Finové dodají Japonsku obrněné transportéry Patria AMV XP
- 12. 12. 2022
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Japonské pozemní síly sebeobrany JGSDF (Japan Ground Self-Defense Force) získají finské kolové obrněné transportéry (KOT) Patria AMV XP. Jde o senzační vítězství, protože Patria v klání nečekaně porazila japonský průmyslový kolos Mitsubishi Heavy Industries (MHI).
AMV XP v rámci japonského programu WAPC (Wheeled Armored Personnel Carrier) nahradí 365 kolových transportérů Typ 96 od firmy Komatsu. Typ 96 vstoupil do služby v roce 1996 a výroba skončila teprve v roce 2014.
Téměř okamžitě po ukončení výroby Type 96 Japonsko spustilo program „vylepšeného“ obrněného transportéru IWAPC (Improved Wheeled Armored Personnel Carrier). Vývoj a výrobu obrněnce dostala na starosti opět Komatsu.
Prototyp nového transportéru se objevil v roce 2017. Kvůli četným zpožděním, technickým problémům a vysoké jednotkové ceně ale projekt v roce 2018 skončil. Další ranou pro program japonských obrněných transportérů bylo rozhodnutí Komatsu zcela ukončit své zapojení do vývoje a výroby jakýchkoli dalších obrněných vozidel.
Z těchto důvodů v témže roce odstartoval WAPC. Favoritem programu byl japonský průmyslový kolos MHI s vozidlem MAV (Mitsubishi Armored Vehicle). Jde o transportní verzi 26 tun těžkého vozidla přímé palebné podpory Type 16 MCV (Maneuver Combat Vehicle) se 105mm kanonem. Japonská armáda do konce letošního roku získá 197 MCV. Do konce příštího roku JGSDF pravděpodobně převezme dalších cca 30 MCV.
Type 16 MCV (Maneuver Combat Vehicle)
WAPC se původně účastnila firma General Dynamics Land Systems – Canada s obrněncem LAV 6.0. Kanaďané ale v roce 2021, kvůli neschopnosti včas dodat testovací prototypy, z programu odešli.
JGSDF tak v letošním roce testovala dvojici prototypů AMV XP a MAV. Přirozeně, i z logistických důvodů, se všeobecně počítalo s vítězstvím MAV. Nakonec senzačně vyhrál finský obrněnec AMV XP (Armored Modular Vehicle, Extra Payload, Extra Performance and Extra Protection). Vždyť japonská armáda od konce 50. let nakupovala obrněná vozidla výhradně domácí konstrukce a výroby.
Na druhou stranu MHI bude mít práce dostatek. MHI japonské armádě letos dodala tři testovací prototypy bojových vozidel založených na platformě Type 16 – kolové bojové vozidlo pěchoty ICV (Infantry Combat Vehicle), průzkumné bojové vozidlo RCV (Reconnaissance Combat Vehicle) a samohybný minomet MMCV (Manoeuvre Mortar Combat Vehicle). O prototypech není mnoho informací – ICV je ale osazen 30mm automatickým kanonem, MMCV 120mm minometem. Bavíme se zřejmě o potenciální výrobě stovek vozidel ICV, RCV a MMCV.
Každopádně pro Finsko je úspěch v Japonsku nejen skvělá obchodní příležitost, ale především skvělá reference.
První snímky ICV na platformě Type 16 / r/Warthunder
„Výběr Patrie AMV XP 8x8 a našeho osvědčeného licenčního modelu je skvělým důkazem schopnosti společnosti Patria dodávat nejnovější technologie a umožnit lokální zabezpečení dodávek. Patria AMV XP 8x8 úspěšně prokázala své vynikající výkony i mobilitu a ochranu v různých krizových misích a Japonsko bude devátou uživatelskou zemí rodiny vozidel Patria AMV. Patria má v mnoha zemích špičkové zkušenosti s licencováním a spoluprací s místním průmyslem a k tomu se zavázala i v Japonsku. Japonské síly pozemní sebeobrany obdrží nejmodernější a vysoce výkonná vozidla AMV XP 8x8 japonské výroby, která budou po desetiletí podporovat kritické operace,“ komentoval japonský úspěch Janne Räkköläinen, obchodní viceprezident Patria.
Vítězství Patrie v Japonsku znamená pro Finy další letošní vítězství. V srpnu Slovensko zakoupilo sedmdesát šest AMV XP se slovenským bojovým modulem Turra-30.
Podle japonských médií ministerstvo obrany již příští rok počítá s nákupem 29 AMV XP. První vozidla JGSDF získá v roce 2026. Kolik obrněných transportérů ale JGSDF potřebuje / koupí, není známo. Výrobu AMV XP zajistí v rámci licence japonský průmysl (Komatsu, MHI, jiná firma?).
AMV XP je hluboce modernizovaná verze finských transportérů AMV. Vozidlo pohání výkonnější přeplňovaný motor Scania DC13 s výkonem 454 kW. Oproti základní verzi se bojová hmotnost zvýšila na 30 tun s maximálním užitečným zatížením 13 tun.
Finové nabízejí Japonsku nejen AMV XP, ale také Patria 6×6.
Nárůst hmotnosti je způsoben zesílením pancíře včetně možnosti montáže přídavných balistických panelů. V nejtěžší konfiguraci čelo AMV XP odolá palbě z 30mm kanonů (APFSDS munice z 500 metrů), boky pak střelám 14,5mm kulometů.
Slovo „modular“ v názvu AMV není náhodné. Kola AMV jsou zavěšená na rámové konstrukci založené na podélném ocelovém nosníku. Ten také nese pancéřovou korbu. Podobně řešen byl československý OT-64 využívající tatrovácký podvozek.
Nosník (rám) nese veškerá zatížení a zajišťuje tuhost konstrukce. Všechny prvky systému odpružení, motoru a karoserie jsou připevněny k rámu. Rámový systém umožňuje snadné změny konstrukce korby a zvyšuje odolnost korby proti výbuchům min. Hlavní nevýhodou takového uspořádání je větší výška a hmotnost vozidla, což vadí především při leteckém transportu. Celkově vyšší těžiště také neprospívá jízdním vlastnostem.
Japonsko vzhledem k rostoucí mocenské asertivitě Číny hodlá prudce zvýšit svůj vojenský rozpočet. Příští rok japonské ministerstvo obrany dostane v přepočtu 40 miliard dolarů, což odpovídá 1 % japonského HDP. Na konci listopadu ale japonský premiér Fumio Kišida oznámil plány zvýšit vojenské výdaje v roce 2027 na 2 % HDP. Vzhledem k prognózám japonské ekonomiky to odpovídá zhruba 85 miliardám dolarů. Po Spojených státech a Číně půjde o třetí největší vojenský rozpočet.
Zdroj: Patria
Související články
Japonsko se loučí se stíhačkami Phantom
V japonských sebeobranných silách JSDF (Japan Self-Defense Forces) pomalu končí slavné taktické ...
- 27.03.2020
- 26 komentářů
- Radek John
Zdvojnásobí Japonsko vojenské výdaje?
Poslední říjnový den proběhnou v Japonsku 49. parlamentní volby. Jednoznačně největší šanci na ...
- 15.10.2021
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Severní teritoria: Invaze na Ukrajinu znovu otevírá Japonsko-Ruský konflikt
V reakci na ruskou invazi na Ukrajinu japonská vláda přehodnocuje svůj postoj vůči Rusku. Po ...
- 14.03.2022
- 37 komentářů
- Marcel Koníček
Japonsko nasadí drony proti hypersonickým střelám
Japonsko v rámci posilování protiraketové obrany nasadí výškové drony s ultra dlouhou vydrží ve ...
- 14.11.2022
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Japonci svoj typ 96 nahradzujú veľmi skoro, ako pozerám. Nebol dostatočne dobrý ?
Japonci svoj typ 96 nahradzujú veľmi skoro, ako pozerám. Nebol dostatočne dobrý ?
Komatsu zrušilo typ 96, zavreli závody na náhradné diely a rozhodlo sa, že už bojové vozidlá nebude vyrabať.. Takže žiadne modernizačné balíčky pre typ 96 nehrozili.. Načo ...Zobrazit celý příspěvek
Komatsu zrušilo typ 96, zavreli závody na náhradné diely a rozhodlo sa, že už bojové vozidlá nebude vyrabať..
Takže žiadne modernizačné balíčky pre typ 96 nehrozili..
Načo prevádzkovať mrtvú platformu, ktorú Vám zarezal výrobca?Skrýt celý příspěvek
Skoda ot 64 ze sa nerozvyjala dalej. Patria amv xp je dobry stroj a vyber ossr bol spravny, ukazuje to vyber patrie v japonsku. Ossr sa ubera spravno cestou mozno tie pocty by ...Zobrazit celý příspěvek
Skoda ot 64 ze sa nerozvyjala dalej.
Patria amv xp je dobry stroj a vyber ossr bol spravny, ukazuje to vyber patrie v japonsku.
Ossr sa ubera spravno cestou mozno tie pocty by mohli byt lepsie.
Z vyberom cv90 som tiez spokojny, otazka pre diskutujucich su motory scania pre cv90 a patriu amv xp rovnake?
Cast patrii sa ma robiť na svk tak mozno sa tie abk ocitnu v japonsku :DSkrýt celý příspěvekPatrie používají řadové motory Scania, CV90 Mk.IV vidlicový, ale stejný motor lze najít u vozidla Boxer a Ascod 2, ale kvůli zástavbě nejsou jednoduše zaměnitelné.
Patrie používají řadové motory Scania, CV90 Mk.IV vidlicový, ale stejný motor lze najít u vozidla Boxer a Ascod 2, ale kvůli zástavbě nejsou jednoduše zaměnitelné.
Pôvodne som bol skeptik k Patriam. Ale keď vidím ako padajú tanky na UA. Tak v dnešnej dobe je viac obratnosť a rýchlosť ako sila a pancier.
Pôvodne som bol skeptik k Patriam. Ale keď vidím ako padajú tanky na UA. Tak v dnešnej dobe je viac obratnosť a rýchlosť ako sila a pancier.
OT-64 nevyužíval tatrovácký podvozek
OT-64 nevyužíval tatrovácký podvozek
Skot mal tatrovácky podvozok s centrálnou nosnou rúrou a Tatra motor. Nejaké časti podvozku dodávala Pragovka (neviem presne ktoré), ale podvozok bol tatrovácky
Skot mal tatrovácky podvozok s centrálnou nosnou rúrou a Tatra motor. Nejaké časti podvozku dodávala Pragovka (neviem presne ktoré), ale podvozok bol tatrovácky
Praga dodávala planetovou převodovku Wilson. Ke konci své éry jako "národní podnik" vlastně vyráběla už jen převodovky pro ostatní výrobce nákladních automobilů.
Praga dodávala planetovou převodovku Wilson. Ke konci své éry jako "národní podnik" vlastně vyráběla už jen převodovky pro ostatní výrobce nákladních automobilů.
"Podvozok vozidla tvoria, predná a zadná dvojica náprav s medzi nápravovými a nápravovými rozvodovkami, spojenými rúrou, charakteristickou pre vozidlá značky TATRA." - ...Zobrazit celý příspěvek
"Podvozok vozidla tvoria, predná a zadná dvojica náprav s medzi nápravovými a nápravovými rozvodovkami, spojenými rúrou, charakteristickou pre vozidlá značky TATRA." - https://www.valka.cz/11133-Str... Skrýt celý příspěvek
Podvozek byl odvozen od typu Tatra 138, ale v té době probíhala i příprava nového prototypu Tatry, část podvozku měla být sdílená s Pragou a nějaké nové prvky z tohoto projektu ...Zobrazit celý příspěvek
Podvozek byl odvozen od typu Tatra 138, ale v té době probíhala i příprava nového prototypu Tatry, část podvozku měla být sdílená s Pragou a nějaké nové prvky z tohoto projektu byly použity i na OT 64.Skrýt celý příspěvek
Podvozkem Tatra se rozumí centrální nosná trouba s výkyvnými polonápravami, který omezuje síly působící v krutu a ohybu na konstrukci vozidla, to je věc, kterou na OT-64 ...Zobrazit celý příspěvek
Podvozkem Tatra se rozumí centrální nosná trouba s výkyvnými polonápravami, který omezuje síly působící v krutu a ohybu na konstrukci vozidla, to je věc, kterou na OT-64 nenajdete.
https://kvh.estranky.cz/img/or...
Najdete tam pouze dvě dvojnápravy, které jsou tvořeny dvěma nápravami pevně spojenými se sestupem mezi nimi, což bylo vhodné řešení vzhledem k rozvodům vozidla.
https://www.valka.cz/attachmen... Skrýt celý příspěvekDíky za schema. Měl jsem za to, že poloosy byly Tatra, ale asi to vše koncepčně vychází z nikdy nerealizovaného prototypu tři napravového valníku Praga (Avia) S 360.
Díky za schema. Měl jsem za to, že poloosy byly Tatra, ale asi to vše koncepčně vychází z nikdy nerealizovaného prototypu tři napravového valníku Praga (Avia) S 360.
Načítám diskuzi...