F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

-
4. 7. 2016
-
49 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti víceúčelovým strojům F-15E Strike Eagle. Podle infografiky Velitelství vzdušného boje ACC (Air Combat Command) “červené” F-15E ani v jednom případě ve vzdušném souboji nesestřelily “modré” F-35.
Stíhačka F-35 je nejvíce mediálně propíraný letoun v historii. Část odborné i poučené veřejnosti oslavuje F-35 jako nejlepší bojový letoun na světě schopný svádět vzdušné souboje s nejvyspělejšími letadly nepřítele a zároveň bojovat proti posledním systémům protivzdušné obrany (PVO) protivníka.
Druhá část označuje F-35 jako přetechnizovaný a předražený letoun, který díky své univerzálnosti není dobrý ani v jedné oblasti. Odpůrci připomínají technické problémy ve vývoji nebo údajně nedostatečné schopnosti vést blízký manévrový boj (“dog fight”).
O skutečné bojové hodnotě F-35, pokud pomineme takové “drobnosti”, jako je špičkový výcvik pilotů, můžeme jen spekulovat nebo se spoléhat na zprávy z oficiálních zdrojů.
V poslední době největší zastání letouny F-35 získaly od Williama Redmonda, výkonného ředitele Centra pro operační testy a ověřování letectva AFOTEC (Air Force Operational Test and Evaluation Center) v Albuquerque, Nové Mexiko.
Právě americké letectvo do konce roku 2016 dosáhne s první letkou stíhaček F-35A (verze s klasickým startem) počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability). Tedy cca rok a půl poté, co IOC s letouny F-35B (verze s krátkým startem a kolmým přistáním) deklarovala americká námořní pěchota.
Redmond označil F-35 za příliš “komplexní a sofistikovaný” pro současné testovací zařízení amerického letectva. Jinými slovy, americké letectvo nemá dostatečně výkonné další letouny, nebo systémy, aby mohlo otestovat schopnosti F-35.
“Je velmi složité dostatečně silně a komplexně generovat hrozby, abychom splnili operační požadavky testování pro letadla 5. generace (F-22 a F-35 - pozn. red.),” vysvětlil Redmond. Ve své prezentaci Redmond vysloveně uvedl chybějící systémy simulující nejnovější PVO a prostředky elektronického boje, které lze proti F-35 nasadit.
Infografika ACC o nasazení F-35 na základně Mountain; větší foto / ACC
Vývoj pokročilých letounů jak F-35 je názorným příkladem, že bojovou hodnotu netvoří jen proste výkony samotného letadla. Rozhodující pro F-35 nebo jiná letadla je mít možnost vytvořit komplexní a náročné výcvikové prostředí, kde si piloti dokáží osvojit všechny schopnosti letadla.
V současné době letectvo testuje sedm F-35A na letecké základně Mountain Home v Idahu. Základna je domovem 366. Bojové letky s letadly F-15E Strike Eagle. Právě s letadly “Strike Eagle“ se F-35 střetly v testovacích soubojích. Podle deníku The Avionist při leteckých soubojích F-35 zničily osm letadel F-15 bez jediné vlastní ztráty!
Bohužel podrobnější informace o nasazení F-35 proti F-15 nejsou k dispozici. Není tak jasné, zda šlo o souboje na blízku nebo na dálku, souboje jednoho na jednoho nebo proti přesile, případně při jakém taktickém scénáři se souboje odehrály. Magazín The Avionist soudí, že klidně mohlo jít o situaci, kdy F-35 plnily misi útoků na pozemní cíle a jednoduše se dokázaly vyhnout letce “agresorů” s F-15.
“F-35 byl nedávno nasazen z domovské základny Hill na základnu Mountain, kde posádky, údržba a podpůrný personál provedl řadu misí. Během tohoto nasazení posádky dosáhly 100% úspěšnosti provedení bojových letů s 88 bojovými lety z 88 plánovaných a 94% úspěšnost zásahu cíle s 15 ze 16 zásahy pum na cíle,” uvedl ve své zprávě plukovník David Chace, hlavní projektový manažer programu F-35 na velitelství ACC.
“Zpětná vazba po nasazení na základně Mountain bude zohledněná v celkovém hodnocení schopností F-35. Druhé hodnocení se uskuteční ve zkušebním testovacím provozu, které letectvo připraví po deklarování IOC,” pokračuje Chace.
“Zpětná vazba od operačních jednotek je velmi pozitivní pro F-35, ne jen ohledně výkonu, ale také se schopností letadla spolupracovat s dalšími platformami. Zejména na základně Mountain, propojení s F-15E Strike Eagle šlo velmi dobře,” dodal ve své prezentaci Chace.
Zdroj: War Is Boring
Související články
Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?
Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter ...
-
08.06.2016
-
145 komentářů
-
Jan Grohmann
Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?
Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...
-
13.06.2016
-
182 komentářů
-
Jan Grohmann
Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50
Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby ...
-
20.06.2016
-
176 komentářů
-
Jan Grohmann
První F-35A Lightning II pro Izrael
V polovině minulého týdne izraelská vládní delegace slavnostně převzala na základně Fort Worth v ...
-
26.06.2016
-
52 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
neviem odkial sa vzala informacia, ze rusi vyrabaju cipy u TSMC, je to vymysel a nezmysel. Niekto si zjavne pletie TSMC a MCST. Rusi vyrabaju svoje cipy uz cele dekady v MCST
http://www.mcst.ru...
https://en.wikipedia.org/wiki/...DJW_: toto je úplne zbytočné, on gúgliť nebude, lebo chce byť presvedčený o svojej pravde. Keď mu dáš zdroje od Rusov, ktorí o tom vedia najviac, tak je to propaganda. Keď mu dáš Coopa, tak je to populizmus, len preto, že v minulosti loboval proti F-35. K dielu ako takému sa vyjadrovať nebude, so žiadnymi zdrojmi nepracuje a obhajuje zariadenie, ktorého parametre vôbec nepozná. Tu budeš darmo argumentovať. Toto už hraničí s náboženským fanatizmom. Ale nevadí, každý potrebuje v niečo veriť. :-)
Jj284: rusi maju GaAs waffery zvladnute, poguugli a zistis ze na ich baze vyrabaju cipy s vysokym datovym tokom pre komercne sietove routre. Ano v ruskych fabrikach na ruskom uzemi. Minuly rok bol o tom clanok tusim na Zive.cz. Hladaj, najdes.
TSMC - nechat u nich nieco kriticke vyrabat po tom ake prusery vyrobili zakaznikom? Fabriky Intelu na uzemi USA neprichadzaju do uvahy kvoli US legislative o vyvoze hitech do Ciny atd..
Nadsenec: F15SE bola odprezentovana, je to max co sa z tej konstrukcie da vyzmykat a objednavky na nu nie su a asi ani nebudu pri cene cez 100 mega za kus.Tady je komentář k loňskému cvičení USMC
http://breakingdefense.com/201...
Saying an advanced military aircraft is like a dinosaur usually isn’t a good thing, but Marine Lt. Gen. Jon Davis meant it as the highest compliment.
The Marine Corps recently put the F-35B Lightning II through its paces in a highly-contested airspace combat scenario. The result? The joint strike fighters were able to destroy all 24 enemy targets without taking any losses.
“It was like 'Jurassic Park,' watching a velociraptor,” Davis said. “It kills everything. It does really well.”
Fanoušci Jurskeho parku ví co to známena a kdo ne:
https://youtu.be/YKRnEOUxZm0...
Volunteer Boy: That doesn't look very scary. More like a six-foot turkey.
Dr. Alan Grant: A turkey, huh? OK, try to imagine yourself in the Cretaceous Period. You get your first look at this "six foot turkey" as you enter a clearing. He moves like a bird, lightly, bobbing his head. And you keep still because you think that maybe his visual acuity is based on movement like T-Rex - he'll lose you if you don't move. But no, not Velociraptor. You stare at him, and he just stares right back. And that's when the attack comes. Not from the front, but from the side,
[makes 'whoshing' sound]
Dr. Alan Grant: from the other two raptors you didn't even know were there. Because Velociraptor's a pack hunter, you see, he uses coordinated attack patterns and he is out in force today. And he slashes at you with this...
[he produces raptor claw from his pocket]
Dr. Alan Grant: A six-inch retractable claw, like a razor, on the the middle toe. He doesn't bother to bite your jugular like a lion, say... no no. He slashes at you here, or here...
[he lightly 'slashes' across the kid's body with the raptor claw]
Dr. Ellie Sattler: Oh, Alan...
Dr. Alan Grant: Or maybe across the belly, spilling your intestines. The point is, you are alive when they start to eat you. So you know, try to show a little respect.
Volunteer Boy: OK.
[Alan leaves the now slightly frightened kid](do tretice) AN/APG-63v2 mal 1500 TRM modulov v case, ked sa vyrabal este AN/APG-77 (tiez 1500 modulov). 77v1 ale uz tych modulov ma cca 2000, takze AN/APG-64v3 bude mat tiez najskor viac modulov ako V2.
Pre porovnanie, u AN/APG-81 (F-35) v prvych seriach mal radar 1200 modulov, dnes ma ten isty radar 1600 modulov...
a btw, pozri co som nasiel:
"The baseline radar is the Tikhomirov NIIP N035 Irbis
E, and 20 kiloWatt class dual TWT derivative of the
N011M fitted to Indian and Malaysian Su-30MKI/
MKM Flanker H. This is a hybrid ESA design on
a gimbal, with an AESA technology receive path
and conventional transmit path. Its power-aperture
product performance is only exceeded by the APG-
77(V)2 AESA in the F-22A, and the latest APG-82
AESA for the F-15."
http://www.ausairpower.net/APA...
(tvoj oblubeny dr Kopp)btw, dost silne pochybujem ze Raytheon do tych radarov (82v1) montuje TRM stare desat rokov... tie sa uz ani nevyrabaju... este aj AN/APG-77 od urcitej serie dostaval novsie TRM s vyssim vykonom (radar sa potom oznacoval ako 77v1), takze 82v1 ktora ide do vyroby od 2014, bude dostavat TRM zo serii vyrabanych v tomto roku...
no samozrejme, good luck najst o tomto viac info na nete.. o manufacturing upgrade u AN/APF-77v1 sa zacalo pisat az ked uz vyroba F-22 bola davno zastavena..."Australsky profesor Carlo Kopp" ... je oznacovany za najvacsieho populistu v tejto oblasti... mily pan profesor podriadil fakty tomu aby dosiahol to co chcel dosiahnut, no co bolo absolutne nerealne - aby Australia nakupila F-22 namiesto F-35... velmi rad udava napr paierove dosahy striel, (proti bombarderom) a porovnava ich s dosahom zapadnych striel voci cielom velkosti stihacky a podobne nezmysly.. skus spomenut jeho meno na F-16.net a uvidis tu reakciu...
A co sa tyka TRM, opakujem to co som tu uz par krat napisal... Rusi nemaju schopnost seriovej vyroby TRM modulov.. vedia vyrobit malu seriu niekde v laboratoriu, no velkovyrobu si musia objednavat cez Thaiwansku TSMC, ci Korejsky Samsung... popripade by este mohli skusit Americky Intel, ci IBM...
a to je aj hlavny dovod, preco Ruske AESA radary su v stadiu prototypu, a este aj radar pre PAK-FA kompletne zaostava voci Americkym radarom a to ako po HW stranke tak aj po softwarovej... skus si zistit ako je to napr s LPI modom...
AN/APG-82 je prakticky AN/APG/63V3 s procesorom z AN/APG-79. K tomu ma nove RTFF, co mu umoznuje vyuzivat system na elektronicky boj a radar sucasne bez toho aby sa ovplyvnovali.
kazdopadne, dost by ma zaujimalo, ktore ze to 4.gen lietadla (mimo USA) dnes realne s AESA lietaju, su zavedene v letectve tej ktorej krajiny v relevantnych poctoch... EF ci Raffale ich budu/dostavaju ako modernizaciu, no ani nahodou ich vo vacsom mnozstve nemaju, Rusi stale len snivaju svoje mokre sny o zavedeni AESA, Cinania su na tom dost podobne, no dost pravdepodobne sa im podari dostat AESA do Su-27/30 (J-11) skor ako sa to podari Rusom...
takze ano, tie F-15E, patria dnes k spicke. a to ze cez ne F-35 takto presli, naburava tie fantasmagoricke teorie doktor Carlo Kopp rozpisuje na svojich strankach...jj284b: Naozaj je naivné, myslieť si, že moderné AESA radary iných krajín by mohli byť na úrovni AN/APG-82(V)1? Podľa mňa je naivné, domnievať sa, že AN/APG-82(V)1, ktorý má anténu z 10 rokov starého APG-63(V)3, bude nejaký výkvet vedy a techniky.
Čína má AESA radary integrované a Rusko, hoci ich nemá v žiadnom zavedenom stroji integrované, určite ich už viac rokov testuje. V 2007 predstavil Fazotron radar Žuk AE a v 2009 Tichomirov predstavil N036 pre PAK-FA. Ako som tu už v minulosti podkladal zdrojmi, PAK-FA s ním robila letové testy už v 2012 a dopadli celkom úspešne. Ruské zdroje sa tu berú ako propaganda, takže ich sem nebudem znova dávať. Koho táto téma viac zaujíma a ocení skôr prácu západného autora, môže si prečítať článok od austrálskeho profesora Carlo Koppa.
https://www.scribd.com/doc/254...
Čo sa týka GaN modulov, tak ruský rádiolokátor FGA-35(3D), postavený na tejto technológii, predstavil Žuk v roku 2013. Údajne má byť integrovaný v MiG-35.
https://thaimilitaryandasianre...
F-35 je nepochybne špičkový stroj, ale tvrdiť, že keď sa stretne s takto vybaveným protivníkom, tak nebude mať žiaden problém, lebo prešiel cez F-15E... To si snáď nemyslia ani piloti F-35.No a já k tomu jen dodám, že dokud nebudeš mít bližší informace o cvičení, tak jsou to stejně jen "wishfull" dohady, stejně tak jako když jsem rozporoval Su-30 dominanci nad Typhoony (na základě článku o 12:0 dogfajtu i při 2 vs 1 nebo jak to bylo)...
Vzpomínám si, jak tuším že Amíci cvičili s Chorvaty na pobřeží Jadranu. Byly to souboje F-16 vs MiG-21 (ex NDR stroje). Myslím, že tenkrát vždy jeden pár útočil na pozemní cíle a druhý bránil oblast. Pokaždé byl útočící pár zachycen obránci, takže to skončilo remízou. MiG21 je tedy roven novým modelům F-16... :D
Já tím vůbec nechci to F35 vs F-15 cvičení schazovat...procvičili co chtěli, určitě našli nějaké mouchy, které díky tomu můžou rychleji odladit a ještě zvýšili důvěru netrpělivých zákazníků v nový stroj.este dodam - staci sa pozriet kolko krajin ma realne zavedene stihacky s radarom AESA... a to nehovorim o prototypoch, ci planovanych kusoch v priebehu 5-10 rokov, ale o realne zavedenych strojoch ktore su realne zavedene u operacnych letiek... Cina, staty EU ci Rusko, zavedenie AESA radarov planuju, alebo prave prebieha postupne zavedenie, no chyba im cca 10 rocna skusenost s pouzivanim radarov takehoto typu u stihaciek... a to uz ani nespominam technologicky naskos aky USA ma co sa tyka TR modulov a ich vykonu.. Kym Rusi zavedu GaAs TRM, budu USA vo velkom pouzivat GaN TR moduly ktore budu vykonom niekde uplne inde.
kazdopadne, nechcem tuto diskusiu menit na diskusiu o radaroch. moj povodny prispevok bol o niecom inom - a to ze ak F-35 dokazala plnit svoje ulohy napriek pritomnosti F-15E, tak s tym nebude mat problem ani ked tam budu Su-35, Typhoony, Rafalle ci J-11D... a to F-35 este stale nemaju plne odomknuty svoj potencial...warspite: AN/APG-82 je radar v F-15E, zaviedli ho v 2014...
Sokrates: nebavi ma hladat vam vsetky detaily, hlavne ak si to viete najst na nete aj sam... no mysliet si ze Cinania, ci Francuzi su na technologickej urovni USA co sa tyka radarov AESA je tak trocha naivne..jj284b: Ok, ak teda RBE2 AA má málo modulov a Irbis je zastaraný, v čom presne zaostávajú AESA radary v J-16 a J-11D? Radar J-16 má 1760 TR modulov a J-11D by mala niesť jeho vylepšenú verziu.
http://www.popsci.com/j-11d-su...Irbis-E je zastaraly radar. ma dosah, no na ukor vyziareneho vykonu ktory ho potom prezradi. da sa jednoducho rusit co mu ten dosah vyznamne zarusi.. a F-35 bude detekovat Irbis na ovela vacsie vzdialenosti ako naopak.
To ze je AN/APG-82 najlepsi radar v 4.gen stihacke je skratka fakt.. nie je to koli max dosahu, ale koli jeho multifunkcnosti a schopnostiam ktore PESA radar nema. sledovanie obrovskeho mnozstva cielov, navadzanie striel na vacie mnozstvo cielov naraz, LPI, schopnost fungovat vo viacerych rezimoch NARAZ...
celkovo, porovnavat PESA s AESA, je ako tvrdit ze v noci je lepsia baterka s poriadnym vykonom proti superovi s Termalnym zobrazovacom.. mozte sa vytesovat s tym na aku velku vzdialenost ta bateria svieti, no hned ako ju zapnete, vedia o vas vsetci v dosahuCharlie: To je presne pointa, ku ktorej som svojimi otázkami smeroval. My nielen že nepoznáme taktiku nasadenia, ale ani len skutočné parametre tých radarov. Tak na čo sú dobré vyhlásenia, že ten alebo onen radar je najlepší na svete (resp. to alebo ono lietadlo)? To môže niekto rovnako "fundovane" tvrdiť, že Irbis-E má najväčší dosah a tak si piloti F-35 pri F-15kach vôbec neodskúšali, čo ich v skutočnom boji čaká.
Sokrates: tohle "porovnávání radarových pindíků" nemá naprosto smysl, protoe netušíme, s jakým cílem byl který ten radar vyvíjen.
Můžete mít jeden typ, který zvládne na 200km detekovat cíl s RCS A, sledovat 20 cílů a na deset z nich navádět 2 střely.
Můžete mít jiný typ, který zvládne na 400km detekovat cíle s RCS A, sledovat 4 a navádět 2 střely na 2 z nich.
Který je lepší?jj284b: Ale veď Irbis-E funguje tak, že sleduje 4 pozemné ciele naraz, na 2 z nich navádza muníciu a zároveň skenuje vzdušný priestor. V prípade vzdušnej hrozby má pilot vďaka veľkému dosahu dostatok času, aby prepol radar do módu, v ktorom môže na vzdušné ciele navádzať rakety. Sleduje naraz do 30 týchto cieľov a až na 8 z nich vie navádzať rakety.
http://www.deagel.com/Aircraft...
Ak sú toto len "papierové" údaje, ako je to potom naozaj? A aké sú tie parametre pri AN/APG-82?Sokrates: detekcia je jedna vec, schopnost fungovat vo viacerych modoch naraz, navadzat strely na vzdusne ciele, LPI atd atd je cosi uplne ine... Irbis moze mat taky dosah, no zaroven ho vdaka tomu vykonu detekne kazdy na este vacsiu vzdialenost..
navyse, jedna vec je nieco na papieri deklarovat, a druha ako je to naozaj...jj284b: Ak tvrdíš, že F-15E bude vďaka AESA radaru ešte výkonnejší, ako Su-35S, znamená to, že bude schopný detegovať ciele s RCS 3m2 na viac ako 400 km? Lebo to je deklarovaná schopnosť Irbisu-E a v súvislosti s AN/APG-82 sa o takomto dosahu nehovorí ani vzdialene.
A ještě jeden Norský článek
http://bit.ly/29kxllg...Magister_Peditum: MK3 helma by už mela mít vyrušení většinu problémů od začátku letošního roku. Dost pilotů v OT strojich ma ale nejspis porad mk2.
Tady ty na tom cvičení mají mk3.
"...In May, Hill’s F-35 pilots began flying routine four-ship configurations. Hill’s fleet of F-35 aircraft has also received lightning protection and anti-ice modifications, and pilots are now using the lightweight “Gen-3” helmet...."Shania: Přiznám se, že situaci kolem F-35 moc nesleduji, ale chtěl bych se zeptat, jestli už vyřešili problémy s tou pokročilou pilotní helmou. O pár článků dál se tvrdilo, že vedle toho diagnostického systému je helma právě tím největším problémem při vývoji. Díky.
palo satko: aviation week byl snad první kdo o tom informoval, tady je z toho článku text:
https://www.reddit.com/r/Credi...RiMr71: při přeletech se tankuje tak, aby měli stroje pořád dost paliva, aby doletěli na nejbližší základnu pokud by nastal nějaký problém.
Např, když Italové přelétali se svým prvním vyrobeným strojem do US
Bylo to z Italie do Lajes (azory) tankovali 3x Lajes do US 4x
Typhony co je doprovázeli s 3x EFT měli na tomto úseku o jedno tankovaní víc.
jinak jsou i nějaké novinky k doletu:
Nový odhad akčního radiusu u F-35A je 625nm (467nm uB a 630nm u C) s 2x AIM-120D a 2x2000lb bombami.
V AA konfiguraci (z Izraelské prezentace) je akční radius 760nm.8:0 je vymyšlený udaj, to co z cvičení vyplývá je, že měli 88 misí s různým zaměřením, od CAS po ofenzivní a defenzivní counterair, takže těch střetu s letadly protivníka mohlo být poměrně hodně...
Z těch 88 misí neměli žádnou ztrátu proti letadlům nepřítele, to jestli PVO neměla štěstí nevíme... F-35 taky mohli a nejspíš i kooperovali s F-16 a F-15...
Takže víme že i stroje s 3i softwarem který stroje limituje na 7,5g a umožňuje nést jen omezené množství zbraní si vede docela dobře.
Dál je vidět i to, že stabilita softwaru se velmi zlepšila.
----------------------
SMSgt Mac konečně zas něco napsal a tady uvadí na pravou míru jeden článek porovnávají cenu programu F-16 a F35
http://elementsofpower.blogspo...
----------------------
A norští piloti mají další blog: Testing of Fighters - how does it actually work? Porovnávající problémy F-35 s těmi co měli např F-16 a F-18.
Přeloženo google translatorem zde (můžete si to přepnout i do cz)
http://bit.ly/29hxbuQ...
original zde
http://nettsteder.regjeringen....Mě fascinuje ten obrovský překryt kabiny, impozantní výhled. Na těch záběrech tankování zepředu je několikrát vidět, jak tam ten pilot sedí "vystrčený".
Když se otevírá kabina, tak je že má pilot rám kabiny někde "nad pasem":
http://www.jsf.mil/images/gall...Pěkné záběry na tankování během transatl. přeletu do UK na letecký den, kde je v neděli doufám uvidím v akci :)
https://www.youtube.com/watch?...Strategist: To nemusí nutně představovat závažnější problém. Pokud se nuceně uzemní flotila F-35B například kvůli problémům s VTOL rotorem, tak mohou verze A i C nadále bezpečně létat - a naopak. Navíc se dá předpokládat, že F-35 se bude v průběhu let vyrábět v jednotlivých "batch" a opět - pokud se vyskytne problém u (hypotetické) F-35BM1A3, neznamená to, že F-35BM1A2 nemůže létat i nadále.
Navíc bude trvat minimálně ještě 20 let, než F-35 nahradí všechny ostatní typy ve výraznějších počtech a za 20 let už budou mít většinu "životu ohrožujících" chyb vychytaných - to ostatně mají už teď.Ony by ty F 35 nebyly špatné, ale teď jsem četl nějakou analýzu o tom a měli tam zmíněný jeden poměrně důležitý fakt. Že pokud se vyskytne nějaká vážnější závada v průběhu provozu zůstane celá US Air force, Navy a Marine corps bez jakékoliv stíhačky(Air force má ještě raptory, ale to nemusí stačit, navy asi bude mít nějaké superhornety). Myslím si že by bylo dobré nechat si nějaké F15 do zálohy a verzi F 15E taky protože F35 není zrovna čistokrevně bombardovací stroj.
F-35A v tomto cviceni nemali urcenie vybojovania vzdusnej nadvlady, ale utok na pozemne ciele, ktore boli branene F-15E.. to ze takyto utok boli schopni uskutocnit bez toho aby braniace stroje dokazali co i len jednu F-35A zastavit, je skutocne impozantny vysledok... hlavne ak si clovek uvedomi ze F-15E s AESA a Sniper podom patri k najvykonnejsim 4.gen strojom na svete...
Ty sestřely jsou poněkud ztraceny v překladu. V původní zprávě se o žádných nepíše, takže to čtěme tak, že během osmi střetů F-15E nedokázala F-35 sestřelit. Pokud si dobře vzpomínám, tak na toto poukazovali i piloti během předchozích Red Flagů, když se střetli s F-22.
Když vezmeme v potaz, že pro zúčastněné to pravděpodobně není první setkání se stroji 5. generace, není to špatný výsledek.
Za povšimnutí stojí také stýskání si nad nedostatečnými simulačními kapacitami ohledně moderní PVO ap. Pokud to není jen klasický folklór, jak získat více peněz, je to dosti negativní informace.However, the “zero losses” may simply mean that the F-35s were able to complete their assigned strikes without being shot down by the aggressors of the Red Air: considered that the F-15Es were probably equipped with the AN/APG-82 AESA radar and the Sniper ATP (Advanced Targeting Pod), the fact that the Strike Eagles performing DCA (Defensive Counter Air) were not able to “find” and/or “engage” the almost-IOC F-35s can be considered a huge achievement for the pricey, troubled 5th generation multirole combat plane.
Tolko k IR ako k superzbrani proti STEALTH... ak F-15E vybavena Sniper ATP nedokazala locknut F-35, tak potom to bude rovnaky problem aj pre ostatne stroje s IRST... a to uz ani nehovorim o tom ze AN/APG-82 je dnes najvykonnejsi radar na 4.gen lietadle... a to je F-35A stale IOC...No ono rozdrtil je mozno celkom prehnane. V clanku na the aviationist sa pise, ze to bolo pravdepodobne tak, ze F 15 E ani v jednom z osmich pripadov nedokazal zostrelit F 35 A. F 35 pritom splnila svoju bojovu ulohu. Co bolo bombardovanie, prieskum atd.
https://theaviationist.com/201...