FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy

Foto: Základem rusko-indického víceúčelového stíhače se stane Suchoj T-50. / Suchoj
Základem rusko-indického víceúčelového stíhače se stane Suchoj T-50. / Suchoj

Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ambiciozního programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Základem stroje se stane vyvíjený ruský letoun Suchoj T-50. Rusko-indický stroj vzniká ve spolupráci firem Suchoj a Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

Spolupráce Ruska a Indie na vývoji víceúčelového bojového letadla 5. generace se datuje k roku 2007. Obě země se dohodly, že základem nového letounu se stane vyvíjená ruská víceúčelová stíhačka Suchoj T-50 vznikající v rámci programu PAK FA (Perspektivnij Aviacionnij Komplex Frontovoj Aviacii).

Letoun FGFA je určen především pro potřeby indických vzdušných sil. Indické letectvo projevovalo zájem z počátku o 250 strojů, nyní se mluví o 130 a až 145 strojích.

Obě firmy rovněž počítají s vývozem letadla vznikajícího v programu FGFA do třetích zemí. Ve světě je údajně prostor pro prodej 500 až 600 letadel kategorie FGFA.

V současné době se Indie a Rusko dohodo na konečné podobě letadla FGFA. Informace o dohodě před pár dny přinesla ruská tisková agentura Sputnik International.

„V tuto chvíli jsme my a naší indičtí kolegové dokončili podobu exportní verzi (T-50 – pozn. redakce), známou v Indii jako FGFA. Už máme všechny dokumenty a ujasnili jsme si rozsah další fáze vývoje konstrukce a velikost budoucí výroby,“ řekl Alexandr Maršankin v rozhovoru pro ruské rádio Russian News Service.

FGFA se od T-50 liší především možností použití indických nebo cizích zbraňových systémů, tzn. např. "západní" výroby. V konstrukci FGFA se například více uplatní kompozitní materiály indické výroby. Podíl změn v konstrukci FGFA oproti T-50 má dosáhnout až 30 %.

Hlavní koncepční změnou je však důraz na dvojmístné uspořádaní letounu FGFA. Původní Suchoj T-50 je přitom jednomístný.

„V obtížných podmínkách moderní války je obtížné současně manévrovat a zaútočit na protivníka. V současné době indická strana doporučila, aby indická verze stíhačky 5. generace byla dvojmístná,“ řekl v rozhovoru Maršankin.

Program FGFA má dva roky zpoždění. S prvním letem prototypu FGFA se počítalo v roce 2014, nyní se mluví o roku 2016 nebo 2017. Indické letectvo přitom první letoun FGFA očekává již v roce 2017.

Zdroj: Sputnik Internetional, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Suchoj T-50 pro Brazílii?

Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou ...

Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50

Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se ...

Indie: Vycházející hvězda mezi exportéry zbraní

Indie je největší importér zbraní na světě. S rostoucí úrovní indického vojenského průmyslu se však ...

Kauza Rafale: Indie varuje Francii

V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • KOLT
    22:17 20.01.2015

    ILoveDaring: Ovšem teze "Mě se zdá, že takový ty předměty jako studium marxismu-leninismu teď v mnoha zemích nahradily takový ty sociální pseudoobory" má leccos do sebe, tu si zapamatuju :-)

  • KOLT
    22:16 20.01.2015

    ILoveDaring: Promiňte, ale o tom, co, kde a jak se studuje, máte dost zkreslené představy. Hlavně je ale jedno, jestli F-22 vyprojektoval Němec nebo Nigérijec nebo někdo jiný – systém získávání nadaných lidí je v USA tak dobře nastaven, že jeho děti už budou považovat USA za svoji vlast a budou pro ni makat. S vysáváním vědeckých talentů z celého světa má totiž Deortc naprostou pravdu.

  • ILoveDaring
    21:48 20.01.2015

    Povídá vůl krávě, dělám VUML právě,
    kráva na to odpoví, nač je VUML volovi,
    i když diplom dostaneš, stále volem zůstaneš.

    Nemyslel jsrm to nějak protiamericky, jen jsem chtěl zdůraznit, že něktré národy, především Britové a v menší míře též Němci, Rusáci a Izraelci jsou velmi technicky nadání. Mě se zdá, že takový ty předměty jako studium marxismu-leninismu teď v mnoha zemích nahradily takový ty sociální pseudoobory, Jsou to stejný kecy, jen v jiném kabátě. To ale způsobuje nedostatek vzdělanejch techniků, protože od mala do dětí rveme jak jsou humanitní obory výdělečné a máme pak polovinu nezaměstnaných vysokoškoláků.

  • Deortc
    11:50 20.01.2015

    to "ILoveDaring": Ad. DARPA a vývoj údajných nesmyslů popírajících fyzikální zákony, neschopní Američani, kterým neviditelné éro museli navrhnout cizinci, F-35 coby neschopácké letadlo k ničemu, atd.....

    Co teď řeknu nemyslím nijak zle a už vůbec né osobně, ale já takovým poudačkám jednoduše nevěřím.
    Už jsem v životě něco zažil, když ten náš východní sovětský blok potupně kleknul do kolen, rozpadnul se a zaniknul, tak jsem chodil na VŠ (VUT-Brno - FEL) a měl jsem tou dobou za sebou už pár semestrů vojenské katedry a také i předmětu zvaného "Dějiny KSČ a mezinárodního dělnického hnutí" a tam jsem si pohádek na téma "neschopné zahnívající USA před krachem" "USA plné pitomců a zločinných jestřábů z Wallstreetu" "Sovětský svaz/Rusko plné geniálních konstruktérů, vědců a expertů na všechno" "Sovětská/Ruská věda a technika je nejlepší a Amíci jí nesahají ani po kolena", atd....atd..... tak takových často víceméně úsměvných zkazek jsem byl nucen vyslechnout si něurékom.
    He he, vzpomínám si, že jednou jsem se neudržel a při přednášce na téma "zahnívající kapitalismus" jsem v aule vykřiknul , že zatím ve skutečnosti zahnívá jen ten náš socialismus. Pak jsem následující dny byl doslova podělanej až za ušima, protože jsem se bál aby mě za tuhle poznámku nevyrazili ze školy. Naštěstí to přednášející velkoryse přešel a nechal to bez odezvy. :p
    Ale zpět k tématu.... podobných zkazek jsem slyšel už tolik, že ve mě prostě budí už jen úsměv, ale nikoliv důvěru. Mimochodem, když Sovětský svaz umřel, tak se následně na veřejnost dostalo, že naopak sovětská/ruská věda byla plná různých Mičurinů, kteří "bádali" nad nesmyslama, které jsou v evidentním rozporu s fyzikálními zákony, tož tak. :)

  • Charlie
    20:15 19.01.2015

    Pár zajímavých odkazů o F-35 - názor si každý udělá sám:
    http://nationalinterest.org/fe...

    http://www.cbsnews.com/news/f-...

    ILoveDaring: protiraketová střela může mít dolet 200km, ale taky se musí trefit, mnohem jistější je sestřelit nosič té protilodní střely ještě před vlastním vypuštěním.

    Právě proto zaváděli u US NAVY do výzbroje Tomcaty - a by měli něco, co dokáže hlídkovat daleko od flotily a na ještě větší vzdálenost vypouštět rakety na nosiče protilodních ŘS. Proto taky Kocour nese tolik Phoenixů, počítalo se s tím, že bude nutno těch letadel sestřelit hafo a taky že ty nosiče budou chráněny rušením a stíhačkama.

  • ILoveDaring
    18:35 19.01.2015

    Deortc: JSF je veřejný program a Lockheed musí povinně uvést všechny údaje, původně to byl projekt tajný, ale republikáni odhlasovali jeho reklasifikaci, aby ho mohli líp kritizovat.

    Todomachu: Krůta k ničemu je F-35, jinak Sprey by nikdy nekritizoval F-15, vždyť byl jedním z hlavních konstruktérů. Má pravdu v jednom, F-35 měla umět všechno a neumí nic. Měla provádět dálkové údery-na to jí nestačí dolet, Měla podporovat pozemní síly-ve stealth režimu nese 2 bomby, to je dost málo, Měla sloužit k rychlým reakcím na útok na spřátelené jednotky, ale cestovní rychlost je 0,9M (u A-10 0,75M), Měla sloužit k boji proti letounům, má 4 AMRAAMy, s tím, že Typhoon bez problémů vymanévruje 8, takže 2xF-35. Jinak pana Spreye bych nepodceňoval, rozhodně to není starý zahořklý stařík, vždyť dělal aerodynamiku pro F-22, i když v poslední době je trochu radikální, třeba řekl, že Typhoon je moc složitý a málo obratný (nakonec se ukázalo, že je to nejobratnější západní stíhačka), ale je to stále jeden z největších leteckých odborníků a vyzionářů všech dob, kupříkladu převratné západní systémy Fly-by-Wire vymyslel on.
    Jinak s vámi souhlasím, že potřeba strojů k ochraně flotily je nesmysl, dnešní protiraketové střely mají dolet i 200km, ale je jistě potřeba vybojování nadvlády nad bojištěm a k tomu by něco jako nástupce F-14 potřebovali.

  • ILoveDaring
    18:18 19.01.2015

    T-50 nese: 2/4 střel krátkého dosahu ve vnitřních pumovnicích pod křídly, v hlavní pumovnici nesou buď 18 PLŘS dlouhého dosahu, nebo BrahMos-M a 4 PLŘS dlouhého dosahu.

    Co se týče těch geniálních mozků, tak ty USA nemá, když byli uveřejněni procenta, jaké měli občanství lidé co pracovali na F-22 a F-35, dost mě to pobavilo, v obou případech byli šéfkonstruktéři britové, cca 60% konstruktérů u F-22 a cca 70% u F-35 byli angláni, na druhém místě byli němci, ti měli cca kolem 15, američané byli na 6. místě u F-22 a asi na 8. u F-35 (bylo jich míň než Kanaďanů a Rusů). jména uveřejní, až tuším 30 let po prvním letu.

    Proč tomu tak je?-Jedny z nejstudovanějších oborů na VŠ, které amíci studují jsou: studium práce a sociální vědy (to jsme si fakt nevymyslel, docela by mě zajímalo co se v těch oborech studuje), z technických oborů je v TOP 20 jen IT, strojařina a elektrotechnika se v americe asi nestudujou. I když jste v USA jeden z mála co vystuduje nějakou smysluplnou VŠ, tak jestli nejste lesbička a musilmka neprorazíte, typický příklad je výběr nového šéfa vývoje DARPA, dělali se pohovory na nástupce dnešního šéfa vývoje, vyhrál to Ateista, němec, běloch, jeden z hlavních konstruktérů Eurofighteru jako jedna z posledních dopadla muslimka (nebo snad hinduistka), natočily o tom reportáž, jaká je to diskriminace a šovinismus a neopoměli zmínit, že nikdy v historii nestála v čele vývoje DARPA žena, tak na osobní zásah předsedy sněmovny reprezentantů se stala šéfkou vývoje ona a od té doby plodí DARPA jen nesmysli popírající fyzikální zákony.

    Když jsem viděl fotky vývojářů pracujících na WZ-10, tak to byla taky celkem zábava, chlouba číny?-mě se spíš zdálo, že je to vývoj Kamovu, nebyl tam jedinej šikmookej, to samé vývojový tým FA-50, tam sice bylo pár lidí, které bych považoval za korejce, ale zbytek byli evropani. I když se nám to pořád někdo snaží namluvit, tak rasy, ani národy nemají stejné schopnosti (jaktože Jamajčani mají víc skvělejch běžců, než čína, která má 700x víc obyvatel?, jaktože mají Izraelci tolik geniálních vědců?)

  • Deortc
    16:44 19.01.2015

    to "Garret": Moc díky za skutečně zajímavé odkazy.
    Co se těch "geniálních mozků" týče. Měl jsem na mysli toto. USA má cca. 2x víc obyvatel než Rusko a navíc, USA je typickou destinací pro nadprůměrně inteligentní lidi z celého světa - že USA tzv. vysávají chytré mozky, to je docela známá záležitost a děje se to dlouhodobě. Tito cizinci se v USA většinou po několika letech naturalizují, založí zde rodinu a stávají se Američany. Příkladů by bylo možné použít značné množství.
    Rusko cílem chytrých mozků z ciziny nejen není, ale naopak není nijak ojedinělé, že nadprůměrně inteligentní lidé z Ruska odcházejí - do EU, USA, Izraele...
    Proto si myslím, že Rusko má těch geniálních mozků k dispozici znatelně méně než USA. A je nepochybné, že v oboru vývoje high-tech zbraní jsou ty geniální mozky alfou i omegou úspěchu.

  • Garret
    13:24 19.01.2015

    Deortc:
    Par obrazku vnitřní pumovnice:
    http://img403.imageshack.us/im...

    http://lh3.ggpht.com/-aFkewsgd...

    http://steeljawscribe.com/word...

    http://www.vostokstation.com.a...

    Co se taktiky použití amerických stroju v air-to-air boji týče - ta je jasna: Odpálit z co největší vzdálenosti dostatek AIM-120 na cíl, doufat že aspoň něco trefí, odletět na kafe a posbírat medajle. Raptor na todle rozhodně stačí, otázkou je jestli F-35 bude mít dost střel na tu část kdy něco trefí. Zase na druhou stranu F-35 by v takové situaci měly být celá hejna, takže asi jo.

    Nemyslím si, že by rusové měli o tolik míň geniálních mozků. Nějáké know-how tam taky bude, ačkoli v této oblasti (letadla 5. generace) mají američani přeci jen náskok. F-35 není oproti T-50 zas tak daleko za fází papíru a některé věci na ní ještě stále nejsou dokončené - hlavně se mluví o softwarovém vybavení, díky kterému ještě léta nebude prý schopna operačního nasazení. Ve zkratce to sice už lítá, ale není to plně funkční. Je ale pravda, že T-50 ještě nemá hotové ani finální motory. A zbraně pro T-50 se vyvijejí nové, takže testování taky něco zabere.

  • Deortc
    23:08 18.01.2015

    Nevíte jaké a kolik zbraní by měla ta T-50 být schopna nést ve vnitřních pumovnicích? Předpokládám, že vnitřní pumovnice mít bude, když to má být letadlo 5. generace.
    Ptám se proto, že T-50 na mě ve srovnání s F-35 a F-22 působí dost placatě a tak si příliš nedovedu představit kde konkrétně ty vnitřní pumovnice bude to letadlo mít schované.
    Jinak, ke schopnostem F-35 a F-22 - přiznejme si, že nikdo z nás netuší jaké kvality ta éra mají ve skutečnosti. Nevíme jakou taktiku pro ně Amíci vymysleli, atd...
    To samé platí také i pro T-50 o které se dají dočíst různé informace - počínaje tím, že je to nepoužitelný střep až po fantastické parametry, které spíš patří do žánru scifi. :-)
    Ještě k těm americkým letadlům - Amíky bych v tomto směru nepodceňoval - mají totiž jak dostatek geniálních mozků, tak také i dostatek peněz a obrovské know-how, což jsou předpoklady, které mě jakožto laikovi, napovídají, že ta jejich nejnovější letadla určitě nebudou špatná, ale právě naopak.
    Já teda celou záležitost vidím tak - dosud nejsou známy skutečné reálné parametry T-50, ale pouze dohady. Nejsou známé ani skutečné parametry F-22 a F-35 - i informace, které vypouští Amíci, mohou být záměrné desinformace, těžko říct jak to je. Jediné, co je dle mého názoru dnes možné říct, je, že F-22 a F-35 aspoň reálně existují, vyrábějí se, realizují se objednávky,.... naproti tomu T-50 je pořád víc jen na papíře (četl jsem o nehotovém motoru, nehotovém radaru, nevyřešených nosičích zbraní, atd...) než v reálu a jak známo, papír snese všechno. :)

  • Todomatch
    21:31 18.01.2015

    Hlavně ale F-35 jistě nebude kroužit nad bojištěm půl hodiny a koukat, co by kde ještě zlikvidovala. Ta bude mít zadání, nad bojištěm se prožene a odhodí pár veci dřív než si někdo vzpomene že by mohl něco udělat. Koneckonců Rusové svým Su-35 a diskutovaným T-50 dávají Američanům za pravdu i to jsou přece víceúčelové stroje mající zastat práci všech nebo většiny současných letadel.

  • Beld
    20:28 18.01.2015

    vestly.. .. To samozrejmne neplati , vyzarovani ve spektru pouzivanem pro ir navadeni raket ma f-35 o rad niizsi nez A-10 ... tedy minimalne z vetsiny smeru , coz zaroven vyrazne zvysuje pouzitelnost obrannych prostredku .


    Kazdopadne odkazy na vyjadreni pilotu jsou hodne usmevne , vzhledem k zakazu komunikace a naslednym sankcim. Bud jsou to ciste vymysly , nebo ucelna manipulace .

  • Vestly
    20:10 18.01.2015

    Todomatch:
    Igly a podobne prenosne raketomety su teplom navadzane, to znamena, ze sa zameraju tak isto na F-35 ako na A-10, lenze zatial co F-35 po jednej rakete padne, A-10 sa kvoli pancerovaniu vrati na zakladnu.

  • Todomatch
    18:52 18.01.2015

    Samozřejmě F-35 není pro každého. To je jasné. Cena je jediný důvod proč ji nemohou objednat ve větším měřítku. Ale většina zmíněných zemí stejně používá americké stroje a ony budou pomalu končit s výrobou. Takže bude otázka čím je nahradit. Nějaký čas bude možno provozovat F-16 i F-18, ale náhrada bude nezbytná. Budou-li chtít letadlo 5 generace velký výběr mít nebudou. Ruské ani čínské si nekoupí a pochybuji že budou brát korejské nebo japonské (budou-li k mání). Budou tedy muset vybírat ze 4 až 4,5 generace novějších strojů Gripen, Rafale, Eurofighter a jejich upgradeů a pochybuji, že by to jejich parlamenty a generalita viděli jako perspektivní. Stárne to všechno strašně rychle.

  • Todomatch
    18:42 18.01.2015

    to Echo:
    F-35 bude zasahovat do případných konfliktů až v roce cca 2020. Tou dobou už bude bojiště i v méně rozvinutých zemích pěkně nebezpečné. Různé manpody a podobná zařízení se od ruských a čínských výrobců dostávají masově do rukou všemožných arabských režimů a skupin a odtud zase přímo do rukou islamistů a jiných teroristů. Všechny ty WQ, Strely, Igly nebo novější Verby budou pro stroje typu A-10 pěkně nebezpečné. Vezměte boje na Ukrajině, ruské ekvivalenty á desítky Su-25 tam padají jako zralé hrušky právě díky takovým kompletům. Už v roce 2000 se odhadovalo že 90% sestřelů v moderních konfliktech mají na svědomí ruční nebo lehké mobilní komplety. Budete tedy stát před volbou zda kvůli zničení pickupu přijít o pumu za 100 tisíc dolarů nebo o A-10 za 10 milionů dolarů a pilota.

  • ILoveDaring
    18:34 18.01.2015

    Ty údaje o počtech jsou cca 3-4 roky staré , ku příkladu Británie počítá s nákupem 48 F-35B (původně chtěla 138, ale teď šetří).
    Podle IHS Janes udává Lockheed cca 40 000 u finální verze, ono je několik způsobů jak to můžete počítat, je možné, že třeba v jednom stylu počítání je F-35 jen o 10% dražší, ale podle nejuznávanějšího typu počítání letové hodiny, které sestavila IHs je 2,5krát dražší než F-16.

  • Todomatch
    18:19 18.01.2015

    Celkový odhad výroby F-35 je 3000 ks do roku 2030.

    Aktuální odhady odběru jsou:
    • USA - 2 400 kusů
    • Británie - 138
    • Nizozemsko - 85
    • Itálie - 90
    • Izrael - 19 (až 100)
    • Austrálie - 72 (až 100)
    • Dánsko - 30 - upřesňuje se
    • Norsko - 52
    • Turecko - 100 - upřesňuje se
    • Japonsko - 42
    • Singapur - až 100
    • Jižní Korea - 60 - upřesňuje se
    • Kanada - 65

  • Todomatch
    18:07 18.01.2015

    Kde jste vza údaj 40 tisíc dolarů? Lockheed udává provozní náklady na 1 hod letu u F-35 o 20% nižší než je u F-16. Christopher Bogdan (generálporučík amerického letectva a manažer programu F-35 za americké ministerstvo obrany) uvádí cenu naopak o 10% vyšší. Jedna letová hodina F-35 má přijít na 24 tisíc dolarů. A Bogdan nemá problém být k programu F-35 kritický, navíc tenhle údaje poskytl nizozemským zákonodárcům při projednávání nákupu.

  • ILoveDaring
    17:49 18.01.2015

    Jinak ten zájem o F-35 není moc valný, Japonsko a Jižní Korea mají zájem o směšný počty, jen kvůli transportu technologií. Izrael je dostane téměř zadarmo a hodně si je sám upraví. UK chce je 48 V/STOVL pro Ocean a Q. Elizabeth a další odmítá koupit, Británie se netají zájmem o F-22. Kanada vypíše výběrové řízení a protože bude trvat na větším doletu než má CF-18, tak, protože ho má JSF poloviční, prohraje, jediná možnost, kdy by nevyhlásily výběrové řízení by byla nabídka F-22. Austrálie sice první F-35 dostala, ale od té doby na ně RAAF jen nadává, stejně jako kanada kvůli malýmu doletu, v Austrálii teď sílí názor, aby Austrálie koupila jen 48 F-35B pro námořnictvo a pro letectvo koupila něco lepšího, preferovaný je F-22. Nizozemí, Norsko, Španělsko, Itálie vyhlásí výběrové řízení, s tím, že naděje pro A verzi je jen u prvních dvou.

  • ILoveDaring
    17:31 18.01.2015

    IvanBa84: F-35 má letovou hodinu jak raketoplán challenger :D, tj. cca 40 000 USD (to je udáváno lockheedem, je pravděpodobné, že pude ještě výš), pro srovnání: F-22=28 000 USD, T-50 cca 30 000 USD , Typhoon=17 000 USD (britská verze), gripen C/D 5-7 000 USD. Srovnání výrobních cen s motorem (bez započtení ceny vývoje) to vypadá následovně v mil. USD: F-35A=125, F-35B=140, F-35C=140, F-22=145, PAK-FA=110, FGFA=105 (u těcto dvou je však nutné zdúraznit, že se nejedná o ceny v paritě kupní síly, kdyby to tak bylo, stáli by kolem 150mil USD), Typhoon=90, gripen E/F=70, Rafale=105, F-15SE=95, F-16=65 (nejnovější verze).

  • Echo
    15:42 18.01.2015

    to Todomatch: Zostrel F-117 bol skor vyuzitim lajdactva NATO ( F-117 lietali po tych istych trasach, presne ako svajciarske hodinky ). Srbi si na F-117 doslova pockali, vedeli kedy a kde a dokazali to obstaroznym raketovym systemom ( ak ma pamat neklame S-75 ).
    K F-35, ak nie je urcene na boj s ako tak vyspelym protivnikom potom je to pekelne draha hracka. Nahrada A-10 pri CAS? Ehm, uz teraz lutujem US blatoslapov. F-35 uz z principu nemoze nahradit A-10, ktora dokaze operovat nad bojiskom dlhe minuty, samostatne si vyhladavat ciele a kropit ich kanonmi. F-35 vypusti z 4km navadzanu bombu za 100 000 dolarov a znici pickup za 4 000 a tym CAS konci. Netvrdim, ze casom sa z F-35 nemoze po modernizaciach stat legenda, ale v sucasnosti ten stroj neponuka ziadnu pridavnu hodnotu ( okrem diskutabilneho stealth ) voci zavedenym typom.

  • Todomatch
    14:58 18.01.2015

    to Echo: Odpověď se částečně skrývá právě v onom jugoslávském sestřelu F-117. Proč nesestřelili F-117 víc? Tipuji, že onen incident byl souhrou mnoha nepravděpodobných událostí a proto byl neopakovatelný. K první části tj. o boji s vyspělým protivníkem. Tím je dne s kdo? Pouze Rusko a Čína a s nimi USA rozhodně vést válku nechtějí a pokud ano jistě ne s pomocí F-35. Vzhledem k tomu jaké spektrum letadel F-35 nahrazuje: u US Air Force F-16 a A-10 u US Navy F/A-18 u americké námořní pěchoty F/A-18 a AV-8B u vzdušných a námořních sil Velké Británie Sea Harrier a Harrier GR7 u armád Dánska, Norska, Nizozemí a Turecka F-16 u Kanady F/A-18 u Austrálie F/A-18 a F-111 a nakonec u Itálie F-16,Harrier, Tornádo a AMX pak je jasné, že ani tato letadla by přes vyspělou PVO neprošla snadno a odhaduji, že zcela určitě hůř než F-35.

  • Echo
    13:52 18.01.2015

    to Todomatch: "Tato technologie snižující radarový odraz má letounu umožnit nepozorovaný průnik skrz PVO" ... tu nastava trosku problem pri boji s vyspelym protivnikom. Cela stealth filozofia je zalozena na znizenej detekcii v radarovom pasme X. Lenze ak ma protivnik radary pracujuce v inom pasme (napr. L, S, ... ) tak vyhoda neviditelnosti sa straca. Fyzikalne nie je mozne spravit stealth aby bol rovnako ucinny vo viacerych pasmach. V pasme X bude sice neviditelny ale v pasme L bude svietit na stovky km. Ine pasma nie su velmi vhodne na radarove navadzanie rakiet (mala presnost), ale na detekciu bohato postacuju. Potom uz len staci do danej oblasti poslat zachytne stihace, alebo napr raketu, ktora si uz svoj ciel na kratku vzdialenost najde. Dalsim problemom su pasivne radary, stealth stroj nemoze poriadne nic vysielat (datalink, vlastny radar). To znamena, ze je sice "neviditelny" ale aj hluchy a slepy.
    Nech sa na technologiu stealth pozeram z akehokolvek pohladu tak voci trosku vyspelejsiemu protivnikovy je k nicomu dokonca by som povedal, ze je az kontraproduktivna vdaka pocitu bezstarosti a bezpecia ( vid zostrel F-117 v Juhoslavii). Podla mojho nazoru prave kvoli tomu je stealth pri T-50 az na vedlajsom mieste.

  • IvanBa84
    13:33 18.01.2015

    Myslim, ze v pripade F-35 sa zabuda na este jeden dolezity argument. A tym su prevadzkove naklady a naroky. Pokial bude americka servisna skupina vdaka nizkym narokom schopna do vzdusneho suboja poslat 2 F-35, zatial co protivnik len jednu Su-35/PAK DA je vyhoda na americkej strane. A zatial to vyzera, ze prevadzkove naroky budu naozaj nizke.

  • Todomatch
    12:59 18.01.2015

    to Charlie: Uvedené odkazy si prohlédnu, stejně ale myslím, že chodíme v kruhu. F-35 má nějaké určení a tím není primárně vybojování vzdušné nadvlády a přesto je jí právě tohle neustále vytýkáno. F-35 je součást nové strategie boje, kde je kladen důraz na schopnost mít lepší přehled o situaci na bojišti než nepřítel. Vědět toho víc a vědět to dřív. Tato schopnost se považuje za důležitější a účinnější než síla, rychlost, dostup, dolet apod. K tomu jsou také nezbytné stealth vlastnosti. U stealth schopností opět panuje zkreslená představa o tom, k čemu vlastně slouží. Tato technologie snižující radarový odraz má letounu umožnit nepozorovaný průnik skrz PVO následovaný cíleným úderem chytrou municí na cíl a odlet. I v případě boje s jiným letadlem má technologie stealth přinést výhodu v tom, že o takovém letounu sebesilnější soupeř do poslední chvíle neví. Následuje moment překvapení, úder a opět nepozorovaný únik. Přesně tam končí limity a hlavně účel stealth technologie. Ve chvíli kdy letoun odpaluje raketu, hází bombu, nebo dokonce střílí po protivníkovi už je stealth k ničemu. K nějakému dog-fightu není stealth určen.

    Je to stejný přístup jako u výsadku nějakého komanda. Komando se nepozorovaně proplíží přes stráže, dostane se k příslušnému objektu, kterým může být i silně chráněná budova a tam provede diverzní akci. Samotní aktéři akce mohou být slaběji vyzbrojeni než stráže, neboť využívají moment překvapení.

    Článek je o PAK-FA a o té Američané soudí, že přestože disponuje pro ruské letouny typickými vlastnostmi jako je výkon, rychlost, manévrovatelnost apod. postrádá to podstatné pro tento styl boje a sice právě stealth vlastnosti a možnost vyspělého elektronického boje. Přestože výkony T-50 západní analytici uznávají tak v oblasti elektronických schopností, komunikačních možností a stealth možností řadí tento Suchoj na úroveň F-18 a F-15 tedy spíš k letadlům 4. generace. Ruští konstruktéři z nějakého důvodu vsadili na jiné vlastnosti letounu, než jsou ty elektronické. Má se za to že důvody jsou dva, možná tři - jednak s řešením stealth nemají jejich konstruktéři takové zkušenosti tzn. nenalezli ještě plnohodnotné ucelené funkční řešení vhodné pro sériovou výrobu a poloviční nemá smysl, za druhé ruská elektronika přece jen stále za tou západní zaostává a nyní je chvíle, kdy trpí díky sankcím v této oblasti velkou škodu, protože si nemohou rychle koupit to, co se jim hodí a vyvíjet každičkou potřebnou elektronickou součástku a zajišťovat ji výrobu je nákladná a dlouhá cesta. A za třetí s ohledem na finanční situaci a nutnost obnovit letecký park musí přijmout dostupné řešení a neodkládat T-50 na později. Pro třetí argument - časový a finanční tlak - hovoří i fakt, že T-50 šel do vzduchu přestože nestihli připravit slíbené motory. Prototyp se tak testoval s jinými motory než v letounu budou. I tak se ihned v počátku řešily problémy se strukturální pevností draku a celého letounu, neboť se ukázala nedostatečná. To je zcela normální, tím prošly snad všechny letouny. Dokonce i o Su-27 a Su-35 píší sami Rusové, že na počátku se ukázal koncept nesmírně problematický a některé nedostatky se zdály fatální. Nicméně koncept přepracovali a to prý zásadně a dosáhli veleúspěšného stroje, jehož konstrukci rozvíjejí již desítky let. U T-50 to tedy neznamená nic nenormálního. Problém s motorem však přetrvává, neboť ani druhý použitý motor není stále ten finální a již uvádějí, že ten zabudují až v roce 2020. Prostě nároky na takový motor jsou tak šílené a jeho vývoj nelze nijak uspěchat. Proto testují T-50 s tím co mají. Není to ale ideální, protože celkové vyladění letounu - jeho softwarové nastavení - se musí udělat přesně na výkony a parametry toho s čím se bude létat. Putin proklamoval nasazení T-50 do minulého roku, ale tak složitý stroj nelze dokončit pomocí politického tlaku, to je i nebezpečné. A proto ruské letecké síly uvažují, že přece jen objednají velkou sérii Su-35, který měl být původně výhradně exportním strojem, ale který už má hodně z pokročilých technologií PAK-FA a je sto plnohodnotně plnit úkoly dnešní doby. Sami Rusové jej označují jako 4++ generaci. T-50 tak bude mocí být dopracováno do posledního detailu.

    A ještě zmínka o údajné ruské super technologii "plazma-stealth", Nejenže takovou technologií T-50 nedisponuje, taková technologie vůbec neexistuje a nikdo, kromě "bláznivých fanoušků záhad, tajemství a spiknutí" o ní nepíše.

    K britské Navy a vzdušné převaze a obraně lodí. Letadly na otevřeném moři může být chráněna maximálně letadlová loď, která je veze. Křižník, torpédoborec a další se primárně spoléhají na svoji raketovou a palebnou ochranu před nepřátelskými letouny a raketami. Ochrana lodi někde v oceánu nemůže být provedena kroužícími stíhačkami a nad nimi kroužícími tankovacími letadly. Lodě operují na otevřeném moři celé měsíce a jak by je tedy mohly stíhačky chránit.

  • Charlie
    11:32 18.01.2015

    Todomatch: jenže i přes jeho zatvrzelost má ten pán pravdu v jednom - v případě vývoje něčeho tak složitého jako je stíhačka je dobré si dávat "jednoduché cíle", protože ono se to "samo" dost zkomplikuje. U F-35 ty cíle byly všechno možné, jen né jednoduché.

    Ale právě sem narazil na velice zajímavý článek, který střízlivě hodnotí celou situaci kolem F-35: http://nationalinterest.org/co...

    V principu tam říkají, že ať už bude F-35 sebehorší a sebedražší, nemůže být dropnuta, protože je do ní příliš mnoho nainvestováno a je na ní závislých příliš mnoho subjektů (počínaje americkou triádou, přes Brity až po další malé uživatele). Na ten letoun se posledních 10 let všechno soustředí a na západě není jiná alternativa, ze které by se dalo vybírat. Jediná další alternativa je zůstat u čtvrté generace stíhačů a doufat, že naši hlavní protivníci nevyrobí tolik letounů páté generace, aby nás to ohrozilo.

    Další zajímavý článek je o Su-35: http://nationalinterest.org/fe...

    Spíše než schopnosti toho letounu je v tom článku ale zajímavé to, co o něm říkají američtí piloti: v principu jde o to, že Su-35 dorovnává a překonává současnou generaci letounů a jediný, kdo tahá za delší konec provazu, je Raptor. F-35 (která vlastně nikdy skutečnou stíhačkou být neměla) je na tom v případě vzdušného boje dost špatně právě kvůli limitům daným konstrukcí - nízká maximální rychlost, malý dostup a podmotorovanost.

    POslední článek, který linknu, je zajímavý další věcí - sami piloti říkají, že F-35 možná není super, jak výrobce tvrdí, ale budou s ní muset vystačit.
    http://nationalinterest.org/fe...

    A zajímavý je rovněž záměr nahradit F-22 právě Lightningem (že to je kravina je asi každému jasné), stejně jako námitka "představitele průmyslu", že rospočet nedovolí letectvu a námořnictvu opatřit si každý svůj letoun, ale budou muset vystačit se společným typem, přitom právě tohle je zdroj problémů s F-35 a za cenu vývoje už by se dnes nejspíš nechal vyvinout lepší stíhač pro USAF/NAVY a ještě by zbylo dost na VTOL letoun pro Marínu.

    Poslední zajímavost, na kteoru jsem tam narazil, je informace o rezignaci NAVY na schopnost vybojování vzdušné nadvlády (čehož se vzdalo, když vyřadilo bez náhrady Kocoury) - nikdo ale už neřeší, jak má NAVY ochránit svoje lodě před útokem letounů vyzbrojených protilodními ŘS dlouhého dosahu (Oniksy, Brahmosy, ze starších Moskity), které zavedla do výzbroje i Čína.

  • Todomatch
    22:11 17.01.2015

    Ještě doplním že Pierre Sprey se o F-15 (což je podle mnohých snad nejlepší americká stíhačka) vyjádřil tak pohrdavě, že ji nazval "krůtou plněnou zbytečnými věcmi". Narazil jsem na články, kde mu právě toto pohrdání ef patnáctkou definitivně u fanoušků letectví zlomilo vaz. Mnozí jej mají za člověka, který stále žije v roce 1970 a prostě si nechce přiznat, že jeho koncept a pohled na moderní letadla už je přežitý. Myslím, že to zcela objasňuje i jeho kritický pohled na F-35.

  • Todomatch
    13:34 17.01.2015

    Žádný názor nepadá z nebe a vše má souvislosti. Pierre Sprey je letecký odborník, jehož názory formovaly nejen koncept F-16 ale i konstrukci A-10 a tam vidím kámen úrazu. Oba koncepty mají původ v 60. letech minulého století a P. Sprey odmítá přijmout, že se koncept letadel za 50 let zcela proměnil. I ve svých pozdějších názorech vždy odmítal, aby bojový letoun měl nějaké špičkové elektronické vybavení, brojil proti sofistikovaným radarům, proti elektronickému boji, proti stealth, proti high-tech raketám. Prosazoval - zjednodušeně - strohý letoun s kanónem, který dobře létá. jenom pro zajímavost, stejně kritizoval i kritikem ikonickou F-15!!! Považoval ji za přetechnizovanou a složitou. Chtěl jednoduché letouny a F-16 a A-10 takové jsou. F-35 je pro tohoto muže zcela nepřijatelná, protože zcela popírá to, co platilo v době jeho mládí a aktivního konstruktérství. Navíc všechny ty grafy od Lockheedu ukazující, že hodina provozu F-35 je o 20% levnější než u F-16 ho musí pěkně vytáčet. Dnes je tento pán hudebním producentem a má vydavatelství s jazzovou hudbou. Asi nikoho nepřekvapí že muž jenž stál u formování strojů F-16 a A-10, které jsou písní jeho mládí nenávidí superstroj jež právě tyto stroje nahradí. Víte jak vozkové nenáviděli parní stroj a kolik sedlářů, koňáků a kovářů a majitelů zájezdních hostinců se stájemi mu nemohlo přijít na jméno? A co teprve nenávist konstruktérů parních lokomotiv k dieselovému motoru. Firmy které zasvětili život konstrukcím od Stephensona se dieselovým lokomotivám střídavě smály a střídavě je pomlouvaly. Mnohé z nich se zuby nehty držely svého řešen tak dlouho, až dieselové lokomotivy ty jejich parní zcela vytlačily a oni zkrachovali. Technický pokrok nelze zastavit a nezastaví ho ani skvělý konstruktér Sprey.

  • Garret
    13:01 17.01.2015

    Tak Sprey je obecně hodně kontroverzní. Na jednu stranu většinou má tak s polovinou z toho co řekne pravdu, ale s druhou...

  • perunBB
    11:39 17.01.2015

    Názor konštruktéra F-16 na Raptor nie je nejak oslnivý
    http://www.blisty.cz/art/76143...

  • Charlie
    09:51 17.01.2015

    Ono ty protilodní ŘS a F-35 je kapitola sama pro sebe.

    Jednak je nutno specifikovat, kam půjde raketa umístit, jestli do pumovnice, nebo na podvěs, a také o jaké verzi se mluví.

    Nepochybuji o tom, že na F-35 půjdou podvěsit všechny jen trochu modernější protilodní ŘS, protože bez nich by ten letoun ztratil takovou část požadovaných schopností, že by jeho nákup neobhájili. Samozřejmě, ty největší kusy budou muset na závěsníky, protože do pumovnice se prostě nevejdou. Proto se budou zbrojovky snažit nabídnout jednotlivým uživatgelům nové varianty, které se do ní vejdou (je otázka, za jakou cenu - finanční i výkonnostní).

  • ILoveDaring
    23:01 16.01.2015

    JSM půjde odpalovat jen z dvou vnitřních pumovnic A/C a LRASM z vnějšího závěsníku pod trupem, ale u verze B v obou případech vadí dvě pomocné trysky (zmenší se kvůli nim vnitřní pumovnice a posunou se víc k sobě, takže zmizí závěsník pod trupem).

  • ILoveDaring
    22:53 16.01.2015

    F-15SE už je jeden prototyp, zbraně blíž trupu asi zlepšují manévrovatelnost, ale vzhledem k tomu, že se jednalo o srovnání manévrovatelnosti T-50 a F-35, tak jsem to neudával.

    závěsníky a AMRAAMy mají hrozně malý A. odpor, takže to moc nehraje roli.

  • KOLT
    22:49 16.01.2015

    ILoveDaring: No, ne že by to několikrát neudělal, ale mám dojem, že jsou tady v tomto směru jiní přeborníci. Ačkoliv jejich aktivita poslední dobou opadla (že by vyschly platby ;-) ) Todomatchovi bych spíš vytýkal to, co tu už někdo psal – u T-50 nevěří, že bude disponovat něčím extra (té plasmě teda nevěřím taky :-) ), zatímco u F-35 to předpokládá. Ale fakt navrhuju vrátit se k odborným argumentům. Prospěje nám to všem.

    Nevím, co píšou v ATM, ale za moc spolehlivý zdroj je nepovažuji. Každopádně Kongsberg Defence & Aerospace tvrdí, že jejich JSM z F-35 odpalovat půjde. Stejně tak LRASM. A vcelku nemám důvod pochybovat, že i další. Mám totiž podezření, že Todomatch to vystihl dobře, že příchod F-35 je pro spoustu zbrojních firem dobrá příležitost, jak si namastit kapsu penězi za novou super-hi-tech výzbroj (která bude pochopitelně za podobnou lidovku, jako samotné éro...).

  • KOLT
    22:40 16.01.2015

    ILoveDaring: Za Rusofila Vás snad nikdo nepovažuje :-) Ale zpět k regulérní diskusi nad věcnými argumenty.

    1) F-15 Silent Eagle je toliko na papírech a v pár prototypech, nikde "naostro" nelétá. Takže hovořit o tom, že F-15 má vnitřní pumovnice je bez upřesnění minimálně zavádějící.

    2) ..."Vnitřní pumovnice nezlepšují Aerodinamiku, jen stealth, třeba F-15 s vnitřními pumovnicemi, má větší odpor vzduchu, než kdyby měla ty čtyři AMRAAMy v závěsnících."..."s čtyřmi AMRAAMy ve vnitřních pumovnicích (bylo o něm několik článků na AN), mimojiné se tím hodně zvýšila aerodynamika letounu, o víc než kdyby měli 4 AMRAAMy v podvěsu"...

    Co jste myslel tím "zvýšila aerodynamika"? Ta se může zlepšit či zhoršit. Zvýšit či snížit se může kupř. aerodynamický odpor, čily ten jste měl na mysli? Především je si ale potřeba ujasnit, proti čemu se aerodynamické vlastnosti mají změnit. Možná má F-15 SE horší aerodynamiku než starší verse F-15. Ale hodně pochybuji, že by F-15 SE se čtyřmi ne zrovna malými raketami zavěšenými pod křídly měl lepší a-d vlastnosti než to samé éro s těmi samými raketami ve vnitřních pumovnicích. Nehledě na to, že ve vnitřních pumovnicích jsou blíže k ose letounu, což výrazně přispívá k manévrovatelnosti.

  • ILoveDaring
    22:28 16.01.2015

    Ten problém, s žádnou velkou protilodní střelou u F-35B je popsán v podlením ATM, je tam rozsáhlý článek o výzbroji F-35B, ale možná amíci, nebo angličani nějakou tajnou střelu.

    Jinak KOLTe, Todomach každou diskusi zvrhne v Ukrajinu, nebo Rusko, proto jsem na něj alergickej.

  • ILoveDaring
    22:20 16.01.2015

    V nějakém minulém článku mě nazvali Amofilem, no a teď jdem Rusofil, no co se dá dělat., asi si budu muset změnit nick na ILoveDaring&PetrKirov

    1. Nepište o něčem o čem nevíte vůbec nic, existuje verze F-15 Silent Eagle s čtyřmi AMRAAMy ve vnitřních pumovnicích (bylo o něm několik článků na AN), mimojiné se tím hodně zvýšila aerodynamika letounu, o víc než kdyby měli 4 AMRAAMy v podvěsu

    2. Mé pění ód na ruské stroje je krásně vidět u článku na téma T-72, tam jsem s vámi dokonce souhlasil. Můj odpor k JSF nepramení z toho, že je z USA, ale z toho že je to podle mě průměr za astronomickou cenu, napište článek o Raptoru a budu ho opěvovat ještě rok.

  • KOLT
    22:14 16.01.2015

    Sice si také myslím, že to Todomatch občas přehání, ale v jednom mu musím dát za pravdu – ti, kdo ho posílají kamsi, jsou často ti, kdo tady šíří naprosté bludy ohledně techniky (ať už západní či ruské). Ve výsledku se tedy nedivím, že si Todomatch a mnozí další často rýpnou, protože udržet se, stojí i mě velké úsilí. Takže všichni se trochu zkulturníme a bude zase dobře. Hlavně ať se něco nového dozvím! Mír, pís, mupy mup ;-)

  • Todomatch
    21:37 16.01.2015

    Ok, myslím si sice, že pro své "výmysly" o nejnovějších amerických stíhačkách doplněných nepodloženými "ódami" na ruské stroje by na Novinky patřili právě ti, co tam posílají druhé, ale budu odpovídat korektně.

    to ILoveDaring:

    • F-15 nemá vnitřní pumovnice a i kdyby měla je tvrzení, že takové řešení nezlepšuje aerodynamiku a že takový letoun má větší odpor, než kdyby měl čtyři rakety pod křídly naprostý nesmysl. To prostě není možné, je to jako říct že auto s kočárkem složeným v kufru má horší odpor než auto s kočárkem na střešním nosiči.

    • Srovnávat opakovaně F-35 s T-50 je irelevantní. Jedná se o jiné kategorie letadel. Jedno je dvoumotorové a druhé jednomotorové. Obě mají zcela jiné zaměření. T-50 je pokusem napodobit 10 let starý Raptor.

    • Tvrzení, že F-35 B neunese žádnou protilodní střelu a že se pro něj žádná ani nevyvíjí je na hranici snesitelnosti. Lidi přemýšlejte trochu - opravdu si myslíte že si britská navy pořídí letadla pro letadlové lodě, pro které není a nebude protilodní střela a i kdyby nějaká byla, tak ji neunese? Speciálně pro tento účel byla představena raketa Spear 3, kterou nejenže F-35 B unese, on jich unese rovnou 8 ks a všechny (všech osm) se mu vejde do pumovnic a k nim tam strčí ještě po dvou protiletadlových řízených střelách dalekého dosahu Meteor. Navíc mohou být rakety přece i u F-35 podvěšeny také pod křídly (když je to dokonce aerodynamicky lepší ...) a tam se možnosti dále rozšiřují. Třeba ve vašem příspěvku zmíněná norská protilodní střela JSM od firmy Kongsberg Defence & Aerospace je speciálně upravená právě pro F-35 je to střela se stealth designem a u verze F-35 B ji bude možno odpalovat z pevných závěsníků, Norové si právě od projektu F-35 hodně slibují. Další plánovaná protilodní střela pro F-35 je americká LRASM přímo od firmy Lockheed. Ještě zmíním Storm Shadow - stealth střela opět od evropského konsorcia MBDA jako Spear 3 a jistě bychom našli další.

    Právě s modelem F-35 všech variant si spojují velké zbrojovky západního světa naděje na prodej nových, sofistikovaných a pěkně mastných raket a pum. Nevyvinout protilodní střelu pro kterýkoliv z modelů F-35 by byla čirá pošetilost.

    Aspoň tolik pro upřesnění, některých vašich tvrzení.

  • Charlie
    19:54 16.01.2015

    Já bych řekl, že shazování úrovní konstruktérů na obou stranách je nedůstojné a snižuje to úroveň diskuze někam k novinkám.

    Přes všechnu zrůdnost sovětského systému a papalášů je Rusko/SSSR rodištěm mnoha významných vědců a kulurních velikánů (všichni vzpomeneme Tabulku prvků nebo třebas Vojnu a mír) a k jeho pýchám se leteští konstruktéři právem řadí. V SSSR vznikla řada revolučních konstrukcí, které posunuly hranice letectví a bylo by od nás nízké upírat konstruktérům schopnost vyvinout vynikající letadla, navíc často za nepředstavitelných podmínek (práce pod dozorem KNVD v gulagu, nebo na Sibiři v provizorních podmínkách).

    MiG-25 a 31 je neuvěřitelná konstrukce, ždímající možnosti tehdejší techniky až na hranu, stejně jako na americké straně SR-71 a XB-70. Su-37 a MiG-29 jsou špičkové stíhače 4. generace, k jejich smůle došlo k rozpadu SSSR a ve vzniklém marasmu je nikdo zásadně nemodernizoval tak, jak se to dělo s americkými F-15 nebo F-16 (mimochodem, podobně zanedbávané je na americké straně A-10 a C-5 Galaxy také nedostalo donedávna žádnou zásadní omlazovací kúru). Nové verze Su-27 vznikaly zhusta jako odpověď na požadavky zahraničních zákazníků a jednu dobu mělo VVSR dokonce nejstarší letouny ze všech uživatelů rodiny Su-27. Až v poslední době dochází k zavádění moderních verzí (zejména zavedení úderných Su-34 notně pozvedlo možnosti ruského letectva provádět úderné mise).

    Dlužno dodat, že oproti dnešní době ještě nedávno disponovalo USAF i NAVY širším spektrem letounů a jejich vyřazování (a defacto nenahrazování) začalo až s koncem studené války. Skončily třebas F-111 (které nakonec nebyly vůbec F, ale spíš A), Corsairy, Tomcaty, Intrudery...

  • perunBB
    18:28 16.01.2015

    Moogwi napísal...Je pravdou, že američané dokáži vyrobit technologicky náročnější letadla, jenže my přijde, že kdyby do toho rusové narvali tolik peněz co amíci, tak vyrobí létající talíř, zatímco američané maximálně vzducholoď.

    Nie som Sibyla ani nedokážem predpovedať budúcnosť ale tie slová majú asi najbliźśie k pravde.

  • Moogwi
    17:44 16.01.2015

    Todomatch: berte to od ostatních jako námět k zamyšlení. Skutečně neustále vychvalujete všechno americké přičemž na tom ruském nenajdete jedinou pozitivní věc, a když už se u vás něco takového pouze náznamek objeví, nezapomenete to posunout do ironické roviny a zabít to putinem, vodkou či starým křápem. Smějete se ruské plazmě na T50, na kterou upřímně také příliš nevěřím, na druhou stranu vychválíte do nebes průměrnou F35 a když už se nemáte čeho chytit, tak básníte o něčem, co jistě ty F35 mají, co nám amíci neřekli, ale určitě to tam bude a bude to skvělé. Je pravdou, že američané dokáži vyrobit technologicky náročnější letadla, jenže my přijde, že kdyby do toho rusové narvali tolik peněz co amíci, tak vyrobí létající talíř, zatímco američané maximálně vzducholoď. Berte to jako metaforu, každopádně snažím se dívat na věc reálně a s nadhledem a tohle vám bohužel chybí.

  • JosefŠ
    17:21 16.01.2015

    Omlovám se Todomatch za zkomolení NICKU, není v tom žádná záludnost, jen moje nepozornost.

  • JosefŠ
    17:17 16.01.2015

    Tondomach.

    ILoveDaring nepíše, že je nestranný. Píše, že se snaží být nestranný. Bohužel s Vašimi příspěvky má pravdu. I když zajisté máte znalosti v tomto tématu, tak Váš agresivní tón a skryté slovní shazování každého, kdo má na věc jiný názor než vy (Amerika není The Best) je HUMUS a sráží to úroveň diskuze a Vaší osoby.

  • Todomatch
    17:08 16.01.2015

    ILoveDaring: Kdo si ještě - kromě vás - myslí, že jste nestranný?

  • ILoveDaring
    17:01 16.01.2015

    Charlie: Mě spíš na F-35B vadí to, na co upozorňoval Royal Navy: F-35B neunese žádnou protilodní střelu a žádná se pro něj nevyvíjí (JSM se vejde jen do pumovnic verze A/C)

    IvanBa84: Ona neexistuje, žádná veličina manévrovatelnost, ale dá se to odvodit od z mnoha věcí. První je poměr Thrust/weight, ten má T-50 o dost lepší. Pak je tu přítomnost různých pomůcek pro obratnost, F-35 nemá žadné, ale PAK-FA má 3D vektorování tahu a kachní plochy zapuštěný do trupu, takže z tohoto srovnání vychází líp. Vnitřní pumovnice nezlepšují Aerodinamiku, jen stealth, třeba F-15 s vnitřními pumovnicemi, má větší odpor vzduchu, než kdyby měla ty čtyři AMRAAMy v závěsnících.

    Co se týče počtu typů, tak podle mě to má nejlépe USAF: cca.200 F-15 Strike Eagle pro daleké útoky, 800x víceůčelová F-16, 200x A-10 pro protizemní boj, jediná chyba je jen 200 F-22, které zcela nenahradila F-15, ale kdyba bylo 400 F-22 bylo by to dokonalý letectvo.
    Rusko se podle mě snaží o něco podobnýho, jen to přizpůsobuje svým zeměpisným podmínkám, jednomístná PAK-FA pro udržení vzdušné nadvlády, dvoumístná FGFA pro útoky na pozemní útoky, Su-35 jako víceúčelový stroj, Mig-41 pro hlídkování nad územím a elektronický boj a Mig-35 jako lehký letadlo, co budou mít na nedůležitých základnách a v zahraničí.

    Ale táhnou si sebou obří kouli jménem sovětské letectvo, který z nich vysává peníze, přiznejme si, že počet ruských strojů je i k velikosti armádního rozpočtu obrovský (i když dávaj na obranu desetinu toh co USA mají jen o něco letadel méně), takže bude muset přijít odtučňovací kůra, tipuju to tak na to, že bude mít RF polovinu letadel co teď. On stav dnešního ruského letectva je neudržitelný, není na modernizace a i když americký F-16 jsou neustále modernizovány, ruské Su-27 nejsou skoro vůbec, to znamená, že schopnosti F-16 už v mnohých ohledech překonávají původně lepší Su-27.

  • ILoveDaring
    16:33 16.01.2015

    Pane Todomachu, i když jsem počítán spíš do proamerického tábora, snažím se být nestraný. Ale s vámi se to fakt nedá, musíte furt útočit na Rusko u každého článku, zbytečně tím radikalizujete diskuzi. BĚŽTE SI LASKAVĚ NA NOVINKY A NECHTE NÁS TU VÉST ROZUMNOU DISKUZI!!!!!!! I když nerad používám toto slovo, jste absolutní Amofil a zničíte každou diskuzi, já se tu nechci bavit o Putinovi a žádal bych Admina, aby poslední příspěvek Todomacha vymazal.

  • Garret
    16:32 16.01.2015

    Bohužel určitá míra korupce a využívání svého postavení funguje všude. A z vojenského rozpočtu se prachy dobře dojí všude. Každopádně je mi na OAKu právě sympatické, že aspoň část peněz jde zpět do státní kasy. Existence více konstrukčních kanceláří v rámci OAKu zase zaručuje určitou diverzitu návrhů. V prostředí USA toto zaručuje konkurenční prostředí v rámci dodavatelů. Ti ale zase manipulujou výběrem prostřednictvím lobby a úplatků (viz aféry kolem výběru tankovacího letounu). Každá společnost potřebuje v tomto prostředí z kontraktu vyždímat co nejvíc na rolexky vlastníků, na provoz a na další vývoj po řadu dalších let, kdy nemusí získat žádný další kontrakt. Tradičně si tak účtujou daleko větší sumy a když už mají kontrakt v kapse, tak nafukujou cenu donekonečna a ještě dál - to je právě příklad F-35. V Rusku mi příjde, že ceny pro nákup státem nejsou tak přehnané a konstrukční kanceláře jsou v případě neziskovosti stejně sanované státem aspoň na provoz. V poměru cena/kvalita tak prostě ruská technika vychází zpravidla líp, aspoň v letectví určitě.

    Jinak co se T-50M/S/K/... týče, tak v modernizaci a přizpůsobování nevidím nic špatného. Jediná věc, kterou to znáročňuje je logistika rozdílných dílů. Unifikované stroje jsou prostě akorát výhodnější na údržbu. Stejně tak už teď je F-35A/B/C a každá trochu jiná. Nehledě na to že i ty projdou řadou úprav a modernizací. Pokud budou vyvíjet další nové stroje, tak hold specializované letouny se občas hodí.

    S počtem vámi vyjmenovaných letadel bych popravdě jak říkám zvlášť počítal míň. Řekněme, že Su-27/30/33/35 jsou jedna rodina v průběhu modernizací (až na specializovanou 33, která je myslím ale už vyřazená) a je mezi nima rozlišovat opravdu podobné, jak nazývat F/A-18 C a E/F 2 rozdílné letouny - ano i ne. Su-34 budiž, ačkoli stejný základ tak vysoce specializované a opravdu již dost rozdílné letadlo. Pak tu máme MiG 29/35, což je zase prakticky modernizace. Su-25/28 zase v podstatě stejné letadlo (více méně) - ačkoli těžko říci jestli do tohoto seznamu patří, jediné co ho sem řadí je, že stejnou kategorii má nahrazovat F-35. MiG 31 má velice specifickou roli a je spíše pozůstatkem opatření k rozsáhlým studenoválečným konfliktům. A T-50. Já bych to spíše počítal jako 5 letadel, ne 11.

    Obdobná diverzita dává dle mého názoru navrch rusům v rámci střel vzduch-vzduch. Pilot prostě neví co všechno v té salvě čekat.

    F-35 by dle mého názoru bylo skvělé letadlo za řekněme 70-80 miliónů USD (a naprostá špica za 50 mega), ale za svojí finální cenu prostě nestojí. Ještě, že to nejde z mojí kapsy, platit daně v USA tak zuřím :D

  • Todomatch
    15:39 16.01.2015

    to Garret:

    Su-37 a Su-47 jsem sice zmínil, ale nezapočítal, to by těch letadel bylo 13!!! Teda s Jakem dokonce 14!!! Ale pokud je všechny nahradí T-50, tak beru zpět, ale spíš to pojede dál jako dřív a k tomu nás čeká ještě T-50, T-50M, T-50S, T-50K, T-50MK, T-50KUB. Ale s těmi úplatky máte částečně pravdu - je to Rusko - tam budou mít zlaté Rolexky hlavně úředníci, úředníci a zase úředníci. Když propukla aféra WikiLeaks a Julian Assange začal zveřejňovat tajné diplomatické depeše, tak ten z Moskvy psal, že je hrozně těžké určit, kde v Rusku končí vliv mafie a kde začíná státní správa a že to vypadá, že Capo di tutti capi v ruské mafii je sám Putin. A to nebyla propaganda, ale důvěrná depeše mezi americkými diplomaty. Majetek Vladimira Putina je podle The New York Times odhadován na 40 miliard dolarů a jiné odhady mluví dokonce až o 70 miliardách. To z prezidentského platu nebude. Jo a jedny hodinky si určitě při svěcení nové stíhačky vyžádá i Putinův kámoš Patriarcha Kyryl a nechá si je zase odretušovat, aby působil chudě a skromně http://goo.gl/kD3n3...

  • Garret
    14:35 16.01.2015

    Drahý pane Todomatchi, ano, rusové vyrábějí na oko opravdu rozsáhlé spektrum letadel. Má to háček - kupříkladu mezi Su-27/30/33/35 nebo Mig 29/35 nejsou tak značné rozdíly - jistě, nová avionika atd, s tím se pojí náklady, ale není to úplně nová konstrukce. Jsou to v podstatě upgradové evoluce a pokud je chcete počítat tak jako úplně jiná letadla s vlastníma nákladama na vývoj, tak můžete bezmála každý block takové F-16 počítat zvlášť. Stejně tak F/A-18 C je přece úplně jiné letadlo než F/A-18 E/F. Designové demonstrátory, jako je Su-47 jsou vývojová nutnost, američani na to měli X-29. Proč neotestovat nové konstrukční řešení, že? Obávám se, že s korupcí a lačností po zisku na tom budou v této branži na západě daleko hůř, přeci jen 80% toho monopolu OAK vlastní stát, což je mě osobně vcelku sympatická věc. Minimalizuje to právě podíl nutných nakoupených zlatých rolexek. Nejsem si jistý jaký podíl má americká vláda v Lockheedu a kolik peněz ze zisku jí tím pádem půjde zpátky - když tak mě osvěťtě. Bylo by hezké, na todle někde vyhrabat čísla (rozhodně by to bylo zajímavé), ale myslím si, že veškterá cena vývoje všech ruských strojů od konce studené války bude daleko nižší, než náklady spojené s vývojem F-35. A takový konstruktér v matičce rusi bude oproti konkurenci v zámoří bohužel asi docela chudák (finančně vzato).

Stránka 1 z 2