FED ukazuje budoucnost vojenských vozidel

FED Alpha
Foto: Vozidlo FED Alpha vedle stadionu Alamodome  - 4.leden 2013 / army.mil

Mezi 4. a 5. lednem proběhla tradiční soutěž americké armády Army All-American Bowl v americkém fotbale, kde se měli šanci předvést největší talenti z vysokých škol. Armáda využila toto klání k představení nejmodernějších technologií a inovací v automobilové technice. Na ploše Army Strong Zone, vedle fotbalového stadionu Alamodome, si návštěvníci mohli prohlédnout demonstrátor FED prošpikovaný nejmodernější automobilovou technikou.

Armádní výzkumné centrum pro tankovou a automobilovou techniku TARDEC v současné době vyvíjí dva demonstrátory, kde testuje nadějné technologie pro budoucí vojenské automobily. Stroje se jmenují FED Alpha a FED Bravo, z níž první byl k vidění vedle stadionu Alamodome. Zkratka FED pak značí „palivově efektivní demonstrátor“ (Fuel Efficient Demonstrator).

FED Alpha a FED Bravo je soukromou iniciativou centra TARDEC. Cílem není konstrukce nového vozidla, ale vyzkoušení nových progresivních automobilových technologií. „Tyto technologie mohou být použity na stávajících nebo budoucích platformách a pomoct jim tak snížit spotřebu paliva,“ říká Rachel Agusti, projektový manažer projektu. Podle něj vozidla FED dosahují až o 70 % menší spotřebu paliva než obdobná vozidla.

Cena paliva v Afghánistánu, po započtení všech nákladů, dosahuje 2 000 Kč/litr

Jaké moderní technologie a inovace na vozidlech FED najdeme? Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem - výsledkem je menší ztráta energie a tak i nižší spotřeba paliva.

K pohonu vozidla slouží vylepšený čtyřválcový přeplňovaný diesel Cummins ISB o objemu 4,5 litrů, optimalizovaný pro spalování leteckého paliva JP-8. Maximální výkon motoru je 150 kW (200 koňských sil).

FED TARDEC Foto: Informatika nejdůležitějších technologií a inovací použitých ve vozidle FED – klikni pro větší obrázek / TARDEC



Důležitá je bezpečnost posádky. Tu zajišťuje pancéřováná samonosná karosérie s pancéřovými pláty proti výbuchům min a IED.  Karosérii vyrobila Firma Alcoa Defense a díky použití hliníkových a uhlíkových slitin je velmi lehká, což se opět promítá do spotřeby paliva.

 

Dalším místem, kde se ztrácí energie, je převodovka s ozubenými koly. Povrch zubů ozubených kol byl proto „vibračně vyleštěn“ pomocí speciální metody Isotropic Superfinish (ISF) od firmy REM. Výsledkem je dokonalý kontakt mezi zuby a tak i nižší tření, což znamená větší životnost ozubených kol, menší vibrace, hladší řazení a menší spotřebu energie.

 

Vychytávkou je také plynový pedál se zpětnou vazbou. Pokud řidič sešlápne pedál příliš prudce nebo silně, pedál sám najde optimální polohu pro nejefektivnější poměr mezi spotřebou paliva a výkonem. Zařízení se jmenuje „Accelerator Force Feedback Pedal“ a vyvinula ho firma Continental Teves.

 

Je zajímavé zjistit, že přední vojenské výzkumné centrum, jako je TARDEC, stále sází na spalovací motory a ne na elektromotory. Ač je elektrický pohon jasnou budoucností všech vozidel, vypadá to, že technologie není stále zralá pro použití v bojových podmínkách. Spalovací motory tak ještě minimálně 20 let budou hrát ve vojenských vozidlech hlavní roli.

 Zdroj: DefenceTalk, TARDEC



Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda České republiky nakupuje vozidla MRAP

Před několika dny unikla do médií zpráva o chystaném nákupu třiceti vozidel kategorie MRAP pro ...

ECP - „elektrická“ modernizace pro tanky M1A2 SEP Abrams

Americké tanky Abrams se dlouhodobě drží mezi absolutní světovou špičkou a Američané chtějí ...

MAV-L – vozidlo pro americké speciální síly

V červnu předminulého roku americké velitelství pro speciální operace USSOCOM (United States Special ...

Oshkosh S-ATV – vozidlo pro americké speciální síly

Další z adeptů v soutěži na vozidlo GMV 1.1 pro americké speciální jednotky je vozidlo S-ATV ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • ja
    22:27 20.01.2013

    ta spetná vazba na pedalu je moc užitočná vec hlavne vtedy ked ide to tuheho

    ta spetná vazba na pedalu je moc užitočná vec hlavne vtedy ked ide to tuheho

  • palo
    07:50 20.01.2013

    nizkoodporove pneumatiky sa pouzivaju uz aj v beznych ECO autach, ale tiez maju zhorsenu prilnavost. ja by som si to na auto veru nedal

    nizkoodporove pneumatiky sa pouzivaju uz aj v beznych ECO autach, ale tiez maju zhorsenu prilnavost. ja by som si to na auto veru nedal

  • Sunakashi
    16:01 19.01.2013

    JJ Matej to rekl dobre!! kcemu by ta snaha potom vedla ze? jak rekl Ultramarunus... tam pujde zdrejme o tvar pneu,vzorek,slozeni smesi a pod.

    schvalne mrknete na vizi pneu ...
    Zobrazit celý příspěvek

    JJ Matej to rekl dobre!! kcemu by ta snaha potom vedla ze? jak rekl Ultramarunus... tam pujde zdrejme o tvar pneu,vzorek,slozeni smesi a pod.

    schvalne mrknete na vizi pneu budoucnosti od HANKOOKU

    http://www.youtube.com/watch?f...
    Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    14:53 19.01.2013

    Ač jde o novou a nejspíš nevyzkoušenou technologii, tak něják si celkem myslím, že několik specializovaných vědeckých týmů, které na tom pracovalo, pravděpodobně hrozbu "prokluzu" ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ač jde o novou a nejspíš nevyzkoušenou technologii, tak něják si celkem myslím, že několik specializovaných vědeckých týmů, které na tom pracovalo, pravděpodobně hrozbu "prokluzu" zahlédno už v době, kdy byl koncept jen v jejich hlavách, nebo potom na "kreslících prknech".

    Prostě nevěřím, že my řízci z čech (někteří z nás, jako třeba JÁ - nevzdělaní ve strojírenství natolik, aby ze dvou řádků textu dokázali přesně odvodit funkci naprosto nového zařízení) - bychom si všimli něčeho, co by bylo něják objevné. Takže jsou dvě možnosti.

    - Buď prokluz nehrozí (nebo se nekoná v takové míře, aby snižoval výkon v zásadnějším měřítku),

    - Nebo to věděli a prostě to do demonstrátoru šoupli, aby si vyzkoušeli, jestli to jde vyrobit, protože demonstrátor nikdy do boje nevyjede (tj i kdyby NEJEZDIL, zas tolik by to nevadilo).
    Skrýt celý příspěvek

  • prometheus.x
    13:27 19.01.2013

    RE: Matěj
    ano to je krásné ale pokud snížíte valiví odpor tak zmenšíte tím pádem stičnou plochu tím pádem se zmenší tření i mezi kolem a vozovkou stejně jako to je u mišelinek ...
    Zobrazit celý příspěvek

    RE: Matěj
    ano to je krásné ale pokud snížíte valiví odpor tak zmenšíte tím pádem stičnou plochu tím pádem se zmenší tření i mezi kolem a vozovkou stejně jako to je u mišelinek které mají šetřit palivo ano sníží spotřebu ale za trest máte nižší přilnavost jelikož se to vědšicnou řeší tvrdší směsí pneumatiky
    Skrýt celý příspěvek

  • Matěj
    18:52 18.01.2013

    To o pneumatikách je ztraceno v překladu. Mají na mysli snížení valivého odporu (tření) způsobeného deformací kruhového tvaru pneumatiky. Tření mezi kolem a vozovkou je naopak ...
    Zobrazit celý příspěvek

    To o pneumatikách je ztraceno v překladu. Mají na mysli snížení valivého odporu (tření) způsobeného deformací kruhového tvaru pneumatiky. Tření mezi kolem a vozovkou je naopak žádoucí co největší.
    Skrýt celý příspěvek

  • Voodoo
    17:42 18.01.2013

    Wrunx: vzhledem k tomu, že se jedná o demonstrátor nových technologií a sériově se nebude vyrábět, tak se uchytí těžko...

    Wrunx: vzhledem k tomu, že se jedná o demonstrátor nových technologií a sériově se nebude vyrábět, tak se uchytí těžko...

  • Wrunx
    15:45 18.01.2013

    Z mého laického pohledu tohle auto vůbec není dobrá volba. Ale třeba se mýlím, uvidíme jak se uchytí.

    Z mého laického pohledu tohle auto vůbec není dobrá volba. Ale třeba se mýlím, uvidíme jak se uchytí.

  • Stranger
    14:25 18.01.2013

    Hotový carmageddon

    Hotový carmageddon

  • Jarda P.
    13:33 18.01.2013

    To pak bude furt klouzat, když bude minimální tření mezi kolem a povrchem. :)

    To pak bude furt klouzat, když bude minimální tření mezi kolem a povrchem. :)

  • Maximus
    12:39 18.01.2013

    "Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

    cili bude to klouzat jak svina...to sou ale ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

    cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....
    Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    12:37 18.01.2013

    "Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

    cili bude to klouzat jak svina...to sou ale ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

    cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....
    Skrýt celý příspěvek