FFG(X): Americké námořnictvo se vrací k fregatám
- 12. 1. 2018
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Americké námořnictvo (US Navy), za podpory úřadu Donalda Trumpa, plánuje provozovat minimálně 355 bojových plavidel. Tuto ambici má naplnit program nových raketových fregat FFG(X) (Frigate, Guided (Experimental)).
Hlavní bojovou sílu amerického hladinového námořnictva (mimo letadlových a výsadkových lodí) tvoří 66 torpédoborců třídy Arleigh Burke (dvě lodě jsou nyní v opravě). Celkově námořnictvo plánuje provozovat 77 plavidel této třídy.
Samozřejmě nejedná se o jediná bojová plavidla. Námořnictvo v roce 2016 zařadilo do výzbroje první torpédoborec třídy Zumwalt. Další dvě lodě budou následovat v letošním a příštím roce. Jedná se však o velmi drahé a komplikované lodě, jejíž reálná bojová hodnota (oproti celku) bude v americkém námořnictvu malá.
Nesmíme zapomenout na 22 raketových křižníků Ticonderoga. Původně měl být provoz křižníků ukončen v roce 2025, ale nyní se počítá s jejich modernizací a prodloužením životnosti. Žádné nové lodě této třídy se však stavět již nebudou.
Vzhledem k rostoucímu množství úkolů (k potřebě chránit americké zájmy) ale potřebuje americké námořnictvo mnohem více bojových lodí a ponorek než má dnes (279 plavidel). V klíčovém dokumentu Navy Force Structure and Shipbuilding Plans námořní analytici vyhodnotili, že k naplnění všech svých úkolů US Navy potřebuje 355 lodí a ponorek. Tento počet podporuje i Donald Trump.
Problém však je, že torpédoborce Arleigh Burke jsou sice špičkové lodě, ale jednotková cena dosahuje pro poslední verzi Flight IIA 1,8 miliardy dolarů (včetně palubních systémů a výzbroje) a stavba jedné lodě trvá tři roky. Průměrně se podaří do služby zařadit jedno až dvě plavidla ročně. Vzhledem k požadovanému počtu lodí i s ohledem na nutnost vyřazovat z provozu nejstarší plavidla, je tak dosažení počtu 355 lodí, při současném tempu výroby, otázkou několika desítek let.
Nemluvě o tom, že průměrné roční provozní a údržbové náklady každého torpédoborce Arleigh Burke jdou do desítek milionů dolarů a například oprava poškozeného torpédoborce USS Fitzgerald přijde na 500 milionů dolarů. Navíc pro velké množství úkolů jsou torpédoborce zbytečně výkonné.
Americká fregata USS Ford třídy Oliver Hazard Perry; větší foto / Public Domain
Americké námořnictvo proto v rámci programu FFG(X) plánuje znovu vybudovat flotilu bojových fregat. Dodejme, že poslední fregatu třídy Oliver Hazard Perry námořnictvo vyřadilo bez náhrady v roce 2015.
Námořnictvo přistoupilo k vývoji FFG(X) po “fiasku” s nasazením pobřežních lodí LCS (Littoral Combat Ship). Koncept LCS je terčem silné kritiky a lodě LCS mají také závažné technické problémy.
Navíc LCS i torpédoborce třídy Zumwalt jsou považovány za částečně neúspěšné projekty. LCS postrádá adekvátní výzbroj a výstavba tří lodí Zumwalt (včetně vývoje a budování provozního zázemí) přišla na 22,6 miliardy dolarů – s největší pravděpodobností se proto již žádné lodě LCS a Zumwalt nebudou stavět.
Námořnictvo počítá v první fázi se stavbou 20 fregat FFG(X) (dvě lodě ročně) s průměrnou jednotkovou cenou 950 milionů dolarů (při 20 vyrobených lodí). Je to tedy dvakrát méně než v případě torpédoborců Arleigh Burke, ale výrazně více než u LCS (588 milionů dolarů). Ostatně FFG(X) má překlenout obrovskou výkonnostní mezeru mezi torpédoborci a LCS.
Zumwalt
Americké námořnictvo však neplánuje drahý a dlouhý vývoj nových fregat, ale chce využít stávající komerčně dostupné platformy – to je velkou šancí pro zahraniční výrobce, zejména francouzské, španělské, německé a britské. Námořnictvo nyní studuje osm návrhů od domácích a zahraničních výrobců, plánuje vybrat šest nejlepších řešení a poskytnout firmám finance na vypracování detailní technické a finanční nabídky.
“Do konce letošního roku uděláme technickou revizi nabídek a poskytneme zpětnou vazbu o tom, kde je nutné nabídky vylepšit, aby postoupily do otevřeného výběrového řízení… tyto žádosti představíme v čtvrtém čtvrtletí 2019 a vítěze vybereme v roce 2020,” popsal průběh programu Regan Campbell, manažer programu FFG(X). První lodě pak vstoupí do služby v roce 2023.
Jednou z klíčových vlastností nových fregat je schopnost pojmout minimálně 16, ideálně 32 vertikálních šachet Mk-41 VLS (Vertical Launch System). Každá šachta VLS pojme jeden interceptor SM-2 nebo SM-6, případně čtyři interceptory Evolved SeaSparrow. Pro porovnání – na lodích třídy Arleigh Burke najdeme 96 VLS. Řízení vzdušného boje zajistí systém COMBATSS-21 založený na platformě Aegis.
USS Roosevelt, USS Mason třídy Arleigh Burke a USS San Jacinto, USS Monterey třídy Ticonderoga odpalují z VLS střely SM-2.
Do VLS lze samozřejmě umístit i další zbraně, jako střely s plochou dráhou letu Tomahawk, protiponorkové střely ARSOC (Anti-Submarine ROCket), nové protilodní střely AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) nebo norské NSM (Naval Strike Missile). Stejně tak loď musí být schopná z paluby (raketových kontejnerů) odpalovat protilodní střely krátkého dosahu Longbow Hellfire a interceptory krátkého dosahu SeaRAM Mk15.
Mezi další základní požadavky programu FFG(X) patří maximálně 200 členů posádky (Arleigh Burke 276) a minimální dosah 3000 námořních mil (5556 km) při rychlosti 30 km/h. Dlouhodobě udržitelná rychlost (při plném zatížení) musí být minimálně 52 km/h. Námořnictvo pro FFG(X) vyžaduje robustní systémy výroby elektrické energie a minimálně 600 kW výkonu pro případné energetické zbraně.
Samozřejmostí je zadní vrtulníková plošina pro provoz robotických vrtulníků MQ-8C nebo jednoho vrtulníku MH-60R. Na přídi je pak vyžadován kanón Mk110 ráže 57 mm.
Zdroj: USNI News
Související články
Polské ponorky Orka a střely Tomahawk
Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ...
- 01.11.2017
- 27 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská námořní pěchota: minulost a budoucnost
Sovětská námořní pěchota získala svou slávu za druhé světové války. Po roce 1945 byla považována za ...
- 23.11.2017
- 121 komentářů
- Jan Buchar
Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo
Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...
- 02.01.2018
- 19 komentářů
- Jan Grohmann
Směr technologického vývoje ruského námořnictva
Rusko aktivně využívá své námořnictvo v ozbrojených konfliktech. Během rusko-gruzínské války jeho ...
- 29.12.2017
- 20 komentářů
- Jan Buchar
Jen tak na odlehčení třída Horizon hned na úvodním obrázku je torpédoborec (nevlastní bratr anglického type 45) označení fregata nese z politických důvodu, o ten US navy mít zajem ...Zobrazit celý příspěvek
Jen tak na odlehčení třída Horizon hned na úvodním obrázku je torpédoborec (nevlastní bratr anglického type 45) označení fregata nese z politických důvodu, o ten US navy mít zajem nebude:) torpédoborců mají dost. Jinak si myslím ze fregaty mají v moderním loďstvu své místo, velké torpedoborce mají výhody více VLS větší dosah atd. Na druhé straně mají obrovskou cenu a v reálu plní úkoly na které by menší plavidla také stačila,ale mít torpedoborce je i politická demonstraci síly....stejne jako útočné jaderné ponorkySkrýt celý příspěvek
Zumwalt nie, že sa nebude stavať ... ale vlastne sa otvára otázka čo s ním ...Zobrazit celý příspěvek
Zumwalt nie, že sa nebude stavať ... ale vlastne sa otvára otázka čo s ním ....
https://www.defensenews.com/di...
No vyzerá to, že sa zmení hlavná výzbroj ....
Dodnes nechápem to, že americké námorníctvo vyradilo fregaty bez adekvátnej náhrady. Predsa len dlhé roky slúžili a americkom námorníctve a neviem o tom, že by boli nejakým slabým článkom napr. operačného zväzu lietadlovej lode.Skrýt celý příspěvekKeď už urobili prvý krok v podobe vzdania sa vlastného výskumu novej fregaty, nebolo by od veci urobiť aj druhý krok v podobe spoločného obstarávania s takými spojencami, o ktorých ...Zobrazit celý příspěvek
Keď už urobili prvý krok v podobe vzdania sa vlastného výskumu novej fregaty, nebolo by od veci urobiť aj druhý krok v podobe spoločného obstarávania s takými spojencami, o ktorých sa bude vedieť, že plánujú nakupovať alebo obmieňať lode tejto kategórie v inkriminovanom období. Jednotková cena 25-30 plavidiel by bola zrejme nižšia, než u 20 plavidlách.
Aj keď, samozrejme, mohol by tu byť problém, ak si to budú chcieť postaviť licenčne vo vlastných lodeniciach - potom by aj tie spojenecké mali byť stavané tam, čo by nemuselo byť po vôli víťaza súťaže, pre ktorého by bolo hospodársky zaujímavejšie predávať každému zvlášť a čo len možno stavať u seba.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...