F/A-18E/F Super Hornet konkuruje stealth letounům páté generace

F/A-18E/F Super Hornet konkuruje stealth letounům páté generace
Vizualizace F/A-18E/F Block III Super Hornet / Boeing (Zvětšit)

Víceúčelový bojový letoun Boeing F/A-18 se i po 40 letech prodává pořád dobře. Jen americké námořnictvo (US Navy) v poslední době objednalo více než 100 nejnovějších modelů F/A-18E/F Block III Super Hornet. Firma Boeing Super Hornety přitom nabízí také Finsku, Kanadě, Německu, Indii a Švýcarsku.

V březnu letošního roku US Navy u firmy Boeing objednalo 78 letounů F/A-18E/F Block III Super Hornet za čtyři miliardy dolarů, s termínem dodání do roku 2023. Navíc v minulém roce námořnictvo objednalo dalších 24 Super Hornetů nejmodernější verze Block III. Ostatně obdobným způsobem si počíná americké letectvo, které místo stárnoucích F-15C nakoupí nejnovější F-15EX.

Obejdnávky Super Hornetů jsou reakcí na zdržení v zavádění námořního víceúčelového bojového letounu F-35C Lightning II. V roce 2009 námořnictvo ambiciozně počítalo s dosažením počátečních operačních schopostí (IOC) s F-35 v roce 2014, k dosažení IOC ale došlo až v únoru letošního roku, tedy o pět let později.

Námořnictvo proto kromě nákupu nových Super Hornetů prodlužuje životnost i stávajícím. V roce 2018 námořnictvo objedalo u firmy Boeing „omlazení“ a modernizaci prvních čtyř Super Hornetů za 78 milionů dolarů. Omlazené Super Hornety budou ve stejné konfiguraci jako nejnovější verze Block III (viz dále), a zároveň se zvedne životnost z 6000 na 10 000 letových hodin, což je dalších deset až třináct let provozu. Omlazování flotily Super Hornetů potrvá minimálně deset let.

Vzhledem k novým zakázkam od námořnictva, včetně výroby Super Hornetů pro Kuvajt, Boeing udrží výrobní linku Super Hornetů v provozu minimálně do roku 2033.

Současná verze Block III je ale odlišná od projektu Advanced Super Hornet z roku 2013. Před šesti lety Boeing představil projekt „stealth“ Super Hornetu, který díky použití podvěsného zbraňového stealth kontejneru měl až o 50 % menší čelní radarový průřez (RCS). Námořnictvo ale o projekt neprojevilo zájem.


Předstartovní a startovní procedura pohledem pilota Super Horneta

F/A-18E/F Block III Super Hornet proto spíše než stealth ctí doktrínu propojeného způsobu vedení války NCW (Network Centric Warfare). Cílem doktríny NCW je využít robustní a odolnou počítačovou síť pro získání informační nadvlády nad protivníkem.

Verze Block III proto získá nejnovější počítačové jádro DTP-N (Distributed Targeting Processor-Networked) a robustní komunikační datalink TTNT (Tactical Targeting Network Technology). Počítačové vybavení verze Block III umožní používat nejnovější senzory a také softwarové vybavení. Piloti ocení také velký dotykový 21″ displej.

„Jde o velmi rozsáhlý počítač s otevřenou architekturou, asi 17krát výkonnější než počítač na současné platformě, který je otevřený, takže můžete nahrát nové aplikace do letadla, tedy velmi rychle vložit nové schopnosti,“ říká Dan Gillian, programový manažer pro letouny F/A-18E/F Super Hornet a EA-18G Growler ve firmě Boeing.

Palubní počítač dokáže například kontrolovat robotické vedené letadlo (Loyal Wingman), jako je například nedavno představený dron ATS (Airpower Teaming System), rovněž od firmy Boeing. Například zbraňový operátor ve dvoumístné verzi F/A-18F je schopen řídít celou skupinu robotických wingmanů. 

Block III rovněž získá přehledový a zaměřovací infračervený senzor Block II IRST (Infrared Search and Track). Podle webu FlightGlobal, pokud je senzor používán současně dvěma Super Hornety, dokáže dodat potřebné informace pro navedení střel vzduch-vzduch (tedy bez demaskujícího použití radiolokátoru). Block II IRST se montuje na nos centrálního palivového tanku. Dosah infračerveného senzoru není znám, ale údajně přesahuje dosah nepřátelských radiolokátorů.

Díky robustnímu datovému spojení tak může celá formace Super Hornetů letět s vypuntými radiolokátory, a potřebné informace získávat od strojů s infračervenými čidly, nebo od několika strojů se zapnutými radilokátory.


Provoz Super Hornetů z letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN-77)

Super Hornety Block III dále dostanou nové konfromní palivové nádrže, které pojmou 1588 kg paliva. Nádrže přispívají k nižšímu aerodynamického odporu a celkově zvyšují bojový rádius o 222 km.

Nejnovější Super Hornet je tedy stroj, který je schopen létat dále, dokáže pomocí IRST tajně sledovat prostor před sebou na velkou vzdálenost a všechny informace předávat jiným letounům. Letoun tak dokáže efektivně pracovat s F-35B / F-35C, včetně námořního letounu včásně výstrahy a řízení E-2D Advanced Hawkeye.

Super Hornet přitom stojí „pouze“ 66 milionů dolarů a letová hodina jen 18 000 dolarů, tedy 2x méně, než stojí letová hodina F-35 Lightning II.

Gillian v rámci podpory prodeje Super Hornetů se rovněž opřel do současných stealth letounů páté generace. Podle Gilliana nepřátele přišli na to, jak se vypořádat se stealth letouny a F-35 své stealth, s omezenou zásobou munice ve zbraňových šachtách, využije jen u několika specifických misí.

V každém případě Super Hornety z amerického námořnictva jen tak rychle neodejdou, létat mají minimálně do roku 2040, tedy ještě 60 let potom, co první Hornety vstoupily do služby.  

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Průzkum bojem? Trump chce Super Hornety místo F-35

Nově zvolený americký prezident Donald Trump pokračuje v boji proti “předraženému” projektu stíhačky ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet pro indické letadlové lodě?

Americký Boeing nabízí indickému námořnictvu víceúčelové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Podle ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • tryskac
    20:24 05.05.2019

    Bahrain nakupuje vyzbroj pre svoje F16 za 750mil USD. Tu mozte najst, co vsetko sa da za tie peniaze kupit

    https://defence-blog.com/news/...

    • kisam
      22:11 05.05.2019

      Za tú cenu som toho čakal o dosť viacej. Aj keď je pravda že dsca ponuky bývajú úmyselne nadhodnotené. Snáď neskôr zverejnia konečnú cenu.

  • givicz
    20:26 04.05.2019

    Корпорация Lockheed Martin предложила новую компоновку F-35 (Lockheed Martin Corporation navrhla nové uspořádání F-35)
    https://topwar.ru/157596-korpo...
    Americký nejnovější stíhač páté generace F-35 může získat další rakety vzduch-vzduch, aniž by je umístil na vnější závěs. Podle "Warspot" s odkazem na breakdefense.com, Lockheed Martin Corporation navrhla nové uspořádání vnitřních prostorů F-35A a F-35C
    V základní verzi jsou stíhači F-35 vyzbrojeni čtyřmi raketami pro letecký boj, které jsou umístěny ve dvou vnitřních prostorech. Specialisté z Lockheed Martin navrhli provést změny v designu letadla, změnit jeho uspořádání tak, aby nová verze F-35A a F-35C mohla pojmout tři rakety v každém z oddělení. Nový layout v Lockheed Martin volal Sidekick. To také uvádí, že pouze F-35A a F-35C letadla mohou být převedeny na novou verzi, zatímco F-35B Sidekick nemůže být použit kvůli dalšímu motoru poskytujícímu vertikální vzlet a přistání.
    Pokud tedy Pentagon nový projekt schválí, letouny F-35A a F-35C obdrží dvě další rakety pro letecký boj, což zvýší jejich celkový počet na šest.

    Není však známo, kolik letadel bude přepracováno, pokud bude program schválen a kolik to bude stát.

    USA již označily novou verzi F-35 jako odpověď na Boeing F-15X, schopnou nést více než 20 raket vzduch-vzduch.

    • logik
      21:16 04.05.2019

      Ach jo. Schopnost nést 6 AMRAAMů interně není žádná novinka, je to už X let starý plán, se kterým se v podstatě s jistotou už několik let počítá, jen prostě byla naplánovaná až na další blok (tuším block 4, ale za to neručím).

      • Shania
        10:30 05.05.2019

        tri AAM v pumovnici byl dlouhodobe naplanovan pro block 4, protože je nutné modifikovat pumovnici a to chtějí udělat jen jednou. A modifikace pumovnice je stale v planu pro block 4.

        LM ted vyvijí na vlastni naklady zavesniky, kde neni nutne pumovnici modifikovat.

        To jestli sidekick bude rozšíření AA podvesu a nebo tezkeho AG zavesniku se nevi.

        S tím se teoretická nosnost AAM zvysuje z 14 na 16, ale to nikdo stejne nebude pouzivat... Stejne tak 20 AAM u F-15X.

        SH má možnost nést 14AAM, s CFT to bude vic jak teoreticka schopnost, stejne ale asi vynechaji 4AAM na sesikmených podvesech pro zlepseni výkonu.

  • Roland
    10:39 04.05.2019

    to je stejně maso - vyvinu F22, který je v podstatě "mimo stupnici" kvality, je sice drahej, ale i tak si ho nechám skoro 200 kusů. Pak vyvinu F35, který sice možná ve stupnici je, ale ručička je až nadoraz a postupně ho více-méně úspěšně vyrábím a prodávám

    No a když potřebuju, tak si holt vyrobím dalších X set víc než kvalitních letadel.

    A to radši nepíšu o tom, kolik dalších F15/16/18 mám ve výzbroji....

  • Grugh
    19:37 03.05.2019

    Myslím, že hlavním důvodem návrhů na zavádění oprašených starých typů letadel jako je F-15 nebo F/A-18 je všeobecné zklamání z F-35 Lightning II.
    Tady je odkaz na rozbor, jestli je F-35 skutečně letounem 5-té generace:
    https://www.ausairpower.net/js...

    • Arccos
      20:45 03.05.2019

      Starý známý nezaujatý ausairpower. :DD
      To už tu fakt dlouho nebylo, myslel jsem, že už to ani neexistuje.

    • Miroslav
      21:39 03.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Písal som tu snáď asi 100x a napíšem to zase. F-35 je stroj úplne inej kategórie ako F-15, teda nie sú konkurentmi. F-15 má doplniť Raptorov pretože linka na F-22 sa už otvárať nebude. Nemá zmysel stavať ďalšie F-22 ktoré sú násobne drahšie ako F-15, hlavne keď v súčasnosti nie je pre čistokrvné stíhače využitie. Asymetrické konflikty súčasnosti si totiž nevyžadujú bojovať s technológicky vyspelým protivníkom o vzdušnú nadvládu. F-35 možno zrovnávať s F-16, rozhodne nie F-15. To je ako keby si tvrdil, že Mig-29 je konkurentom SU-27/30.

      • logik
        17:25 04.05.2019

        Pokud se na nebi potkaj, tak konkurenti budou.

        Fór je ale v tom, že v nemálo ukazatelích air superiority stíhače je F-35 lepší, než Eagle, např.
        - schopnost zdetekovat protivníka
        - zrychlení v transsonické oblasti
        - schopnost AoA
        - instanteous turn rate

        Pro F-15 hovoří jen maximálka (která se v reálu příliš nevyužívá, a ověšený stroj ji ani nedoáshne) a počet nesené výzbroje, jinou výhodu oproti F-35 těžko nalézt. Ještě teda combat range, protože na F-35 zatím nejsou bagy.

  • flanker.jirka
    14:24 03.05.2019

    Toto tvrzení mi trochu nesedí: "Block II IRST se montuje na nos centrálního palivového tanku. Dosah infračerveného senzoru není znám, ale údajně přesahuje dosah nepřátelských radiolokátorů."

    ...letadlo s takovým podvěsem, k tomu venku nesenou výzbrojí a navíc o proti stávající verzi s konfromními nádržemi nahoře bude mít odraznou plochu větší, oproti holému SH. To už se bavíme o RCS přes 1 metr čtverečný, což dokáží palubní radary vidět i přes 200 km a nejlepší soudobé IRST senzory vidí stíhače ze zadu do vzdálenosti 140 km a ze předu do 90 km. (uvážíme-li střet letadel na vstřícných kurzech, musel by dosah nového IRST vzrůst o více jak 100%)

    • balm
      21:59 03.05.2019

      "Soudobé", nebo-li zavedené do výzbroje, reflektují technologické schopnosti let 1990 - 2000. Vzhledem k rozvoji elektrooptických systému a zpracování signálových procesů v poslední dekádě, není 200km za vhodných atmosférických podmínek nereálná hodnota. Uvědomte si, že se mluví o sekundárním pasivním prostředku. V současnosti patří k nejpokročilejším systémům AN/AAQ-37, přesto používá technologie založené na schopnostech let 2000 - 2005.

      Mezitím se vyvíjí nové systémy, které budou vidět a zpracovávat větší objemy dat rychleji a efektivněji.

      P.S.: Odraz elektromagnetický impulzů (zachycení) negarantuje spolehlivé rozpoznání, natož úspěšnou střelbu na cíl. Zase tak jednoduché to není. Pasivní systémy se budou dále rozvíjet, stejně jako aktivní a vzájemně se propojovat do jednoho celku.

      • flanker.jirka
        10:30 04.05.2019

        To co nosí Rafale nebo Typhoon není generačně tak staré, jak popisujete, jsou tam aplikovány výsledky posledního vývoje. Dobře napsané pojednání o IRST jsem nalezl zde:
        https://defenseissues.net/2015...
        Vývoj, samozřejmě, jede dále, ale musel by to být větší "skok" v detekční citlivosti, aby to bylo použitelné. Asi bude třeba stále hledat účinnější systémy chlazení, ale do nekonečna to nepůjde. Jsou tam nesporné výhody při použití z hlediska rozlišovacích schopností, ale pro činnost v maximálních dálkách budou mít lepší rozdílnosti vůči stealth letadlům než konvenčním strojům se soudobými radary.

        Radary mají omezení v dálkách účinného zpracování v režimech SAR, ISAR a NCTR, ale k identifikaci přece nemusí dojít přímo samotným radarem na palubě. Od toho jsou tu centra velení, řízení, AWACSy, kde se vyhodnocuje situace nepřetržitě, aby se vyhnuli omylu. To by bylo zbytečné nějaké prodlužování dosahu BVR střel jako AIM 120 a pro ty informace o poloze a rychlosti cíle z radaru stačí, i když neumí identifikovat cíl jako takový.

        • Jirosi
          12:14 04.05.2019

          Za článek určitě +1 díky. Ale je strašně neobjektivní.

          Dále zapomínáš, že jak EF, tak Rafale stále létají převážně v nemodernizovaných verzích! I v článku uváděné F/A-18 se teprve budou vyrábět, a jejich výroba skončí v roce 2030! Ale zpět k článku:

          Letouny SSSR dokázaly identifikovat SR-71 na 100km, ale to v tu chvíli mělo jaké teploty¨ proti okolnímu vzduchu 500+C?

          Pak ten rozdíl mezi MIG-31 z 720C a F-22 z 270C...
          Celkem by mně zajímalo proč neuvedly hodnoty pro Rafale, EF, atd. Asi bychom se velmi divily.

          Stealth nikdy nebyl tom, že letadlo "nebude vidět"! Vždy šlo o potlačení co největšího množství vyzařování. Být později zpozorován byla vždy výhoda.

          • flanker.jirka
            17:08 04.05.2019

            Nepotkal jsem žádný Rafale bez systému IRST, minimálně francouzi je mají snad na všech mašinách v poslední variantě, více se lišila výbava radaru, podle výrobní serie a verze.

            ...ty hodnoty co tu uvádíte, jsou velmi zajímavé, nevím odkud ten kolík co to psal čerpal. Hodnoty mi přijdou odpovídající technologiím na daných letadlech, SR 71 a Mig 31 jsou konstrukčně řešeny pro použití v režimu supercruise a možná půjde o hodnoty po delším časovém intervalu při jejich rychlostech. F 22 má upravené trysk pro potlačení tepelné stopy motorů a cestovní nebo maximální rychlost má menší, k tomu nutno přidat bonus supercruise bez přídavného spalování. Možná hodnoty pro Rafale nebo Typhoon nemá a nebo mu to nepřišlo zajímavé.

          • balm
            21:24 04.05.2019

            @flanker.jirka 17:08 04.05.2019

            Francie nebyla hloupá a požadovala oba hlavní elektrooptické systémy v základním vybavení. Rozumné řešení, které se průběžně vyvíjí a chystá se modernizace, ale to ještě neznamená, že každý vyrobený Rafale létá s nejmodernějšími systémy. Modernizace teprve nabíhá a zdaleka ne všechno je hotové (Francie jasně řekla, že Rafale bude podporovat minimálně 70 let). Žijete-li v představě, že Rafale létá s tím nejmodernějším, tak se hluboce mýlíte a nemá cenu dále diskutovat. I modernizované systémy jsou staré minimálně 10 let, protože vývoj vyžaduje čas a není o tom, že vyšroubuješ "slzičku" a našroubuješ novou. Tak jednoduché to není, protože se musí současně vyvíjet i avionika, elektrické sítě, ... atd.

            O důvodech a partnerství se skopčáky jsem psal tolikrát, že se k tomu nebudu vracet. Proč nemají systém PIRATE všechny ET Typhoon ve standardu? Protože 21% partnerem bylo skopčácké ego, které nepřekouslo, že si ostatní vyvinou a budou provozovat něco lepšího. Právě to bylo jedním z důvodů, proč nepokračoval vývoj 360°Pirate (většina vývojářů potom utekla k Thales a pracovala na ARTEMIS IRST - námořní 360°verze), který byl zalétán a vyzkoušen na prototypu Tranche 2. Velká Británie, Španělsko, Itálie ... všichni ho chtěli, ale Skopčák vyrábějící trup řekl ne, přece nebudou mít ostatní lepší letouny. O tom už jsem také psal a nebudu se opakovat.

          • flanker.jirka
            21:01 05.05.2019

            @balm
            EFT je hold pouhý Euro projekt :-D jsou rádi, že se shodli na kanonu a názvu, píšete tu o našich západoněmeckých soudruzích, jako by vás nutili jezdit v Trabantu :-)

  • Michaall
    13:28 03.05.2019

    Jirosi: tj ale proč už to nepožadují po superhornetech, přeci jen kdyby něco, tak je to významná síla schopnost nést tyto bomby např.na letadlovce kdekoli na světe, v nějaké knižce jsem to četl, že je dříve vozili na letadlovce, ale to už je tím pádem dneska asi pasé.

    • Jirosi
      14:21 03.05.2019

      Dříve sloužily i bombardéry na CV, jeden z příkladů "North American A-5 Vigilante". Byla to součást triády. Dnes, už to asi řeší jinak.

  • Michaall
    12:56 03.05.2019

    Chsi se zeptat jak je to s nesením B83 nuclear bomb, koukal jsem wiki, že starý hornet byl compatibilní a superhornet už ne, proč se té schopnosti zbavili? museli, kvůli omezení nosičů z odzbrojovacích dohod?

    • Jirosi
      13:13 03.05.2019

      Znova starý F-18 Hornet a nový F/A-18 Super Hornet jsou dvě různá letadla.
      Schopnosti se nezbavily, museli by ji na nové letouny dodat.

    • skelet
      14:29 03.05.2019

      tuším, že Superhornet může nosit B61

      • NeoXII
        10:26 05.05.2019

        Dajte si na nás pozor. F-16 Viper je schopný niesť jadrové zbrane. Tak nás nenaštvite, lebo Hirošima bola iba silvestrovská petarda. :-)))

        • skelet
          20:27 05.05.2019

          Po jedne takove petarde by si Slovensko naporcovali mezi sebou sousedi :)

  • Pepin Nešpor
    11:54 03.05.2019

    Opravdu krásný letoun!!!
    Nejnovější generace F-18 určitě má co nabídnout. Jedno z vůbec nejuniverzálnější osvědčených dříčů.
    A co se týče na moři tak jedno z nejlepších námořních letounů vůbec.
    Překvapilo mě jaké manévry dokáže. Opravdu výborně manévrující letoun na tehdejší i dnešní dobu.
    Za mě palec hodně nahoru!

    • Jirosi
      12:20 03.05.2019

      F/A-18 Super Hornet (1995 first Fly), 2001 zařazen do služby.

      Většina letectev používá starší letouny F-18, což je jiné letadlo.

    • liberal shark
      18:41 03.05.2019

      Souhlas, Super Hornet je momentálně nejlepší námořní letadlo na trhu.

  • SofF
    11:50 03.05.2019

    dostali se tam kam v Rusku - nové technologie se zavádějí pomaleji než by si vojáci přáli. A navíc osvědčené konstrukce když se nadupou novou elektronikou podávají hodně dobré výkony ať už jde o F-15/18 nebo hluboce modernizované MiG 29/SU-27.
    A se závěrem lze jen souhlasit, F-35 jsou pro specifické mise kdy hlavní požadavky vznikaly v době kdy se uvažovalo o vhodných nástrojích proti tzv. darebáckým státům které mohly mít maximálně nějakou starší variantu S-300.

    • Jirosi
      12:11 03.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      SofF: Nikoliv, predikovaná životnost flotily NAVY F-18 šla dolů díky skoro trvalému bojovému nasazení.
      U F-15 se jedná o stroje pro vybojování vzdušné nadvlády, ty měli nahrazovat F-22. Ale tam zase zapracovala politika.

      • Shania
        12:53 03.05.2019

        Ironicky sefove USAF vcera mluvili o F-15X a jejich aesa radaru jako o dobrem nastroji proti krizujicim strealam a kdyby slo o zastaveni bombarderu s eskortou, poslali by s nimi F-22/35.

  • Aloha
    11:17 03.05.2019

    Velkým upgradem 4.gen nejde jen US, RUS ale i Čína, zajímavé, že tam píšou, že nová J-11 bude lepší než SU-35, takže další nákup už se určitě konat nebude https://thediplomat.com/2019/0...

    • Slavoslav
      12:10 03.05.2019

      Cina nemala zaujem oni o teraz nakupovane stroje. Zaujem mali o kupu novych motorov ktore im Rusi najskôr predat odmietali kedze bolo jasne, ze ide o reverzny inziniering a neskor ked dengi dosli a predaj bol zas aktualny im k nim pribalili aj lietadla + peknu prirazku za kus kedze na dalsi predaj sa nespoliehaju ani oni.

  • tryskac
    10:33 03.05.2019

    Tiez si myslim, ze takyto F18 SH by bola lepsia volba ako F16V. Ked SR bola schopna prevadzkovat 2 motorove masiny s notoricky nespolahlivymi motormi (mig29as) neviem preco by to uz dalej nezvladli. Nemusime sa porovnavat hned so Svajciarskom, aj Fini prevadzkuju F18 v inych mnozstvach ako 12-14ks a myslim, ze v zasade su spokojni. Co sa tyka nakladnosti prevadzky a zivotnosti lietadiel, tazko porovnavat F16 ci Gripen s F18. Staci porovnat konstrukciu a jej masivnost podvozku, kde je ten rozdiel asi najmarkantnejsi. A netreba zabudat ani na korozivne prostredie posobiace pri pouziti na lietadlovej lodi. A zravost motorov - pokial maju motori co i len podobnu mernu specificku spotrebu tak ten rozdiel az taky velky nebude.. Palivo je skor marginalna cast nakladov na prevadzku - zvlast pri tak malych poctoch.

    • logik
      10:41 03.05.2019

      ????
      1) Musíš servisovat dvakrát tolik motorů, to udělá rozdíl v ceně velkej.
      2) F-18 váží o půlku víc než F-16, takže i při stejném SFC motorů sežere o polovinu více paliva

      • tryskac
        10:54 03.05.2019

        Rozumiem, ale motor f18 nie je ten isty ako f16 (to by platilo pri f15) tak naklady na jeho servis nemusia byt 2x,ale len vymyslim si 1,66x. A tiez si myslim, ze pri pouziti prediktivnych prehliadok a servisu by si ten stroj vedel povedat co potrebuje. Urcite by to nebolo ako pri migoch, ze kazdych xxz (rozumej malo) hodin dole motor a komplet servis.
        Pri draku je to este zrejmejsie, mozno pri setrnom "suchozemskom" nasadeni by ten drak f18 bol v podstate nesmrtelny, ked by sa pohyboval hlboko pod letovou obalkou nasadenia na lietadlovej lodi.

        • Pepin Nešpor
          11:59 03.05.2019

          Tryskáč- ano nový f-18 je krása a jeto fakt univerzál ale přece dva motory je dost financí navíc . Uvidíš že i f-16 V vám výborně poslouží a jeto také pěkné výkonné letadlo.
          Osobně za mě výkonnější a hezčí stíhač jak náš Gripen!

      • Jara
        17:40 03.05.2019

        Logiku prosímtě, ano dva motory jsou nákladnější, všechny drahé komponenty pro pravidelnou výměnu máme dvakrát nic na tom nevylepší ani fakt že dvoumotorák má ty motory sice dva menší Rafal, efko oproti jednomu u F35 např( nemusí to tak být Su 30,35 má motory jak “kráva”) , ale proč tady střílí takové nesmysly jako že dvakrát těžší stoj má dvakrát takovou spotřebu ?

        • logik
          22:08 04.05.2019

          No, máš pravdu F/A-18 má motory 2x62kN, zatímco F-16 1x76kN. Vzhledem k tomu, že maj podobný SFC, a vzhledem k tomu, že F/A-18 není rozhodně rychlejší, než F-16, tedy má menší přebytek výkonu (použitelný k akceleraci) a tedy musí dávat "více plynu", tak nebude žrát o polovinu více. Bude žrát podstatně víc.

          F/A-18 má specific range 0.058nm na libru paliva. U F-16 se udává 0.178nm
          (https://defence.pk/pdf/threads...
          https://navy-matters.blogspot....

          Takže ten odhad spotřeby byl od oka, ale co na něm bylo tak špatně?

    • flanker.jirka
      11:46 03.05.2019

      Nic ve zlém, ale tomu čemu říkáte provozování dvou motorových migů se říká agonie. Srovnejte si procenticky bojeschopné a letuschopné mašiny u vás a například v Polsku, kde se do migů investovalo více a mají hlubší modernizaci. Buďte rádi, že se rychle rozhodlo o F 16. SH by pro vás byla zbytečně drahá na provoz.

      • Pepin Nešpor
        11:59 03.05.2019

        Asi tak.

      • tryskac
        11:12 04.05.2019

        Ad agonia: mate pravdu, ze s nasaditelnostou Sk mig29 to v minulosti nebolo ruzova, ale je deklarovane, ze v sucasnosti sa situacia zlepsila. Majte ale na pamati, ze sk mig29 v lepsom case pamatali federaciu, v horsom pripade to bola deblokovana kopa srotu z prvych vyrobnych serii. Predpokladam, ze v pripade US strojov (novych) bude situacia znacne lepšia. Ja si osobne myslim, ze piloti a cast politikov chceli prave f18 (vid vyhlasenia Holka), ale dostali (teda dostanu) f16...
        Porovnavat s PL cisla neviem, kedze tie cisla nemam, viem ale ze ich flotila mig29 bola isty cas uzemnena z dovodu havarii. Na SK tiez padli mig29, ale po chybach pilotov..

        • flanker.jirka
          11:48 04.05.2019

          Zavádění Migů 29 si pamatuji velmi dobře, samozřejmě i dělění federace, kdy se u 29 rozhodlo o dělení 1:1, s tím, že SK nechtěla žádný Mig 23. K vám šlo 10 mašin do šroubku a do posledního kousku opraveného a funkčního. Tedy 100% technický stav. České mašiny pak zůstaly bez zájmu a dopadlo tak, že se defacto darovaly Polsku, se vším co k nim patřilo a bylo na skladě. Údajně neletuschopné mašiny pak z Českých Budějovic do týdne všechny přelétnuly do Polska, o nějaké už poláci přišli, ale většina mašin prošla modernizací a má prodlouženou životnost do 2025. Jako perličku lze úvest, že dvě "české" 29 střídaly Gripeny na Baltu v rámci air policing.
          Trupová čísla ČR-PL(červené) tady: 4012 – 40, 5414 – 54, 5616 – 56, 5918 - 59, 7702 – 77, 8304 – 83, 8906 – 86, 9207 - 92, 4401 - 28

          • NeoXII
            10:13 05.05.2019

            Smutné na tom je to, že keď začali v 80-tych rokoch do ČSSR prilietavať nové MiGy 29, tak samozrejme išli do českej časti republiky. Aj piloti boli českí, možno s nejakou výnimkou. Ale po rozdelení štátu ste sa ich rýchlo zbavili vo vidine nových západných nadzvukov. Veď Slovákom sovietske črepy stačia. No a nakoniec máte požičané najlacnejšie šunky Gripen, bez dostatočnej výzbroje a bez prilbových zameriavačov. To vám však nebráni smiať sa zo "starých črepov F-16V". Ale veď vy už kupujete F-35 :-)))

          • tryskac
            10:59 05.05.2019

            NeoXII:a co ste cakali, ze nove mig29 priletia na letisko Presov? Frontova linia studenej vojny viedla na hranici zapadnych Ciech, tak najelitnejsie jednotky boli rozmiestnene tam, ci uz letecke, obrnene a ine. Ake mali, alebo nemali Cesi vidiny neskor, o tom rozhodol cas..
            A treba dodat, ze vseobecna uroven letectva je v cr vyssia ako v sr, minimalne v pocte velkych vyrobcov (aj ked o modernosti ich produkcie by sa dalo uspesne polemizovat) a vztahu obyvatelstva k letectvu ako takemu.

          • Vojna a mír
            11:07 05.05.2019

            Neo:
            Nemáš pravdu, důvodem, proč po rozdělení ČSFR došlo v ČR k rychlému vyřazení Mig 29 bylo, že úředníčci, kteří dělili. Rozdělili 29-tky v poměru 1:1 a v SR zůstala také jediná souprava pro provádění větších oprav.
            Až heroické výkony mechaniků v Žatci a pak Českých Budějovicích nestačili na udržení letuschopnosti typu.
            Ministerstvo obrany novou soupravu z Ruska nepořídilo.
            “Havlisti” bohužel ovládli MO a z Ruska se nebralo nic!!
            Pravda, že ožralé Jelcinovské Rusko situaci nepřidalo a sehnat ND a držet letuschopnost, byl nadlidský úkol. Poměry na MO a cílená likvidace letectva v té době vedly k odchodu mnoha vynikajících pilotů jako byl např Václav Vašek atd.
            Kdyby byl přístup MO jiný mohli se hravě Mig 29 držet podobně jako v SR a Polsku.

          • NeoXII
            18:40 05.05.2019

            Tryskac, naozaj? A keby sme boli dnes sále Československo, tak kde by dnes bolo Gripeny, keď "hrozba " ide z východu? Aj tak by boli v Čechách!!!

          • NeoXII
            18:43 05.05.2019

            Tryskac, si blbý tupec. Česi si brali vždy to najlepšie. Akurát teraz lietajú na šunkách, ktoré im ani nepatria, tak sa aspoň vysmievajú F-16.

          • Scotty
            21:06 05.05.2019

            Zbavit se Migu-29 bylo rozhodně správné rozhodnutí. Co správné nebylo je že se moderní letadla pořídila až když byli Mig-21 téměř neletuschopné.
            NeoXII
            Pokud by se federace nerozpadla je vysoce pravděpodobné že Gripenů by bylo víc a část by byla umístěna v Čechách a část na Slovensku tak aby bylo pokryto celé území.
            Napsal jste to přesně naši piloti na Gripenech už čtrnáct let létají. Vy na své F16V stále čekáte.

          • flanker.jirka
            21:22 05.05.2019

            @NeoXII
            řekl bych, že tryskac Vám to vysvětlil vemli dobře, pokud nemůžete klidně spát, tak popožeňte vaše ministerstvo obrany, ať stíhače přesune ze Zvolenu do Prešova nebo Košic, tam je přece ten Váš nepřítel

            ...pokud máte problém s tím, že někdo kritizuje akvizici nejmodernější verze F 16, tak plačete na špatném hrobě, Gripeny v čechách byly kompromisem po velkých záplavách, jpo kterých šly peníze na sanování škod původně mělo dojít k pořízení 36 Gripenů.

            P.S. nebýt senegalců, možná jste dnes měli také Gripeny. Világos?
            https://cs.wikipedia.org/wiki/...

          • flanker.jirka
            21:39 05.05.2019

            @scotty
            Přesné, v tom počtu letadel a verzi Migu 29 A to nemělo smysl dále provozovat, měli jsme dostatek resursu tehdy ještě na Mig 23 ML a MF a na 21. Ty jednomotorové mašiny u nás měly lepší zázemí pro provoz a levnější provozní hodinu. Mig 29 verze A měl starou verzi motorů s krátkou životností a velkou spotřebou. Ani SSSR tuto verzi neprovozovalo, hodně rychle přešli k verzi C, která měla už alespoň nějaké nádrže a spolehlivější radar. Polsko je v jiné situaci, našich 10 kusů jim spadlo prakticky zadarmo, k tomu převzali velice výhodně i stroje z bývalé NDR, které prošly westernizací z důvodu použiti v NATO.

          • Jirosi
            07:55 06.05.2019

            "Údajně neletuschopné mašiny pak z Českých Budějovic do týdne všechny přelétnuly do Polska"

            Asi měli potřebné součástky, a dovezli si je. Přelet vs Bojové nasazení..

  • Gibon
    10:07 03.05.2019

    "Dosah infračerveného senzoru není znám, ale údajně přesahuje dosah nepřátelských radiolokátorů"

    Chapem to spravne, ze momentálne dostupna stealth technologia bola porazena? Aj ta F22 na IR svieti ako vianočný stromček.

    • alexa123
      10:10 03.05.2019

      ... chapem to spravne, ze momentálne dostupna stealth technologia bola porazena?

      Možno áno, ale možno ani nie - viď B-21.

      • flanker.jirka
        11:48 03.05.2019

        Další zázračná zbraň? ...stále půjde o evoluci současné stealth technologie a o proudové motory emitující tepelnou stopu.

        • Jirosi
          14:18 03.05.2019

          "stealth" je o potlačování všeho záření, tedy i IR stopy. Už první letoun "F-117" řešil i tento problém, ale přesto se pořád někdo tváří. Že někdo objevil novinku.

  • lemkin
    09:45 03.05.2019

    Se zaváděním F-35 patrně přišlo i vystřízlivění z jeho schopností. Je to v zásadě taková F-117 pro útoky na bodové cíle. Na ostatní typy misí se vlastně ani tak moc nehodí.

    Není to ani věc elektroniky, jako spíše koncepce a draku. S ferrari taky nebudete tahat cement na chatu, ačkoliv je ve své kategorii vynikající.

    • logik
      10:46 03.05.2019

      Jasně. A proto sestřeluje na red flagu 20:1.

      Čím konkrétně se nehodí? Svojí rychlostí, a akcelerací, kterou překonává nejen F-16, ale dokonce i F-15 (pokud jsou naložené)?
      Schopností AoA, kterou překonává dosavadního západního rekordmana F/A-18?

      Nebo čím konkrétně? V které části letové obálky ztrácí na dosud provozované stroje, kromě F/22?

      • Jara
        16:46 03.05.2019

        No jasné..... red flag je komedie stejně jako každé vojenské cvičení, nějaký poměr 1:20 má vypovídající hodnotu asi jako ruské proklamace o tom že do příštího roku budou mít 1000 ARMAT.....

        • Riiiederner
          11:56 05.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Kompletní cvičení proti zkušenějším pilotům na f15 vs f35 je tedy k ničemu protože to nemá vůbec žádnou váhu a to protože...proč vlastně ?

  • UnionPacific
    09:01 03.05.2019

    Nech OSSR zruší ten kontrakt na 12 F16 a radšej nakúpi 50 super Hornetov. Cenovo je to rovnako.

    • Miroslav
      09:18 03.05.2019
      • (3)
      Oblíbený příspěvek

      1/ Tých F-16 je 14 kusov (12+2)
      2/ Tie ceny sú trochu zavádzajúce. USA nepotrebujú kupovať zázemie a zrejme ide o cenu za holé stroje. My sme v tej cene kupovali aj dosť rakiet a inej výzbroje
      3/ Cena za ktorú budeme kupovať F-16 a výzbroj nie je celkom jasná. Tá cena ktorá prebehla médiami je cena maximálna. Aká bude skutočná cena, to nevedia možno ani na MO SR

      • GlobeElement
        09:24 03.05.2019

        U státních zakázek je skutečná cena zhruba dvojnásobkem ceny maximální.

        • PavolR
          10:10 03.05.2019

          Toto nie je štandardná štátna zákazka, jej strop, čo do nakúpeného materiálu, ako aj ceny, stanovili Američania ...

      • kisam
        09:26 03.05.2019

        Cena je 1,589 miliardy eur. V cene je 14 strojov, výcvik pilotov a pozemného personálu, servis na 2 roky, nejaké náhradné diely (nevieme koľko a aké), nejaká výzbroj (neviem koľko a aká). Samozrejme k tomu bude treba v budúcnosti dokupovať ďalšiu výzbroj, náhradné diely a servis.

        • Slavoslav
          09:51 03.05.2019
          • (1)
          Oblíbený příspěvek

          tak na nete (stranka pentagonu) ta oficialna ponuka je. Malo by tam byt 16 motorov slusna porcia vyzbroje, servisne podmienky atd. Ak mas zaujem urcite to dokazes dohladat

          • Jura99
            10:26 03.05.2019

            To neni 16 motoru navic, motory jsou pouze rozepsane zvlast. Navic jsou 2.

          • Slavoslav
            10:33 03.05.2019

            jj, uvedomil som si to, az ked bol príspevok odoslany a moznost editacie tu bohuzial nie je

          • kisam
            10:36 03.05.2019

            O tej DSCA ponuke veľmi dobre viem. Avšak to že nám všetky tie položky schválili že si ich môžme kúpiť neznamená že sme ich aj naozaj kúpili.

          • Slavoslav
            12:25 03.05.2019

            kisam

            ale tie polozky boli schvalene pri tej cene.

          • kisam
            16:52 03.05.2019

            Slavoslav
            Nie, tie položky boli schválené pri cene 2,9 miliardy dolárov. Ak máš záujem určite to dokážeš dohľadať.

        • Miroslav
          11:42 03.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Součástí balíčku je až 16 motorů General Electric F110 nebo Pratt & Whitney F100, 16 radiolokátorů APG-83 AESA a související velmi komplexní provozní, logistické, výcvikové vybavení nebo pilotní výstroj. Potenciální prodej zahrnuje i 30 raket středního doletu AIM-120C7 AMRAAM, 100 raket krátkého doletu AIM-9X Sidewinder a až 150 kitů JDAM pro satelitem naváděné pumy a 400 „hloupých“ pum MK-82 nebo BLU-111 (pro kity JDAM).

    • Gibon
      10:15 03.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Kedy sa tu prestanu tieto porivnavacky neustále opakovať.
      Nemame zazemia na zapadnu techniku a vsetko musime kupovat nanovo. Od priblblych zbranovych vozikov, az kombinezy pilotov.
      Toto USAF a ine armady prevádzkujúce F16/15/18 proste maju, maju aj dlhodoby kontrakt na výcvik pilotov v US, maju sklady plne municie, alebo kupujú europsku municiu, takze ich ceny za nákup stihacov vychádzajú na ks nižšie.

      • Karlos73
        19:43 05.05.2019

        Presne tak Gibon. Slovensko musí nakúpiť v podstate celé zázemie k F-16, od tankovacích vozidiel a čerpadiel pohonných hmôt, kompresorov na hustenie pneumatýk, celú diagnostiku...až po vybavenie celej dielne náradím... a to platí aj pre zázemie zbraňových systémov, ich uskladnenie... nie je to len 14x F-16 block 70/72, plus 2x náhradný motor, pribové zameriavače, 1x náhradný kanón Vulcan 20mm, rakety, a ďaľšie zbraňové systémy... Štáty, ktoré prevádzkujú Americké lietadlá už niekoľko desiatok rokov, ich náklady na prechod na modernejšie typy sú preto lacnejšie v porovnaní s tou slovenskou....

    • janusinko
      12:32 03.05.2019

      Nevie náhodou niekto, či OSSR kupuje F-16 Block 70 aj s tými konformnými nádržami?

  • Miroslav
    08:42 03.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Krásny stroj. Ale 78 mašin za 4 mld $ je podozrivo zaujímavá cena. Vychádza to na nejakých 40M v eurách.

    • Slavoslav
      09:20 03.05.2019
      • (2)
      Oblíbený příspěvek

      zrejme cisty stroj bez akejkolvek vyzbroje a zazemia. To by aj +- zodpovedalo

    • GlobeElement
      09:46 03.05.2019

      F-18 provozují Švýcaři. Asi vědí, proč.

      Pro nás by byl asi lepší, než F-35. Pokud má naše letectvo primárně bránit naše území, STEALTH není tak významným parametrem, nebudeme létat v prostředí nepřátelské PVO. A bude-li mít stejné informační povědomí o bojovém prostoru, jako F-35, je jeho bojová hodnota dostatečná.

      • PavolR
        10:07 03.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Pri týchto požiadavkách (dostatočná bojová hodnota, bojové povedomie podobné F-35, netreba STEALTH) by bolo vhodnejšie nakúpiť F-16 Block 70/72, lebo tie na dôvažok menej "žerú".

      • Scotty
        11:00 03.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        GlobeElement
        Švýcaři už je ale chtějí už nějakou dobu nahradit. Teď někdy by měli rozjíždět výběr nového stíhače.

      • Jirosi
        11:25 03.05.2019

        " Pokud má naše letectvo primárně bránit naše území, STEALTH není tak významným parametrem, nebudeme létat v prostředí nepřátelské PVO. "

        A napadne vás kdo? Tedy kdo bude "bájným" nepřítelem, který nedisponuje vlastní PVO(400-500km). Každá útočící armáda si svoje PVO vezme sebou.

      • Clanek
        11:45 03.05.2019

        Proc se u stealth neustale zminuje PVO? On je PVO radar nejak principialne zasadne jiny nez radar na nepratelskych strojich? Proti tem je stealth taky "ne tak vyznamny parametr"?

        • GlobeElement
          11:51 03.05.2019

          Protože síť pozemních radarů a PVO střel je mnohem komplexnějším zdrojem informací i možností zásahu, než několik útočících letadel, které se navíc musí starat i o to, aby je někdo nesestřelil.

          • madrabbit
            06:49 07.05.2019

            Doporučuji článek "Jak Izrael vypnul syrskou PVO" - ono letectvo je mnohem flexibilnější. PVO musí přemýšlet kdy a kolik toho bude "svítit" protože podle toho se musí obávat protiradarových střel. Nejlepší je kombinace obojeho - silné letectvo i silná PVO. Druhou možností je IMHO silné letectvo. Zahuštěná PVO bez podpory ze vzduchu je sice obtížný, ale zvládnutelný protivník.

        • Jirosi
          12:05 03.05.2019

          Bývá většinou zatraceně větší/výkonější.

      • flanker.jirka
        11:54 03.05.2019

        F-18 provozují Švýcaři. Asi vědí, proč.

        Tak asi takhle to tam vypadá: ... po pracovní době nic
        https://www.theguardian.com/wo...

        • balm
          22:33 03.05.2019

          Protože požadovali aerodynamicky stabilní spolehlivý robustní stroj se dvěma motory. Vzhledem k jejich náročným geografickým podmínkám a úkolům letectva, není možné provozovat aerodynamicky nestabilní stroje v nízkých výškách a rychlostech. V případě motorů si letectvo uvědomovalo problémy se spolehlivostí a zvolilo řešení se dvěma motory, protože vysazení by znamenalo automatickou ztrátu letounu a vysoké riziko ztráty vycvičeného pilota. Pro změnu názoru bylo potřeba 30 let vývoje.

          Švýcarsko potřebuje spolehlivý a velice robustní stroj, kterému nedělají problémy nízké rychlosti, proto nikdy nemohla uspět aerodynamická koncepce EF Typhoon. Výrazně lepší vlastnosti poskytuje (nízké rychlosti v nižších výškách) Dassault Rafale, ale ještě lépe na tom je Saab Jas-39E/F Gripen s vyšší operační hodnotou a nižšími náklady. Že to nedopadlo, za to nemůže letoun, výrobce ani armáda. Rozdávejte "lidu" pivo, guláš, zákusek ... a odhlasují zbourání sochy sv. Václava a nahrazení Knížákovými "veledíly". Ačkoliv obdivuji Švýcarsko, že se dokáži v referendech rozhodnout, u vysoce odborných akvizic např.: bojové letouny, radary, ... působí "hlas lidu", respektive "hlas intelektuálně nezatížených" kontraproduktivně.

          I když jsou náklady vyšší, schopnost plnit zadané úkoly, spolehlivost a bezpečnost ve Švýcarsku hraje klíčovou úlohu a prozatím názor a postoj nemění.

          • Jirosi
            07:36 04.05.2019

            "Vzhledem k jejich náročným geografickým podmínkám a úkolům letectva, není možné provozovat aerodynamicky nestabilní stroje v nízkých výškách a rychlostech."

            Ale všechny evropské delty jsou nestabilní?

          • balm
            21:09 04.05.2019

            @Jirosi 07:36 04.05.2019

            Pes má čtyři nohy. Moje kočka má čtyři nohy, moje kočka je tudíž pes?

            Rozdílné aerodynamické koncepce poskytují odlišné letové charakteristiky. Stačí pohled a musíte vidět, že jde o unikátní řešení, poskytující zcela odlišné letové vlastnosti. Nevidíte-li, nemá smysl o tom diskutovat.

          • tryskac
            10:52 05.05.2019

            Balm: Vedeli by ste poskytnut podklady Vasich tvrdeni? Tato problematika je zaujimava a rad by som sa dozvedel viac, s robustnostou strojou samozrejme suhlasim. Ale na obranu EFT pri nizkych rychlistiach:videl som na leteckom dni (rakusky eft) prechod z letu Vmin do kolmeho stupania a taky prebytok vykonu tam neukazal nikto, ani f16, ani f18, logicky, preto by som eft nezatracoval ani na nizkych rychlostiach. Letovymi vlastnostami (vysoke aoa a podobne) mala najblizsie k mig29 prave f18. Gripen e/f vidim naopak silny vo vysokych rychlostiach, jeho arrodynamicka cistota mu umoznuje SC s dakeko najslabsim motorom oproti konkurentom...

          • Jirosi
            08:05 06.05.2019

            Balm: Nebavily jsme se o odlišných "aerodynamických" koncepcích, ale o deltách pro SWI.

          • Trener
            08:30 06.05.2019

            Vše, co tu píšete zajímavé...Manévry EF v podání Britů vypadají moc dobře, dynamické stoupání a supr sudovité výkruty. Je vidět, že to éro má sílu. I když na dnech Nato 2019 v Ostravě ukázka v podání Španělu a i Britů nic moc.