FARA: Nové průzkumné vrtulníky pro americkou armádu

Vizualiazce vrtulníku S-97 Raider od firmy Sikorsky. / Sikorsky

Americká armáda (US Army) hledá v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) kandidáta na nový průzkumný a útočný lehký vrtulník. Nový stroj zaplní mezeru ve schopnostech americké armády, která vznikla po vyřazení vrtulníků OH-58D Kiowa Warrior z výzbroje v roce 2014.

Americká armáda v rámci programu FARA vybere v roce 2020 dvě firmy, které postaví prototypy lehkých průzkumných a útočných strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). FARA je následovníkem zrušeného programu AAS (Armed Aerial Scout), který řešil náhradu za vrtulníky Kiowa Warrior.

 

 

Vzhledem k rozpočtovým škrtům armáda program AAS s předpokládaným rozpočtem 16 miliard dolarů v roce 2013 zastavila. Všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa Warrior tak bylo vyřazeno bez náhrady.
 

Program FARA je součástí rozsáhlé iniciativy FVL (Future Vertical Lift) řešící obměnu celé vrtulníkové flotily americké armády, zejména víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk, bitevních AH-64 Apache a těžkých dopravních CH-47 Chinook.
 

Obecně se americká armáda soustředí v rámci programu FVL zeiména na vývoj útočných „vrtulníků“ střední váhové kategorie s dlouhým doletem a lehkých průzkumných strojů (program FARA).

 

Nové lehké vrtulníky (nebo konvertoplány) zastoupí vyřazené průzkumné stroje OH-58D Kiowa Warrior a nahradí také část bitevních vrtulníků AH-64 Apache a dronů MQ-1C Gray Eagle, které převzaly část úkolů po vyřazených strojích Kiowa Warrior. Podle webu The Drive stroje FARA dokonce přinesou některé schopnosti zrušeného programu stealth vrtulníku RAH-66 Comanche.
 

Oproti současnému programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), který testuje „pouze“ technologické demonstrátory V-280 Valor a SB-1 Defiant, program FARA vyústí v prototypy, tedy stroje technologicky připravené pro případnou sériovou výrobu.
 

Podle zadání americké armády musí mít nové lehké průzkumné vrtulníky schopnost operovat v „městských kaňonech“ megaměst budoucnosti a být volitelně pilotované nebo nepilotované. Prvky umělé inteligence pak pomohou snížit pracovní (kognitivní) zátěž posádky. V podstatě umělá inteligence dokáže filtrovat a třídit informace z celé plejády palubních senzorů a následně poskytne posádce klíčové informace v graficky rychle srozumitelné podobě.

 

Kromě toho armáda požaduje po nových vrtulnících schopnost široké spolupráce s bezpilotními stroji a také „ultraspolehlivou“ konstrukci s prodlouženou dobou mezi servisními prohlídkami.


 

S-97 Raider

 

Armáda očekává do konce příštího roku předložení čtyř až šesti nabídek na nové průzkumné vrtulníky ‒ šanci mají tedy i jiné firmy, než Bell s konvertoplánem V-280 Valor a Sikorsky s vrtulníkem SB-1 Defiant. Zůčastnit se mohou například evropské firmy Airbus Helicopters s vrtulníkem Eurocopter X3 nebo Leonardo s konvertoplánem AW609.

 

Dodejme, že původního programu AAS se účastnily stroje Lockheed Martin AAS-72X (Eurocopter UH-72 Lakota), Bell OH-58F Block II (vylepšený Kiowa Warrior), Boeing AH-6S (vylepšený MH-6 Little Bird), AgustaWestland AW109, Sikorsky S-97 Raider, AVXOH-58D/AVX (Kiowa Warrior s koaxiálním rotory a dvěma zapouzdřenými tlačnými vrtulemi).

 

První let prototypu programu FARA se očekává na začátku roku 2023. Vítězná firma získá kontrakt od armády o rok později.

 

Největší šanci má zřejmě firma Sikorsky, která již v roce 2015 poprvé ve vzduchu otestovala zmíněný lehký vrtulník S-97 Raider s koaxiálními protiběžnými rotory a tlačnou vrtulí.

 

S-97 Raider navazuje na technologický demonstrátor X2. Maximální startovací hmotnost stroje je 6000 kg a uvnitř vrtulníku najde místo dvojčlenná posádka a šestičlenný výsadek. Hlavní předností S-97 Raider je vysoká cestovní rychlost ‒ v čisté konfiguraci dokáže Raider létat cestovní rychlostí 440 km/h a s externími zbraněmi něco přes 400 km/h.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních ...

Víceúčelové evropské vrtulníky NH90 pro Katar

Během vojenské výstavy DIDMEX (Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference) v ...

Námořní pěchota získala první obří vrtulník CH-53K King Stallion

Po 12 letech od začátku vývoje americká námořní pěchota (US Marine Corps) získala první těžké ...

Konvertoplán V-280 a budoucnost západních vojenských vrtulníků

Americký program FVL (Future Vertical Lift) pro novou generaci strojů s kolmým startem a přistáním ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • PavolR
    19:26 30.06.2018

    skelet:
    Ako som už pod iným príspevkom nedávno písal tuším triskáčovi, Maďari sa fixujú hlavne na Rumunov, prípadne by si mohli robiť nádeje voči Ukrajine (s podporou Ruska). Spomedzi susedov majú aktuálne najlepšie vzťahy so Slovenskom (člen V4) a Srbskom (spojenec Ruska). Nastavené tempo modernizácie OSSR je teda v +- poriadku, iba mrzí, že sa stíhačky neobstarali skôr a budeme preto liať zbytočne peniaze do gágora Rusom a sprostredkovateľom z okolia SNS.

  • skelet
    19:07 30.06.2018

    PavolIR: těch 6x A400M a 2x A330 je silně přestřelených.. v každém případě, bych být Slovákem začal uvažovat o zbrojení

  • PavolR
    18:48 30.06.2018

    Rase:
    Pokiaľ viem, v Maďarsku nie je žiadna oficiálna diskusia, nanajvýš sa tu a tam na webe o niečom špekuluje a nákupy sa zahlasujú, keď už sú zmluvy uzatvorené.

    Typy som iba tak strieľal pre prípad, že by naďalej nakupovali od Airbusu. Ak by ale bolo potrebné zaplatiť si podporu iných krajín, prichádzali by samozrejme do úvahy iné typy.

    Počty vrtuľníkov som si vyrátal na základe vyjadrenia, že bude treba celkovo 40 nových vrtuľníkov. Keďže sa má teraz kúpiť 20 ľahkých viacúčelových a do roka 2025 bude treba nahradiť 12 bojových Mi-24, tak vystáva 8 vrtuľníkov, ktoré budú s najväčšou pravdepodobnosťou ťažké dopravné. Keďže doteraz nakúpené A-319, kúpené po jednej skrachovanej dopravnej spoločnosti, ni sú dobré na nič iné mimo vozenia vojakov na misie, budú ešte potrebovať niekoľko lietadiel schopných voziť náklad a prepravovať techniku. Ďalej je v článku, na ktorý som dával odkaz, zmienená schopnosť vykonávať úlohu vzdušného tankovania (v tomto bode musím priznať, že mi z kontextu nie je jasné, či ide o schopnosť tankovať iné lietadlá alebo seba :-) - priklonil som sa k prvej možnosti). Tak som iba tak strelil, koľko by k tomu potrebovali lietadiel, vzhľadom na veľkosť armády a koľko toho majú krajiny ako holandsko, či belgicko. ...

  • KOLT
    18:08 30.06.2018

    5-6 A400M? Ntvl, co s tím budou dělat?

  • Rase
    18:04 30.06.2018

    PavolR:
    ty počty a typy nějak vychází z diskuze v Maďarsku ? Osobně mi přijdou dost reálné a odpovídají maďarským modernizačním ambicím. Byla by to docela úctyhodná síla (teda v rámci regionu).

  • PavolR
    17:42 30.06.2018

    Inak, iba tak pre zaujímavosť, ako by mohli vyzerať ďalšie maďarské nákupy, keby Orbán ostal pri Airbuse (tento rok sa kúpili aj 2 olietané A-319):

    8x AS532 Cougar, 12x EC665 Tiger, 5-6x A400M Atlas, 1-2x A330-MRTT

    (prítomnosť tankovacích lietadiel v zozname je možno prekvapivá, no schopnosť vzdušného tankovania sa neustále objavuje v armádnych vyjadreniach)

  • PavolR
    13:14 30.06.2018

    Matesaax:
    No tak to budete prekvapený, lebo v januári vyhlásil maďarský náčelník generálneho štábu (v súčasnosti minister vlastibrany), že armáda bude potrebovať v najbližších rokoch 40 nových vrtuľníkov - mimo tých 12 zreparovaných Mi-24, ktoré už boli vtedy zazmluvnené a budú mať životnosť iba do roku 2025.
    https://888.hu/article-fejlodik-a-honvedelem-40-helikoptert-vesz-a-honvedseg

    Rase: áno, sú to šikovné stroje, to bez debaty.

  • Matesaax
    12:39 30.06.2018

    Rase:Docela mě překvapuje,ten počet hned 20 vrtulníků..U Madarů bych tipoval,že koupí tak 8-10 strojů,docela mě překvapili.Navíc ted generálkují Mi-24 v Rusku.Souhlasím,že stroj jako H-145M se využije vždycky,třeba u nás je otázka zda vyjde levněji udržovat provozně náročnější Sokoly,či koupit modernější H-145.

  • Rase
    10:06 30.06.2018

    PavolR:
    je mi jasné, že v tom je i politický aspekt (ne špatný), ale i tak si myslím, že to není špatný krok. Přeci jen lehkým vrtulníkem se nedá nic zkazit a armáda je už nějak využije - lehkých vrtulníků není nikdy dost (můžou je půjčovat policii nebo LZS). Vlastně je mi tohle sympatičtější, než náš styl, kdy cca 6 let řešíme co za lehký vrtulník pořídit, pořád se upravují požadavky a nakonec se dostaneme až ke střednímu vrtulníku, ale stejně se nic nekoupí a pokud ano, tak v bídném počtu. Takové caviky bych ještě chápal kdyby se vybírala náhrada za Mi-171š. Lehký stroj měli koupit hned jak bylo potřeba...
    Orbán si sice uletěl, ale nákup v pohodě obhájí (což asi ani nebude muset) a ve výsledku mají maďaři docela dost kvalitních lehkých vrtulníků.

  • PavolR
    20:36 29.06.2018

    Rase:
    Ad hoc úplatok pre Macrona pri príležitosti EU summitu. :-) A zároveň maďarská klasika - ani len členovia parlamentného branno-bezpečnostného výboru netušili, že sa plánuje niečo nakupovať a neboli k tomu ani oficiálne vyčlenené finančné prostriedky (teda minimálne 260 mil. Eur).
    S výzbrojou by som v nejakej extra veľkej miere nerátal, lebo týchto 20 vrtuľníkov kompletne nahradí vo všetkých možných funkciách doterajších 13 Mi-8/17, ktoré už niekoľko rokov fungujú v provizóriu typu "tu a tam sa niektorý/é opraví/ia, aby aspoň niečo lietalo".

  • Luky
    17:07 29.06.2018

    @Rase
    Aby nám pak Maďaři nesestřelovali Mistralama Venomy, až zase poletíme zachraňovat s žižkovskejma Senegalcema Slovensko...
    (jinak stále doufám, že ten požadavek na 2+2+8 nebude tak striktní)

  • Nesher
    16:14 29.06.2018

    No až náš importovaný premiér koupí zbrojí fabriku, tak se to také rozjede :-)

    Nicméně vážně, osobně očekávám, že Metnar dostal zadaní s tím rychle pohnout, tj. min. s tím co stojí CSG, proto byla odstavena Šlechtová, která (krom mnoha jiných a opravdových nedostatků) nepochopila, že zájem Hradu=rovná se zájem CSG a má-li Babiš volit mezi Zemanem a jí, tak pochopitelně zvolí Zemana.

  • Rase
    15:57 29.06.2018

    Maďaři nakupují 20 vrtulníků H-145M i s výzbrojí... když se chce, tak to očividně jde

    https://defence-blog.com/aviation/hungarian-military-orders-20-h145m-military-helicopters.html

  • skelet
    08:28 29.06.2018

    PavolR: to nerozporuji, jen jsem reagoval na Dzina, který sloučil všechny OH-58, na což se Strategist nedotazoval. Ukončení výroby OH-58D souviselo se zahájením programu LHX, z nějž vyšel RAH-66 Comanche. Zkrátka se předpokládalo, že OH-58D by měl v Evropě malou životnost. Comanche byl zase na Talibance příliš drahý atd.

  • PavolR
    08:17 29.06.2018

    skelet:
    Ale zasa prestal sa vyrábať v roku 1989, zatiaľ čo AH-64 sa vyrába dodnes ...

  • skelet
    07:40 29.06.2018

    Dzine: OH-58D byla zaváděna do výzbroje společně s AH-64A, kterým měla dělat podporu. Tedy v roce 1983. OH-58D nikdy nesloužila pro přepravní úkoly, protože zadní kabina je plná elektroniky.

  • Dzin
    07:03 29.06.2018

    Zjednodušeně řečeno finance.

    Kiowa slouží už od začátku sedmdesátých let a tak se uvažovalo, čím provést jeho nahrazení. V rámci lehkého přepravního ho nahradil UH-72 Lakota. Jak už tu bylo předesláno, ve službě lehkého bitevně/průzkumného vrtulníku ho měl nahradit RAH-66, z čehož sešlo. Rozvojem UAV se ukázalo, že částečně byl z průzkumné role vytlačen. Následně se dospělo k rozhodnutí, že bude vyřazen a nahrazen tandemem AH-64 a UAV. Argumentuje se tím, že výsledné náklady na provoz budou nižší, protože ikdyž má Apach větší náklady na letovou hodinu, zmenšením typů vrtulníků se výsledně ušetří. Navíc Kiowa byl přeci jen o deset let starší, než Apache, což zvětšuje náklady na udržení v provozu.

  • Strategist
    16:59 28.06.2018

    Jaký byl vlastně důvod vyřazení OH-58D Kiowa Warrior ?

  • dejf
    16:20 28.06.2018

    no měl, ale se změnou hrozeb, kdy bylo nutné vyhledávat menší cíle (tank je proti člověku fakt velká věc) s tím taky klesala vejška, ve který měl operovat a tam byl zranitelnej palbou z hlavňovejch zbraní. že by se dneska báli míň je asi blbost, tak bych oživení tý myšlenky přisoudil pokroku v průzkumnejch technologiích, který umožní držet si odstup. a nakonec proč ne, nějaká lehčí platforma, která má nižší provozní náklady než AH-64 by vzhledem k současný a asi i budoucí situaci nebyla od věci.

  • Molle
    11:59 28.06.2018

    Nemel tohle resit RAH 66 Comanche?