FLRAA: US Army zveřejnila technické požadavky nástupce UH-60 Black Hawk

FLRAA: US Army zveřejnila technické požadavky nástupce UH-60 Black Hawk
Konvertoplán V-280 Valor / Bell Helicopters (Zvětšit)

Americká armáda (US Army) vydala žádost o informace RFI (Request For Information) ohledně nástupce víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk. Náhradu vrtulníků Black Hawk řeší program FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), součást zastřešujícího programu FLV (Future Vertical Lift). První jednotky vymění Black Hawky za nové stroje v roce 2030.

SB>1 Defiant

Kompletní výměna vrtulníkové flotily patří mezi jednu ze šesti hlavních priorit americké armády. Abychom se neztratili v rychle přibývajících zkratkách modernizačních projektů US Army, znovu se ji připomeňme:

Běžící demonstrační program JMR (Joint Multi-Role) slouží k testování dvou koncepcí vysokorychlostních strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). První koncepcí je dvourotorový vrtulník SB>1 Defiant, druhou konvertoplán V-280 Valor.

JMR je nyní součástí zastřešujícího programu FVL (Future Vertical Lift). FVL patří mezi šest hlavních modernizačních priorit americké armády, které spadají pod nové velitelství „budoucnosti“ AFC (United States Army Futures Command). Program FVL komplexně řeší výměnu vrtulníků nejen americké armády, ale i dalších složek Ozbrojených sil Spojených států, včetně námořní pěchoty (USMC). FVL přitom neřeší jen vývoj strojů kategorie VTOL, ale také souvisejících technologií, ať už jde o pokročilé systémy autonomního letu nebo umělé inteligence, komunikační a síťové prostředky, nové pohonné jednotky, pozemní zabezpečení, výcvik, atd.

Šest modernizačních priorit americké armády (seřazených podle významu):

  • Zbraně dlouhého dosahu LRPF (Long-Range Precision Fires);
  • Obrněná vozidla nové generace NGCV (Next-Generation Combat Vehicles);
  • Stroje s kolmým startem a přistáním FVL (Future Vertical Lift);
    • FARA – náhrada OH-58 Kiowa Warrior;
    • FLRAA – náhrada UH-60 Black Hawk;
  • Datová síť (network);
  • Protiletadlová a protiraketová obrana AMD (Air & Missile Defense);
  • Ničivost vojáků SL (Soldier Lethality).

Náhradu jednotlivých typů vrtulníků řeší jednotlivé podprogramy. Nejdále je projekt lehkého průzkumně-útočného stroje FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), jakožto náhrada za vyřazené OH-58D Kiowa Warrior. FARA však nutně nemusí využít koncepce JMR ‒ o úspěch v programu usiluje například Airbus se svým vrtulníkem RACER.

Nejdůležitější je však náhrada vrtulníků Black Hawk v rámci podprogramu FLRAA. Již během roku 2022 armáda vybere vítěznou konstrukci nástupce Black Hawků, první let nového „vrtulníku“ (nebo konvertoplánu) se očekává na jaře 2025 a první jednotka získá nové stroje na přelomu let 2029 a 2030.

Počet nakupovaných strojů FLRAA není znám, ale americká armáda, včetně zálohy a Národní gardy, provozuje více než 2000 vrtulníků Black Hawk. Dle RFI musí nástupce Black Hawků stát maximálně 43 milionů dolarů. Je to výrazně více, než kolik stojí poslední verze UH-60M Black Hawk (15,5 milionu dolarů), ale zároveň méně než cena konvertoplánu MV-22 Osprey (76 milionů dolarů).

Nyní k technickým požadavkům FLRAA:

Americká armáda

US Army požaduje minimální cestovní rychlost s plným nákladem a v plné konfiguraci 463 km/h, ideálně  519 km/h. Bojový rádius s plným nákladem musí být nejméně 370 km, ideálně 554 km s tím, že v místě působení musí vrtulník působit aspoň 30 minut. Přeletová vzdálenost, například kvůli přesunu na předsunuté základny, je požadována minimálně 3194 km, ideálně 4518 km (bez doplňování paliva a bez nákladu).

FLRAA musí pojmout 12 vojáků v protinárazových sedačkách nebo přes 1800 kg nákladu. V podvěsu je pak požadována přeprava nákladu o hmotnosti 4513 kg, ideálně až 5942 kg. FLRAA tak v podvěsu teoreticky unese houfnici M777A2 ráže 155 mm, kterou nyní přepravují těžké vrtulníky Chinook nebo Super / King Stallion.


Požadovaný profil aeromobilní operace pro FLRAA (US Army); větší foto / fbo.gov


Aeromobilní operace v horském prostředí (US Army); větší foto / fbo.gov


Přesun s externím nákladem (US Army); větší foto / fbo.gov

Důležité jsou požadavky na dostup a operace v horkém prostředí, tedy v prostředí s nižším atmosférickým tlakem. FLRAA musí poskytovat 95 % (ideálně 100 %) výkonu ve výšce 1828 metrů nad mořem, při teplotě 35°, s plným nákladem a s dostatkem paliva pro dosažení bojového radiusu 222 km.

Armáda samozřejmě požaduje i velkou nasaditelnost FLRAA a nízké nároky na údržbu – 200 letových hodin během 60 dní, při provozu v polních podmínkách.

O stroje FLRAA se zajímá také velitelství pro speciální operace SOCOM (U.S. Special Operations Command) a americká námořní pěchota (USMC). SOCOM hledá náhradu za MH-60M Black Hawk a USMC za bitevní AH-1Z Viper, víceúčelové UH-1Y Venom a také za část MV-22 Osprey.

O požadavcích SOCOMu na nové FLRAA se toho příliš neví, kromě úprav pro provádění speciálních operací (pokročilejší senzorové a komunikační vybavení, lepší pancéřování, zbraně, dolet, atd.) je hlavním požadavkem přepravitelnost uvnitř C-17 Globemaster III.


Přesun po vlastní ose (US Army); větší foto / fbo.gov


Evakuační mise (US Army); větší foto / fbo.gov

Námořní pěchota

USMC obdrží první stroje FLRAA dva roky po armádě. USMC má však náročnější požadavky, nejen kvůli nutnosti provozu v agresivním mořském prostředí, ale také kvůli nutnosti provádět blízkou leteckou podporu (přímo podporovat bojující pozemní jednotky), hloubkové letecké údery (ničit nepřátelské jednotky v hloubi území protivníka) a doprovázet konvertoplány MV-22 Osprey.

USMC po strojích FLRAA požaduje minimální bojový rádius 675 km a optimálně 833 km. Také v případě cestovní rychlosti s plnou zátěží je USMC náročnější, minimum je 509 km/h, resp. 546 km/h. Ideální maximální rychlost má být až 611 km/h ‒ nejvyšší rychlost Mariňáci využijí k rychlému proniknutí do bojové zony nebo k přeletu nebezpečných oblastí.

Posádku mariňáckého FLRAA musí tvořit dva piloti a dva členové posádky. Požadavkem je schopnost přepravit osm mariňáků, resp. 1995 kg nákladu (2358 kg).


Požadovaný profil mise pro blízkou pozemní leteckou podporu a pro hloubkové letecké údery (USMC); větší foto / fbo.gov


Bojový doprovod MV-22 Osprey (USMC); větší foto / fbo.gov

Kromě toho USMC požaduje schopnost tankování ve vzduchu a také integrované zbraňové systémy, ať už jde o automatické kanóny nebo řízené střely.

Rozdíly v cestovních rychlostech a výkonech jsou dány jinými úkoly armády a námořní pěchoty. Armádní FLRAA budou působit na úrovní brigády, jejiž oblast působnosti má rozměry 300×300 km. Vzdálenost od středu do rohu čtverce oblasti působení je maximálně 212 km.

Naopak námořní pěchota nasadi FLRAA z výsadkových lodí nacházející se minimálně za horizontem, ideálně mimo dosah pobřežních raketových systémů nepřítele. Například ruský pobřežní raketový systém K-300P Bastion-P dokáže údajně zasahovat námořní cíle na vzdálenost až 350 km.


Profil dopravní mise (USMC); větší foto / fbo.gov


Profil výsadkové mise (USMC); větší foto / fbo.gov

SB>1 Defiant nebo V-280 Valor?

Výše uvedené požadavky „na první dobrou“ plní současný technologický demonstrátor V-280 Valor. Cestovní rychlost Valoru je 519 km/h, nosnost 5443 kg a schopnost (kromě čtyřčlenné posádky) přepravit 14 vojáků. Výkon ve velké výšce také odpovídá požadavkům armády a námořní pěchoty. Bojový rádius Valoru je podle profilu mise 926 až 1481 km.

Konkurenční SB>1 Defiant svou cestovní rychlostí 463 km/h plní požadavky armády, ale nikoliv už námořní pěchoty. Dopátrat se dalších oficiálních technických údajů Defiantu je obtížné, ale minimálně v oblasti dostupu a počtu přepravovaných osob Defiant plní požadavky armády i námořní pěchoty. Problematické zřejmě bude splnění požadavku na dolet u námořní pěchoty.

Výhodou SB>1 Defiant je naopak lepší manévrovatelnost ve visu a při nízkých rychlostech. To se hodí při vysazování nebo vyzvedávání osob/nákladu z těžko přístupných míst nebo při přepravě nákladu v podvěsu. Výhodou jsou také menší rozměry než u V-280 Valor. Rozměry Defiantu nejsou známy, ale budou jistě menší než v případě Valoru (20×26×7 m).

Podle požadavků armády, SOCOM (přepravitelnost C-17) a námořní pěchoty lze očekávat, že každá složka nakonec získá jiný stroj. Pentagon navíc bude chtít podpořit obě konkurenční konstrukce, tedy Defiant i Valor. Pro armádu a SOCOM se nabízí SB>1 Defiant, pro námořní pěchotu V-280 Valor.

Nezapomeňme však, že smyslem RFI je zejména zjistit ochotu průmyslu splnit požadavky armády. Finální žádost o nabídku RFP (Request for Proposal) tak může, na základě připomínek průmyslu, obsahovat pozměněné požadavky.

Kromě firem Sikorsky / Boeing (SB>1 Defiant), Bell / Lockheed Martin (V-280 Valor) mají o účast v programu FLRAA zájem také firmy Karem Aircraft a AVX.

Zdroj: The Drive

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Konvertoplán V-280 a budoucnost západních vojenských vrtulníků

Americký program FVL (Future Vertical Lift) pro novou generaci strojů s kolmým startem a přistáním ...

FARA: Nové průzkumné vrtulníky pro americkou armádu

Americká armáda (US Army) hledá v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) ...

Rekord letounu Bell: V-280 Valor dosáhl pravé vzdušné rychlosti 518 km

Na základě celoročního testování a více než 85 letových hodin dosáhl letoun Bell V-280 Valor tento ...

První let přelomového vojenského vrtulníku SB>1 Defiant

21. března poprvé vzlét dvourotorový vojenský vrtulník SB>1 Defiant. Vrtulník je produktem ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    17:51 08.04.2019

    Tendru je hodne a tak verim, ze se seriove vyroby dockaji oba stroje. Pral bych to oboum firmam a zdrava konkurence se vzdycky hodi. Pokud jde o nas, tak si rikam, zda ma smysl ted /do par let, kupovat Black Hawk nebo Venom, kdyz uz pomalu konci. Pokud chceme plusove body, tak muzeme koupit treba americke raketomety a dalsi hromadu hracek, co AČR chybi.

    Ps. Jsem zvedvy s cim prijdou ty mene zname firmy. Sikorski a Boeing jsou sice top, ale uz dost provareni .)

    • Scotty
      19:46 08.04.2019

      Sériová výroba Venomu pro USMC skončila minulí rok. Nejmladší stroj je pouze rok starý, dá se tedy čekat že budou ještě létat dost dlouho. Black Hawk se stále modernizuje takže ani u něj se nedá čekat brzké vyřazení.
      Než bude sériově vyráběn jejich nástupce a než bude nabídnut spojencům k prodeji uplyne ještě hodně vody. Dnes ještě vrtulník "klasické" koncepce není rozhodně překonán.

    • balm
      20:06 08.04.2019

      S progresivními nápady, které budou umravňovat a realizovat velcí hráči. Boeing se ocitl v pozici, ve které musí vytvářet zrcadlené pozice pro zahraniční lidské zdroje. Technicky vzdělaní lidé, nota bene s dlouholetou zkušeností z praxe prakticky neseženete. Na většinu projektů zůstává podmínka bezpečnostní prověrky a celou situaci dost komplikuje. Není měsíc, aby se vás konkurence nepokusila přetáhnout. Evropanů je tu opravdu hodně, jen na T-X se tu sešel sedmičlenný mančaft z AA (Leonardo).

      Odhaduji, že u Sikorski to bude dost podobné, protože když se rozhlédnete, tak tu pracují praxí omlácení pardálové a mladého člověka najdete na HR, nebo manažera štěstí. To může dělat každý produkt "pseudosocialistických pavěd", kteří ještě nepochopili, že se pracuje díky zápalu a motivace není ranní rozcvička s přednáškou o štěstí podle nejnovějších "studií", ale touha podílet se na něčem opravdu zajímavém.

    • RiMr71
      14:29 09.04.2019

      ...vzhledem k tomu, co se nejnověji děje ohledně nových "bvp", tak si myslím, že vybrané vrtulníky budou na gumu... neskutečné jak s Pumou i dalšími vyjebali...

      • Scotty
        17:45 09.04.2019

        To že Puma nejspíš nedokáže splnit požadavky armády je podle vás vyjebání? Stejně tak nesplnili požadavky Australanů a z tendru odstoupili. Jenom u nás se z toho dělá kovbojka.
        Přitom požadavek na 3+8 je celkem logicky zdůvodněn.

        • logik
          10:35 10.04.2019

          A jde opravdu o požadavky armády? Ta se totiž dosud vyjadřovala poněkud jinak...

          A jak je logicky zdůvodněna osádková věž?

  • RiMr71
    13:38 08.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    ...náskok amerických ozbrojených sil nejen v této oblasti je neskutečný. Prošlapávají (a platí) cestu i ostatním, třeba jen pro to, aby si jiní řekli "aha, tak takto ne").
    Nevděčná role a často jsou pak za "voly", ale je to zkrátka jedna z položek ceny za snahu být leaderem, bez toho to nejde.

  • Miroslav
    11:00 08.04.2019

    Osobne sa mi viac páči SB-1. Predsa len ten Valor už nie je vrtuľníkom v pravom zmysle slova, skôr nejaký hybrid. Valor taktiež svojími rozmermi už stráca výhodu, že nemôže pristáť všade tam, kde vrtuľník rovnakej veľkostnej kategórie. Otázne je, či výhody Valoru oproti klasickému vrtuľníku či SB-1 sú také, že na lodi budú môcť zaberať 2x toľko miesta