Finsko vybralo stíhačky F-35A Lightning II

Finsko vybralo stíhačky F-35A Lightning II
Finská stíhačka F/A-18C Hornet a F-35A Lightning II / Foto: Finnish Air Froce (Zvětšit)

Podle finského portálu Iltalehti finské vzdušné síly doporučily ministerstvu obrany akvizici víceúčelových taktických nadzvukových stealth letounů páté generace F-35 Lightning II. Pokud se neoficiální informace potvrdí, půjde se o další multimiliardový úspěch americké firmy Lockheed Martin v Evropě.

Nejdříve trochu skepse – podobné „úniky“ do novin často fungují jako nátlak na osoby s rozhodovací pravomocí. Ostatně nedávno ve Švýcarsku „úniky“ mluvily o výhře francouzské stíhačky Rafale. Nakonec Švýcarsko nakoupilo 35 F-35A za pět miliard švýcarských franků (116 miliard Kč).

Americký portál The Drive si všímá zajímavého načasování– k „úniku“ došlo v neděli, před pondělním finským Dnem nezávislosti 6. prosince, kdy úředníci vlády a ministerstva obrany nebudou ve svých kancelářích.

Finský deník Iltalehti legitimitu své zprávy dokazuje informacemi z „několika zdrojů ze zahraniční a bezpečnostní politiky.“ Nákup amerických F-35 má podporovat také ministerstvo obrany a zahraničí. Konečné rozhodnutí provede finská vláda do deseti dnů.

F-35 údajně zvítězil nejen díky svým výkonům, ale i díky dlouhé provozní životnosti – výrobce Lockheed Martin a Ozbrojené síly Spojených států budou F-35 modernizovat a podporovat až do 60. let 21. století.

Helsinky hodlají v rámci programu HX (H – Hornet, X – označení pro nový letoun), zahájeného v roce 2015, nakoupit 64 nových letadel do 10 miliard euro (11,4 miliardy dolarů). Nové letouny do roku 2030 nahradí 62 letounů F-18C/D Hornet.

Klíčovým finským požadavkem je, aby provozní náklady 64 F-35 nepřesáhly 10 % nákladů finského ministerstva obrany – půjde tedy o 250 milionů euro (6,4 miliardy Kč) ročně.

Tyto odhady jsou ale některými považované za silně naivní (viz obrázek níže). Vojenský novinář Francis Tusa, píšící pro přední evropské a světové deníky, si proto myslí, že dojde buď k zakoupení menšího počtu letadel, omezí se provoz F-35A (ve prospěch létání na simulátorech) nebo bude muset dojít k navýšení rozpočtu.

Francis Tusa považuje finské odhady provozních nákladů za naivní.

Podle jednoduchého, ale obecně platného pravidla platí – 50 % stojí technika, 50 % věci okolo. Během 30 let pak provozní náklady dosáhnou částky celé akvizice. Při jednotkové ceně F-35A 80 milionů dolarů tedy 64 letounů přijde na 5,1 miliardy dolarů. Věci okolo, včetně infrastrukturních projektů a investic do základen, budou Helsinky stát podobnou částku. Za celoživotní provoz F-35 – modernizace, výměna motorů, MLU (Mid Life Upgrade), servis, provozní náklady atd. – Helsinky vydají dalších minimálně 10 miliard dolarů, tj. 333 milionů dolarů ročně.

V říjnu 2020 agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila potenciální prodej 64 F-35 s velkým množstvím munice a pozemním vybavením za 12,5 miliardy dolarů. Kromě stíhaček byl schválen prodej až 66 motorů Pratt & Whitney F-135 (dva náhradní), 500 pum GBU-53/B SDB II; 150 střel vzduch-vzduch AIM-9X Block II+ Sidewinder; 100 střely vzduch-země AGM-154C-1 JSOW-C1; 200 střel vzduch-země s plochou dráhou letu AGM-158B-2 JASSM-ER, 120 sad GBU-31 JDAM a 150 sad GBU-35/54 JDAM.

Zatím ale nic není jisté, protože podle portálu Iltalehti finská vláda „může rozhodnout a vybrat jiný stroj, než je vítěz hodnocení ministerstva obrany, ale zdroje Iltalehti to považují za nepravděpodobné. Ve vládě jsou ale i tací, kteří dávají přednost evropské před americkou stíhačkou.“

Francouzský portál Opex360 upozorňuje na problémy letounů Gripen a F-35A během lednového a únorového testování ve Finsku. Nejvíce technických problémů údajně měla stíhačka Gripen E/F.

Lauri Puranen, vedoucí strategických projektů finského ministerstva obrany, uvedl, že Gripen „měl více práce než ostatní ke splnění daných požadavků.“


Finského cvičení Ruska 20 se zúčastnilo 60 letounů Gripen a Hornet ze Švédska a Finska.

Také místo čtyř letadel F-35A nakonec doletěla do Finska pouze dvě doprovázená dvěma transportními letouny C-17, s veškerým vybavením nezbytným pro týdenní provoz F-35A. „Žádný z ostatních konkurentů neměl takovou [logistickou] stopu,“ napsala finská média.

„Pro připomenutí, Finsko je členem Evropské unie, nikoli však NATO. A rozhodnutí, které se chystá učinit, tedy jak modernizuje své letectvo, bude interpretováno jako rozhodnutí zahraniční politiky,“ píše Opex360 s očividnou připomínkou, že nákup stíhacích letounů je téměř výhradně zahraničně-politické rozhodnutí, nikoliv vojenské.

Výběr Gripenů E/F ukáže na snahu Helsinek posílit spolupráci s neutrálním Švédském. Takové spojení je logické, protože obě země čelí výzvám ze strany Ruska. Nabídka Švédska zahrnovala také letouny GlobalEye AEW&C (Airborne Early Warning and Control).

Při zvolení stíhaček Typhoon a Rafale by Helsinky vyjádřily touhu posílit „evropskou pospolitost“. Nákup F/A-18E/F Super Hornet a EA-18G Glower zase posílí spojenectví se Spojenými státy a umožní snadný přechod na nové stroje. Letouny F/A-18 pro potřeby sdílení jaderných zbraní (Nuclear Sharing) může nakoupit také Německo.

Nákup F-35A nepochybně posílí vztahy s Dánskem a Norskem, a tedy s NATO a Spojenými státy.

Zdroj: Opex360, The Drive Iltalehti

Nahlásit chybu v článku


Související články

Finsko poptává stíhačky pro radioelektronický boj EA-18G Growler

Firma Boeing, která letouny EA-18G Growler specializované na radioelektronický boj (REB) vyrábí, ...

Nové finské korvety Pohjanmaa a historie střetu s Ruskem

Helsinky plánují nákup čtveřice nových korvet. Válečná plavidla postaví domácí loděnice. Jejich ...

Finsko zvyšuje vojenské výdaje o 50 %

Finsko v příštím roce o polovinu zvýší své vojenské výdaje. Dodatečné zdroje padnou téměř výhradně ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • rabo123
    00:14 13.12.2021

    Nákup F-35 je určite super, ale...samotné lietadlo je dosť závislé od munície a tá je často "kameň úrazu". Keď som si pozrel čo USA odobrili Fínsku, tak sú to hlavne protizemné ...Zobrazit celý příspěvek

    Nákup F-35 je určite super, ale...samotné lietadlo je dosť závislé od munície a tá je často "kameň úrazu". Keď som si pozrel čo USA odobrili Fínsku, tak sú to hlavne protizemné zariadenia. Nevime ako narvú AGM-158..na F-35 ?Skrýt celý příspěvek

    • rabo123
      00:16 13.12.2021

      PS: a nie sú tam aim -120. Čo sa tam bude implementovať ?

      PS: a nie sú tam aim -120. Čo sa tam bude implementovať ?

      • flanker.jirka
        06:07 13.12.2021

        AGM 158 nosí F 35 externě pod ktidly.
        Absence AIM 120 v nabídce bude z toho důvodu, že pro stávající F 18 mají ve skladech dostatečný počet už nyní.

        AGM 158 nosí F 35 externě pod ktidly.
        Absence AIM 120 v nabídce bude z toho důvodu, že pro stávající F 18 mají ve skladech dostatečný počet už nyní.

      • flanker.jirka
        06:11 13.12.2021

        Tady počty aim 120 ve Finsku najdete.
        https://en.m.wikipedia.org/wik...

        Tady počty aim 120 ve Finsku najdete.
        https://en.m.wikipedia.org/wik...

    • Jura99
      09:01 13.12.2021

      na F35A jsou mj. integrovány také evropské střely Meteor.

      na F35A jsou mj. integrovány také evropské střely Meteor.

    • Ján Paliga
      23:50 13.12.2021

      Keď dôjde munícia, urobia to Fíni rovnako, ako letec vo Svákovi Raganovi.... Otvoril kabínu, odpásal si z nohavíc remeň a začne ním švácať nepriateľa tak, až mu pozadie rozdelí na ...Zobrazit celý příspěvek

      Keď dôjde munícia, urobia to Fíni rovnako, ako letec vo Svákovi Raganovi....

      Otvoril kabínu, odpásal si z nohavíc remeň a začne ním švácať nepriateľa tak, až mu pozadie rozdelí na dve polovičky....Skrýt celý příspěvek

    • Arccos
      09:50 15.12.2021

      Ta hromada mínusů dole ti nestačila? Píšeš už podruhé stejné nesmysly.

      Ta hromada mínusů dole ti nestačila? Píšeš už podruhé stejné nesmysly.

  • Matesaax
    21:21 12.12.2021

    Teď celkem zajímavá zpráva na internetu, že Rumunsko má zájem až o 32 vyrazovanych norských F-16.to už by pak měli slušnou flotilu 48 letadel. Vypadá to, že F-16 je prostě ...Zobrazit celý příspěvek

    Teď celkem zajímavá zpráva na internetu, že Rumunsko má zájem až o 32 vyrazovanych norských F-16.to už by pak měli slušnou flotilu 48 letadel. Vypadá to, že F-16 je prostě nesmrtelná.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      22:54 12.12.2021

      To by si teda dali..

      Všetko by to boli pri najlepšom stíhačky z obdobia 1985-1989..
      Teda 30-35 ročné stíhačky, ktoré síce dostali MLU.. no budú potrebovať celé vykuchať..

      To by si teda dali..

      Všetko by to boli pri najlepšom stíhačky z obdobia 1985-1989..
      Teda 30-35 ročné stíhačky, ktoré síce dostali MLU.. no budú potrebovať celé vykuchať..

      • Ján Paliga
        23:51 13.12.2021

        Keď to zvládli na Formose, zvládnu to aj v Rumunsku....

        Keď to zvládli na Formose, zvládnu to aj v Rumunsku....

  • flanker.jirka
    18:19 12.12.2021

    Co říkáte na F 22 s jiným potahem?
    https://theaviationist.com/202...

    Co říkáte na F 22 s jiným potahem?
    https://theaviationist.com/202...

    • darkstyle
      22:42 12.12.2021

      Pochromovali ho.. paráda..

      Steel F-22 :)

      Pochromovali ho.. paráda..

      Steel F-22 :)

      • flanker.jirka
        20:35 13.12.2021

        Jde o to proč něco takového testují na tak drahém letadle?

        Jde o to proč něco takového testují na tak drahém letadle?

        • Badysak
          22:39 13.12.2021

          Protože má unikátní tvar? A naživo je pořád naživo?

          Protože má unikátní tvar? A naživo je pořád naživo?

  • juhelak
    15:34 12.12.2021

    Jen dotaz aby se někdo nepohoršoval nad smyslem pro AČR který nenaznačuji pro jistotu. Neví někdo v jakém roce mé "vyletět to korejské 5G ? docela sem u nej zvědavy na cenu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen dotaz aby se někdo nepohoršoval nad smyslem pro AČR který nenaznačuji pro jistotu.

    Neví někdo v jakém roce mé "vyletět to korejské 5G ? docela sem u nej zvědavy na cenu oproti F35 (kusovou i za hodinu letu)Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      22:48 12.12.2021

      To presne netušia ani v Kórei.. Oni predstavili len 4.5 gen lietadlo. KF-21.. To už dokonca lieta a cca do 5 rokov ho aj začnú vyrábať.. (predpoklad je skôr samozrejme - ja len ...Zobrazit celý příspěvek

      To presne netušia ani v Kórei..

      Oni predstavili len 4.5 gen lietadlo.
      KF-21..

      To už dokonca lieta a cca do 5 rokov ho aj začnú vyrábať.. (predpoklad je skôr samozrejme - ja len udavam reálny termín)

      Bude to s ním vtedy rovnako ako keby si niekto dnes išiel kupovať Gripen E/F.
      Možno Korejci dokonca predbehnú aj Švédov, uvidíme..Skrýt celý příspěvek

      • juhelak
        12:58 13.12.2021

        díky. Při předpokládaném prodoužení najmu u nás. by se za pár let mohli do naseho tendru nacpat. Hodila by se jim reference v Evropě. Uvidíme co cena.

        díky. Při předpokládaném prodoužení najmu u nás. by se za pár let mohli do naseho tendru nacpat. Hodila by se jim reference v Evropě. Uvidíme co cena.

  • Rase
    11:33 11.12.2021

    Předpokládám, že nám budou nabídnuty jak letouny ojeté, tak i fungl nové. U jetých bude nejspíš favorit odkup Gripenů C/D a v případě nových strojů, tedy pokud bude zájem o pořádný ...Zobrazit celý příspěvek

    Předpokládám, že nám budou nabídnuty jak letouny ojeté, tak i fungl nové. U jetých bude nejspíš favorit odkup Gripenů C/D a v případě nových strojů, tedy pokud bude zájem o pořádný moderní letoun na desítky let, bude favoritem F-35A. Jsem hodně zvědavý na nabídku Francie, která nejspíš představí Rafaly do obou kategorií.

    Počty jsou velkou otázkou - u Gripenů by asi nebyl problém obstarat ony dvě letky. U nových strojů bych to viděl na jednu letku (+ zázemí a vše kolem) s tím, že by se další stroje dokoupily později.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      11:36 11.12.2021

      Určitě to chce dvě letky, aby se opravdu využily možnosti víceúčelových letadel.

      Určitě to chce dvě letky, aby se opravdu využily možnosti víceúčelových letadel.

  • Jan Grohmann
    15:32 10.12.2021
  • jj284b
    15:17 10.12.2021

    o tom aky rozdiel predstavuje F35 proti 4gen lietadlam je napr tato simulacia..

    https://www.youtube.com/watch?...

    o tom aky rozdiel predstavuje F35 proti 4gen lietadlam je napr tato simulacia..

    https://www.youtube.com/watch?...

    • darkstyle
      20:41 10.12.2021

      Celkom v pohode videjko, pozrel som celé.

      Celkom v pohode videjko, pozrel som celé.

  • Clibanarius
    09:36 10.12.2021

    Slušná manipulace co se týče servisních nákladů - ale zřejmě ví proč chtějí F-35. Podotýkám, že Finsko v 90. letech bylo jedním z mála povedených příkladů úspěšných offsetů - viz ...Zobrazit celý příspěvek

    Slušná manipulace co se týče servisních nákladů - ale zřejmě ví proč chtějí F-35. Podotýkám, že Finsko v 90. letech bylo jedním z mála povedených příkladů úspěšných offsetů - viz NOKIA a její provilegovaný přístup na americký trh.
    Nás se ovšem toto netýká a nemusíme ani jako Švýcarsko platit výpalné za neomezené působení švýcarské bankovní trojky na US trhu z prostého důvodu. Žádná z našich firem nemá globální produkt a přesah s přímým prodejem /působením v USA.

    Pro nás je mnohem výhodnější partner Německo a Eurofighter/Typhoon. Jsem si naprosto jist, že při nákupu 24-32 letadel dokážou nabídnout takový mix offsetů a nabídku průmyslové spolupráce že se jim zdaleko nikdo nepřiblíží. Kdybychom se spojili s Maďarskem a možná i Rakouskem a Slovinskem, celková potřeba 80-90 letadel by už byla pořádná výzva i pro Německo.

    Jak píše Darkstyle - u F-35 jsou karty rozdány a nelze do jedoucího vlaku naskočit vyjma drobtů....Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      11:45 10.12.2021

      Zatím nemá Eurofighter zájem o náš připravovaný tendr. Na rozdíl od francouzského Dassaultu.

      Zatím nemá Eurofighter zájem o náš připravovaný tendr. Na rozdíl od francouzského Dassaultu.

      • flanker.jirka
        20:38 12.12.2021

        Tipnul bych si, že na základě znalosti zkušeností jiných uživatelů EFT v AČR asi nikdo nebude chtít. Za ty peníze to prostě nestojí.

        Tipnul bych si, že na základě znalosti zkušeností jiných uživatelů EFT v AČR asi nikdo nebude chtít. Za ty peníze to prostě nestojí.

    • ruleta
      15:20 10.12.2021

      A ta "naprosta jistota" prameni jako z ceho? Vysoke skoly zivota? Selskeho rozumu? nebo znalosti financni rozvahy, planu, znalosti vyrobnich kapacit/moznosti konsorcia EADS, ...Zobrazit celý příspěvek

      A ta "naprosta jistota" prameni jako z ceho? Vysoke skoly zivota? Selskeho rozumu? nebo znalosti financni rozvahy, planu, znalosti vyrobnich kapacit/moznosti konsorcia EADS, Leonarda, BAE?Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      18:24 10.12.2021

      Buď F 35 jako opravdu TOP možnost pro pokračování v nadzvuku, nebo Gripen s AESA anténou, jako ekonomický kompromis. EFT a Rafale nejsou o tolik lepší než Gripen. Rozdíl je až v F ...Zobrazit celý příspěvek

      Buď F 35 jako opravdu TOP možnost pro pokračování v nadzvuku, nebo Gripen s AESA anténou, jako ekonomický kompromis. EFT a Rafale nejsou o tolik lepší než Gripen. Rozdíl je až v F 35.
      Dobře to dokazuje historie výběru ve Švýcarsku, nejdříve porovnávali evropské stroje, jako kompromis se rozhodli pro Gripen, tehdy nákup v referendu neprošel a nyní se raději rozhodli pro opravdový systém PVOS ve spojení F 35 a Patriotů.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      20:53 10.12.2021

      Som si naprosto istý, že Česko žiadnych 24-32ks nakupovať nebude.. Taktiež sa nespojíte s nikým na ničom, pretože tie štáty nakupovali v inom čase, iné stroje s inou životnosťou a ...Zobrazit celý příspěvek

      Som si naprosto istý, že Česko žiadnych 24-32ks nakupovať nebude..

      Taktiež sa nespojíte s nikým na ničom, pretože tie štáty nakupovali v inom čase, iné stroje s inou životnosťou a preto to naraz nepôjde..

      Maďarsko má prešlapané cestičky v Nemecku ďalekonásobne viac. Prečo by vlastne potrebovalo Česko?

      To sú všetko utopistické scenáre - východná Európa nikdy nič nekúpila spoločne odkedy je v NATO a prečo by sa malo práve teraz diať u stíhačiek je mi záhadou..

      (BTW: verím však, že AČR dokáže ako aj OSSR kúpiť 8 stíhačiek za cenu 24 ak sa im naskytne šanca)..

      Žiadne výpalné sa nedeje, neviem o čom blúznite.. Tá banka má svoju zahraničnú pobočku s oddelenými súvahami v USA. Dokiaľ bude dodržiavať zákony v USA tak ju nikto odtiaľ nebude vyhadzovať aj keby si Švajčiarsko vybralo J-20..
      Prestaňte prosím tárať blbosti.
      F-35 v krajinách, ktoré chcú nakupovať nové stíhačky a na nejakých prevádzkových nákladoch 10,30,30% navyše im až tak nezáleží - tí si proste vyberú F-35 a basta..

      Načo by si kupovali napríklad ETF keď okrem Nemecka prakticky nikto nekupoval Tranch 4?Skrýt celý příspěvek

      • toustr
        00:42 11.12.2021

        "BTW: verím však, že AČR dokáže ako aj OSSR kúpiť 8 stíhačiek za cenu 24 ak sa im naskytne šanca"
        Nechť neznalost a hloupost světu vládnou rukou pevnou a ráznou...

        "BTW: verím však, že AČR dokáže ako aj OSSR kúpiť 8 stíhačiek za cenu 24 ak sa im naskytne šanca"
        Nechť neznalost a hloupost světu vládnou rukou pevnou a ráznou...

      • flanker.jirka
        11:55 11.12.2021

        darkstyle V ČR máme dvojnásobný počet obyvatel oproti Slovensku, podobně jsme na tom i sekonomikou. Při vašich zázračných počtech by jste nám mohl dopřát alespoň 16 letadel za 24 ...Zobrazit celý příspěvek

        darkstyle
        V ČR máme dvojnásobný počet obyvatel oproti Slovensku, podobně jsme na tom i sekonomikou. Při vašich zázračných počtech by jste nám mohl dopřát alespoň 16 letadel za 24 :-) :-) :-)
        Ale u nás nepochybujeme o tom, že pokud bude politická vůle, tak hospodářsky opravdu nakoupíme až 24 letadel za cenu 24 letadel.Skrýt celý příspěvek

        • darkstyle
          13:33 11.12.2021

          Pozor, niekto ma asi zle pochopil.. Česko má na to si kúpiť aj 50 F-35.. Problém je s tou politickou vôľou.. Tak ako neverím, že v Česku nebude nové Čapí hnízdo, tunel Blanka, ...Zobrazit celý příspěvek

          Pozor, niekto ma asi zle pochopil..

          Česko má na to si kúpiť aj 50 F-35..

          Problém je s tou politickou vôľou..
          Tak ako neverím, že v Česku nebude nové Čapí hnízdo, tunel Blanka, predaj radnice Prahy, zrušenie akcií na doruciteľa, či kúpený rozumný počet stíhačiek.. (s tými akciami som si nie dva krát istý, už ste túto kolosálne koninu zmenili???)

          Do toho istého vreca si môžeme dať aj zavedenie eura.

          Proste Český a Slovenský politici - bez rozdielu, vždy spravia nejaký fraud, nájdu si výhovorku v mene časti voličskej základne, aby spravili nejakú koninu.

          Ja Vám tie letky prajem a ako vravíš sám, mali by ste ich aj mať..
          Dáš ruku do ohňa, že aj budú?

          Skúsenosti s nákupmi techniky za oboma brehmi Moravy tomu moc nenavrávajú..

          Btw: keď sa bavíme o politike, tí politici čo sa dostali k moci v ČR, to nie sú žiadny nový ľudia - starí harcovníci čo sedia v parlamente 10-20 rokov..Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:48 11.12.2021

            Problémy se státními zakázkami mají asi všechny "demokratické" státy. Na odkaze najdete rozhovor s Karlem Schwarzenbergem, kde zmiňuje znalost situace z Rakouska. (je s podivem, že ...Zobrazit celý příspěvek

            Problémy se státními zakázkami mají asi všechny "demokratické" státy. Na odkaze najdete rozhovor s Karlem Schwarzenbergem, kde zmiňuje znalost situace z Rakouska. (je s podivem, že české poměry a procenta ze zakázek nezná :-) )
            https://www.top09.cz/co-delame...

            Jeden dotaz a odpověď z toho rozhovoru:
            "I teď, když se na ministerstvu obrany nakupuje technika, na tom někdo vydělává, aby něco dostaly vládní strany včetně vaší TOP 09?

            O nás bohužel nic nevím. A snad se to z vylekání poslední dobou nestává. Pozoroval jsem to svého času hlavně v Rakousku. Někdo si tam vždycky bral něco vedle. A bylo to rozdělené. Na všech zbraních vydělávali lidovci, na letadlech sociální demokraté. A tak to šlo po desetiletí"Skrýt celý příspěvek

          • pjaro77
            14:38 13.12.2021

            Z Rakúska si brať príklad nemusíte. Asi je tiež zamorené slovanskou vychcanosťou. Radšej si zoberte z Fínska.

            Z Rakúska si brať príklad nemusíte. Asi je tiež zamorené slovanskou vychcanosťou. Radšej si zoberte z Fínska.

          • flanker.jirka
            20:40 13.12.2021

            pjaro77 Rakousko šlo proevropskou cestou i proti vůli vlastních občanů. EFT pořídili v základu s kniplem a radarem. Na zbytek se nedostávalo peněz a místo senzorů pro jiné tranche ...Zobrazit celý příspěvek

            pjaro77
            Rakousko šlo proevropskou cestou i proti vůli vlastních občanů. EFT pořídili v základu s kniplem a radarem. Na zbytek se nedostávalo peněz a místo senzorů pro jiné tranche v nich mají pouze závaží pro balanc.
            Zrovna od státu, který jel celou dobu studené války na Saabech se kterými měly dobré zkušenosti si dost dobře naběhli s EFT.
            S Finskem se srovnávat nelze, mají z části braneckou armádu a tedy i lepší strukturu rozpočtu, kdy lopaty na základních funkcích nemusí přeplácet, případně i po skončení služby živit výsluhami.Skrýt celý příspěvek

  • SKmartinTO
    03:54 09.12.2021

    Zdravím Vás. PANTHER Je v skutočnosti jediné pragmatické riešenie v koncepcii NATO. to bude HLAVA. Vzdušné Sily AČR. Sú na Gripenoch skvelým príkladom schopností udržať ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdravím Vás.

    PANTHER Je v skutočnosti jediné pragmatické riešenie v koncepcii NATO. to bude HLAVA.

    Vzdušné Sily AČR. Sú na Gripenoch skvelým príkladom schopností udržať nadzvuk na vysokej úrovni.
    V rámci rozvoja Vzdušných Síl ísť rovno po Lightning II je skutočným skokom PANTHERA ktorý jednoznačne zmení pravidlá hry v našej zložitej oblasti a ešte viac previaže Transatlanticke vzťahy.

    V rámci našej dlhej spoločnej minulosti by to bola skvelá spoločnosť pre naše Fighting Falcon ⚔ Nuž Kde je Vôľa tam je cesta.

    Obe možnosti sú Prijateľné, všetko je v rukách, ktoré sťe vybrali.

    Úspešný December Redakcií AN a Všetkým Verným Čitateľom.

    #WeAreNATOSkrýt celý příspěvek

  • TC82
    20:35 08.12.2021

    No nejsem si jist ze ACR si muze dovolit F-35 provozovat. To i USAF se osiva kuli nakladum a kouka po provozne levnejsich alternativach jako F-36 (doplnek, ne nahrada). Imo ...Zobrazit celý příspěvek

    No nejsem si jist ze ACR si muze dovolit F-35 provozovat. To i USAF se osiva kuli nakladum a kouka po provozne levnejsich alternativach jako F-36 (doplnek, ne nahrada).

    Imo leckdy lepsi dobre vybavene gen.4/4+ s piloty co maji hodne hodin v kokpitu, nez ocesana gen.5 kde piloti maj vetsinu hodin na simulatoru.Skrýt celý příspěvek

    • HEKTOR
      20:45 08.12.2021

      TC82 - no, niekomu viac vyhovuje kúpiť si na splátky m-kový bavorák a v 35tke žiť ešte v rodičovskom dome a sem tam sa s rachotom previesť...ale ten pocit-to je na nezaplatenie ...Zobrazit celý příspěvek

      TC82 - no, niekomu viac vyhovuje kúpiť si na splátky m-kový bavorák a v 35tke žiť ešte v rodičovskom dome a sem tam sa s rachotom previesť...ale ten pocit-to je na nezaplatenie :)))Skrýt celý příspěvek

    • Escargot
      21:23 08.12.2021

      Otázka znie aký iný nový jednomotorák bude v ponuke? Bohužiaľ F-kovému gripenu sa na trhu veľmi nedarí(a tým ani rozložiť náklady), do Pakistanu po stíhačky by som nechodil. ...Zobrazit celý příspěvek

      Otázka znie aký iný nový jednomotorák bude v ponuke? Bohužiaľ F-kovému gripenu sa na trhu veľmi nedarí(a tým ani rozložiť náklady), do Pakistanu po stíhačky by som nechodil. Takouto porazeneckou logikou ostáva nejaká letka po Francúzoch ako majú Chorváti. Pevne ale verím že aspoň na 12 F35 bude v rozpočte ČR dosť miesta.Skrýt celý příspěvek

      • Matesaax
        08:51 09.12.2021

        Na druhou stranu,když koukáme už koukáme po drahé F-35,tak by jsme zřejmě měli i na dvoumotorák.Mě třeba vadí u F-35,že pokud se koupí,tak zas budem mít jednu letku jak nějaký ...Zobrazit celý příspěvek

        Na druhou stranu,když koukáme už koukáme po drahé F-35,tak by jsme zřejmě měli i na dvoumotorák.Mě třeba vadí u F-35,že pokud se koupí,tak zas budem mít jednu letku jak nějaký rozvojový stát.ČR si zaslouží mít prostě dvě plnohodné bojové letky nadzvuku,jak bylo před lety v plánu.Skrýt celý příspěvek

        • spesl
          12:12 09.12.2021

          Dle mého názoru bych raději ve své garáži viděl jeden Mercedes(f35)+motorka(Dron), něž 2 Octavie, které jsou sice lepši než současnost fabie+trabant, ale i tak bych je v garáži ...Zobrazit celý příspěvek

          Dle mého názoru bych raději ve své garáži viděl jeden Mercedes(f35)+motorka(Dron), něž 2 Octavie, které jsou sice lepši než současnost fabie+trabant, ale i tak bych je v garáži nechtěl.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            19:28 10.12.2021

            Asi bylo lepší argumentovat tím, že ten mercedes se stává standardem v NATO a Evropě, což může být dalším dílem do skládačky nasazení společných sil. Mít doma poloviční počet ...Zobrazit celý příspěvek

            Asi bylo lepší argumentovat tím, že ten mercedes se stává standardem v NATO a Evropě, což může být dalším dílem do skládačky nasazení společných sil.
            Mít doma poloviční počet mercedesů a jezdit kontrolovat zda taxikáři nespí za volantem je zbytečný luxus, na to právě stačí octavie.Skrýt celý příspěvek

      • El Duderino
        13:08 09.12.2021

        Mozno sa Gripenu zadari v Kanade. Boeing vyradili, F-35 je politicky problematicky kedze ho tam raz uz ritualne zarezali a Rafale asi poslednymi objednavkami zaplnil vyrobnu ...Zobrazit celý příspěvek

        Mozno sa Gripenu zadari v Kanade. Boeing vyradili, F-35 je politicky problematicky kedze ho tam raz uz ritualne zarezali a Rafale asi poslednymi objednavkami zaplnil vyrobnu kapacitu na roky dopredu, ak sa rozhybu indovia tak budu vybookovani na 10 rokov. Ak nepochodia svedi v kanade ani s takto dobrymi kartami tak to nebude dobra vizitka.Skrýt celý příspěvek

        • Escargot
          13:32 09.12.2021

          Vzhľadom k tomu akú rozlohu obsluhuje Kanadské letectvo je dolet Gripenu problematický. To isté v prípade zlyhania motora loviť niekde v zamrznutej divočine bude problém. Síce ...Zobrazit celý příspěvek

          Vzhľadom k tomu akú rozlohu obsluhuje Kanadské letectvo je dolet Gripenu problematický. To isté v prípade zlyhania motora loviť niekde v zamrznutej divočine bude problém. Síce budem špekulovať, ale neverím že Kanada opustí dvojmotorový koncept. Čo sa týka voľných kapacít tak to vidím na duel F-15EX vs Eurofighter.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            17:19 09.12.2021

            Vzhledem k tomu, že EF a F15 nejsou v užším výběru a pokud se potvrdí neoficiální informace o vyřazení F18 (Boeing skutečně není v Kanadě zrovna populární), tak to směřuje k F35, ...Zobrazit celý příspěvek

            Vzhledem k tomu, že EF a F15 nejsou v užším výběru a pokud se potvrdí neoficiální informace o vyřazení F18 (Boeing skutečně není v Kanadě zrovna populární), tak to směřuje k F35, dost bych se divil, že by Kanada koupila Gripen.Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            20:20 09.12.2021

            Nesher Měl by zůstat jen Gripen a F-35. S tím, že by dostali minimálně Block 4 ne-li ještě další upgrade, tak získají hodně namakaný stroj. Gripen nemá ani výhledově co nabídnout. ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Měl by zůstat jen Gripen a F-35. S tím, že by dostali minimálně Block 4 ne-li ještě další upgrade, tak získají hodně namakaný stroj.
            Gripen nemá ani výhledově co nabídnout. F-35 bude v dalších upgradech řešit třeba laser. O něčem takovém si může Gripen nechat leda zdát.
            Sidekick bude za příplatek?Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            22:29 09.12.2021

            Poly
            To zatím není oficiální, kanadské MO to zatím nepotvrdilo. Ale je to asi jen otázka času.

            Poly
            To zatím není oficiální, kanadské MO to zatím nepotvrdilo. Ale je to asi jen otázka času.

        • Matesaax
          17:13 09.12.2021

          Já tomu nevěřím, že by Kanada koupila Gripen. Pokud by k tomu došlo, tak by to byl pro Saab obrovský úspěch a celkově ohromná senzace. Můj názor je, že stejně nakonec koupi F-35.

          Já tomu nevěřím, že by Kanada koupila Gripen. Pokud by k tomu došlo, tak by to byl pro Saab obrovský úspěch a celkově ohromná senzace. Můj názor je, že stejně nakonec koupi F-35.

        • Nesher
          17:22 09.12.2021

          V užším výběru jsou jen F18, F35 a Gripen. A pokud jsou informace o vyřazení F18 správné, tak to podle všeho směřuje k F35, které ostatně preferuje i letectvo.

          V užším výběru jsou jen F18, F35 a Gripen. A pokud jsou informace o vyřazení F18 správné, tak to podle všeho směřuje k F35, které ostatně preferuje i letectvo.

  • damik
    13:22 08.12.2021

    jestli ma F-35 porad jeste 1:20 sestreleum 4te generace; co jineho potom vubec koupit ??? Rafaele/Grippen/F16 jsou potom jen vyhozene penize. Take praci 8 F16 zastanou 2 F35 ...

    jestli ma F-35 porad jeste 1:20 sestreleum 4te generace; co jineho potom vubec koupit ??? Rafaele/Grippen/F16 jsou potom jen vyhozene penize. Take praci 8 F16 zastanou 2 F35 ...

    • damik
      13:24 08.12.2021

      a s F35 by pak Cesko mnelo i super moderni AWACS zadarmo ...

      a s F35 by pak Cesko mnelo i super moderni AWACS zadarmo ...

      • flanker.jirka
        14:51 08.12.2021

        F 35 jako AWACS? Co chcete dělat s radarem, který vidí pouze před sebe?

        F 35 jako AWACS? Co chcete dělat s radarem, který vidí pouze před sebe?

        • damik
          15:53 08.12.2021

          zakrouzit ???

          zakrouzit ???

          • flanker.jirka
            19:10 08.12.2021

            Ale v kroužení budete vždy mít dobu kdy na prostor zájmu neuvidíte, to přece nechcete. :-) Nechat někde kroužit éro s pilotem delší dobu znamená točit s minimem přetížení. Pro ...Zobrazit celý příspěvek

            Ale v kroužení budete vždy mít dobu kdy na prostor zájmu neuvidíte, to přece nechcete. :-)
            Nechat někde kroužit éro s pilotem delší dobu znamená točit s minimem přetížení.
            Pro AWCAS by jste potřeboval mít jinak umístěnou anténu radaru, najdete to pod zkratkou SLAR (side looking airborne radar)Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            19:15 08.12.2021

            Zrovna pro takovou funkci se lépe hodí Gripen E nebo EFT, oba typy mají AESA radar se snímáním až 100° od směru letu, oproti pouhým 60° u F 35.

            Zrovna pro takovou funkci se lépe hodí Gripen E nebo EFT, oba typy mají AESA radar se snímáním až 100° od směru letu, oproti pouhým 60° u F 35.

        • spesl
          20:43 08.12.2021

          re: F 35 jako AWACS? Co chcete dělat s radarem, který vidí pouze před sebe? Je radar na palubě F-35 lepší než letoun AWACS? Záleží na tom, který AWACS, jaká je přesná práce a o ...Zobrazit celý příspěvek

          re: F 35 jako AWACS? Co chcete dělat s radarem, který vidí pouze před sebe?

          Je radar na palubě F-35 lepší než letoun AWACS?

          Záleží na tom, který AWACS, jaká je přesná práce a o kolika F-35 mluvíme.

          Jediný F-35 může mít potenciálně delší radarový dosah než některé nebo většina AWACS, ale může skenovat pouze v sektoru 140 stupňů. Kromě toho některé AWACS jako E-2D pracují v pásmu VHF, což jim umožňuje lépe detekovat letadla s nízkou pozorovatelností, zatímco radar F-35 pracuje v pásmu X, díky čemuž je přesnější a preciznější, ale méně schopný detekovat letadla s nízkou pozorovatelností (F-35 má pro tento účel infračervené senzory).

          Pokud však máte 3 nebo 4 F-35, je možné je nechat létat ve výšce, která vám poskytují 360stupňové pokrytí, přičemž F-35 využívají svou síť MADL k automatickému sdílení a spojování těchto dat mezi nimi.

          V budoucnu může být možné, že se role AWACS rozdělí, přičemž aspekt včasného varování ve vzduchu zcela převezmou proudové letouny jako F-35 a F-22 a aspekt velení a řízení bude absorbován do letadel jako JSTARS nebo jsou ovládány primárně ze země, stovky kilometrů daleko.

          Blízkost hrozeb

          Konstrukce LO F-35 mu umožňuje pracovat mnohem blíže k hrozbám než AWACS. F-35 provozující 100nmi od hrozeb bude mít výkonnostní výhodu z hlediska detekce a klasifikace hrozeb ve srovnání s AWACS operující 300nmi daleko.
          Stručně řečeno, APG-81 v F-35 může získat pomoc od jiných senzorů, jako je sada EW, která může nasměrovat radar k cíli, který klasifikoval a sledoval na základě RF energie (radar nebo datový spoj), kterou vyzařoval. To výrazně zkracuje čas potřebný k detekci, klasifikaci a sledování cíle.

          omlouvám se za svůj hrubý překlad

          Pro odpůrce f-35 to přeložím Gripen E nebo EFT prostě nemohou tak blízko k nepříteli jako f 35 nehledě na jejich AESA radar s x stupni.Proto je a bude f35 lepší "miniAWACS".Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:56 08.12.2021

            Jak moc budou F 35 LO v případě budou mít v činnosti aktivní rafiolokator a datalinky?

            Jak moc budou F 35 LO v případě budou mít v činnosti aktivní rafiolokator a datalinky?

          • spesl
            22:27 08.12.2021

            Jak moc budou F 35 LO v případě budou mít v činnosti aktivní rafiolokator a datalinky? Odpovím Jak moc budou v provozu ty nepřátelské? Nebo jak moc by Gripen E nebo EFT mohli ...Zobrazit celý příspěvek

            Jak moc budou F 35 LO v případě budou mít v činnosti aktivní rafiolokator a datalinky?

            Odpovím Jak moc budou v provozu ty nepřátelské? Nebo jak moc by Gripen E nebo EFT mohli vůbec být LO oproti F35 ? :-)

            Stejně jako B-2A Spirit a F-22A Raptor využívá F-35 radar s nízkou pravděpodobností zachycení. F-35 a F-22 mají radary známé jako LPI (Low Probability of Intercept) / LPD (Low Probability of Detection).
            LPI / LPD jsou názvy pro soubor technologií a technik, které slouží ke snížení pravděpodobnosti, že nepřítel zachytí vaši emisi.
            Konečným výsledkem všech těchto technologií LPI/LPD, pokud fungují dostatečně dobře, je radar, který může aktivně používat stealth stíhačka a neupozorňuje nepřátele, že jsou cílem, nebo že se poblíž vůbec nachází stealth stíhačka.
            Samozřejmě, že RWR a sady elektronických podpůrných opatření (ESM) (RWR, které poskytují více funkcí, jako je lokalizace emitoru ve 3D prostoru) jsou stále pokročilejší, takže neustále dochází k závodům ve zbrojení ve vývoji softwaru a hardwaru, které mohou způsobit, že se signály objeví. spíše jako šum na pozadí, nebo rozlišit tyto signály od hluku na pozadí.

            Kromě radaru a vnitřního rušiče F-35 ponese dvoupásmové vlečné návnady ALE-70 blok 4. Vzhledem k tomu, že vlečené návnady jsou fyzicky daleko od letadla, fungují efektivněji jako návnada a jsou daleko lákavější cíl pro AAM/SAM který by měl být vypuštěn proti F-35.
            Protože požadovaný rušící výkon je úměrný RCS. Letadlo VLO vyžaduje k dosažení podobného účinku řádově menší rušící výkon. To by mělo umožnit ALE-70 provádět širokopásmové rušení proti výkonným vzdušným nebo povrchovým radarům, což u starších letadel není možné, protože rušení "barrage jamming" vyžaduje výrazně vysoký výkon, který je mimo rozsah vlečené návnady.Ačkoli nejvýznamnějším aspektem sady EW F-35 je její schopnost klasifikovat vysílače a určit jejich polohu s bezkonkurenční přesností v reálném čase. V mnoha ohledech je F-35 dokonce před specializovanými platformami EW, pokud jde o klasifikaci a lokalizaci nepřátelských radarů.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:29 09.12.2021

            spesl Všechny soudobé AESA radary používají LPI technologii. Ale aby to nebyl jen rutinní marketing. U F 35 se uvádí impulsni výkon 20 kW. I to je dost na to aby si jej RWR druhé ...Zobrazit celý příspěvek

            spesl
            Všechny soudobé AESA radary používají LPI technologii. Ale aby to nebyl jen rutinní marketing.
            U F 35 se uvádí impulsni výkon 20 kW. I to je dost na to aby si jej RWR druhé strany našly na velkou vzdálenost.
            Výhoda F 35 v malé odrazne ploše je oproti konkurenci zřejmá a efektivní. Otázkou je jak obstojí proti VHF a UHF radarum? USA mají stejně zřejmé obavy při prodeji F 35 do země s ruskou PVO, asi tam slabina bude.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            10:13 09.12.2021

            flanker Hľadáte problém tam kde nie je.. F-35 je označovaný ako miniAwacs ani EFT ani Gripen ním označované nie je.. Myslím, že kolega spesl to opísal výstižne prečo tomu tak ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker

            Hľadáte problém tam kde nie je..

            F-35 je označovaný ako miniAwacs ani EFT ani Gripen ním označované nie je..
            Myslím, že kolega spesl to opísal výstižne prečo tomu tak je.

            Čo sa týka odhalenia F-35 radaru.
            F-35 sa bude spoliehať hlavne na svoje pasívne systémy a radar bude zapínať doslova na milisekundy na overenie cieľu.

            Radar má v TR3 ako súčasť block 4.2 dostať nad 10 vylepšení..
            To nie je tak, že ten radar sa nebude vyvýjať - práve naopak.. má to byť najrýchlejšie sa upgradujúcim lietadlom..

            VHF a UHF radary samozrejme odhalia F-35, mimochodom aj tu je F-35 čiastočne stealth..
            Lenže ho odhalia takým spôsobom, že ho reálne nie je možné zamerať, určiť jeho presnú polohu, jeho smer či výšku letu, dokonca počet F-35..

            Na to, aby ste o F-35 získali presné informácie, tak potrebuje, aby naraz niekoľko takýchto radarov mierilo na jednu stíhačku. Presne na to, aby sa to nestalo má F-35 spike management..

            Vy proste zoberiete jednu vlastnosť F-35 a porovnate ju proti VHF radaru a poviete - F-35 je slabá, lebo radar ju uvidí..
            No super a koľko VHF radarov má protivník a koľko F-35 bude proti nemu stáť?
            100:1?

            F-35 nie je neporaziteľná - dá sa zostreliť, len na jej zostrelenie protivník musí vynaložiť obrovské materiálne prostriedky, ktoré ďaleko prevyšujú cenu F-35 a je ich prakticky nemožné nahradiť v rozumnom čase.

            Samozrejme práve proti nim bude chcieť F-35 pôsobiť ako na prvú vec..

            Samozrejme, že USA nebudú chcieť poslať svoje najnovšie lietadlo do krajiny kde pobehujú Ruský technici a nedovolia si len tak požadovať ruskými radarmi.
            Je úplne jedno či F-35 má slabosť alebo nemá - určite by Rusko tým získalo výhodu.
            Pretože napríklad v Turecku je exportný osekaný radar S-400 oproti plnohodnotnej F-35 (ak by im ju predali).. takže USA zozbierajú data ktoré sú im na 2 veci, Rusi práve naopak.Skrýt celý příspěvek

          • spesl
            11:53 09.12.2021

            Jak sám správně uvádíte f35 má výhodu v malé odrazné ploše. Určitě žádný systém sám o sobě není nepřekonatelný.Nikdy ale také nebude na bojišti sám ... Chtěl jsem věcně vypíchnout ...Zobrazit celý příspěvek

            Jak sám správně uvádíte f35 má výhodu v malé odrazné ploše. Určitě žádný systém sám o sobě není nepřekonatelný.Nikdy ale také nebude na bojišti sám ...
            Chtěl jsem věcně vypíchnout f35 jako možný a docela zajímavý "miniAWACS" oproti zvažované konkurenci . Pokud hledáte slabinu u f35, tak pro ostatní konkurenty při stejném nasazení je v tom případě o řád jinde. Právě díky "stealth" má navíc možnost EB proti nepříteli výrazně lepší. Viz můj předchozí komentář kde jsem zmínil např použití ALE-70 na f35. Jistě víte, že něco najít neznamená to nalezením i zničit. Aktivně hledat znamená taky se aktivně prozrazovat to platí pro obě strany.

            re Otázkou je jak obstojí proti VHF a UHF radarum? Nevím co přesně čekáte za odpověd.Jasně, že nebude navždy a za všech okolností nezjistitelná to chcete slyšet ? Podrobnosti jsou od nás jen spekulace.Na této frontě se bojuje ve vývoji f35 a proti ní neustále. Co můžeme s jistotou říci je, že proti této hrozbě obstojí lépe než cokoliv jiného od současné možné konkurence. Nemusí se vám to líbit ,nemusíte s tím souhlasit ,ale je to prostě fakt. Na rovinu ,že vám se prostě ta blonďatá f35 jen nelibí a hledáte si něco jak si jí zošklivit protože ste spíš na zrzky či brunetky ? :-)Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:05 09.12.2021

            spesl To co popisujete jako miniAWACS je defakto to co stihači dávno používají při vzájemném propojení datalinkami už nyní. Já chápu zkratku AWACS trochu obsahlejii než jsou ...Zobrazit celý příspěvek

            spesl
            To co popisujete jako miniAWACS je defakto to co stihači dávno používají při vzájemném propojení datalinkami už nyní.
            Já chápu zkratku AWACS trochu obsahlejii než jsou schopnosti F 35 To přesahuje možnosti jedmomistneho letadla, které má menší praktickou výdrž na orbitální už jen díky únavě pilota.
            Zminil jsem VHF a UHF techniku, právě z podobného důvodu, který uvádíte vy, nikdy ty letadla nebudou působit samostatně.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:10 09.12.2021

            spesl Pokud posuzovat funkci AWACSu oproti jiným stihacum, tak se podívejte na možnosti všech čidel na EFT a Gripenu E. Kde můžete dosáhnout toho efektu, že sledujete prostor do ...Zobrazit celý příspěvek

            spesl
            Pokud posuzovat funkci AWACSu oproti jiným stihacum, tak se podívejte na možnosti všech čidel na EFT a Gripenu E. Kde můžete dosáhnout toho efektu, že sledujete prostor do kterého se nemusíte přiblížit díky kombinaci AESA technologie a mechanického pohybu (rotace) antény.Skrýt celý příspěvek

    • mudry.udrzbar
      15:17 08.12.2021

      moc tomu pomeru neverim, aj s ohladom na to, ze v USA budu IV. generaciu dalej vo velkom modernizovat

      moc tomu pomeru neverim, aj s ohladom na to, ze v USA budu IV. generaciu dalej vo velkom modernizovat

      • Jura99
        15:25 08.12.2021

        "ve velkom" tak, aby je k roku 2040 vyřadili, pokud jde o F-16. AČR bude měnit stíhač k 2029, takže bychom s USA měli souběh celých 11let a to je ještě velká otázka, v jakém sledu ...Zobrazit celý příspěvek

        "ve velkom" tak, aby je k roku 2040 vyřadili, pokud jde o F-16. AČR bude měnit stíhač k 2029, takže bychom s USA měli souběh celých 11let a to je ještě velká otázka, v jakém sledu je budou mít, spíš někde u národní gardy pro domácí airpolicing. Pokud jde o F-15, to se ještě neví, ovšem jejich osud je ohraničený nástupem NGAD, který se má udát ve třicátých letech.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:14 08.12.2021

    ...je neskutečné, jak má židozednářská zbrojní lobby v USA dlouhé prsty, že už tolik zemí přinutila koupit tento nepodarek, jak se pravidelně dočítáme v pravdivých médiích které ...Zobrazit celý příspěvek

    ...je neskutečné, jak má židozednářská zbrojní lobby v USA dlouhé prsty, že už tolik zemí přinutila koupit tento nepodarek, jak se pravidelně dočítáme v pravdivých médiích které nejsou vlastněné Sorošem.
    Přitom v Rusku dělají mnohem lepší letadla, powerpointy mluví jasně, že i starší ruské stroje nemají zapadnóóóvo analóóóga...
    ...neskutečné, ale... rudí vědí...!Skrýt celý příspěvek

    • toustr
      13:41 08.12.2021

      Soroše! Soroše! Hlavně nezapomenout na Soroše!!!

      Soroše! Soroše! Hlavně nezapomenout na Soroše!!!

  • Honza11
    11:35 08.12.2021

    Pokud vyjdeme ze tří předpokladů, tak nám nezbývá jiná možnost, než F35. Za prvé - budeme kupovat nové jednomotorové stroje, za druhé - budeme provozovat jen jeden typ stíhačky a ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud vyjdeme ze tří předpokladů, tak nám nezbývá jiná možnost, než F35. Za prvé - budeme kupovat nové jednomotorové stroje, za druhé - budeme provozovat jen jeden typ stíhačky a za třetí - po skončení životnosti L159 je nahradíme nadzvukovou stíhačkou (počty neřešme), což by mělo být někdy v letech 2035 - 2040? A v roce 2035 - 2040 s velkou pravděpodobností už nebude na trhu NATO (ani Švédska) jiný nově vyráběný jednomotorový stroj, než F35. A kupovat někdy v tomto období modernizovaný Rafale nebo Eurofighter na dalších 30 - 35 let, mně nedává moc smysl.Skrýt celý příspěvek

    • Clanek
      12:50 08.12.2021

      Ten treti predpoklad ale prece nevite jestli bude platit, nebo je-li vubec pravdepodobny. Ona se taky ACR muze vydat cestou "silnejsi" jedne letky o 18 kusech pro AA mise + ...Zobrazit celý příspěvek

      Ten treti predpoklad ale prece nevite jestli bude platit, nebo je-li vubec pravdepodobny. Ona se taky ACR muze vydat cestou "silnejsi" jedne letky o 18 kusech pro AA mise + senzor-hub, a dalsi letky dronu nahrazujici to, k cemu kdysi slouzily bitevniky ala L159. V takovem pripade vam poslouzi F-35, ale taky pody oveseny gripen, EF, Rafale... cokoliv a to stejne dobre.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        13:22 08.12.2021

        Tak nějak. Dneska už nejde primárně o letadlo samotné (platformu), ale o funkce a schopnosti. Mimo jiné o schopnost fungovat v informačním prostředí a spolupracovat s ostatními ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak nějak. Dneska už nejde primárně o letadlo samotné (platformu), ale o funkce a schopnosti. Mimo jiné o schopnost fungovat v informačním prostředí a spolupracovat s ostatními platformami včetně UAV, UGV, atd. Čím levnější, flexibilnější a univerzálnější, tím lépe.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          14:53 08.12.2021

          Jenže v podmínkách AČR to dopadne jako se vším, nic z těch vychytávek nepoužijí a bude se šetřit.

          Jenže v podmínkách AČR to dopadne jako se vším, nic z těch vychytávek nepoužijí a bude se šetřit.

      • Jura99
        14:03 08.12.2021

        stejně dobré nejsou, přinejmenším nejsou stealth a nejspíš nemají tak promakané senzory a vlastnost být ovládacím prvkem na digitálním bojišti. Snad možná Rafale bych vzal na ...Zobrazit celý příspěvek

        stejně dobré nejsou, přinejmenším nejsou stealth a nejspíš nemají tak promakané senzory a vlastnost být ovládacím prvkem na digitálním bojišti. Snad možná Rafale bych vzal na milost, ale závislost na FR není nic po čem toužit.Skrýt celý příspěvek

        • Clanek
          15:21 08.12.2021

          Tak to "dobre" je zde mysleno jako sestava vlastnosti a schopnosti, vcetne ceny, nakladnosti provozu atd. Jinak samozrejme souhlasim, ze F-35 ciste coby balicek technologii bude ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak to "dobre" je zde mysleno jako sestava vlastnosti a schopnosti, vcetne ceny, nakladnosti provozu atd. Jinak samozrejme souhlasim, ze F-35 ciste coby balicek technologii bude tezko hledat konkurenta.

          Podstatou meho komentu ale bylo, ze CR nestoji pred nakupem produktu A ted a dokoupenim toho sameho produktu A za X dekad, az se bude vyrazovat L159. Podstatou bylo ze jsou i jine moznosti jak si udrzet podobne schopnosti. Treba mit pilotovany stroj na AA (treba 12), pak ten samej stroj jen v mensim poctu na ty nejdulezitejsi AG mise (treba 6) a zbytek AG potreb pokryt AG drony (treba dalsich 12). To mi neprijde nerealne ani financne, ani logicky.

          A pokud mohu vyslovit svuj nazor na idealni stav, pak ja bych to videl na 24 F-35 (nakoupenych 12+12 nebo 12+6+6, aby mohly pokracovat i dalsi projekty ACR a neslo vse jen od nadzvuku) a k tomu 12 dronu, idealne neco ala MQ-9 Reaper, s tim jak pude L159 do duchodu (hlavne zadne modernizace).Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    09:44 08.12.2021

    Porovnávat nákupy F35 s Itálií, kvůli které ECB nezvyšuje úrokové sazby, aby Itálie nezbankrotovala? Devalvace USD jednou spustí takový armagedon, že vyhraje země bez dluhů a ...Zobrazit celý příspěvek

    Porovnávat nákupy F35 s Itálií, kvůli které ECB nezvyšuje úrokové sazby, aby Itálie nezbankrotovala?

    Devalvace USD jednou spustí takový armagedon, že vyhraje země bez dluhů a klidně i bez F35.Skrýt celý příspěvek

    • Riiiederner
      10:14 08.12.2021

      Ekonom nejsem ,ale při takovém scenáři asi už bude jedno jestli bude stát zadlužený nebo ne když by nastal armagedon ve většině zemí.

      Ekonom nejsem ,ale při takovém scenáři asi už bude jedno jestli bude stát zadlužený nebo ne když by nastal armagedon ve většině zemí.

    • Clanek
      11:02 08.12.2021

      Jestli nekdy pujde dolu USD, pujde dolu cely svet. A zrovna v takovem pripade bych mel rad armadu co nejsilnejsi.

      Jestli nekdy pujde dolu USD, pujde dolu cely svet. A zrovna v takovem pripade bych mel rad armadu co nejsilnejsi.

    • Miroslav
      11:19 08.12.2021

      Alebo je tu ešte taká možnosť, že zadĺženie jednotlivých krajín bude také, že sa tie pôžičky stanú nesplatiteľné a budú sa odpisovať. A potom budú v nevýhode práve tie krajiny, ...Zobrazit celý příspěvek

      Alebo je tu ešte taká možnosť, že zadĺženie jednotlivých krajín bude také, že sa tie pôžičky stanú nesplatiteľné a budú sa odpisovať. A potom budú v nevýhode práve tie krajiny, ktoré budú mať nízky dlhSkrýt celý příspěvek

  • Oliver
    03:27 08.12.2021

    to jsem zvědav co nakonec zvolí. F-35A je takový "blackbox" a krom výrobce do něj nikdo moc nevidí (snad vyjma IDF, ale to je jiná kapitola). Osobně bych přál vítězství spíš Rafale ...Zobrazit celý příspěvek

    to jsem zvědav co nakonec zvolí. F-35A je takový "blackbox" a krom výrobce do něj nikdo moc nevidí (snad vyjma IDF, ale to je jiná kapitola). Osobně bych přál vítězství spíš Rafale a pak EF. Přecijen v případě nějakého aktivnějšího nasazení tahat náhradní díly a munici přes oceán není moc praktické. A pak je tu temnější možnost - taková počítačová automatizace co je v F-35 dává pro stát jako Finsko i nepříjemné možnosti v případě skrytých zadních vrátek kdy by je mohli dostat do boje takříkajíc na impulz z dálky a začít tak válku kterou si Helsinky nepřejí - vypálené střely už by nešly vrátit. A nelze popřít že v případě konfliktu by v zámoří byl maximální zájem zapojit co nejvíc evropských zemí i nepěknými způsoby.
    Technicky je F-35 letoun co ve své třídě těžko hledá konkurenci a Rusové je se svým novým dílkem budou dlouho dohánět a nikdo jiný stroje takové kategorie jen tak neudělá. Jak je ale v článku - půjde hlavně o politickou než o technickou volbu...Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      06:31 08.12.2021

      zacal jsi docela pekne, ale skoncil opet jako ctenar sputniku.

      zacal jsi docela pekne, ale skoncil opet jako ctenar sputniku.

    • darkstyle
      12:56 08.12.2021

      Načo by ste diely na F-35A vozili z USA keď v Nórsku, Dánsku, VB, Belgicku, Holandsku, Taliansku (tam sa dokonca monultuju celé lietadla) sa náhradné diely vyrábajú..

      Načo by ste diely na F-35A vozili z USA keď v Nórsku, Dánsku, VB, Belgicku, Holandsku, Taliansku (tam sa dokonca monultuju celé lietadla) sa náhradné diely vyrábajú..

      • flanker.jirka
        19:57 08.12.2021

        To bude otázka jak to bude nastaveno ve smlouvě :-)

        To bude otázka jak to bude nastaveno ve smlouvě :-)

        • darkstyle
          08:26 09.12.2021

          Napríklad Taliansko má nastavené vo svojej zmluve, že má vyrábať lietadlá pre Európu. Samozrejme zmluvne by ste nakupovali od Lockheedu, za rovnakú cenu či by ich posielať z ...Zobrazit celý příspěvek

          Napríklad Taliansko má nastavené vo svojej zmluve, že má vyrábať lietadlá pre Európu.

          Samozrejme zmluvne by ste nakupovali od Lockheedu, za rovnakú cenu či by ich posielať z Bangladéš alebo z Mníchova..
          Lockheed nie je blbý aby Vám ten istý diel posielal z USA keď môže ušetriť na preprave a skrátiť čas potrebný na maintaince alebo odstránenie závady.

          Je to firma ako každá iná a keď bude vedieť ušetriť tak to spraví.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:36 09.12.2021

            To jsze popsal jejich smluvní vztah, který se vztahuje nejspíše pouze na doposud objednané stroje. A píšete pouze o výrobě letadel, ne dodávkách náhradních dílů. Počítejte s tím, ...Zobrazit celý příspěvek

            To jsze popsal jejich smluvní vztah, který se vztahuje nejspíše pouze na doposud objednané stroje. A píšete pouze o výrobě letadel, ne dodávkách náhradních dílů.
            Počítejte s tím, že v ČR bude snaha do toho zapojit i "domácí průmysl " ....nejlépe státem zřízené pochybné firmy přes které se budou protáčet peníze a prodražovat vše co se dá. V tom jsou na MO ČR mistři. :-)Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            20:45 09.12.2021

            Flanker České firmy nebudú vyrábať nič, šťastné či súkromné.. Karty sú už dávno rozdané kto čo pri F-35 bude vyrábať a Českú z výrobu pri F-35 neponúknu nič.. Jediné čo získa ...Zobrazit celý příspěvek

            Flanker

            České firmy nebudú vyrábať nič, šťastné či súkromné..

            Karty sú už dávno rozdané kto čo pri F-35 bude vyrábať a Českú z výrobu pri F-35 neponúknu nič..

            Jediné čo získa Česko by bola opravovňa.

            A je jedno či ten diel dodáte z USA alebo Mozambiku, Český opravársky podnik si to predraží tak či tak - tomu nielenže verím spolu s Vami, som o tom dokonca presvedčený.

            Vyššie som v príspevku písal aj o Belgických, Dánskych, Holandských, Nórskych či Talianslých výrobcov dielov do F-35. Áno Taliansko okrem výroby celých lietadiel má aj časť výroby dielov.

            Zabudol som aj na VB, aj tá je relatívne blízko..

            Česko môže dostať maximálne výrobu ako subdodávku pre štáty ktoré sa zapojili okolo roku 2003 do výroby a vývoja lietadlá..
            Niečo také čo sa dá prakticky vyrábať všade ako "šrobiky"..
            A aj to pochybujem..Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2