Finsko vybralo stíhačky F-35A Lightning II
- 7. 12. 2021
- 161 komentářů
- Jan Grohmann
Podle finského portálu Iltalehti finské vzdušné síly doporučily ministerstvu obrany akvizici víceúčelových taktických nadzvukových stealth letounů páté generace F-35 Lightning II. Pokud se neoficiální informace potvrdí, půjde se o další multimiliardový úspěch americké firmy Lockheed Martin v Evropě.
Nejdříve trochu skepse – podobné „úniky“ do novin často fungují jako nátlak na osoby s rozhodovací pravomocí. Ostatně nedávno ve Švýcarsku „úniky“ mluvily o výhře francouzské stíhačky Rafale. Nakonec Švýcarsko nakoupilo 35 F-35A za pět miliard švýcarských franků (116 miliard Kč).
Americký portál The Drive si všímá zajímavého načasování – k „úniku“ došlo v neděli, před pondělním finským Dnem nezávislosti 6. prosince, kdy úředníci vlády a ministerstva obrany nebudou ve svých kancelářích.
Finský deník Iltalehti legitimitu své zprávy dokazuje informacemi z „několika zdrojů ze zahraniční a bezpečnostní politiky.“ Nákup amerických F-35 má podporovat také ministerstvo obrany a zahraničí. Konečné rozhodnutí provede finská vláda do deseti dnů.
F-35 údajně zvítězil nejen díky svým výkonům, ale i díky dlouhé provozní životnosti – výrobce Lockheed Martin a Ozbrojené síly Spojených států budou F-35 modernizovat a podporovat až do 60. let 21. století.
Helsinky hodlají v rámci programu HX (H – Hornet, X – označení pro nový letoun), zahájeného v roce 2015, nakoupit 64 nových letadel do 10 miliard euro (11,4 miliardy dolarů). Nové letouny do roku 2030 nahradí 62 letounů F-18C/D Hornet.
Klíčovým finským požadavkem je, aby provozní náklady 64 F-35 nepřesáhly 10 % nákladů finského ministerstva obrany – půjde tedy o 250 milionů euro (6,4 miliardy Kč) ročně.
Tyto odhady jsou ale některými považované za silně naivní (viz obrázek níže). Vojenský novinář Francis Tusa, píšící pro přední evropské a světové deníky, si proto myslí, že dojde buď k zakoupení menšího počtu letadel, omezí se provoz F-35A (ve prospěch létání na simulátorech) nebo bude muset dojít k navýšení rozpočtu.
Francis Tusa považuje finské odhady provozních nákladů za naivní.
Podle jednoduchého, ale obecně platného pravidla platí – 50 % stojí technika, 50 % věci okolo. Během 30 let pak provozní náklady dosáhnou částky celé akvizice. Při jednotkové ceně F-35A 80 milionů dolarů tedy 64 letounů přijde na 5,1 miliardy dolarů. Věci okolo, včetně infrastrukturních projektů a investic do základen, budou Helsinky stát podobnou částku. Za celoživotní provoz F-35 – modernizace, výměna motorů, MLU (Mid Life Upgrade), servis, provozní náklady atd. – Helsinky vydají dalších minimálně 10 miliard dolarů, tj. 333 milionů dolarů ročně.
V říjnu 2020 agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila potenciální prodej 64 F-35 s velkým množstvím munice a pozemním vybavením za 12,5 miliardy dolarů. Kromě stíhaček byl schválen prodej až 66 motorů Pratt & Whitney F-135 (dva náhradní), 500 pum GBU-53/B SDB II; 150 střel vzduch-vzduch AIM-9X Block II+ Sidewinder; 100 střely vzduch-země AGM-154C-1 JSOW-C1; 200 střel vzduch-země s plochou dráhou letu AGM-158B-2 JASSM-ER, 120 sad GBU-31 JDAM a 150 sad GBU-35/54 JDAM.
Zatím ale nic není jisté, protože podle portálu Iltalehti finská vláda „může rozhodnout a vybrat jiný stroj, než je vítěz hodnocení ministerstva obrany, ale zdroje Iltalehti to považují za nepravděpodobné. Ve vládě jsou ale i tací, kteří dávají přednost evropské před americkou stíhačkou.“
Francouzský portál Opex360 upozorňuje na problémy letounů Gripen a F-35A během lednového a únorového testování ve Finsku. Nejvíce technických problémů údajně měla stíhačka Gripen E/F.
Lauri Puranen, vedoucí strategických projektů finského ministerstva obrany, uvedl, že Gripen „měl více práce než ostatní ke splnění daných požadavků.“
Finského cvičení Ruska 20 se zúčastnilo 60 letounů Gripen a Hornet ze Švédska a Finska.
Také místo čtyř letadel F-35A nakonec doletěla do Finska pouze dvě doprovázená dvěma transportními letouny C-17, s veškerým vybavením nezbytným pro týdenní provoz F-35A. „Žádný z ostatních konkurentů neměl takovou [logistickou] stopu,“ napsala finská média.
„Pro připomenutí, Finsko je členem Evropské unie, nikoli však NATO. A rozhodnutí, které se chystá učinit, tedy jak modernizuje své letectvo, bude interpretováno jako rozhodnutí zahraniční politiky,“ píše Opex360 s očividnou připomínkou, že nákup stíhacích letounů je téměř výhradně zahraničně-politické rozhodnutí, nikoliv vojenské.
Výběr Gripenů E/F ukáže na snahu Helsinek posílit spolupráci s neutrálním Švédském. Takové spojení je logické, protože obě země čelí výzvám ze strany Ruska. Nabídka Švédska zahrnovala také letouny GlobalEye AEW&C (Airborne Early Warning and Control).
Při zvolení stíhaček Typhoon a Rafale by Helsinky vyjádřily touhu posílit „evropskou pospolitost“. Nákup F/A-18E/F Super Hornet a EA-18G Glower zase posílí spojenectví se Spojenými státy a umožní snadný přechod na nové stroje. Letouny F/A-18 pro potřeby sdílení jaderných zbraní (Nuclear Sharing) může nakoupit také Německo.
Nákup F-35A nepochybně posílí vztahy s Dánskem a Norskem, a tedy s NATO a Spojenými státy.
Související články
Finsko poptává stíhačky pro radioelektronický boj EA-18G Growler
Firma Boeing, která letouny EA-18G Growler specializované na radioelektronický boj (REB) vyrábí, ...
- 19.03.2019
- 18 komentářů
- Radek John
Nové finské korvety Pohjanmaa a historie střetu s Ruskem
Helsinky plánují nákup čtveřice nových korvet. Válečná plavidla postaví domácí loděnice. Jejich ...
- 25.09.2019
- 106 komentářů
- Radek John
Finsko zvyšuje vojenské výdaje o 50 %
Finsko v příštím roce o polovinu zvýší své vojenské výdaje. Dodatečné zdroje padnou téměř výhradně ...
- 20.08.2020
- 124 komentářů
- Jan Grohmann
Nákup F-35 je určite super, ale...samotné lietadlo je dosť závislé od munície a tá je často "kameň úrazu". Keď som si pozrel čo USA odobrili Fínsku, tak sú to hlavne protizemné ...Zobrazit celý příspěvek
Nákup F-35 je určite super, ale...samotné lietadlo je dosť závislé od munície a tá je často "kameň úrazu". Keď som si pozrel čo USA odobrili Fínsku, tak sú to hlavne protizemné zariadenia. Nevime ako narvú AGM-158..na F-35 ?Skrýt celý příspěvek
PS: a nie sú tam aim -120. Čo sa tam bude implementovať ?
PS: a nie sú tam aim -120. Čo sa tam bude implementovať ?
AGM 158 nosí F 35 externě pod ktidly.
Absence AIM 120 v nabídce bude z toho důvodu, že pro stávající F 18 mají ve skladech dostatečný počet už nyní.AGM 158 nosí F 35 externě pod ktidly.
Absence AIM 120 v nabídce bude z toho důvodu, že pro stávající F 18 mají ve skladech dostatečný počet už nyní.Tady počty aim 120 ve Finsku najdete.
https://en.m.wikipedia.org/wik...Tady počty aim 120 ve Finsku najdete.
https://en.m.wikipedia.org/wik...
Keď dôjde munícia, urobia to Fíni rovnako, ako letec vo Svákovi Raganovi.... Otvoril kabínu, odpásal si z nohavíc remeň a začne ním švácať nepriateľa tak, až mu pozadie rozdelí na ...Zobrazit celý příspěvek
Keď dôjde munícia, urobia to Fíni rovnako, ako letec vo Svákovi Raganovi....
Otvoril kabínu, odpásal si z nohavíc remeň a začne ním švácať nepriateľa tak, až mu pozadie rozdelí na dve polovičky....Skrýt celý příspěvek
Teď celkem zajímavá zpráva na internetu, že Rumunsko má zájem až o 32 vyrazovanych norských F-16.to už by pak měli slušnou flotilu 48 letadel. Vypadá to, že F-16 je prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Teď celkem zajímavá zpráva na internetu, že Rumunsko má zájem až o 32 vyrazovanych norských F-16.to už by pak měli slušnou flotilu 48 letadel. Vypadá to, že F-16 je prostě nesmrtelná.Skrýt celý příspěvek
To by si teda dali..
Všetko by to boli pri najlepšom stíhačky z obdobia 1985-1989..
Teda 30-35 ročné stíhačky, ktoré síce dostali MLU.. no budú potrebovať celé vykuchať..To by si teda dali..
Všetko by to boli pri najlepšom stíhačky z obdobia 1985-1989..
Teda 30-35 ročné stíhačky, ktoré síce dostali MLU.. no budú potrebovať celé vykuchať..
Co říkáte na F 22 s jiným potahem?
https://theaviationist.com/202...Co říkáte na F 22 s jiným potahem?
https://theaviationist.com/202...Pochromovali ho.. paráda..
Steel F-22 :)Pochromovali ho.. paráda..
Steel F-22 :)Jde o to proč něco takového testují na tak drahém letadle?
Jde o to proč něco takového testují na tak drahém letadle?
Jen dotaz aby se někdo nepohoršoval nad smyslem pro AČR který nenaznačuji pro jistotu. Neví někdo v jakém roce mé "vyletět to korejské 5G ? docela sem u nej zvědavy na cenu ...Zobrazit celý příspěvek
Jen dotaz aby se někdo nepohoršoval nad smyslem pro AČR který nenaznačuji pro jistotu.
Neví někdo v jakém roce mé "vyletět to korejské 5G ? docela sem u nej zvědavy na cenu oproti F35 (kusovou i za hodinu letu)Skrýt celý příspěvekTo presne netušia ani v Kórei.. Oni predstavili len 4.5 gen lietadlo. KF-21.. To už dokonca lieta a cca do 5 rokov ho aj začnú vyrábať.. (predpoklad je skôr samozrejme - ja len ...Zobrazit celý příspěvek
To presne netušia ani v Kórei..
Oni predstavili len 4.5 gen lietadlo.
KF-21..
To už dokonca lieta a cca do 5 rokov ho aj začnú vyrábať.. (predpoklad je skôr samozrejme - ja len udavam reálny termín)
Bude to s ním vtedy rovnako ako keby si niekto dnes išiel kupovať Gripen E/F.
Možno Korejci dokonca predbehnú aj Švédov, uvidíme..Skrýt celý příspěvekdíky. Při předpokládaném prodoužení najmu u nás. by se za pár let mohli do naseho tendru nacpat. Hodila by se jim reference v Evropě. Uvidíme co cena.
díky. Při předpokládaném prodoužení najmu u nás. by se za pár let mohli do naseho tendru nacpat. Hodila by se jim reference v Evropě. Uvidíme co cena.
Předpokládám, že nám budou nabídnuty jak letouny ojeté, tak i fungl nové. U jetých bude nejspíš favorit odkup Gripenů C/D a v případě nových strojů, tedy pokud bude zájem o pořádný ...Zobrazit celý příspěvek
Předpokládám, že nám budou nabídnuty jak letouny ojeté, tak i fungl nové. U jetých bude nejspíš favorit odkup Gripenů C/D a v případě nových strojů, tedy pokud bude zájem o pořádný moderní letoun na desítky let, bude favoritem F-35A. Jsem hodně zvědavý na nabídku Francie, která nejspíš představí Rafaly do obou kategorií.
Počty jsou velkou otázkou - u Gripenů by asi nebyl problém obstarat ony dvě letky. U nových strojů bych to viděl na jednu letku (+ zázemí a vše kolem) s tím, že by se další stroje dokoupily později.Skrýt celý příspěvekJe to potvrzeno:
https://news.lockheedmartin.co...Je to potvrzeno:
https://news.lockheedmartin.co...4.7 mld euro za 64 stíhačiek https://www.defensenews.com/gl... Tu je ...Zobrazit celý příspěvek
4.7 mld euro za 64 stíhačiek
https://www.defensenews.com/gl...
Tu je zase vyjadrenie fínskeho generála, ako si obstála stíhačka oproti konkurencii.
https://www.google.com/amp/s/b... Skrýt celý příspěvekŽiadna ponuka nebola významne lacnejšia podľa Fínov v otázke "provozních nákladov". Naopak F-35 bol najlacnejšia ako cena za ...Zobrazit celý příspěvek
Žiadna ponuka nebola významne lacnejšia podľa Fínov v otázke "provozních nákladov".
Naopak F-35 bol najlacnejšia ako cena za kus.
https://ilmavoimat.fi/en/-/the... Skrýt celý příspěvek
o tom aky rozdiel predstavuje F35 proti 4gen lietadlam je napr tato simulacia..
https://www.youtube.com/watch?...o tom aky rozdiel predstavuje F35 proti 4gen lietadlam je napr tato simulacia..
https://www.youtube.com/watch?...Slušná manipulace co se týče servisních nákladů - ale zřejmě ví proč chtějí F-35. Podotýkám, že Finsko v 90. letech bylo jedním z mála povedených příkladů úspěšných offsetů - viz ...Zobrazit celý příspěvek
Slušná manipulace co se týče servisních nákladů - ale zřejmě ví proč chtějí F-35. Podotýkám, že Finsko v 90. letech bylo jedním z mála povedených příkladů úspěšných offsetů - viz NOKIA a její provilegovaný přístup na americký trh.
Nás se ovšem toto netýká a nemusíme ani jako Švýcarsko platit výpalné za neomezené působení švýcarské bankovní trojky na US trhu z prostého důvodu. Žádná z našich firem nemá globální produkt a přesah s přímým prodejem /působením v USA.
Pro nás je mnohem výhodnější partner Německo a Eurofighter/Typhoon. Jsem si naprosto jist, že při nákupu 24-32 letadel dokážou nabídnout takový mix offsetů a nabídku průmyslové spolupráce že se jim zdaleko nikdo nepřiblíží. Kdybychom se spojili s Maďarskem a možná i Rakouskem a Slovinskem, celková potřeba 80-90 letadel by už byla pořádná výzva i pro Německo.
Jak píše Darkstyle - u F-35 jsou karty rozdány a nelze do jedoucího vlaku naskočit vyjma drobtů....Skrýt celý příspěvekZatím nemá Eurofighter zájem o náš připravovaný tendr. Na rozdíl od francouzského Dassaultu.
Zatím nemá Eurofighter zájem o náš připravovaný tendr. Na rozdíl od francouzského Dassaultu.
Tipnul bych si, že na základě znalosti zkušeností jiných uživatelů EFT v AČR asi nikdo nebude chtít. Za ty peníze to prostě nestojí.
Tipnul bych si, že na základě znalosti zkušeností jiných uživatelů EFT v AČR asi nikdo nebude chtít. Za ty peníze to prostě nestojí.
A ta "naprosta jistota" prameni jako z ceho? Vysoke skoly zivota? Selskeho rozumu? nebo znalosti financni rozvahy, planu, znalosti vyrobnich kapacit/moznosti konsorcia EADS, ...Zobrazit celý příspěvek
A ta "naprosta jistota" prameni jako z ceho? Vysoke skoly zivota? Selskeho rozumu? nebo znalosti financni rozvahy, planu, znalosti vyrobnich kapacit/moznosti konsorcia EADS, Leonarda, BAE?Skrýt celý příspěvek
Buď F 35 jako opravdu TOP možnost pro pokračování v nadzvuku, nebo Gripen s AESA anténou, jako ekonomický kompromis. EFT a Rafale nejsou o tolik lepší než Gripen. Rozdíl je až v F ...Zobrazit celý příspěvek
Buď F 35 jako opravdu TOP možnost pro pokračování v nadzvuku, nebo Gripen s AESA anténou, jako ekonomický kompromis. EFT a Rafale nejsou o tolik lepší než Gripen. Rozdíl je až v F 35.
Dobře to dokazuje historie výběru ve Švýcarsku, nejdříve porovnávali evropské stroje, jako kompromis se rozhodli pro Gripen, tehdy nákup v referendu neprošel a nyní se raději rozhodli pro opravdový systém PVOS ve spojení F 35 a Patriotů.Skrýt celý příspěvekSom si naprosto istý, že Česko žiadnych 24-32ks nakupovať nebude.. Taktiež sa nespojíte s nikým na ničom, pretože tie štáty nakupovali v inom čase, iné stroje s inou životnosťou a ...Zobrazit celý příspěvek
Som si naprosto istý, že Česko žiadnych 24-32ks nakupovať nebude..
Taktiež sa nespojíte s nikým na ničom, pretože tie štáty nakupovali v inom čase, iné stroje s inou životnosťou a preto to naraz nepôjde..
Maďarsko má prešlapané cestičky v Nemecku ďalekonásobne viac. Prečo by vlastne potrebovalo Česko?
To sú všetko utopistické scenáre - východná Európa nikdy nič nekúpila spoločne odkedy je v NATO a prečo by sa malo práve teraz diať u stíhačiek je mi záhadou..
(BTW: verím však, že AČR dokáže ako aj OSSR kúpiť 8 stíhačiek za cenu 24 ak sa im naskytne šanca)..
Žiadne výpalné sa nedeje, neviem o čom blúznite.. Tá banka má svoju zahraničnú pobočku s oddelenými súvahami v USA. Dokiaľ bude dodržiavať zákony v USA tak ju nikto odtiaľ nebude vyhadzovať aj keby si Švajčiarsko vybralo J-20..
Prestaňte prosím tárať blbosti.
F-35 v krajinách, ktoré chcú nakupovať nové stíhačky a na nejakých prevádzkových nákladoch 10,30,30% navyše im až tak nezáleží - tí si proste vyberú F-35 a basta..
Načo by si kupovali napríklad ETF keď okrem Nemecka prakticky nikto nekupoval Tranch 4?Skrýt celý příspěvek"BTW: verím však, že AČR dokáže ako aj OSSR kúpiť 8 stíhačiek za cenu 24 ak sa im naskytne šanca"
Nechť neznalost a hloupost světu vládnou rukou pevnou a ráznou..."BTW: verím však, že AČR dokáže ako aj OSSR kúpiť 8 stíhačiek za cenu 24 ak sa im naskytne šanca"
Nechť neznalost a hloupost světu vládnou rukou pevnou a ráznou...darkstyle V ČR máme dvojnásobný počet obyvatel oproti Slovensku, podobně jsme na tom i sekonomikou. Při vašich zázračných počtech by jste nám mohl dopřát alespoň 16 letadel za 24 ...Zobrazit celý příspěvek
darkstyle
V ČR máme dvojnásobný počet obyvatel oproti Slovensku, podobně jsme na tom i sekonomikou. Při vašich zázračných počtech by jste nám mohl dopřát alespoň 16 letadel za 24 :-) :-) :-)
Ale u nás nepochybujeme o tom, že pokud bude politická vůle, tak hospodářsky opravdu nakoupíme až 24 letadel za cenu 24 letadel.Skrýt celý příspěvekPozor, niekto ma asi zle pochopil.. Česko má na to si kúpiť aj 50 F-35.. Problém je s tou politickou vôľou.. Tak ako neverím, že v Česku nebude nové Čapí hnízdo, tunel Blanka, ...Zobrazit celý příspěvek
Pozor, niekto ma asi zle pochopil..
Česko má na to si kúpiť aj 50 F-35..
Problém je s tou politickou vôľou..
Tak ako neverím, že v Česku nebude nové Čapí hnízdo, tunel Blanka, predaj radnice Prahy, zrušenie akcií na doruciteľa, či kúpený rozumný počet stíhačiek.. (s tými akciami som si nie dva krát istý, už ste túto kolosálne koninu zmenili???)
Do toho istého vreca si môžeme dať aj zavedenie eura.
Proste Český a Slovenský politici - bez rozdielu, vždy spravia nejaký fraud, nájdu si výhovorku v mene časti voličskej základne, aby spravili nejakú koninu.
Ja Vám tie letky prajem a ako vravíš sám, mali by ste ich aj mať..
Dáš ruku do ohňa, že aj budú?
Skúsenosti s nákupmi techniky za oboma brehmi Moravy tomu moc nenavrávajú..
Btw: keď sa bavíme o politike, tí politici čo sa dostali k moci v ČR, to nie sú žiadny nový ľudia - starí harcovníci čo sedia v parlamente 10-20 rokov..Skrýt celý příspěvekProblémy se státními zakázkami mají asi všechny "demokratické" státy. Na odkaze najdete rozhovor s Karlem Schwarzenbergem, kde zmiňuje znalost situace z Rakouska. (je s podivem, že ...Zobrazit celý příspěvek
Problémy se státními zakázkami mají asi všechny "demokratické" státy. Na odkaze najdete rozhovor s Karlem Schwarzenbergem, kde zmiňuje znalost situace z Rakouska. (je s podivem, že české poměry a procenta ze zakázek nezná :-) )
https://www.top09.cz/co-delame...
Jeden dotaz a odpověď z toho rozhovoru:
"I teď, když se na ministerstvu obrany nakupuje technika, na tom někdo vydělává, aby něco dostaly vládní strany včetně vaší TOP 09?
O nás bohužel nic nevím. A snad se to z vylekání poslední dobou nestává. Pozoroval jsem to svého času hlavně v Rakousku. Někdo si tam vždycky bral něco vedle. A bylo to rozdělené. Na všech zbraních vydělávali lidovci, na letadlech sociální demokraté. A tak to šlo po desetiletí"Skrýt celý příspěvekpjaro77 Rakousko šlo proevropskou cestou i proti vůli vlastních občanů. EFT pořídili v základu s kniplem a radarem. Na zbytek se nedostávalo peněz a místo senzorů pro jiné tranche ...Zobrazit celý příspěvek
pjaro77
Rakousko šlo proevropskou cestou i proti vůli vlastních občanů. EFT pořídili v základu s kniplem a radarem. Na zbytek se nedostávalo peněz a místo senzorů pro jiné tranche v nich mají pouze závaží pro balanc.
Zrovna od státu, který jel celou dobu studené války na Saabech se kterými měly dobré zkušenosti si dost dobře naběhli s EFT.
S Finskem se srovnávat nelze, mají z části braneckou armádu a tedy i lepší strukturu rozpočtu, kdy lopaty na základních funkcích nemusí přeplácet, případně i po skončení služby živit výsluhami.Skrýt celý příspěvek
Zdravím Vás. PANTHER Je v skutočnosti jediné pragmatické riešenie v koncepcii NATO. to bude HLAVA. Vzdušné Sily AČR. Sú na Gripenoch skvelým príkladom schopností udržať ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím Vás.
PANTHER Je v skutočnosti jediné pragmatické riešenie v koncepcii NATO. to bude HLAVA.
Vzdušné Sily AČR. Sú na Gripenoch skvelým príkladom schopností udržať nadzvuk na vysokej úrovni.
V rámci rozvoja Vzdušných Síl ísť rovno po Lightning II je skutočným skokom PANTHERA ktorý jednoznačne zmení pravidlá hry v našej zložitej oblasti a ešte viac previaže Transatlanticke vzťahy.
V rámci našej dlhej spoločnej minulosti by to bola skvelá spoločnosť pre naše Fighting Falcon ⚔ Nuž Kde je Vôľa tam je cesta.
Obe možnosti sú Prijateľné, všetko je v rukách, ktoré sťe vybrali.
Úspešný December Redakcií AN a Všetkým Verným Čitateľom.
#WeAreNATOSkrýt celý příspěvekNo nejsem si jist ze ACR si muze dovolit F-35 provozovat. To i USAF se osiva kuli nakladum a kouka po provozne levnejsich alternativach jako F-36 (doplnek, ne nahrada). Imo ...Zobrazit celý příspěvek
No nejsem si jist ze ACR si muze dovolit F-35 provozovat. To i USAF se osiva kuli nakladum a kouka po provozne levnejsich alternativach jako F-36 (doplnek, ne nahrada).
Imo leckdy lepsi dobre vybavene gen.4/4+ s piloty co maji hodne hodin v kokpitu, nez ocesana gen.5 kde piloti maj vetsinu hodin na simulatoru.Skrýt celý příspěvekTC82 - no, niekomu viac vyhovuje kúpiť si na splátky m-kový bavorák a v 35tke žiť ešte v rodičovskom dome a sem tam sa s rachotom previesť...ale ten pocit-to je na nezaplatenie ...Zobrazit celý příspěvek
TC82 - no, niekomu viac vyhovuje kúpiť si na splátky m-kový bavorák a v 35tke žiť ešte v rodičovskom dome a sem tam sa s rachotom previesť...ale ten pocit-to je na nezaplatenie :)))Skrýt celý příspěvek
Otázka znie aký iný nový jednomotorák bude v ponuke? Bohužiaľ F-kovému gripenu sa na trhu veľmi nedarí(a tým ani rozložiť náklady), do Pakistanu po stíhačky by som nechodil. ...Zobrazit celý příspěvek
Otázka znie aký iný nový jednomotorák bude v ponuke? Bohužiaľ F-kovému gripenu sa na trhu veľmi nedarí(a tým ani rozložiť náklady), do Pakistanu po stíhačky by som nechodil. Takouto porazeneckou logikou ostáva nejaká letka po Francúzoch ako majú Chorváti. Pevne ale verím že aspoň na 12 F35 bude v rozpočte ČR dosť miesta.Skrýt celý příspěvek
Na druhou stranu,když koukáme už koukáme po drahé F-35,tak by jsme zřejmě měli i na dvoumotorák.Mě třeba vadí u F-35,že pokud se koupí,tak zas budem mít jednu letku jak nějaký ...Zobrazit celý příspěvek
Na druhou stranu,když koukáme už koukáme po drahé F-35,tak by jsme zřejmě měli i na dvoumotorák.Mě třeba vadí u F-35,že pokud se koupí,tak zas budem mít jednu letku jak nějaký rozvojový stát.ČR si zaslouží mít prostě dvě plnohodné bojové letky nadzvuku,jak bylo před lety v plánu.Skrýt celý příspěvek
Dle mého názoru bych raději ve své garáži viděl jeden Mercedes(f35)+motorka(Dron), něž 2 Octavie, které jsou sice lepši než současnost fabie+trabant, ale i tak bych je v garáži ...Zobrazit celý příspěvek
Dle mého názoru bych raději ve své garáži viděl jeden Mercedes(f35)+motorka(Dron), něž 2 Octavie, které jsou sice lepši než současnost fabie+trabant, ale i tak bych je v garáži nechtěl.Skrýt celý příspěvek
Asi bylo lepší argumentovat tím, že ten mercedes se stává standardem v NATO a Evropě, což může být dalším dílem do skládačky nasazení společných sil. Mít doma poloviční počet ...Zobrazit celý příspěvek
Asi bylo lepší argumentovat tím, že ten mercedes se stává standardem v NATO a Evropě, což může být dalším dílem do skládačky nasazení společných sil.
Mít doma poloviční počet mercedesů a jezdit kontrolovat zda taxikáři nespí za volantem je zbytečný luxus, na to právě stačí octavie.Skrýt celý příspěvek
Mozno sa Gripenu zadari v Kanade. Boeing vyradili, F-35 je politicky problematicky kedze ho tam raz uz ritualne zarezali a Rafale asi poslednymi objednavkami zaplnil vyrobnu ...Zobrazit celý příspěvek
Mozno sa Gripenu zadari v Kanade. Boeing vyradili, F-35 je politicky problematicky kedze ho tam raz uz ritualne zarezali a Rafale asi poslednymi objednavkami zaplnil vyrobnu kapacitu na roky dopredu, ak sa rozhybu indovia tak budu vybookovani na 10 rokov. Ak nepochodia svedi v kanade ani s takto dobrymi kartami tak to nebude dobra vizitka.Skrýt celý příspěvek
Vzhľadom k tomu akú rozlohu obsluhuje Kanadské letectvo je dolet Gripenu problematický. To isté v prípade zlyhania motora loviť niekde v zamrznutej divočine bude problém. Síce ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhľadom k tomu akú rozlohu obsluhuje Kanadské letectvo je dolet Gripenu problematický. To isté v prípade zlyhania motora loviť niekde v zamrznutej divočine bude problém. Síce budem špekulovať, ale neverím že Kanada opustí dvojmotorový koncept. Čo sa týka voľných kapacít tak to vidím na duel F-15EX vs Eurofighter.Skrýt celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že EF a F15 nejsou v užším výběru a pokud se potvrdí neoficiální informace o vyřazení F18 (Boeing skutečně není v Kanadě zrovna populární), tak to směřuje k F35, ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že EF a F15 nejsou v užším výběru a pokud se potvrdí neoficiální informace o vyřazení F18 (Boeing skutečně není v Kanadě zrovna populární), tak to směřuje k F35, dost bych se divil, že by Kanada koupila Gripen.Skrýt celý příspěvek
Nesher Měl by zůstat jen Gripen a F-35. S tím, že by dostali minimálně Block 4 ne-li ještě další upgrade, tak získají hodně namakaný stroj. Gripen nemá ani výhledově co nabídnout. ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Měl by zůstat jen Gripen a F-35. S tím, že by dostali minimálně Block 4 ne-li ještě další upgrade, tak získají hodně namakaný stroj.
Gripen nemá ani výhledově co nabídnout. F-35 bude v dalších upgradech řešit třeba laser. O něčem takovém si může Gripen nechat leda zdát.
Sidekick bude za příplatek?Skrýt celý příspěvek
Já tomu nevěřím, že by Kanada koupila Gripen. Pokud by k tomu došlo, tak by to byl pro Saab obrovský úspěch a celkově ohromná senzace. Můj názor je, že stejně nakonec koupi F-35.
Já tomu nevěřím, že by Kanada koupila Gripen. Pokud by k tomu došlo, tak by to byl pro Saab obrovský úspěch a celkově ohromná senzace. Můj názor je, že stejně nakonec koupi F-35.
V užším výběru jsou jen F18, F35 a Gripen. A pokud jsou informace o vyřazení F18 správné, tak to podle všeho směřuje k F35, které ostatně preferuje i letectvo.
V užším výběru jsou jen F18, F35 a Gripen. A pokud jsou informace o vyřazení F18 správné, tak to podle všeho směřuje k F35, které ostatně preferuje i letectvo.
jestli ma F-35 porad jeste 1:20 sestreleum 4te generace; co jineho potom vubec koupit ??? Rafaele/Grippen/F16 jsou potom jen vyhozene penize. Take praci 8 F16 zastanou 2 F35 ...
jestli ma F-35 porad jeste 1:20 sestreleum 4te generace; co jineho potom vubec koupit ??? Rafaele/Grippen/F16 jsou potom jen vyhozene penize. Take praci 8 F16 zastanou 2 F35 ...
a s F35 by pak Cesko mnelo i super moderni AWACS zadarmo ...
a s F35 by pak Cesko mnelo i super moderni AWACS zadarmo ...
F 35 jako AWACS? Co chcete dělat s radarem, který vidí pouze před sebe?
F 35 jako AWACS? Co chcete dělat s radarem, který vidí pouze před sebe?
Ale v kroužení budete vždy mít dobu kdy na prostor zájmu neuvidíte, to přece nechcete. :-) Nechat někde kroužit éro s pilotem delší dobu znamená točit s minimem přetížení. Pro ...Zobrazit celý příspěvek
Ale v kroužení budete vždy mít dobu kdy na prostor zájmu neuvidíte, to přece nechcete. :-)
Nechat někde kroužit éro s pilotem delší dobu znamená točit s minimem přetížení.
Pro AWCAS by jste potřeboval mít jinak umístěnou anténu radaru, najdete to pod zkratkou SLAR (side looking airborne radar)Skrýt celý příspěvekZrovna pro takovou funkci se lépe hodí Gripen E nebo EFT, oba typy mají AESA radar se snímáním až 100° od směru letu, oproti pouhým 60° u F 35.
Zrovna pro takovou funkci se lépe hodí Gripen E nebo EFT, oba typy mají AESA radar se snímáním až 100° od směru letu, oproti pouhým 60° u F 35.
re: F 35 jako AWACS? Co chcete dělat s radarem, který vidí pouze před sebe? Je radar na palubě F-35 lepší než letoun AWACS? Záleží na tom, který AWACS, jaká je přesná práce a o ...Zobrazit celý příspěvek
re: F 35 jako AWACS? Co chcete dělat s radarem, který vidí pouze před sebe?
Je radar na palubě F-35 lepší než letoun AWACS?
Záleží na tom, který AWACS, jaká je přesná práce a o kolika F-35 mluvíme.
Jediný F-35 může mít potenciálně delší radarový dosah než některé nebo většina AWACS, ale může skenovat pouze v sektoru 140 stupňů. Kromě toho některé AWACS jako E-2D pracují v pásmu VHF, což jim umožňuje lépe detekovat letadla s nízkou pozorovatelností, zatímco radar F-35 pracuje v pásmu X, díky čemuž je přesnější a preciznější, ale méně schopný detekovat letadla s nízkou pozorovatelností (F-35 má pro tento účel infračervené senzory).
Pokud však máte 3 nebo 4 F-35, je možné je nechat létat ve výšce, která vám poskytují 360stupňové pokrytí, přičemž F-35 využívají svou síť MADL k automatickému sdílení a spojování těchto dat mezi nimi.
V budoucnu může být možné, že se role AWACS rozdělí, přičemž aspekt včasného varování ve vzduchu zcela převezmou proudové letouny jako F-35 a F-22 a aspekt velení a řízení bude absorbován do letadel jako JSTARS nebo jsou ovládány primárně ze země, stovky kilometrů daleko.
Blízkost hrozeb
Konstrukce LO F-35 mu umožňuje pracovat mnohem blíže k hrozbám než AWACS. F-35 provozující 100nmi od hrozeb bude mít výkonnostní výhodu z hlediska detekce a klasifikace hrozeb ve srovnání s AWACS operující 300nmi daleko.
Stručně řečeno, APG-81 v F-35 může získat pomoc od jiných senzorů, jako je sada EW, která může nasměrovat radar k cíli, který klasifikoval a sledoval na základě RF energie (radar nebo datový spoj), kterou vyzařoval. To výrazně zkracuje čas potřebný k detekci, klasifikaci a sledování cíle.
omlouvám se za svůj hrubý překlad
Pro odpůrce f-35 to přeložím Gripen E nebo EFT prostě nemohou tak blízko k nepříteli jako f 35 nehledě na jejich AESA radar s x stupni.Proto je a bude f35 lepší "miniAWACS".Skrýt celý příspěvekJak moc budou F 35 LO v případě budou mít v činnosti aktivní rafiolokator a datalinky? Odpovím Jak moc budou v provozu ty nepřátelské? Nebo jak moc by Gripen E nebo EFT mohli ...Zobrazit celý příspěvek
Jak moc budou F 35 LO v případě budou mít v činnosti aktivní rafiolokator a datalinky?
Odpovím Jak moc budou v provozu ty nepřátelské? Nebo jak moc by Gripen E nebo EFT mohli vůbec být LO oproti F35 ? :-)
Stejně jako B-2A Spirit a F-22A Raptor využívá F-35 radar s nízkou pravděpodobností zachycení. F-35 a F-22 mají radary známé jako LPI (Low Probability of Intercept) / LPD (Low Probability of Detection).
LPI / LPD jsou názvy pro soubor technologií a technik, které slouží ke snížení pravděpodobnosti, že nepřítel zachytí vaši emisi.
Konečným výsledkem všech těchto technologií LPI/LPD, pokud fungují dostatečně dobře, je radar, který může aktivně používat stealth stíhačka a neupozorňuje nepřátele, že jsou cílem, nebo že se poblíž vůbec nachází stealth stíhačka.
Samozřejmě, že RWR a sady elektronických podpůrných opatření (ESM) (RWR, které poskytují více funkcí, jako je lokalizace emitoru ve 3D prostoru) jsou stále pokročilejší, takže neustále dochází k závodům ve zbrojení ve vývoji softwaru a hardwaru, které mohou způsobit, že se signály objeví. spíše jako šum na pozadí, nebo rozlišit tyto signály od hluku na pozadí.
Kromě radaru a vnitřního rušiče F-35 ponese dvoupásmové vlečné návnady ALE-70 blok 4. Vzhledem k tomu, že vlečené návnady jsou fyzicky daleko od letadla, fungují efektivněji jako návnada a jsou daleko lákavější cíl pro AAM/SAM který by měl být vypuštěn proti F-35.
Protože požadovaný rušící výkon je úměrný RCS. Letadlo VLO vyžaduje k dosažení podobného účinku řádově menší rušící výkon. To by mělo umožnit ALE-70 provádět širokopásmové rušení proti výkonným vzdušným nebo povrchovým radarům, což u starších letadel není možné, protože rušení "barrage jamming" vyžaduje výrazně vysoký výkon, který je mimo rozsah vlečené návnady.Ačkoli nejvýznamnějším aspektem sady EW F-35 je její schopnost klasifikovat vysílače a určit jejich polohu s bezkonkurenční přesností v reálném čase. V mnoha ohledech je F-35 dokonce před specializovanými platformami EW, pokud jde o klasifikaci a lokalizaci nepřátelských radarů.Skrýt celý příspěvekspesl Všechny soudobé AESA radary používají LPI technologii. Ale aby to nebyl jen rutinní marketing. U F 35 se uvádí impulsni výkon 20 kW. I to je dost na to aby si jej RWR druhé ...Zobrazit celý příspěvek
spesl
Všechny soudobé AESA radary používají LPI technologii. Ale aby to nebyl jen rutinní marketing.
U F 35 se uvádí impulsni výkon 20 kW. I to je dost na to aby si jej RWR druhé strany našly na velkou vzdálenost.
Výhoda F 35 v malé odrazne ploše je oproti konkurenci zřejmá a efektivní. Otázkou je jak obstojí proti VHF a UHF radarum? USA mají stejně zřejmé obavy při prodeji F 35 do země s ruskou PVO, asi tam slabina bude.Skrýt celý příspěvekflanker Hľadáte problém tam kde nie je.. F-35 je označovaný ako miniAwacs ani EFT ani Gripen ním označované nie je.. Myslím, že kolega spesl to opísal výstižne prečo tomu tak ...Zobrazit celý příspěvek
flanker
Hľadáte problém tam kde nie je..
F-35 je označovaný ako miniAwacs ani EFT ani Gripen ním označované nie je..
Myslím, že kolega spesl to opísal výstižne prečo tomu tak je.
Čo sa týka odhalenia F-35 radaru.
F-35 sa bude spoliehať hlavne na svoje pasívne systémy a radar bude zapínať doslova na milisekundy na overenie cieľu.
Radar má v TR3 ako súčasť block 4.2 dostať nad 10 vylepšení..
To nie je tak, že ten radar sa nebude vyvýjať - práve naopak.. má to byť najrýchlejšie sa upgradujúcim lietadlom..
VHF a UHF radary samozrejme odhalia F-35, mimochodom aj tu je F-35 čiastočne stealth..
Lenže ho odhalia takým spôsobom, že ho reálne nie je možné zamerať, určiť jeho presnú polohu, jeho smer či výšku letu, dokonca počet F-35..
Na to, aby ste o F-35 získali presné informácie, tak potrebuje, aby naraz niekoľko takýchto radarov mierilo na jednu stíhačku. Presne na to, aby sa to nestalo má F-35 spike management..
Vy proste zoberiete jednu vlastnosť F-35 a porovnate ju proti VHF radaru a poviete - F-35 je slabá, lebo radar ju uvidí..
No super a koľko VHF radarov má protivník a koľko F-35 bude proti nemu stáť?
100:1?
F-35 nie je neporaziteľná - dá sa zostreliť, len na jej zostrelenie protivník musí vynaložiť obrovské materiálne prostriedky, ktoré ďaleko prevyšujú cenu F-35 a je ich prakticky nemožné nahradiť v rozumnom čase.
Samozrejme práve proti nim bude chcieť F-35 pôsobiť ako na prvú vec..
Samozrejme, že USA nebudú chcieť poslať svoje najnovšie lietadlo do krajiny kde pobehujú Ruský technici a nedovolia si len tak požadovať ruskými radarmi.
Je úplne jedno či F-35 má slabosť alebo nemá - určite by Rusko tým získalo výhodu.
Pretože napríklad v Turecku je exportný osekaný radar S-400 oproti plnohodnotnej F-35 (ak by im ju predali).. takže USA zozbierajú data ktoré sú im na 2 veci, Rusi práve naopak.Skrýt celý příspěvekJak sám správně uvádíte f35 má výhodu v malé odrazné ploše. Určitě žádný systém sám o sobě není nepřekonatelný.Nikdy ale také nebude na bojišti sám ... Chtěl jsem věcně vypíchnout ...Zobrazit celý příspěvek
Jak sám správně uvádíte f35 má výhodu v malé odrazné ploše. Určitě žádný systém sám o sobě není nepřekonatelný.Nikdy ale také nebude na bojišti sám ...
Chtěl jsem věcně vypíchnout f35 jako možný a docela zajímavý "miniAWACS" oproti zvažované konkurenci . Pokud hledáte slabinu u f35, tak pro ostatní konkurenty při stejném nasazení je v tom případě o řád jinde. Právě díky "stealth" má navíc možnost EB proti nepříteli výrazně lepší. Viz můj předchozí komentář kde jsem zmínil např použití ALE-70 na f35. Jistě víte, že něco najít neznamená to nalezením i zničit. Aktivně hledat znamená taky se aktivně prozrazovat to platí pro obě strany.
re Otázkou je jak obstojí proti VHF a UHF radarum? Nevím co přesně čekáte za odpověd.Jasně, že nebude navždy a za všech okolností nezjistitelná to chcete slyšet ? Podrobnosti jsou od nás jen spekulace.Na této frontě se bojuje ve vývoji f35 a proti ní neustále. Co můžeme s jistotou říci je, že proti této hrozbě obstojí lépe než cokoliv jiného od současné možné konkurence. Nemusí se vám to líbit ,nemusíte s tím souhlasit ,ale je to prostě fakt. Na rovinu ,že vám se prostě ta blonďatá f35 jen nelibí a hledáte si něco jak si jí zošklivit protože ste spíš na zrzky či brunetky ? :-)Skrýt celý příspěvekspesl To co popisujete jako miniAWACS je defakto to co stihači dávno používají při vzájemném propojení datalinkami už nyní. Já chápu zkratku AWACS trochu obsahlejii než jsou ...Zobrazit celý příspěvek
spesl
To co popisujete jako miniAWACS je defakto to co stihači dávno používají při vzájemném propojení datalinkami už nyní.
Já chápu zkratku AWACS trochu obsahlejii než jsou schopnosti F 35 To přesahuje možnosti jedmomistneho letadla, které má menší praktickou výdrž na orbitální už jen díky únavě pilota.
Zminil jsem VHF a UHF techniku, právě z podobného důvodu, který uvádíte vy, nikdy ty letadla nebudou působit samostatně.Skrýt celý příspěvekspesl Pokud posuzovat funkci AWACSu oproti jiným stihacum, tak se podívejte na možnosti všech čidel na EFT a Gripenu E. Kde můžete dosáhnout toho efektu, že sledujete prostor do ...Zobrazit celý příspěvek
spesl
Pokud posuzovat funkci AWACSu oproti jiným stihacum, tak se podívejte na možnosti všech čidel na EFT a Gripenu E. Kde můžete dosáhnout toho efektu, že sledujete prostor do kterého se nemusíte přiblížit díky kombinaci AESA technologie a mechanického pohybu (rotace) antény.Skrýt celý příspěvek
moc tomu pomeru neverim, aj s ohladom na to, ze v USA budu IV. generaciu dalej vo velkom modernizovat
moc tomu pomeru neverim, aj s ohladom na to, ze v USA budu IV. generaciu dalej vo velkom modernizovat
"ve velkom" tak, aby je k roku 2040 vyřadili, pokud jde o F-16. AČR bude měnit stíhač k 2029, takže bychom s USA měli souběh celých 11let a to je ještě velká otázka, v jakém sledu ...Zobrazit celý příspěvek
"ve velkom" tak, aby je k roku 2040 vyřadili, pokud jde o F-16. AČR bude měnit stíhač k 2029, takže bychom s USA měli souběh celých 11let a to je ještě velká otázka, v jakém sledu je budou mít, spíš někde u národní gardy pro domácí airpolicing. Pokud jde o F-15, to se ještě neví, ovšem jejich osud je ohraničený nástupem NGAD, který se má udát ve třicátých letech.Skrýt celý příspěvek
...je neskutečné, jak má židozednářská zbrojní lobby v USA dlouhé prsty, že už tolik zemí přinutila koupit tento nepodarek, jak se pravidelně dočítáme v pravdivých médiích které ...Zobrazit celý příspěvek
...je neskutečné, jak má židozednářská zbrojní lobby v USA dlouhé prsty, že už tolik zemí přinutila koupit tento nepodarek, jak se pravidelně dočítáme v pravdivých médiích které nejsou vlastněné Sorošem.
Přitom v Rusku dělají mnohem lepší letadla, powerpointy mluví jasně, že i starší ruské stroje nemají zapadnóóóvo analóóóga...
...neskutečné, ale... rudí vědí...!Skrýt celý příspěvekPokud vyjdeme ze tří předpokladů, tak nám nezbývá jiná možnost, než F35. Za prvé - budeme kupovat nové jednomotorové stroje, za druhé - budeme provozovat jen jeden typ stíhačky a ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud vyjdeme ze tří předpokladů, tak nám nezbývá jiná možnost, než F35. Za prvé - budeme kupovat nové jednomotorové stroje, za druhé - budeme provozovat jen jeden typ stíhačky a za třetí - po skončení životnosti L159 je nahradíme nadzvukovou stíhačkou (počty neřešme), což by mělo být někdy v letech 2035 - 2040? A v roce 2035 - 2040 s velkou pravděpodobností už nebude na trhu NATO (ani Švédska) jiný nově vyráběný jednomotorový stroj, než F35. A kupovat někdy v tomto období modernizovaný Rafale nebo Eurofighter na dalších 30 - 35 let, mně nedává moc smysl.Skrýt celý příspěvek
Ten treti predpoklad ale prece nevite jestli bude platit, nebo je-li vubec pravdepodobny. Ona se taky ACR muze vydat cestou "silnejsi" jedne letky o 18 kusech pro AA mise + ...Zobrazit celý příspěvek
Ten treti predpoklad ale prece nevite jestli bude platit, nebo je-li vubec pravdepodobny. Ona se taky ACR muze vydat cestou "silnejsi" jedne letky o 18 kusech pro AA mise + senzor-hub, a dalsi letky dronu nahrazujici to, k cemu kdysi slouzily bitevniky ala L159. V takovem pripade vam poslouzi F-35, ale taky pody oveseny gripen, EF, Rafale... cokoliv a to stejne dobre.Skrýt celý příspěvek
Tak nějak. Dneska už nejde primárně o letadlo samotné (platformu), ale o funkce a schopnosti. Mimo jiné o schopnost fungovat v informačním prostředí a spolupracovat s ostatními ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nějak. Dneska už nejde primárně o letadlo samotné (platformu), ale o funkce a schopnosti. Mimo jiné o schopnost fungovat v informačním prostředí a spolupracovat s ostatními platformami včetně UAV, UGV, atd. Čím levnější, flexibilnější a univerzálnější, tím lépe.Skrýt celý příspěvek
stejně dobré nejsou, přinejmenším nejsou stealth a nejspíš nemají tak promakané senzory a vlastnost být ovládacím prvkem na digitálním bojišti. Snad možná Rafale bych vzal na ...Zobrazit celý příspěvek
stejně dobré nejsou, přinejmenším nejsou stealth a nejspíš nemají tak promakané senzory a vlastnost být ovládacím prvkem na digitálním bojišti. Snad možná Rafale bych vzal na milost, ale závislost na FR není nic po čem toužit.Skrýt celý příspěvek
Tak to "dobre" je zde mysleno jako sestava vlastnosti a schopnosti, vcetne ceny, nakladnosti provozu atd. Jinak samozrejme souhlasim, ze F-35 ciste coby balicek technologii bude ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to "dobre" je zde mysleno jako sestava vlastnosti a schopnosti, vcetne ceny, nakladnosti provozu atd. Jinak samozrejme souhlasim, ze F-35 ciste coby balicek technologii bude tezko hledat konkurenta.
Podstatou meho komentu ale bylo, ze CR nestoji pred nakupem produktu A ted a dokoupenim toho sameho produktu A za X dekad, az se bude vyrazovat L159. Podstatou bylo ze jsou i jine moznosti jak si udrzet podobne schopnosti. Treba mit pilotovany stroj na AA (treba 12), pak ten samej stroj jen v mensim poctu na ty nejdulezitejsi AG mise (treba 6) a zbytek AG potreb pokryt AG drony (treba dalsich 12). To mi neprijde nerealne ani financne, ani logicky.
A pokud mohu vyslovit svuj nazor na idealni stav, pak ja bych to videl na 24 F-35 (nakoupenych 12+12 nebo 12+6+6, aby mohly pokracovat i dalsi projekty ACR a neslo vse jen od nadzvuku) a k tomu 12 dronu, idealne neco ala MQ-9 Reaper, s tim jak pude L159 do duchodu (hlavne zadne modernizace).Skrýt celý příspěvek
Porovnávat nákupy F35 s Itálií, kvůli které ECB nezvyšuje úrokové sazby, aby Itálie nezbankrotovala? Devalvace USD jednou spustí takový armagedon, že vyhraje země bez dluhů a ...Zobrazit celý příspěvek
Porovnávat nákupy F35 s Itálií, kvůli které ECB nezvyšuje úrokové sazby, aby Itálie nezbankrotovala?
Devalvace USD jednou spustí takový armagedon, že vyhraje země bez dluhů a klidně i bez F35.Skrýt celý příspěvekEkonom nejsem ,ale při takovém scenáři asi už bude jedno jestli bude stát zadlužený nebo ne když by nastal armagedon ve většině zemí.
Ekonom nejsem ,ale při takovém scenáři asi už bude jedno jestli bude stát zadlužený nebo ne když by nastal armagedon ve většině zemí.
Alebo je tu ešte taká možnosť, že zadĺženie jednotlivých krajín bude také, že sa tie pôžičky stanú nesplatiteľné a budú sa odpisovať. A potom budú v nevýhode práve tie krajiny, ...Zobrazit celý příspěvek
Alebo je tu ešte taká možnosť, že zadĺženie jednotlivých krajín bude také, že sa tie pôžičky stanú nesplatiteľné a budú sa odpisovať. A potom budú v nevýhode práve tie krajiny, ktoré budú mať nízky dlhSkrýt celý příspěvek
to jsem zvědav co nakonec zvolí. F-35A je takový "blackbox" a krom výrobce do něj nikdo moc nevidí (snad vyjma IDF, ale to je jiná kapitola). Osobně bych přál vítězství spíš Rafale ...Zobrazit celý příspěvek
to jsem zvědav co nakonec zvolí. F-35A je takový "blackbox" a krom výrobce do něj nikdo moc nevidí (snad vyjma IDF, ale to je jiná kapitola). Osobně bych přál vítězství spíš Rafale a pak EF. Přecijen v případě nějakého aktivnějšího nasazení tahat náhradní díly a munici přes oceán není moc praktické. A pak je tu temnější možnost - taková počítačová automatizace co je v F-35 dává pro stát jako Finsko i nepříjemné možnosti v případě skrytých zadních vrátek kdy by je mohli dostat do boje takříkajíc na impulz z dálky a začít tak válku kterou si Helsinky nepřejí - vypálené střely už by nešly vrátit. A nelze popřít že v případě konfliktu by v zámoří byl maximální zájem zapojit co nejvíc evropských zemí i nepěknými způsoby.
Technicky je F-35 letoun co ve své třídě těžko hledá konkurenci a Rusové je se svým novým dílkem budou dlouho dohánět a nikdo jiný stroje takové kategorie jen tak neudělá. Jak je ale v článku - půjde hlavně o politickou než o technickou volbu...Skrýt celý příspěvekNačo by ste diely na F-35A vozili z USA keď v Nórsku, Dánsku, VB, Belgicku, Holandsku, Taliansku (tam sa dokonca monultuju celé lietadla) sa náhradné diely vyrábajú..
Načo by ste diely na F-35A vozili z USA keď v Nórsku, Dánsku, VB, Belgicku, Holandsku, Taliansku (tam sa dokonca monultuju celé lietadla) sa náhradné diely vyrábajú..
To bude otázka jak to bude nastaveno ve smlouvě :-)
To bude otázka jak to bude nastaveno ve smlouvě :-)
Napríklad Taliansko má nastavené vo svojej zmluve, že má vyrábať lietadlá pre Európu. Samozrejme zmluvne by ste nakupovali od Lockheedu, za rovnakú cenu či by ich posielať z ...Zobrazit celý příspěvek
Napríklad Taliansko má nastavené vo svojej zmluve, že má vyrábať lietadlá pre Európu.
Samozrejme zmluvne by ste nakupovali od Lockheedu, za rovnakú cenu či by ich posielať z Bangladéš alebo z Mníchova..
Lockheed nie je blbý aby Vám ten istý diel posielal z USA keď môže ušetriť na preprave a skrátiť čas potrebný na maintaince alebo odstránenie závady.
Je to firma ako každá iná a keď bude vedieť ušetriť tak to spraví.Skrýt celý příspěvekTo jsze popsal jejich smluvní vztah, který se vztahuje nejspíše pouze na doposud objednané stroje. A píšete pouze o výrobě letadel, ne dodávkách náhradních dílů. Počítejte s tím, ...Zobrazit celý příspěvek
To jsze popsal jejich smluvní vztah, který se vztahuje nejspíše pouze na doposud objednané stroje. A píšete pouze o výrobě letadel, ne dodávkách náhradních dílů.
Počítejte s tím, že v ČR bude snaha do toho zapojit i "domácí průmysl " ....nejlépe státem zřízené pochybné firmy přes které se budou protáčet peníze a prodražovat vše co se dá. V tom jsou na MO ČR mistři. :-)Skrýt celý příspěvekFlanker České firmy nebudú vyrábať nič, šťastné či súkromné.. Karty sú už dávno rozdané kto čo pri F-35 bude vyrábať a Českú z výrobu pri F-35 neponúknu nič.. Jediné čo získa ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker
České firmy nebudú vyrábať nič, šťastné či súkromné..
Karty sú už dávno rozdané kto čo pri F-35 bude vyrábať a Českú z výrobu pri F-35 neponúknu nič..
Jediné čo získa Česko by bola opravovňa.
A je jedno či ten diel dodáte z USA alebo Mozambiku, Český opravársky podnik si to predraží tak či tak - tomu nielenže verím spolu s Vami, som o tom dokonca presvedčený.
Vyššie som v príspevku písal aj o Belgických, Dánskych, Holandských, Nórskych či Talianslých výrobcov dielov do F-35. Áno Taliansko okrem výroby celých lietadiel má aj časť výroby dielov.
Zabudol som aj na VB, aj tá je relatívne blízko..
Česko môže dostať maximálne výrobu ako subdodávku pre štáty ktoré sa zapojili okolo roku 2003 do výroby a vývoja lietadlá..
Niečo také čo sa dá prakticky vyrábať všade ako "šrobiky"..
A aj to pochybujem..Skrýt celý příspěvek
Pozerám príspevky a sú o tom ,že koľko má kto F-35. A to je čo za stroj ? Je nový, ale je tak super ? Asi nie. Pôvodné nákupy v tisícoch sa zmenšili na stovky a až na desiatky. ...Zobrazit celý příspěvek
Pozerám príspevky a sú o tom ,že koľko má kto F-35. A to je čo za stroj ? Je nový, ale je tak super ? Asi nie. Pôvodné nákupy v tisícoch sa zmenšili na stovky a až na desiatky.
Ja fandím F-35, ale určite to pre mňa nie je nejaký prevratný stroj. Je nový a pre USA je to cesta, ale len pre USA . Ostatné krajiny nikdy nedostanú plnú výbavu a to hlavne v oblasti výzbroje. Neveríte ? Koľko a akú výzbroj majú ostatní užívatelia F-35 ?
Príkladom je aj "Český" Gripen. Koľko tam bolo výzbroje.Skrýt celý příspěvekVýzbroj je přímo úměrná potřebě danou munici provozovat. Pokud si vyjedete kousek nahoru na schválený obsah objednávky, tak mi to nepřipadá osekané. Osekávají si to sami zákazníci, ...Zobrazit celý příspěvek
Výzbroj je přímo úměrná potřebě danou munici provozovat. Pokud si vyjedete kousek nahoru na schválený obsah objednávky, tak mi to nepřipadá osekané. Osekávají si to sami zákazníci, aby stáhli cenu nákupu dolů.Skrýt celý příspěvek
Nerozumiem tomu "Pôvodné nákupy v tisícoch sa zmenšili na stovky a až na desiatky." Kto plánoval nakúpiť tisíce kusov a nakoniec bude mať iba stovky, desiatky? (Doteraz vyrobených ...Zobrazit celý příspěvek
Nerozumiem tomu "Pôvodné nákupy v tisícoch sa zmenšili na stovky a až na desiatky." Kto plánoval nakúpiť tisíce kusov a nakoniec bude mať iba stovky, desiatky? (Doteraz vyrobených kusov bolo 730+)
"Je nový a pre USA je to cesta, ale len pre USA ." Preto ho má 14 štátov objednaných a v dalších si ho vybrali ako náhradu za 4. generáciu, že? Nemyslím si že ide o zázračný neporazitelný stroj, vždy je dôležité ako daný prostriedok použiješ. Ale F-35 práve dáva velké možnosti použitelnosti pre kohokoľvek.
K výzbroji len toľko, že v podstate každý dostane koľko si objedná.
Dovolím si malé hodnotenie. Z tvojho príspevku mám pocit že o tématu si občas niečo počul, ale nevieš nič. Píšeš že "fandíš F-35", ale zároveň do neho kopeš a ešte k tomu z blbých dôvodov. F-35 by sa samozrejme dalo kritizovať, ale z úplne iných dôvodov. Napríklad taká prevádzková cena, ktorá asi nikdy nebude stlačená tam kam by chcelo USAF.Skrýt celý příspěvekNějak to celé nechápu...možná neumím dobře slovensky či co ,ale vy se na začátku ptáte co je F-35 za stroj ? Nákupy se zatím moc nezmenšily a nevím momentálně o státu co měl v ...Zobrazit celý příspěvek
Nějak to celé nechápu...možná neumím dobře slovensky či co ,ale vy se na začátku ptáte co je F-35 za stroj ?
Nákupy se zatím moc nezmenšily a nevím momentálně o státu co měl v plánu kupovat stovky kusů a snížil to na desítky kdyžtak mne opravte.
Ostatní státy krom usa dostanou výzbroj kterou si zaplatí usa nedělá na vývoz osekané verze jako rusko pokud se nepletu a myslím ,že to platí i u gripenu u kterého je pouze na nás co si připlatíme i když nám uplně nepatří tak nevím jestli tam nějaký zádrhel nastat může.Skrýt celý příspěvekZa to, co mají naše Gripeny za výzbroj, si můžeme leda tak sami.
A do evropských F-35 se integrují Meteory, o čemž si můžou ty americké jenom nechat zdát...Za to, co mají naše Gripeny za výzbroj, si můžeme leda tak sami.
A do evropských F-35 se integrují Meteory, o čemž si můžou ty americké jenom nechat zdát.......nebude dlouho trvat a bude vyrobených víc F-35, než ty stíháš napsat pomatených petrohradských příspěvků.
A proto - DAVÁÁÁJ AGÓŇ! Nebo kopejek něbůdět...!....nebude dlouho trvat a bude vyrobených víc F-35, než ty stíháš napsat pomatených petrohradských příspěvků.
A proto - DAVÁÁÁJ AGÓŇ! Nebo kopejek něbůdět...!
Vypada to, ze se nam otvira celkem slusne startovaci okno. Ted hlavne aby se do toho nezacali angazovat odbornici z ACR a MO. Realita opet potvrzuje muj nekolik let stary nazor. ...Zobrazit celý příspěvek
Vypada to, ze se nam otvira celkem slusne startovaci okno. Ted hlavne aby se do toho nezacali angazovat odbornici z ACR a MO. Realita opet potvrzuje muj nekolik let stary nazor. Pokracovni gripenu jen pokud bude cena letadla prakticky nula. Zaplatime jen jejich modernizaci a servis. Pokud ne, v klidu pockat do r. 25 a pak uzavrit kontrakt na F35A. Postupny nabeh abychom utahli cash flow a vycvik. V r.29 6ks (bez misi staci). Pak kazdy rok dva nove kusy. V r.35 mame 18 kousku, vycviceny personal, L159 darovane v Iraku, plnou kompatibilitu s Polskem, UK atd. Win win jak vysita.Skrýt celý příspěvek
No nevím, pokud to chápu dobře, tak se chcete zbavit L-159, ale počet stíhaček bude prakticky stejný. Pro potřeby armády by bylo třeba nakoupit i stíhače za ALCY (bavíme se tedy o ...Zobrazit celý příspěvek
No nevím, pokud to chápu dobře, tak se chcete zbavit L-159, ale počet stíhaček bude prakticky stejný. Pro potřeby armády by bylo třeba nakoupit i stíhače za ALCY (bavíme se tedy o nějakých 24 kusech).Skrýt celý příspěvek
Pokud bude F-35,tak bude jedna letka max 18 kusů.Druhá letka bude mít cvičné L-159.Jednomístné L-159 se dolétají a už místo nich nikdo nic nekoupí.
Pokud bude F-35,tak bude jedna letka max 18 kusů.Druhá letka bude mít cvičné L-159.Jednomístné L-159 se dolétají a už místo nich nikdo nic nekoupí.
původní bitevní úlohu L-159 dnes přebírají drony jako např. Bayraktar. Nějaké takové by se koupit měly a L-159 poměrně brzy vyřadit. L-159 je pěkné éro, létá pěkně, ale to je tak ...Zobrazit celý příspěvek
původní bitevní úlohu L-159 dnes přebírají drony jako např. Bayraktar. Nějaké takové by se koupit měly a L-159 poměrně brzy vyřadit. L-159 je pěkné éro, létá pěkně, ale to je tak všechno co umí, kvůli nedotažené integraci, když se všichni lekli ceny.Skrýt celý příspěvek
Jak je napsáno. V r. 35 bude L159 beznadějně zastaralá (pokud někoho z AČR/MO nenapadne rozjet nesmyslnou a drahou modernizaci). Pak je otázka jaký je konverzní faktor mezi našimi ...Zobrazit celý příspěvek
Jak je napsáno. V r. 35 bude L159 beznadějně zastaralá (pokud někoho z AČR/MO nenapadne rozjet nesmyslnou a drahou modernizaci). Pak je otázka jaký je konverzní faktor mezi našimi L159 proti 4 ks F35 navíc oproti gripenům a možnostem "dokoupených" dronů. To bych řešil někdy v r.2030.Skrýt celý příspěvek
Letos slaví L-159 dvacet jedna let v našem letectvu, takže v roce 2035 budou před vyřazením tak jako tak.
Letos slaví L-159 dvacet jedna let v našem letectvu, takže v roce 2035 budou před vyřazením tak jako tak.
Co když je doplní drony, systémy PVO a operačně-taktické rakety v rámci jednoho integrovaného systému ?
Co když je doplní drony, systémy PVO a operačně-taktické rakety v rámci jednoho integrovaného systému ?
Řeknu to naprosto jednoduše, nic takového je nedoplní. Proč? Podívejte se na objednaný počet SPYDERů, těžké drony přijdou až z dlouho (pokud vůbec) a co se taktických raket ...Zobrazit celý příspěvek
Řeknu to naprosto jednoduše, nic takového je nedoplní. Proč? Podívejte se na objednaný počet SPYDERů, těžké drony přijdou až z dlouho (pokud vůbec) a co se taktických raket týče.... v úvahu připadá HIMARS (s US podvozkem, protože to prý nejde jinak) nebo mě napadá jedině ukrajinský Sapsan, který má nejistou kompatibilitu a stádium vývoje.Skrýt celý příspěvek
Co je v nepořádku s počtem Spyderů? Nakoupeno jich je přesně tolik kolik požadovala armáda. Ostatně podle plánů ministsrstva má akvizáce UAV začít v roce 2023.
Co je v nepořádku s počtem Spyderů? Nakoupeno jich je přesně tolik kolik požadovala armáda. Ostatně podle plánů ministsrstva má akvizáce UAV začít v roce 2023.
Scotty Proti SPYDERům nic nemám, jen počet není natolik velký, aby mohl nahradit stíhačky. 2023... i když si ten nákup přeju, nalijme si čistého vína, těžké drony se budou řešit ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Proti SPYDERům nic nemám, jen počet není natolik velký, aby mohl nahradit stíhačky. 2023... i když si ten nákup přeju, nalijme si čistého vína, těžké drony se budou řešit později.Skrýt celý příspěvek
Drony jsou do budoucna řešením i bez F 35. Ale integrovaný systém? Na to nebudou peníze ani vůle. Jen si představte, že budete chtít integrovat US systémy s izraelskymi. Ani ...Zobrazit celý příspěvek
Drony jsou do budoucna řešením i bez F 35. Ale integrovaný systém?
Na to nebudou peníze ani vůle. Jen si představte, že budete chtít integrovat US systémy s izraelskymi. Ani samotný Izrael nepoužívá Spyder, který AČR kupuje, tak bude minimální šance na to, že takovou integraci někdo provede před námi.Skrýt celý příspěvekNikto nepovedal, že to bude hneď. Dnes predsa existuje univerzálny datalink Link16. ( F-35 má aj svoj smerový datalink. V PVO máte systém RACCOS. Delostrelectvo potrebuje tiež ...Zobrazit celý příspěvek
Nikto nepovedal, že to bude hneď.
Dnes predsa existuje univerzálny datalink Link16. ( F-35 má aj svoj smerový datalink.
V PVO máte systém RACCOS.
Delostrelectvo potrebuje tiež pracovať s dronmi a pozemnými prieskumníkmi.
ICZ group vyvíja systém DELINFOS (asi následník OTS VŘ PozS), mohol by fungovať ako integrátor toho všetkého.Skrýt celý příspěvek
Pro ČR je to také jasná volba, zavádět 4.gen Gripen E/F za +- stejné peníze jako 5.gen by snad nikdo nemohl myslet vážně. Rovněž zavádět F-16 je nesmysl, shodou okolností si jej ...Zobrazit celý příspěvek
Pro ČR je to také jasná volba, zavádět 4.gen Gripen E/F za +- stejné peníze jako 5.gen by snad nikdo nemohl myslet vážně. Rovněž zavádět F-16 je nesmysl, shodou okolností si jej nakoupily nové či ojeté země na chvostu ekonomického žebříčku EU. ČR už je ekonomicky o kus dál, než když zaváděla Gripen C, v přepočtu na hlavu jsme se srovnali s Itálií, předběhli Španělsko, Portugalsko, Řecko. Na obraně není na místě nyní šetřit, bohužel není úplně scifi, že ruská smrdutá holínka se objeví v Kijevě.Skrýt celý příspěvek
Jo, jo to je pravda, že jsme trochu dál. V roce 2000 bylo zadlužení ČR 289 miliard. Na konci tohoto roku to bude 2500 miliard. A podle předpokladů ekonomů rozpočtová brzda na ...Zobrazit celý příspěvek
Jo, jo to je pravda, že jsme trochu dál. V roce 2000 bylo zadlužení ČR 289 miliard. Na konci tohoto roku to bude 2500 miliard. A podle předpokladů ekonomů rozpočtová brzda na hranici 55% HDP sepne dost možná už v roce 2025.Skrýt celý příspěvek
To je minulost, která se hned tak nevrátí (nízké zadlužení). V této souvislosti je zajímavé, že státní dluh stagnoval, resp. se mírně snižoval v absolutních číslech v době vlády ...Zobrazit celý příspěvek
To je minulost, která se hned tak nevrátí (nízké zadlužení). V této souvislosti je zajímavé, že státní dluh stagnoval, resp. se mírně snižoval v absolutních číslech v době vlády Sobotky a Babiše (do covidu), v poměru k HDP se snižoval dokonce výrazněji. Skokový růst se odehrál právě od roku 2000-2010 a pak samozřejmě během kovidu.
Tak či onak je státní dluh ČR v rámci EU poměrně nízký, asi 31% HDP, např. to Finsko, které kupuje 64ks F-35A, má dluh kolem 60% HDP.Skrýt celý příspěvek
Letadla se nekupuji za penize PPP, letadla se kupuji za penize. A tam se zadne dohaneni Italie nekona, stejne jako se nekona predbihani Spanelska. To ma stale o cca 20% vyssi HDP ...Zobrazit celý příspěvek
Letadla se nekupuji za penize PPP, letadla se kupuji za penize. A tam se zadne dohaneni Italie nekona, stejne jako se nekona predbihani Spanelska. To ma stale o cca 20% vyssi HDP nez CR (Italie pak o 40%) .
Prijde mi zvlastni ze to zde porad opakujete, nepisu vam to prvne. Neplest zivotni uroven pocitajivi s mistni cenovou hladinou s nakupama zahranicni techniky.Skrýt celý příspěvekTo ovšem neberete o nic méně zjednodušeně než já, ta životní úroveň obyvatel má totiž poměrně solidní vliv i na státní výdaje. Nebo si snad myslíte, že Itálie s tím "vyšším HDP" ...Zobrazit celý příspěvek
To ovšem neberete o nic méně zjednodušeně než já, ta životní úroveň obyvatel má totiž poměrně solidní vliv i na státní výdaje. Nebo si snad myslíte, že Itálie s tím "vyšším HDP" uživí v přepočtu na hlavu např. víc vojáků ? To určitě ne, musí jim dát vyšší platy, ačkoliv jim z těch platů zbyde zřejmě méně než Čechovi, když to říká statistika, protože mají dražší výdajové položky. Ona totiž ta parita kupní síly odráží i cenu služeb v ekonomice, potažmo úhrady mezd, takže určitě neplatí, co tak nějak čtu ve vašem příspěvku, že Itálii nebo Španělsko finančně podstatně méně zabolí nákup F-35A, díky vyššímu HDP.Skrýt celý příspěvek
Naopak, proti vasemu pokusu je to moje zjednoduse vedle tak mozna o statistickou chybu. Kolik si myslite ze toho sehraji nizsi naklady v CR pri nakupu a provozu systemu jakym je ...Zobrazit celý příspěvek
Naopak, proti vasemu pokusu je to moje zjednoduse vedle tak mozna o statistickou chybu. Kolik si myslite ze toho sehraji nizsi naklady v CR pri nakupu a provozu systemu jakym je F-35? Stroj samotny, vsechny nahradni dily, trenazer, vetsi opravy, certifikace, zbrane... to vse bude ACR kupovat za nominalne stejne penize, nebo dokonce za vic nez Italie, ktere spise dosahne na mnozstevni slevu. Naproti tomu usetrite neco male na tech 200 lidech co se budou kolem jedne letky motat. To bude kolik 1-3%? Znovu opakuji, rozdil HDP a z toho plynouci rozpocet ozbrojenych sil ma Italie o 40% vyssi nez CR. To jste proste o rad jinde a zcela marginalni mzdy pilotu a pozemniho personalu na tom nic nezmeni.Skrýt celý příspěvek
Tohle všechno je hezké, ale my rozhodně nebudeme provozovat srovnatelný počet F-35 jako Itálie. Itálie hodlá provozovat přes 100 letadel (co si matně vybavuji, případně mě ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle všechno je hezké, ale my rozhodně nebudeme provozovat srovnatelný počet F-35 jako Itálie. Itálie hodlá provozovat přes 100 letadel (co si matně vybavuji, případně mě upřesněte) a to navíc ve dvou varintách. Podle mého je pro ČR PLNĚ dostačující provozovat 30 stíhaček, těch nedávných 40 by bylo naprosté komfortní labůžo pro VzS. Větší HDP sice Itálie nebo Španělsko mít mohou, ale zároveň mají mnohonásobně větší rozlohu na bránění, o moři ani nemluvě.Skrýt celý příspěvek
Takže byste měl celkem zajímavou situaci, že občanům té Itálie by se vedlo v paritě kupní síly hůře než občanům Česka, ale současně samotné státy, resp. jejich veřejné rozpočty by ...Zobrazit celý příspěvek
Takže byste měl celkem zajímavou situaci, že občanům té Itálie by se vedlo v paritě kupní síly hůře než občanům Česka, ale současně samotné státy, resp. jejich veřejné rozpočty by na tom byly přesně opačně ? :-) To mi valný smysl nedává. Nemůžete izolovaně vytrhnou z kontextu cenu za holé železo F-35A. Ono bude např. také létat na nějakém letišti, kde bude X firem dělat nějaké služby a ty služby budou příslušným způsobem dražší než v ČR, do toho X dalších souvisejících položek, vč. těch mezd. Samozřejmě souhlasím, že z vyššího HDP na hlavu musí 2%HDP na obranu činit větší sumu na hlavu. Jenže stále jsme u toho, že struktura výdajů obranného rozpočtu bude odpovídat cenové situaci v ekonomice.Skrýt celý příspěvek
Jenže takovým malým detailem je fakt, že Itálie má 5x tolik obyvatel. Z toho jasně vyplývá, že i při stejném HDP na hlavu a mnohem menším letectvu tudíž násobením ceny za servis na ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže takovým malým detailem je fakt, že Itálie má 5x tolik obyvatel. Z toho jasně vyplývá, že i při stejném HDP na hlavu a mnohem menším letectvu tudíž násobením ceny za servis na kus by jsme si mohli dovolit maximálně tak těch 14, 15 F-35. A to by i L-159 musely být ve šrotu ať je jejich reálná bojová hodnota jakákoli.Skrýt celý příspěvek
27. Česká republika 38 120
28. Itálie 37 904
Výběr ze žebříčku nejbohatších zemí, HDP na hlavu 2020 (MMF)27. Česká republika 38 120
28. Itálie 37 904
Výběr ze žebříčku nejbohatších zemí, HDP na hlavu 2020 (MMF)Tak si to ještě vynásobte tím počtem hlav, a kolik si reálně mohou dovolit těch letadel v Itálii. Itálie bude mít pouze 60ks F-35A. (59mil obyv.), z toho by to CR(10,5mil) vyšlo ...Zobrazit celý příspěvek
Tak si to ještě vynásobte tím počtem hlav, a kolik si reálně mohou dovolit těch letadel v Itálii.
Itálie bude mít pouze 60ks F-35A. (59mil obyv.), z toho by to CR(10,5mil) vyšlo 10ks.
Italové budou mít sice jen námořní 30 ks F-35B, ale to úsporami z rozsahu, a domácí výrobou stojů pro Evropu.
CR, by tak odpovídalo cca ten minimální počet strojů 12ks.Skrýt celý příspěvekUvědomujete si, že Itálie má v provozu desítky Eurofighterů a tedy proto "pouze" 30 F-35? Tady pokud se pořídí stejný počet, bude to bezesporu jediný typ útočného letadla v armádě ...Zobrazit celý příspěvek
Uvědomujete si, že Itálie má v provozu desítky Eurofighterů a tedy proto "pouze" 30 F-35? Tady pokud se pořídí stejný počet, bude to bezesporu jediný typ útočného letadla v armádě a tudíž mi stejný počet, jako má Itálie, nepřijde nijak šílený a ani mi nepřijde jako něco, co bychom si nemohli dovolit. Ekonomiku máme na hlavu na stejné úrovni, akorát kupní sílu má Itálie samozřejmě několikrát větší, ale to je míchání jablek a hruškami.Skrýt celý příspěvek
IS-3: Netvrdím, že na ně nemáme. Jsem zastánce jejich koupě, ale rozumného počtu, aby se s nimi také létalo. Pro začátek 12ks, později dokup dalších 12ks. Ono je sice super mít ...Zobrazit celý příspěvek
IS-3: Netvrdím, že na ně nemáme.
Jsem zastánce jejich koupě, ale rozumného počtu, aby se s nimi také létalo.
Pro začátek 12ks, později dokup dalších 12ks.
Ono je sice super mít 5.gen letectvo, jsem jeho zastáncem. Ale pak je potřeba, aby i zbytek armády překročil stín VS.Skrýt celý příspěvek
Tohle co uvádíte, je ale přesně přepočet (PPP) na paritu kupní síly. V té jsme dohnali i Japonsko. Čistě nominálně na hlavu je to $35585 Itálie a $25806 pro ČR. Pěkná mapka i s ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle co uvádíte, je ale přesně přepočet (PPP) na paritu kupní síly. V té jsme dohnali i Japonsko. Čistě nominálně na hlavu je to $35585 Itálie a $25806 pro ČR. Pěkná mapka i s tabulkou: https://statisticstimes.com/ec... Skrýt celý příspěvek
To HDP na hlavu je veľmi skresľujúce. Nemá to nič s reálnym fungovaním respekt. s reálnymi daňami, odvodmi..... Je to len hodnota HDP lomeno počet obyvateľov. Dovolím si napísať, ...Zobrazit celý příspěvek
To HDP na hlavu je veľmi skresľujúce. Nemá to nič s reálnym fungovaním respekt. s reálnymi daňami, odvodmi..... Je to len hodnota HDP lomeno počet obyvateľov.
Dovolím si napísať, že stredná vrstva v ČR, je na tom komfortom žitia lepšie ako Švajčiari. A to sú Švajčiari niekde inde v tabulkách HDP.
PS: Armáda. Už teraz je AČR na tom lepšie ako tá Švajčiarska.Skrýt celý příspěvek"Dovolím si napísať, že stredná vrstva v ČR, je na tom komfortom žitia lepšie ako Švajčiari. A to sú Švajčiari niekde inde v tabulkách HDP. "
Diky :D"Dovolím si napísať, že stredná vrstva v ČR, je na tom komfortom žitia lepšie ako Švajčiari. A to sú Švajčiari niekde inde v tabulkách HDP. "
Diky :Drabo123 - "Dovolím si napísať, že stredná vrstva v ČR, je na tom komfortom žitia lepšie ako Švajčiari. A to sú Švajčiari niekde inde v tabulkách HDP." - žili ste niekedy vo ...Zobrazit celý příspěvek
rabo123 - "Dovolím si napísať, že stredná vrstva v ČR, je na tom komfortom žitia lepšie ako Švajčiari. A to sú Švajčiari niekde inde v tabulkách HDP." - žili ste niekedy vo švajci .????
"PS: Armáda. Už teraz je AČR na tom lepšie ako tá Švajčiarska." - v čom konkrétne .??? neviem,pýtam sa...Skrýt celý příspěvek
@Jura Ale no... Zase sa netvárme, že 4G je už vhodné len pre rozvojové krajiny ako Bangladéš či Pakistan. Nemecko (EF), Francúzsko (Rafale), Švédsko (Gripen), USA (F-15/16/18), ...Zobrazit celý příspěvek
@Jura
Ale no... Zase sa netvárme, že 4G je už vhodné len pre rozvojové krajiny ako Bangladéš či Pakistan. Nemecko (EF), Francúzsko (Rafale), Švédsko (Gripen), USA (F-15/16/18), Kanada (F-18), SA (EF + F-15)...
To sú krajiny krajiny ktoré ktoré si môžu dovoliť 5G a nejak sa do toho nehrnú. A to nehovoriac o tom, že také Taliansko, Španielsko či VB kupujú F-35 len kvôli tomu, že si nemôžu dovoliť väčšie lietadlové lode. Ináč by snáď ani F-35 nekupovali.Skrýt celý příspěvekAktuálně je 4gen stroj v "podzimu" svého morálního života a je třeba myslet na to, že životnost nového je 40let. Na cca 10let se s 4gen dá vydržet, ale déle už přestane ...Zobrazit celý příspěvek
Aktuálně je 4gen stroj v "podzimu" svého morálního života a je třeba myslet na to, že životnost nového je 40let. Na cca 10let se s 4gen dá vydržet, ale déle už přestane technologicky stíhat. Stát naší velikosti potřebuje "game changer", což by F-35A být měl.Skrýt celý příspěvek
Aby si rozumel, ja nehaním F-35, ale zase nerobme z 5G zlaté prasa. Minule som tu položil takú otázku, že ak sa USAF v kategórii ťažkých stíhačov vrátili z 5G (F-22) k 4G (F-15) a ...Zobrazit celý příspěvek
Aby si rozumel, ja nehaním F-35, ale zase nerobme z 5G zlaté prasa. Minule som tu položil takú otázku, že ak sa USAF v kategórii ťažkých stíhačov vrátili z 5G (F-22) k 4G (F-15) a stačí im to, prečo to nemôže stačiť vám/nám?Skrýt celý příspěvek
oni by se k F-22 rádi vrátili, ale vzhledem k tomu, že Obama nařídil zničit výrobní přípravy, tak to nepůjde. K F-15 se vrací ze dvou důvodů 1) drží při životě vojenskou část ...Zobrazit celý příspěvek
oni by se k F-22 rádi vrátili, ale vzhledem k tomu, že Obama nařídil zničit výrobní přípravy, tak to nepůjde.
K F-15 se vrací ze dvou důvodů
1) drží při životě vojenskou část Boeingu
2) flotile F-15 rychle dochází životnost
a v neposlední řadě od roku 2035 mají zavádět 6GSkrýt celý příspěvekNikdo z toho nedela zlate prase, ale jednoduse je to nova generace, je to budoucnost + CR neni chuda zem, kdyz to sectu, vyjde F-35 pro CR nejlip. To nijak nesnizuje kvalitu 4gen ...Zobrazit celý příspěvek
Nikdo z toho nedela zlate prase, ale jednoduse je to nova generace, je to budoucnost + CR neni chuda zem, kdyz to sectu, vyjde F-35 pro CR nejlip. To nijak nesnizuje kvalitu 4gen stroju, tim spis ne na evropskem bojisti, kde se cokoliv "nase" muze potkat taky jen s 4 gen z vychodu. Zapadacka 4 gen bude minimalne vyrovnany souper, 5th gen pak bude mit jasne navrch.
Nebo jeste jinak. Pokud OSSR poridi 4 gen jednu letku a ACR jednu letku F-35, pak se na to divejte tak, ze ACR prispiva kvalitou, OSSR zase kvantitou a aliance, ta potrebuje oboje.Skrýt celý příspěvekMiroslav: věřím, že druhá letka v OSSR bude už F-35A, někdy ve třicátých letech. Tu F-16 vybral Danko, moc bych se nedivil, že si to nechal poradit v Moskvě, aby OSSR nebyly moc ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: věřím, že druhá letka v OSSR bude už F-35A, někdy ve třicátých letech. Tu F-16 vybral Danko, moc bych se nedivil, že si to nechal poradit v Moskvě, aby OSSR nebyly moc "silné". A docela to zazlívám Američanům, že kvůli takykšeftu oslabují dodávkami F-16 své spojence. Tvrdím to zde s F-35A už roky, zpočátku jsem byl za blázna, dnes mě docela těší, že F-35A začíná být silný názorový proud.Skrýt celý příspěvek
@Jura Ono sa v prvom rade zmenila situácia. Predtým bolo výhodné mať stealth stíhačky, hoci aj v menších počtoch lebo súpermi boli Irak, Irán, Sýria, Juhoslávia ktoré majú/mali ...Zobrazit celý příspěvek
@Jura
Ono sa v prvom rade zmenila situácia. Predtým bolo výhodné mať stealth stíhačky, hoci aj v menších počtoch lebo súpermi boli Irak, Irán, Sýria, Juhoslávia ktoré majú/mali sovietskú PVO zo 70-tych rokov. Tam to bola jasná výhoda a prevaha bola drtivá keď fakticky strieľali na slepo. Otázne je, či teraz keď je budúcim súperom Čína to bude stačiť, alebo bude výhodnejšie staviť na kvantitu hoci aj so 4G.
U nás je situácia trochu iná. My/vy máme letectvo len v takom stave udržania spôsobilosti. Naše letectvá nebudú reálne bojovať ani keby ostrá vojna USA vs Čína vypukla hneď zajtra. Netvrdím, že mať stelath 5G nie je výhoda, ale súhlasím s názorom vyššie, že najprv si dajme do poriadku pozemné sily (tanky, BVP, 8x8, PVO, delostrelectvo...) a potom rozhadzujme na stíhačky či transportné lietadlá. Keby som ja bol minister obrany, tak letectvo by pre mňa priorita nebola, resp len do takej miery aby sa udržala spôsobilosť v plnom rozsahu. A na to nám F-16 alebo vám Gripeny celkom stačiaSkrýt celý příspěvekMiroslav: So stíhačkami súhlasím a Naď by ich zrušil keby mohol. Než bnastali voľby, sa zaplatila veľká časť splátky a amíci by ju rozhodne nevrátili. Ale na transportné lietadlá ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: So stíhačkami súhlasím a Naď by ich zrušil keby mohol. Než bnastali voľby, sa zaplatila veľká časť splátky a amíci by ju rozhodne nevrátili. Ale na transportné lietadlá a transportné vrtuľníky nesiahať.
Sú dôležité a už dávno sa mali nakúpiť. A k tomu by boli vhodné drony. Mašiny sa používajú často aj v mieri. Prenos dôležitého materiálu v prípade krízy, záchranné operácie, hasenie požiarov, vyhľadávanie.Skrýt celý příspěvek
Jura99 - a ja dúfam že nebude,minimálne dovtedy,pokiaľ sa neuskutoční výmena u pozemný síl...je to tragikomické ak má letectvo f-35 a pozemné sily t-72 a bvp-2... vy ste veľký ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - a ja dúfam že nebude,minimálne dovtedy,pokiaľ sa neuskutoční výmena u pozemný síl...je to tragikomické ak má letectvo f-35 a pozemné sily t-72 a bvp-2...
vy ste veľký zástanca 10!tok kusov f-35 v ačr a ja vám to prajem aby ste ich nakúpili...ako fanda do armády by som ich bral tiež,ale potom sa vrátim do reality a je mi jasné že umenie nie je ich len kúpiť,ale aj prevádzkovať...a hlavne nie na úkor ďalších druhov techniky...a neviem ako sa na nákup f-35 budú pozerať vojaci ačr,pokiaľ vo výstrojných skladoch chýbajú maskáče...Skrýt celý příspěvekVy jste koupili F-16 a na rozdíl od AČR maskáče nemáte stále.
Vy jste koupili F-16 a na rozdíl od AČR maskáče nemáte stále.
Scotty - milé...a áno,je to tak,maskáče sú problém aj v ossr stále...lenže maskáče nemá ani ačr...mám to priamo od vašich vojakov...takže asi tak... a keďže vy tak rád ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - milé...a áno,je to tak,maskáče sú problém aj v ossr stále...lenže maskáče nemá ani ačr...mám to priamo od vašich vojakov...takže asi tak...
a keďže vy tak rád porovnávate,tak ossr už zmenila potlač 2x - ačr to stále len plánuje...a plánovaná je aj tretia výmena -osobne dúfam ale že nebude...Skrýt celý příspěvekNevím od koho to máte, ale vojáka ve starých maskáčích jsem neviděl už nějakou chvíli. To že by chyběli ve skladech se už prakticky nestává.
Nevím od koho to máte, ale vojáka ve starých maskáčích jsem neviděl už nějakou chvíli. To že by chyběli ve skladech se už prakticky nestává.
Scotty - nejde o to koľko ste videli,alebo nevideli vojakov s starých maskáčoch...podstatné je,koľko maskáčov si môžu zaobstarať zo skladov vojaci ossr/ačr...na bojovej jednotke ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - nejde o to koľko ste videli,alebo nevideli vojakov s starých maskáčoch...podstatné je,koľko maskáčov si môžu zaobstarať zo skladov vojaci ossr/ačr...na bojovej jednotke ich predsa zničí oveľa skôr ako na logistike...a jedno obloženie je zúfalo málo...Skrýt celý příspěvek
Na obraně se právě šetřit nebude.,ale kdo to vše zaplatí.Vrtulníky,BVP,Houfnice či systemy PVO ,bojové drony atd....Proto myslím,že nejrozumější volba bude pokračovat s Gripenem a ...Zobrazit celý příspěvek
Na obraně se právě šetřit nebude.,ale kdo to vše zaplatí.Vrtulníky,BVP,Houfnice či systemy PVO ,bojové drony atd....Proto myslím,že nejrozumější volba bude pokračovat s Gripenem a dolétat ho do konce životnosti a okolo roku 2040 nakoupit třeba ty F-35.Nejtragičtější volba by byl nákup F-16.To by opravdu byla zbytečná akce.Skrýt celý příspěvek
Přesně tak, nelze letadla vnímat izolovaně bez kontextu dalších vyzbrojovacích projektů. Pokud bychom posledních 12 let nestáli na místě, tak bychom nyní mohli reálně uvažovat o ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně tak, nelze letadla vnímat izolovaně bez kontextu dalších vyzbrojovacích projektů. Pokud bychom posledních 12 let nestáli na místě, tak bychom nyní mohli reálně uvažovat o F-35A. Ale, že jsme stáli, tak je nyní třeba upřednostnit jiné složky, než letectvo...Skrýt celý příspěvek
Vy děláte jako by se všechno Vámy jmenované platilo najednou ty hausnumera co prezentují média za jednotlivé druhy techniky se rozprostře do X let.
Vy děláte jako by se všechno Vámy jmenované platilo najednou ty hausnumera co prezentují média za jednotlivé druhy techniky se rozprostře do X let.
Pokud bude Finsko následovat Švýcarsko tak je to dost silný signál, kterým směrem se vydat. Obě země tyto letouny testovaly a porovnávaly. Přičemž jde o země, které nemusí nutně ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud bude Finsko následovat Švýcarsko tak je to dost silný signál, kterým směrem se vydat. Obě země tyto letouny testovaly a porovnávaly. Přičemž jde o země, které nemusí nutně držet kompatibilitu s NATO.
.... pak jen aby to nedopadlo pořízením nesmyslneho počtu, jako v případě AH1.Skrýt celý příspěvekOno to není překvapivé, pokud chcete letadlo na příštích 40-60.let.
Ono to není překvapivé, pokud chcete letadlo na příštích 40-60.let.
Kde bude letectvo za 20 let? A kde za 40 let? Budou v té době chtít F 35 vůbec provozovat?
Kde bude letectvo za 20 let? A kde za 40 let? Budou v té době chtít F 35 vůbec provozovat?
Načítám diskuzi...