Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

F/A-18 Advanced Super Hornet; větší foto / Boeing

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II pro americké námořnictvo (US Navy) a námořní pěchotu (US Marine Corps). Místo F-35C Boeing nabízí ne tak pokročilou, ale mnohem levnější stíhačku F/A-18 Advanced Super Hornet (ASH).

Stealth

Program F-35 budí v USA stále vášně. Proti F-35 vystupuje nejen prezident Donald Trump, ale i část odborníků i vojenské veřejnosti.

Na webu neziskové organizace POGO (Project On Government Oversight) vyšel článek F-35 Continues to Stumble nemilosrdně tepající do programu F-35. Autor Dan Grazier označuje F-35 jako předražený letoun, který je neefektivní nejen jako stíhač, ale také jako letoun pro hloubkové údery AI (Air Interdiction) i pro poskytování blízké letecké podpory CAS (Close Air Support).

F-35 není primárně určen pro vybojování vzdušné nadvlády (jako např. F-22A Raptor), ale právě pro AI, CAS a pro umlčování protivzdušné obrany protivníka SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses).

Podle Graziera kvůli rozvoji moderních radiolokátorů se stealth letadla stávají čím dál více zranitelnější.

Připomeňme, že technologie stealth není určená proti přehledovým radiolokátorům dlouhého dosahu - ty pozici stealth letounu odhalí s přesností ± stovky metrů. Stealth “mate” především přesné střelecké a naváděcí radiolokátory kratšího dosahu.

Podle POGO ale Rusko a Čína zavádějí radiolokátory schopné na stealth letouny navést zbraně na čím dál větší vzdálenost. Dle Graziera stealth jednoduše neospravedlňuje vývoj drahého F-35. Podle zastánců stealth jsou ale podobné radiolokátory stále velké, těžké a energeticky náročné (není je možné zatím např. instalovat do letadel nebo dokonce samotných střel) a technologie stealth bude účinná ještě minimálně několik dekád.

POGO rovněž zmiňuje pasivní sledovací systémy, výslovně českou VEGA-NG, které dokáží na základě elektromagnetického vyřazování stealth letadla (radar, výškoměr, rádio, datalink, navigační systémy) určit přesně jeho polohu.

Samozřejmě je otázkou, zda vznik zmíněného článku nějakým způsobem “nemotivovala” firma Boeing. Avšak ať už je stealth F-35 účinná nebo nikoliv, v USA rostou tlaky na snížení počtu nakupovaných F-35, především námořní verze F-35C.

Boeing bojuje za F/A-18 Advanced Super Hornet

Boeing začal mezi americkými vojenskými a politickými špičkami šířit tištěnou jednostránkovou “bílou knihu” propagující nákup F/A-18 ASH. Hlavním argumentem jsou finanční úspory.

“Americké námořnictvo plánuje mít v roce 2028 letecké křídlo letadlové lodě složené ze 3 letek F/A-18 Super Hornet a jedné letky F-35C, v roce 2033 dvě letky F/A-18 Super Hornet a dvě letky F-35C. To vytváří značné mezery ve schopnostech proti novým hrozbám a podle současného plánu nákupů ponechává námořnictvo se značně deficitním inventářem bojové techniky,” stojí podle Defense One v bíle knize.

“Nákup dalších F-35C se nejen neřeší problém s mezerou ve schopnostech, ale jde také o drahé řešení. Nákup dalších letek F/A-18XT Advanced Super Hornet (F/A-18XT je další označení pro F/A-18 ASH - pozn. red.) dá leteckému křídlu letadlové lodě výrazný náskok před budoucími protivníky a jde také o cenově dostupné řešení pro řešení výzev s inventářem bojové techniky,” cituje Defense One bílou knihu.

Stíhačky F/A-18 ASH stojí údajně o 8 miliard dolarů méně než stejný počet F-35C. Roční úspory za provoz a údržbu F/A-18 ASH údajně dosahují více než 1,4 miliardy dolarů (za 20 let 30 miliard dolarů). Není však známa metodika výpočtu výše uvedených úspor.

Boj o pracovní místa

F/A-18 ASH může mít proti F-35C šanci i z jiného důvodu, než ceny - pro Trumpa je klíčové udržení pracovních míst v USA

Podle webu Global Security se na výrobě F/A-18 podílí 60 000 lidí ve 44 amerických státech. Pro udržení výrobní linky je přitom nutno vyrábět minimálně dvě F/A-18 měsíčně.

V současné době linka v Saint Louis, Missouri vyrábí F/A-18 Super Hornet a EA-18G Growler (verze pro elektronický boj) pro americké námořnictvo a australské letectvo. Američané i Australané objednali další F/A-18 a EA-18G právě z důvodu opoždění dodávek F-35C, resp. F-35A v případě Austrálie.

Linka v Saint Louis při stávájících objednávkách poběží do poloviny roku 2018. Rýsují se ale další prodeje F/A-18 do Kanady a Kuvajtu. 

Menší počet objednávek F-35C se přitom nemusí dotknout zaměstnanosti ani v Lockheedu. Při současném tempu výroby Lockheed dodá poslední F-35 až v roce 2037. Menší počet objednávek F-35C (nyní poptávano 340 F-35C) umožní rychleji vyrábět verze F-35A a F-35B pro americké letectvo i pro zahraniční zákazníky.

Hlavní vylepšení F/A-18 ASH / Boeing

F/A-18 Advanced Super Hornet

F/A-18 ASH lze rychle rozpoznat díky konformním palivovým nádržím CFT (Conformal Fuel Tanks) a stealth zbraňovému pouzdru EWP (Enclosed Weapons Pod).

CFT (2×800 l) jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Nádrže prodlužují bojový rádius F/A-18 ASH o 480 km.

EWP pojme munici vzduch-vzduch i vzduch-země (max 1180 kg) - např. dvě střely vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM nebo dvě pumy vzduch-země Paveway. F/A-18 ASH s EWP vykazuje o 50 % nižší čelní radiolokační odraz (RCS) než Super Hornet se zbraněmi umístěnými pod křídly.

V případě zájmu lze F/A-18 ASH osadit infračerveným senzorem IRIST (Infrared Search and Track). Pasivní senzor IRST detekuje tepelné stopy vzdušných objektů desítky kilometrů daleko.

General Electrics nabízí pro F/A-18 ASH vylepšené motory F414-GE-400 s menší spotřebou paliva (- 3%) a větším výkonem (+ 15-20 %).

Další vybavení, především avionika, elektronika, senzory a zbraňové systémy, jsou závislé na přáních zákazníka.

Zdroj: POGODefense One

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29

Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných ...

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Polsko odmítlo starší F-16 a touží po stíhačkách F-35

Na začátku letošního roku polské ministerstvo obrany zvažovalo nákup až 96 stíhaček F-16A/B. Tato ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Luky
    10:07 08.04.2017

    tak jestli je F-35 lepší s AG a F-16 s AA, jen to potvrzuje hlavní určení toho stroje...

  • jj284b
    16:24 07.04.2017

    Shania: v linku sa spomina F16 s palivovou nadrzou na centralnom zavesniku ktoru F35 prekona v acceleracii, takze moj koment o tom ze F35 s 2x AMRAAM, 2x JDAM proti F16 s tou istou vyzbrojou a palivom s prehladom porazi sa zaklada na pravde..

    co sa tyka nadzvukovej rychlosti, pilot vravel ze na mil power to nie je mozne bez aspon 1-2 stupnoveho klesania.. co znova neznamena ze to nejde.

    Iny clanok spominal mach 1.2 a 150nm let bez AFB (afterburner), samozrejme, nikde sa nespominalo to ze sa na mach 1.2 dostala F35 bez AFB.. skor je pravdepodobne ze pilot tu rychlost dosiahol s miernym vyuzitim AFB, a potom uz len udrzoval rychlost. este aj F22 zvycajne pouzije kratkodobo AFB na dosiahnutie nadzvukovej rychlosti namiesto toho aby to natahovali cez mil power.. F22 zvycajne nelieta supercruise, ale setri palivo, a na supercruise prejde len ked je to treba, co znamena ze v takom pripade skratka chcu accelerovat co najskor.

    raziel87: s tebou fakt nema zmysel nieco riesit.. pojedol si vsetku mudrost sveta, tak dobru chut

  • raziel87
    10:15 07.04.2017

    2 Shania

    ano, s odstupem let to tak Shanio vidím a klidně se mi za to směj. Myslím, že si sám dávno vytušil, že nejsem žádnej "rusofil" a ač máš objektivní důvod na mě koukat skrz prsty (protože jsem k tobě byl v minulosti často až neslušně hrubý v diskuzích ohledně F-35, právě za věčně postování F16.net) v jádru víš, že v 90% tebou napsaného jsem s tebou ve shodě.

    A proč nemám rád F16.net si ve své podstatě sám naznačil - ani ty nemáš jistotu, že ti "vyfiltrovaní" uživatelé píšou korektně. Ať se ti to líbí nebo ne, internet vždy sloužil jako nejpohodlnější médium pro šíření účelových informací. Sputniku se smějete (mimochodem i tam, s použitím tvé logiky, najdeš dost uživatelů, proti jejichž textu nelze říct ani popel - ano a je tam bohužel spoustu kravin, v jádru je Sputnik ještě větší nástroj propagandy) ale brát F16.net jako bernou minci se už mnohokrát nevyplatilo - to je vše co k tomu chci říct.

    2 jj284b
    možná jsem pro tebe troll, ale na rozdíl od tebe nepíšu v diskuzích ty nejednodušeji vyhledatelné informace a NÁZOR NEJŠIRŠÍ VĚTŠINY - stádo je vždy nejvíc manipulovatelné - cokoli tu napíšeš, vždy se jedná o tu nejlacinější omáčku, která se interpretuje na těch nejprovařenějších fórech a právě proto tvoje a Logikovi posty čtu s takovou nechutí - oficiální žvásty vydáváte za osobitá moudra

  • Shania
    19:27 06.04.2017

    jj284b: EF, F-15, PAK FA budou v transonické oblasti s AA vyzbrojí akcelerovat rychleji.

    F-35A se max s AA vyzbrojí držet poblíž. Ale jakmile začne jít o těžší výzbroj a delší dolet, tak F-35 získává navrch.

    Aktuálně F-35A bez AB nepřekročí rychlost zvuku http://www.f-16.net/forum/view...

    ---

    raziel: západní sputnik:D je to veřejné forum... takže jako jinde to vyžaduje odfiltrovat některé uživatele. Vyžadujte to tedy vědět kdo píše k věci a kdo ne... Dál tam najdeš téměř každý článek, veřejně dostupný dokument co kdy o F-35 vyšel. Takže co se týká F-16, F-22, F-35 tak není lepší místo kde k nim hledat informace.

    A co se týká literatury, tak bych se moc divil, kdyby něco o F-35 v nejbližší době vyšlo a ještě to napsal někdo, kdo vůbec ví o čem mluví...

  • jj284b
    17:26 06.04.2017

    raziel87: naozaj? a mas nejake dokazy alebo ako vzdy varis z vody no odomna pozadujes utajovane info? k zvysku je skoda sa co len vyjadrovat... nema zmysel krmit trola

  • raziel87
    16:24 06.04.2017

    2 jj284b

    :-D co je to za módu pořád postovat západní sputnik? to tě naučil Shania?
    co takhle odkaz na nějakou časově aktuální knihu, co si přečetl hm? asi těžko viď, když hltáš jen internet. Zapojit selskej rozum po tobě asi nemá smysl chtít, protože
    to bys pak nemohl napsat takovou hovadinu, kterou si napsal - F-15 v AA konfiguraci, EFT, SU-27-35 zrychlují při transonické rychlosti rychleji než F-35.....ale prosím ještě o 10 odkazů z F16.net.....ty vole......většina z nás tam přestala lézt před 6 lety + a místní bambálové z toho teď čerpají jak ze studnice vědomostí - snad jednou prozřeješ.

  • jj284b
    14:49 06.04.2017

    raziel: na F-16.net len nedavno uverejnili slova jedneho pilota F35, ktory tvrdil ze s F35 dosiahol nadzvukovu rychlost bez pouzitia pridavneho spalovania..

    navesaj na F16 palivove nadrze (aby mala rovnaky dolet ako F35) podves dva 1000lb JDAM,2x AMRAAM a k F35 sa ani nepriblizis..

    a co sa tyka ASH, jeden maly deail zatial unika.. ziaden ASH este nie je ani postaveny.. nikto netusi kolko bude projekt stat, kedy ho budu schopni dodat.. kludne sa moze stat, ze to nebude skor ako nabehne plna produkcia pre F35.. este aj Boeing (skryto) ustupuje, ked len nedavno ponukol Block III Super Hornet, ktory ma len vynovenu elektroniku, aby bol schopny lepsej spoluprace s F35, no ziadne "goodies" ktore spajali s ASH.. a tiez ziadne nove motory...

  • Luky
    11:22 06.04.2017

    netvrdili nám furt, že je F-35 supercruise? Mám pocit, že to tak léta uvádělo.

  • raziel87
    11:10 06.04.2017

    2 jj284b

    opravdu?......ale no tak :)

  • jj284b
    18:17 05.04.2017

    Shania: tak pri transonickej acceleracii nie je co porovnavat.. F35 s interne nesenou vyzbrojou bude accelerovat lepsie ako hociaky 4gen s podvesenymi zbranami...

  • logik
    16:42 05.04.2017

    Jojo - ale myslím, že to může bejt důvod, proč se dneska o unloadingu tak mluví - protože s tím, jak se daří optimalizovat aerodynamiku letadel pro vyšší AoA, tak se může vyplatit nahradit část vztlaku "od plochy" za vztkak "od AoA" s tím, že se ho (a s ním spojeného odporeu) jde v případě potřeby s výhodou unloadingem zbavit.

    A tedy že unloading může mít u nových konstrukcí větší význam, než dříve. Ale to je jen hypotéza - to by chtělo vidět aerodynamický modely a CFD jednotlivejch strojů, jestli tomu opravdu tak je.

  • Shania
    16:04 05.04.2017

    logik: přesně tak, ale opět nelze srovnávat dva rozdílné stroje. Jiný stroj z menším W/L může akcelerovat podstatně pomaleji než ten z vyšším, kvůli jeho aerodynamické koncepci, podvěsům atd.

    A často to nelze použít ani u stejného typu.

    Např. F-35A 100% paliva, čistá vs F-35A 30% paliva, se 4 externími podvěsy, váha bude menší než u prvního stroje. Druhá tedy bude mít menší W/L, ale přesto bude akcelerovat pomaleji díky většímu odporu.

    Tam kde bude výsledek jasný je pouze v interní konfiguraci, kde rozdíl vahy a tím i jiný W/L bude mít vliv na akceleraci.

  • logik
    14:18 05.04.2017

    Shania - ad unloading: jestli to chápu dobře, tak to, že se stroj zbaví váhy, tak to defakto znamená, že nepotřebuje od křídla lift a tedy ho může nastavit do úhlu náběhu s minimálním odporem. Tedy primární důvod unloading IMHO je právě zbavení se odporu, zbavení se gravitační tíhy je jen prostředek.
    Gravitační tíha by sama nijak akceleraci neměla nezhoršovat (hmotnost ano, ale o tu unloadingem nepřijdu) - takže samotný efekt "zbavení se váhy" by neměl mít na akceleraci vliv.

    Efekt unloadingu se tedy myslím bude lišit dle wingloadingu (či přesněji dle plochy generující vztlak):
    neboť letadlo s menším wingloadingem pro udržení výšky potřebuje menší úhel náběhu, letadlo s větším wingloadingem úhel náběhu větší. Ale naopak s menším WL mám menší odpor způsobený třením, průmětem letadla (čistý "odpor draku") a rázové vlně.

    Pokud tedy budu mít letadla s podobným odporem a váhou, ale jedno s větším WL, tak mu unloading pomůže více, unloading odstraní odpor daný náběhem, ale nevymaže ty ostatní faktory, a tedy letadlu s větším WL poklesne odpor více než letadlu s menším WL.

  • Shania
    10:47 05.04.2017

    jj284b: to je ale ohledně subsonické akcelerace a bavíme se teď o transonické.

  • Shania
    10:46 05.04.2017

    Wingloading

    Nejsme jediní, kdo to neustále řeší, takž doporučuji všem zúčastněným stranám v naší debatě k prostudovaní prvního komentáře zde, pro vyjasnění toho co to přesně znamená.

    http://www.f-16.net/forum/view...

    ----------------------------------

    Unloading
    https://www.flightsimbooks.com...

    V podstatě je to klesání mezi 2-10stupni, ano sníží se uhel náběhu a tím i odpor, ale taky se tím, že stroj blíží / přejde do stavu beztíže kompletně smaže váha, takže z toho benefitu jí všechny stroje bez ohledu na zatížení křídla. Viz doby akcelerace níže.

    --------------------------

    Transsonická akcelerace, pro porovnání s ostatními stroji (odhadované akcelerace F-35 a F-22 nebudou správně, viz KPP data dole...).

    http://forum.keypublishing.com...

    http://www.f-16.net/forum/view...

    Su-27 je zde s 4 AAM, 50% paliva, předpokládám, že ostatní jsou také se 4AAM a 50-100% paliva.

    Zde je porovnaní F-16C s FA-18C, čisté konfigurace (akcelerace, stoupaní, vydrž zatáčení atd…), v optimální výšce mají při zapnutém AB palivo na 16 resp 14,5min, u země je to 5 respektive 8min.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Takže je krásně vidět, že i v AA konfiguraci akcelerovat přes MACH 1,2 stojí všechny stroje dost paliva a nedokáží vydržet v nadzvukovém režimu moc dlouho. A nedivil bych se, kdyby všichni do jednoho používali unloading pro výrazné zkrácení doby akcelerace.

    http://3.bp.blogspot.com/-rdIV...

    Jediná známá data k F-35 jsou níže, s 50-60% paliva 2AAM a 2x2k bombami (F-35B s 2x 1k)

    Model Original KPP Time (secs) Exceeded by (secs) New KPP Time (secs)
    F-35A 55 8 63
    F-35B 65 16 81
    F-35C 65 43 (minimum) 118

    S 4AAM je akcelerace Mach 0,8 -1,2 +/-50s
    http://elementsofpower.blogspo...

    ----------------------

    Supercruise/Dash
    Víme že F-35A neumí supercruise, software limituje stroj bez AB těsně před mach 1 (F-35 cestovní rychlost má byt Mach 0,9). Ale dokáže letět v rámci bojového profilu (pokud se nepletu) 600nm s 2x AAM a 2x 2k bombami 150nm na rychlosti mach 1,2 s občasným zapnutím AB (v té době bude mít stroj mezi 60-40% paliva). Profil počítaný s motorem na konci životnosti s 5% zvýšenou spotřebou a 2% sníženým tahem.
    A max rychlost mach 1,6 není limitovaná tahem motoru.

    Vzhledem k tomu že i ostatní stroje v konfiguraci kde jsou schopné supercruise budou chtít akcelerovat přes transsonickou oblast co nejrychleji, takže buď použijí unloading, AB a nebo kombinaci a tohle platí i po F-22.

  • logik
    23:50 04.04.2017

    luky: jasně - k manévrování potřebuju vztlak. (Pominu teď to, že wingloading u dnešních konstrukcí je nepříliš dobrý až zavádějící odhad poměru vztlaku ku hmotnosti, to už jsme probrali snad ze všech stran).

    Ten můžu dostat dvěma způsoby: buďto ho mám z geometrie draku jako takového, nebo ho doženu natažením. Druhý způsob má samozřejmě nevýhodu v tom, že natažení znamená nárůst odporu. Za to musím "zaplatit" silnějším motorem, který překonává odpor.
    Zmenšení wingloadingu ovšem také znamená nárůst plochy křídel, tedy nárůst hmotnosti, tření, zpravidla i čelního odporu... a za to úplně stejně musím zaplatit silnějším motorem.

    Proto jednoduchá pravda, že menší wingloading je vždy lepší, není příliš pravdivá. Podle výkonu motoru a dalších charakteristik letadla (např. jak moc mu roste odpor při zvýšení úhlu náběhu) existuje nějaké optimum wingloadingu pro danou konstrukci. Když tam wingloading zvýšíš, tak sice navýšíš lift, ale za cenu odporu a zvýšení váhy, které ve výsledku bude větším problémem, než zvýšení liftu pomocí AoA.

    Toto optimum závisí na "designové rychlosti letadla" - tak čím vyšší rychlost letadla, tím menší je jeho optimální "plocha generující vztlak", protože vztlak s rychlostí roste (takže potřebuji menší plochu), zatímco odpor roste.

    A to je přesně případ F35, kde C varianta má menší wingloading, takže je obratnější na nízkých rychlostech (a má nižší přistávačku) ale v bojových rychlostech nárůst odporu tu výhodu úplně setře.

    Ohledně tý údajný lepší akcelerace F16, přečti si odkaz pořádně, pokud možno i první dva díly:
    http://elementsofpower.blogspo...
    anebo se tam aspoň koukni na tabulku - kde máš časy pro F16 a srovnání s 60% naloženou F35. Víceméně závěr je, že zatímco úplně prázdná F16 je opravdu lepší než F35 (asi i prázdná, ale ne o moc), ale ve srovnatelných konfiguracích na tom bude F16 hůře, v AtG konfiguraci, která přidává další drag (pody) o dost.

  • jj284b
    23:20 04.04.2017

    Luky: na F-16.net mas jeden vypocet, kde tvrdia ze F35 ma lepsiu acceleraciu ako Su-35 (alebo to bolo Su-30?)

  • vlasto
    21:32 04.04.2017

    No mne pride vcelku usmevne, ze na jednej strane potieraju zmysel znizenej radarovej odrazivosti (STEALTH) u F35, ale na druhej strane pritom nezabudnu zdoraznit, aky pokrok pri znizovani radarovej odrazivosti dosiahli u F/A18.. Tak je ten STEALTH podla nich blbost alebo nie? :)

  • Kozlus
    21:25 04.04.2017

    Trump tim drzkovanim na F-35 neceho dosahl? Co si pamatuju z infa, co se ke me dostalo, tak cena byla uz drive domluvena a Trump si jen prihral polivcicku, nebo jeho vliv byl fakt minimalni.

  • Sokrates
    20:44 04.04.2017

    Je od nich pekné, že si tak cenia koncept F/A-18. Preto by mali viac lobovať za to, aby US Navy dostalo viac peňazí na údržbu existujúcich strojov. Nech nemusia 2/3 Hornetov a Super Hornetov sedieť na zemi. :-)

  • Superme
    19:29 04.04.2017

    No ona ta kritika Trumpa vůči F-35 byla spíše takovým pokusem o co největší tlak na Lockheed, aby se co nejvíce snížila cena. Nakonec to stejně vše zůstane hlavně na samotné armádě a ta to zcela jistě nezruší. Byla by hloupost ten program rušit, když se do toho dali takové finance - navíc v momentu, kdy Trump slíbil armádě, že jí dá o 54 miliard dolarů víc, tedy o celou desetinu.

  • Luky
    19:16 04.04.2017

    tam jde spíš o to, že s větším wingloadem ( i po zapůsobení trupu) létají stroje víc natažený a to s přibývající výškou čím dál víc, až to pak moc nelítá...nemusí to být ani tak vyjádřený nějakou gaučovou hodnotou z grafu (třeba když silný motor dorovnává ustálenou zatáčku), ale podepisuje se to na celkové hbitosti a ovladatelnosti stroje a Amíci na to mají fajn výraz "nimble". Tak třeba zmíněný MiG-21 je pro ně nimble a nemají moc tendenci to zpochybňovat. Stejně tak je nimble třeba Gripen nebo F5.

    nadruhou stranu větší plochy křídel mají taky větší indukovaný odpor, takže může brzdit maximálku, případně akceleraci.

    Každopádně tady se myslím psalo něco o dvojnásob pomalejší akceleraci z 0,8 na 1,2 oproti F-16, která má motor slabší...nevím, jestli si to nakonec vyříkali, že je tam nepoměr v užitečným zatížení - ale ten "unloading" dělá dle mě právě to, že sníží úhel náběhu, což se zatížením křídla taky souvisí. Protože při manévrování nejde jen o dopředný let, kde si můžou pomoci "unloadingem".

    Takže džejdžeji, které další hodnoty, které popisují vlastnosti letadel považuješ za internetové?

  • Falko
    19:11 04.04.2017

    To je tak ,ked sa socialista dostane k moci,zachranme par pracovnych miest (robotnicka trieda zatlieska:)na ukor rozvoja.Nehovorim ,ze F/A-18ASH,je zle lietadlo.Ale urcite to nie je dobre lietadlo teraz,minimalne preto ,ze je to 40rocny koncept,ktory bol odpociatku zle navrhnuty a len silou vole sa s neho podarilo urobit superhornet ,ktory je velmi slusny stroj,ale stale4gen.lietadlo za privysoku cenu.A jasne F-35C ,maju svoje chyby,hlavne slaba moznost vyzbrojenia ale stale je to lietadlo 5tej generacie ,ktore moze ovladat roje dronov(urcite aj ine vlastnosti ,ktore USA ,nepredhadzuje superom)ma silny motor a novsi motor,lepsiu avioniku,vacsi radius (dovolim si tvrdit ,ze tie dve nadrz ,nepredlzia slabsi dolet oproti F-35 .Ako tu uz bolo spomenute preco boeing nekonkuruju niecim zalozenym na X-32.Je to preto ,ze na technologie od Northropu jednoducho nema.Vid T-X,aj ked sa mi naoko paci je to len zlatanina.Uz len to,ze museli oslovit saab,pri vyvoji cvicneho stroja o niecom hovori.Moze stavat dopravne lietadla tam je spicka a konkuruje mu len airbus.Myslim,ze nova trieda lietadlovych lodi si zasluzi novy stroj,ktory ked sa odladi dlho nebude mat konkurenciu.Navyse ak si dobre pamatam,tak uz 97som cital,ako sa USNavy stavalo ,proti spolocnemu vyvoju lietadla s USAF a USMC.Preto ,ak by aj vyhral X-32volakedy davno,zatrpknuta admiralita a kazdy podobny (co ma v riti dieru),by mal teraz pindy proti akemukolvek spolocne vyvinutemu stroju.

  • logik
    18:34 04.04.2017

    Já vím, to je pokračování starší debaty s Lukym :-).

  • jj284b
    16:27 04.04.2017

    logik: wingloading je internetova hodnota bez akehokolvek vyznamu... dnesne lietadla maju lifting body design, kde trup generuje vztlak a to nie len plochou ale aj tvarom.. takze celkovy vztlak sa rozhodne nerovna obsahu plochy lietadla ako si to niektori "internetovi letecki generali" myslia...

    s wing loadingom rad operoval Pierre Sprey, v ramci kritiky F35, ktory je dnes prakticky na smiech... (kazdopadne by som rad videl ako sa tvaril ked cital o Red Flag 17-1)

  • Jirosi
    16:10 04.04.2017

    Když dnes není moderní utrácet peníze za zbraně. Pro státy je problém kupovat staré letouny, ufinancovat provoz těch stávajících. A tady se někdo diví že se nikdo nepouští do vývoje nového když vidí že to vede akorát k ještě dražším strojům kterých se pořídí ještě měně než je vůbec požadováno a tím se zpětně prodražuje cena.

  • logik
    16:08 04.04.2017

    cervus: ono se hlavně ukazuje, že rozdělení "letoun na vybudování vzdušné nadvlády" a víceúčelový letoun defakto ztrácí význam.
    Vždyť se podívej - z F15, "Not a pound for air to ground" je perfektní útočnej letoun Strike Eagle, totéž se vlastně týká Su-27....

    V současné době se důvody pro rozdělení (radary, letové vlastnosti) setřely a defakto zůstává rozdělení jen lehkej/těžkej, který se projevěj hlavně v doletu a množství nesenejch zbraní.

    I ta F22 už umí AtG.

  • CerVus
    15:54 04.04.2017

    logik: Jo, máš pravdu je výceúčelový. Nedávno jsem četl článek na nějakém Malajském military webu o TA-50 a tam o FX psali jako o stroji na vybudování vzdušné nadvlády. Zřejmně díky dvoumotorové konfiguraci a národní hrdosti. Ale třeba v tom letounu ten potenciál je. To se uvidí až někdy kolem roku 2025.
    Každopádně moc jiných nových letounů nevzniká. I Francie půjde cestou úprav Rafaele.

  • logik
    15:25 04.04.2017

    luky: ale tady jde čistě o snížení odporu křídla. F35-C s větším křídlem a tedy menším wingloadingem má právě ten odpor daleko větší.

    Jo, a ještě - vyšší šípovitost není vždy výhra, šípovitost musíš mít větší než je úhel rázové vlny. U vysokých supersonických rychlostí se to v podstatě nedá a rovné křídlo udělá lepší službu (viz např. 104 starfighter).... ale dneska s těma všema LEXama, vztlakovejma tělama atd... tydle jednoduchý poučky stejně moc neplatěj.

    cervus: a to jako čím? Avionikou? O té se neví nic. Velikostí? Je to menší a lehčí než F35? Účelovostí - F22 je čistokrevný stíhač, F35 multirole, KFX také multirole. Technologiema? Ty z F35 se vyvážet směj, ty z F22 ne....

  • CerVus
    14:53 04.04.2017

    royal: To je spíš taková levnější verze F-22. Také se tu o ni psalo.....tady: http://www.armadninoviny.cz/st...

  • skelet
    14:51 04.04.2017

    royal: KFX má být v prvních kusech zavedena jako 4,5generace s tím, že se z ní postupně stane 5.generace.

  • Luky
    14:50 04.04.2017

    ...jinak je samozřejmě pro akceleraci lepší mít spíš míň toho křídla a pokud možno s vyšší šípovitostí ( ala F-104)... a tady mi přijde, že POGO F-35C při zmínce o manévrovatelnosti na nižších rychlostech trochu křivdí (proč píšou v článku o A nebo B? když je řeč o C). Co mi ale trochu dává smysl je to jejich povídání o kanonu...samozřejmě, že F-35 ho bude míd dříve či později k použití, pro roli CAS ale považuju FA-18 v některých případech za vhodnější.
    Uvidíme jak to budou v budoucnu mixovat.

  • Luky
    14:37 04.04.2017

    "unloading" - tak je hezký vidět, že na zatížení křídla záleží ;)

    trochu mi to připomíná dřívější čtení o jednadvacítkách, kde piloti psali, že každý éro bylo trochu individuální - když si zkoušeli 2M lety, tak prý většinou letadla šla ochotně přes dva machy na horizontále, některým mašinám se ale muselo trošku pomoci velmi jemným potlačením...
    Asi záleželo i na seštelování motoru, jak jsou začištěný nýty a tak. Je taky zajímavý, že motory se kolikrát seřizovaly na vyšší životnost, než max výkon (to bylo tuším u třiadvacítek)...

  • royal
    14:13 04.04.2017

    a ten kfx má být něco jako F-35??

  • CerVus
    13:36 04.04.2017

    logik: Jo to tam také psali. KFX by měl vzlétnout až někdy v listopadu 2020 s tím, že sériová výroba by měla začít až v 2025.

  • logik
    13:05 04.04.2017

    cervus: od technologického demonstrátoru k hotové stíhačce je hooodně dlouhá cesta, deset let je IMHO minimum.

  • logik
    13:04 04.04.2017

    O tom "unloadingu" jsem našel dobrý vysvětlení tady:
    http://elementsofpower.blogspo...

    Jde defakto o to, že nezatížený křídlo generuje daleko méně odporu v transonické oblasti (díky rázovým vlnám) než zatížené. Je tedy výhodné při překonávání zvukové bariéry "vyměnit výšku za akceleraci", protože se tak minimalizuje odpor v situaci, kdy je násobně větší, než když se pak vymění akcelerace zpět za výšku.

    (sem ten trik neznal, tak třeba to bude zajímat ještě někoho :-) - vůbec je to zajímavé počtení, i předchozí díly)

  • CerVus
    12:55 04.04.2017

    stirling: Tak v Kanadě už by mělo být rozhodnuto. Tam vyhrál Boeing.

    Podle mě se situaci na poli nových stihaček trochu změní až dokončí vývoj Japonci a Korejci. Japonci mají technologický demonstrator a minulý týden uzavřeli spolupráci s Velkou Británií, Korejci a Malajci zase u K-FX spolupracují přímo s Lockheedem.

  • Shania
    12:37 04.04.2017

    kazd: CFT nemají skoro žádný odpor v subsonické oblasti, navíc tím že nemusí mít EFT a jejich pylony na některé mise, odpor bude mnohem nižší.

    Ale v transsonické oblasti mají velký odpor, nové motory by umožnili se přes tuhle oblast lépe dostat.

    Takže problém není o tom, že by SH s CFT se nemohl protlačit nad MACH 1, ale že operačně to pro něj nebude použitelné. Sežere to moc paliva...

    F-35 má taky výborné výsledky (jako akcelerace) v subsonické ale horší v transsonické (A je na tom nejlíp, C myslím nejhůř), ale má dostatečný výkon a dost paliva na to aby mohla operovat i na max rychlosti dost dlouho.

    Dál lze použít techniky jako unloading (mírné klesání, kdy je stroj ve stavu 0G a nemá tedy žádnou váhu), což operačně používá řada strojů (jako např SH), pro zkrácení doby v transsonické oblasti.

  • logik
    12:14 04.04.2017

    Charlie: hezkej elaborát, ale prosimtě, jak to souvisí s F/A18??????

  • Charlie
    12:05 04.04.2017

    Já už se tu do F-35 nebudu navážet, páč by to stejně nikam nevedlo, ale k tomu Zumwaltu:

    to je taková veselá taškařice na téma "chceme levný stroj, ale chceme, aby uměl uplně všechno".

    Ty torpédoborce za roky vývoje narostly na rozměrech, takže se z nich staly defacto křižníky, nainstalovaly se do nich drahé systémy a celé to v součtu vylezlo s cenou tak nahoru, že nechali rozestavět jen tři kousky spíš jako testovací platformu a ayb se neřeklo, když už do vývoje nalili ty peníze.

    A komedie pokračuje.

    Drahé AGS, které měly mít výhodu v levné střelbě na velké vzdálenosti nemají munici, páč když se její vývojové náklady rozpočtou na těch pár tisícovek kusů, co potřebují, je tak nehorázně drahá, že se nevyplatí jí ani vyrábět (a objednat plánované desetitisíce kusů je nesmysl, protože je nikdy nevystřílí). Levnější munici, která navádění neměla, stopli vývoj, protože byla moc drahá.

    Drahá, nestandardní rozměrná raketová sila jsou k ničemu, protože se do nich budou dávat zase jen ty klasické Standardy jako do zavedených Mk.41, kterých je teď tolik, že nikdo neriskne vyvíjet raketu, která by se do nich nevešla - a určitě ne kvůli třem exotickejm lodím.

    Celý to je prostě jasná ukázka blbě řízenýho vývoje, kdy si zákazník naprosto bez vazby na realitu vysnil levnou superloď, aby se nakonec ukázalo, že levný to teda nebude a super už vůbec ne.

  • royal
    11:47 04.04.2017

    Pokud vím tak Trump bojoval proti F-35 aby snížil cenu, což se povedlo a teď zas program F-35 podporuje..

    Příjde mi blbost ještě víc snižovat objednávky protože tím se to akorát prodraží (viz. torpédoborce Zumwalt kde si jich původně objednali 30 a nyní za stejnou cenu mají 3)

    Myslím že by Boeing měl jít cestou levnější náhrady F-15 která doplní F-22 při vzdušných soubojích..

  • kazd
    11:02 04.04.2017

    "CFT z SH dělají v podstatě podzvukový stroj"

    lze to nějak rozvést ? Měl jsem za to, že stejně jako u F16 jsou takto řešené aby se minimalizoval vliv na letové parametry

  • Luky
    10:54 04.04.2017

    Jo, v mixu s F-35C to bude dost dobrý na CAS.

  • Shania
    10:43 04.04.2017

    ASH z obrázku není ten samý co těd nabízí boeing na Trumpovu žádost. Žádné nové motory, IRST, Stealth pod...

    Dostane CFT, nový kokpit, vylepšenou avioniku s důrazem že ho Boeing propaguje jako vzájemně se doplňující s F-35 a ne jako jeho náhradu... Přesně to co USN vždy plánovalo a to provozovat mix těchto strojů než SH nahradí něčím jiným.

    CFT z SH dělají v podstatě podzvukový stroj, výhoda je, že můžou zahodit vnitřní pylony které mají velký odpor a lítat na dost misí bez nich.

    ---------------

    Co se týká POGO, jsou to ulhaní reformátoři kteří si přihřívali polívčičku kritikou zbraňových programů jako např. F-22, M1 atd.

    Dost kauz co se točili okolo F-35 inicioval někdo od nich. Tenhle jejich poslední článek je krásná ukázka jak pracují.

  • logik
    10:42 04.04.2017

    kazd:
    - ale ta kampaň není mířená primárně na USN/USMC, ale právě na zahraniční zákazníky.... Si myslíš, že v byznysu se mluví narovinu?

    - problém je ten, že jde těžko racionálními argumentu udržet výrobu, když F35 v reálu stojí podobně a je lepší. To jde jen prolobovat a přesně to Boeing dělá....

    - F16 je v jiné pozici, ta má potenciál se stát novodobou F5. F18 a F15 jsou na to příliš provozně drahý.

  • kazd
    10:27 04.04.2017

    logik, kolt : já přece nepíšu nic jiného. Ano USA chce udržet více výrobců.
    Cesta ale podle mého není tvrdit, že dobastlený F18 je lepší než F35.
    Cesta je udržet výrobu (= marži použitelnou pro vývoj) zakázkami pro non USA zákazníky = jít cestou F16.

    Pokud se nepletu tak F15 silent eagle je také bez úspěchu..

  • logik
    10:17 04.04.2017

    kazd: čím jiným mají udržovat ostatní firmy krok než upgradem současných typů? Nové letadlo jim nikdo nezaplatí a do 4.gen se dá integrovat nemalá část technologií z 5. gen.

    Nebude to o moc levnější než 5. gen, bude to limitované drakem 4. gen, nebude to prodávaný v takovejch počtech, takže to nebude tak efektivní a vyladěnej zbraňovej systém, to je všechno pravda, ale pořád to je oproti původnímu superhornetu "jiný letadlo" a hlavně projekt, kterej umožňuje Boeingu držet krok.

  • KOLT
    10:13 04.04.2017

    Bouře ve sklenici vody...

    kazd, právě proto, aby byl podpořen i Boeing, se musel opakovat tendr na vzdušné tankery, ačkoliv Airbus byl v době toho prvního rozhodně lepší :-) Právě proto podle mě dostal B-21 Northrop. Chtějí zachovat nejlépe tři výrobce schopné vyrábět letadla 5. generace, takže by mě nepřekvapilo, kdyby nový letoun pro vybojování vzdušné nadvlády dostal Boeing. Mezitím může alespoň dostat zakázku na modernizaci F/A-18 směrem k ASH či F-15 směrem k Silent Eaglu. Koneckonců to samé dělá Rusko s Su a Mig, je to naprosto logické chování.

    Mmchd, ona výroba F-35 není ani zdaleka záležitost jen LM, komponenty dodává kupříkladu i konkurenční NG. Někdy si říkám, zda je "brzdou" výroby montážní linka letadel, motorů nebo jsou to některé pokročilé subkomponenty typu radarů. Čili by to nebylo jen o rozdělení výroby mezi LM a Boeing.

  • Míša
    10:12 04.04.2017

    Spíš je vtipný, když začne zlobovanej pohlavár křičet proti rozumnýmu řešení, zvítězí obvykle emoce nad rozumem. Tím nepopírám některé výhody F-18, ale nevýhody převládají. Předběžná reakce na reakce, proč si Izrael raději nepořídil Boeingy?

Stránka 1 z 2