F-35A Lightning II a F-22A Raptor společně

Foto: Dvojice F-35A Lightning II a F-22A Raptor. / U.S. Air Force
Dvojice F-35A Lightning II a F-22A Raptor; Větší obrázek / U.S. Air Force

Americké letectvo (U.S. Air Force) započalo se společným výcvikem pilotů svých nejmodernějších stíhacích letounů 5. generace – F-35A Lightning II a F-22A Raptor. Společné cvičení probíhá na základně Eglin Air Force Base na Floridě.

F-22A Raptor je dvoumotorový letoun určený k vybojování absolutní vzdušné nadvlády (air-to-air superiority fighter). Naproti tomu F-35A Lightning II je jednomotorový víceúčelový letoun (multi-role fighter).

Společného cvičení se účastní čtyři letouny F-22A Raptor z bojové letky 94th Fighter Squadron s domovskou na základnou Joint Base Langley-Eustis ve Virginii. Cvičící F-35A Lightning II jsou přiřazeny k výcvikovému křídlu 33rd Fighter Wing, resp. k 58. Fighter Squadron.

33rd Fighter Wing je výcvikové letecké křídlo, kde najdeme stroje F-35 všech třech verzí – F-35A/B/C Lightning II (do roku 2018 59 letadel F-35). Cvičí se zde jak piloti amerického letectva, tak námořnictva (U.S. Navy) i námořní pěchoty (U.S. Marine Corps).

V současné době v Ozbrojených silách Spojených států nefunguje žádná operačně nasaditelná letka s letouny F-35. Počáteční operační (bojové) způsobilost IOC (Initial Operational Capability) dosáhne první letka stíhaček F-35B Lightning II americké námořní pěchoty až v polovině příštího roku. Naproti tomu F-22A dosáhl IOC v roce 2005 a plné operační způsobilosti FOC (Full Operational Capability) v roce 2007.

V americkém letectvu oba letouny budou úzce spolupracovat. Cílem společného cvičení probíhajícího od začátku listopadu je ukázat pilotům možnosti a limity druhých letounů.

„Když F-22 a F-35 se společně sejdou, přinášejí sílu obou letadel," říká podplukovník Matt Renbarger, pilot F-35 z 58. Fighter Squadron. „F-22 byl postaven pro získání převahy ve vzduchu, F-35 byl postaven jako útočný letoun. Tyto letouny se vzájemně doplňují a my se snažíme naučit, jak přenést konstrukční možnosti letadel do taktické arény a vytvořit nejúčinější bojový tým s letadly F-22."

Náměty cvičení se skládaly z obraných a útočných operacích, včetně útoků na cíle v hloubi nepřátelského území. Piloti se učili, jak využít a synchronizovat možnosti a schopnosti obou letounů.

"Mise začala základními vzduch-vzduch operacemi a útoky na pozemní cíle," vysvětluje major Steven Frodsham, pilot F-22 z 94th Fighter Squadron. „Jak výcvik postupoval, mise se vyvinuly do pokročilejších doprovodných a vzdušných obranných operací, při kterých jsme integrovali schopnosti letounů 5. generace."

Hlavním smyslem cvičení je naučit se využívat a zpracovávat obrovské množství informací z nejrůznějších senzorů vlastního i spolupracujícího letadla (díky datovému přenosu) do jediného taktického obrázku – takový postup se často označuje jako „fúze".

„Fúze a stealth – jsou dvě věci, které přinášejí letadla páté generace do boje," vysvětluje podplukovník Renbarger. „Všechny příchozí informace ze senzorů mi dávají spojený obrázek bitevní situace, který se mi zobrazuje v kokpitu. Společně s pátou generací stealth mohu jít nezjištěn do bitevního pole s tímto vysokým situačním povědomím a dělat to, co potřebuji pro boj."

F-35A Lightning II a F-22A Raptor nabízejí pilotům bezkonkurenční schopnost situační povědomí. Efektivní využití všech možností letounů však vyžaduje perfektní výcvikové zázemí a roky intenzivního tréninku.

Zdroj: U.S. Air Force

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Námořní pěchota piluje taktiku nasazení F-35B Lightning II

Jedna stránka věci je získat nejmodernější vojenskou techniku, druhou stránkou je ji dokázat plně ...

F-35 Lightning II v ceně stíhačky F-16?

Americké ministerstvo obrany a tři vedoucí firmy programu JSF (Joint Strike Fighter) podepsaly ...

F-22A Raptor bombarduje pozice Islámského státu v Sýrii

Včera večer zahájilo letectvo U.S. Air Force a námořnictvo Spojených států U.S. Navy masivní ...

Program stíhačky F-35 Lightning II pokračuje

Americké ministerstvo obrany u amerického výrobce Lockheed Martin objednalo další várku stíhaček ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • jj284b
    20:57 25.11.2014

    tak napriklad F22 ktore sa zucastnili bombardovania IS v Syrii su technologicky uplne niekde inde ako tie ktore zisli z linky v 2005... F22 dostala novy upgrade balik na verziu 3.1 len nedavno, tykalosa to prakticky celej elektroniky, plus sa rozsirili moznosti nosenia zbrani proti pozemnym clielom. ak by sla F22 do vyroby, bolo by to uz vo verzii 3.1 a nie v povodnej konfiguracii.

  • David
    14:23 25.11.2014

    Tak obnovení výroby F-22 by sice bylo možné, ale asi by to nebylo tak snadné. Technický vývoj stále pokračuje, takže to letadlo by se muselo modernizovat. Proto ta cena by podle mne byla vyšší. Ale i tak bych to viděl jako poměrně efektivní řešení

  • vladimír
    13:24 25.11.2014

    Opravujem, podľa Lockheed Martin iba obnova produkcie by stála 200 mil. USD. 75 ks. F 22 by stálo 17 miliárd USD alebo jedno lietadlo 227 mil. USD.

  • vladimír
    13:04 25.11.2014

    Tá obnovitelnosť výroby F 22 je dobre popísaná v en. wikipedii, takže odpoveď sa tam dá nájsť. Posledný F 22 bol vyrobený v roku 2012, ani nie tak dávno. Hlavnou príčinou ukončenia je podľa toho čo sa tam píše je F 35, ktorý pri tej predpokladanej masovej výrobe by mal mať o 50% nižšiu cenu a mal by mať širšie použitie ako F22. Lockheed Martin údajne je schopný obnoviť výrobu a deklaruje cenu za jedno lietadlo F 22 okolo 200 mil. USD, čo je veľa. Ale viac informácii nájdeš tam.

  • jj284b
    12:50 25.11.2014

    vyroba obnovitelna je, vyrobna linka bola zakonzervovana pre pripad ze by bolo treba vyrobit nahradne stroje. (ak by pripadne havarie znizili celkovy stav flotily F-22 pod unosnu uroven.

  • RiMr71
    12:44 25.11.2014

    A nevedou se diskuze o případném obnovení výroby?
    V případě zvolení nějakého republikánského jestřába... nebo nějakého útoku na USA ospravedlňujícího před veřejností a sluníčkáři podobné kroky..
    Je vůbec výroba F-22 obnovitelná?

  • Jan Grohmann
    12:06 25.11.2014

    Pro RiMr71, tomu nerozumí ani někteří generálové ve Spojených státech. Pořad se tam vede debata, zda zastavení výroby F-22A bylo nebo nebylo správné.

  • RiMr71
    11:58 25.11.2014

    Já se přiznám, že pořád úplně nerozumím tomu ukončení výroby F-22...
    Buď je to éro skutečně tak dobré, že je prostě zbytečné jich mít víc, protože v podstatě nemají proti komu bojovat a F-35 snadno F-22 doplní v rejstříků úkolů, nebo je to éro tak špatné, (vzhledem k ceně), že skutečně nemělo opodstatnění je nadále vyrábět.
    Nebo jsou za tím prostě fakt jen prachy a politika, protože jak říká Freud „někdy je doutník prostě jen doutník“ a nic víc za tím zkrátka není.
    Ale jak jsem zaznamenal, o F-22 jakýsi v zahraničí zájem byl, ne že ne... Izrael, tuším i Japonsko, a i šejkové z Emirátů by si jich asi pár koupili na machrování před ostatními velbloudáři...
    Takže pokud ukončím výrobu něčeho protože jje to moc drahé a přitom to odmítám prodat, tak tam asi skutečně bude podíl tak převratných technologií které holt "zvenku nejsou vidět" (zde je ten pravděpodobný rozdíl oproti sučkům s novou kastlí) a jejichž případný předčasný únik by byl případným profitem z prodeje neospravedlnitelný.

  • jj284b
    00:47 25.11.2014

    pre zaujimavost, takto vyzeraju trysky u F-22:

    http://www.f-16.net/forum/down...

  • jj284b
    00:30 25.11.2014

    zvycajne sa simulovane zostrely nezaznacuju na lietadlo.. ze tomu bolo v tomto pripade takto, znamena ze cosi take sa neda dosiahnut lahko...

  • Luky
    18:13 24.11.2014

    ...je zajímavý, že když jsem si po delší době zadal F22 vs Growler do vyhledávače, tak mi vylezla tato zmínka, kde se píše o simulovaném sestřelu Amraamen..
    http://www.flightglobal.com/bl...

  • Luky
    18:01 24.11.2014

    Já bych ale bral s určitou rezervou i různé zmínky o nedetekovatelnosti a neporazitelnosti F22. Když si vzpomeneme na slavný záznam komunikace pilotů F14 při střetu s Lybijskými MiG23....jeden pilot byl v zadní polosféře MiGu na forsáži a křičí tam něco o tom, že nemůže dostat ten "fucking tone" všesměrové hlavice sidewinderu. Ono při dogfajtu nejde vždycky všechno snadno a tady se to může snadno účelově připisovat neviditelnosti F22. To letadlo má radarový odraz a také má infračervenou stopu.
    Velmi populární je historka o dogfajtu F22 s F18 Growlerem vybaveným pokročilou rušičkou. Anijeden nedokázal druhého zaměřit, až nakonec Growler simulovaně sundal F22 na kanony zblízka....

  • jj284b
    08:34 24.11.2014

    D.i.p: palubny kanon tiez pouziva radar na vyratanie palebnej ulohy..

  • vladimír
    06:26 24.11.2014

    Tak ako to píše jj284b, AESA radar sa dá ťažko identifikovať, to je jedno či je na lietadle , u PVO alebo na lodiach. Preto ho aj niektorí označujú aj ako stealthy radar.
    Ja som videl asi 3-5 rokov dozadu na nemeckej N24 hodinový dokument o F22. Bol tam aj spomínaný simulovaný súboj F22 s ak sa dobre pamätám so 4 ks F15. Ten pilot F 22 sa smial, že tí piloti z F 15 ani nevedeli kde je.

  • D.i.p
    00:11 24.11.2014

    Měl ho ten trouba v F-15 sundat kanónem :-D

  • jj284b
    23:12 23.11.2014

    sentinel202: AESA radar v F22 ma 1500 aktivnych castic ktore kazda dokaze samostatne vysielat a prijmat. zaroven ich vysielanie je automaticky sifrovane palubnym pocitacom, pricom kazda castica vysiela na pseudonahodnej frekvencii, ktora je klasickym radarom identifikovatelna ako bezny sum prostredia... na to aby sa taketo vysielanie dalo identifikovat, potrebujes to vysielanie vediet desifrovat..

    no a co sa tyka dosahu, uradany dosah je 220namornych mil, nie 220km..

    okrem toho, pocas cvicnych subojov, F-15C nedokazala na F22 zamerat ziadne zbrane, aj ked pilot F15 mal F22 priamo pred sebou a videl ju volnym okom..

    bojovat proti F22, je ako snazit sa zlikvidovat snipera vybaveneho termokamerou v noci, vybaveny baterkou a 9mm revolverom... sanca ze a ti to podari tam je, no sanca ze ta dostane ten sniper bez toho aby si vedel ze na teba striela je nasobne vacsia...

  • IvanBa84
    22:56 23.11.2014

    to je celkom odvazne tvrdenie v dobe, ked kazda velmoc vyvija svoje stealth lietadla

  • sentinel202
    22:18 23.11.2014

    stealth dneska je prekonana technika a skor stealth patrila do doby viac menej studenej vojny. USA F-22 je do studenej vojny a nie do dnesnich bojoch!

  • Luky
    19:45 23.11.2014

    poznámka: já to psal Herisovi.

    pro sentinel:
    proto, že STEALTH není zázrak z jiného světa, ještě neznamená, že je k ničemu a nefunguje. Je to prostě technologie, která zkracuje možnosti obsluh PVO k protireakci. U starších systémů pod reakční minimum a dělá je třeba i nepoužitelnými. U novějších zvyšuje šance SEAD k úspěšnému použití ARH.

    Samozřejmě nebyly ještě použity v ostré akci proti vyspělé PVO, jako je ta ruská. V takovém prostředí se překrývají různé aktivní prostředky pracující na všemožných kmitočtech. Dobré je i zdílení informací - např. možnost práce záchytných stíhačů v rojích, kdy dochází ke sdílení kontaktů i předávání naváděných řízených střel (MiG-31). Neznamená to ale, že si Foxhound dá F22 k večeři na 300Km. Poznámky o MiGu 1.42 vašemu příspěvku na věrohodnosti také nedodá.

  • Luky
    19:33 23.11.2014

    Komunikace a pracující senzory jsou slabým místem STEALTH. Onehdá jsem viděl dokument o náletu F-117 na Bagdád. Letěly v těsné formaci a piloti se dorozumívali gesty jak za první světový....ono tam i došlo k nějaký poruše :). Každopádně Věra(novější než Tamara) tyhle informace těží a pracuje s nimi. Dnes už jsou i další pokročilé pasívní systémy, které pracují podobně. Čím hustší je senzorová síť pro triangulaci, tím lépe. A STEALTH roje si to uvědomují. Už tady bylo zmiňované nenápadné radarové ozařování. Věřím, že během nebezpečné úderné mise si F-35 klidně v určité fázi i radar vypne. Omezení komunikace na minimum je samozřejmostí. Odpovídače IFF a spousta dalších navigačních vymožeností k demaskování také přispívají. Navíc pokročilé sledovací systémy pracují na mnoha úrovních a využívají k tomu i všudypřítomné vlny rozhlasového a televizního vysílání atd.
    Asi jsem ti ve výsledku nic novýho neřekl, jen to, že si to uvědomují a snaží omezit na minimum. On to ale asi v nahuštěným válečným konfliktu stejně nebude úplně zásadní problém, když je vzduch nabitý všemožným rušením, falešnými echy atd. a útočící stroje se někde nadzvukem vyloupnou a zase zmizí....

  • sentinel202
    19:32 23.11.2014

    jj284b si precitaj jak funguje AESA radar a potom pis! totalne hluposti kazdy radar vysiela a prima cize tak ci tak. AESA radar sice vysiela a prima menej ale aj tak vysiela cize aj tak je zameratelni ... a co ked je stealth Rusi vymysleli radary ktore pracuju v tych istych pasmach ako operuju stealth. vsak Srbi zostrelil radarom stealth F-117 ktoru zase USA vytvorili pomocou Sovietskych principoch stealth radarovych ... stakymi sa je aj zbytocne bavit neze nechapu ako funguje hociaky radar ale tu hovoria o F-22 a basnia ako keby to bolo z Alenky rise divu a take technologie nikto nema a nie to este pupkaci Americania s AESA radarom na F-22 dosah 200-240. km kde mozu na taky dosah pustat svoje rakety z F-22 ... xDDDDD
     
    Pane sentinel, zkuste se méně teatrálně rozčilovat a používat zbytečné smajlíky typu XDDD. Děkuji. Admin.

  • sentinel202
    19:25 23.11.2014

    jj284b hluposti co pises totalne mimo take radary ani neexistuju. Vsetky radary na tomto svete sa daju detekovat! Rusi vymysleli stealth uz v minulom storocii este za cias Sovietskeho zvazu. Rusi maju radari Nebo ktore odhalia akekolvek stealth lietadla a rakety a dalej UAV. A nasli na to aj proti zbrane. Mig-31 v pohode vie davat aj stihacky je to hlboky interceptor moze nicit aj stihacky a aj bombardery cez svoje rakety 300. km. Pentagon simuloval v pocitacoch boje v Pacifiku. Vyhral Su-35 ... Dneska stealth je prekonane a ide sa cestou hypersonickych rakiet a hypersonickych bombarderov. ty pises ako keby si bol z inej platy alebo lepsie povedane ako keby F-22 Raptor boli z ineho sveta ... totalne kraviny a hluposti take v letectve neexistuje! vsade plati zakon fyziky a elektriny taky radar co iny nevedia detekovat a druhy vedia palit to su hluposti! kazde lietadlo aj stealth sa da detekovat na tomto svete a v nasom kozmose!

  • Heris
    18:02 23.11.2014

    Zdravím, AN čtu už nějakou dobu, ale zatím jsem neměl potřebu se registrovat a přispívat do diskuze. Ale k věci:
    Nemohl by mi někdo znalý problematiky objasnit, jak v těhle moderních strojích funguje kombinace stealth a komunikace přes různé datalinky s ostatními letadly, AWACS atd.?
    Co tak vím o naší Tamaře a novějších verzích, tak funguje na principu, že snímá všechno možné (radar, IR, radiová komunikace atd) a jakmile letoun něco vysílá, tak by ho měla odhalit.
    Díky

  • Adanedhel
    17:35 23.11.2014

    Prostě, když dojdou argumenty, poslouží i pohádky :-)

  • Luky
    16:41 23.11.2014

    Vysokofrekvenční radar používaný na AA raketách středního a velkého dosahu dokáže uzamknout Stealth letouny, ale má velmi malý dosah. Střela tedy musí být podporována palubním radarem letounu...a právě proti palubním radarům je STEALTH navržen - takže se musí útočník dost přiblížit....a to není vzhledem k senzorickému vybavení, výzbroji F-22 a obvyklé přítomnosti AWACS + propojení se sítí CCC vůbec jednoduché.

  • vladimír
    16:32 23.11.2014

    pekne napísané jj284b, treba uznať, ešte som nikde nečítal, či by taká AM120c7, Meteor alebo ruská R77 dokázali ich radarmi vôbec nájsť F22 alebo F35 a trafiť ich. Na tie lietadlá budú dobré asi iba infra navádzané rakety ako MICA , nie?

  • jj284b
    16:10 23.11.2014

    Sentinel:

    - MiG31 moze mat dosah rakiet akykolvek, aj tak mu to nepomoze. je to stroj urceny na zachytavanie bombarderov, a nie na vybojovanie vzdusnej prevahy... rakety co nesie su urcene na nicenie obrovskych bombarderov, proti stihacke maju nasobne nizsi dosah a ucinnost.

    - AESA radar v F22 vie sledovat a navadzat strely na ciel v mode kedy sa vyzarovanie radaru neda zistit.. v podstate by pilot MIG31 ani nevedel ze na neho leti AMRAAM...

    - maximalny dosah radaru je ti znova na nic proti STEALTH stihacke.. ten udaj je uvadzany proti cielu velkosti bombardera B-1.. F-22 ma odrazovu plochu pod 1cm2, taky ciel ten radar nedokaze sledovat ani na 20x mensiu vzdialenost.. okrem toho, hlavica rakety ma este mensiu schopnost udrzat sa na tak malom cieli, takze proti F-22 su taketo rakety nepouzitelne..

    - MIG31 moze lietat na forsazi par minut a dojde jej palivo. F-22 moze lietat Mach1.8 bez pridavneho spalovania.. navyse, ak o nebezpecenstve nevies, ako sa chces branit?

    - ziadne boje Su-35 vs F-22 Pentagon nevyrataval... jedina studia ktora bola vypracovana bola ohladom cinskeho letectva, a moznosti kompletneho precislenia, kedy by na 6 F-22 priletelo cez 100 nepriatelskych strojov. Studia tiez ratala so zostrelenim tankovacich lietadiel a naslednym padom F-22 do mora... samozrejme vsetko za predpokladu, ze vo vzduchu by bolo len 6kusov F-22 a nic viac...

  • Luky
    15:58 23.11.2014

    pro sentinel202

    bacha na srovnávání papírových údajů

  • sentinel202
    15:37 23.11.2014

    Chlapci tazko Mig-31 ma dosah rakiet 300. km a nieco a ich radar operuje tiez 300. km ... F-22 radar dosah 201-240. km Mig-31 zapne mach 3 a im tak ci tak uleti! Su-35 radar dosah 400. km a dalej ... Pentagon vypocital boje F-22 a Su-35 v Pacifiku vyhral by na plnej ciare Su-35 v superpocitacoch simulaciu dali! Rusi idu pracovat na Mig-41 mach 4. da v pohode. Su-35 v pohode zostreli aj F-22 a F-35 a Mig-31 to len preleti a konec tiez F-22 ...

  • RiMr71
    17:04 21.11.2014

    ...není možná, někteří zasvěcenci tu přece bohorovně psali, že to číňáci zkopírují jak áčtyřku na xeroxu... :)
    Navíc PAKFA je obtékaná plazmou, takže...

    Ale teď vážně - oni v podstatě vyvíjejí novou taktiku, nový způsob boje jako celku. Ve spojení s drony je to pořád taková sci-fi - ale už se to blíží...
    Jestli je to dobře nebo špatně.... já bych určitě radši seděl v případném konfliktu v americké mašině, v tomto pořadí:
    1. řídící systém Smrtky
    2. F-22
    3. F-35
    .
    .
    .
    .
    A-10

    než v nějakém sučku... Protože ač bezpochyby může dojít k situaci, kdy nějaký moderní Suchoj se dostane na tělo F-22 nebo F-35 a sejme je, tak mi něco říká, že v naprosté většině případů k tomu docházet nebude...
    Každý hodnotí jen to letadlo, protože je nejvíc sexy, ale to éro je jen hrot kopí.

  • Adanedhel
    14:50 21.11.2014

    To mluví o tom letadle co údajně nemůže vzlétnout, natož aby se z něj dalo střílet ? Až někdy rusové nebo čína zavedou ekvivalentní letalda, USAF bude cvičit nejmíň druhou generaci pilotů :-)