Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

-
4. 4. 2017
-
59 komentářů
-
Jan Grohmann
Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II pro americké námořnictvo (US Navy) a námořní pěchotu (US Marine Corps). Místo F-35C Boeing nabízí ne tak pokročilou, ale mnohem levnější stíhačku F/A-18 Advanced Super Hornet (ASH).
Stealth
Program F-35 budí v USA stále vášně. Proti F-35 vystupuje nejen prezident Donald Trump, ale i část odborníků i vojenské veřejnosti.
Na webu neziskové organizace POGO (Project On Government Oversight) vyšel článek F-35 Continues to Stumble nemilosrdně tepající do programu F-35. Autor Dan Grazier označuje F-35 jako předražený letoun, který je neefektivní nejen jako stíhač, ale také jako letoun pro hloubkové údery AI (Air Interdiction) i pro poskytování blízké letecké podpory CAS (Close Air Support).
F-35 není primárně určen pro vybojování vzdušné nadvlády (jako např. F-22A Raptor), ale právě pro AI, CAS a pro umlčování protivzdušné obrany protivníka SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses).
Podle Graziera kvůli rozvoji moderních radiolokátorů se stealth letadla stávají čím dál více zranitelnější.
Připomeňme, že technologie stealth není určená proti přehledovým radiolokátorům dlouhého dosahu - ty pozici stealth letounu odhalí s přesností ± stovky metrů. Stealth “mate” především přesné střelecké a naváděcí radiolokátory kratšího dosahu.
Podle POGO ale Rusko a Čína zavádějí radiolokátory schopné na stealth letouny navést zbraně na čím dál větší vzdálenost. Dle Graziera stealth jednoduše neospravedlňuje vývoj drahého F-35. Podle zastánců stealth jsou ale podobné radiolokátory stále velké, těžké a energeticky náročné (není je možné zatím např. instalovat do letadel nebo dokonce samotných střel) a technologie stealth bude účinná ještě minimálně několik dekád.
POGO rovněž zmiňuje pasivní sledovací systémy, výslovně českou VEGA-NG, které dokáží na základě elektromagnetického vyřazování stealth letadla (radar, výškoměr, rádio, datalink, navigační systémy) určit přesně jeho polohu.
Samozřejmě je otázkou, zda vznik zmíněného článku nějakým způsobem “nemotivovala” firma Boeing. Avšak ať už je stealth F-35 účinná nebo nikoliv, v USA rostou tlaky na snížení počtu nakupovaných F-35, především námořní verze F-35C.
Boeing bojuje za F/A-18 Advanced Super Hornet
Boeing začal mezi americkými vojenskými a politickými špičkami šířit tištěnou jednostránkovou “bílou knihu” propagující nákup F/A-18 ASH. Hlavním argumentem jsou finanční úspory.
“Americké námořnictvo plánuje mít v roce 2028 letecké křídlo letadlové lodě složené ze 3 letek F/A-18 Super Hornet a jedné letky F-35C, v roce 2033 dvě letky F/A-18 Super Hornet a dvě letky F-35C. To vytváří značné mezery ve schopnostech proti novým hrozbám a podle současného plánu nákupů ponechává námořnictvo se značně deficitním inventářem bojové techniky,” stojí podle Defense One v bíle knize.
“Nákup dalších F-35C se nejen neřeší problém s mezerou ve schopnostech, ale jde také o drahé řešení. Nákup dalších letek F/A-18XT Advanced Super Hornet (F/A-18XT je další označení pro F/A-18 ASH - pozn. red.) dá leteckému křídlu letadlové lodě výrazný náskok před budoucími protivníky a jde také o cenově dostupné řešení pro řešení výzev s inventářem bojové techniky,” cituje Defense One bílou knihu.
Stíhačky F/A-18 ASH stojí údajně o 8 miliard dolarů méně než stejný počet F-35C. Roční úspory za provoz a údržbu F/A-18 ASH údajně dosahují více než 1,4 miliardy dolarů (za 20 let 30 miliard dolarů). Není však známa metodika výpočtu výše uvedených úspor.
Boj o pracovní místa
F/A-18 ASH může mít proti F-35C šanci i z jiného důvodu, než ceny - pro Trumpa je klíčové udržení pracovních míst v USA
Podle webu Global Security se na výrobě F/A-18 podílí 60 000 lidí ve 44 amerických státech. Pro udržení výrobní linky je přitom nutno vyrábět minimálně dvě F/A-18 měsíčně.
V současné době linka v Saint Louis, Missouri vyrábí F/A-18 Super Hornet a EA-18G Growler (verze pro elektronický boj) pro americké námořnictvo a australské letectvo. Američané i Australané objednali další F/A-18 a EA-18G právě z důvodu opoždění dodávek F-35C, resp. F-35A v případě Austrálie.
Linka v Saint Louis při stávájících objednávkách poběží do poloviny roku 2018. Rýsují se ale další prodeje F/A-18 do Kanady a Kuvajtu.
Menší počet objednávek F-35C se přitom nemusí dotknout zaměstnanosti ani v Lockheedu. Při současném tempu výroby Lockheed dodá poslední F-35 až v roce 2037. Menší počet objednávek F-35C (nyní poptávano 340 F-35C) umožní rychleji vyrábět verze F-35A a F-35B pro americké letectvo i pro zahraniční zákazníky.
Hlavní vylepšení F/A-18 ASH / Boeing
F/A-18 Advanced Super Hornet
F/A-18 ASH lze rychle rozpoznat díky konformním palivovým nádržím CFT (Conformal Fuel Tanks) a stealth zbraňovému pouzdru EWP (Enclosed Weapons Pod).
CFT (2×800 l) jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Nádrže prodlužují bojový rádius F/A-18 ASH o 480 km.
EWP pojme munici vzduch-vzduch i vzduch-země (max 1180 kg) - např. dvě střely vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM nebo dvě pumy vzduch-země Paveway. F/A-18 ASH s EWP vykazuje o 50 % nižší čelní radiolokační odraz (RCS) než Super Hornet se zbraněmi umístěnými pod křídly.
V případě zájmu lze F/A-18 ASH osadit infračerveným senzorem IRIST (Infrared Search and Track). Pasivní senzor IRST detekuje tepelné stopy vzdušných objektů desítky kilometrů daleko.
General Electrics nabízí pro F/A-18 ASH vylepšené motory F414-GE-400 s menší spotřebou paliva (- 3%) a větším výkonem (+ 15-20 %).
Další vybavení, především avionika, elektronika, senzory a zbraňové systémy, jsou závislé na přáních zákazníka.
Zdroj: POGO, Defense One
Související články
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
-
05.03.2017
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29
Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných ...
-
19.03.2017
-
42 komentářů
-
Pavel Vinkler
Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle
Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...
-
28.03.2017
-
45 komentářů
-
Jan Grohmann
Polsko odmítlo starší F-16 a touží po stíhačkách F-35
Na začátku letošního roku polské ministerstvo obrany zvažovalo nákup až 96 stíhaček F-16A/B. Tato ...
-
29.03.2017
-
33 komentářů
-
Michael Myklín
Shania: v linku sa spomina F16 s palivovou nadrzou na centralnom zavesniku ktoru F35 prekona v acceleracii, takze moj koment o tom ze F35 s 2x AMRAAM, 2x JDAM proti F16 s tou istou ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: v linku sa spomina F16 s palivovou nadrzou na centralnom zavesniku ktoru F35 prekona v acceleracii, takze moj koment o tom ze F35 s 2x AMRAAM, 2x JDAM proti F16 s tou istou vyzbrojou a palivom s prehladom porazi sa zaklada na pravde..
co sa tyka nadzvukovej rychlosti, pilot vravel ze na mil power to nie je mozne bez aspon 1-2 stupnoveho klesania.. co znova neznamena ze to nejde.
Iny clanok spominal mach 1.2 a 150nm let bez AFB (afterburner), samozrejme, nikde sa nespominalo to ze sa na mach 1.2 dostala F35 bez AFB.. skor je pravdepodobne ze pilot tu rychlost dosiahol s miernym vyuzitim AFB, a potom uz len udrzoval rychlost. este aj F22 zvycajne pouzije kratkodobo AFB na dosiahnutie nadzvukovej rychlosti namiesto toho aby to natahovali cez mil power.. F22 zvycajne nelieta supercruise, ale setri palivo, a na supercruise prejde len ked je to treba, co znamena ze v takom pripade skratka chcu accelerovat co najskor.
raziel87: s tebou fakt nema zmysel nieco riesit.. pojedol si vsetku mudrost sveta, tak dobru chutSkrýt celý příspěvek2 Shania ano, s odstupem let to tak Shanio vidím a klidně se mi za to směj. Myslím, že si sám dávno vytušil, že nejsem žádnej "rusofil" a ač máš objektivní důvod na mě koukat ...Zobrazit celý příspěvek
2 Shania
ano, s odstupem let to tak Shanio vidím a klidně se mi za to směj. Myslím, že si sám dávno vytušil, že nejsem žádnej "rusofil" a ač máš objektivní důvod na mě koukat skrz prsty (protože jsem k tobě byl v minulosti často až neslušně hrubý v diskuzích ohledně F-35, právě za věčně postování F16.net) v jádru víš, že v 90% tebou napsaného jsem s tebou ve shodě.
A proč nemám rád F16.net si ve své podstatě sám naznačil - ani ty nemáš jistotu, že ti "vyfiltrovaní" uživatelé píšou korektně. Ať se ti to líbí nebo ne, internet vždy sloužil jako nejpohodlnější médium pro šíření účelových informací. Sputniku se smějete (mimochodem i tam, s použitím tvé logiky, najdeš dost uživatelů, proti jejichž textu nelze říct ani popel - ano a je tam bohužel spoustu kravin, v jádru je Sputnik ještě větší nástroj propagandy) ale brát F16.net jako bernou minci se už mnohokrát nevyplatilo - to je vše co k tomu chci říct.
2 jj284b
možná jsem pro tebe troll, ale na rozdíl od tebe nepíšu v diskuzích ty nejednodušeji vyhledatelné informace a NÁZOR NEJŠIRŠÍ VĚTŠINY - stádo je vždy nejvíc manipulovatelné - cokoli tu napíšeš, vždy se jedná o tu nejlacinější omáčku, která se interpretuje na těch nejprovařenějších fórech a právě proto tvoje a Logikovi posty čtu s takovou nechutí - oficiální žvásty vydáváte za osobitá moudraSkrýt celý příspěvekjj284b: EF, F-15, PAK FA budou v transonické oblasti s AA vyzbrojí akcelerovat rychleji. F-35A se max s AA vyzbrojí držet poblíž. Ale jakmile začne jít o těžší výzbroj a delší ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: EF, F-15, PAK FA budou v transonické oblasti s AA vyzbrojí akcelerovat rychleji.
F-35A se max s AA vyzbrojí držet poblíž. Ale jakmile začne jít o těžší výzbroj a delší dolet, tak F-35 získává navrch.
Aktuálně F-35A bez AB nepřekročí rychlost zvuku http://www.f-16.net/forum/view...
---
raziel: západní sputnik:D je to veřejné forum... takže jako jinde to vyžaduje odfiltrovat některé uživatele. Vyžadujte to tedy vědět kdo píše k věci a kdo ne... Dál tam najdeš téměř každý článek, veřejně dostupný dokument co kdy o F-35 vyšel. Takže co se týká F-16, F-22, F-35 tak není lepší místo kde k nim hledat informace.
A co se týká literatury, tak bych se moc divil, kdyby něco o F-35 v nejbližší době vyšlo a ještě to napsal někdo, kdo vůbec ví o čem mluví...Skrýt celý příspěvekraziel87: naozaj? a mas nejake dokazy alebo ako vzdy varis z vody no odomna pozadujes utajovane info? k zvysku je skoda sa co len vyjadrovat... nema zmysel krmit trola
raziel87: naozaj? a mas nejake dokazy alebo ako vzdy varis z vody no odomna pozadujes utajovane info? k zvysku je skoda sa co len vyjadrovat... nema zmysel krmit trola
2 jj284b :-D co je to za módu pořád postovat západní sputnik? to tě naučil Shania? co takhle odkaz na nějakou časově aktuální knihu, co si přečetl hm? asi těžko viď, když ...Zobrazit celý příspěvek
2 jj284b
:-D co je to za módu pořád postovat západní sputnik? to tě naučil Shania?
co takhle odkaz na nějakou časově aktuální knihu, co si přečetl hm? asi těžko viď, když hltáš jen internet. Zapojit selskej rozum po tobě asi nemá smysl chtít, protože
to bys pak nemohl napsat takovou hovadinu, kterou si napsal - F-15 v AA konfiguraci, EFT, SU-27-35 zrychlují při transonické rychlosti rychleji než F-35.....ale prosím ještě o 10 odkazů z F16.net.....ty vole......většina z nás tam přestala lézt před 6 lety + a místní bambálové z toho teď čerpají jak ze studnice vědomostí - snad jednou prozřeješ.Skrýt celý příspěvekraziel: na F-16.net len nedavno uverejnili slova jedneho pilota F35, ktory tvrdil ze s F35 dosiahol nadzvukovu rychlost bez pouzitia pridavneho spalovania.. navesaj na F16 ...Zobrazit celý příspěvek
raziel: na F-16.net len nedavno uverejnili slova jedneho pilota F35, ktory tvrdil ze s F35 dosiahol nadzvukovu rychlost bez pouzitia pridavneho spalovania..
navesaj na F16 palivove nadrze (aby mala rovnaky dolet ako F35) podves dva 1000lb JDAM,2x AMRAAM a k F35 sa ani nepriblizis..
a co sa tyka ASH, jeden maly deail zatial unika.. ziaden ASH este nie je ani postaveny.. nikto netusi kolko bude projekt stat, kedy ho budu schopni dodat.. kludne sa moze stat, ze to nebude skor ako nabehne plna produkcia pre F35.. este aj Boeing (skryto) ustupuje, ked len nedavno ponukol Block III Super Hornet, ktory ma len vynovenu elektroniku, aby bol schopny lepsej spoluprace s F35, no ziadne "goodies" ktore spajali s ASH.. a tiez ziadne nove motory...Skrýt celý příspěvekShania: tak pri transonickej acceleracii nie je co porovnavat.. F35 s interne nesenou vyzbrojou bude accelerovat lepsie ako hociaky 4gen s podvesenymi zbranami...
Shania: tak pri transonickej acceleracii nie je co porovnavat.. F35 s interne nesenou vyzbrojou bude accelerovat lepsie ako hociaky 4gen s podvesenymi zbranami...
Jojo - ale myslím, že to může bejt důvod, proč se dneska o unloadingu tak mluví - protože s tím, jak se daří optimalizovat aerodynamiku letadel pro vyšší AoA, tak se může vyplatit ...Zobrazit celý příspěvek
Jojo - ale myslím, že to může bejt důvod, proč se dneska o unloadingu tak mluví - protože s tím, jak se daří optimalizovat aerodynamiku letadel pro vyšší AoA, tak se může vyplatit nahradit část vztlaku "od plochy" za vztkak "od AoA" s tím, že se ho (a s ním spojeného odporeu) jde v případě potřeby s výhodou unloadingem zbavit.
A tedy že unloading může mít u nových konstrukcí větší význam, než dříve. Ale to je jen hypotéza - to by chtělo vidět aerodynamický modely a CFD jednotlivejch strojů, jestli tomu opravdu tak je.Skrýt celý příspěveklogik: přesně tak, ale opět nelze srovnávat dva rozdílné stroje. Jiný stroj z menším W/L může akcelerovat podstatně pomaleji než ten z vyšším, kvůli jeho aerodynamické koncepci, ...Zobrazit celý příspěvek
logik: přesně tak, ale opět nelze srovnávat dva rozdílné stroje. Jiný stroj z menším W/L může akcelerovat podstatně pomaleji než ten z vyšším, kvůli jeho aerodynamické koncepci, podvěsům atd.
A často to nelze použít ani u stejného typu.
Např. F-35A 100% paliva, čistá vs F-35A 30% paliva, se 4 externími podvěsy, váha bude menší než u prvního stroje. Druhá tedy bude mít menší W/L, ale přesto bude akcelerovat pomaleji díky většímu odporu.
Tam kde bude výsledek jasný je pouze v interní konfiguraci, kde rozdíl vahy a tím i jiný W/L bude mít vliv na akceleraci.Skrýt celý příspěvekShania - ad unloading: jestli to chápu dobře, tak to, že se stroj zbaví váhy, tak to defakto znamená, že nepotřebuje od křídla lift a tedy ho může nastavit do úhlu náběhu s ...Zobrazit celý příspěvek
Shania - ad unloading: jestli to chápu dobře, tak to, že se stroj zbaví váhy, tak to defakto znamená, že nepotřebuje od křídla lift a tedy ho může nastavit do úhlu náběhu s minimálním odporem. Tedy primární důvod unloading IMHO je právě zbavení se odporu, zbavení se gravitační tíhy je jen prostředek.
Gravitační tíha by sama nijak akceleraci neměla nezhoršovat (hmotnost ano, ale o tu unloadingem nepřijdu) - takže samotný efekt "zbavení se váhy" by neměl mít na akceleraci vliv.
Efekt unloadingu se tedy myslím bude lišit dle wingloadingu (či přesněji dle plochy generující vztlak):
neboť letadlo s menším wingloadingem pro udržení výšky potřebuje menší úhel náběhu, letadlo s větším wingloadingem úhel náběhu větší. Ale naopak s menším WL mám menší odpor způsobený třením, průmětem letadla (čistý "odpor draku") a rázové vlně.
Pokud tedy budu mít letadla s podobným odporem a váhou, ale jedno s větším WL, tak mu unloading pomůže více, unloading odstraní odpor daný náběhem, ale nevymaže ty ostatní faktory, a tedy letadlu s větším WL poklesne odpor více než letadlu s menším WL.Skrýt celý příspěvekWingloading Nejsme jediní, kdo to neustále řeší, takž doporučuji všem zúčastněným stranám v naší debatě k prostudovaní prvního komentáře zde, pro vyjasnění toho co to přesně ...Zobrazit celý příspěvek
Wingloading
Nejsme jediní, kdo to neustále řeší, takž doporučuji všem zúčastněným stranám v naší debatě k prostudovaní prvního komentáře zde, pro vyjasnění toho co to přesně znamená.
http://www.f-16.net/forum/view...
----------------------------------
Unloading
https://www.flightsimbooks.com...
V podstatě je to klesání mezi 2-10stupni, ano sníží se uhel náběhu a tím i odpor, ale taky se tím, že stroj blíží / přejde do stavu beztíže kompletně smaže váha, takže z toho benefitu jí všechny stroje bez ohledu na zatížení křídla. Viz doby akcelerace níže.
--------------------------
Transsonická akcelerace, pro porovnání s ostatními stroji (odhadované akcelerace F-35 a F-22 nebudou správně, viz KPP data dole...).
http://forum.keypublishing.com...
http://www.f-16.net/forum/view...
Su-27 je zde s 4 AAM, 50% paliva, předpokládám, že ostatní jsou také se 4AAM a 50-100% paliva.
Zde je porovnaní F-16C s FA-18C, čisté konfigurace (akcelerace, stoupaní, vydrž zatáčení atd…), v optimální výšce mají při zapnutém AB palivo na 16 resp 14,5min, u země je to 5 respektive 8min.
https://www.youtube.com/watch?...
Takže je krásně vidět, že i v AA konfiguraci akcelerovat přes MACH 1,2 stojí všechny stroje dost paliva a nedokáží vydržet v nadzvukovém režimu moc dlouho. A nedivil bych se, kdyby všichni do jednoho používali unloading pro výrazné zkrácení doby akcelerace.
http://3.bp.blogspot.com/-rdIV...
Jediná známá data k F-35 jsou níže, s 50-60% paliva 2AAM a 2x2k bombami (F-35B s 2x 1k)
Model Original KPP Time (secs) Exceeded by (secs) New KPP Time (secs)
F-35A 55 8 63
F-35B 65 16 81
F-35C 65 43 (minimum) 118
S 4AAM je akcelerace Mach 0,8 -1,2 +/-50s
http://elementsofpower.blogspo...
----------------------
Supercruise/Dash
Víme že F-35A neumí supercruise, software limituje stroj bez AB těsně před mach 1 (F-35 cestovní rychlost má byt Mach 0,9). Ale dokáže letět v rámci bojového profilu (pokud se nepletu) 600nm s 2x AAM a 2x 2k bombami 150nm na rychlosti mach 1,2 s občasným zapnutím AB (v té době bude mít stroj mezi 60-40% paliva). Profil počítaný s motorem na konci životnosti s 5% zvýšenou spotřebou a 2% sníženým tahem.
A max rychlost mach 1,6 není limitovaná tahem motoru.
Vzhledem k tomu že i ostatní stroje v konfiguraci kde jsou schopné supercruise budou chtít akcelerovat přes transsonickou oblast co nejrychleji, takže buď použijí unloading, AB a nebo kombinaci a tohle platí i po F-22.Skrýt celý příspěvekluky: jasně - k manévrování potřebuju vztlak. (Pominu teď to, že wingloading u dnešních konstrukcí je nepříliš dobrý až zavádějící odhad poměru vztlaku ku hmotnosti, to už jsme ...Zobrazit celý příspěvek
luky: jasně - k manévrování potřebuju vztlak. (Pominu teď to, že wingloading u dnešních konstrukcí je nepříliš dobrý až zavádějící odhad poměru vztlaku ku hmotnosti, to už jsme probrali snad ze všech stran).
Ten můžu dostat dvěma způsoby: buďto ho mám z geometrie draku jako takového, nebo ho doženu natažením. Druhý způsob má samozřejmě nevýhodu v tom, že natažení znamená nárůst odporu. Za to musím "zaplatit" silnějším motorem, který překonává odpor.
Zmenšení wingloadingu ovšem také znamená nárůst plochy křídel, tedy nárůst hmotnosti, tření, zpravidla i čelního odporu... a za to úplně stejně musím zaplatit silnějším motorem.
Proto jednoduchá pravda, že menší wingloading je vždy lepší, není příliš pravdivá. Podle výkonu motoru a dalších charakteristik letadla (např. jak moc mu roste odpor při zvýšení úhlu náběhu) existuje nějaké optimum wingloadingu pro danou konstrukci. Když tam wingloading zvýšíš, tak sice navýšíš lift, ale za cenu odporu a zvýšení váhy, které ve výsledku bude větším problémem, než zvýšení liftu pomocí AoA.
Toto optimum závisí na "designové rychlosti letadla" - tak čím vyšší rychlost letadla, tím menší je jeho optimální "plocha generující vztlak", protože vztlak s rychlostí roste (takže potřebuji menší plochu), zatímco odpor roste.
A to je přesně případ F35, kde C varianta má menší wingloading, takže je obratnější na nízkých rychlostech (a má nižší přistávačku) ale v bojových rychlostech nárůst odporu tu výhodu úplně setře.
Ohledně tý údajný lepší akcelerace F16, přečti si odkaz pořádně, pokud možno i první dva díly:
http://elementsofpower.blogspo...
anebo se tam aspoň koukni na tabulku - kde máš časy pro F16 a srovnání s 60% naloženou F35. Víceméně závěr je, že zatímco úplně prázdná F16 je opravdu lepší než F35 (asi i prázdná, ale ne o moc), ale ve srovnatelných konfiguracích na tom bude F16 hůře, v AtG konfiguraci, která přidává další drag (pody) o dost.Skrýt celý příspěvekNo mne pride vcelku usmevne, ze na jednej strane potieraju zmysel znizenej radarovej odrazivosti (STEALTH) u F35, ale na druhej strane pritom nezabudnu zdoraznit, aky pokrok pri ...Zobrazit celý příspěvek
No mne pride vcelku usmevne, ze na jednej strane potieraju zmysel znizenej radarovej odrazivosti (STEALTH) u F35, ale na druhej strane pritom nezabudnu zdoraznit, aky pokrok pri znizovani radarovej odrazivosti dosiahli u F/A18.. Tak je ten STEALTH podla nich blbost alebo nie? :)Skrýt celý příspěvek
Trump tim drzkovanim na F-35 neceho dosahl? Co si pamatuju z infa, co se ke me dostalo, tak cena byla uz drive domluvena a Trump si jen prihral polivcicku, nebo jeho vliv byl fakt ...Zobrazit celý příspěvek
Trump tim drzkovanim na F-35 neceho dosahl? Co si pamatuju z infa, co se ke me dostalo, tak cena byla uz drive domluvena a Trump si jen prihral polivcicku, nebo jeho vliv byl fakt minimalni.Skrýt celý příspěvek
Je od nich pekné, že si tak cenia koncept F/A-18. Preto by mali viac lobovať za to, aby US Navy dostalo viac peňazí na údržbu existujúcich strojov. Nech nemusia 2/3 Hornetov a ...Zobrazit celý příspěvek
Je od nich pekné, že si tak cenia koncept F/A-18. Preto by mali viac lobovať za to, aby US Navy dostalo viac peňazí na údržbu existujúcich strojov. Nech nemusia 2/3 Hornetov a Super Hornetov sedieť na zemi. :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...