F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

Foto: F-35A Lightning II odpaluje střelu dlouhého dosahu AIM-120 AMRAAM. Taktika nasazení F-35 Lightning II počítá s vedením operací vzduch-vzduch na dlouhou vzdálenost za použití zbraní dlouhého dosahu; větší foto / U.S. Air Force
F-35A Lightning II odpaluje střelu dlouhého dosahu AIM-120 AMRAAM. Taktika nasazení F-35 Lightning II počítá s vedením operací vzduch-vzduch na dlouhou vzdálenost za použití zbraní dlouhého dosahu; větší foto / U.S. Air Force

Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o nedostatečných manévrovacích schopnostech stíhačky F-35 Lightning II. Na informace z článku již zareagovaly oficiální místa.

Oficiální stanovisko vydala Společná kancelář programu JPO (Joint Program Office). Oficiální místa pravdivost článku na War Is Boring nezpochybňují. Článek na blogu War Is Boring však podle JPO „neřekl celý příběh" a nebere v potaz úkoly, pro které byl F-35 Lightning II primárně navržen.

„Zkoušky, citované v tomto článku, byly provedeny na začátku tohoto roku s cílem otestovat letové vlastnosti F-35 za použití vizuálních bojových manévrů a F-16 posloužil jako vizuální reference k manévrování," uvedla JPO v prohlášení 1. července.

„Scénář typu „dogfight" byl úspěšný v tom smyslu, že F-35 manévrovalá na hranici svých limitů, aniž by je překročila, pozitivním a předvidatelným způsobem. Interpretace výsledků scénáře však může být zavádějící. F-35 je navržená tak, aby zachytila, vystřelila a zničila protivníka na velkou vzdálenost, nikoliv nutně ve vizuální situaci typu „dogfight"" dočteme se v oficiální zprávě.

Ve své zprávě JPO dále uvedla, že testovaná F-35 (označená jako AF-2) byla jedním z prvních letadel a byla určená pro letecké testy, nikoliv ke vzdušnému boji.

„Letadlo AF-2 nemá softwarové systémy pro misi, které umožňují F-35 vidět protivníka dlouho předtím, než protivník ví o F-35 v dané oblasti. Za druhé, AF-2 nemá speciální stealth povlak, které mají operační F-35, činící letadlo prakticky neviditelné pro radar. Za třetí, letadlo nebylo vybaveno zbraněmi a softwarem, které umožňují pilotovi F-35 zacílit zbraň pomocí přilby a vystřelit, aniž by jste museli nasměrovat letadlo přesně na cíl," interpretuje JPO výsledky testů.

„Existují četné scénáře, kdy se čtyři stíhačky F-35 střetly se čtyřmi F-16 v simulovaných bojových scénářích a F-35 vyhrály každé střetnutí, díky senzorům, zbraním a technologii stealh," uzavírá svou reakci JPO.

Podle komentáře respektovaného vojenského magazínu IHS Janes leží pravda zřejmě někde uprostřed. F-35 nebyl nikdy určen pro vedení blízkého manévrového boje. Podle některých pro F-35 (Fighter-35) se hodí ve skutečnosti lepší označení A-35 (Attack-35) – tedy označení pro útočná a bitevní letadla.

Nicméně stále platí, že mnoho států si nemůže dovolit provozovat více typů letadel a F-35 v mnoha případech poslouží jako jediné víceúčelové stíhací letadlo. F-35 je podle JPO jednoduše stroj určený ke vzdušným soubojům na střední a dlouhé vzdálenosti, nikoliv k blízké „rvačce" s letadlem protivníka.

Na závěr připomeňme dnes již čtvrt století starý souboj mezi americkými letadly YF-22 a YF-23. Ze souboje nakonec vzešel vítězně YF-22, z něhož se vyvinul F-22 Raptor.

Porovnání je ošemetné, neboť F-22 je specializovaný letoun určený pro vybojování absolutní vzdušné převahy a F-35 spíše útočný letoun. Za zmínku však jistě stojí, že YF-23 překonávala YF-22 ve všech parametrech – dolet, vlastnosti supercruise, vlastnosti stealth. YF-22 však vyhrálo právě díky lepším manévrovacím schopnostem.

V každém případě, pro mnoho zemí bude F-35 Lightning II jediný letoun, který mohu nasadit proti potenciálním protivníkům, jako je Suchoj T-50 nebo čínský J-20.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Nehoda irácké stíhačky F-16 v Arizoně

Před několika dny havarovala u města Douglas v Arizoně jednomístná irácká stíhačka F-16IQ. Irácký ...

Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...

Nejnovější zaměřovací kontejner Litening 5

Izraelská společnost Rafale představila nejnovější generaci zaměřovacích a průzkumných kontejnerů ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    16:57 09.07.2015

    A není těch cca 80 M za F-35 počítáno bez vývoje? Prostě jen výroba. Protože kolikrát díky tomu, že již od začátku při projektování výrobku počítáte s moderními výrobními postupy, ...Zobrazit celý příspěvek

    A není těch cca 80 M za F-35 počítáno bez vývoje? Prostě jen výroba. Protože kolikrát díky tomu, že již od začátku při projektování výrobku počítáte s moderními výrobními postupy, se často dokážete dostat na nižší cenu než u starých konstrukcí, které používají postupy staré, neefektivní nebo již málo rozšířené.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:39 09.07.2015

    shania: predovsetkym ten web tvrdi ze sa jedna uz o prepocitane ceny na FY2014. to ze europske ceny mozu byt mimo kvoli kolisaniu kurzu je jasne ale v porovnani F35 a F16 ziadne ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: predovsetkym ten web tvrdi ze sa jedna uz o prepocitane ceny na FY2014.
    to ze europske ceny mozu byt mimo kvoli kolisaniu kurzu je jasne ale v porovnani F35 a F16 ziadne kurzove zmeny nehrozia, obe lietadla sa nakupuju, ceny mozu pochadzat z jedneho zdroja.
    takze mi z toho vychadza ze bud sa stal zazrak a supervybavene lietadlo s najnovsimi technologiami, vyvojovymi nakladmi presahujucimi vsetky doterajsie projekty bude stat tak isto ako lietadlo ktore sa vyraba desiatky rokov, vyroba dosiahla 5tis kusov a jeho vybava (vsetky hi tech hracicky dostupne len v extra platenych podoch) je skromna v porovnani s F35 ktore ma vsetko built-in.
    alebo si jednoducho to cislo vycucali z prsta ci pripadne prianie prezentuju ako skutocnost.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:46 09.07.2015

    petr.rok: jedinou castku, kterou ti z toho potvrdim je to, ze 80 mil vcetne motoru bude/ma stat pri rozbehnuti seriove vyroby. u cen letadel je dulezite se podivat v jakem roce ...Zobrazit celý příspěvek

    petr.rok: jedinou castku, kterou ti z toho potvrdim je to, ze 80 mil vcetne motoru bude/ma stat pri rozbehnuti seriove vyroby.

    u cen letadel je dulezite se podivat v jakem roce byla cena uvadena, je nutne to prepocitat kvuli inflaci.

    jak uz jsem to ale psal mnohokrat, jednotkova cena je o nicem, je to jen orientacni, ale lepsi prostredek jak to porovnat mit nebudeme. rozhodne to ale ukazuje, ze f35 neni zas tak predrazena jak si mnozi mysli...

    posledni blok f16 bude stat uplne jine penize jako verze vyrabena pred par lety.
    cet jsem clanek, ze iracke F16 stali 160 mil:) samozdrejme vzali celkovou cenu a vydelili ji poctem letadel, zapomeli na vsechno to vybaveni a jine veci co v tom jsou zapocitane....

    pro zajimavost post z roku 2002Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:58 09.07.2015

    shania: nemozem si pomoct ale tie cisla najma u F35 mi pridu absolutne uletene. Aby sa cena (projektovana na 2019) f35 rovnala cene f16, ktoreho vyroba bezi desatrocia, vyvojove ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: nemozem si pomoct ale tie cisla najma u F35 mi pridu absolutne uletene. Aby sa cena (projektovana na 2019) f35 rovnala cene f16, ktoreho vyroba bezi desatrocia, vyvojove naklady su davno rozpustene v tisicoch vyrobenych kusov a navyse obe lietadla su tazko porovnatelne co sa tyka vybavenia?
    Len pre ilustraciu: ak su naklady na vyvoj F35 zhruba 50mld tak pri predpokladanej vyrobe napr. 2500 kusov dostaneme 20mil na kus.
    Ak je uvadzana cena motora 18mil tak to spolu mame 38mil a ostava 37mil na vsetko ostatne vratane vysoko pokrocilej avioniky!!!Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    08:48 09.07.2015

    kopirovani neprobehlo dobre, lepsi jit primo ke zdroji a precist si to i s poznamkami + komentari, tam mas i poznamky k tem suckam. ceny eu stihacek maji nejspis problem s ...Zobrazit celý příspěvek

    kopirovani neprobehlo dobre, lepsi jit primo ke zdroji a precist si to i s poznamkami + komentari, tam mas i poznamky k tem suckam.

    ceny eu stihacek maji nejspis problem s kurzem.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    08:32 09.07.2015

    A tak, já myslel, že je to k již postaveným :-) I tak mi Gripen citelně dražší než F-35 či F-18 přijdou prapodivné.

    A tak, já myslel, že je to k již postaveným :-) I tak mi Gripen citelně dražší než F-35 či F-18 přijdou prapodivné.

  • KOLT
    08:14 09.07.2015

    Fenri, špatně to čtete :-) Za vlnovkou je přibližný počet vyrobených kusů, ne cena :-) Osobně je mi ale také divné, že by "pořízení + provoz" Gripenu stály víc než to samé u F-16 ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri, špatně to čtete :-) Za vlnovkou je přibližný počet vyrobených kusů, ne cena :-) Osobně je mi ale také divné, že by "pořízení + provoz" Gripenu stály víc než to samé u F-16 či F/A-18.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    07:57 09.07.2015

    Shanio, mě ta čísla přijdou nereálná, resp. zahrnující různé věci. Nezdá se mi, že by F35 bylo nejlevnější letadlo vůbec ani že by Gripen měl stát více než Raptor a 3x více než ...Zobrazit celý příspěvek

    Shanio, mě ta čísla přijdou nereálná, resp. zahrnující různé věci. Nezdá se mi, že by F35 bylo nejlevnější letadlo vůbec ani že by Gripen měl stát více než Raptor a 3x více než F35.
    Ke skepsi k odkazovanému zdroji se ve mně přidává fakt, že je porovnávána životnost aktuálních letadel s dávno nenabízenými starými očesanými exportními verzemi (Su-27SK). Aktuální verze Su má životnost draku min. 6000 hodin, nebo 30 let. Chybí tu i metodika počítání životnosti draku - u řady typů se neodvíjí od letových hodni, lae silně klesá podle manévrů v přetížení. Silně je to patrné třeba u SuperHorneta, jemuž životnost draku padá s počtem manévrů dolů. Takže je možné, že stejně jako u peněz se tu porovnává neporovnatelné. Samozřejmě že drak provozovaný v režimu linkového letadla bude mít docela jinou životnost než mašinu užívaná na tréning dog-fightů.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    00:00 09.07.2015

    tady jsou aktualni ceny letadel: http://www.reddit.com/r/F35Lig... Aircraft costs - UNRF - FY14 US$ Aircraft Cost ...Zobrazit celý příspěvek

    tady jsou aktualni ceny letadel:

    http://www.reddit.com/r/F35Lig...

    Aircraft costs - UNRF - FY14 US$

    Aircraft Cost $M Notes
    Drones
    MQ-9 Reaper $20
    MQ-4C Triton1 $190
    Multirole -
    F-35A2 $75 30 yrs
    F-16 Blk 52M $76
    F/A-18C $76
    F/A-18E/F $79 20 yrs
    F/A-18E/F $107 30 yrs
    F-15E $100 Approx
    Gripen4 $85 ~247 built
    Rafale C4 $90 ~133 built (all models)
    Rafale D4 $104
    Air superiority
    F-22 $160 ~200 built
    PAK FA $100 Approx
    Typhoon T34 $110 ~420 built
    F-35 engine
    F135 engine $18 M 10,000 hours
    1. Global Hawk derivative
    2. Full rate production, 2019; currently ~$100 M in LRIP after 100+ copies built, 200+ all models
    4. Please be mindful of fluctuating exchange rates
    Most of these numbers are much higher than what you'll find on wikipedia. Most a/c have been heavily upgraded since they debuted.
    These flyaway costs do not include all systems needed for operations, including targeting/nav and ECM pods, whose capabilities come built-in on the F-35.
    F-16 and F-35 both cost ~$8 million/yr to operate.
    It's important to also note that russian fighters, though cheaper, have much shorter airframe lives. An Su-27SK lives about 2000 flight hours. An F-16, Typhoon, or F-35 flies about 8000 hours. The Hornet is ~6000 hours, ~10,000 hours with life extension.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:08 08.07.2015

    Luky: zajímavé je, že i když letová hodina je vyšší, tak celkové náklady na provoz mají být zhruba stejné jako u F-16. http://i.imgur.com/gCw1hza.jpg... proto udávat cenu za letovou ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: zajímavé je, že i když letová hodina je vyšší, tak celkové náklady na provoz mají být zhruba stejné jako u F-16. http://i.imgur.com/gCw1hza.jpg... proto udávat cenu za letovou hodinu je údaj vytržený z kontextu a je to úplně stejné jako cena za kus.

    Stejných provozních nákladů se dosáhne snížením počtu letových hodin:) sice to zní směšně, ale pokročilé simulátory převezmou část výcviku. Další věc, která v tom vidět není, je že F35 nepotřebuje tolik podpůrných letadel, jako tankery, bez kterých si F16/Grypen nikam nedoletí. Dál stejný ukol zvládne v menším počtu letadel. Proto podobné porovnávání moc neodpovídají skutečným nákladům .

    Dál podle reportu z nedávného nasazení na LHD, tak se teprve učí jak provádět údržbu efektivně a spousta komponentů je nahrazována za odolnější atd.

    Píše se až o 20% snížení nákladů v budoucnu.


    How about cost per flying hour?
    The F-35A flies 250 hours(higher capability simulators replace some flying hours)per year at the cost of $32.5k per hour, cost of $8.1 million per year. An active F-16 flies 316 hours per year at a cost of $8.2 million per year and 26k per hour, the F-16 does not include pods(Fuel, ECM, Targeting) required to reach similar capability as the F-35. The F-16s cost is also increasing as it get’s older and will soon eclipse the F-35As. It’s important to compare the same type of cost, there is Operational Cost Per Flying Hour and the Variable Cost Per Flying Hour which is considerably lower.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:51 08.07.2015

    ...pár hezkých tendenčních, nicneříkajících, vylhaných a amerikofily oblbujících záběrů tohoto předraženého, vzduchemledvaseplazícího a za ruskými sokolíky v budoucnu vyráběnými ...Zobrazit celý příspěvek

    ...pár hezkých tendenčních, nicneříkajících, vylhaných a amerikofily oblbujících záběrů tohoto předraženého, vzduchemledvaseplazícího a za ruskými sokolíky v budoucnu vyráběnými dávno zaostávajícího imperialistického ve vodě rozpustného nechtěného odborníky z diskuzí nevyslyšeného zednářskožidovského bezbranného agresivního zabijáka malých dětí:
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:06 08.07.2015

    Moc pozorně to tu už nečtu, ale jak jsem přelétl poslední dva příspěvky, tak mi vytanula marketingová Gripení hláška "breaking the trend" a zadal jsem si ji do vyhledávače a toto ...Zobrazit celý příspěvek

    Moc pozorně to tu už nečtu, ale jak jsem přelétl poslední dva příspěvky,
    tak mi vytanula marketingová Gripení hláška "breaking the trend" a zadal jsem si ji do vyhledávače a toto byl první odkaz:
    http://www.gripenblogs.com/Lis...
    ceny za letové hodiny jsou tady dost drsný, ale myslím, že podobné to bylo i na jiných webech co se tím někde zabývaly...třeba je ta cena u F35 už sražená, ale je to pořád určitě dost ..
    Když si vezmu, že by to lítalo pod cenou letadel v 50tých letech, kdy třeba u nás bylo více moderních strojů, než na britských ostrovech a na 15ce lítali i záklaďáci :)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:34 08.07.2015

    pet.rok: jsou už vypočítané náklady na provoz, upgrade atd do roku 2060, proto často někdo vytahuje ohromná čísla týkající se tohoto programu. Skutečnost je ale taková, že tohle ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: jsou už vypočítané náklady na provoz, upgrade atd do roku 2060, proto často někdo vytahuje ohromná čísla týkající se tohoto programu. Skutečnost je ale taková, že tohle před tím nikdo neřešil a celkové náklady na provoz jiných typů by byli podobně astronomické. Je to prostě ohromná částka za 50 let vývoje a provozu.

    To proč jsme to sem dal je jen odpověď na to, že je F35 drahá, tak aby byl nějaký kontext s ostatními letadly.

    1) software a další hardwarové změny jsou uvolňovány v blocích, F35 nebude dokončena nikdy, stejně tak není dokončena F16, dokud neskončí výroba posledního bloku.

    https://i1.wp.com/i.imgur.com/...


    2) exportní verze žádný downgrade nemají, můžou se lišit pouze ve specifických požadavcích, jako brzdící padáky a specifický hardware, ale to je volba zákazníka.

    3) stát se může všechno, ale spíš je velký tkal na nákup více kusů, je to pro letectvo životně důležitý projekt, potřebují mít všechny kusy co si objednali a i víc.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    14:59 08.07.2015

    shania: realne ekonomicke aspekty su z aktualne dostupnych informacii velmi tazko zistitelne. samozrejme plati cim viac kusov tym nizsia cena za kus, ale obavam sa ze operovat s ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: realne ekonomicke aspekty su z aktualne dostupnych informacii velmi tazko zistitelne. samozrejme plati cim viac kusov tym nizsia cena za kus, ale obavam sa ze operovat s cislami je v sucastnosti zavadzajuce.

    1) F-35 stale nie je dokoncena co sa tyka vyvoja softwaru a teda o sume obstarania za kus nema doposial cenu hovorit pretoze fakticky cast zakladneho obstarania bude dodana v ramci "upgrade and maintenance" s neznamou cenou.

    2) cena pre partnerov zavisi aj od toho ako boli do celeho programu zapojeni a aku uroven vybavy (softwaru) nakoniec dostanu. rozhodne sa ale da predpokladat ze cena bude napriek nizsiemu dodanemu standardu (oproti US verzii) vyssia.

    3) nie je jasne ci cely projekt nepostihne to co F22 a to je radikalne znizenie poctu kusov a teda zakladny predpoklad pre udrzanie nizkej cenovky nebude dodrzany.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:34 08.07.2015

    Hlavní prostředek pro bezpečnou komunikaci je MADL,obtížně zjistitelný, určitě nějaké emise ale mít bude. Do budoucna se počítá s bezpečnější komunikaci na bazi laseru. 6) The ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavní prostředek pro bezpečnou komunikaci je MADL,obtížně zjistitelný, určitě nějaké emise ale mít bude. Do budoucna se počítá s bezpečnější komunikaci na bazi laseru.

    6) The Communications, Navigation and Information(CNI) system. The CNI uses Software-defined radio (SDR) technology, SDR uses reconfigurable RF hardware and computer processors to run software that produces a desired waveform, the CNI can manage over 27 different wave-forms. One of the new wave-forms is the MultiFunction Advanced Data Link(MADL) developed for the F-35 which has a very high data(video streaming etc) transfer rate and is very hard to intercept or jam, giving the aircraft “stealth” communications, it also acts in a Daisy Chain fashion to operate over wide areas with numerous nodes(other F-35s). The F-35 will have LPI/LPD Link-16 capability as well. With it’s full suite of communications It can give information to another aircraft enhancing their situational awareness, this allows an F-35 that has expended it’s munitions to continue to act as an AWACS, furthering network centric warfare. If an F-35 see’s a ballistic missile it can give that information to a naval vessel who can send an SM-6 after it with the F-35’s targeting data, extending the range of AEGIS, or it can provide geo-coordinate data on a vehicle somewhere and guide in artillery GPS shells/rockets or missiles(tomahawks) etc. With the AESA radar the communications system can send or receive very large amounts of data very quickly.Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    14:10 08.07.2015

    Shania: Ako komunikuju F35 medzi sebou navzajom? Pytam sa vzhladom na to, ci je mozne toto vyuzit na detekciu samotnych F35 nepriatelom. Viete nejake specifikacie? Na akych ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Ako komunikuju F35 medzi sebou navzajom? Pytam sa vzhladom na to, ci je mozne toto vyuzit na detekciu samotnych F35 nepriatelom. Viete nejake specifikacie? Na akych frekvenciach (rozsah), ako sa casto sa menia frekvencie, energia vysielaca, pouzivaju smerove vysielace, ... ?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:41 08.07.2015

    fenri: čísla nejsou moje, předpokládám, že si je autor patřičně věřil, každopádně jednotková cena je velká blbost a výpočet probíhá nějak takto: ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: čísla nejsou moje, předpokládám, že si je autor patřičně věřil, každopádně jednotková cena je velká blbost a výpočet probíhá nějak takto:
    http://2.bp.blogspot.com/-PsXM...

    takže je naprosto irelevantní a jediné na čem záleží je celková cena nákupu se vším všudy a Gripeny v tomhle budou rozhodně levnější. Pokud by se nestavělo 3000 F-35 cena za kus by byla jinde. Ale i U NG verze tu pořád mluvíme o letadlech, které mají naprosto rozdílné schopnosti.

    Letová hodina je také určitě vyšší, ale co se neříká, že pokud chceš úspěšně napadnout určitý cíl, potřebuješ bombardery podpořit početnou letkou CAP, SEAD letounů, provést diverzní akce a v případě F35 stejný ukol zvládne 4/8 F35, které jsou schopné se eskortovat sami, potlačit pvo a zničit cíle.


    Ja jsme teď velký fanboy F35, ale není tomu tak dlouho, co jsme nebyl, čím víc toho o letadle vím, čím víc vím o tom, jak vzdušný boj funguje, tím mám F35 radši.
    Tady na tomhle foru jsme vetšinou v defenzivním modu a snažim se tu vysvětlit rozdíly a zažité nesmysli co o f35 koluji.

    Perfektní letadlo to rozhodně není, v konfliktu jeden na jednoho bude mít výhodu nad protivníkem, bude ale dost záležet na ROE a rozhodně tu netvrdím, že je to nesestřelené letadlo. Vtom čem je ale naprosto smrtící a naprosto neporovnatelné s čímkoliv co bylo předtím a to i s raptorem, je jak bude fungovat v rámci daleko většího ekosystému, kde se data ze všech senzorů budou sdílet.

    Vysvětlím to na příkladu, kdy budeš mít dvě formace čtyř F35 jedna ponese externí AA vyzbroj proti nepříteli s ve čtyřech vlnách po 4

    Jedna formace stealth je ve předu, druhá v zadu, aktivně vysílal.

    Nepřítel je zjištěn první, identifikován, už teď o cíly proudí informace z desítek různých senzorů a letounů. Podle dostupných informací o hrozbě formace ve předu změní kurz, vyhne se nepříteli a manévruje do výhodné pozice.

    Nepřítel odhalí zadní formaci, neví o jaká letadla se na tuto vzdálenost jedná, ale rozhodne se k ní přiblížit.

    Zadní formace odpálí všechny externí rakety a dá se na ústup. Přední formace převezme navádění raket přes pasivní senzory případně LPI radar.

    První dvě vlny na které byla baráž směřovaná rakety zachytí v čas, ale 5 z 8 letadel je sestřeleno (4 AAM na jeden cíl). Přeživší piloti to vzdají a vrací se na základnu. Zadní dvě formace to buď v zdají, nebo se budou snažit F35 dohnat a padnou do lečky stealth formace F35, která zaútočí z výhodné pozice a hluboko v NEZ svých raket + diverzní utok zadní formace, která využije zbylé AAM které nesla interně pro odpoutání pozornosti.

    Tohle je jen malý přiklad toho jak leze F35 využit. Celý scénař mohl byt aké naopak, stealth formace najde výhodnou pozici, opalí rakety první a zadní formace ji podpoří diverzním útokem a postará se o zaměřovací data, kdy stealth bude na ústupu. účinnost takového utoku na nic netušícího nepřítele by byla devastující.

    Jak myslíš že na to budou reagovat nepřátelští piloti, když ví, že při jakémkoliv pronásledování viditelného cíle můžou padnout do lečky? jakou budou mít moralku, když jim začnou vybuchovat letadla uprostřed formace bez varování. Zůstanou raději v zadu a budou se spoléhat na krytí jejich IADs, pokud nepředpokládáme, že první cile které padnou jsou letiště, přehledové radary atd.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    07:14 08.07.2015

    Ečkový Gripen má být zásadně dražší, než Super Hornet a ten má být dražší než Growler? Shanio, jste si jistý, že srovnáváte srovnatelné? Jinak se domnívám, že tak, jak mnozí ...Zobrazit celý příspěvek

    Ečkový Gripen má být zásadně dražší, než Super Hornet a ten má být dražší než Growler? Shanio, jste si jistý, že srovnáváte srovnatelné?
    Jinak se domnívám, že tak, jak mnozí nevidí na F-35 nic dobrého a strhají na něm nespravedlivě kde co, Vy ho zase trochu neobjektivně adorujete.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    00:14 08.07.2015

    Ikari: F-35 je draha na to co má uměť: Takže letoun s velmi pokročilou avionikou, stealth, SA, defenzivními vlastnostmi, který dokáže utočit jak na vzdušné, tak pozemní cíle, v ...Zobrazit celý příspěvek

    Ikari: F-35 je draha na to co má uměť: Takže letoun s velmi pokročilou avionikou, stealth, SA, defenzivními vlastnostmi, který dokáže utočit jak na vzdušné, tak pozemní cíle, v mnohem menším počtu letadel za cenu 80-110mil usd je předražený? Srovnání:

    In $2012 the F-35A is 76/86(lowest/average) million, the F-35B/C is 94/109 million. The F-16 Block 52 is likely 73 million, A Super Hornet is 63/79 million, a Growler is 64/72, the Gripen E/F is around 80-85 mil, the Rafale C is 87mil and M is 100mil, the Eurofighter T3 costs 110 million in $2012, the F-22 is 160mil.

    Kompromisy: nejspíš mluvíš o VTOL a Stealth tzv tvary letadla.
    Takže i když je to dost populární, tvar letounu není dán požadavkem na vtol, ani se tímto požadavkem nesnížili letové vlastnosti. Letadlo vypadá jak vypadá díky požadavkům na velký dolet, jeden extrémně výkonný motor, interní pumovnici. Takže ano, kompromisy jsou hlavně kvůli nízkému rcs, pokud ty ho považuješ za překonaný, tak se pak divím, proč se tak o snížení rcs aspoň z přední polosféry všichni snaží. Navíc díky tomu, že je letadlo tlusté, má vůbec jedno z nejlepších liftyng body, takže výpočty wing loading jsou u F-35 nesmysl. Naprostá většina dnešních letadel jsou nestabilní, bez řídícího počítače se piloti můžou rovnou katapultovat. BSOD ti nehrozí, ty systémy musí byt jištěny, nejen proti pádům, chybám, ale taky proti kyberůtokům.


    Budoucnost: změní se budoucnost jak? Možná se to nezdá, ale změna vyžaduje ohromné množství peněz nejen pro vývoj, ale hlavně pro nasazení. Změna by musela být opravdu zásadní, jinak se to dá obejít modernizací a lepší výzbrojí. V příštích 20 letech moc zemí, které by sami mohli vyrobit víc jak 100 5 gen stíhaček na podobné úrovni není.

    JO a není to lockeed, ten dělal B-2, ale Locked Martin (F-35 a F-22). Ano LM se snaží vymáčknout z toho co nejvíc a spoustu věcí je jejich vina. Pentagon zas zadal požadavky na letoun tak šílené a s požadavky na technologie, které vůbec neexistovali, že je fakt s údivem, že to stalo jen o 40% víc a projekt se vůbec dokončil a většiny požadavků se podařilo nějak dosáhnout.


    Kolovalo tu video ruského experta na F-35
    https://www.youtube.com/watch?...

    Z toho co tu ty píšeš, mi přijde, že máš informace z nějakých proruských webů, případně anti F35 blogu, kterých je fakt dost, někdo kdo se v tom vyzná, hned vidí odkud vítr fouká.

    Např. dnes jsem našel výborný článek http://russia-insider.com/en/m...

    Na tom článku je snad každá jedna věta špatně.


    Ještě k tvoji uváze mít jen F-22, takhle to nefunguje a fungovat nebude, jde hlavně o cenu a počty kusů. Ještě v dobách studené války se plánovalo jen s 600 kusy, čistě pro vybojování vzdušné převahy. Možná byla i námořní verze, to byl taky jeden z důvodů, proč nevyhrála F-23. Schopnost útoky na pozemní cíle byla přidána dodatečně, ale schopnosti ani náhodou nedosahují toho, co jiné letouny, až na ten stealth a zásahy dobře chráněných cílů.

    Je sice krásné chtít vše nejnovější, nejlepší, v poslední modernizaci, všechno stojí ale ohromné peníze a proto má letectvo vyšší a střední třídu. F 35 měl být levný letoun, to bohužel není, stejně je ale o dost levnější a pokročilejší než F-22, navržen tak, aby se dal exportovat (nechráněné tajné technologie u F-22 jsou důvod, proč ho nikomu neprodali)

    To že nedosahuje výkonů ve vzdušném boji jako F-22 je pravda, ale to žádná stíhačka a F-35 by aspoň měla proti F-22 nějakou šanci. To ale neznamená, že si neporadí s ostatními letadly na trhu a to nejen výkony, technologiemi, tak i počty.

    Kritika programu je naprosto oprávněná a zaslouží si to, ale vzešel z něj výborný letoun, který ještě dlouho nebude mít konkurenci.

    Důvody proč nebyl program zavčas zrušen: 1. Stáří flotily, je potřebná náhrada, nelze zrušit program a čekat dalších 10-20 let na náhradu (tohle přesně se stalo v US ARMY u tanků, IFV a řady dalších vozidel)
    2. moderní IADs proti kterým 4 gen nemá šanci bez velkých zrát, nelze tedy vyrábět starší typy letadel s nejnovější avionikou.

    Na závěr, F35 není letoun, který by se dal hodnotit bez znalosti toho jak 5generace a technologie integrovaného bojiště změní způsob vedení boje. Pokud se na něj budeme dívat jak na starší letadla a hodnotit výkony draků, není to nic, nad čím by se dalo jásat, to v čem je tak výjimečné je ale avionika a systém integrace v digitálním bojišti a sdílení dat. Moto 4 generace je speed is life, moto 5 generace je information is life.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:50 07.07.2015

    Luky: ano, obecně se má za to, že pokud se střetnou dva letouny s hobs a hmd, je dost velká pravděpodobnost, že se sestřelí navzájem. Uvidíme, co s tím udělá DIRCM. Ještě k tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: ano, obecně se má za to, že pokud se střetnou dva letouny s hobs a hmd, je dost velká pravděpodobnost, že se sestřelí navzájem. Uvidíme, co s tím udělá DIRCM.

    Ještě k tomu reportu, je už několik let starý a některé věci se mohli změnit, klidně i k horšímu pro F35, nemyslím si že ale výrazně.

    Par poznatku od pilotů ze cvičení red flag z dogfigtů.

    1. Pokud se pilot zaplete do furballu, SA se výrazně sníží a jsou velmi snadný cíl pro někoho, kdo se drží mimo a má čas vyhodnotit situaci a vybrat si cíle.
    2. Udržet si protivníka na dohled je v manévrovém boji velmi těžké
    3. Rozpoznat zda je to přítel/nepřítel je dost těžké, obzvlášť pokud je do boje zapojeno 8 a víc letadel.

    Tohle jsou hlavní body na kterých závisí wvr, ne obratnost, stoupavost, rychlost.

    Jaké jsou podmínky pro pilota a jeho wingmany v F-35

    1. Výrazně lepší SA, díky DAS celá formace ví, kde kdo je, kde je nepřítel, nejspíš rozpoznají i jaké mají zbraně.
    2. DAS sleduje cíle automaticky, nelze cíle ztratit z dohledu, instantní varování a automatická protiopatření při odpálení raket.
    3. Co vidí jeden, vidí všichni, velmi snadná koordinace útoku a defenzivních manévrů. a vzájemná podpora a navádění zbraní přes senzory wingmana.
    4. Není nutné držet blízkou formaci, ale letadla se mohou vzájemné podporovat a formace může být roztažena několik km od sebe.
    5. Při manévrech není nutné vizuální sledování cíle v zadní polosfeře, takže se pilot nemusí otáčet a pokoušet se cíl najít. Obraz a poloha je promítaná do helmy.
    6. Odpal zbraní nezáleží na hmd, důvod proč 4gen mají hmd pro odpalovaní hobs raket je, že daný uhel není pokrytý senzory, které by zbraň mohli zaměřit a navést. F 35 má senzorů hned několik 360 stupňů okolo letadla a zbraně, které v těch uhlech dokáží utočit.

    Tady na tom je jasně vidět jen některé plusy, které F35 v dogfigtu bude mít, přesto wvr je velmi nebezpečný i pro F35 a než bude vyzbrojena DIRCM, tak není moc chytré se do nich pouštět, hlavně pokud má větší výhody v bvr.

    A tohle je jen špička ledovce schopností 5genenerace.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 6