F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

-
3. 7. 2015
-
101 komentářů
-
Jan Grohmann
Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o nedostatečných manévrovacích schopnostech stíhačky F-35 Lightning II. Na informace z článku již zareagovaly oficiální místa.
Oficiální stanovisko vydala Společná kancelář programu JPO (Joint Program Office). Oficiální místa pravdivost článku na War Is Boring nezpochybňují. Článek na blogu War Is Boring však podle JPO „neřekl celý příběh" a nebere v potaz úkoly, pro které byl F-35 Lightning II primárně navržen.
„Zkoušky, citované v tomto článku, byly provedeny na začátku tohoto roku s cílem otestovat letové vlastnosti F-35 za použití vizuálních bojových manévrů a F-16 posloužil jako vizuální reference k manévrování," uvedla JPO v prohlášení 1. července.
„Scénář typu „dogfight" byl úspěšný v tom smyslu, že F-35 manévrovalá na hranici svých limitů, aniž by je překročila, pozitivním a předvidatelným způsobem. Interpretace výsledků scénáře však může být zavádějící. F-35 je navržená tak, aby zachytila, vystřelila a zničila protivníka na velkou vzdálenost, nikoliv nutně ve vizuální situaci typu „dogfight"" dočteme se v oficiální zprávě.
Ve své zprávě JPO dále uvedla, že testovaná F-35 (označená jako AF-2) byla jedním z prvních letadel a byla určená pro letecké testy, nikoliv ke vzdušnému boji.
„Letadlo AF-2 nemá softwarové systémy pro misi, které umožňují F-35 vidět protivníka dlouho předtím, než protivník ví o F-35 v dané oblasti. Za druhé, AF-2 nemá speciální stealth povlak, které mají operační F-35, činící letadlo prakticky neviditelné pro radar. Za třetí, letadlo nebylo vybaveno zbraněmi a softwarem, které umožňují pilotovi F-35 zacílit zbraň pomocí přilby a vystřelit, aniž by jste museli nasměrovat letadlo přesně na cíl," interpretuje JPO výsledky testů.
„Existují četné scénáře, kdy se čtyři stíhačky F-35 střetly se čtyřmi F-16 v simulovaných bojových scénářích a F-35 vyhrály každé střetnutí, díky senzorům, zbraním a technologii stealh," uzavírá svou reakci JPO.
Podle komentáře respektovaného vojenského magazínu IHS Janes leží pravda zřejmě někde uprostřed. F-35 nebyl nikdy určen pro vedení blízkého manévrového boje. Podle některých pro F-35 (Fighter-35) se hodí ve skutečnosti lepší označení A-35 (Attack-35) – tedy označení pro útočná a bitevní letadla.
Nicméně stále platí, že mnoho států si nemůže dovolit provozovat více typů letadel a F-35 v mnoha případech poslouží jako jediné víceúčelové stíhací letadlo. F-35 je podle JPO jednoduše stroj určený ke vzdušným soubojům na střední a dlouhé vzdálenosti, nikoliv k blízké „rvačce" s letadlem protivníka.
Na závěr připomeňme dnes již čtvrt století starý souboj mezi americkými letadly YF-22 a YF-23. Ze souboje nakonec vzešel vítězně YF-22, z něhož se vyvinul F-22 Raptor.
Porovnání je ošemetné, neboť F-22 je specializovaný letoun určený pro vybojování absolutní vzdušné převahy a F-35 spíše útočný letoun. Za zmínku však jistě stojí, že YF-23 překonávala YF-22 ve všech parametrech – dolet, vlastnosti supercruise, vlastnosti stealth. YF-22 však vyhrálo právě díky lepším manévrovacím schopnostem.
V každém případě, pro mnoho zemí bude F-35 Lightning II jediný letoun, který mohu nasadit proti potenciálním protivníkům, jako je Suchoj T-50 nebo čínský J-20.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...
-
15.06.2015
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Nehoda irácké stíhačky F-16 v Arizoně
Před několika dny havarovala u města Douglas v Arizoně jednomístná irácká stíhačka F-16IQ. Irácký ...
-
29.06.2015
-
21 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II
Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...
-
01.07.2015
-
88 komentářů
-
Jan Grohmann
Nejnovější zaměřovací kontejner Litening 5
Izraelská společnost Rafale představila nejnovější generaci zaměřovacích a průzkumných kontejnerů ...
-
02.07.2015
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
marius 1) naprosto nevím, proč to sem taháš. 2) pro úspěšné zvládnutí agrese je potřeba dvojí - mít sílu a mít ochotu tu sílu použít. V případě Ukrajiny, ač se západ v ...Zobrazit celý příspěvek
marius
1) naprosto nevím, proč to sem taháš.
2) pro úspěšné zvládnutí agrese je potřeba dvojí - mít sílu a mít ochotu tu sílu použít. V případě Ukrajiny, ač se západ v Budapeštském memorandu zaručil za územní suverenitu Ukrajiny, tak když došlo na lámání chleba, tak se na ní skoro vykašlal. Proto samozřejmě může mít Rusko oprávněný dojem, že v případě další agrese tomu může být podobně.Skrýt celý příspěvekSuperme: Těžko budou stavět rovnou sérii, když doteď prototypy létají furt se starými motory. Anebo i v sérii nechají staré motory, což je ovšem v naprostém rozporu s "vývoj ...Zobrazit celý příspěvek
Superme:
Těžko budou stavět rovnou sérii, když doteď prototypy létají furt se starými motory.
Anebo i v sérii nechají staré motory, což je ovšem v naprostém rozporu s "vývoj jde dle plánů".Skrýt celý příspěvekT-50 pokračuje podle plánu - možná na Sputnik News Vývoj T-50 má oproti původním plánům asi dva roky zpoždění, stíhačky se neukázali ani na oslavě ke Dni vítězství. Každý ...Zobrazit celý příspěvek
T-50 pokračuje podle plánu - možná na Sputnik News
Vývoj T-50 má oproti původním plánům asi dva roky zpoždění, stíhačky se neukázali ani na oslavě ke Dni vítězství.
Každý stíhačka je systém, jehož plné osvojení a využití veškerého potenciálu trvá 10 let. Američtí piloti se naučili plně využívat F-22 možná až někdy v tomto období.
Pokud nejsou Ruští pilot supermani, i když tomu jistě tady v diskuzi někteří jistě věří, potrvá stejně dlouho. Pokud půjde vše dobře, jako, že nejde, tak T-50 dosáhne plného bojového potenciálu možná někdy kolem roku 2025 až 2030.Skrýt celý příspěvekShania - Ty 4 letadla, to jsou letadla pouze na testování. První várka počítá s 52 letadly, poté by měla být doobjednávána postupně další. A Indie maximálně na Rusy tlačí, aby se ...Zobrazit celý příspěvek
Shania - Ty 4 letadla, to jsou letadla pouze na testování. První várka počítá s 52 letadly, poté by měla být doobjednávána postupně další. A Indie maximálně na Rusy tlačí, aby se ten program co nejrychleji posouval dále. Oni ty letadla potřebují, hlavně kvůli Pákistánu, který si objednal Čínské stroje 5. generace.Skrýt celý příspěvek
Manévrovatelnost možná nebude tolik třeba u USAF letadel. U těch ostatních to bude jiný, protože neveřím, že třeba takový AMRAAM zavěšený pod naším Gripenem je stejně výkonný a ...Zobrazit celý příspěvek
Manévrovatelnost možná nebude tolik třeba u USAF letadel. U těch ostatních to bude jiný, protože neveřím, že třeba takový AMRAAM zavěšený pod naším Gripenem je stejně výkonný a spolehlivý jako AMRAAM zavěšený pod americkou stíhačkou. Dneska není žádné tajemství, že exportní verze jsou "mírně" osekané.Skrýt celý příspěvek
Zbraně,které vyřadí z boje na 500km a mechanizovaného elektronického brouka pytlíka jsou a nebo se vyvíjejí na všech stranách.O tom se mlčí jako o tajených jak v Rusku,takv USA ...Zobrazit celý příspěvek
Zbraně,které vyřadí z boje na 500km a mechanizovaného elektronického brouka pytlíka jsou a nebo se vyvíjejí na všech stranách.O tom se mlčí jako o tajených jak v Rusku,takv USA tak v Číně i Izraeli.Proto západ nějak taky vyhořel v nadšení válčit s Ruskem.Tedy-západ---západ je to,co řekne USA.Skrýt celý příspěvek
Nadsázka: čili oni F-35 nepotřebovali,myslí o sobě,že Rusko či Čína nevyvinou střely dlouhého dolety. Proč tu svou hifi technologii Američané nedali na nějaké starší ...Zobrazit celý příspěvek
Nadsázka: čili oni F-35 nepotřebovali,myslí o sobě,že Rusko či Čína nevyvinou střely dlouhého dolety. Proč tu svou hifi technologii Američané nedali na nějaké starší dvouplošníky?Pokud se podívám,střely velmi dlouhého doletu mají a dokonce nové typy techniky (proč jen mluvit o radarech)kde je stealth fakticky k ničemu.Skrýt celý příspěvek
to "Superme Datum: 03.07.2015 Čas: 16:40" Haha, díky za pobavení. Rusi byli vždycky moc pěknými pohádkáři. Realita ale naštěstí s těmi jejich pohádkami nikdy neměla nic ...Zobrazit celý příspěvek
to "Superme Datum: 03.07.2015 Čas: 16:40"
Haha, díky za pobavení. Rusi byli vždycky moc pěknými pohádkáři. Realita ale naštěstí s těmi jejich pohádkami nikdy neměla nic společného. :)Skrýt celý příspěvekSuperme: plán byl mít letadlo příští rok v operačním nasazení a objednat asi okolo 60 letadel, pak to šlo na 14 a teď snad jen 4 nebo vůbec nic. Indii se aktuálně taky moc nelíbí, ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: plán byl mít letadlo příští rok v operačním nasazení a objednat asi okolo 60 letadel, pak to šlo na 14 a teď snad jen 4 nebo vůbec nic. Indii se aktuálně taky moc nelíbí, kam program směřuje.
Je klidně možné, že rusové chtějí pátou generaci úplně přeskočit a exportní trhy nechají Číně, ale co se týká šesté, tak to můžou být stejné plány jako základna na měsíci.
Ale i kdyby program běžel podle původních plánů, tak by měli za deset let okolo stovky letadel, tady je vidět ten nepoměr sil.Skrýt celý příspěvekAj som to trafil : ) Ono to je logické ... dnešné moderné stroje sú vždy kompromisom medzi úplne rozporuplnými požiadavkami .... a manévrovací vzdušný boj je niečo ako bodákový ...Zobrazit celý příspěvek
Aj som to trafil : )
Ono to je logické ... dnešné moderné stroje sú vždy kompromisom medzi úplne rozporuplnými požiadavkami .... a manévrovací vzdušný boj je niečo ako bodákový útok pre dnešného vojaka .... posledný zúfalý pokus o záchranu ....Skrýt celý příspěvekDeortc - Tak vývoj 6. generace v Rusku, stejně jako v USA již ...Zobrazit celý příspěvek
Deortc - Tak vývoj 6. generace v Rusku, stejně jako v USA již začal.
https://engineeringrussia.word...
Jinak vývoj T-50 pokračuje podle plánů, ale pokud se pletu, budu rád, pokud mě opravíte :)Skrýt celý příspěvek...se omlouvám, to je tím vedrem a kluci si ve stodole udělali paleontologický muzeum... na slepičí výběh dali popisku "Compsognatus", k morčeti "Alphadon"...měl bych to tu zavřít ...Zobrazit celý příspěvek
...se omlouvám, to je tím vedrem a kluci si ve stodole udělali paleontologický muzeum... na slepičí výběh dali popisku "Compsognatus", k morčeti "Alphadon"...měl bych to tu zavřít a jít k vodě...ale termíny hoří :(Skrýt celý příspěvek
@Deortc Generace rozdil tam neni, to by uz ted museli zaletavat prototypy letadel 6. generace. Pul generace tam ale rozdil bude a to uplne staci. Takze souhlas i se skelet, F22 a ...Zobrazit celý příspěvek
@Deortc
Generace rozdil tam neni, to by uz ted museli zaletavat prototypy letadel 6. generace. Pul generace tam ale rozdil bude a to uplne staci. Takze souhlas i se skelet, F22 a F35 se bude muset s T-50 a J-20/31 potkavat, jenze to bude ve stavu doladene F22 proti detskymi nemocemi trpicima T50 a J-20/31, takze prevaha bude furt na strane USAF.Skrýt celý příspěvekNovou generaci? Ale kdeže.. F-16 je ve výrobě (až do zařazení jeho nástupce do USAF) skoro 40let, F-15 pak 30let. Tyhle éra se budou s T-50 a J-20/31 potýkat hooodně dlouho.
Novou generaci? Ale kdeže.. F-16 je ve výrobě (až do zařazení jeho nástupce do USAF) skoro 40let, F-15 pak 30let. Tyhle éra se budou s T-50 a J-20/31 potýkat hooodně dlouho.
Načítám diskuzi...