aby ekonomicky ohrozilo USA. Rusko nie je žiaden ekonomický gigant. Nemá vysoké HDP na hlavu a ani závratný počet obyvateľov ktorí by boli schopní kumulovať väčšie zdroje ako v Číne. Keby na to Rusi mali tak už 30 rokov by nerecyklovali SU-27 na SU-30, SU-34, SU-35, SU-33...

      • Rase
        13:28 18.12.2018

        Tak F-22 už má svůj věk ale bude asi nějaký čas sloužit souběžně s PCA. Nejdřív asi budou nahrazené F-15 a F-22 až nakonec (do 2050)

        • balm
          00:11 19.12.2018

          V současnosti neexistuje žádný konkurenční stroj, který by dokázal odpověďet na F-22. Materiálově a konstrukčně vyspělejší, než moderní F-35. Absolutní zákaz vývozu má své opodstatnění, obdobně jako B2 Spirit.

          Nenechte se mýlit, F/A-22 Block4 disponuje novými radary (evoluce radaru APG-77v1) a moderní výkonou avionikou. I bez modernizace, hravě překoná APG-81 instalovaným na F-35 ve schopnostech zachytit, identifikovat a zničit libovolný vzdušný cíl. Logický důsledek rozdílné filozofie obou strojů, protože F-22 byl navržený za jediným účelem - vzdušnou dominanci. Block4 už by sice měl uměl i přesné bombardování, ale primární role se nezměnila, kdežto F-35 je především víceúčelový bojový letoun, nikoliv čistokrevný stíhač.

          Minimálně ještě jedna velká modernizace bude, protože ve vývoji jsou nové radary (Raytheon snad už má protorypy leteckého AESA o 3000 - 3800 modulech s hmotností 6-7g@5W s pokrytím 120°) a běhá tu drb o dalších možnostech využítí 800 - 1000 modulových bloků do křídel a stabilizátorů.

          F-22 ještě odpískáná není, naopak bude sloužit i jako pískoviště pro otestování budoucích projektů.

      • balm
        00:33 19.12.2018

        Euro specialita je 10 let žvanění o důležitosti spolupráce, semknutí, partnerství a úsměvy do objektivu. V zákulisí se bodá do zad a podráží nohy, protože jde především o voliče, nikoliv o obranu.

        AA (Itálie) byla odpovědná výhradně za výrobu levého křídla (Španělé vyrábějí pravé křídlo), nicméně okusit tu atmosféru byla léčebná kůra. Jak se spojí slova Euro a spolupráce v jedné větě, tak se jedná o učebnicový příklad neschopnosti, podrazů a nemohoucnosti. Itálie se Španělskem vyvinuli nové technologie v lepení (samo o sobě se ušetřilo 5280 nýtů v každém křídle u původního T1 oproti konvečnímu nýtování) a bylo by možné ještě snížit hmotnost. Italové pro, španělé pro, britové pro, ... skopčáci proti (T2). Typhoon mohl být špičkovým letounem, ale to byste musel okamžitě zavádět plošný odstřel politiků, potom by to šlo hned a okamžitě. Nečekalo by se 20 let na zavedení na nástupce 360°Pirate (prototypy existovali už v roce 1999).

        Evropskou specialitou je schopnost zničit nezničitelné.

        • Rase
          15:30 19.12.2018

          věřím že stíhačka bude primárně v režiji Francouzů a jejich Dassaultu (drony zas Airbusu), čímž by se alespoň podařilo ty tlaky eliminovat - doufám .))

  • UnionPacific
    17:44 17.12.2018

    Tak ideálom je 200 kusov B21 ...Usa sa pripravujú na vojnu proti Číne ? Lebo je to nejako priveľa aj na Usa.

    • Jofo
      20:16 17.12.2018

      Podla mna s tim do buducna rataju ze si to s cinou rozdaju

    • Czertik
      20:45 17.12.2018

      No ono je logicke se pripravovat na stret s nejsilnejsim moznym protivnikem. Jak to dopada, kdyz se na to kasle ukazuje minulost vic nez dokonale.

      • rasto123
        23:37 17.12.2018

        No na prípravu s najsilnejším je podzemný bunker a ak sa niečo udeje tak prísť na svet po 50 rokoch, . No s reálnym je naučiť sa bojové umenie a nechodiť tam kam to nie je vhodné.

    • Miroslav
      09:50 18.12.2018

      Dnes sa tie high-tech technológie dosť prenášajú do ceny. 100 kusov, jednotková cena 300M a 200 ks á 200M. Vraziť do vývoja 50G a vyrobiť 10 kusov, to je skutočne hlúposť

  • givicz
    16:34 17.12.2018

    vypadá to, že Rusové Američany uzbrojí ... toto napsal prezident USA jak jinak na Twiter Donald J. Trump

    I am certain that, at some time in the future, President Xi and I, together with President Putin of Russia, will start talking about a meaningful halt to what has become a major and uncontrollable Arms Race. The U.S. spent 716 Billion Dollars this year. Crazy!

    https://twitter.com/realDonald...

    • Czertik
      20:47 17.12.2018

      Tak rusove amiky nemuzou uzbrojit ani kdyby chteli - i kdyby amici osekaly planovany napup techniky na 1/3..porad by kupovaly nasobne vic moderni a nove techniky nez rusove.

      • givicz
        22:08 17.12.2018

        myslel jsem to finančně ... Rusové mají přebytkový rozpočet .... USA má rozpočet silně deficitní.... rozpočet armády chtějí zvyšovat na 750 mld. USD..

        za listopad rekordní deficit rozpočtu..
        USA vykazují největší rozpočtový deficit za listopad
        https://www.zerohedge.com/news...

        • Jirosi
          22:49 17.12.2018

          USA každý rok vykazují rekordní... říká se tomu "inflace" ....

          A mít přebytkový rozpočet můžeš ve dvou případech:
          A - máš vše pokryto a si skvělí hospodář
          B - skrouhneš co jde a pak před sebou jen valíš sněhovou kouli zanedbaných investic, mandatorních výdajů. Což se zase odrazí na nižším výkonem ekonomiky jako takové, atd., atd., .... prostě cesta do pekla. "Ruská cesta"

        • GlobeElement
          10:27 18.12.2018

          Pozor, v rozpočtu se kupříkladu přijatý úvěr projevuje jako příjem. Takže přebytkový rozpočet může zároveň znamenat růst dluhů. Výdaj je to až ty dluhy zaplatím.
          Rusko má vládní dluh 12,6% HDP.
          https://tradingeconomics.com/r...
          USA jej mají samozřejmě mnohem vyšší, asi 8x, ale není pravda, že by rozpočet Ruska byl v reálných číslech přebytkový.
          Důležitou položkou je pak reálný příjem. A že je ten americký nesrovnatelně vyšší, o tom asi nebude sporu, že?

      • rasto123
        23:31 17.12.2018

        No uzbrojenie je samozrejme blbosť. To je ťažko možné. Ani ZSSR nebolo uzbrojené. To sa len dobre číta, ale reálne sa to nestalo. To je však iná téma.




        Ak by USA osekali nákup na tretinu tak by to bola pre USA katastrofa. USA zvyšujú rozpočet na obranu a majú ho obrovský. Ich rozpočet rastie , ale stále nie je nastavený na nové hrozby. F-35ky a nové lode sú ok, ale tu sa vytvárajú nové hrozby a to čo zavádzajú už nebude stačiť a už ani nestačí. USA stále vedú veľkú vojnu s armádami minulými . Čína vyrába moderné lode ako Baťa cvičky a Rusko buduje pozemné vojsko a to cvičené a modernizované.

        • Jirosi
          09:10 18.12.2018

          Ano, nebyl uzbrojený. Ale za to nedokázali vyprodukovat dost jídla pro vlastní obyvatelstvo ...

        • RiMr71
          16:30 18.12.2018

          "Rusko buduje pozemné vojsko"

          ...myslíš těch deset T-14 a haldy T-72 v různých verzích?

        • Czertik
          22:15 18.12.2018

          A proc si myslis ze osekani nakupu/rozpoctu armady by byo pro ekonomiku usa katastrofa ?
          Jiste, vyrobci by z toho nebyly nadseni, ale to je asi tak vse.
          A pokud si presvedcen ze zbrojni prumysl je kriticky pro ekonomiku usa..zamysli se - rusko na zbrojeni/armadu vydava zhruba o 72% vic nez usa. Brano samozrejme v pomeru k HDP, ne v absolutnich cislech.

          Cili jaky by asi tak byl rusky krach, kdyby rusove nakoupily jen 3 armaty misto 10 ? ci zmodernizovaly jen 100 t-72 (50 let starych) misto 300.

    • RiMr71
      16:33 18.12.2018

      "Rusové Američany uzbrojí "

      ...polofeudální looser jako rusko nikoho nezajímá, je to hospodářsky Itálie s JZ. Tady se do budoucna hraje o poměřování sil s Čínou.

  • Rase
    15:47 17.12.2018

    Jsem opravdu zvědavý, s čím přijde Dassault. Asi to nebude tak top mašina jako PCA, ale doufám že se pochlapí. Pořád doufám, že se k projektu nakonec pripojí britové s jejich Tempestem. Ne třeba úplné sloučení projektů, ale spíš využití některých konstrukčních řešení

    • rasto123
      23:41 17.12.2018

      Ja tiež vždy verím v EU a potom som zase sklamaný. Viem ako by to tu mohlo fungovať a potom zistím ako to tu funguje. Kde sú roky minulé.

  • Olivav
    14:47 17.12.2018

    Nejdříve by měli vyřešit F35

    https://www.dailymail.co.uk/ne...

    Možná PCA už nebude VLO.

    • hondar
      15:11 17.12.2018

      Není co řešit. Rozhodně ne ve velkém. Drobné závady se řeší, údržba celkově je rychlejší a levnější než u ostatních tipů letadel. Za mě dobrý.
      A na PCA se moc těším. Ostatní státy vykřikujou do světa co mají, co vyvíjejí, na čem se pracuje. A amík najednou vyjede z hangáru s novým érem. Jsem zvědavej.

      • Rase
        15:43 17.12.2018
        Oblíbený příspěvek

        to jo, už u B21 se mluví o tom, že budou s informacemi o vyvíjených letounech mnohem skoupější. Prý totiž moc radí konkurenci, jaký bude trend. Ono se není moc co divit, když v Číně už pracují na vlastní obdobě Raideru, která je originálu asi až moc podobná a ani bych se nedivil, kdyby jej představili dřív než američané :D
        u PCA si dají asi ještě víc pozor.

      • rasto123
        23:44 17.12.2018

        Tak tu nie su spravy o potahu ? Tak OK. Super servis.

    • Czertik
      21:03 17.12.2018
      Oblíbený příspěvek

      No, klasika - britsky blesk zase prehani aby mel ctenare.