F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

-
3. 7. 2015
-
101 komentářů
-
Jan Grohmann
Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o nedostatečných manévrovacích schopnostech stíhačky F-35 Lightning II. Na informace z článku již zareagovaly oficiální místa.
Oficiální stanovisko vydala Společná kancelář programu JPO (Joint Program Office). Oficiální místa pravdivost článku na War Is Boring nezpochybňují. Článek na blogu War Is Boring však podle JPO „neřekl celý příběh" a nebere v potaz úkoly, pro které byl F-35 Lightning II primárně navržen.
„Zkoušky, citované v tomto článku, byly provedeny na začátku tohoto roku s cílem otestovat letové vlastnosti F-35 za použití vizuálních bojových manévrů a F-16 posloužil jako vizuální reference k manévrování," uvedla JPO v prohlášení 1. července.
„Scénář typu „dogfight" byl úspěšný v tom smyslu, že F-35 manévrovalá na hranici svých limitů, aniž by je překročila, pozitivním a předvidatelným způsobem. Interpretace výsledků scénáře však může být zavádějící. F-35 je navržená tak, aby zachytila, vystřelila a zničila protivníka na velkou vzdálenost, nikoliv nutně ve vizuální situaci typu „dogfight"" dočteme se v oficiální zprávě.
Ve své zprávě JPO dále uvedla, že testovaná F-35 (označená jako AF-2) byla jedním z prvních letadel a byla určená pro letecké testy, nikoliv ke vzdušnému boji.
„Letadlo AF-2 nemá softwarové systémy pro misi, které umožňují F-35 vidět protivníka dlouho předtím, než protivník ví o F-35 v dané oblasti. Za druhé, AF-2 nemá speciální stealth povlak, které mají operační F-35, činící letadlo prakticky neviditelné pro radar. Za třetí, letadlo nebylo vybaveno zbraněmi a softwarem, které umožňují pilotovi F-35 zacílit zbraň pomocí přilby a vystřelit, aniž by jste museli nasměrovat letadlo přesně na cíl," interpretuje JPO výsledky testů.
„Existují četné scénáře, kdy se čtyři stíhačky F-35 střetly se čtyřmi F-16 v simulovaných bojových scénářích a F-35 vyhrály každé střetnutí, díky senzorům, zbraním a technologii stealh," uzavírá svou reakci JPO.
Podle komentáře respektovaného vojenského magazínu IHS Janes leží pravda zřejmě někde uprostřed. F-35 nebyl nikdy určen pro vedení blízkého manévrového boje. Podle některých pro F-35 (Fighter-35) se hodí ve skutečnosti lepší označení A-35 (Attack-35) – tedy označení pro útočná a bitevní letadla.
Nicméně stále platí, že mnoho států si nemůže dovolit provozovat více typů letadel a F-35 v mnoha případech poslouží jako jediné víceúčelové stíhací letadlo. F-35 je podle JPO jednoduše stroj určený ke vzdušným soubojům na střední a dlouhé vzdálenosti, nikoliv k blízké „rvačce" s letadlem protivníka.
Na závěr připomeňme dnes již čtvrt století starý souboj mezi americkými letadly YF-22 a YF-23. Ze souboje nakonec vzešel vítězně YF-22, z něhož se vyvinul F-22 Raptor.
Porovnání je ošemetné, neboť F-22 je specializovaný letoun určený pro vybojování absolutní vzdušné převahy a F-35 spíše útočný letoun. Za zmínku však jistě stojí, že YF-23 překonávala YF-22 ve všech parametrech – dolet, vlastnosti supercruise, vlastnosti stealth. YF-22 však vyhrálo právě díky lepším manévrovacím schopnostem.
V každém případě, pro mnoho zemí bude F-35 Lightning II jediný letoun, který mohu nasadit proti potenciálním protivníkům, jako je Suchoj T-50 nebo čínský J-20.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...
-
15.06.2015
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Nehoda irácké stíhačky F-16 v Arizoně
Před několika dny havarovala u města Douglas v Arizoně jednomístná irácká stíhačka F-16IQ. Irácký ...
-
29.06.2015
-
21 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II
Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...
-
01.07.2015
-
88 komentářů
-
Jan Grohmann
Nejnovější zaměřovací kontejner Litening 5
Izraelská společnost Rafale představila nejnovější generaci zaměřovacích a průzkumných kontejnerů ...
-
02.07.2015
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Je jasny, že spolupráce je klíčová...já ale myslel tuto větu: ...but both folks end up not doing well. Teď to s odstupem chápu, že oba se prostě navzájem sejmuli. Čili to byli 3 ...Zobrazit celý příspěvek
Je jasny, že spolupráce je klíčová...já ale myslel tuto větu:
...but both folks end up not doing well.
Teď to s odstupem chápu, že oba se prostě navzájem sejmuli. Čili to byli 3 věci - musejí si pomáhat, budou mít ale trochu výhodu i samostatně v SA, ale v simulaci se sundali oba :)
Jinak funkční HOBS s Aim-120D je celkem novinka. By mě zajímalo, jestli upgrade půjde dát i zpětně do evropských Viperů, kde je HMCS zaveden. Ale asi těžko, nebo budou šetřit.Skrýt celý příspěvekluky: mysli tim wingmany f35, spoluprace je v dogfigtu naprosto klicova a aktualne ma f35 vyhodu v SA a. emusi vizualne koukat kde kdo je a co to je. aim 120 ma shopnost strilet ...Zobrazit celý příspěvek
luky: mysli tim wingmany f35, spoluprace je v dogfigtu naprosto klicova a aktualne ma f35 vyhodu v SA a. emusi vizualne koukat kde kdo je a co to je.
aim 120 ma shopnost strilet i primo za sebe a na tyto vzdalenosti ma i dost paliva.
interni zasoba je nizka 4 pozdeji 6, pripadne + 2 aim 9 externe za cenu trochu vyssiho rcs. externe pak muze mit dalsich 8 (tezkon to bude standardni loadout)
zmena prijde az se dokonci vyvoj specializovanych zbrani pro pumovnice, pak se pocty zdvojnasobi.Skrýt celý příspěvekShania napsal:Taky si všimněte, že v WVR jsou všechny letadla vyrovnané a F-35 má jen mírnou výhodu díky lepší SA. ...Zobrazit celý příspěvek
Shania napsal:Taky si všimněte, že v WVR jsou všechny letadla vyrovnané a F-35 má jen mírnou výhodu díky lepší SA.
---------------------------------------------------------------
Tak kromě toho tam ještě říká, že snad bude vždy poblíž wingman, aby pomohl. Podle mě spolupracující dvojice s HOBS může lecos dohnat, ale problémem je výzbroj v podobě jen čtyř Aim-120. Amraam nemá takový odpaly přes rameno, myslím že má i chvilku po odpalu zamčený kormidla.
He added:
"One guy has a little bit of an advantage in WVR and can shoot first, but both folks end up not doing well."
Jak tohle chápete? je to vytržené z kontextu..o kom to mluví? O F-35 dvojici nebo oponentech?Skrýt celý příspěvekShania: F-35 se me a rekl bych i spouste dalsich lidi nelibi, protoze je drahy na to co ma umet - dalsi vec je ze ja chapu, co to znamena neco navrhovat - znamena to delat ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: F-35 se me a rekl bych i spouste dalsich lidi nelibi, protoze je drahy na to co ma umet - dalsi vec je ze ja chapu, co to znamena neco navrhovat - znamena to delat kompromisy, clovek nekde obetuje nejakou schopnost aby nekde jinde ziskal nejakou jinou - a F-35 toho ma zvladnout opravdu hodne (Stealth + VTOL + ...) a spousta lidi je ponekud skeptickych k postoji Lockheedu, ktery prakticky tvrdi ze ten kompromis se da obejit tim, ze se to toho narvou dalsi spousty penez ...
ona spousta aerodynamickych prvku se na letadlech vzdycky resila tak, ze byly ve stabilni rovnovazne poloze (stabilni/labilni rovnovaha) - dneska se prechazi k te labilní, protoze dava vic prostoru v navrhu a potom za letu k menevrovani - na stejnem principu funguje segway - jenze k tomu aby to fungovalo je potreba pocitac a spousty radku kodu (viz, jak se tady psalo, ze pilot chtel vetsi kontrolu na ukor pocitacez) - to samy s tim kanonem, ktery miri tam kam kouka pilot a jsem si jisty ze spousty dalsich veci - je asi zbytecne strasit tim, ze kdyz se pilotovi objevi na monitoru BSOD, tak vi ze je mrtvy - takovyh letadel lita uz docela dost a je jasne, ze tohle budou mit dost dobre posichrovane, ale tohle letadlo ma jit o velky krok dal - ma byt opravdu multifunkcni a plne kompromisu - SW toho letadla jedna z tech vetsich cernych der na penize a vyvojovy cas - navic to je potencialni slabina toho letadla a je otazka jestli to stoji za to, jestli by nebylo lepsi se na zacatku zastavit a vic popremyslet o tom, jestli by nebylo nakonec lepsi udelat to letadlo jednodussi - na to je ale uz pozde
nakonec nikdo z nas zatim nevi jake to letadlo vubec bude a uz vubec ne jake bude s ohledem na to jak se zmeni svet, ale prijde mi ze s tim jak je to letadlo sofistikovane je to hrozici katastrofa ... ale tak americani se ho ted asi budou muset drzet vzhledem k tomu, jak uz jsou s nim daleko, ale uprimne nechtel bych byt u toho - my je kupovat v nejblizsi dobe rozhodne nebudeme, takze jsme v klidu :D
dalsim problemem je samotne chovani Lockheedu a pentagonu - podle jistych naznaku to vypada, jako kdyby se skutecne snazili prodat spatne letadlo - samozrejme nikdo nerekne, ze vyrobil spatne letadlo, kdyz do nej vlozil rekordni penize na vyvoj a snazi se cast te financi diry zaplacat tim, ze je chce prodat vsem svym spojencum - spojencum, kteri rekli ze to letadlo chteji leckdy za ponekud povazlivych podminek, kdy se obchazely mistni zakony (Australie / Kanada - minimalne - zadne vyberove rizeni, amerika za nimi proste prisla a rekla, ze se chteji pridat do tohohle programu) a chteli zavazky driv nez si ty staty mohli vlastne udelat obrazek k cemu to letadlo vlastne bude - vsichni museli verit, ze Lockheed doda to co americane slibili ... podle me to zavani tim, ze jde o nezdrar v nejake forme ci tvaru a snazi se z toho zachranit co jde ...
dokud rusove neudelaji nejakou vlastni studii, ktera rekne, ze F-35 je nejlepsi letadlo na svete tak tomu verit nebudu, protoze rusove jsou zaujati v tom opacnem smeru :D a cokoliv jineho nez byt nejlepsi je pro to letadlo neuspech, protoze je nejdrazsi a kdyby nebylo nejlepsi, tak ponekud postrada smysl (pro USA kazdopadne) - a mimochodem melo by byt treba lepsi F-22, ktera je o vahovou kategorii vys, coz podle meho neodborneho skromneho nazoru nebude :D
jinak to cinske nikdy nebude tak dobre jako F-35, ale nikdy nebude ani zdaleka tak drahe :/ a podle me skutecne hrozi ze do par let bude existovat technologie ktera stealth uplne postavi mimo hru - kdy se to rozsiri do sveta je otazka, ale i tak je F-35 podle me strasne spatny hazardSkrýt celý příspěvekF-35 vděčí za valnou část svých výkonů svýmu motoru - P&W se povedlo udělat naprostou extratřídu, F119 pro Raptora, a F135 z něj vychází a je to stejná extratřída. Má to tah jak ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 vděčí za valnou část svých výkonů svýmu motoru - P&W se povedlo udělat naprostou extratřídu, F119 pro Raptora, a F135 z něj vychází a je to stejná extratřída. Má to tah jak kráva (126kN stálej a 191 plnej, F110 z F-16 má asi o třetinu méně při stejné hmotnosti) a super spotřebu.
F-35 nejspíš nebude tak agilní, je dost těžká (22tun naložená a 32 max. vzletová) i když aerodynamika a FBW asi udělá svoje, zase si ale může líp držet energii.
Určitě bude mít suprový elektronický vybavení (bylo by divný, kdyby ne), je ovšem otázkou, kdy se jim ho povede zprovoznit. Já osobně si myslím, že třeba s helmou to přehnali a první výrobní série měla mít nějakou už sériově vyráběnou helmu, která je schopná poskytnou fukncionalitu pro manévrový boj (bez těch serepetiček jako koukání skrz podlahu) a tuhle hi tech fíčuru zařadit někdy později.
Rovněž tak si nejsem jistý, jestli náhodou neměl někdo trochu dupnout na USAF, aby si s NAVY vzali stejnej drak. Céčko má větší křídla a delší ocas, takže má větší nosnost a lepší vlastnosti při nízkejch rychlostech, lepší podvozek (to se bude hodit, až jim někdo rozbombarduje letiště) a silnější hák. Jedinej rozdíl mohl být, že u verze pro letectvo by nebyly skládací křídla. ušetřil by se vývoj Áčka a spousta dílů draku. Vůbec nechápu, proč letectvo nemá rádo robustní stroje se schopností operovat i z horších letišť, asi se bojej, že by jim někdo zatrhl vyasfaltovaný základny nebo že by ti jejich žokejové ztratili svuj status exkluzivního klubu (jeden z důvodů, proč USAF nenávidí A-10).
Největší problém F-35 je, že to neměla být F. ale spíš F/A (koneckonců to má i v názvu - Strike Fighter).Skrýt celý příspěvekTady je report o schopnostech f35 v simulacích z Janes weekly. Zajímavé jsou zejména dolety letadel. Všimněte si, že mimo F-35 a Su-35 ostatní nesou 2-3 bagy. Taky si ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je report o schopnostech f35 v simulacích z Janes weekly.
Zajímavé jsou zejména dolety letadel. Všimněte si, že mimo F-35 a Su-35 ostatní nesou 2-3 bagy.
Taky si všimněte, že v WVR jsou všechny letadla vyrovnané a F-35 má jen mírnou výhodu díky lepší SA.
http://forum.keypublishing.com...
http://forum.keypublishing.com... Skrýt celý příspěvekspíše je otázkou, proč F-35 naráží na takový odpor. A to nejen v USA, ale všude kde je nabízen. Hlavně si ještě pár let počkáme než F-35 dosáhne stavu, kdy si budeme moci říct.. ...Zobrazit celý příspěvek
spíše je otázkou, proč F-35 naráží na takový odpor. A to nejen v USA, ale všude kde je nabízen.
Hlavně si ještě pár let počkáme než F-35 dosáhne stavu, kdy si budeme moci říct.. nahradily F-16 ve všech jejich schopnostech. Zatím je to ve stylu "máme zpoždění, nezastavujeme"Skrýt celý příspěvekSkelet: seznam zemí kam se bude exportovat: https://en.wikipedia.org/wiki/... IOC je hned za rohem, tak nevím co tím myslíš dodělají. ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: seznam zemí kam se bude exportovat: https://en.wikipedia.org/wiki/...
IOC je hned za rohem, tak nevím co tím myslíš dodělají. Na všech letadlech ve výzbroji to bylo stejné, základní verze šla do služby a v blocích se pak vylepšují.
Slavná F14 s prvními motory nebyla taky nic moc, to stejné se dá říct prakticky o všem, i o F-16.
Tady ten hate na f35 fakt moc nechápu, pokud ovsem nejde o politickou objednavku/konkurencni boj. Duvod proč tento článek vznikl je, protože jeden bloger, který nemá ani páru a ten report nechápe z toho vyvodil něco, co se tam nepíše. Abych byl fer, tak oficiální odpověď typu že F35 vyhrávat v boji na kanony tomu taky nepomohla.
Např MC Kain brojil proti vyřazení A-10 protože v jeho státě je základna A-10 a ta by se zavřela. Stejně tak těď musí říká, jak je F35 skvělá, protěže další základny v jeho státě budou mít F35.
Bloger Axe a pár podobný zase vychvalují do nebes produkty Boeingu, ale to je nejspíš náhoda:)
ukol pro který byla a A-10 navržena byl v podstatě sebevražedný (stejně tak by přišlo o život tisíce vojáku na zemi) úkolem bylo zničit co nejvíc tanku, to znamená dělat opakované nálety na pozice, proto má i ten kanon a obrovská zásoba munice. rozdíl byl v tom, že reakční doba pozemní obrany byla dost dlouhá na to, aby se dalo uniknout za terénní překážky, to už dnes nejde.
Poškození vydrží hodně, ale i F15 dokáže letět bez celého křídla a i jediný zásah muže A-10 poslat k zemi a zrovna zásah do prostoru za motory je dost kritický.Skrýt celý příspěvekTaktika A-10 bylo přiletět, udeřit a zmizet do zázemí jak jen to půjde. S tím, že jim cestou upadne VOP, motor, křídlo se počítalo už při vývoji a bylo na to i testováno. F-35 ...Zobrazit celý příspěvek
Taktika A-10 bylo přiletět, udeřit a zmizet do zázemí jak jen to půjde. S tím, že jim cestou upadne VOP, motor, křídlo se počítalo už při vývoji a bylo na to i testováno.
F-35 byla prakticky vždy ihned smetena ze stolu, aby se tam po čase vrátila zpátky. RAF počínaje, přes Jižní Koreu, až po Japonsko. Láska Australie k tomuto projektu je snad nejvroucnější. Trošku to připomíná šedesátá léta a tanečky okolo F-104.
F-35 bude dobrá jednou.. pokud ji dotáhnou do konce, ale zatím se celý její program vleče jako svrab..Skrýt celý příspěvekikari: japonci maji technologický demonstrátor, jestli z toho něco nakonec bude se neví. Čínská letadla je kapitola sama o sobě, jedno dosahuje tak špatných vlastností, že půjde ...Zobrazit celý příspěvek
ikari: japonci maji technologický demonstrátor, jestli z toho něco nakonec bude se neví.
Čínská letadla je kapitola sama o sobě, jedno dosahuje tak špatných vlastností, že půjde jen na export (to co vypadá jak dvoumotorova verze f-35) a o druhém se moc neví.
Právě čínské stealt jsou největší konkurence pro rusy a uvidíme kdo začne exportovat první.
Šance že z toho někdy udělají plnohodnotný letoun 5 generace asi moc není.
Šance jestli něco překoná stealth za 5 let je nulová, i když do té doby vyvineš nějakou technologii, tak bude trvat roky, než nahradíš potřebnou techniku.
To že steath nebude tak účinný jako dnes je skoro jisté, přesto to ale vyžaduje vyvinout značné prostředky navíc a pořád tu bude značná výhoda než u konvenčních letounu. A než se tak stane, budou mít Američané protiraketové lasery a novou generaci.
A pořád nevím, co přesně se ti na F35 nelíbí?
Vždycky bude levnější vydržet, až bude technologie odzkoušená, rozšířená nejlíp v komerčním sektoru a nebo ji rovnou ukrást. Někdo to ale vyvinout musí. Stejně tak je nutné nahradit staré auto novým, tak i u letectva je nutné čas od času (po 20-30 letech) vyměnit stroje.Skrýt celý příspěvekJaponci se celkem dozadovali od ameriky F-22 - sice nakoupi F-35, ale k tomu chteji i neco poradnejsiho :D jinak myslim ze je to tak, ze americani maji F-22, rusove se pokouseji ...Zobrazit celý příspěvek
Japonci se celkem dozadovali od ameriky F-22 - sice nakoupi F-35, ale k tomu chteji i neco poradnejsiho :D
jinak myslim ze je to tak, ze americani maji F-22, rusove se pokouseji o FAK-PA, coz je rekl bych snaha o ekvivalent F-22, cinani staveji ty svoje dve era, pricemz pokud vim jedno vetsi jedno mensi (skoro jako F-22/F-35, ale nedelaji takove kraviny jako s F-35) - Japonsko kupuje F-35 a nakoupilo by i F-22, kdyby je amerika byla schopna vyrobit a ochotna prodat ... takze misto toho jsou v nejake pripravne fazi vlastniho dvoumotoroveho 5gen letadla (prakticky klonu F-22 bych tak cekal) ... to jsou myslim vsechny stealth stihace, ktere jsou a v blizkem horizontu snad budou ...
uprimne nejvic se mi libi ten koncepto co jedou cinani - nesnazi se vymyslet zadne zazraky, proste chteji dve uplne normalne schopne stihace s trochou te stealth vyhody
navic je docela i dost mozne, ze velmi brzy bude stealth k nicemu uplne - myslim, ze je jen otazkou casu nez se vyvine nejaky zpusob (pravdepodobne kombinace nekolika technologii), ktery potom bude ve vysledku spolehlivejsi nez radar - a to se klidne muze stat treba za pet let - ta 5gen se pak najednou propadne pod tu 4gen - uprimne si preju aby se tohle americanum stalo, za tu jejich F-35 prezyravost :D mam sice docela rad americka letadla, ale tohle...
podle me dneska je dulezite nedelat zadna harakiri a vydrzet u 4gen nebo poridit nejake levne 5gen :D treba ty cinske, nebranil bych se tomu :D navic dokud je v zajmu vsech byt s cinou kamaradiSkrýt celý příspěvekSkelet: jo ale s tím lítáním v nízkých výškách je to úplně stejná téze. V zálivu se zjistilo, že i s poměrně starými systémy pvo je to nejnebezpečnější oblast. Tvrdě nenarazili jen ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: jo ale s tím lítáním v nízkých výškách je to úplně stejná téze. V zálivu se zjistilo, že i s poměrně starými systémy pvo je to nejnebezpečnější oblast. Tvrdě nenarazili jen A-10, ale i AV-8, Tornáda a další.
Lítá se ve středních výškách proto, že se pvo které do těhle oblastí dostřelí se dá potlačit, což se nestane u pvo krátkého dosahu.
Manevrový boj ala top gun není minulost protože stealth nebo bvr, je minulost protože hobs rakety, neznamená to, že už se nemanevruje, ale dostat se na šestou hodinu už není priorita. Taky nevím, kde bereš tu jistotu, že F-35 není obratný stroj, podle všech dosavadních informací od zkušebních pilotů je obratnost dobra. Navíc pokud budeš F-35 porovnávat se stíhači v bojové konfiguraci se zbraněmi, pody a nádržemi, tak rozhodně nebude nějak zaostávat, spíš naopak kvůli interním pumovnicím a absenci přídavných nádrží (tím pádem v době střetu nebude mít plné interní nádrže).
BVR + stealth navíc není žádná teze, ale skutečnost a účinnost bvr přepadů plně ukázala už F-22.
Cokoliv by si ty státy dnes mohli jako náhradu za f16 pořídit bude horší než F-35. EF? Rafale? Gripen NG?
Ano tyto letadla budou stačit na nejmodernější 4 gen stroje jako SU-35, ale co moderní IAD, to je dnes primarní hrozba a ne stíhači? Co až přijde 5 gen u konkurence?
"Důkazem toho "ups" je fakt, že každý velký partner, který chce F-35 nakoupit spustil vývoj domácího stíhače. "
Prosím uvést přiklad, protože zatím se děje přesný opak a řady států které F35 zařadí do výzbroje se rozšiřují.
ještě detail k A-10 paradox je, že umístění motorů kvůli lepší ochraně proti prvním generacím manpadů jsou dnes největší nebezpečí. Zásah co dokáže přežít F-16 (raketa exploduje za tryskou je pro A-10 smrtící, protože ji to zasáhne ocas)Skrýt celý příspěvekA-10 byla vyvíjena s ohledem na operování v prostoru krytého Šilkami, Osami a PLŘS s IČ naváděním (proto má například motory za VOP). A kvůli působení tamtéž byla také vyvinuta ...Zobrazit celý příspěvek
A-10 byla vyvíjena s ohledem na operování v prostoru krytého Šilkami, Osami a PLŘS s IČ naváděním (proto má například motory za VOP). A kvůli působení tamtéž byla také vyvinuta taktika, kdy A-10 měly doslova škrtat břichem o zem. Ostatně s touto taktikou se počítalo u všech letadel působících nad Evropou. Proč? Protože se tam čekal střet rovnocenných sil. Ostatně i v první válce v Zálivu se spojenecké letouny odvážily do středních výšek, až to tam letouny Sead vymetly.
Shania.. to jsou všechno hezké teze, ale takových už tady bylo.. "bombardéry se ochrání samy", "stíhač nepotřebuje obratnost jen rychlost, palebnou sílu a palubního střelce", "palubní kanóny nahradí neřízené střely", "letouny nahradí řízené střely",
"manévrový boj je minulostí, jsou zde PLŘS", "stealth".
A u každé této teorie, která perfektně vycházela na cvičíštích a simulacích se v praxi objevilo "ups".
Důkazem toho "ups" je fakt, že každý velký partner, který chce F-35 nakoupit spustil vývoj domácího stíhače. Z F-35 si nikdo neucvrnkává a je spíše protlačena, než chtěná.Skrýt celý příspěvekikari: a10 vznikla ze skusenosti s a38? dragonfly ve vietnamu, primarni ukol byl nicit tankove kolony v gulpa gap, levny, pancerovany bitevnik postaveny okolo kanonu. bohuzel uz v ...Zobrazit celý příspěvek
ikari: a10 vznikla ze skusenosti s a38? dragonfly ve vietnamu, primarni ukol byl nicit tankove kolony v gulpa gap, levny, pancerovany bitevnik postaveny okolo kanonu. bohuzel uz v dobe zarazeni do sluzby pvo natolik pokrocila, ze nasazeni v nizkych vyskach bylo znacne nebezpecne. coz se potvrdilo v prvni valce zalivu, kde se lety v nizkych vyskach pro radu letadel stali osudnym.
dnes je a10c pomala f16 a utoci pomoci lgb ze stednich vysek (takze defakto nema misi) nasazeni proti protivnikovi s dobrou pvo je nasazeni nemyslitelne. vrtulniky maji podobny problem, ale ty muzou vyuzit terrenni prekazky pro masovani.
f22 je nahrada za f15, z 600 kusu jich maji 180, coz je malo. f35 je nahrada za f16,18 a radu dalsich letadel, navic vyvinuta s durazem na export, takze ji muzou vyvezt bez obav, ze prijdou o tajne technologie. raprory se modernizuji, hlavne za pouziti technologii vyvinutych pro f35. vyrobni linku ale nejspis uz neotevrou.
f35 je sice tezky a tlusty letoun, neni to ale dano pozadavky na vtol, jak se obecne tvrdi, ale pozadavky na jednomotorovy letoun s pumovnici a dostatkem paliva. vaha je sice dvojnasobna oproti f16, ale i tak i dolet a vykon motoru, navic vyzbroj nesnizuje drag. t/w ma dokonce f35 lepsi jak f16.
jinak ta udajna australska simulace je podvod, vytahla ji apa, ktera se snazila, aby australie ziskali raptory, takze zamerne zvysovali schopnosti ruskych letadel a snizovali schopnosti f35.
nedavne skutecne cviceni ukazalo, ze f35 dokaze prezit v oblastech, kde to a10 a f16 nedokazi.Skrýt celý příspěvekskelet: f22 a f35 nejsou vysledek nejakych valek proti slabsimu nepritely, ale navrzene pro pro boj s nepritelem na stejne technologicke urovni. vetsina valek ale nevedou vyrovnani ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: f22 a f35 nejsou vysledek nejakych valek proti slabsimu nepritely, ale navrzene pro pro boj s nepritelem na stejne technologicke urovni. vetsina valek ale nevedou vyrovnani protivnici, jedna strana bude mit vzdy vyhodu, vetsinou ta co zautoci.
nic nenasvedcuje tomu, ze bvr boje nebude hlavni slozka vzdusneho boje a druha bude boj wvr s hobs raketami a tam nerozhoduje obratnost, ale SA.Skrýt celý příspěvekTo je právě ta iluze vzniklá během posledních dvaceti let.. 1) rovnocenné armády se budou v budoucnosti střetávat a je třeba s tím počítat. Těch třecích ploch je pořád dost. A ...Zobrazit celý příspěvek
To je právě ta iluze vzniklá během posledních dvaceti let..
1) rovnocenné armády se budou v budoucnosti střetávat a je třeba s tím počítat. Těch třecích ploch je pořád dost. A bavíme se o perspektivě minimálně do roku 2035
(Např. Izrael vs sousedi, Japonsko vs ČLR, ČLR vs Tchaj-wan, etc.). Kde tedy bereme tu odvahu tvrdit, že všechno bude na úrovni koloniálních válek? A opět musím připomenout, že ne všichni zákazníci F-35 jsou a budou členy NATO.
2) Ohánět se druhou válkou v Zálivu, kterak rozstřílely Amraamy irácké letectvo.. no je to příklad o ničem, protože to je jako se ohánět tím, že letectvo AČR rozstřílí letectvo Chorvatska. Zhruba takový výkonnostní rozdíl mezi oběma letectvy byl.
To zaměření F-35 je podobné jako s euforií okolo MRAP, kolových OT a rušením tanků. Už nikdy nic nebudeme potřebovat, vše je ideální, tohle je budoucnost.. a pak se přišlo na to, že ono je to všechno jinak..Skrýt celý příspěvekmuj zcela laicky pohled na vec: :D mel jsem pocit, ze A-10 se pouziti blizi spis utocnemu vrtulniku, nez tomu co ma byt F-35 ... s tim rozdilem, ze oproti treba Hindu muze ...Zobrazit celý příspěvek
muj zcela laicky pohled na vec: :D
mel jsem pocit, ze A-10 se pouziti blizi spis utocnemu vrtulniku, nez tomu co ma byt F-35 ... s tim rozdilem, ze oproti treba Hindu muze priletet rychleji a byt zase hned pryc, coz mu dava oproti vrtulniku vyhodu v sanci na preziti - myslel jsem ze to je stroj na to aby se objevil od nikud (letel nizko nad vlastnim uzemim), naraz vyplivnul na nepritele na okraji spojenci ovladaneho prostoru tunu munice, pricemz ho dostatecne vydesil na to aby, s nima mely pozemni jednotky, ktere tam vlitnou hned na to, mene prace ... a na bombardovani hluboko uvnitr nepratelskeho prostoru jsou veci jako B-52, B-2, F-117 popripade F-16, F-18, F-22... a nebo Tomahawk ... a nemyslim, si ze by se stroju jako je Apache chteli americani zbavovat, takze myslim, ze A-10 je jeste dost dobre pouzitelny stroj a F-35 ho nikdy nemuze "nahradit v plnem rozsahu" ... i kdyz ted se tusim pracuje i na "rychlejsim vrtulniku", takze A-10 bych spis vyrazoval s ohledem na to
Shania: podle toho co tu rikas: F-35 vyvoj: 55 miliard a F-22 vyvoj: 26 miliard (a upozornuji ze to neni bud a nebo, americani zaplatili za obe) ... ja nevim, kdyby se treba vykaslali na F-35, kolik by za to mohli mit F-22? (Unit cost US$150 million (flyaway cost for FY2009)) mraky a to v tom neni ani cena tech letadel (F-35), jenom vyvoje (myslim, ze z tohohle duvodu nakonec utli Comanche - Wiki: "...and decided to put the funding toward renovating its existing helicopter fleet of attack, utility, and reconnaissance aircraft") - a i kdyby polovinu z tech penez, dali na dalsi modernizaci F-22 ... potom si troufam tvrdit, ze by meli dost F-22 na zajisteni vzdusne prevahy i na protipozemni akce a kdyby snad byla F-22 overkill tak maji porad mraky starsich 4gen letadel nebo si mohli nechat par levnejsich F-117
F-22 se mi libi - to je totiz zabijak - ma to dva motory, je to stealth a ma to dost siroky trup na poradny radar - co by snad clovek potreboval vic? fajn jedinou vadou na krase je kompromis mezi stealth a aerodynamickými vlastnostmi .... F-35 je jednomotorak ve vahove kategorii dvoumotoraku - ma to VTOL, coz je dalsi prvek do toho kompromisu, ktery je pri navrhu potreba udelat ... podle me to je jako snazit se vyrobit zavodni auto, ktere by melo byt schopne vyhravat jak Formule 1, tak Rallye Dakar - i kdyby to slo, tak proc?
myslim, ze jak korejci tak japonci chteji F-35, ale k tomu i nejaky poradny 5gen dvoumotorak (minimalne japonci jsou zklamani, ze F-22 nedostanou) - a asi maji pro to nejaky duvod
jinak k tem simulacim ... tem neverim - myslim, ze australane si delali nejake vlastni simulace, ve kterych vykon F-35 oproti Su-27 vychazel katastrofalne (protoze to bylo jako box mezi stredni a tezkou vahou - lehci dostal proste na tlamu, pochopitelne) ... nevim uprimne neverim ani simulacim australanu, kteri nevedi poradne jake to letadlo bude ani Lockheedu, ktery o nem vi sice vic, ale snazi se ho prodat, i kdyby to nahodou melo byt katastrofalne spatne letadlo ...Skrýt celý příspěvekskelet: tady je link:
https://www.dropbox.com/s/mqrh...skelet: tady je link:
https://www.dropbox.com/s/mqrh...skelet: rovnocene celky se nikdy nestretnou. v prvni valce v zalivu se pouzivali jeste aim 7 a byl porad problem s iff. kdysi jsem tu dal odkaz na trendy ve vzdusnem boji, kde ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: rovnocene celky se nikdy nestretnou. v prvni valce v zalivu se pouzivali jeste aim 7 a byl porad problem s iff.
kdysi jsem tu dal odkaz na trendy ve vzdusnem boji, kde je to rozepsane i podle typu raket+ povidani o pricinach a dusledcich, taktice. zkusim ho najit a hodim link.
v druhe valce uz byla prevaha bvr raket a dnej jsou vykonny rake uplne jinde.
tohle krasne shrnuje situaci 4gen pilota proti 5gen. pozor, neznamena to, ze nemaji sanci, pouze to, ze jsou ve velke nevyhode po celou dobu boje.
WVR combat today would be very different from how it's portrayed in the movies. Enjoying the situational awareness advantage so you know exsctly where Blue and Red are and -most importantly - sharing the common tactical picture with your comrades is paramount.
Assume a courageous Red pilot who somehow survives the BVR phase with AMRAAMs out of the blue flying in his face. No small feat and he even manages to close to WVR in the hopes of employing supposedly superior dogfighing abilities, only to be turned into a fireball... not by the F-35 he was focused on but by another F-35 he was never even aware of. The F-35s in the fight had 360-deg shared awareness of the potential threat and dealt with it in a collaborative fashion.Skrýt celý příspěvektady je jeste krasne shrnuti cele afery - Aviation week runs a story about the F-35 going against the F-16 in BFM, results not really mentioned - Test pilots discuss opening ...Zobrazit celý příspěvek
tady je jeste krasne shrnuti cele afery
- Aviation week runs a story about the F-35 going against the F-16 in BFM, results not really mentioned
- Test pilots discuss opening up the software as it is "clamped" too tight, likely for safety sake as F-35 is still in test
- Norwegian blogger writes very helpful explanations about F-35 in comparison to F-16, and the future.
- about 2 months later David Axe, a noted F-35 critic claims he has a 5 page report that says the F-35 can't dogfight and posts an article (though not the report itself) on his blog
- Many are skeptical, especially as mulitple pilots (LM, and military, including international) have likened the F-35s agility to an F-16/F-18, aircraft that many of the pilots flying F-35s now came from.
- The internet goes wild, mostly blogs though and the report is not touched by more reputable publishers and authors.
- The JPO issues a rather dubious statement, (released by LM) that everyone seems to read differently, promises to find who leaked the report, as its a very serious breach of protocol
- Under pressure, Axe releases the original report his article is based on. more follow up articles appear on his blog.
- Many people with flight and test experience, are able to see that the test was a highly specific one and is not an indicator of the F-35s overall ability to dogfight, it was to test flight control laws at AoA. This is stated on the first page of the report in fact.
- Those same people are now writing their own articles, posts, and blogs that contradict Axes conclusions.
- It appears the report was not a "decisive" judgement on the F-35s agility.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...