FED ukazuje budoucnost vojenských vozidel

FED Alpha
Foto: Vozidlo FED Alpha vedle stadionu Alamodome  - 4.leden 2013 / army.mil

Mezi 4. a 5. lednem proběhla tradiční soutěž americké armády Army All-American Bowl v americkém fotbale, kde se měli šanci předvést největší talenti z vysokých škol. Armáda využila toto klání k představení nejmodernějších technologií a inovací v automobilové technice. Na ploše Army Strong Zone, vedle fotbalového stadionu Alamodome, si návštěvníci mohli prohlédnout demonstrátor FED prošpikovaný nejmodernější automobilovou technikou.

Armádní výzkumné centrum pro tankovou a automobilovou techniku TARDEC v současné době vyvíjí dva demonstrátory, kde testuje nadějné technologie pro budoucí vojenské automobily. Stroje se jmenují FED Alpha a FED Bravo, z níž první byl k vidění vedle stadionu Alamodome. Zkratka FED pak značí „palivově efektivní demonstrátor“ (Fuel Efficient Demonstrator).

FED Alpha a FED Bravo je soukromou iniciativou centra TARDEC. Cílem není konstrukce nového vozidla, ale vyzkoušení nových progresivních automobilových technologií. „Tyto technologie mohou být použity na stávajících nebo budoucích platformách a pomoct jim tak snížit spotřebu paliva,“ říká Rachel Agusti, projektový manažer projektu. Podle něj vozidla FED dosahují až o 70 % menší spotřebu paliva než obdobná vozidla.

Cena paliva v Afghánistánu, po započtení všech nákladů, dosahuje 2 000 Kč/litr

Jaké moderní technologie a inovace na vozidlech FED najdeme? Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem - výsledkem je menší ztráta energie a tak i nižší spotřeba paliva.

K pohonu vozidla slouží vylepšený čtyřválcový přeplňovaný diesel Cummins ISB o objemu 4,5 litrů, optimalizovaný pro spalování leteckého paliva JP-8. Maximální výkon motoru je 150 kW (200 koňských sil).

FED TARDEC Foto: Informatika nejdůležitějších technologií a inovací použitých ve vozidle FED – klikni pro větší obrázek / TARDEC



Důležitá je bezpečnost posádky. Tu zajišťuje pancéřováná samonosná karosérie s pancéřovými pláty proti výbuchům min a IED.  Karosérii vyrobila Firma Alcoa Defense a díky použití hliníkových a uhlíkových slitin je velmi lehká, což se opět promítá do spotřeby paliva.

 

Dalším místem, kde se ztrácí energie, je převodovka s ozubenými koly. Povrch zubů ozubených kol byl proto „vibračně vyleštěn“ pomocí speciální metody Isotropic Superfinish (ISF) od firmy REM. Výsledkem je dokonalý kontakt mezi zuby a tak i nižší tření, což znamená větší životnost ozubených kol, menší vibrace, hladší řazení a menší spotřebu energie.

 

Vychytávkou je také plynový pedál se zpětnou vazbou. Pokud řidič sešlápne pedál příliš prudce nebo silně, pedál sám najde optimální polohu pro nejefektivnější poměr mezi spotřebou paliva a výkonem. Zařízení se jmenuje „Accelerator Force Feedback Pedal“ a vyvinula ho firma Continental Teves.

 

Je zajímavé zjistit, že přední vojenské výzkumné centrum, jako je TARDEC, stále sází na spalovací motory a ne na elektromotory. Ač je elektrický pohon jasnou budoucností všech vozidel, vypadá to, že technologie není stále zralá pro použití v bojových podmínkách. Spalovací motory tak ještě minimálně 20 let budou hrát ve vojenských vozidlech hlavní roli.

 Zdroj: DefenceTalk, TARDEC



Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda České republiky nakupuje vozidla MRAP

Před několika dny unikla do médií zpráva o chystaném nákupu třiceti vozidel kategorie MRAP pro ...

ECP - „elektrická“ modernizace pro tanky M1A2 SEP Abrams

Americké tanky Abrams se dlouhodobě drží mezi absolutní světovou špičkou a Američané chtějí ...

MAV-L – vozidlo pro americké speciální síly

V červnu předminulého roku americké velitelství pro speciální operace USSOCOM (United States Special ...

Oshkosh S-ATV – vozidlo pro americké speciální síly

Další z adeptů v soutěži na vozidlo GMV 1.1 pro americké speciální jednotky je vozidlo S-ATV ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • ja
    22:27 20.01.2013

    ta spetná vazba na pedalu je moc užitočná vec hlavne vtedy ked ide to tuheho

  • palo
    07:50 20.01.2013

    nizkoodporove pneumatiky sa pouzivaju uz aj v beznych ECO autach, ale tiez maju zhorsenu prilnavost. ja by som si to na auto veru nedal

  • Sunakashi
    16:01 19.01.2013

    JJ Matej to rekl dobre!! kcemu by ta snaha potom vedla ze? jak rekl Ultramarunus... tam pujde zdrejme o tvar pneu,vzorek,slozeni smesi a pod.

    schvalne mrknete na vizi pneu budoucnosti od HANKOOKU

    http://www.youtube.com/watch?f...

  • Ultramarinus
    14:53 19.01.2013

    Ač jde o novou a nejspíš nevyzkoušenou technologii, tak něják si celkem myslím, že několik specializovaných vědeckých týmů, které na tom pracovalo, pravděpodobně hrozbu "prokluzu" zahlédno už v době, kdy byl koncept jen v jejich hlavách, nebo potom na "kreslících prknech".

    Prostě nevěřím, že my řízci z čech (někteří z nás, jako třeba JÁ - nevzdělaní ve strojírenství natolik, aby ze dvou řádků textu dokázali přesně odvodit funkci naprosto nového zařízení) - bychom si všimli něčeho, co by bylo něják objevné. Takže jsou dvě možnosti.

    - Buď prokluz nehrozí (nebo se nekoná v takové míře, aby snižoval výkon v zásadnějším měřítku),

    - Nebo to věděli a prostě to do demonstrátoru šoupli, aby si vyzkoušeli, jestli to jde vyrobit, protože demonstrátor nikdy do boje nevyjede (tj i kdyby NEJEZDIL, zas tolik by to nevadilo).

  • prometheus.x
    13:27 19.01.2013

    RE: Matěj
    ano to je krásné ale pokud snížíte valiví odpor tak zmenšíte tím pádem stičnou plochu tím pádem se zmenší tření i mezi kolem a vozovkou stejně jako to je u mišelinek které mají šetřit palivo ano sníží spotřebu ale za trest máte nižší přilnavost jelikož se to vědšicnou řeší tvrdší směsí pneumatiky

  • Matěj
    18:52 18.01.2013

    To o pneumatikách je ztraceno v překladu. Mají na mysli snížení valivého odporu (tření) způsobeného deformací kruhového tvaru pneumatiky. Tření mezi kolem a vozovkou je naopak žádoucí co největší.

  • Voodoo
    17:42 18.01.2013

    Wrunx: vzhledem k tomu, že se jedná o demonstrátor nových technologií a sériově se nebude vyrábět, tak se uchytí těžko...

  • Wrunx
    15:45 18.01.2013

    Z mého laického pohledu tohle auto vůbec není dobrá volba. Ale třeba se mýlím, uvidíme jak se uchytí.

  • Stranger
    14:25 18.01.2013

    Hotový carmageddon

  • Jarda P.
    13:33 18.01.2013

    To pak bude furt klouzat, když bude minimální tření mezi kolem a povrchem. :)

  • Maximus
    12:39 18.01.2013

    "Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

    cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....

  • Maximus
    12:37 18.01.2013

    "Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

    cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....