FFG(X): Americké námořnictvo se vrací k fregatám

-
12. 1. 2018
-
24 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké námořnictvo (US Navy), za podpory úřadu Donalda Trumpa, plánuje provozovat minimálně 355 bojových plavidel. Tuto ambici má naplnit program nových raketových fregat FFG(X) (Frigate, Guided (Experimental)).
Hlavní bojovou sílu amerického hladinového námořnictva (mimo letadlových a výsadkových lodí) tvoří 66 torpédoborců třídy Arleigh Burke (dvě lodě jsou nyní v opravě). Celkově námořnictvo plánuje provozovat 77 plavidel této třídy.
Samozřejmě nejedná se o jediná bojová plavidla. Námořnictvo v roce 2016 zařadilo do výzbroje první torpédoborec třídy Zumwalt. Další dvě lodě budou následovat v letošním a příštím roce. Jedná se však o velmi drahé a komplikované lodě, jejíž reálná bojová hodnota (oproti celku) bude v americkém námořnictvu malá.
Nesmíme zapomenout na 22 raketových křižníků Ticonderoga. Původně měl být provoz křižníků ukončen v roce 2025, ale nyní se počítá s jejich modernizací a prodloužením životnosti. Žádné nové lodě této třídy se však stavět již nebudou.
Vzhledem k rostoucímu množství úkolů (k potřebě chránit americké zájmy) ale potřebuje americké námořnictvo mnohem více bojových lodí a ponorek než má dnes (279 plavidel). V klíčovém dokumentu Navy Force Structure and Shipbuilding Plans námořní analytici vyhodnotili, že k naplnění všech svých úkolů US Navy potřebuje 355 lodí a ponorek. Tento počet podporuje i Donald Trump.
Problém však je, že torpédoborce Arleigh Burke jsou sice špičkové lodě, ale jednotková cena dosahuje pro poslední verzi Flight IIA 1,8 miliardy dolarů (včetně palubních systémů a výzbroje) a stavba jedné lodě trvá tři roky. Průměrně se podaří do služby zařadit jedno až dvě plavidla ročně. Vzhledem k požadovanému počtu lodí i s ohledem na nutnost vyřazovat z provozu nejstarší plavidla, je tak dosažení počtu 355 lodí, při současném tempu výroby, otázkou několika desítek let.
Nemluvě o tom, že průměrné roční provozní a údržbové náklady každého torpédoborce Arleigh Burke jdou do desítek milionů dolarů a například oprava poškozeného torpédoborce USS Fitzgerald přijde na 500 milionů dolarů. Navíc pro velké množství úkolů jsou torpédoborce zbytečně výkonné.
Americká fregata USS Ford třídy Oliver Hazard Perry; větší foto / Public Domain
Americké námořnictvo proto v rámci programu FFG(X) plánuje znovu vybudovat flotilu bojových fregat. Dodejme, že poslední fregatu třídy Oliver Hazard Perry námořnictvo vyřadilo bez náhrady v roce 2015.
Námořnictvo přistoupilo k vývoji FFG(X) po “fiasku” s nasazením pobřežních lodí LCS (Littoral Combat Ship). Koncept LCS je terčem silné kritiky a lodě LCS mají také závažné technické problémy.
Navíc LCS i torpédoborce třídy Zumwalt jsou považovány za částečně neúspěšné projekty. LCS postrádá adekvátní výzbroj a výstavba tří lodí Zumwalt (včetně vývoje a budování provozního zázemí) přišla na 22,6 miliardy dolarů – s největší pravděpodobností se proto již žádné lodě LCS a Zumwalt nebudou stavět.
Námořnictvo počítá v první fázi se stavbou 20 fregat FFG(X) (dvě lodě ročně) s průměrnou jednotkovou cenou 950 milionů dolarů (při 20 vyrobených lodí). Je to tedy dvakrát méně než v případě torpédoborců Arleigh Burke, ale výrazně více než u LCS (588 milionů dolarů). Ostatně FFG(X) má překlenout obrovskou výkonnostní mezeru mezi torpédoborci a LCS.
Zumwalt
Americké námořnictvo však neplánuje drahý a dlouhý vývoj nových fregat, ale chce využít stávající komerčně dostupné platformy – to je velkou šancí pro zahraniční výrobce, zejména francouzské, španělské, německé a britské. Námořnictvo nyní studuje osm návrhů od domácích a zahraničních výrobců, plánuje vybrat šest nejlepších řešení a poskytnout firmám finance na vypracování detailní technické a finanční nabídky.
“Do konce letošního roku uděláme technickou revizi nabídek a poskytneme zpětnou vazbu o tom, kde je nutné nabídky vylepšit, aby postoupily do otevřeného výběrového řízení… tyto žádosti představíme v čtvrtém čtvrtletí 2019 a vítěze vybereme v roce 2020,” popsal průběh programu Regan Campbell, manažer programu FFG(X). První lodě pak vstoupí do služby v roce 2023.
Jednou z klíčových vlastností nových fregat je schopnost pojmout minimálně 16, ideálně 32 vertikálních šachet Mk-41 VLS (Vertical Launch System). Každá šachta VLS pojme jeden interceptor SM-2 nebo SM-6, případně čtyři interceptory Evolved SeaSparrow. Pro porovnání – na lodích třídy Arleigh Burke najdeme 96 VLS. Řízení vzdušného boje zajistí systém COMBATSS-21 založený na platformě Aegis.
USS Roosevelt, USS Mason třídy Arleigh Burke a USS San Jacinto, USS Monterey třídy Ticonderoga odpalují z VLS střely SM-2.
Do VLS lze samozřejmě umístit i další zbraně, jako střely s plochou dráhou letu Tomahawk, protiponorkové střely ARSOC (Anti-Submarine ROCket), nové protilodní střely AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) nebo norské NSM (Naval Strike Missile). Stejně tak loď musí být schopná z paluby (raketových kontejnerů) odpalovat protilodní střely krátkého dosahu Longbow Hellfire a interceptory krátkého dosahu SeaRAM Mk15.
Mezi další základní požadavky programu FFG(X) patří maximálně 200 členů posádky (Arleigh Burke 276) a minimální dosah 3000 námořních mil (5556 km) při rychlosti 30 km/h. Dlouhodobě udržitelná rychlost (při plném zatížení) musí být minimálně 52 km/h. Námořnictvo pro FFG(X) vyžaduje robustní systémy výroby elektrické energie a minimálně 600 kW výkonu pro případné energetické zbraně.
Samozřejmostí je zadní vrtulníková plošina pro provoz robotických vrtulníků MQ-8C nebo jednoho vrtulníku MH-60R. Na přídi je pak vyžadován kanón Mk110 ráže 57 mm.
Zdroj: USNI News
Související články
Polské ponorky Orka a střely Tomahawk
Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ...
-
01.11.2017
-
27 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruská námořní pěchota: minulost a budoucnost
Sovětská námořní pěchota získala svou slávu za druhé světové války. Po roce 1945 byla považována za ...
-
23.11.2017
-
121 komentářů
-
Jan Buchar
Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo
Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...
-
02.01.2018
-
19 komentářů
-
Jan Grohmann
Směr technologického vývoje ruského námořnictva
Rusko aktivně využívá své námořnictvo v ozbrojených konfliktech. Během rusko-gruzínské války jeho ...
-
29.12.2017
-
20 komentářů
-
Jan Buchar
Komentáře
Aktualita. US NAVY v rámci fáze na vypracování koncepčního návrhu lodi (Conceptual Design) vybrala pět nejperspektivnějších nabídek. A není překvapivé, že jsou tam všechny tři ...Zobrazit celý příspěvek
Aktualita. US NAVY v rámci fáze na vypracování koncepčního návrhu lodi (Conceptual Design) vybrala pět nejperspektivnějších nabídek. A není překvapivé, že jsou tam všechny tři „favorizované“ čistě americké konstrukce, které už slouží u US NAVY nebo USCG:
- Austal USA - loděnice Austal USA v Mobile (Alabama), výchozí konstrukce pro FFG(X) je třída Independence Littoral Combat Ship (LCS).
- Fincantieri Marine Group (Itále) – loděnice Fincantieri Marinette Marine v Marinette (Wisconin), výchozí konstrukce pro FFG(X) je jsou italské verze fregat FREMM.
- General Dynamics Bath Iron Works (USA) – loděnice Bath Iron Works v Bath (Maine), výchozí konstrukce pro FFG(X) jsou španělské fregaty F100 Álvaro de Bazán z díly loděnic Navantia.
- Huntington Ingalls Industries (USA) – loděnice Ingalls Shipbuilding v Pascagoula (Mississippi), výchozí konstrukce pro FFG(X) jsou pravděpodobně kutry/fregaty americké pobřežní stráže třídy Legend Legend (program National Security Cutter).
- Lockheed Martin (USA) - loděnice Fincantieri Marinette Marine v Marinette (Wisconin), výchozí konstrukce pro FFG(X) je třída Freedom Littoral Combat Ship (LCS).
Každý z těchto dodavatelů obdržel kontrakt na 15 mil USD na vypracování koncepčního návrhu lodi během 16 měsíců. Na konci 2019 bude vyhlášeno poslední kolo výběrového řízení RFP na detailní návrh a stavbu lodi (Detail Design and Construction - DD&C). Vítěz by měl být vybrán a kontrakt podepsán v FY 2020. Do tohoto posledního kola se opět může přihlásit každý bez ohledu na to, zda v předchozím kole už obdržel dílčí kontrakt na vypracování koncepčního návrhu.Skrýt celý příspěvekStarlight: zjednodusene: takze vlastne teraz idu taktikov poctu a prehlcovania + prieskumu a ked zavedu novu raketu tak ta bude mat ake vyhody? rychlejsia, cize mensia sanca na ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight:
zjednodusene: takze vlastne teraz idu taktikov poctu a prehlcovania + prieskumu a ked zavedu novu raketu tak ta bude mat ake vyhody? rychlejsia, cize mensia sanca na znicenie? ale ich bude menej? taku taktiku maju rusi?Skrýt celý příspěvek@Michaall Důvod je jednoduchý - čas a peníze. US NAVY se chová docela racionálně. Hlavním vyzyvatelem je už léta čínské námořnictvo, které masově staví a zavádí velké množství ...Zobrazit celý příspěvek
@Michaall
Důvod je jednoduchý - čas a peníze. US NAVY se chová docela racionálně. Hlavním vyzyvatelem je už léta čínské námořnictvo, které masově staví a zavádí velké množství moderních plavidel „západního“ střihu (fregaty, torpédoborce a protiletadlové křižníky, …) a současně je čím dál tím více aktivní hlavně v Jihočínském moři.
1)
Než ale USA vyvinou, zavedou a ve velkém vyrobí množství nové generace střel, tak je to skutečně program na více než desetiletí. Proto jdou současnou cestou - rychle zavést ohromné množství protilodních řízených střel a v rámci konceptu „Distrubuted Lethality“ je rozmístit na co nejvíce existujících platforem. A to vše bez velmi nákladných modifikací nosičů.
US NAVY se vůbec netají, že tím chce donutit čínské námořnictvo k nákladné technologické reakci. Chtějí je donutit investovat do protiletadlové/protiraketové obrany a do protiponorkového boje (vysvětlím dále). Dále je chtějí donutit změnit (= omezit) jak taktiku nasazení jejich lodí, tak i celkovou námořní strategii, protože úder může nečekaně přijít z jakéhokoliv směru. A koncem dalšího desetiletí US NAVY rozmístí novou generaci střel NGLAW a celý tento kolotoč může začít nanovo.
2)
Proto nyní zavádějí letecké stealth AGM-159C LRASM pro nejnáročnější cíle, LCS a FFG(X) vyzbrojí novými menšími už existujícími moderními zahorizontálními protilodními střelami (stealth NSM?, je to kandidát i pro pumovnice letounů F-35, Austrálie si tuto kombinaci už objednala) a během následujících let budou modernizovat stovky střel s velmi dlouhým doletem UGM/RGM-109E TLAM Block IV Tomahawk na verzi „Maritime Strike Tomahawk“. A ještě jim zůstanou stávající AGM/RGM-84 Harpoon Block I (a v případě budoucí potřeby je půjde bez drahých modifikací nahradit případně novými stealth střelami NSM?).
US NAVY má dosud výhodu v obrovské početní převaze. To ale znamená hodně střel, které potřebují. Ve FY 2011 budou mít celkem 94 křižníků nebo torpédoborců vybavených 9 400+ velkými vertikálními vypouštěcími sily (VLS). K tomu je potřeba připočíst 57 jaderných ponorek typu SSN a SSGN s celkem 1 200+ VLS. US NAVY už zakoupila celkem 4 200 protizemních střel s plochou dráhou letu Tomahawk Block IV a několik set jich bude upraveno na univerzální protizemní/protilodní použití, které budou sloužit až někdy do roku 2040.
„Maritime Strike Tomahawk“ může být ze všech těchto lodí odpálen na velké vzdálenosti a plavidlo-nosič tak může být daleko mimo senzorový dosah protivníka. Ten pak do poslední chvíle nebude mít asi tušení, že je cílem útoku. Už jen tato možnost by měla mít dopad na čínskou námořní taktiku. Množství amerických střel a nosičů také znamená, že je prakticky proveditelné odpalovat salvy střel, a tak v případě potřeby zahlcovat protivzdušnou/protiraketovou obranu.
3)
Klíčem v námořním boji se pak stane převaha v průzkumu. US NAVY má obrovskou škálu „lovců“ (kosmických, hlídkových letadel a UAV, lodí, ponorek a blízké budoucnosti i hlídkových UUV), které mají cíle vyhledat, identifikovat, sledovat a předávat souřadnice vzdáleným „zabijákům“.
US NAVY si ale nejvíce slibuje od přezbrojení ponorek, které jsou přirozený stealth a čínské námořnictvo musí prý ještě hodně investovat do svých schopností protiponorkového boje. Pouhá hrozba přítomnosti (a nemusí být potvrzená) amerických ponorek s nabitými „Maritime Strike Tomahawk“ bude odstrašujícím faktorem, se kterým čínské námořnictvo bude muset počítat.
4)
„Maritime Strike Tomahawk“ také „ukončí“ nepřítomnost protilodních řízených střel na palubách všech amerických ponorek (hlavně SSN a SSGN) a některých velkých bojových hladinových lodích!
Málo známou skutečností je, že US NAVY po skončení Studené války stáhlo v roce 1994 ze svých ponorek velké protilodní střely velkého dosahu Tomahawk verze UGM-109B TASM a že v roce 1997 je pak následovaly i menší protilodní střely UGM-84 Harpoon. V protilodní výzbroji tak ddávalo v dalších desetiletích přednost jen řízeným torpédům. Koncept „Maritime Strike Tomahawk“ se americkým ponorkářům líbí právě proto, že nepřijdou ani o jedno oblíbené torpédo a Tomahawky umístěné ve VVS budou mít nově duální roli, takže ponorka neztratí ani jeden Tomahavk na protizemní údery.
Něco podobného platí i pro torpédoborce třídy Arleigh Burke Flight IIA (celkem 34 lodí a budoucí Flight III na tom bude stejně), které byl postaveny bez namontovaných odpalovacích zařízení střel Harpoon (lze je v případě potřeby ale namontovat).Skrýt celý příspěvekLen pre zaujímavosť: V decembri bol v kanadskom programe Single Class Surface Combatant Project na stavbu 15 nových fregát odmietnutý FREMM-ER a aj Dáni a Nemci stiahli ponuky. V ...Zobrazit celý příspěvek
Len pre zaujímavosť:
V decembri bol v kanadskom programe Single Class Surface Combatant Project na stavbu 15 nových fregát odmietnutý FREMM-ER a aj Dáni a Nemci stiahli ponuky.
V súťaži ostali F-105, Type 26 a De Zeven Provinciën.Skrýt celý příspěvekStarlight Ano jasný takže ráže 57 protože US má koupenou licenci investovalo do vývoje jsou na LCS takže už mají plný sklady dráhy programovatelné munice pro tuto ráži...no tak to ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight
Ano jasný takže ráže 57 protože US má koupenou licenci investovalo do vývoje jsou na LCS takže už mají plný sklady dráhy programovatelné munice pro tuto ráži...no tak to je jasné proč ne 76 od Oto melera kterou má každá evropská fregata....Skrýt celý příspěvekStarlight děkuji za příspěvek, máte obrovský přehled. Takže jestli tomu dobře rozumím tak zatím nebudou LRASM, dávány na lodě US NAVY a ješte se Vás chci zeptat, proč se neubírají ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight děkuji za příspěvek, máte obrovský přehled. Takže jestli tomu dobře rozumím tak zatím nebudou LRASM, dávány na lodě US NAVY a ješte se Vás chci zeptat, proč se neubírají američané pří vývoji protilodních střel nebo i u modifikace tomahawku o střely rychlejší(nadzvukové atd) vím že uplatňují Stealth, ale přijde mi že budou dost zranitelné pro CIWS(když mají i termovizní zaměřovače), děkuji za odpověď.Skrýt celý příspěvek
1) Program FFG(X) je součástí plánů US NAVY na 355 lodí. Z toho 104 (nárůst z 88) bude velkých bojových (křižníky a torpédoborce) a 52 malých bojových lodí. Původně to mělo být ...Zobrazit celý příspěvek
1)
Program FFG(X) je součástí plánů US NAVY na 355 lodí. Z toho 104 (nárůst z 88) bude velkých bojových (křižníky a torpédoborce) a 52 malých bojových lodí. Původně to mělo být 52 lodí typu LCS, ale v roce 2014 došlo k restrukturalizaci programu a z 52 malých bojových lodí bude 32 typu LCS dvou tříd (v podstatě korvety) a 20 pak větších a lépe vybavených fregat typu FFG(X). Poslední LCS bude objednána v FY 2019 a první FFG(X) následně ve FY 2020.
2)
Program FFG(X) je jednoznačně největší západní námořní program současnosti (a této dekády), který je volně otevřený skoro každému. Proto je u všech západních výrobců fregat velmi rušno. US NAVY v podmínkách trvá na třech základních věcech:
1) základní platforma, ze které bude FFG(X) odvozena už musí existovat a plout na moři
2) výroba bude probíhat v amerických loděnicích
3) US NAVY si vybralo a dodá bojové elektronické a zbraňové systémy (opět americké výroby), které jsou převzaty z ostatních programů US NAVY.
Plán je následující: V červenci 2017 byly sezvání dodavatelé a byl vydány první specifikace v rámci prvotní poptávkové fáze RFI. V srpnu 2017 dodavatelé předložily předběžné nabídky v rámci fáze RFI. Na základě těchto informací bylo v listopadu 2017 oficiálně vydáno detailní poptávkové řízení RFP na předložení nabídek na vypracování základního koncepčního návrhu lodi (Conceptual Design). Dodavatelé je předložili v prosinci 2017.
V druhém čtvrtletí 2018 budou vybráno několik nejlepších návrhů a budou uděleny kontrakty na vypracování koncepčního návrh lodi během cca dalších 16 měsíců. Na konci 2019 bude vyhlášeno poslední kolo výběrového řízení RFP na detailní návrh a stavbu lodi (Detail Design and Construction - DD&C). Vítěz y měl být vybrán a kontrakt podepsán v FY 2020. Do tohoto posledního kola se opět může přihlásit každý bez ohledu n to, zda v některém předchozím kole už obdržel dílčí kontrakt na vypracování koncepčního návrhu.
V letech FY2020 a FY2021 bude objednáno po jedné lodi a od roku FY2022 se bude objednávat dvojice lodí, takže poslední loď vstoupí do služby až po roce 2030.
3)
Přestože program je mezinárodní, tak nikomu neuniklo, že oba američtí dodavatelé lodí LCS (Lockheed Martin, a Northrop Grumman) se přihlásily do soutěže s modifikovanými loděmi založenými na LCS, které se už v předchozích letech plánovaly použít jako základ pro program „Future Frigate (FF)“, který byl loni nahrazen právě programem FFG(X).
Zejména Lockheed Martin je považován za silného kandidáta. Loni obdržel objednávku na FMS dodávku 4 fregat „Multi-Mission Surface Combatant“ (hodně modifikovaných lodí LCS) pro Saudskou Arábii. Cena kontraktu je cca 6 miliard USD. Více detailů zde: https://news.usni.org/2017/11/...
A video modelu s komentářem z výstavy SNA 2018: Day 3 https://www.youtube.com/watch?... a https://www.youtube.com/watch?...
Takto vypadá návrh FFG(X) od Lockheed Martinu z výstavy SNA 2018 Day 1 https://www.youtube.com/watch?...
Modely FFG(X) od dalších výrobců na SNA 2018 Day 2: https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek@Jan Grohmann 1) Přimlouval bych se držet českých tradičních zvyklostí a rychlosti lodí psát normálně v nautických jednotkách včetně rychlosti v uzlech. Stejně jako ...Zobrazit celý příspěvek
@Jan Grohmann
1)
Přimlouval bych se držet českých tradičních zvyklostí a rychlosti lodí psát normálně v nautických jednotkách včetně rychlosti v uzlech. Stejně jako vzdálenosti, které jsou v článku udělány pěkně. Maximálně pro laiky doplnit jednou informaci, že jeden uzel je jedna námořní míle (1,852 km) za hodinu.
Ono to skutečně vypadá lépe, když se o lodi napíše „…minimální dosah 3000 námořních mil (5556 km) při rychlosti 16 uzlů… Dlouhodobě udržitelná rychlost (při plném zatížení, pozn: správně ale US NAVY požaduje při 80% MCR - Maximum Continuous Rating) musí být minimálně 28 uzlů.
2)
US NAVY zatím plánuje na fregatách FFG(X) do VVS dávat jen protiletadlové řízené střely pro bodovou a prostorovou protiletadlovou/protiraketovou obranu. Proto se nově v označení fregat FFG(X) objevilo to písmeno G (Guided).
Co se týče protilodních střel schopných střelby za horizont, tak US NAVY požaduje na FFG(X) a zpětně i na LCS instalovat dvojici šikmých čtyřhlavňových odpalovacích zařízení pro protilodní střely.
Program těchto střel má název „Over-the-Horizon Weapon System (OTH-WS)“. Všichni zainteresovaní výrobci už technicky prokázaly, že jimi nabízené střely Boeing RGM-84 Harpoon Block II+, Raytheon/Kongsberg NSM a modifikovaný Lockheed Martin LRASM zvládnou odpal ze šikmých odpalovacích zařízení. V květnu 2017 ale po odstoupení konkurentů zůstaly v soutěži jen střely NSM. Takže US NAVY je si je buď vybere a objedná, nebo na LCS/FFG(X) namontuje své skladové RGM-84 Harpoon Block I, které se už na LCS také zkoušely.
Program výběru nových protilodních řízených střel pro lodní VVS Mk.41 a ponorky jako nástupců RGM-84 Harpoon Block I, který je známý jako program „OASuW Increment 2“ bude ještě běh na dlouhou trať. US NAVY chce novými střelami označovanými jako „Next Generation Land Attack Weapon (NGLAW)“ nahradit také protizemní střely U/RGM-109 Tomahawk. Současně bude vyvinuta i verze AGM pro odpal z letadel. Vstup do služby je plánován až na roky 2028-30.
V rámci urgentního programu „OASuW Increment 1“ byla u US NAVY (F/A-18E/F) a USAF (B-1B) aktuálně zavedena pouze letecká AGM-158C LRASM. Současně začne od FY2019 proces modifikace stávajících protizemních střel s plochou dráhou letu U/RGM-109 Block IV (odpalované z VVS lodí a VVS/torpédometů ponorek) na variantu „Maritime Strike Tomahawk“ pro duální protizemní/protilodní použití. LRASM je sice obecně považována za kandidáta na NGLAW, ale to je otázka budoucnosti.Skrýt celý příspěvekDlouhá diskuse ke kanónu na fregatách FFG(X) už byla v předchozím článku tady na Armádních novinách. Dlouhý rozbor proč byl vybrán 57 mm kanón Mk110 Mod 0 je v mém příspěvku ze ...Zobrazit celý příspěvek
Dlouhá diskuse ke kanónu na fregatách FFG(X) už byla v předchozím článku tady na Armádních novinách. Dlouhý rozbor proč byl vybrán 57 mm kanón Mk110 Mod 0 je v mém příspěvku ze 16.7. 2017.
http://www.armadninoviny.cz/ff... Skrýt celý příspěvekZaujímavé by mohli byť juhokórejské fregaty triedy Inčchon alebo Daegu - hoci ktovie, či si Američania nepredstavujú niečo predsa len väčšie, lebo za v článku deklarovanú cenu ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujímavé by mohli byť juhokórejské fregaty triedy Inčchon alebo Daegu - hoci ktovie, či si Američania nepredstavujú niečo predsa len väčšie, lebo za v článku deklarovanú cenu jednej FFG(X) by ich mohli kúpiť aj štyri :-p.
Alebo potom japonské ľahké torpádoborce/fregaty triedy Asahi (hoci tam je zasa hraničný počet členov posádky).Skrýt celý příspěvekMolle Ano zumvalt má hlavně 2x155ky ale tak u moderních plavidel se nejedna o hlavní výzbroj a 57 jsem nekritizoval jen se mi to zda na zbytečně malou ráži na fregatu.... přeci ...Zobrazit celý příspěvek
Molle
Ano zumvalt má hlavně 2x155ky ale tak u moderních plavidel se nejedna o hlavní výzbroj a 57 jsem nekritizoval jen se mi to zda na zbytečně malou ráži na fregatu.... přeci jenom o 76 od Oto melera se už nechá říct ze to je kánon a na evropských fregatach se normálně používá a například rusky gorškov má 130kuSkrýt celý příspěvekTaky nechapu proč kánon jen 57? Hodně rozšířeny je přeci Oto Melera 76 myslím. 57 mi přijde jak flusačka na lodi s výtlakem kolem 4000 tun
Taky nechapu proč kánon jen 57? Hodně rozšířeny je přeci Oto Melera 76 myslím. 57 mi přijde jak flusačka na lodi s výtlakem kolem 4000 tun
Ako tak pozerám parametre moderných európskych fregát, tak Američania s tou rýchlostnou požiadavkou min 52 km/h môžu odpálkovať celý rad záujemcov - vlastne prakticky všetkých, ...Zobrazit celý příspěvek
Ako tak pozerám parametre moderných európskych fregát, tak Američania s tou rýchlostnou požiadavkou min 52 km/h môžu odpálkovať celý rad záujemcov - vlastne prakticky všetkých, mimo Talianov. Ich verzie FREMMov to utiahnu a potom sú tu ešte modulárne talianske PPA, z ktorých prvá bude spustená na vodu už v 2019.Skrýt celý příspěvek
Dušan Ano souhlasim prakticky jste napsal to samé co já .... A co se tyče křižníků, tak jediné křižníky v lodstvech NATO má US a ty už mají taky něco za sebou.... aby je ...Zobrazit celý příspěvek
Dušan
Ano souhlasim prakticky jste napsal to samé co já ....
A co se tyče křižníků, tak jediné křižníky v lodstvech NATO má US a ty už mají taky něco za sebou.... aby je nakonec nenahradily fregatySkrýt celý příspěvekJara Každý si môže označiť plavidlo ako uzná za vhodné ... zväčša sa samozrejme držia radenia ostatných štátov .... sem-tam o nejakú tú triedu pridajú ak chcú zvýšiť ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
Každý si môže označiť plavidlo ako uzná za vhodné ... zväčša sa samozrejme držia radenia ostatných štátov .... sem-tam o nejakú tú triedu pridajú ak chcú zvýšiť psychologicky váhu nejakého plavidla ...
Faktom je, že križníky sú v procese vymierania ... a každý plánuje maximálne torpédoborce, hoci sú niekedy väčšie ako dnešné krížniky ...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...