Digitální F-15QA: Předobraz americké stíhačky F-15EX

Digitální F-15QA: Předobraz americké stíhačky F-15EX
Kokpit ACS (Advanced Cockpit System) F-15QA / Boeing (Zvětšit)

V roce 2017 si Katar objednal 36 víceúčelových nadzvukových taktických bojových letadel F-15QA. Jedná se o nejmodernější variantu letounu F-15E Strike Eagle. Současně je F-15QA předobrazem vyvíjeného letounu F-15EX pro americké letectvo.

V červnu 2017 Katar podepsal se Spojenými státy dohodu o nákupu 36 víceúčelových stíhaček Boeing F-15QA za 6,2 miliardy dolarů. Podle amerických médií celková výše obchodu, včetně dodávek zbraní, provozního zázemí, služeb a technické pomoci, může dosáhnout až 12 miliard dolarů. Ve hře je také pozdější objednávka dalších 36 F-15QA.

První let F-15QA se uskutečnil v dubnu letošního roku ve výrobním závodě v Saint Louis, Missouri. Letových testů se nyní účastní tři letouny, dva působí v kalifornském závodu Air Force Plant 42 v Palmdale. Jde o utajené vývojové, výrobní a testovací místo, kde je stavěn také prototyp strategického bombardéru B-21 Raider

V Palmdale lze testovat lety v přízemní výšce, lety nad mořem a vedení boje vzduch-země. Trojice F-15QA má za sebou již 100 letových hodin. Pokud půjde vše podle plánu, první F-15QA zamíří do Kataru v příštím roce.


Nanášení ochranného a kamuflážního nátěru na F-15QA

Zkoušky vede testovací šéfpilot Boeingu Matt „Phat“ Giese. Ten má zkušenosti s demonstrátorem Advanced F-15 a s letouny F-15SA pro Saúdskou Arábii. F-15QA a F-15SA, ostatně i nejnovější F-15EX pro americké letectvo, využívá technologie vyvinuté a ověřené v rámci Advanced F-15. Jde zejména o řízení po drátě (fly-by-wire), místo mechanického a hydraulického řízení starších F-15 (včetně F-15E Strike Eagle).

Podle Giese ovládání fly-by-wire je pro F-15 největším technologickým skokem od letu prvního demonstrátoru YF-15 v červnu 1972. Díky řízení po drátě se pilot nemusí starat o polohu aerodynamických ploch, ale pouze o samotný manévr ‒ počítače řízení letu precizně a bezpečně nastaví všechny aerodynamické plochy do optimální polohy.

Zavedený F-15SA, testovaný F-15QA a vyvíjený F-15EX jsou tak oproti původním modelům F-15E Strike Eagle (pozdější víceúčelová verze stíhačky F-15C/D Eagle) prakticky nové letouny ‒ mají nové počítače pro řízení letu i novou digitální architekturu (boxy s elektronikou, počítače, kabelové svazky, konektory atd.). 


Advanced F-15

 „Znovu jsme ověřili letovou obálku a ověřili jsme si, že výkon byl stejně dobrý nebo lepší ‒ téměř ve všech případech lepší ‒ než u [dřívějších] F-15. Některé z těchto testů zahrnovaly třepotání, při kterém letounem třesete při velmi vysokých rychlostech a v různých nadmořských výškách, abyste zjistili, zda nedojde k nežádoucím vibracím nebo poškození konstrukce. Provedli jsme testování hluku a vibrací a činnosti s velkým úhlem náběhu [Angle of Attacks], abychom prokázali, že letadlo není jen dobrý výškový a rychlý stíhač, ale je také schopno letět pomalu, když pilot potřebuje prudce zatočit a na něco zacílit. Šlo prakticky o nový nepopsaný design, a jako zkušební pilot jsem si to užíval,“ uvedl Giese.

Řízení po drátě u F-15QA zajišťují dva počítače, každý s dvěma kanály. Řízení je tedy čtyřnásobně zálohováno. Oproti původnímu hydraulickému řízení tak došlo k výraznému zvýšení spolehlivosti.

Současně Giese uvádí, že F-15QA není se svou maximální rychlosti Mach 2,5 nejen dobrý výškový výkonný stíhač, ale vyniká i při nízkých rychlostech a při velkých úhlech náběhu, pokud je nutné vést boj na blízkou vzdálenost a provádět velmi těsné manévrování. Testovací pilot také vyzdvihuje celkovou stabilitu, bezpečnost a spolehlivost digitálních systémů řízení letu.


Celkový pohled na kokpit ACS s displejem LAD; větší foto / Boeing

Dalšími přednostmi je nový digitální kokpit ACS (Advanced Cockpit System) a robustnější konstrukce draku. Nové techniky výroby křídel a příďové části letounu zmenšují při finální montáži počet vrtacích operací a odstraňují ruční vymezování jednotlivých dílů do správné pozice na trupu ‒ vše již je prováděno na úrovni subdodavatelů. Tím se snižuje nutnost opravných prací a zvyšuje se výrobní kvalita. Celý proces vede ke snižování počtu dílů letounu, což se odráží na snadnější montáži a vyšší životnosti. 

Základem kokpitu ACS je nový velkoformátový displej LAD (Large Area Display) o rozměrech 10×19 palců. Displej pohání ústřední počítač pro řízení mise ADCP II (Advanced Display Core Processor II). 

Pilot i zbraňový operátor si mohou své displeje (jednotlivá okna) nastavit podle vlastních osobních preferencí. Mohou si například zvětšit okno s výstupem z pokročilého radiolokátoru Raytheon AN / APG-82 (v), pohyblivou letovou mapu nebo například výstup z podvěsných průzkumných a zaměřovacích kontejnerů. 


D-JHMCS

„Existuje několik různých formátů oken, které máme k dispozici a jejich podoba odpovídá konkrétní misi. Někdy se hodí displeji s osmi okny, s pěti okny, nebo možná chci dvě velká 9×9 palcová okna v případě přesného cílení. Lze je velmi rychle upravit a při testování zjišťujeme, že kvalita barevného obrazu displeje ve velmi vysokém rozlišení umožňuje velmi přesné cílení, monitorování senzorů a správu úkolů,“ říká Giese s tím, že jde v podstatě o iPad F-15.

Ovládání obrazovky je dotykové, ale současně při extrémních manévrech lze vše řešit pomocí ovladačů HOTAS (Hands-On Throttle -And-Stick) na řídící páce. Současně je zachováno, jak někteří pilot preferují, smyslovější „tlačítkové“ ovládání některých klíčových funkcí, jako je komunikace. 

F-15QA obsahuje také nízkoprofilový průhledový displej HUD (Head-Up Display). Podle Giese je použitý HUD o něco menší než v předchozích verzích, protože piloti F-15 čím dál více využívají přilby s průhledovými displeji D-JHMCS (Digital Joint Helmet-Mounted Cueing System). 


EPAWSS

Testování F-15QA má značný přínos pro projekt F-15EX, protože půjde o velmi podobné letouny. F-15EX ale získá navíc některé pokročilé technologie z oblasti software, komunikace, zbraňových systémů, módů radiolokátoru atd. Hlavním rozdílem bude použití zcela nového balíčku elektronického boje EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System). Mimochodem cena EPAWSS dosahuje několik milionů dolarů pro každé letadlo.

Současně je F-15EX koncipován tak, aby došlo co k nejplynulejšímu a nejrychlejšímu přechodu pilotů F-15C/D a F-15E na nový dvoumístný model F-15EX.

Testovací tým Boeingu ukončí letové zkoušky F-15QA v příštím roce a poté plynule přejde na zkoušky dvojice již vyráběných F-15EX pro americké letectvo.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Eurofighter, F-15 a Rafale: Katar si kupuje přízeň Západu

Malá, ale velmi vlivná a bohatá ropná země Blízkého východu, Katar, se rozhodla provozovat hned tři ...

Víceúčelový bojový letoun Boeing F-15EX na prvních obrázcích

Firma Boeing zveřejnila první vizualizace nového víceúčelového bojového letadla Boeing F-15EX. ...

První víceúčelová stíhačka F-15QA pro Katar

Dne 14. dubna poprvé vzlétla první katarská víceúčelová stíhačka F-15QA (Qatar Advanced). Let trval ...

Výroba stíhačky F-15EX a koncept Digital Century Series

Americké letectvo (US Air Force) s firmou Boeing před pár dny uzavřelo finální smlouvu ohledně ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • xstandis
    12:45 02.12.2020

    Pěkná mašina. Jedna z posledních, u kterých se hledělo primárně na aerodynamiku, než na stealth. Poslouží nyní jako přechodový stroj k nástupci F-22.

    Pěkná mašina. Jedna z posledních, u kterých se hledělo primárně na aerodynamiku, než na stealth. Poslouží nyní jako přechodový stroj k nástupci F-22.

  • Lightgray
    21:48 01.12.2020

    Nové F-15 mají sloužit alespoň do roku 2040, nahrazují F-15C/D a nejspíše nahradí časem i F-15E. Proč se staví vůbec F-15EX ? No protože je málo F-22 a protože F-15C nebyl tak ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nové F-15 mají sloužit alespoň do roku 2040, nahrazují F-15C/D a nejspíše nahradí časem i F-15E. Proč se staví vůbec F-15EX ? No protože je málo F-22 a protože F-15C nebyl tak často modernizován, aby teď vydržel ještě do roku 2040. Jeho drak je starší a jenom to ho udržet ve vzduchu je drahé.
    Proč vůbec staví F-15EX ?
    Protože v USAF není nic co by ho mohlo nahradit.
    Skrýt celý příspěvek

  • Sanyo
    16:42 01.12.2020

    Pěkný pěkný... Ale docela by mě zajímalo jak je to s čitelností displeje, když se do něj opře slunce.

    Pěkný pěkný... Ale docela by mě zajímalo jak je to s čitelností displeje, když se do něj opře slunce.

  • SeaWolf
    15:30 01.12.2020

    Osobně se domnívám, že jiná cesta než drahá obnova výroby F-22 není v horizontu 20-30 let možná. Vývoj a následná výroba letounů 6. generace, zabere odhadem zmiňovaných 20 let a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Osobně se domnívám, že jiná cesta než drahá obnova výroby F-22 není v horizontu 20-30 let možná. Vývoj a následná výroba letounů 6. generace, zabere odhadem zmiňovaných 20 let a náběh výroby dalších minimálně 10 let. Jen se k tomuto kroku musí politická reprezentace USA dopracovat. Letecká technika technicky zastarává a v určitém bodě nebude jiné řešení než výroba jiného typu než F-15XXX.

    Myslím, že impulsem pro oživení výroby je zmiňovaný hybrid F-22 a F-35 ve starším článku https://www.armadninoviny.cz/h...
    Skrýt celý příspěvek

    • logik
      16:04 01.12.2020

      To je s odpuštěním nesmysl. Obnovovat teď výrobu F-22, když jsou tu podstatně pokročilejší materiálové technologie z F-35 je nesmysl.

      Jo, můžou vzít z F-22 aerodynamickou koncepci ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To je s odpuštěním nesmysl. Obnovovat teď výrobu F-22, když jsou tu podstatně pokročilejší materiálové technologie z F-35 je nesmysl.

      Jo, můžou vzít z F-22 aerodynamickou koncepci a třeba motory, ale ani jedno dneska nedělá letadlo.
      Skrýt celý příspěvek

      • cejkis
        21:42 01.12.2020

        Izrael se snažil, Japonsko se o F22 s technologiemi z F35 snažilo také. A s demokratem v Bílém domě ? To už tuplem ne. Za éry rodiny Clintonových se v Číně objevovaly rychlostí ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Izrael se snažil, Japonsko se o F22 s technologiemi z F35 snažilo také. A s demokratem v Bílém domě ? To už tuplem ne. Za éry rodiny Clintonových se v Číně objevovaly rychlostí blesku transferované technologie z US, jako by to někdo prodával.....
        Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      18:33 04.12.2020

      Tomu nevěřím. Mají dost strojů na to, aby to s nimi vydrželi dalších 10 let než je začnou vyřazovat. A holt pak chvíli vydrží ve stejné sestavě jako Izraelci: F-35 + F-15 než ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tomu nevěřím. Mají dost strojů na to, aby to s nimi vydrželi dalších 10 let než je začnou vyřazovat. A holt pak chvíli vydrží ve stejné sestavě jako Izraelci: F-35 + F-15 než vychytají problémy na 6. generaci. Koncept už teď létá a vývoj by díky širokému uplatnění počítačů při návrhu měl být o třetinu kratší.
      Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    13:45 01.12.2020

    F-15 je krásny stroj. Zaujímavé je iné. Je zjavné, že projekt F-22 je definitívne mŕtvy a nahradí ho reinkarnácia F-15. Je teda jasné, že F-15 definitívne a na dlhšie obdobie ...
    Zobrazit celý příspěvek

    F-15 je krásny stroj. Zaujímavé je iné. Je zjavné, že projekt F-22 je definitívne mŕtvy a nahradí ho reinkarnácia F-15. Je teda jasné, že F-15 definitívne a na dlhšie obdobie obsadí rolu ťažkého stíhača? Je to dlhodobejšie alebo dočasné riešenie? Alebo má USAF vo vývoji pokročilejší stroj ktorý nahradí nové F-15 aj F-22?
    Skrýt celý příspěvek

    • Lukash
      13:59 01.12.2020
      Oblíbený příspěvek

      Miro F22 je neprekonana spicka, a ked si pozries protivnikov tak dlho bude. Kym cina dosiahne kvalitativne a kvantitativne pocty F22, F35, F15E (XE), F16V tak to este vela vody ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Miro F22 je neprekonana spicka, a ked si pozries protivnikov tak dlho bude. Kym cina dosiahne kvalitativne a kvantitativne pocty F22, F35, F15E (XE), F16V tak to este vela vody pretecie, rusko ani spominat nemusim... Ako doplnok k F35 a ich doprovodu v akciach ako len nosice AAM striel uplne postacuju aj F15. Preco plytvat teraz prostriedky na vylepsovanie 5 Generacie na 5+ ked je racionalnejsie sustredit sa na vyvoj 6G.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        15:14 01.12.2020

        To nepopieram. Ale F-22 už viac nebude. Zaujíma ma preto či USAF opustilo koncept stealth pre ťažké stíhače úplne a všetko vsadili na nové F-15 alebo je to len prestupná stanica a ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To nepopieram. Ale F-22 už viac nebude. Zaujíma ma preto či USAF opustilo koncept stealth pre ťažké stíhače úplne a všetko vsadili na nové F-15 alebo je to len prestupná stanica a pôjdu opäť do vývoja niečoho nového so stealth charakteristikou
        Skrýt celý příspěvek

        • Lukash
          15:32 01.12.2020

          Tak F22 tu bude kym nedolieta :) ale ano ja osobne beriem F15 ako doplnok k F35, F35 predsalen nieje stihac ale utocny stroj. A k tomu vyvoju, priznam sa nejak hlbkovo to ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak F22 tu bude kym nedolieta :) ale ano ja osobne beriem F15 ako doplnok k F35, F35 predsalen nieje stihac ale utocny stroj. A k tomu vyvoju, priznam sa nejak hlbkovo to nesledujem aktualne vyhodnocujem len to co sa ku mne pasivne dostane, no myslim si ze koncept stealth pomaly narazil na svoje materialove a tvarove limity (v momentalnych poznatkoch), a detekcne radarove systemy sa stale zdokonaluju, preto si myslim ze koncept stealth ako ho chapeme teraz pojde trosku do uzadia a budu sa pretlacat systemy aktivneho elektronickeho "boja" s tymito detekcnymi systemami u 6 generacie. A preto by som videl ten ustup od maximalizovania stealth vlastnosti uz aj v porovnani F22 a F35. Ale je to moj dohad ak ma niekto viac informacii tak ich rad uvitam :)
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            19:50 01.12.2020

            Myslím, že si jediný kto pochopil moju otázku. Všetci ostatní píšu tak nejak mimo na to, čo som sa pýtal

            Myslím, že si jediný kto pochopil moju otázku. Všetci ostatní píšu tak nejak mimo na to, čo som sa pýtal

        • TF_HU
          15:53 01.12.2020

          Kde jste přišel na to, že USAF opustilo koncept STEALTH? Víte, že F15X je produktem určité lobby a pokud uspějej v USAF vykreje jen mezidobí než se zavede letoun 6. generace, který ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Kde jste přišel na to, že USAF opustilo koncept STEALTH? Víte, že F15X je produktem určité lobby a pokud uspějej v USAF vykreje jen mezidobí než se zavede letoun 6. generace, který je momentálně ve vývoji.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            19:49 01.12.2020

            Kde som písal, že USAF opustilo koncept stealth?

            Kde som písal, že USAF opustilo koncept stealth?

          • CerVus
            17:08 03.12.2020

            Vždyť o F-15 byl zájem. I Izreal jimi chce do budoucna nahradit F-16 a mít jich zhruba stejný počet jako F-35.

            Vždyť o F-15 byl zájem. I Izreal jimi chce do budoucna nahradit F-16 a mít jich zhruba stejný počet jako F-35.

        • skelet
          16:02 01.12.2020

          USAF chtělo více F-22, ale Obama byl proti, a tak pro jistotu nařídil zničit výrobní přípravky. (Stejnou taktiku použil McNamara u SR-71)

          USAF chtělo více F-22, ale Obama byl proti, a tak pro jistotu nařídil zničit výrobní přípravky. (Stejnou taktiku použil McNamara u SR-71)

        • Lightgray
          21:53 01.12.2020

          Ano, F-15 v podstatě nahrazuje F-22, protože je jich žalostnš málo, a budoucí taktika je ve spolupráci F-22, F-35 a F-15 (F??)

          Ano, F-15 v podstatě nahrazuje F-22, protože je jich žalostnš málo, a budoucí taktika je ve spolupráci F-22, F-35 a F-15 (F??)

          • Miroslav
            22:04 01.12.2020

            Presne o tomto som chcel...

            Takže F-15 sa asi vracia na staré pozície. Je to veľmi zaujímavá situácia. F-15 navrhnutá v 70-tych rokoch mal nahradiť supermoderný Raptor F-22 aby ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Presne o tomto som chcel...

            Takže F-15 sa asi vracia na staré pozície. Je to veľmi zaujímavá situácia. F-15 navrhnutá v 70-tych rokoch mal nahradiť supermoderný Raptor F-22 aby tento opäť nahradil F-15. Nepamätám si na podobnú situáciu.
            Skrýt celý příspěvek

          • Vojna a mír
            18:52 02.12.2020

            Dovolím si nesouhlasit. F15 EX jde na pozice, které nikdy neodpustila. Nahradí verze C/D a E a DOPLNÍ F22. Jde o logický krok. F22 se již nevyrábí a jejich počet je nedostačující, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Dovolím si nesouhlasit. F15 EX jde na pozice, které nikdy neodpustila. Nahradí verze C/D a E a DOPLNÍ F22. Jde o logický krok. F22 se již nevyrábí a jejich počet je nedostačující, proto je pravděpodobně upravena taktika pro vybojování vzdušné nadvlády tak, aby F22 díky senzorům a stealth potenciální protivníky ničila na dlouhou a střední vzdálenost a používala F15 EX jako “nosiče střel”
            To samé s F15 EX zvládne i F35. Je to geniální.
            Boj na blízkou vzdálenost tyto stroje nepřipustí, proto bude moct EX “tahat” až 20ks AAM munice.
            F22 je nenahraditelná až do příchodu 6-té gen.
            Skrýt celý příspěvek

          • Vojna a mír
            18:55 02.12.2020

            Sorry “neopustila” píšu z mobilu.

            Sorry “neopustila” píšu z mobilu.

    • Hawk
      14:44 01.12.2020
      Oblíbený příspěvek

      Miroslave, nepleť si dojmy s pojmy. F-22 není žádný projekt, ale 20 let sloužící sériové letadlo. F-15 byl předchůdcem F-22. Nynější F-15EX budou vyráběna jako náhrada za původní ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Miroslave, nepleť si dojmy s pojmy. F-22 není žádný projekt, ale 20 let sloužící sériové letadlo. F-15 byl předchůdcem F-22. Nynější F-15EX budou vyráběna jako náhrada za původní F-15C, D a E, které už mají odlétáno. Budou plnit úlohu druhořadých bojových strojů generace 4++ tam, kde je zbytečné nasazovat F-22 a F-35. Zároveň budou plnit i cvičné úkoly, protože piloti musí na něčem létat hodiny a opět, proč na 5gen, když to samé poskytne F-15EX s elektronikou na úrovni F-35...
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        15:07 01.12.2020

        Ďakujem za upozornenie, ja som si doteraz myslel, že F-22 vyvíjajú rumuni za svoje svoje MiG-21 (irónia)

        Teraz vážne... Nič nové si nenapísal čo by som nevedel (alebo ktokoľvek ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ďakujem za upozornenie, ja som si doteraz myslel, že F-22 vyvíjajú rumuni za svoje svoje MiG-21 (irónia)

        Teraz vážne... Nič nové si nenapísal čo by som nevedel (alebo ktokoľvek kto tu chodí pravidelne). Ja som sa pýtal, či USAF Počíta s F-15EX ako plnohodnotným strojom na dlhšie obdobie alebo ide o dočasné riešenie a počíta sa s vývojom nového stealth ťažkého stíhača (F-22EX)?

        Toto bola jediná moja otázka na ktorú som sa pýtal
        Skrýt celý příspěvek

        • TF_HU
          16:00 01.12.2020

          K tématu 6. generace zde:
          https://www.airforcemag.com/ar...
          a například zde:
          airforce-technology.com/features/top-sixth-generation-fighter-jets/

          K tématu 6. generace zde:
          https://www.airforcemag.com/ar...
          a například zde:
          airforce-technology.com/features/top-sixth-generation-fighter-jets/

          • Miroslav
            19:58 01.12.2020

            Ja som k takým veciam dosť skeptický. Zatiaľ nevieme ani definovať čo tá 6. generácia vlastne bude mať za charakteristiku. Pre mňa je to zatiaľ úplne nezmyselná téma kým nebude ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ja som k takým veciam dosť skeptický. Zatiaľ nevieme ani definovať čo tá 6. generácia vlastne bude mať za charakteristiku. Pre mňa je to zatiaľ úplne nezmyselná téma kým nebude nebudú aspoň prvé výsledky vývoja (nie makety od umelcov ktorí majú tak blízko k leteckej technike ako ja k hĺbkovému potápaniu).

            Preto sa pýtam, čo sa pýtam. Zatiaľ žiadna odpoveď ktorá by stála za to. Takže z toho môžeme usúdiť, že F-15 paradoxne nahradí aj F-22 ktorý predtým nahradil F-15
            Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            15:37 05.12.2020

            Skeptický být můžete...že to nedokážete definovat vy, neznamená, že to nedokáže ani USAF, které již zkoušelo prototyp v letu.

            Skeptický být můžete...že to nedokážete definovat vy, neznamená, že to nedokáže ani USAF, které již zkoušelo prototyp v letu.

    • Lightgray
      22:43 01.12.2020

      F-15 nikdy nepřestal dělat Air Superiority, aktivní jednotky v japonsku a Velké Británii dělají Air Superiority. Zbytek je u ochrany vzdušného prostoru USA, stejně jako F-22

      F-15 nikdy nepřestal dělat Air Superiority, aktivní jednotky v japonsku a Velké Británii dělají Air Superiority. Zbytek je u ochrany vzdušného prostoru USA, stejně jako F-22

  • The88
    12:38 01.12.2020

    "Jde zejména o řízení po drátě (fly-by-wire), místo mechanického a hydraulického řízení starších F-15.
    ...
    Pro zajímavost, ruská Su-57 stále používá hydraulické řízení ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Jde zejména o řízení po drátě (fly-by-wire), místo mechanického a hydraulického řízení starších F-15.
    ...
    Pro zajímavost, ruská Su-57 stále používá hydraulické řízení aerodynamických ovládacích ploch. Teprve pozdější verze ruského letounu místo hydrauliky obdrží elektrické aktuátory."

    Tady se autor budto trochu ztratil v pojmech, nebo dava z nejakehozvalstniho duvodu do souvislosti dve zcela nesouvisejici zalezitosti. FBW neznamena ovladani ridicich ploch elektroaktuatory, nybrz elektro-impulzni prenos "pokynu" pilota (a/nebo letoveho pocitace) na ovladaci cleny. Ty jsou zpravidla hydraulicke.

    FbW (analogove) mel uz Suchoj T-4 v sedesatych letech. Vsechny aerodynamicky nestabilni letouny se ovladaji pomoci FbW.
    Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      12:57 01.12.2020

      Poznámka o Su-57 odstraněna. V případě dalšího upřesnění napište na redakce@armadninoviny.cz

      Poznámka o Su-57 odstraněna. V případě dalšího upřesnění napište na redakce@armadninoviny.cz